(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

3 ماسک معجزه گر با پوست هندوانه


این بار وقتی این میوه را می خورید ، بخشی را نیز برای یک ماسک طبیعی و تازه کننده پوست نگه دارید.



3 ماسک معجزه گر با پوست هندوانه

هندوانه با داشتن آنتی اکسیدان های فراوان و ویتامین A و C یکی از گزینه های سالم و بسیار مفید برای مراقبت و جوانسازی پوست است. پس این بار وقتی این میوه را می خورید ، بخشی را نیز برای یک ماسک طبیعی و تازه کننده پوست نگه دارید.

 ماسک پاک کننده

 1 - 2 فنجان هندوانه (بدون هسته)

 2 - کاسه تمیز

دو فنجان هندوانه را داخل کاسه ریخته با استفاده از چنگال آن را له کنید. دراز کشیده و آن را روی پوست تمیز بگذارید و اجازه دهید 10 دقیقه روی پوست باقی بماند. به صورت حرکات دورانی به آرامی سراسر پوست را با آن تمیز کنید. اسیدهای طبیعی میوه هندوانه همچنین قادر به لایه برداری هستند. ماسک را با آب سرد آبکشی کنید.


 ماسک مرطوب کننده

 1 - 1/2 فنجان هندوانه (بدون هسته)

 2 - 1/4 فنجان انبه

 3 - 1/2 فنجان موز

 4 - 2 قاشق چای خوری شیر خالص (چربی یا آب آن گرفته نشده باشد)

5 - کاسه تمیز

 در یک کاسه تمیز با استفاده از چنگال از تمام مواد را خرد کنید تا شکل خمیر درآید. می توانید از مخلوط کن نیز استفاده کنید ولی نباید زیاد آن ها را میکس کنید تا جایی که تبدیل به آب روان شود! اگر خمیر زیاد سفت بود می توانید شیر بیشتر و اگر خیلی رقیق بود می توانید موز بیشتری به آن اضافه کنید. بر روی صورت تمیز یک لایه نازک از آن را زده و بگذارید 15 الی 20 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد بشویید.

 ماسک درخشان کننده

1 - 1 فنجان هندوانه (بدون هسته)

 2 - 1/2 موز رسیده

 3 - 1/2 فنجان ماست ساده

 4 - کاسه تمیز

در یک کاسه تمیز با چنگال مواد را با هم ترکیب کرده تا شکل خمیر در آیند. همان طور که در بالا ذکر شد از مخلوط کن نیز می توان استفاده کرد به شرطی که مواد آبکی نشود. اگر خمیر سفت شد می توانید به آن مقداری آب اضافه کنید و اگر بسیار رقیق بود می توانید به آن ماست بیشتری بزنید.

ماسک را داخل یک ظرف تمیز ریخته و به مدت حداقل 1 ساعت بگذارید در یخچال بماند. سپس لایه نازکی از آن را به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست تمیز قرار دهید. با آب سرد صورت آبکشی کنید.

نکته : مانند تمام دستورالعمل های خانگی و... اگر تاکنون استفاده نکردید، در قسمت کوچکی از پوست آن را تست کنید تا در صورت بروز آلرژی متوجه شوید.

منبع:سلامانه

لایه برداری پوست با ماست و گردو


از آنجاییکه ظاهرا مغز گردو شبیه به مغز انسان است....




لایه برداری پوست با ماست و گردو

۱ چهارم فنجان ماست بدون چربی و ۱ چهارم فنجان گردو خرد شده را خوب مخلوط کنید. صورتتان را خیس کرده سپس این لایه بردار را روی پوست خود بمالید . سپس با آب گرم بشویید.

▪ آیا می دانستید که:

گردو در قرون وسطی به عنوان یک دارو مورد استفاده قرار می گرفته و شربت حاوی برگ درخت گردو برای درمان دردهای عضلانی مورد استفاده قرار می گرفته و گردو برای تسکین و راحت تر کردن کار سیستم گوارشی استفاده می شده.

از آنجاییکه ظاهرا مغز گردو شبیه به مغز انسان است در قرون ۱۶ و ۱۷ که درمان های علفی نیز رسمیت پیدا کرده بود برای درمان بیماری های سر، افزایش هوش و آرامش و تسکین ناراحتی های روحی استفاده می شود.


حتی امروزه در فرهنگ آسیایی، مغز گردو به عنوان غذای مغز شناخته شده و در نظر گرفته می شود. دانش آموزان قبل از امتحاناتشان به عنوان تنقلات استفاده می کنند به این امید که نمرات بالایی بگیرند.

آفتاب


مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

کاهش منافذ پوست و درمان‌های طبیعی

مشکل بزرگ بودن منافذ پوست به علت ترشح بیش از حد چربی توسط غدد چربی ایجاد می‌شود.




درمان‌های طبیعی و فوق العاده برای کاهش منافذ پوست

مشکل بزرگ بودن منافذ پوست به علت ترشح بیش از حد چربی توسط غدد چربی ایجاد می‌شود. خوشبختانه درمان‌های پزشکی مختلفی می‌تواند به کاهش اندازه این منافذ و سالم‌تر دیده شدن پوستتان کمک کند. همچنین خیلی مهم است که یک برنامه مراقبت پوستی خاص برای جلوگیری از بروز این مشکل داشته باشید.

 اما قبل از اینکه درمان‌هایی برای کاهش این منفذها برایتان توصیه کنیم، اجازه بدهید ابتدا کمی به بررسی این مشکل بپردازیم. بزرگ شدن منافذهای پوست به علت‌های مختلف ازجمله عوامل ژنتیکی، از دست رفتن قابلیت ارتجاعی پوست بخاطر بالا رفتن سن، تولید بیش از حد چربی توسط غدد چربی، مراقبت ضعیف پوستی و وضعیت سلامت عمومی بستگی دارد. به علت ترشح بیش از اندازه چربی، این منافذ بزرگ‌شده از چربی و سلول‌های مرده انباشته شده و درنتیجه مسدود می‌شوند. این مسئله معمولاً موجب بروز آکنه و جوش می‌شود.

 برای خلاص شدن از این وضعیت خیلی مهم است که صورتتان را تا جایی که ممکن است تمیز نگه دارید.

 چطور می‌توانید اندازه این منافذ بزرگ‌شده را کاهش دهید؟

 باتوجه به انواع و اقسام بسته‌های پاک‌کننده و اسکراب‌های پوستی، درمان این مشکل این روزها بسیار ساده شده است. همچنین درمان‌های خانگی مختلفی هم برای آن وجود دارد. اما برای منافذی که بیش از اندازه بزرگ هستند، نیاز به کمک متخصص پوست است که البته بسیار گران خواهد بود.


برای به دست آوردن پوستی سالم و پاکیزه، نیاز به پاکسازی، تقویت و مرطوب کردن پوست می‌باشد. دقت کنید که انجام یکبار این اقدامات کافی نبوده و نیاز به داشتن یک برنامه مراقبتی منظم است.

در زیر به برخی اقدامات که در خانه قابل انجام هستند اشاره می‌کنیم:

• با تمیز کردن پوستتان با یک ژل یا روغن مخصوص پاکسازی پوست شروع کنید. به هیچ عنوان از محصولاتی که حاوی الکل یا اسید هستند استفاده نکنید زیرا می‌توانند آسیب بیشتری به پوستتان برسانند. برای ۱۵-۱۰ دقیقه پوستتان را در معرض بخار قرار دهید تا منافذ بسته پوستتان باز شوند. برای شادابی و طراوت بخشیدن بیشتر به پوستتان می‌توانید چند قطره اسانس ریحان یا رزماری در آب جوش بریزید.

 • بعد به آرامی صورتتان را لایه‌برداری کنید. از یک اسکراب نرم با یک برند شناخته‌شده استفاده کنید. حتی خودتان هم می‌توانید با مخلوط کردن شکر و کمی شیر اسکراب طبیعی مخصوص خودتان را درست کنید. این کار به شما کمک می‌کند کثیفی، سلول‌های مرده، جوش‌های سرسیاه و سرسفید که منافذ پوستتان را می‌بندند را از بین ببرید.

 • سومین قدم استفاده از یک تقویت‌کننده خوب است که منافذ باز را ببندد و ظاهر زشت آنها را برطرف کند. تقویت‌کننده‌ها علاوه بر بستن منافذ به از بین بردن بقایای صابون‌ها و آرایش که معمولاً این منافذ را تشدید می‌کنند، نیز کمک می‌کند.

 • آخر اینکه از یک مرطوب‌کننده ملایم که چربی پوستتان را کاهش می‌دهد، استفاده کنید. به جز این اقدامات روزانه، می‌توانید از ماسک‌های صورت هم برای از بین بردن چربی پوستتان استفاده کنید. بااینکه انواع و اقسام ماسک‌های حاضری در بازار موجود هستند اما می‌توانید در خانه هم ماسک طبیعی خودتان را درست کنید. ماسک‌های زیادی وجود دارد که کمکتان می‌کند منافذ پوست را از بین برده و پوستتان را شاداب و تازه نشان دهید.

در زیر به چند نمونه ماسک خانگی اشاره می‌کنیم:

-ماسک جو دو سر: ۲ قاشق غذاخوری از جو دو سر را با ماست مخلوط کنید و چند ساعت در یخچال قرار دهید. سپس آن را برای ۳۰ دقیقه روی پوستتان بمالید و سپس با آب ولرم شستشو دهید، همچنین جو دو سر را می‌توانید با آب لیمو، آرد نخودچی و گلاب مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوستتان بمالید و وقتی خشک شد با آب ولرم شستشو دهید.

-ماسک سفیده تخم‌مرغ: با دو سفیده تخم‌مرغ و چند قطره آب لیمو یک ماسک خانگی بسازید، آن را روی پوستتان بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس شستشو دهید. این درمان پوست را سفت‌تر کرده و چربی اضافی و سلول‌های مرده روی آن را از بین می‌برد.

 -ماسک میوه: از گوجه‌فرنگی می توانید به روش‌های مختلف برای از بین بردن چربی اضافی پوست، از بین بردن منفذهای پوستی و برطرف کردن ظاهر آنها استفاده کنید. آب گوجه‌فرنگی را به پودر کالامین اضافه کرده و روی صورتتان بمالید. پاپایای له‌شده نیز وقتی روی پوست مالیده شود هم به سفت کردن پوست صورت کمک می‌کند.

ترکیب عسل، آب لیمو و شکر هم ماسکی فوق‌العاده می‌سازد. آن را به آرامی روی پوستتان بمالید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

 -استفاده درست از لوازم آرایشی: استفاده از یک کرم‌پودر یا کانسیلر با برند شناخته‌شده یک راه ساده برای برطرف کردن ظاهر این منافذ است. بهتر است از زیرساز کرمی استفاده کنید تا مایع و بعد روی آن را با کمی پودر بپوشانید. بااینکه منافذ بزرگ روی پوست ظاهر پوستتان را خراب می‌کند اقداماتی ساده برای برطرف کردن آنها وجود دارد که نیاز به خرج کردن پول زیاد هم ندارد.

هر روز برای مراقبت از پوستتان وقت بگذارید. پوستتان را کاملاً تمیز کنید، آب زیاد بنوشید و برای حفظ سلامت پوستتان از لوازم‌آرایش مناسب استفاده کنید.

مردمان

مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

یک ‌شبه خودتان را پیر نکنید.






بررسی‌ها نشان می‌دهند، موارد دیگری مانند عدم ورزش منظم و روزانه و یا کم خوابی و یا بی‌خوابی نیز می‌توانند سبب پیری زودرس در افراد شوند.

با این اشتباهات یک‌شبه خودتان را پیر می‌کنید

بررسی‌ها نشان می‌دهند، موارد دیگری مانند عدم ورزش منظم و روزانه و یا کم خوابی و یا بی‌خوابی نیز می‌توانند سبب پیری زود رس در افراد شوند. برخی افراد با انجام کارهایی که به ظاهر بی‌اهمیت هستند، سلامت بدن خود را از بین برده و باعث پیری زودرس در بدن خود می‌شوند.

 پژوهشگران به تازگی لیستی از رایج‌ترین اشتباهاتی که توسط افراد صورت می‌گیرد و سبب بالا رفتن سن آنها می‌شود را منتشر نموده‌اند. گفتنی است، بر اساس تحقیقات جدید صورت گرفته انجام کارهایی مانند فعالیت‌های کاری بیش از حد، داشتن استرس به میزان زیاد، مصرف غذاهایی که سبب التهاب در بدن می‌شوند مانند غذاهای کنسرو شده، فرآوری شده و یا غذاهایی که به شیوه‌های نادرست مانند سرخ کردن تولید شده‌اند، عدم انجام ورزش منظم در طول هفته و یا انجام تمرینات ورزشی غیر استاندارد در بازه‌های زمانی غیر اصولی، می‌توانند سبب بالارفتن ناگهانی سن افراد شوند و پیری زودرس برای آنها ایجاد کند و روند پیر شدن سلول‌های بدن آنها را تسریع نماید.

 بررسی‌ها نشان می‌دهند، موارد دیگری مانند عدم ورزش منظم و روزانه و یا کم خوابی و یا بی‌خوابی نیز می‌توانند سبب پیری زودرس در افراد شوند.

اکثر افراد به ویژه پس از ۳۰ سالگی با کاهش جرم عضلات خود به میزان ۵ درصد در هر ۱۰ سال مواجه می‌شوند که می‌تواند سبب تسریع فرآیند پیر شدن آنها گردد ولی با انجام ورزش منظم و همینطور تنظیم ساعت خواب می توان از پیر شدن به این صورت جلوگیری نمود.

 بهترین ورزش به ویژه در دوران میانسالی برای جلوگیری از افت عضلان بدن، ورزش وزنه برداری حتی با وزنه‌های سبک است.

کار‌شناسان برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس توصیه می‌کنند، علاوه بر مصرف مواد غذایی سالم مانند مواد غذایی تحریک کننده تولید کلاژن پوستی مانند آلبالو در رژیم غذایی افراد، سعی نمایند دمای اتاق‌های خانه و یا محل کار خود را به حالت متعادل و مرطوب نگه داری نمایند تا پوست آنها با کمبود آب مواجه نشود و همینطور مایعات فروان بنوشند.

 با رعایت این توصیه‌ها افراد حتی با وجود سنی بالا می‌توانند جسم و روحی جوان داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران


مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

سرطان پوست در فصل گرما

در فصل گرما مراقب این قسمت از بدن خود باشید






این متخصص پوست، مو و زیبایی ادامه داد: ایجاد لک، کک و مک و خال از اثرات آفتاب سوختگی است و حتی در اثر تماس زیاد با آفتاب فرد ممکن است به بدخیمی‎های پوستی دچار شود.

در فصل گرما مراقب پوست خود باشید



یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: اگر بیش از اندازه در معرض نور خورشید قرار بگیریم تغییراتی مانند چین و چروک ، گشادی عروق، قرمزی، زبری و خشکی پوست و از همه بدتر سرطان‎های پوست ایجاد می‌شود.



 حمید رشنو درباره چگونگی محافظت از پوست درمقابل نور خورشید، اظهار کرد: در فصل‎ بهار و تابستان به دلیل طولانی بودن روز و گرمای زیاد نور خورشید باید از پوست مراقبت بیشتری شود چرا که قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب موجب چین و چروک پوست، لک‎های مزمن و سرطان پوست می‎شود.

وی با بیان اینکه امروز نوری که به زمین می‎رسد شامل بخش بسیار زیادی از قسمت نامرئی نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش است، تصریح کرد: قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید باعث ایجاد عوارضی مانند چین و چروک، گشادی عروق، قرمزی و زبری و خشکی پوست و از همه بدتر سرطان‎های پوست شده و گاهی اوقات در زیبایی تأثیر ‎گذاشته و در رنگدانه‎های پوست تغییراتی مانند کک و مک و لک‎های پوستی ایجاد می‎کند.

 این متخصص پوست، مو و زیبایی ادامه داد: ایجاد لک، کک و مک و خال از اثرات آفتاب سوختگی است و حتی در اثر تماس زیاد با آفتاب فرد ممکن است به بدخیمی‎های پوستی دچار شود.

دکتر رشنو اظهار کرد: آلرژی‌های ناشی از آفتاب، فتودرماتیت، قرمزی، خارش و تاول زدن نیز از دیگر اثرات تماس با آفتاب است. وی با بیان اینکه افراد سفید پوست باید بیشتر مراقب پوست خود در فصل گرما باشند، افزود: کلیه افراد در فصل بهار و تابستان از ساعت 10 صبح تا دو بعدازظهر حتی‎الامکان بهتر است از منزل خارج نشوند.

همچنین به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی باید از ضدآفتاب‎های قوی استفاده شود. این متخصص پوست، مو و زیبایی در پایان گفت: استفاده از کلاه لبه‎دار، ماسک و پوشش‎هایی مثل شال و روسری برای محافظت از پوست ضروریست.

ایسنا

بیشتر بدانیم....

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟
چه ورزش هایی سلامت کودکان را تامین می کند؟
ورزش چگونه در درمان و پیشگیری از سرطان سینه زنان کمک می کند؟

چگونه عملکرد فیزیولوژیکی و روانی میانسالان افزایش می یابد؟
تکنیک های توان بخشی ورزشی در بیماران مبتلا به آسم

ژن درمانی از درمان بیماری ها تا بهسازی نژادی و استفاده بعنوان یک سلاح

دیابت از شناخت علائم تا درمان و راههای پیشگیری

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

ایجاد تعادل در بیماران مبتلا به ام اس

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش نانو تکنولوژی در پزشکی وسلامت عمومی

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان
بررسی اثرات کافئین بر بدن
عوارض شیرین کنندههای بدون کالری
فست فود زیر ذره بین کارشناسان حوزه سلامت
ویژگی های ظروف آشپزی و اثر آن در پخت غذا

ظروف یک ‌بار مصرف ومشکلات آن بر سلامت
اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت افراد
کنترل آلاینده ها از طریق فن اوری نانو تکنولوژی
اثر شن‌های روان یا غبار غلیظ بر سلامت انسان

آثار جانبی تشعشع لامپ های کم مصرف بر چشم و پوست

پیامدها و راهکارهای جلوگیری از تخلفات موتورسواران

آمادگی سازمانهای غیر دولتی در حوادث و بلایا

آمادگی ملی و سازمانی در مقابله با زلزله و مدیریت بحران

آمادگی ملی در مقابله با زلزله

راهکارهای پیشگیری از پیامد های سیل

سلامت روان کودکان در بلایا طبیعی

ابزارهای مورد نیاز بیمه سلامت

اثرات هدفمندسازی یارانه ها در حوزه سلامت

ارتقای کیفیت خدمات سلامت از منابع مالی یارانه ها

اصلاح ساختار نظام جامع مدیریتی اقتصادی بیمارستان

اقدامات اساسی در تخصیص منابع در نظام سلامت

بررسی مشکلات برنامه پزشک خانواده

بیمه سلامت و نقش بیمه های مکمل بر آن

تاثیر بیمه های مکمل بر قشرهای آسیب پذیر

توزیع عادلانه خدمات بهداشتی در ﺳﻴـﺴﺘﻢ ﻧﻈـﺎم ﺳـﻼﻣﺖ ﻛﺸﻮر

دریافت پول از بیمار بصورت مستقیم (یک خطای پزشکی)

راهکارهای اجرایی جهت اصلاح الگوی مصرف در بیمارستانها

راهکارهای قانونی و فرهنگی در مدیریت مصرف انرژی در سازمانها ، ادارات و مراکز پزشکی

رسانه ها در الگوی مصرف جامعه چه نقشی دارند؟

عوامل مؤثر بر قاچاق کالا

مدیریت انرژی در مراکز بیمارستانی

5 نوع ماسک که حاوی مواد غذایی برای لطافت و نرمی پوست


مواد غذایی حاوی تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای بدن است و باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود. در اینجا 5 نوع ماسک که حاوی مواد غذایی است و باعث لطافت و نرمی پوستتان می‌شود را معرفی می‌کنیم.

5 نوع ماسک که حاوی مواد غذایی برای لطافت و نرمی پوست



در اینجا 5 نوع ماسک که حاوی مواد غذایی است و باعث لطافت و نرمی پوستتان می‌شود را معرفی می‌کنیم.

 **ماست توت‌فرنگی

 قسمت گوشتدار توت‌فرنگی تازه برای پوست‌های چرب قابض‌کننده‌ای عالی است. برای تهیه این ماسک صورت مقداری توت‌فرنگی تازه را له یا میکس کنید و با نصف پیمانه ماست و یک قاشق سوپخوری بادام زمینی مخلوط کنید. سپس مانند یک کرم آن را روی پوست بمالید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید. سپس آن را بشویید.

 **ماسک تخم‌مرغ

 برای تهیه این ماسک 2 زرده تخم‌مرغ را همراه با یک قاشق آب و مقداری روغن با یکدیگر مخلوط کنید. سپس با یک پنبه روی پوست خود بمالید و به مدت 10 دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس آن را بشویید. اگر مقداری از این ماسک باقی ماند می‌توانید آن را در یخچال نگه دارید و روز بعد دوباره از آن استفاده کنید یا آن را روی پوست دستتان بمالید.

 **ماسک روغن بادام

 اگر شما پوست خشکی دارید مخلوطی مساوی از روغن بادام شیرین و مخمر تازه تهیه کنید و با پنبه روی صورت بمالید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید سپس آن را بشویید.

 **ماسک لیمو

اگر پوست چربی دارید سفیده تخم‌مرغ را خوب بزنید طوری که کف کند و اگر ظرفتان را سروته کردید مواد داخل آن بیرون نریزد.

سپس چند قطره لیموی تازه به آن اضافه کنید و روی پوست صورتتان بمالید و صبر کنید تا سفیده تخم‌مرغ روی صورتتان خشک شود. بعد از 10 دقیقه با یک پارچه خیس که آغشته به آب ولرم است، با نرمی و لطافت پوستتان را پاک کنید.

**ماسک خیار

 ترکیبات گیاهی موجود در این سبزی برای پوست شگفت‌انگیز و عالی است. کافی است که آن را رنده کنید و روی پوست خود بمالید تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید.

 منبع:سلامتیران


مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

نوع پوست و لیف مناسب

اغلب وقتی حرف از حمام رفتن و استحمام به میان می‌آید فکر می‌کنیم کارهای ساده‌ای مانند زیر دوش رفتن و شامپو زدن بیشتر نیست اما همین حمام ساده می‌تواند نکات ریزی هم داشته ‌باشد؛ نکاتی که شاید تا به حال کمتر به آنها پرداخته‌ شده ‌است.

برای کدام نوع پوست لیف مناسب نیست؟






اغلب وقتی حرف از حمام رفتن و استحمام به میان می‌آید فکر می‌کنیم کارهای ساده‌ای مانند زیر دوش رفتن و شامپو زدن بیشتر نیست اما همین حمام ساده می‌تواند نکات ریزی هم داشته ‌باشد؛ نکاتی که شاید تا به حال کمتر به آنها پرداخته‌ شده ‌است مثلا خیلی از افراد هنگام شست‌وشوی بدن خود در حمام، از انواع لیف هم برای تمیزتر شدن پوست استفاده می‌کنند اما آیا لیف کشیدن برای تمام افراد لازم است؟

 آیا نیاز به استفاده از لیف در افراد با پوست‌های خشک یا چرب، یکسان است؟ آیا پوست بچه‌ها را هم باید لیف کشید؟ و سؤالاتی از این نوع...


 از طرفی جالب است بدانید امروزه متخصصان‌ زیبایی توصیه می‌کنند علاوه بر نظافت، برای تناسب اندام خود حمام کنید.

چراکه پزشکان معتقدند: «با حمام کردن، مقداری چربی همراه با عرق از بدن خارج و سبب جلوگیری از تجمع چربی زیر پوست می‌شود. همچنین تاثیرات آب گرم روی جریان خون موجب شادابی و تناسب بدن می‌شود. ضمن اینکه پس از ورزش به دلیل تعرق و دفع چربی فراوان باید حتما حمام کرد تا چربی‌های حاصل از بین بروند.»

-برای کدام نوع پوست لیف مناسب نیست؟

شست‌وشوی بدن نباید به‌گونه‌ای باشد که باعث از بین رفتن «سد دفاعی سطح پوست» شود، به‌همین دلیل افرادی با پوست چرب، باید بدن خود را با لیف‌های حوله‌ای نرم، صابون و شوینده‌های مخصوص پوست‌های چرب بشویند. این در حالی است که استفاده از لیف به افرادی با پوست خشک توصیه نمی‌شود.

 این افراد باید پوست خود را فقط با آب ولرم و صابون‌های غیرمعطر و مخصوص پوست‌های خشک یا همان پن‌ها، بشویند. افراد با پوست‌های مختلط باید هر ناحیه از بدن‌شان را بنا بر خشک یا چرب بودن آن، باتوجه به توصیه‌هایی که در مورد شست‌وشوی پوست‌های چرب و خشک کردیم، بشویند. یادتان باشد افرادی مانند سالمندان که پوستی خشک و حساس دارند، باید دور لیف کشیدن را خط بکشند.

 -هر آنچه باید درباره لیف و استفاده از آن در حمام بدانید

 -کدام نوع لیف مخصوص بچه‌هاست؟

 استفاده از لیف برای نوزادان و بچه‌ها که پوست بسیار ظریف و حساسی دارند ضرورتی ندارد. با این حال اگر خواستید هرچند وقت یک‌بار، بدن نوزاد یا کودک خود را لیف بکشید، از لیف‌های کاملا نرم و حوله‌ای استفاده کنید و لیف را آرام روی بدن او حرکت دهید.

 یادتان باشد لیف کشیدن زیاد یا استفاده از لیف‌های زبر و کنفی برای تمیز کردن پوست بچه‌ها، باعث می‌شود سد دفاعی طبیعی پوست آنها از بین برود و این مسئله زمینه ابتلا به «اگزما» یا خشکی پوست را در نوزادان و کودکان فراهم می‌کند.

 -لیف را خارج حمام نگه دارید

 قرار دادن لیف داخل حمام‌های تاریک به مدت طولانی می‌تواند آن را به منبعی از آلودگی‌ها که باعث ابتلا به «بیماری‌های قارچی و عفونی» می‌شود، تبدیل کند. پس بهتر است حمام تهویه مناسب و نورگیر داشته باشد.

 یادتان باشد اگر حمام تاریک و مرطوب است،‌ بهتر است برای لیف جایی خارج از حمام در نظر بگیرید. همچنین از آنجا که رطوبت، گرما و تاریکی، زمینه رشد و تکثیر قارچ‌ها را فراهم می‌کنند، بنابراین هرگز لیف‌های خیس را در محیط مرطوب و تاریک حمام رها نکنید و آن را برای خشک شدن، در معرض نور آفتاب و هوای آزاد قرار دهید.

 -حمام با آب سرد یا گرم؟

برخی به حمام کردن با آب سرد علاقه دارند و اغلب در فصل تابستان از این نوع استحمام استفاده می کنند. زمان این نوع استحمام نباید از ۵ دقیقه تجاوز کند، چراکه استحمام با آب سرد (۲۵ درجه) می‌تواند اثرات تحریک کننده‌ای بر اعصاب و عضلات داشته باشد و حرارت بدن را افزایش دهد.

 در این حین برخی به استحمام با آب نیمه گرم (۳۳ تا ۳۵ درجه) علاقه دارند که زمان آن نباید از ۱۵ دقیقه تجاوز کند، چراکه ممکن است سبب خشکی پوست شود و در عین حال دسته‌ای که علاقه به استحمام با آب گرم (۳۵ تا۴۱ درجه) دارند نیز نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه زیر دوش آب باشند، چون پس از گذشت این مدت سستی و رخوت سراغ فرد خواهد آمد که تندی نبض و افزایش گرمای بدن را در پی خواهد داشت.

 -جهت حرکت لیف چطور باشد؟

لیف را در جهت پایین به بالا روی بدن بکشید، سعی کنید جهت حرکت همواره به سمت قلب باشد. دست‌های شما باید فشاری دائمی و یکنواخت برای تمامی قسمت‌های دست‌ها و پاها داشته باشند. برای پایین‌تنه، شکم و قسمت‌های بالای سینه و شانه‌ها حرکات دورانی مناسب است.

 کمی پس از انجام این کار متوجه خواهید شد که جریان خون شما بسیار بهتر از گذشته شده و پوست شما حالت ارتجاعی و لطیف‌تری به خود گرفته و علاوه بر آن سفت شده است.

 -پوست‌های چرب با اسفنج امتحان کنند

 برای پوست‌های چرب یکی از ساینده‌های خوب اسفنج‌های مخصوصی است که معمولا در داروخانه‌ها می‌فروشند. این اسفنج‌ها را می‌توانید همراه با ماستی که برای تمیز کردن پوست به کار می‌بردید، استفاده کنید. اگر حس می‌کنید که این کار موجب ساییدگی زیاد در پوست شما می‌شود می‌توانید مغز بادام را در مخلوط‌کن ریخته و خرد کنید و سپس آن را با کمی عسل مخلوط و از این مخلوط استفاده کنید.

 -چطور حمام کنید؟

 ما به هیچ‌عنوان استفاده از کیسه و سفیدآب را توصیه نمی‌کنیم؛ چون باور‌هایی که درباره آن در فرهنگ ما وجود دارد، اشتباه است. ما با کیسه کشیدن می‌خواهیم به زور طبقه سطحی پوست را که لایه شاخی نام دارد، از سطح پوست برداریم و خیلی‌ها وقتی به اصطلاح با کیسه چرک می‌کنند، تصور می‌کنند این چرک‌ها هستند که از پوست خارج شده‌اند؛ درحالی که ‌این لایه‌ای از پوست است که شما به زور کنده‌اید.

 وجود لایه شاخی پوست که سطح آن را می‌پوشاند و لایه‌ای مرده از سلول‌های پوستی است، برای حفاظت لایه‌های زیرین پوست که زنده‌اند، لازم است.

 -دوش یا خوابیدن در وان؟

 این دو عادت، تفاوت چندانی با هم ندارند. البته یک تفاوت مختصر وجود دارد که باید به آن اشاره کنم. به‌طور معمول وقتی دوش می‌گیرید، آب روی سر و بدن‌تان جاری می‌شود و پوست و موی‌تان را شست‌وشو می‌دهد و می‌رود.

 این آب، آبی است که جریان دارد و از آب لوله‌کشی شهر است و طبیعتا پاکیزه. ولی وقتی وان را پر می‌کنید و در آن دراز می‌کشید، آب راکد است و امکان آلودگی آن وجود دارد و مقداری از چرک بدن وارد آب وان می‌شود.

 از طرف دیگر، وقتی دوش می‌گیرید آب کمتری استفاده می‌شود تا بخواهید برای حمام کردن تمام اعضای خانواده وان را از آب پر و خالی کنید. همچنین شست‌وشوی کامل بدن و اعمال بهداشتی زیر دوش راحت‌تر است.

 -به دنبال لیف نرم باشید

استفاده از یک لیف نرم و صابون، بهتر است. یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم، آن بخش از سلول‌های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته می‌شوند و می‌ریزند، بنابراین لازم نیست شما با یک کیسه زبر و سفیدآب زبرتر و با فشار دست به جان طبقه سطحی پوست‌تان بیفتید. این کار سلامت پوست و نقش حفاظتی آن را به خطر می‌اندازد.

 -چند بار شامپو؟

شامپو کردن شیوه خاصی دارد. اگر شما پوست طبیعی یا مایل به چرب دارید که اغلب جوان‌ها چنین پوستی دارند، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

 اگر هر روز حمام می‌روید باید یک بار شامپو کنید. اگر یک روز در میان به حمام می‌روید باید دو بار شامپو کنید و اگر سه روز یک بار حمام می‌کنید باید سه بار شامپو بزنید؛ یعنی به ازای هر روز باید یک بار شامپو کنید. ولی بهتر است با فواصل کمتری به حمام بروید تا کمتر شامپو بزنید. اگر هر روز حمام بروید و یک بار شامپو بزنید، بهتر از سه روز در میان سه بار شامپو زدن است.

 -حمام پوست‌های خشک؟

کسانی که پوست طبیعی مایل به خشک دارند، باید برحسب خشکی موهای‌شان، یک روز در میان یا دو روز در میان به حمام بروند و تعداد دفعات شامپو زدن را کمتر کنند. کسانی که به دلیل پیری، پوست و مو‌های‌شان خشک شده، می‌توانند هر روز حمام کنند، ولی هر روز شامپو نزنند و با آب تنها دوش بگیرند. بهتر است به دلیل خشکی پوست و موهای‌شان، دو یا سه روز یک بار شامپو بزنند.

سیب سبز


مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

دلایل افتادگی و شل شدن پوست و راه درمان آن

   




  

با داشتن پوستی شل و آویزان، نمی‌توان انتظار چهره‌ای زیبا و شاداب را داشت بلکه برعکس، شل‌شدن پوست باعث می‌شود سن فرد بیشتر از واقعیت به نظر برسد و او را خسته‌تر نشان ‌دهد.

دلایل افتادگی و شل شدن پوست و راه درمان آن




البته بسیاری از کسانی که پوستشان می افتد و آویزان می شود، تصور می کنند این مشکل راه حلی ندارد و آن را ناشی از روند طبیعی افزایش سن می دانند.

در نتیجه هرچه سن بیشتر می شود، منتظر افتادگی پوست می مانند و کاری به کارش ندارند در صورتی که متخصصان پوست و مو می گویند عوامل مختلفی در بروز این وضع تاثیر می گذارد و با کنترل آنها می توان شل شدن و افتادگی پوست را به تعویق انداخت.

 البته آنها روش های درمانی خاصی هم برای افتادگی پوست پیشنهاد می کنند که به کمک آن، فرد می تواند استحکام و زیبایی پوستش را حفظ کند.

 **چرا پوست آویزان می شود

می گویند پوست باید محکم و شاداب باشد، اما هرچه سن و سال فرد بیشتر می شود، شادابی و استحکام پوستش کمتر از قبل خواهد شد.

 برای همین عادت کرده ایم پوست گردن، بازوها، دست ها و صورت مادربزرگ ها و پدربزرگ ها را در حالت افتاده و آویزان ببینیم و بعد از آن با خودمان می گوییم باید این واقعیت را پذیرفت که افزایش سن، یکی از مهم ترین عواملی است که باعث افتادگی پوست می شود.

 دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو نیز با تائید این موضوع که افزایش سن موجب افتادگی پوست می شود، درباره سایر عللی که در این زمینه نقش دارد، چنین توضیح می دهد: قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی یکی دیگر از عوامل موثر بر افتادگی پوست است.

علاوه بر این، استعمال سیگار هم می تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند به طوری که پوست افراد سیگاری، شل تر و افتاده تر از هم سن و سالانی است که سیگار مصرف نمی کنند.

 این متخصص پوست و مو با اشاره به عوامل ژنتیک یادآور می شود: ژنتیک و تغذیه نامناسب هم می تواند در افتادگی پوست موثر باشد. به همین دلیل هم برخی افراد در سنین پایین تر دچار این مشکل می شوند و بعضی تا سنین بالا افتادگی پوست نخواهند داشت.

 وی در ادامه به کاهش وزن های سنگین و غیرعلمی اشاره می کند و می گوید: کسانی که با استفاده از رژیم های سخت و غیرعلمی، وزن شان را به طور ناگهانی و غیرمتعادل کاهش می دهند نیز در معرض این مشکل قرار خواهند داشت.

 البته خیلی ها تصور می کنند بارداری عاملی است که می تواند باعث افتادگی پوست شود، اما دکتر احسانی بارداری را عامل افتادگی پوست نمی داند و در این باره توضیح می دهد: معمولا افتادگی پوست پس از بارداری، در قسمت های مختلف بدن غیر از شکم برگشت پذیر است و مشکلی جدی به حساب نمی آید ولی در مورد شکم ممکن است این مشکل برگشت پذیر نباشد.

 در کنار این موارد، به گفته وی عوامل محیطی مانند کار کردن در شرایط یا محیط های خاص نیز می تواند بر افتادگی پوست نقش موثری داشته باشد.

 **افتادگی پوست درمان دارد؟

همین که خودش را در آینه می بیند و متوجه پوست شل و آویزان صورتش می شود، به فکر راه حلی برای رفع این مشکل می افتد، اما اطرافیانش می گویند افتادگی پوست درمان ندارد. آنها می گویند نباید بگذاریم چنین مشکلی ایجاد شود و وقتی ایجاد شد، دیگر کاری از دست ما ساخته نیست.

دکتر احسانی نظر این افراد را قبول ندارد و می گوید: با استفاده از درمان های دارویی می توان افتادگی پوست را تا حدی بهبود بخشید. به همین دلیل برای افرادی که دچار افتادگی پوست شده اند، مصرف کرم های ضدافتادگی پوست و کرم های جوان سازی تجویز می شود.

 وی می افزاید: از گذشته تاکنون از روش های مختلفی مانند لایه برداری سطحی یا عمقی، لیزر و کشیدن پوست برای رفع این مشکل استفاده می شد. هم اکنون اقدامات خاصی برای این افراد انجام می شود ولی دیگر کسی به دنبال جراحی های وسیع و گسترده به منظور رفع افتادگی پوست نمی رود و خیلی افراد به دنبال روش های جراحی نیستند.

 این متخصص پوست و مو یادآور می شود: برای انتخاب بهترین روش درمان باید با متخصص مشورت کرد، زیرا ممکن است با یک کار خاص مشکل فرد برطرف نشود و به همین دلیل براساس نظر پزشک باید روش های درمانی مناسب انجام شود.

**درمان فقط با نظر پزشک

 این روزها پیدا کردن کرم های ضدافتادگی پوست کار خیلی سختی نیست و در هر داروخانه ای می شود یکی از آنها را پیدا کرد، ولی دکتر احسانی توصیه می کند، این کرم ها را خودسرانه و بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

 به گفته وی، برای استفاده از این کرم ها باید دستورالعمل و نحوه مصرف از سوی پزشک تعیین شده باشد. از طرفی خیلی ها به ماساژ روی می آورند و می خواهند به کمک این روش، پوستی شاداب تر، جوان تر و محکم تر داشته باشند. غافل از این که ماساژ نقشی در این زمینه ندارد و هیچ تغییری ایجاد نمی کند.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این نکته که اقدامات و ماساژهایی که در آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی ارائه می شود، به هیچ عنوان علمی نیست، خاطرنشان می سازد: این نوع کارها فایده چندانی ندارد و بیشتر از آنکه جنبه درمانی داشته باشد، جنبه تبلیغاتی دارد.

 بنابراین توصیه می شود برای برطرف کردن مشکل افتادگی پوست، به جای استفاده از چنین خدماتی به متخصصان مراجعه و براساس نظر آنها اقدام کنید.


 

 **تغذیه صحیح هم موثر است

 بی شک برای داشتن پوست جوان و سالم باید به تغذیه و نوع مواد غذایی هم توجه ویژه داشت. البته آن طور که دکتر احسانی می گوید، تغذیه صحیح می تواند در پیشگیری از افتادگی پوست یا به تعویق انداختن آن نیز موثر باشد.

 وی در این باره توضیح می دهد: برای داشتن پوست شاداب توصیه می شود از مواد غذایی حاوی پروتئین به مقدار کافی استفاده کنید و در رژیم غذایی، میوه ها و انواع سبزیجات را بگنجانید.


در صورتی که سیگاری هستید همین امروز تصمیم به ترک سیگار بگیرید چون به گفته این متخصص پوست ومو، ترک سیگار می تواند تاثیر زیادی بر شادابی و پیشگیری از افتادگی پوست داشته باشد.

جام جم


مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

عادت هایی که باعث زود پیر شدن پوستتان می شود!

آیا پیر شدن ظاهریتان سریعتر از پیر شدن سنیتان است؟ اگر از تصویری که در آینه میبینید راضی نیستید، شاید زمان آن رسیده که بعضی عادتهای روزمره تان را بررسی کنید.

عادت هایی که باعث زود پیر شدن پوستتان می شود




آیا پیر شدن ظاهریتان سریعتر از پیر شدن سنیتان است؟ اگر از تصویری که در آینه میبینید راضی نیستید، شاید زمان آن رسیده که بعضی عادتهای روزمره تان را بررسی کنید.

 غذاهایی که میخورید و حتی نحوه خوابیدنتان میتواند پیرترتان کرده و طول عمرتان را هم کم کند. در این مقاله متخصصین درمورد متداولترین عادتهایی که باعث پیر شدن میشود و راهکارهایی برای از بین بردن آن صحبت می کنند.

 -چند کار را همزمان انجام می دهید

 اگر لیست کارهای روزانه تان به نظر هیچوقت کوتاه نخواهد شد، ممکن است استرس زندگی پرمشغله تان برای بدنتان مسموم باشد. خیلی ها فکر میکنند انجام همزمان کارهای مختلف خیلی خوب است اما با این روش نه تنها کاری پیش نمیبرند بلکه استرس بیشتری هم برای خود تولید میکنند.

تحقیقات مختلفی نشان میدهد که استرس مزمن تولید رادیکالهای آزاد که مولکولهایی بی ثبات هستند و به سلولها آسیب رسانده و متهم اصلی در پیری هستند، را در بدن تحریک میکند. به جای اینکه سعی کنید همه کارها را یکجا انجام دهید، سعی کنید در هر لحظه فقط روی یک کار تمرکز کنید و بعد از اتمام آن سراغ کار بعدی بروید.

 -بی اندازه شیرینی جات می خورید

 به جز اینکه با خوردن شیرینی جات وزنتان را بالا میبرید، صورتتان را هم پیرتر میکنید .مولکولهای قند در درون بدن خود را به فیبرهای پروتئینی در هر سلول میچسبانند. این فرایند مخرب که گلیکاسیون نامیده می شود موجب از دست رفتن شفافیت پوست، ایجاد حلقه های تیره زیر چشم، پف کردگی، افزایش چین و چروکهای صورت و بزرگتر شدن روزنه های روی پوست میشود. اگر میخواهید شادابی و جوانی خود را حفظ کنید، شیرینی جات را برای بقیه بگذارید.

 -شبها کمتر از ۵ ساعت می خوابید

 کم خوابی نه تنها باعث ایجاد پف سیاه زیر چشمهایتان میشود، بلکه طول عمرتان را هم پایین می آورد. خواب مطلوب بین محدوده هفت ساعت است. اگر علائم کم خوابی مثل نداشتن انرژی در طول روز، کند شدن ذهن، مشکل در توجه و تمرکز یا افزایش وزن را در خود مشاهده کردید، حتماً زودتر بخوابید.

-زیاد تلویزیون تماشا می کنید

اینکه چند روز پشت سر هم بنشینید سریال محبوبتان را تماشا کنید یک چیز است، اینکه مدام پای تلویزیون نشسته باشید چیزی دیگر. در یک مجله پزشکی ورزشی بریتانیایی تحقیقی منتشر شده بود که بر روی ۱۱۰۰۰ استرالیایی ۲۵ سال به بالا انجام گرفته بود، مشخص شد که به ازای هر یک ساعت تماشای تلویزیون، ۲۲ دقیقه از سن متوسط افراد بزرگسال کاسته میشود. علاوه بر این، افرادیکه به طور متوسط شش ساعت در روز تلویزیون تماشا میکردند، ۵ سال کمتر از آنهایی که تماشا نمیکرده اند زندگی کردند.

این تاثیر بیشتر بخاطر نشستن و غیرفعال بودن است. وقتی بیشتر از ۳۰ دقیقه پشت سر هم مینشینید، بدنتان شروع به اندوختن چربی در سلولهایتان میکند که احتمال چاق شدنتان را بالا میبرد. چه برای تماشای تلویزیون نشسته باشید و چه پشت میز کارتان، هر ۳۰ دقیقه یکبار بلند شده و کمی در اطراف قدم بزنید.

 -بیشتر زمان روز را می نشینید

خطرات سبک زندگی نشسته کاملاً مشخص است: آنهایی که بیشتر روز خود را روی صندلی مینشینند بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای کلیوی، بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان و چاقی مفرط هستند. به طور طبیعی ورزش منظم به پیشگیری از این مشکلات سلامتی کمک کرده و باعث میشود طولانی تر زندگی کنید.

 در یک تحقیق مشخص شد آنهایی که ۱۵۰ دقیقه یا بیشتر از هفته خود را ورزش میکردند، ۱۰ تا ۱۳ سال بیشتر از افراد کم فعالیت زندگی کردند.

- از کرمهای چشم استفاده نمی کنید

یکی از مهمترین محصولات آرایشی که باید استفاده کنید، یک کرم زیر چشم خوب برای به تاخیر انداختن چین و چروک هاست. پوست زیر چشمها نازکتر از پوست قسمتهای دیگر صورتتان است و خیلی سریعتر پیر شدنتان را نشان میدهد. مرطوب نگه داشتن این ناحیه سالها از عمر ظاهریتان کم میکند. موثرترین کرمهای زیر چشم حاوی رتین A، نوعی ویتامین A، میباشد.

سایر عوامل مهم آن عبارتند از نرمکننده ها و مرطوب کننده هایی که رطوبت، آنتیاکسیدان، اسید هیالورونیک و ویتامین C را در این ناحیه نگه میدارد. اینها ساخت کلاژن و الاستین را برای سفت کردن پوست و کاهش خطوط دور چشمها تقویت میکند.

-از کرم ضدآفتاب استفاده می کنید

 اما فقط در مسافرتها رانندگی، باغبانی و رفتن حتی تا سر کوچه بدون ضدآفتاب بسیار بیشتر از تخریبی که یک روز گذراندن کنار دریا دارد به شما آسیب میزند. علت اصلی تقریباً هر نوع پیری زودرس روی صورت قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش است. این اشعه حتی در زمانهایی که هوا ابری یا بارانی است هم وجود دارد. با استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF بین ۳۰ تا ۵۰ در زمانهایی که از خانه بیرون میروید از پوستتان محافظت کنید.

-زیاد آرایش می کنید

 سایه چشم آبی به کنار، آرایش زیادی هم شما را پیرتر نشان میدهد. استفاده از لوازم آرایشی، مخصوصاً محصولات آرایشی چرب، منافذ پوستتان را میبندد. علاوه بر این، استفاده بیش از حد از محصولات پوستی عطردار، موادشیمیایی و عوامل الکلی با از بین بردن روغنهای طبیعی پوست، پوستتان را خشک میکند و باعث ایجاد چین و چروک زودرس روی پوست میشود. برای راهنمایی بیشتر با متخصص پوستتان صحبت کنید.

 -دمر می خوابید و صورتتان را در بالشت فرو می برید

دمر یا یکطرفه خوابیدن طوریکه صورتتان را در بالشت فرو ببرید میتواند روی پوستتان ایجاد چروک کرده و موجب پیری زودرس میشود. بافتهای پیوندی و کلاژن موجود در پوست صورت با بالا رفتن سن ضعیف تر میشود. به همین دلیل وقتی شبهای پیاپی به یک سمت صورتتان میخوابید، صورتتان دیگر به سرعت زمانی که جوان بودید برنگشته و صاف نمیشود. این چینهای ایجاد شده بخاطر بالشتتان دائمی خواهد شد.

 بنابراین بهتر است به پشت خوابیده و از روکشهای بالشت ساتن استفاده کنید که پوستتان صاف بماند.

- خانه تان را خیلی گرم نگه میدارید

 وقتی بیرون از خانه سرد است، ممکن است وسوسه شوید که داخل خانه را حسابی گرم کنید. چه شومینه و چه شوفاژها را روشن کنید، هر دو رطوبت هوای خانه را میگیرند.

این موجب خشک و ملتهب شدن پوستتان میشود که به مرور زمان منجر به پیری خواهد شد. استفاده از یک مرطوب کننده هوا با خشکی هوا مقابله کرده و از خارش و پوسته پوسته شدن پوستتان جلوگیری میکند. گذاشتن یک حوله مرطوب روی شوفاژ یا یک کاسه آب سرد در اتاق، مقداری از رطوبت از دست رفته را برمیگرداند.

 -با نی نوشیدنی می نوشید

نوشیدن نوشیدنیهای تیره رنگ با نی میتواند از ایجاد لکه بر روی دندانهایتان جلوگیری میکند اما همانطور که جمع کردن چشمها باعث ایجاد چین و چروک در اطراف چشمهایتان میشود، جمع کرند لبهایتان هم موجب ایجاد چروک زودرس دور دهانتان میشود.

 این اتفاق با کشیدن سیگار هم روی میدهد. از اینرو بهتر است نوشیدنیهایتان را از بطری داخل لیوان ریخته تا موقع نوشیدن از جمع کردن لبها خودداری کنید.

- کل چربیها را از برنامه غذاییتان حذف می کنید

برای حفظ حس جوانی و ظاهر شاداب کمی چربی لازم است.

 اسیدهای چرب امگا۳ که در ماهیهای چرب (مثل سالمون) و بعضی آجیلها (مثل گردو و بذر کتان) یافت میشود پوست را نرم نگه داشته و قابلیت ارتجاعی پوست را حفظ میکند و درنتیجه از بروز چین و چروک جلوگیری کرده و برای سلامت قلب و مغز نیز مفید است.

 آکادمی تغذیه و رژیم درمانی توصیه میکند که حداقل دو بار در هفته از ماهی در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

-قوز می کنید

ساعتها پشت سر هم پشت کامپیوتر نشستن به مرور زمان باعث ایجاد فرمی زشت و قوزمانند در ستون فقراتتان می شود.

ستون فقرات به طور طبیعی شکلی S مانند متوازن دارد تا بتواند بدن را ثابت نگه داشته و از بدن محافظت کند. بد نشستن و ایستادن و قوز کردن ستون فقرات را از این حالت طبیعی خود دور کرده و درنتیجه عضلات، دیسک کمر و استخوانها دچار فشار میشوند. درنتیجه آن معمولاً دچار درد و خستگی میشوید و ستون فقرات دچار پیری و بدشکلی دائمی میشود.

 با چک کردن و توجه به فرم بدنتان در طول روز (گوشها، شانه ها و لگن در حالت نشسته باید در یک خط صاف قرار گیرند) سعی کنید بدنتان را همیشه در وضعیت مطلوب نگه دارید.

آرایشیک


مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

حفظ سلامت پوست در شب

شب‌ها این گونه از پوستتان مراقبت کنید



کرم‌ها و محصولات مختلفی در بازار وجود دارد که می‌گویند استفاده از آنها برای حفظ سلامت و شادابی پوست موثر است و با توجه به اهمیت داشتن پوستی جوان و زیبا، خیلی‌ها هم از این فرآورده‌ها استفاده می‌کنند.

در صورتی که به غیر از استفاده از این محصولات، متخصصان پوست می‌گویند کارهای دیگری هم باید برای حفظ سلامت و زیبایی پوست انجام شود که متاسفانه اغلب افراد از آن بی‌خبرند یا توجهی به آن نمی‌کنند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این‌باره مطرح می‌شود، مراقب از پوست هنگام خواب و در طول شب است. البته منظورمان فقط استفاده کردن از کرم‌های مخصوص شب نیست، بلکه روش‌های ساده‌تر و شاید موثرتری در این مورد وجود دارد که می‌توان از آنها هم کمک گرفت.


 -پوست‌تان را بشویید

 از صبح تا شب، آلودگی‌‌های مختلفی روی پوست‌مان می‌نشیند و علاوه بر آلودگی‌های محیطی، لوازم آرایشی، کرم‌ها و محصولات دیگری که در طول روز استفاده می‌کنیم هم روی پوست باقی می‌ماند. برای همین به نظر می‌رسد حتما پیش از خواب باید صورت را شست، اما آیا واقعا بهترین زمان برای پاکسازی و شست‌وشوی پوست، شب‌ها پیش از خواب است؟ دکتر زهره نیکبخت به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: براساس نوع پوست‌تان باید آن را شست‌وشو دهید و این کار در هر زمانی از شبانه‌روز می‌تواند انجام شود. بنابراین صبح، ظهر یا شب با توجه به نوع پوست باید نسبت به پاکسازی و شست‌وشوی آن اقدام کنید، اما حتما شب‌ها و پیش از خواب باید با استفاده از محصولات پاک‌کننده، آرایش و آلودگی‌ها را از صورت پاک کنید.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو می‌گوید: معمولا کسانی که پوست چرب دارند، حداقل روزی یکبار باید پوست صورت‌شان را بشویند تا چربی‌ها با تجمع در منافذ پوست، باعث ایجاد آکنه و دیگر مشکلات پوستی نشود. برای پوست‌های خیلی خشک هم بهترین زمان شست‌وشوی صورت هنگام استحمام است.

 بنابراین افراد می‌توانند زمانی که حمام می‌کنند، با استفاده از صابون مخصوص پوست خشک یا عبور شامپو از روی صورت، کار شست‌وشوی پوست را انجام دهند. کسانی که پوست‌شان نرمال است هم باتوجه به نیازشان و شرایطی که در طول روز دارند، باید پوست صورت را بشویند. وی می‌افزاید: نیازی که در اینجا مطرح می‌شود به شرایط فرد در طول روز بستگی دارد؛ به این معنی که میزان آلودگی هوا و نوع کار شخص می‌تواند در این زمینه موثر باشد.



 -بهترین ماده شست‌وشو دهنده

حالا که معلوم شد، پوست صورت باید شسته شود این پرسش پیش می‌آید که بهترین ماده شست‌وشودهنده چیست؟ آیا با صابون‌های معمولی می‌توان صورت را شست یا حتما باید از محصولات خاصی استفاده کرد؟ آن‌طور که دکتر نیکبخت می‌گوید شست‌وشوی پوست باید با استفاده از صابون‌های مخصوص، ژل یا شوینده‌های مناسب پوست انجام شود که فرد یا خودش باید ماده شست‌وشودهنده را انتخاب کند یا از پزشک بپرسد با توجه به نوع پوستش چه شوینده‌ای را استفاده ‌کند. این متخصص پوست و مو در ادامه یادآور می‌شود: کسانی که پوست خشکی دارند بهتر است از شوینده‌های فاقد صابون استفاده کنند تا پوست‌شان خشک‌تر نشود.



 -قبل از خواب، آرایش‌تان را پاک کنید

خانم‌ها معمولا در طول روز از مواد آرایشی استفاده می‌کنند و شب‌ها هم فقط پوست صورت‌شان را با صابون می‌شویند. این کار اما نمی‌تواند آرایش صورت را پاک کند و فقط کار شست‌وشو را انجام می‌دهد. برهمین اساس دکتر نیکبخت توصیه می‌کند با استفاده از شوینده‌های مناسب و پاک‌کننده‌های مخصوص صورت و دور چشم، آرایش را قبل از خواب پاک کنید.

 این متخصص پوست و مو به عوارض ناشی از باقی ماندن آرایش روی پوست اشاره می‌کند و می‌گوید: پیش از خواب، حتما باید آرایش‌تان را به طور کامل پاک کنید چون باقی ماندن آرایش روی صورت می‌تواند در طولانی‌مدت موجب بروز مشکلات پوستی شود. البته متاسفانه اغلب افراد وقتی پوست‌شان را می‌شویند، دیگر به فکر پاک کردن آرایش نیستند در حالی که شست‌وشوی صورت نمی‌تواند آرایش را پاک کند.

به گفته وی، برای پاک کردن آرایش از روی صورت حتما باید ابتدا با استفاده از پاک‌کننده‌های مناسب، آرایش را پاک کنید و بعد کار شست‌وشوی صورت را انجام دهید. البته وی توصیه می‌کند از کرم‌های معمولی برای پاک کردن آرایش استفاده نکنید و مایع پاک‌کننده را هم روی دستمال کاغذی یا پنبه نریزید چون این کار باعث می‌شود حجم زیادی از محصول بیهوده از بین برود. به جای این کار، خوب است فقط چند قطره از پاک‌کننده‌های آرایشی را روی پدهای مخصوص بریزید و کار پاک کردن آرایش را انجام دهید.



 -طاقباز بخوابید تا پوست‌تان سالم بماند

 دوست دارید روی صورت‌تان بخوابید و پوست صورت را رو به بالش قرار می‌دهید؟ اگر چنین عادتی دارید، باید به فکر تغییرش باشید چون دکتر نیکبخت می‌گوید خوابیدن روی صورت، سلامت و شادابی پوست را از بین می‌برد. این پزشک متخصص توصیه می‌کند برای داشتن پوستی سالم و جوان، طاقباز بخوابید و اگر نمی‌توانید حداقل روی پهلوها‌ بخوابید و هرگز به صورت فشار نیاورید چون این کار باعث افزایش چین و چروک صورت در طولانی‌مدت خواهد شد.

 وی می‌افزاید: در صورتی که صورت‌تان روی بالش قرار بگیرد، تنفس هم دچار مشکل و نامنظم خواهد شد و علاوه بر این، به قفسه سینه هم فشار وارد می‌شود. برای همین هم می‌گویند طاقباز، بهترین حالت خوابیدن است.

 -کرم‌های مخصوص شب

کم نیستند کسانی که از کرم‌های شب برای پوست صورت یا دور چشم‌شان استفاده می‌کنند. البته دکتر نیکبخت می‌گوید استفاده از این محصولات می‌تواند در حفظ سلامت پوست موثر باشد، اما به شرطی که هم محصول مورد استفاده معتبر باشد و هم به طور صحیح استفاده شود.


 وی می‌افزاید: در چنین شرایطی، استفاده از این محصولات پوست را نرم و لطیف می‌کند، آن را مرطوب نگه می‌دارد و به سلامت و شادابی پوست هم کمک می‌کند. آن طور که این متخصص پوست و مو می‌گوید: اگر شب‌ها بعد از پاک کردن صورت، از کرم دور چشم و کرم نگهداری گردن و صورت استفاده کنید، در حفظ سلامت پوست‌تان موثر است.

جام جم


مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

پاکسازی پوست بعد از سن بلوغ


بهترین روش های پاکسازی پوست صورت


وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com





یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه اهمیت پاکسازی پوست بخصوص بعد از سن بلوغ بیشتر است به انواع روش های پاکسازی پوست اشاره کرد و تاکید کرد:«تاکنون هیچ درمان موضعی که به طور کامل منافذ پوست را بندد وجود ندارد به همین جهت به کار بردن این روش ها اغلب نیاز به تکرار حتی به صورت هفتگی دارد.»

دکتر ذبیح اله شاهمرادی در گفت و گو با خبرنگار گفت:«پوست اولین سد دفاعی بدن محسوب می شود و چند وظیفه مهم را بر عهده دارد که یکی از این وظایف دفع سموم بدن و مواد زیان آور از طریق پوست است که به طور عمده از طریق غدد عرق موجود در پوست صورت می گیرد.»

 وی ادامه داد:«هر پوستی با توجه به رطوبت، چربی، جوش و منافذی که دارد نیازمند به پاکسازی و تقویت کردن است، اهمیت این موضوع بخصوص بعد از سن بلوغ که غدد چربی هم فعال می شوند بیشتر دیده می شود کما اینکه تعدادی از مردم از بوی بد عرق خود شاکی هستند.»

 این متخصص پوست و مو گفت:«با توجه به اینکه بیشترین غدد چربی پوست در نواحی سر و صورت وجود دارد به همین جهت منافذ متسع در این نواحی بیشتر دیده می شود و برای پاکسازی این منافذ از چندین روش می توان استفاده کرد که یکی از آن ها استفاده از بخورهای آب گرم و سرد است، علاوه بر این بخورها، استفاده از انواع اسیدهای میوه ای که تحت عنوان آلفاهیدروکسی اسید یا AHA نامیده می شوند اهمیت بیشتری دارند.»



 وی گفت:«در ابتدا زنان مصری متوجه مسئله پاکسازی پوست شده اند و با استفاده از شیر ترش به پاکسازی پوست بدن و صورت پرداختند که امروزه مشخص شده اسید لاکتیک موجود در شیر ترش در پاکسازی پوست موثر است.»

 دکتر شاهمرادی تصریح کرد:«طی دو یا سه دهه گذشته اسیدهای میوه ای در دیگر میوه ها هم یافت شد که تعدادی از آنها عبارتند از مالیک اسید در سیب، سیتریک اسید در پرتغال و نارنگی، گلیکولیک اسید در نیشکر که امروزه در غلظت های بالا توسط پزشکان تجویز می شود و در غلظت های کم مثلا تا 20 درصد در بسیاری از کرم های لایه بردار وجود دارد که بدون نسخه برای پاکسازی پوست صورت در منزل استفاده شود.»




وی تصریح کرد:«مکانیسم این اسیدهای میوه ای و ویتامین هایی مثل ویتامین C به صورت موضعی در پاکسازی منافذ پوست و جریان داشتن چربی پوست به سطح آن است و یکی دیگر از مکانیسم های دیگری که به این پاکسازی می تواند کمک کند استفاده از بخور گرم است که با متسع تر نمودن منافذ به طور موقتی جریان چربی و عرق را به سطح پوست تسهیل می کند. بعد از بخور گرم می توان برای بسته شدن منافذ صورت از بخور سرد استفاده کرد.»



 این متخصص پوست و مو در پایان خاطرنشان کرد:«تاکنون هیچ درمان موضعی که به طور کامل منافذ پوست را بندد وجود ندارد به همین جهت به کار بردن روش های یاد شده اغلب نیاز به تکرار حتی به صورت هفتگی دارد.»

سلامت نیوز


مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

روشن کردن پوست های تیره با درمان های خانگی




http://maktoobshop.com/



به گزارش نیک صالحی به نقل از زیبـاشــو ، برخلاف بسیاری از فرهنگ‌ها که در آن مردم با استفاده از امکانات گرانقیمت و گذراندن ساعت‌ها در مکان‌های مخصوص برنزه کردن سعی در داشتن پوستی زیبا و تیره و برنزه‌ دارند، در بسیاری از فرهنگ‌های دیگر این مسأله کاملا متفاوت است. اگر می‌خواهید پوستی روشن و زیبا داشته باشید و نمی‌توانید به پوست دلخواه‌تان برسید، وقت آن است که همه کرم‌های روشن‌کننده شیمیایی خود را دور بیندازید. این محصولات نه تنها معطر و بودارند، بلکه بسیار خطرناک نیز هستند و باعث می‌شوند سلامت مصرف‌کنندگان به خطر افتد. هم اکنون وقت آن رسیده که مواردی از درمان‌های خانگی زیر را امتحان کنید و ببینید کدامیک با پوست شما سازگار است.


درمان خانگی با لیمو، گوجه فرنگی و خیار

این درمان را با ترکیب آبلیمو،آب گوجه فرنگی و آب خیار شروع کنید.این مواد را آنقدر با هم مخلوط کنید تا به ماده‌ای چسبناک تبدیل شوند. وقتی این ماده چسبناک آماده شد، آن را به صورت خود و یا هر قسمتی از پوستتان که قصد دارید روشن شود، بمالید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود. وقتی خشک شد آن را با آب بشویید و به صورت ضربه‌ای آن قسمت را خشک نمایید. با این کار پوست شما برای همیشه روشن‌تر و سفید‌تر می‌شود..(در صورت حساسیت به آب گوجه‌فرنگی از آبلیمو و آب خیار به تنهایی استفاده کنید)


درمان خانگی با پرتقال و شیر

پس از این که از خوردن یک پرتقال لذت بردید، پوست‌های آن را دور نیندازید! آنها را نگه دارید و در آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند و سپس آن‌ها را به پودری نرم تبدیل کنید. بعد مقداری شیر به آن اضافه کنید تا به مایعی چسبناک تبدیل شود. این مایع چسبناک را به قسمت‌هایی از پوست که دوست دارید درمان شود بمالید و منتظر بمانید تا خشک شود. سپس با آب ولرم پوست خود را بشویید و آن را به صورت ضربه‌ای با دستمالی خشک نمایید.


درمان خانگی با بادام و عسل

یک مشت بادام بردارید و آن را یک شب در آب بخیسانید. صبح بادام‌ها را از آب بیرون آورید و پوست‌شان را جدا کرده و پودری کنید. سپس کمی عسل به ‌آن‌‌ها اضافه و با هم مخلوط کنید. این مایع چسبناک را حداقل دو بار در هفته به پوست خود بمالید تا به پوستی زیبا و صورتی شفاف و روشن که همیشه آرزویش را داشتید برسید.


درمان خانگی با آرد، نخود، شیر، آبلیمو و زردچوبه

آرد نخود یکی از محصولاتی است که به روشنایی پوست کمک می‌کند و شما می‌توانید به عنوان محصولی بی‌خطر برای روشن کردن پوست خود از آن استفاده کنید. مقداری آرد نخود را با کمی زردچوبه، مقداری شیر و مقداری آبلیمو مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید تا به ماده‌ای چسبناک تبدیل شود. بعد آن را روی پوست خود بمالید و منتظر شوید تا خشک شود. سپس آن را بشویید.


درمان خانگی با سیب‌زمینی

سیب‌زمینی علاوه بر مصارف خوراکی، برای پوست نیز بسیار مفید است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک سیب‌زمینی را برش دهید و آن را هر روز به صورت خود بمالید. با این کار پوستی سفید‌تر و روشن‌تر خواهید داشت. همچنین می‌توانید سیب‌زمینی را رنده کرده و آن را به صورت تفاله در آورید و آب خالص آن را برای روشن‌سازی پوست‌تان، مورد استفاده قرار دهید. برای از بین بردن هرگونه لک و قرمزی روی پوست نیز، می‌توان از سیب‌زمینی استفاده کرد. سیب‌زمینی برای از بین بردن تیرگی دور چشم با همین روش نیز مؤثر است.


......................................................................

روشن کردن پوست تیره


آیا شما جزء آن دسته از افرادی هستید که به رنگ پوست خود اهمیت می‌دهید؟ باید گفت تیره شدن پوست دلایل مختلفی دارد که علت اصلی آن به تولید بیش از حد رنگدانه مرتبط می‌شود. پوست‌های تیره به نسبت پوست‌های روشن دارای ملانین بیشتری هستند. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از ماسک‌های پوست خود را کمی روشن‌تر کنید.


شایع‌ترین علل تیرگی رنگ پوست

وراثت: پدر و مادرهایی که رنگ پوست‌شان تیره‌است، معمولاً فرزندان‌شان نیز دارای پوست تیره هستند و به نظر می‌رسد که ژن‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند.

تجمع بیش از حد رنگدانه‌ها: تولید بیش از حد ملانین باعث تیرگی بیش از حد می‌شود.

بیماری‌ها و اختلالات پوستی مانند شرایطی که موجب خارش و در نهایت ضخامت و تیرگی پوست می‌شود.

قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید و اشعه UV نیز موجب تیرگی پوست می‌شود، زیرا پوست برای محافظت از نور در برابر نور خورشید، ملانین بیشتری تولید می‌کند.

در اینجا برخی از روش‌های خانگی رفع تیرگی پوست و تبدیل پوست تیره به پوست روشن اشاره خواهیم کرد. البته باید این دستورالعمل‌ها را به صورت روزانه انجام داده و آنها را جزء برنامه خود قرار دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود:


ماسک‌های روشن کننده

مواد لازم:

شیر ۱ قاشق غذاخوری

عسل ۱ قاشق غذاخوری

آبلیمو ۱ قاشق چایخوری

روغن بادام یک قاشق چایخوری

پودر شیرین بیان ۱قاشق مرباخوری پر

مواد فوق را با یکدیگر ترکیب کنید و روی صورت بمالید به مدت نیم‌ساعت صبر کنید و سپس با آب ملایم بشوئید تا علاوه بر درخشش پوست، لکه‌های قهوه‌ای روی پوست شما نیز از بین بروند.

مواد لازم:

پودر جو دوسر ۱ قاشق مرباخوری

ماست آب‌گرفته تازه(کیسه‌ای) ۱ قاشق مرباخوری

پودر جوی دو سر را با ماست و آب گوجه‌فرنگی تازه مخلوط کرده تا خمیری یکدست به دست آید مثل ماسک روی صورت بمالید و پس از ۲۰ دقیقه با آب سرد بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید و هفته‌ای دوباره تکرار شود تا تمامی لکه‌های قهوه‌ای مایل به زرد روی پوست شما به تدریج از بین بروند.


-قرار دادن سیب‌ زمینی خام برش داده شده بر روی پوست و دور چشم نیز لکه‌ها و علامت‌های پوستی را از بین می‌برد.


-بعد از خوردن پرتقال کمی از آن را لایه لایه کرده و روی صورت قرار دهید. لایه‌های پرتقال هم لکه‌ها و زخم‌های پوستی را از بین می‌برد، فقط دقت کنید که این ماسک را باید بعد از ۱۵دقیقه با آب سرد بشوئید.

-به مدت دو هفته هر شب ۴ عدد بادام آسیاب‌شده را در شیر خیس کنید و این خمیر را روی صورت و گردن خود بمالید و اجازه دهید شب تا صبح باقی بماند و صبح آن را با آب سرد بشوئید.

-۱۵الی ۲۰ روز و روزی دو مرتبه مخلوطی از گوجه‌فرنگی رنده شده و ۲ الی ۳ قطره آبلیمو را روی پوست قرار دهید.

(البته در صورتیکه پوست شما به گوجه فرنگی حساس نباشد و دچار قرمزی و خارش نشوید!)


رژیم غذایی برای پوست‌های تیره


اگرچه به طور خاص، هیچ غذای خاصی فوراً پوست شما را روشن نمی‌کند، ولی قطعاً یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به داشتن پوستی درخشان کمک کند. نوشیدن مقدار زیاد مایعات، پوست را هیدراته و به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.


از مصرف بیش از حد غذاهای سنگین و چرب خودداری کنید، غلات کامل، حبوبات، میوه‌جات تازه و سبزیجات را در رژیم غذایی بگنجانید. همراه با غذا، حتماً سالاد بخورید و تا آنجا که می‌توانید، مصرف چای و قهوه را کاهش دهید. ویتامین‌های A، B، C، E در سلامت پوست بسیار مفیدند. در وضعیتی که شخص دچار کمبود برخی از ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین B12 شود، این کمبود می‌تواند به شکل لکه‌های پوست روی پوست ظاهر شود. برخی از مواد غذایی تأثیر ملانین‌ها را روی پوست تشدید می‌کنند؛ مثل کرفس که متخصصان پوست معتقدند مصرف بیش از اندازه آن‌موجب تیرگی رنگ پوست می‌شود. تغذیه تأثیر قابل توجهی بر تمام اعضای بدن دارد و پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. قبل از اینکه به سراغ مصرف داروها و مکمل‌های شیمیایی بروید، بهتر است رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرید که با حفظ وزن مناسب و مصرف به اندازه تمامی گروه‌های غذایی از جمله غلات، پروتئین‌ها، سبزیجات، لبنیات، علاوه بر سلامتی بدن، موجب درخشندگی پوست خود نیز می‌شوید. هیچ‌گاه برای کاهش شدید وزن خود به رژیم‌های نادرست متوسل نشوید. رژیم‌های غیراصولی بدن را دچار فشار و شوک می‌کنند و تأثیر منفی آن روی پوست و سایر اندام‌های بدن ظاهر می‌گردد. کمبود ویتامین E موجب تیرگی پوست می‌شود.


برچسب:شفاف‌ سازی پوست با کمک طب سنتی، معجونی برای روشن کردن پوست، با این هفت روش پوست درخشان و شفا، مهمترین ماسکهای روشن کننده ویژه‌، بهترین راههای خونگی سفید و درخشا، شفاف سازی پوست صورت، راحل بسیار ساده برای سفید کردن پ، درمان های خانگی موثربرای روشن کر، شفاف سازی پوست در 10 روز، عروسانه برای تموم عروس خانوم ها


شفاف‌ سازی پوست با کمک طب سنتی



http://maktoobshop.com/


به گزارش ایران ناز یک متخصص طب سنتی و متخصص پوست و مو گفت: پوست یک عضو ضعیف است و اختلالات اعضای درونی به خصوص دستگاه گوارش آن را دچار مشکل می‌کند و تاکید می‌شود قبل از استفاده از دارو‌های موضعی بر روی پوست عوامل داخلی درمان شود.


دکتر لیلا شیربیگی با توجه به دیدگاه طب سنتی در درمان و مراقبت‌های پوستی، اظهارداشت: در زمینه مراقبت‌های پوستی استفاده از ماسک‌های تغذیه‌ای اهمیت بالایی دارد. زرده تخم مرغ در طب سنتی پایه و اساس بیشتر ماسک‌های پوستی را شامل می‌شود.

وی افزود: در برخی از افراد ماست ترش پایه تهیه نمودن ماسک را شامل می‌شود که گاهی برای افزایش خاصیت کمی به آن آبلیمو و یا سایر میوه‌های ترش افزوده می‌شود. در این راستا توصیه می‌‎شود ماسک‌ها به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست قرار بگیرد. به گفته دکتر شیربیگی، توت فرنگی به عنوان یک لایه بردار مناسب پوست در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمان آغاز ماساژ و مدت انجام آن

این متخصص پوست و مو در طب سنتی با تاکید بر نقش ماساژ در جلوگیری از پیری و چروکیدگی پوست، افزود: ماساژ صورت به وسیله روغن کدو و یا سایر مواد نرم کننده به صورت ۱۰ دقیقه در هنگام شب می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از چروکی پوست داشته باشد.

وی اضافه کرد: ماساژ‌های شبانه باید به مدت سه هفته متوالی انجام شود تا در رفع التهابات پوست و جریان خون در زیر پوست موثر باشد. دکتر شیربیگی در خصوص زمان مناسب برای آغاز ماساژ تصریح کرد: ماساژ صورت باید از سن کم و در حدود ۲۵ الی ۲۶ سالگی قبل از آغاز فاز چرکی پوست شروع شود.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد صحیح اعضای داخلی بدن و سیستم گوارش در زمینه درمان بسیار نقش دارد. پزشک در درجه اول باید تغذیه، معده، کبد و سایر اعضای بدن بیمار را مورد بررسی قرار دهد و سپس در صورت نیاز برای پوست درمان مستقیم صورت گیرد. این متخصص پوست و مو طب سنتی افزود: درصورتی که ماساژ صورت بگیرد اما عوامل و اعضای داخلی بدن عملکرد مناسبی نداشته باشد نمی‌توان از پوستی مناسب بهره‌مند شد.

دکتر شیربیگی با توجه به تاثیر غلظت خون در رنگ و شفافیت پوست اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین دلایل خوش رنگی و شفافیت پوست میزان غلظت خون است. هر چه خون غلیظ‌تر باشد پوست تیره‌تر خواهد شد. بنابراین پوست این افراد باید از طریق تغذیه درمان شود.

آبگوشت پوست را شفاف می‌کند

وی با اشاره به غذا‌های مولد خون و فراموش شده در سبد تغذیه خانوار‌ها بیان کرد: غذاهایی از قبیل آبگوشت بسیار در شفافیت پوست موثر است. به افراد توصیه می‌شود گوشت را با نخود در هم آمیخته و به مقدار اندک سه الی چهار بار در هفته مصرف کنند و با افزودن برنج و زیره می‌توان از بروز نفخ پس از مصرف آبگوشت جلوگیری نمود.

شیربیگی با تاکید بر عدم استفاده از روغن زیتون برای پوست گفت: روغن زیتون دارای طبع گرم و خشک است به همین دلیل و به علت دارا بودن حرارت بالا منجر به خشکی پوست می‌شود بنابراین تاکید می‌شود از روغن‌های که دارای حرارت کمتری هستند مثل روغن خیار استفاده نمایند.

این دکترای طب سنتی با توجه به خارش التهاب پوستی در کودکان خاطرنشان کرد: در کودکانی که دچار این عارضه هستند می‌توان با ماساژ روغن بنفشه در پایه روغن بادام از شدت التهاب آن کاست.


مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

پلو با مرغ و قارچ


پلو با مرغ و قارچ


http://maktoobshop.com



مواد لازم: 
فیله مرغ 3 تکه
قارچ 7 8 تا دونه متوسط 
پیاز یک عدد متوسط 
برنج 3 پیمانه 
نمک، فلفل، زعفران به میزان لازم
پودر سیر یا پودر پیاز به میزان لازم
خلال پسته اگه دوست داشتین واسه تزئین مقداری 

طرز تهیه: 

فیله های مرغ را با یک کم آب و پیاز 4 قاچ شده بذارین بپزه، اگه دوست داشتین یک تیکه هویج یا برگ بو هم بهش اضافه کنید که بوی ضخمش خوب گرفته بشه. 

قارچها را بشورید و ورقه ورقه کنید و تو کمی روغن تفت بدین با حرارت بالا تا آب نندازه، یک کم هم آب لیمو بهش اضافه کنید تا رنگش سیاه نشه. وقتی قارچها آماده شد. فیله های مرغ پخته شده را مربع مربع کنید و با قارچها قاطی کنید. اینجا میتونید یک دونه پیاز را هم سرخ کنید و به این مواد اضافه کنید ولی من حوصله نداشتم و میخواستم ناهارم را اونروز زود بخورم، قارچها و مرغها را با هم مخلوط کنید بهشون نمک و فلفل و پودر سیر بزنید. پودر پیاز هم خوشمزش میکنه.

برنج را آب کش کنید، بعد کف قابلمه ته دیگی که دوست دارین بچینید، به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه از این مواد مرغ و قارچ و یکی دو قاشق زعفران آب کرده بریزین، با دم قاشق مواد را به آرومی مخلوط کنید. به ترتیب این مراحل را ادامه بدین تا موادتون تموم بشه. 

قابلمه را بذارین روی حرارت ملایم و اجازه بدین به مدت 30 تا 40 دقیقه دم بکشه، نصف لیوان آب هم دور تا دور برنجتون بریزین.من اصولا روغن لابه لای برنجام نمیدم، مخالفم با این کار، موادی که لای برنج میذارم به اندازه کافی روغن داره. 
به همین راحتی، بریزین توی دیس و با پلوی زعفرونی و خلال پسته تزئین کنید، تنوع پلوهای ایرانی خیلی زیاده، یک پلو تو ذهنمه درست کنم با تن ماهی، امروز میخواستم درست کنم اما امان از این خواب روز جمعه، این پلو که میگم اصلا پلوی دم دستی نیست و یک پلوی خوشمزه و شیک میشه. شاید سه شنبه که تعطیله درست کنم. 

بفرمائید نوش جان کنید.

مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

قارچ پلو


قارچ پلو

مواد لازم: 
قارچ دکمه ای یک بسته 
هویج متوسط 2 عدد 
برنج 2 پیمانه 
رب یک تا دو قاشق غذاخوری 
روغن، نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه: 
قارچها را بشورید، بعضی ها نمیشورن فقط دستمال میکشن ولی من دوست دارم بشورم، بعد بریزین توی ماهیتابه و یک کوچولو روغن بریزید و یک کم آبلیمو هم اضافه کنید و شروع کنید به تفت دادن. بعد از 2 تا 3 دقیقه قارچها را بردارین وبریزین تو یک ظرف دیگه. 
هویجها را پوست بکنید و رنده درشت کنید، من با رنده وی شکل رنده کردم، هویج ها را بریزید توی همون ماهیتابه و تفت بدین. یک تا دو قاشق رب هم بهش اضافه کنید و باز تفت بدین. قارچهای تفت داده شده را هم اضافه کنید به همراه زردچوبه، نمک و فلفل. 
برنج را آب کش کنید. کف قابلمه هر ته دیگی دوست دارین بچینید، به ترتیب یک لایه برنج، یک لایه از این مواد و یک لایه برنج تا آخرش بریزید. 
دور تا دور برنج نصفه لیوان آب بریزید و بذارین برنجتون با حرارت ملایم به مدت 30 تا 40 دقیقه دم بکشه، با ماست، سالاد شیرازی و زیتون پرورده خیلی خوشمزه میشه. 



نوش جان 

مطالب پیشنهادی

ارتباط بین فعالیت فیزیکی و کاهش بیماریها
ورزش های ضد استرس برای بهتر شدن وضعیت روانی و احساسی افراد
ورزش های مخصوص افراد مبتلا به بیماران قلبی و دیابت
ورزش های مفید برای بیماران مبتلا به آلزایمر
ورزش و بیماری های قلبی و استخوانی
چطور میزان فعالیت فیزیکی خود را ارتقاء دهیم؟

فوت و فن تهیه دمی لوبیا چشم بلبلی (لوبیا پلو شیرازی)

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com

دمی لوبیا چشم بلبلی (لوبیا پلو شیرازی)



مواد لازم: 
برنج 3 پیمانه 
لوبیای چشم بلبلی 2 پیمانه 
شوید ترجیحا تازه خرد شده 3 پیمانه، من شوید خشک ریختم که البته کمی زیاد شد، شما حواستون باشه کمتر بریزین. 
سیب زمینی درشت برای ته دیگ یک عدد
سینه مرغ یک عدد
پیاز متوسط یک عدد 
هل یک دونه، زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم 
رب یک قاشق غذاخوری 
در صورت تمایل کمی آب لیمو 
زعفران آب کرده به میزان لازم


راستش من شب قبل از اینکه این پلو را درست کنم تا ساعت 4 صبح داشتم کتاب میخوندم، میدونین که کدوم کتاب؟ محمد، پیغمبری که باید از نو شناخت. براتون نوشتم که مشغول خوندنش هستم. کلا از محل کار هم خیلی خیلی خسته بودم و این خستگی نمیذاشت خوابم بره برای همین سرم را با کتاب خوندن گرم کردم، جاتون خالی، صبح ساعت 8 صبح در اوج خواب خوش از اداره بهم زنگ زدن و یک کار کوچولو داشتن که من از قبل هماهنگ کرده بودم، دیگه بد خواب شدم دیگه، حالم خیلی گرفته شد. 
ما 5 شنبه ها تعطیل هستیم، ولی اداره ما تعطیل نیست و تعدادی از پرسنل میان سر کار و اضافه کار براشون حساب میشه، با تمام وجودم دعا میکنم که این چند هفته آخر سال بگذره و یک آرامشی سر کار ما حکمفرما بشه والا! 

طرز تهیه: 

از اونجا که من نمیدونستم این برنج چه طوری از آب در میاد گذاشتم چند ساعت با آب ولرم خیس خورد. قانون من برای خیس کردن برنج اینه که به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق غذاخوری نمک و یک پیمانه آب می ریزم. 
میدونین خیس کردن برنج موجب استحکام برنج میشه و از له شدنش جلوگیری میکنه، در عین حال برنج قد هم میکشه. این برنج خیلی برنج قد بلندی نیست، اما اصلا له و لورده نشد و خیلی خوب از آب در آمد. 
لوبیا چشم بلبلی را هم بهتره بذارین خیس بخوره و با مقداری آب بپزه، نه در حدی که له و لورده بشه ها،زود می پزه.
کف یک ماهیتابه نچسب را هم کمی روغن ریختم و گذاشتم روغن داغ شد و سینه مرغ را که برش زده بودم گذاشتم طلایی بشه. وقتی این کارو میکنید جلز ولز روغن زیاده، در ماهیتابه را بذارین و حرارت را کم کنید مشکل برطرف میشه. وقتی که هر دو طرف مرغ طلایی شد، یک دونه پیاز متوسط را خیلی ریز خرد کردم همراه با زردچوبه و رب تو همون ماهیتابه که مرغها توش بود تفت مختصر دادم و یک لیوان آب ریختم و گذاشتم مرغها با حرارت ملایم پخته بشن. 
اون دوستی که میگفت به این پلو میگن لوبیا پلو شیرازی گفت که شیرازی ها با گوشت قلقلی کوچولو  این پلو را سرو میکنن، اونجوری هم خیلی خوشگل و خوشمزه میشه، یک بار با شوید تازه اون مدلی درست میکنم. 
بذارین آب جوش بیاد و برنج خیس شده را به آب در حال جوش اضافه کنید. یادتون باشه که برنج اگه آب داشت آبش را خالی کنید. من که ریختم تو خود قابلمه که آبش داشت میجوشید وقتی دوباره به جوش افتاد برنج را اضافه کردم. 
کلا با برنج جدید که کار میکنید دقت کنید و نرین به کار و زندگیتون برسین، بالا سرش باشین، حرارت زیر برنج زیاد باشه و برنج قل بزنه، کم کم برنجا میان روی آب، یک دونه اش را بردارین و امتحان کنید ببینید اگه مغزش کمی نرم شده برنج را آب کش کنید. اگه دیدین برنج شور شده کمی آب روش بریزید تا شوریش بره. 
آها یادم رفت بگم، من لوبیا چشم بلبلی پخته را هم 30 ثانیه قبل از آب کش کردن به برنج اضافه کردم.

این برنج آب کش شده است. 


بعد تو قابلمه مناسب روغن بریزین، من کمی رنگ زغفران هم کف قابلمه ریختم، بعد که روغن داغ شد، سیب زمینی ورقه شده را بچینید کف قابلمه، بذارین یک طرف سیب زمینی برشته بشه، بعد سیب زمینیها را برگردونین و به ترتیب یک لایه برنج و لوبیا و یک لایه شوید بریزید، با دم قاشق هم شویدها را مخلوط کنید با برنجتون. 



وقتی لایه آخر تموم شد، به اندازه نصف لیوان آب دور تا دور برنج بدین، یک کم هم روغن مایع من روی برنجم ریختم و گذاشتم با حرارت متوسط به مدت 40 دقیقه دم کشید. برای دم کنی هم از دستمال آشپزخونه استفاده کردم که دیگه کی حال دم کنی شستن داره آخه؟ 
تمام این اتفاقات بین ساعت 11 تا 1 بعد از ظهر افتاد، من هم خونه تمیز کردم هم ناهار پختم، هم عکاسی کردم.
من این طوریم دیگه، خیلی برای آشپزی وقت نمیذارم. عصرش هم رفتم بیرون و تو خیابونای شلوغ تهران کلی اعصابم سر رانندگی خرد شد! آقا این شب عید بگذره ما راحت شیم! چقده همه جا شلوغه آخههههه؟
بله پلوی خوشمزه که دم کشید، بریزین تو دیس، روش هم برنج زعفرانی بدین، ته دیگای خوشگلتون قلفتی در میان با این روش که گفتم، مرغ پخته شده را هم بذارین کنارش، من تو آب مرغ کمی هم آب لیمو زدم. 



نوش جااااان 



اینم یک عکس از نمای نزدیک نزدیک که کیفیت برنج را ببینید. 


فوت و فن تهیه اسفناج پلو

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com

اسفناج پلو




مواد لازم:  
برنج دو پیمانه 
گوشت چرخ کرده 200 گرم  
اسفناج خرد شده  نیم کیلو 
پیاز بزرگ یک عدد 
سیر 3 تا 4 حبه 
نمک- فلفل- زردچوبه - زعفران آب کرده و دارچین به میزان لازم 
 
طرز تهیه: 
پیازها را خرد کنید و در روغن تفت بدین تا طلایی بشن . سیر خرد شده را اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن زردچوبه را اضافه کنید.
گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و به تفت دادن ادامه بدین تا گوشت هم سرخ بشه. 



کمی فلفل و دو لیوان آب  به این مواد اضافه کنید و اجازه بدین که گوشت بپزه. 



برنج را با 2/5 پیمانه آب و کمی نمک ( بدون روغن ) بذارین بپزه ( روغن نریزید چون موادی که قراره لا به لای برنج بدین روغن داره خودش ) 
یا اینکه برنج را آب کش کنید ( هر طور که دوست دارین )

اسفناج را بشورید بذارین آبش کشیده بشه.




بعد اسفناج را خرد کنید لازم نیست خیلی خرد کنید چون اسفناج را که لا به لای برنج بدین آب میشه.


وقتی آب برنج کشیده شد کف یک قابلمه تفلون را هر ته دیگی که دوست دارین مثل ته دیگ کاهو بچینید، من یک عدد تخم مرغ را با یک قاشق ماست و کمی زعفران آب کرده و یکی دو کفگیر برنج مخلوط کردم و کف قابلمه روغن ریختم و و این مخلوط را کف قابلمه پخش کردم .
بعد به ترتیب یک لایه برنج یک لایه گوشت کمی دارچین و یک لایه اسفناج خرد شده بریزید این مرحله را تا آخر ادامه بدین. اسفناج موقع پخته شدن لابه لای برنج کمی آب میندازه پس این نکته را هم در نظر بگیرید و بهتره که برنجتون را کمی دون تر بردارین. 
کمی آب اطراف برنج بریزید و بذارین برای مدت 45 دقیقه برنجتون دم بکشه. من معمولا برای دم کردن برنج از دم کنی استفاده نمیکنم اما برای این پلو از دم کنی استفاده کردم به خاطر همون که گفتم اسفناج لای برنج آب میندازه. دیگه عرق برنج هم روی برنج بریزه خیلی برنج له و لورده میشد. 
امیدوارم درست کنید و از این پلو لذت ببرید. 


فوت و فن تهیه پلو با قارچ



http://maktoobshop.com



پلو با قارچ


مواد لازم:

برنج دو پیمانه

قارچ متوسط 10 عدد

پیاز متوسط یک عدد

سیر 2 حبه

ذرت پخته شده یا ذرت پخته شده نصف پیمانه ( اختیاری )

رب 2 قاشق غذاخوری

نمک - فلفل - زردچوبه به میزان لازم

 

طرز تهیه:

قارچها را بعد از شستن ورقه ورقه کرده کمی آب لیمو روی آنها بریزید و کمی روغن داخل ماهیتابه ریخته و با حرارت تند تفت دهید. اینطوری قارچتون آب نمیندازه یا خیلی کم آب میندازه و استفاده از آب لیمو هم موجب میشه قارچها سفید بمونن.

پیاز را مکعبی خرد کنید و در کمی روغن تفت بدین تا طلایی بشه ،سیرها را له کنید و کمی تفت دهید  قارچها را به پیاز اضافه کنید. زردچوبه و رب را اضافه کنید و کمی تفت دهید نمک و فلفل موادتان را اندازه کنید و آنرا کنار بگذارید. اگه دوست داشتین نصف پیمانه ذرت پخته  در این مرحله به این مواد اضافه کنید.

برنج را آب کش کنید هر ته دیگی دوست دارین کف قابلمه بذارین و به ترتیب یک لایه برنج ، یک لایه مواد قارچی بریزید و بذارید برنجتون با حرارت ملایم به مدت 30 تا 35 دقیقه دم بکشه. من اطراف برنجم اگه لازم باشه کمی آب میریزم اما روغن استفاده نمیکنم، همون مواد قارچی به اندازه کافی روغن داره. 



مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

فوت و فن تهیه پلو میگو با نخود سبز



http://maktoobshop.com

پلو میگو با نخود سبز

این پلو میگو را تو کتاب مستطاب گفته که مال کشور هندوستان است و بالطبع باید تند و تیز درست بشه، اما من تندش نکردم و مدل خودم درستش کردم و مزه اش هم خوب بود به نظرم. 

مواد لازم: 
برنج 2 پیمانه 
میگو رگ گرفته 100 گرم ( 20 30 تا مثلا)
نخود سبز پوست گرفته 200 گرم ( یک پیمانه کمی بیشترک) 
پیاز متوسط یک عدد 
سیر 3 تا 4 حبه 
رب 2 قاشق غذا خوری ( از خودم اضافه کردم ) 
تو دستور اصلی  1 قاشق ادویه گرم مسالا، 3 تا فلفل سبز ساطوری، 10 تا 15 دانه فلفل سیاه درسته و 1 قاشق چایخوری فلفل قرمز سائیده داشت که من حذفش کردم
زردچوبه، نمک به میزان لازم. 

طرز تهیه: 

پیاز را مکعبی خرد کنید و در روغن تفت بدین تا طلایی بشه، سیر را هم پوست بکنید و با سیر خرد کن له کنید و به پیازها اضافه کنید و یک تفت کوچولو بدین، کوچولو برای اینکه زیاد تفت بدین سیر تلخ میشه. بعد بهش زردچوبه اضافه کنید و میگوهای رگ گرفته را هم اضافه کنید و شروع کنید به تفت دادن. 2 3 دقیقه تفت بدین کافیه. 
نخود سبز را از قبل باید گذاشته باشین بپزه. دیدین بعضی وقتا نخود سبزا خوب پخته نمیشن؟ برای اینکه خوب بپزن وقتی نخود سبز میگیرین و میخواین فریزر کنید وقتی که پوستشو گرفتین تو یک قابلمه بزرگ آب جوش بیارین و نخودها را بریزین توش، 1 تا 2 دقیقه کافیه که نخودها یک جوش بخورن، نه که پخته بشن، فقط یک قل بخورن، بعد بریزین تو آب کش و بلافاصله تو یک ظرف بزرگ آب سرد که توش بهتره یخ هم ریخته باشین بریزیدشون، به این روش که برای خیلی از سبزیجات مثل لوبیا و ذرت میتونید استفاده کنید میگن بلانچ کردن. بعد بریزین تو آب کش و وقتی آبش رفت بریزین تو کیسه فریزر. اینجوری وقتی که میخواین نخود سبز فریزری را بپزید نخودتون ناپز نمیشه و زود می پزه. البته شاید بعضی وقتا آدم حال و حوصله بلانچ کردن نداشته باشه ولی خدائیش نخود سبز بخواد خیلی طول بکشه بپزه اعصاب آدم خرد میشه، همون بذارین بلانچ شه خیلی راحت ترین. 

خب میگو را هم تفت دادین، نخود سبز پخته شده و رب و نمک رااضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید. 



یک کوچولو آب جوش بهش اضافه کنید تا مواد خوب مزه هاشون با هم قاطی بشه. 


برنجتون را هم آب کش کنید. 
کف قابلمه هر ته دیگی که دوست دارین بذارین و به ترتیب یک لایه برنج و یک لایه از این مواد که آبش کامل کشیده شده روی برنج بریزید. دور تا دور برنج نصف لیوان آب بریزین و بذارین برنجتون نیم ساعت تا 40 دقیقه دم بکشه. 



خیلی سریع آماده میشه و خوشمزه هم هست، یک انتخاب خوب برای استفاده از میگو در سبد غذایی. 
اگه درست کردین نوش جان






تو کتاب مستطاب اینجوری توضیح داده بود، من عینش را براتون می نویسم
میگو را با سیر و گرم مسالا و زردچوبه و فلفل قرمز در ظرفی بریزید، زیر و رو کنید و یک ساعت بخوابانید، برنج را آب کش کنید. 
3 تا 4 دقیقه قبل از آب کش کردن برنج نخود سبز را در دیگ بریزید تا با برنج بجوشد. ( اگه نخودتون را بلانچ نکرده باشین و فریزری باشه عمرا بپزه تو  این چند دقیقه! )
2 تا 3 قاشق روغن در تابه روی آتش ملایم داغ کنید و  پیاز حلقه حلقه را در آن تفت دهیدتا طلایی شود. با قاشق سوراخ دار برش دارین و کنار بذارین. 
میگو را 2 تا 3 دقیقه در باقیمانده روغن تفت بدین. پیاز داغ و میگو را با فلفل سبز و فلفل سیاه دست برنج بدهید و در دیگ بریزید و با شعله پخش کن روی آتش ملایم بگذارید، نیم پیمانه آب و روغن روی برنج بدهید، دم کنی را روی دیگ بگذارید و بگذارید 40 تا 45 دقیقه دم بکشد. 

فوت و فن تهیه ته انداز میگو



http://maktoobshop.com


ته انداز میگو

مواد لازم : 

میگوی ریز 20 عدد 

برنج 2 پیمانه 

سیب زمینی متوسط دو عدد مکعبی خرد شده

لوبیا چشم بلبلی 1 پیمانه پخته شده 

پیاز سرخ کرده 2 تا 3 قاشق غذاخوری 

سیر 2 تا 3 حبه ( من تو اکثر غذاهام از سیر استفاده میکنم ) 

کشمش  نصف پیمانه شسته شده 

 نمک- فلفل سیاه- زردچوبه - پودر کاری به میزان لازم 


طرز تهیه: 

پیاز را مکعبی خرد کرده و در مقداری روغن تفت بدین تا طلایی و سبک بشه، سیر له شده را هم به آن اضافه کنید و تفت بدین. زردچوبه را اضاف کنید و تفت بدین سیب زمینی مکعبی خرد شده را هم اضافه کنید و تفت بدین تا سیب زمینی ها کمی سرخ و پخته بشن. لوبیا را که از قبل پختین و بدون آب هست تو این مرحله اضافه کنید. 
 پودر کاری و فلفل سیاه را هم اضافه کنید. میگو ها را که پاک کردین اضافه کنید و تفت بدین . کشمش را هم در این مرحله اضافه کنید و یک تفت مختصر بدین.


برنج را هم آب کش کنید و کنار بذارین. 
کف یک قابلمه تفلون را هر ته دیگی که دوست دارین بذارین . من ته دیگ سیب زمینی گذاشتم.به ترتیب یک لایه برنج سفید و یک لایه از این مواد توی قابلمه بریزید. 




دور تا دور  برنج نصف لیوان آب بریزید و بذارین برای مدت 40 تا 45 دقیقه دم بکشه. ( مواد لای پلو خودش روغن داره لازم نیست آب روغن بریزید)

بفرمائید میل کنید ته انداز میگوی شما آماده است. 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

فوت و فن تهیه نخود پلو با قارچ



http://maktoobshop.com



نخود پلو با قارچ
دستور این نخود پلو را تو مجله خانم مینایی دیدم و خیلی خوشم آمد، ترکیب خیلی خوبی هست و یک پلوی مخلوط گیاهی خوشمزه بهتون میده.

مواد لازم: 
نخود سبز پخته شده یا نخود سبز کنسروی یک پیمانه 
پیاز متوسط یک عدد
سیر سه حبه 
فلفل دلمه رنگی سبز و قرمز از هر کدام یک عدد 
قارچ 5 عدد درشت
رب 1 قاشق غذاخوری سر پر 
برنج دو پیمانه 
زردچوبه، نمک و فلفل و ادویه پلویی یا ادویه کاری به میزان لازم


طرز تهیه: 
اول از همه میخوام روش تفت دادن قارچ را بگم. 
من اول از همه قارچها را میریزم تو آب نمک غلیظ و میذارم کمتر از 5 دقیقه بمونه بعد میشورمشون. 
بعد اونا را برش میزنم. 
کف ماهیتابه خیلی خیلی کم روغن میریزم قارچها را میریزم توش، چند قطره هم آب لیمو میریزم (برای جلوگیرزی از تیره شدن قارچها)و میذارم با حرارت تند قارچها تفت بخورن

                        
اینا قارچها قبل از تفت دادن 

اینم وسط تفت دادن که آب میندازه (اگه حرارت را بیشتر کنید خیلی خیلی کمتر آب میندازه) اما چه کاریه گاز و همه جا را کثیف کنیم؟ بی خیال! 


اینم بعد از اینکه مراحل تفت دادن کامل شد.

اگه تو مقدار زیاد قارچ خریدین به همین روش تفتش بدین و بریزین داخل یک ظرف در بسته و بذارین تو یخچال تا 10 12 روز خوب میمونه، اگه دوست داشتین میتونین فریز هم بکنیدش. 

خب حالا بریم سراغ بقیه دستور 

پیاز را مکعبی خرد کنید و تو روغن تفت بدین بهش زردچوبه بزنید. سیر له شده را بهش اضافه کنید و تفت بدین. 
نخود را هم که از قبل پختین. 
فلفل دلمه ای ها را معکبی خرد کنید. 
نخود و فلفل دلمه ها و قارچ را به پیاز اضافه کنید و یک تفتی بدین. 



رب را با نمک و فلفل و ادویه ها اضاف کنید و بعد از کمی تفت دادن نصف لیوان آب اضافه کنید تا این مواد خوب با هم مخلوط بشن. بذارین آبش کشیده بشه. 



برنج را آب کش کنید، کف قابلمه تگ دیگی که دوست دارین بچینید و به ترتیب یک لایه برنج سفید و یک لایه از این مواد بریزید. 



دور تا دور قابلمه را کمی آب بریزید و بذارین برنجتون دم بکشه، روغنی که برای پیاز داغ استفاده کردیم کافیه و لازم نیست که دور تا دور برنج آب روغن بدیم. بذارین پلوی شما به مدت 30 دقیقه با حرارت متوسط دم بکشه. 

بفرمائید این هم پلوی خوشمزه شما



دستور اون کنار غذای خوشمزه سمت راست را هم پست بعدی میذارم، اینم لینکش


مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

فوت و فن تهیه پلو بادمجان



http://maktoobshop.com



پلو بادمجان
تا حالا مخلوط پلو و بادمجون را امتحان کردین؟ خودم که پارسال اولین بار طی کنجکاوی پشت کیوسک روزنامه فروشی به دنبال مجلات آشپزی کشفش کردم و درست کردم و خیلی هم دوست داشتم، اگه با بادمجون مشکل ندارین از این پلو خوشتون میاد.

مواد لازم: 
بادمجان قلمی متوسط 3 عدد 
برنج 2 پیمانه 
پیاز متوسط 1 عدد 
گوجه فرنگی رنده شده 1 پیمانه 
شوید تازه 2 مشت 
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم 


طرز تهیه: 
پیاز را مکعبی خرد کنید و در روغن تفت بدین تا طلایی و سبک بشه، بهش زردچوبه اضافه کنید و تفت بدین.



بادمجونها را هم از قبل پوست بکنید و یک ساعتی بذارین داخل آب نمک بمونه تا تلخیش بره، بعد خوب زیر آب بشورید و بعد مکعبی مستطیل یا مربع خرد کنید. خیلی ریز نکنید، چون وقتی پخته میشه نرم و له میشه. 
بعد بادمجونها را بریزید داخل پیازها و تفت بدین. 



گوجه فرنگی پوره شده ( گوجه فرنگی را پوست بگیرید و رنده کنید یا بندازین تو خرد کن ) را به این مواد اضافه کنید، بهش به اندازه کافی نمک و فلفل اضافه کنید و بذارین پخته بشه و آبش کم بشه. تقریبا 20 دقیقه براش کافی هست. (این عکس مال قبل از پخت است)



برنج را آب کش کنید. کف قابلمه هر ته دیگی که دوست دارین بچینید. به ترتیب یک لایه برنج یک لایه مواد بادمجان و یک لایه شوید خرد شده بریزید تا موادتون تموم بشه. 
دور تا دور برنج نصف لیوان آب بریزید، دم کنی بذارین روی در قابلمه  و بذارین برنجتون به مدت 30 تا 35 دقیقه با حرارت متوسط دم بکشه. کلا پلوهای مخلوط را من به جای آب و روغن فقط آب میدم روش، مواد بین پلو خودش به اندازه کافی روغن  داره و نیاز به روغن اضافه نیست. 



خب پلوی شما آمارده است بفرمائید میل کنید. 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

پلو میگو جنوبی


پلو میگو جنوبی


مواد لازم: 
برنج 3 پیمانه 
میگو 200 گرم
گشنیز خرد شده دو مشت!
پیاز یک عدد متوسط 
سیر دو تا سه حبه 
آب تمر هندی یک پیمانه  
رب یک قاشق غذاخوری 
ادویه ماهی ، نمک ، زردچوبه ، فلفل به میزان لازم 

طرز تهیه: 

برای تهیه آب تمر هندی ، تمر هندی را در آب گرم خیس کنید چنگ بزنید تا نرم بشه ، بعد از صافی رد کنید و از آبش استفاده کنید.
پیاز را خلال کنید و در روغن تفت بدین تا طلایی بشه ، سیر را له کنید و با پیازها تفت بدین ، زردچوبه به میزان لازم اضافه کنید و به تفت دادن ادامه بدین. 
میگوهای پاک شده را اضافه کنید و خوب تفت بدین. ادویه ماهی هم اضافه کنید ( ادویه ماهی تنده اگر ندارین از فلفل به میزان لازم استفاده کنید. طعم این غذا باید تند باشه. پس هم ادویه ماهی نزنید هم فلفل که حسابی جزالتون در میاد !!! ها ها ها )
یک قاشق رب را هم اضافه کنید و با این مواد تفت بدین . آب تمر هندی را هم اضافه کنید و نمک مواد را اندازه کنید و بذارین که میگوها بپزن و آبشون کشیده شه. 
برنج را آب کش کنید و کنار بذارین. 
ته قابلمه ته دیگ مورد نظرتون را بچینید و به ترتیب یک لایه برنج سفید ، یک لایه گشنیز خرد شده و یک لایه مواد میگو بریزید. کمی آب دور تا دور قابلمه بریزید و بذارین برنج با حرارت ملایم بین 30 تا 40 دقیقه دم بکشه. ( من آب روغن نمیدم روی پلوهای مخلوط، همون روغن مواد لای پلو کافیه)
تو دستور اصلی که من از میترا جون یاد گرفتم سبزی هم با مواد میگو قاطی شده بود و بعد آب تمر هندی را توش ریخته بود و گذاشته بود آب مواد کشیده شه. اما من سبزی را جدا لای پلو دادم. 

خیلی خوشمزه بود ! مرسی از میترا جون به خاطر این دستور خوب 

فوت و فن تهیه کلم پلو


 

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com


کلم پلو(آشپزی رنگین ) 

کلم پلو(آشپزی رنگین )

 موادلازم :

ـ برنج ۳ لیوان

ـ سینه مرغ ۱ عدد

ـ کلم خرد شده ۳ پیمانه

ـ پیاز داغ ۳ قاشق غذاخوری

ـ جعفری خرد شده ۴ قاشق غذا خوری

ـ زعفران دم کرده به قدر کافی

ـ رب گوجه فرنگی ۲ قاشق

ـ نمک و زرد چوبه به میزان لازم

ـ روغن ۳ قاشق غذا خوری

ـ آب ۴ لیوان

طرز تهیه:

کلم را خرد کرده و نمک روی آن بپاشید

برنج را با آب و کمی نمک به مدت ۲ ساعت بخیسانید و با اضافه کردن  روغن به روش  کته یاآبکش برنج را طبخ  کنید

سینه مرغ را پخته وبعد گوشت را از هم باز کرده و زعفرانی کنید. به کلم روغن زیتون  و زردچوبه و رب گوجه فرنگی اضافه کرده و کمی تفت داده و نصف لیوان آب به آن اضافه کنید و فرصت دهید تا پخته شود.

برنج را در دیس کشده و سینه مرغ و کلم و جعفری و پیاز داغ را با هم مخلوط کنید و روی برنج را با آن بپوشانید.


مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

فوت و فن تهیه قیمه پلو

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com

 

قیمه پلو(آشپزی رنگین ) 

قیمه پلو(آشپزی رنگین ) 

قیمه پلو

آشپزی رنگین

مواد لازم:

ـ برنج ۳ پیمانه

ـ گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

ـ لپه ۱ پیمانه

ـ سیب زمینی ۲ عدد

ـ لیمو عمانی ۳ عدد

ـ رب گوجه فرنگی ۵/۱ قاشق غذا خوری

ـ پیاز سرخ شده ۲ قاشق غذا خوری

ـ دارچین ۱ قاشق غذا خوری

ـ روغن به میزان لازم

ـ نمک و زرد چوبه به مقدار کافی

طرز تهیه :

گوشت چرخ کرده و لپه را با نمک و زردچوبه بپزید ودر آخر با رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی و پیاز سرخ شده و دارچین مزه دار کنید و بگذارید آبش کاملاً جوش رود . سیب زمینی را ریز و سپس سرخ کنید ( توجه داشته باشید که لیمو عمانی را با پوست ریز کنید و بعد به غذا اضافه کنید تا هم غذا مزه ترش بگیرد و هم به واسطه پوست لیمو معطر شود) می توانید برنج را هم به صورت آبکش و هم به صورت کته درست کنید و بعد در دیس بکشید و مواد آماده را روی آن بریزید و یا یک کفگیر برنج بکشید و روی آن یک کفگیر از مواد آماده و دو باره برنج و بعد ازمواد آماده و آن قدر تکرار کنید تا ظرف شما پر شود .

 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

فوت و فن تهیه پلوی یونانی


 

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com

پلوی یونانی(آشپزی رنگین ) 

پلو یونانی (آشپزی رنگین ) 

 

 

مواد لازم :

ـ سینه مرغ ۱ عدد

ـ فلفل قرمز دلمه ای ۱ عدد

ـ فلفل زرد دلمه ای ۱ عدد

ـ نخود فرنگی پخته ۱ پیمانه

ـ ذرت پخته ۱ پیمانه

ـ قارچ ۱ پیمانه

ـ پیاز سرخ شده ۳ قاشق غذا خوری

ـ زرشک قرمز ۴ قاشق غذا خوری

ـ برنج ۴ پیمانه

ـ روغن به میزان لازم

ـ زعفران دم کرده ۲ قاشق

 

طرز تهیه :

 

برنج را آبکش کنید. مرغ را پخته و گوشتش را از هم باز و زعفرانی کنید .فلفل قرمز و زرد را به صورت خلال خرد کنید و باگوشت و بقیه مواد لابه لای برنج بریزید و برنج را دم بیندازید .

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

فوت و فن تهیه لبو پلو



وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com

 


لبو پلو (آشپزی رنگین )

 

 

مواد لازم:

_ سینه مرغ درشت پخته 1 عدد

_ لبو ی پخته شده 3 پیمانه

_ پیاز داغ 3 قاشق سوپ خوری

_ برگه زردالو 3 پیمانه

_ زعفران دم کرده

_ برنج 4 پیمانه

طرز تهیه:

مرغ را مطابق تصویر از هم باز و زعفرانی نموده و با پیاز داغ مخلوط می کنیم , لبو ی پخته را به قطعات چهار گوش ریز خرد می کنیم , برگه زردالو را شسته و به مدت پنج دقیقه در آب خیس کرده و با دو قاشق آب و روغن به حدی تفت می دهیم که نرم و آب آن گرفته شود ولی له نشود

(برنج آماده را در دیس می کشیم و با مواد فوق به دلخواه تزیین می کنیم.)

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

فوت و فن تهیه کته

 

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com 

 

کته (آشپزی رنگین ) 

کته (آشپزی رنگین ) 

 

مواد لازم :

ـ برنج ۳ پیمانه

ـ آب ۴ پیمانه

ـ نمک قدری

ـ روغن مایع ۲ قاشق ( برای کته )

ـ روغن برای زیر برنج

ـ کنجد ۱ قاشق غذا خوری

ـ سیب زمینی ۱ عدد

طرز تهیه :

قبل از اینکه توضیح دهم باید بگویم که من همیشه از پیمانه مخصوص پلوپز برقی استفاده می کنم و برای هر نفر یک پیمانه کافیست و سه و نیم پیمانه برنج بعد از پخته شدن یک دیس برنج می شود. و هر چند پیمانه برنج خیس می کنید به تعداد پیمانه ها بعلاوه یک آب اضافه کنید . مثلا"( ۵ پیمانه برنج با ۶ پیمانه آب یا ۶ پیمانه برنج با ۷ پیمانه آب)

برنج را دو بار با آب بشویید سعی کنید برنج را زیاد چنگ نزنید .به آرامی با دست به هم بزنید تا شسته شود . بعد از شسته شدن آب و نمک اضافه کنید و به مدت دو ساعت بگذارید بماند مدت خیس خوردن برنج درجه یک ایرانی هر چه بیشتر باشد بهتر است.

برنج را روی حرارت بگذارید برای این کار هم میتوانید از پلو پز برقی و هم از قابلمه استفاده کنید. اگر از قابلمه استقاده می شود حرارت زیر برنج نه خیلی زیاد ونه خیلی کم باشد. روغن را به برنج اضافه کنید وقتی به چوش آمد خیلی آرام یکی دو بار آنرا بهم بزنید.برنج آن قدر روی شعله بماند تا کاملا" آبش جمع شود . شعله را خاموش کنید ودر کف ظرفی روغن بریزید و کمی کنجد بپاشید و روی آن نان نازک مثل لواش را خیس و یا سیب زمینی حلقه شده بچینید و کته را به آرامی با کفگیر روی آن بریزید و روی شعله بسیار کم بکذارید .وقتی دم کشید در دیس بکشید .

 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

فوت و فن تهیه سیب پلو

 

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com

سیب پلو (آشپزی رنگین ) 

 

غذای سنتی کرمانشاه 

 

مواد لازم :

برنج 2 پیمانه

آب یرای برنج ایرانی 3 پیمانه  و برای برنج دانه بلند خارجی 3/5 پیمانه

سیب زمینی 2 الی 3 عدد متوسط

شوید خشک به قدر کافی

_نمک  قدری

_روغن زیتون 2 قاشق غذا خوری 

گوشت چرخ کرده یا ماهیچه و یا مرغ

کشمش و خرما و پیاز و ... برای تزئین

طرز تهیه : 

برنج را شسته و نمک اضافه کرده به مدت یک الی دوساعت  با مقدار آب داده شده خیس کنید بعد سیب زمینی را پوست کنده و بشوئید و در اندازه حبه قند خرد کنید .

برنج و روغن زیتون و سیب زمینی را در پلو پز بریزید و پلوبز را روشن کنید هر زمانی که آب برنج تبخیر شد  پلو پز را چند لحظه خاموش کرده و برنج را به آرامی در ظرفی خالی کنید و در قابلمه پلوپز کمی روغن بریزید و با یک لایه سیب زمینی یا نان لواش بپوشانید سپس از برنج یک کفگیر روی ته دیگ بریزید و بعد شوید بپاشید و دو باره برنج و باز هم شوید و همین طور ادامه دهید تا تمامی برنج را در قابلمه بریزید. دور برنج را جمع کنید و دو باره پلوپز را به برق بزنید تا برنج دم بکشد

اگر  پیاز پخته و سیر پخته را دوست دارید در همان زمانی که برنج را در قابلمه میریزد و ما بینش شوید می پاشید . پیاز و سیر را روی برنج بگذارید تا دم بکشد  . برای اینکه سیر له نشود و برنج بوی سیر نگیرد چون ممکن است بعضی سیر را دوست نداشته باشند بهتر است سیر را با آخرین لایه پوست آن خوب شسته و روی برنج بگذارید .هم سیر خوب پخته میشود و هم له نمیشود و برنج هم بوی سیر را به خودش نمیگیرد .

 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

فوت و فن تهیه سبزی پلو


 

وبلاگ زیر جهت دریافت مقالات علمی و افزایش اگاهی شما عزیزان ایجاد شده است


http://maktoobshop.com 

سبزی پلو (آشپزی رنگین )

آشپزی رنگین

مواد لازم:

ـ برنج ۴ پیمانه

ـ سبزی ( گشنیز٫جعفری٫مرزه٫شوید٫ترخون٫ریحان) خرد شده ۱ پیمانه

ـ زعفران دم کرده ۲ قاشق غذا خوری

ـ سیر چند حبه

ـ پیاز سرخ شده ۳ الی ۴ قاشق غذا خوری

ـ نمک و روغن به میزان کافی

طرز تهیه :

اگر برنج را آبکش میکنید وقتی که میخواهید برنج را دم بیندازید سبزی و سیر را لابه لای برنج بریزید . امااگر به صورت کته برنج را طبخ میکنید زمانی که برنج آبش را جمع کرد سبزی و سیر را اضافه کنید و وقتی که برنج را در دیس میکشید پیاز سرخ شده را اضافه کنید .

 

 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز تهیه پلو لوبیا چشم بلبلی



  http://maktoobshop.com/


پلو لوبیا چشم بلبلی(آشپزی رنگین )

آشپزی رنگین

مواد لازم :

ـ برنج ۳ پیمانه

ـ لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه

ـ گوشت ۴۰۰ گرم

ـ شوید خشک یا تازه خرد شده ۴ الی ۵ قاشق غذا خوری

ـ روغن به مقدار لازم

ـ نمک قدری

ـ زعفران دمکرده ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه :

لوبیایی را که از قبل در آب خیساند ه اید را با کمی نمک بپزید. برنج را با ۴ پیمانه آب وکمی نمک و روغن به صورت کته بپزید و وقتی آبش را جمع کرد لابلای آن شوید بپاشید و بگذارید دم بیفتد . گوشت را جدا گانه با نمک و زردچوبه و دارچین وزنجبیل و پیاز بپزید وقتی برنج آماده شد یک کفگیر برنج وبعد یک کفگیر لوبیا ودوباره برنج وبعد لوبیا ... آنقدر تکرار کنید تا دیس پر شود و با گوشت نوش جان کنید .

لوبیایی که در تصویر میبینید کمی متفاوت تر از لوبیای چشم بلبلی است و مخصوص منطقه غرب کشور میباشد و موقع پخت رنگ قرمز به خود میگیرد و بسیار خوشمزه و از نظر اندازه کوچکتر هم هست .

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز تهیه نخود فرنگی پلو

 

 

  http://maktoobshop.com/


پلوی نخود فرنگی (آشپزی رنگین ) 

پلوی نخود فرنگی (آشپزی رنگین )

آشپزی رنگین

مواد لازم :

ـ برنج ۲ پیمانه

ـ گوشت چرخ کرده ۲۰۰گرم

ـ نخود فرنگی ۲ پیمانه

ـ پیاز ۱ عدد

ـ پیاز سرخ شده ۳ قاشق غذا خوری

ـ نمک و فلفل و زردچوبه قدری

ـ رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری

ـ زعفران دم کرده ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه :

نخود فرنگی را نمک بزنید وبپزید . برنج را با روش کته طبخ کنید . گوشت را با پیاز رنده شده ونمک و زردچوبه وفلفل  تفت داده و روی آن یک لیوان آب ریخته تابپزید و در اواسط طبخ به آن رب بزنید آب گوشت که کاملاْ تبخیر شد پیاز سرخ شده اضافه و با نخود فرنگی مخلوط کنیدو کته را در دیس بکشید و مواد را روی برنج یا لابه لای آن بریزید و با برنج زعفرانی تزئین کنید .

 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز تهیه باقلا پلو با تزیین پیاز و کشمش و ماهیچه


  http://maktoobshop.com/


 

باقلا پلو (آشپزی رنگین )

 

 

مواد لازم:

ـ برنج ۳ پیمانه

ـ باقلا ۴۰۰ گرم

ـ شوید خشک ۴ قاشق غذا خوری

ـ گوشت ماهیچه ۴۵۰ گرم

ـ نمک و زرد چوبه و روغن به قدر کافی

ـ زعفران دم کرده ۱ قاشق غذا خوری

ـ کشمش و خرما و پیاز و... برای روی پلو

طرز تهیه :

این پلو هم مانند بقیه پلو هاست فقط با این تفاوت که باقلا را با برنج اگر به صورت کته است از اول بریزید و اگر برنج را آبکش میکنید چند دقیقه قبل از صاف کردن برنج آن را در برنج بریزید تا با آب برنج کمی بجوشد و زمانیکه برنج را در قابلمه میریزید لابه لای آن شوید بپاشید واگر کته بود بعد از جمع شدن آب برنج شوید را بپاشید. گوشت پخته و کشمش و خرما و زعفران و پیاز را روی پلو تزیین کنید.

 

 

 

باقلا پلو (آشپزی رنگین )

راز و رمز تهیه ونوشک پلو


 

  http://maktoobshop.com/ 

 

 

ونوشک پلو(آشپزی رنگین )

 

ونوشک پلو (آشپزی رنگین )

 

 

ونوشک پلو (آشپزی رنگین ) 

آشپزی رنگین

مواد لازم :

ـ برنج ۲ پیمانه

ـ گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

ـ ونوشک تازه ۱ پیمانه

ـ پیاز سرخ شده ۳ قاشق غذا خوری

ـ رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

ـ زعفران دمکرده ۲ قاشق غذا خوری

ـ روغن به قدر کافی

ـ نمک و زردچوبه به قدر کافی

طرز تهیه:

گوشت،ونوشک ، نمک و زردچوبه را با یک و نیم لیوان آب بپزید وقتی پخته شد رب گوجه فرنگی اضافه کنید و صبر کنید تا کاملاً آب آن جوش رود .کمی رو غن حیوانی یا روغن زیتون به آن اضافه کنید و پیاز سرخ شده را هم در آن بریزید و حرارت را خاموش کنید .

برنج را به صورت کته یا آبکش تهیه کنید .

بعد از اینکه پلو دم کشید آنرا در دیس بکشید و لا به لای آن گوشت بریزید و یا اینکه با گوشت و برنج زعفرانی تزیین کنید.

 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز تهیه طرز تهیه هویج پلو با مرغ


  http://maktoobshop.com/

 

هویج پلو (آشپزی رنگین )

هویج پلو (آشپزی رنگین ) 

مواد لازم :

ـ برنج ۲ پیمانه

ـ مرغ ۲۰۰گرم

ـ هویج ۲ عدد درشت

ـ خلال پسته ۲ قاشق غذا خوری

ـ آبلیمو ۴ الی ۵ قاشق غذا خوری

ـ شکر ۱ استکان

ـ روغن به میزان لازم

ـ نمک به میزان لازم

ـ زعفران دمکرده ۲ قاشق غذا خوری

ـ پیاز سرخ شده به میزان لازم

طرز تهیه :

مرغ را با نمک و پیاز بپزید وقتی پخته شد آنرا از هم باز و زعفرانی کنید.

هویج را خلال کنید وبا آب بپزید وقتی پخته شد شکر و آبلیمو به آن اضافه کنید وصبر کنید . تا سس ( آبلیمو و شکر ) آن غلیظ شود و به اندازه یک استکان کوچک که از سس باقی بماند و بعد حرارت را خاموش کنید.

بزنج را به صورت کته یا آبکش بپزید .

مرغ و هویج و خلال پسته و پیاز سزخ شده را با هم مخلوط و روی برنج بکشید .

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز تهیه نحوه طبخ کته در پلوپز


 


 

مواد لازم :

ـ برنج ۳ پیمانه پلوپز

ـ آب ۴ پیمانه پلوپز

ـ نمک به میزان لازم

ـ روغن مخصوص پخت یا روغن زیتون ۲ الی ۳ قاشق غذا خوری

طرز تهیه :

دوست عزیزم نجمه خانم طرز تهیه کته را با پلو پز خواسته بودند و امیدوارم که این پست مورد استفاده شان قرار گیرد

نجمه جان هر پیمانه پلوپز برنج معمولاْ برای یک نفر کافیست . موقع شستن برنج آن را زیاد چنگ نزنید و به آرامی آن را دو سه بار بشویید و آب روی آن را خالی کنیدو بعد هر چند پیمانه برنج که خیس میکنید بایستی به همان تعداد به اضافه یک لیوان آب بریزید ( به ازای ۴ پیمانه برنج ۵ پیمانه آب و یا به ازای ۵ پیمانه برنج ۶ پیمانه آب ) گرم یا ولرم بودن آب زیاد مهم نیست و روی آن نمک بریزید و بگذارید خیس بخورد برنج های ایرانی نوع مرغوب زمان بیشتری برای خیس خوردن لازم دارند ولی برنج های خارجی مدت کمتری هم میتوان آنرا خیس کرد . بعد از خیس خوردن برنج را در پلوپز بریزد و روغن اضافه کنید و پلوپز را به برق بزنید در پلوپز را هم بگذاریدو دیگر به هیچ کاری نیاز ندارد اما اگر میخواهید برنج شما بهتر عمل بیاید یکی دو بار وقتی آب برنج حوش آمد به آرامی با قاشق چوبی بهم بزنید دقت کنید اگر زیاد به هم بزنید ممکن است کته له شود

بنا بر نوع برنج معمولاْ بعضی برای پخت به آب بیشتری نیاز دارند و بعضی کمتر ، وقتی برای اولین بار از یک کیسه برنج برنجی را پخت میکنید چنانچه کته از آب در آمده نرم بود بار بعد از میزان آب آن کم کنید

برنج های دانه بلند خارجی که اخیراً به بازار آمده به مقدار بیشتری آب نیاز دارد و هیچ وقت هم وا نمیرود وخیال کدبانوهای عزیز را هم راحت کرده است

برای تهیه ته دیگی غیر از برنج میتوانیدوقتی آب برنج جمع شد برنج را در ظرفی خالی کنید و ظرف آن را بشویید تا لعاب برنج باقی مانده در ظرف شسته شود و بعد روغن ریخته و از نان یا سیب زمینی و یا ... برای ته دیگ استفاده و برنج را با کفگیر روی آن بریزید و دور آنرا هم جمع کنید تا به دیواره ظرف نچسبد.

اگر بعد از طبخ سوالی بود باز هم جوابگو خواهم بود .

 

 

 

طرز تهیه کته در پلو پز (آشپزی رنگین ) 

راز و رمز تهیه پلوی کدو حلوایی

 http://maktoobshop.com/

 

 

پلو کدو حلوایی (آشپزی رنگین )

غذای ابتکاری

مواد لازم :

ـ برنج ۳ پیمانه

ـ آب برای برنج ۴ پیمانه

ـ گوشت چرخ کرده بدون چربی ۵۰۰ گرم

ـ کدو حلوایی ۷۰۰ الی ۹۰۰ گرم

ـ عدس پلویی ۱ پیمانه

ـ پیاز سرخ شده بدون روغن ۳ الی ۴ قاشق غذا خوری

ـ نمک و شکر و فلفل سیاه و آرد به قدر کافی

ـ روغن مخصوص پخت برای کته ۲ قاشق غذا خوری

ـ روغن مخصوص سرخ برای سرخ کردن کدو به میزان لازم

طرز تهیه :

این غذا یکی از غذاهای ابتکاری و من درآوردی است که میپزم برای تهیه این غذا برنج را با آب و نمک و ۲ قاشق روغن به صورت کته در آورید واز پلوپز هم میتوانید استفاده کنید.

در فاصله عمل آمدن کته گوشت جرخ کرده را با نمک و فلفل مزه دار کرده و در صورت امکان از مولینکس برای چرخ آن استفاده کنید تا چسبندگی آن بیشتر شود و یک الی دو قاشق آرد به آن بزنید و خوب مالش دهید و درون ظرفی دو لیوان آب و نمک و زردچوبه بریزید و روی حرارت گذاشته وقتی جوش آمد کوفته قلقلی ریز درست کرده و در آب جوش بیندازید تا کامل بپزد و آبش جمع شده و شعله زیر آنرا خاموش کنید بعضی به جای پختن کوفته قلقلی را سرخ میکنند شما هر جوری که دوست دارید انجام دهید .

کدو را چهار گوش به اندازه حبه های قند کنید و در روغن سرخ کرده و بعد از خارج کردن از روغن روی صافی یا دستمال خشک کن بریزید تا روغنش گرفته شود و بلا فاصله روی آن به مقدار دلخواه شکر بپاشید چون کدو گرم است شکر حل شده و جذب کدو میشود اگر کدو خیلی شیرین بود نیازی به این کار نیست اما اگر کدو شیرینی اش کم بود شکر اضافه کنید خوشمزه تر میشود .

عدس را هم جداگانه با کمی نمک و آب بپزید.

پیاز سرخ شده را به موادی که آماده کردید اضافه کنید و وقتی برنج دم کشید دردیس یک کفگیر برنج بکشید و یک کفگیر از مواد و چند بار این کار را انجام دهید تا دیس پر شود و بعد هم نوش جان کنید.


مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز تهیه چلو گوشت ( چلو ماهیچه )

 

http://maktoobshop.com/ 

 

چلو گوشت غذای محلی کرمانشاه (آشپزی رنگین )

 

چلو گوشت غذای کرمانشاهی (آشپزی رنگین ) 

با تزئین ساده خیار ،گوجه فرنگی وزیتون سیاه

 

 

مواد لازم : 

ـ برنج ۳ پیمانه

ـ آب ۴ پیمانه

ـ روغن زیتون ۲ قاشق غذا خوری

ـ نمک به میزان لازم

مواد فوق برای تهیه کته است در صورت تمایل از برنج آبکش هم میتوانید استفاده کنید من کته را هم با زعفران دمکرده زعفرانی کرده ام ولی معمولاً از برنج سفید برای چلو گوشت استفاده میکنند . 

مواد لازم برای تهیه پختن گوشت : 

ـ ۵۰۰ گرم گوشت ماهیچه ( گوشت برای هر نفر ۱۵۰ الی ۱۸۰ گرم )

ـ پیاز درشت ۱ عدد

ـ برگ بو ۳ الی ۴ برگ

ـ چوب دارچین ۱ قطعه

ـ زنجبیل ۱ قطعه

ـ تخم گشنیز ۱ قاشق چای خوری

ـ هل ۳ الی ۴ عدد

ـ گلپر ۱ قاشق چایخوری

ـ نمک و زرد چوبه به میزان لازم

ـ فلفل سیاه به میزان لازم 

طرز تهیه :  

برای پختن گوشت اکثر خانمها عادت دارند ابتدا گوشت را در روغن تفت داده و میپزند اما چون من از روش سرخ کردن در غذا ها کمتر استفاده میکنم در اینجا گوشت را با ادویه جاتی که در بالا نوشته ام و پیاز پخته ام و در آخر مقدار کمی از آب برایش باقی ماند حرارت زیر آنرا خاموش کردم فقط دقت داشته باشید چون ادویه جات این غذا نکوبیده است و موقع کشیدن سس ( آب گوشت ) دارچین و زنجبیل و گلپر و برگ بو را جدا کنید . این غذا در میان عشایر و شهر های اطراف کرمانشاه جز غذا های رسمی محسوب میشود و بسیار خوشمزه و لذیذ میباشد اگر همراه ماهیچه قلمه ظریف گوشت هم بود آنرا جدا نکنید و همراه گوشت بپزید تا خوشمزه تر باشد . 

دوستان عزیزم درشهر ما هنگام کشیدن معمولاً روغن حیوانی کرمانشاهی هم گرم کرده و روی آن میریزند ولی میدانم که شما دسترسی به این روغن نداشته و موضوع مهمتر اینکه مصرف روغن در بسیاری از خانواده ها پایین آمده ولی اگر دوست داشتید به جای روغن زیتون در کته از مقدار کمتری روغن کرمانشاهی استفاده کنید .

 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز تهیه استانبولی پلو قالبی

http://maktoobshop.com/ 

 

استانبولی پلو قالبی
 
 
 

 

مواد لازم :

ـ گوشت مرغ به میزان لازم

ـ برنج 2 پیمانه

ـ سیب زمینی 2 عدد

ـ رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذا خوری

ـ نمک و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه :

برنج را با میزان آبی که لازم دارد ( 3 پیمانه ) با رب ،نمک ، سیب زمینی ریز شده به اندازه حبه قندو روغن روی حرارت ملایم گذاشتهیا در پلو پز ریخته و به برق بزنید وقتی آب آن جوش رفت در قالب نجسبی که قبلاًداخل آن را چرب کرده اید بریزید و روی قالب را با فویل بپوشانید و در فر با حرارت متوسط نیم ساعت دم بیندازید . چنانچه خواستید رنگ ته دیگ پلو تیره و یا روشن تر شود زمان پخت را یا زیاد و کم کنید. وبا انواع گوشت پخته ( مرغ ،گوشت چرخ شده و یا ماهیجه )و سبزیحات آنرا تزیین کرده و نوش جان کنید .

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز تهیه پلو کلم قمری


 http://maktoobshop.com/


 

 کلم قمری پلو (آشپزی رنگین ) 

کلم قمری پلو 

 

 

 

 

مواد لازم برای سه نفر:

_ برنج 2/5 پیمانه

_ آب 3/5 پیمانه

_ گوشت چرخ کرده 200 الی 250 گرم

_کلم قمری متوسط 2 عدد

_ جعفری خرد و سرخ شده 1 پیمانه

_ پیاز سرخ شده بدون روغن 2 الی 3 قاشق

_ روغن زیتون 3 قاشق غذا خوری

_ نمک و زردچوبه قدری

_ رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذا خوری

طرز تهیه :

کلم قمری را شسته وپوست کنده و به قطعات چهار گوش به ابعاد حبه قند خرد کنید و سپس روی آن با نمک پاش نمک ریخته و نیم ساعت که گذشت آنرا بشوئید تا نمک باعث شور شدن غذا نشود ( ذائقه خود و خانواده را به غذاهای کم نمک عادت دهید ) بعد روی صافی بریزد تا آب آن گرفته شود

برنج را به آرامی شسته تا خرد نشود بعد آب و مقدار کمی نمک روی آن بریزید و یک الی دو ساعت خیس خورده و با روغن زیتون در پلو پز ریخته و روشن کنید در فاصله ای که برنج پخته میشود کلم قمری را با کمی روغن مایع و زردچوبه تفت داده و سپس روی آن یک لیوان آب ریخته تا پخته شود .از طرفی دیگر این مراحل را با گوشت چرخ کرده هم انجام دهید و بعد از پخته شدن، گوشت و کلم قمری را مخلوط و رب گوجه فرنگی اضافه کنید و بیست دقیقه که جوشیدو آب آن تبخیر شد شعله را خاموش و جعفری و پیاز سرخ شده را هم اضافه کنید .

وقتی برنج آب کمی برایش مانده بود با قاشق یک یا دو دور به آرامی هم بزنید تا زمانیکه آبش تبخیر شود و اطراف برنج را یا در وسط قابلمه پلوپزجمع کنید و یابه همان صورت گذاشته تاهنگام کشیدن در دیس پلو قالبی باشد.

پس از دم کشیدن برنج را در دیس کشیده و لا به لای آن از گوشت و کلم قمری بریزید و یا با مواد کنار وروی آن را تزئین کنید .

درهنگام خرید در سبد کالاهای خریداری شده لیمو ترش را هرگز فراموش نکنید وبا غذا هایی که گوشت در تهیه آن به کار رفته حتماً مصرف کنید چون این امر موجب جذب آهن موجود در گوشت میشود.بخصوص خانمها و دختر خانمها که با مشکل کم خونی رویرو هستند به این نکته توجه بیشتری داشته باشند.

 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز تهیه پلوی چغاله بادام

http://maktoobshop.com/

 

 

پلوی چغاله بادام (آشپزی رنگین)

پلو چغاله بادام (آشپزی رنگین )

 

مواد لازم :

۱ـ قیمه درشت سینه مرغ  ۳۰۰  گرم

۲ـ چغاله بادام  خلال شده ۳۰۰  گرم

۳ ـ هویج درشت خلال شده ۱ عدد

۴ ـ برنج  ۲  پیمانه

۵ ـ نمک به قدر کافی

۶ ـ زردچوبه به میزان لازم

۷ ـ روغن زیتون به مقدار لازم

۸ ـ زعفران دم کرده

۹ ـ پیاز سرخ شده ۲ قاشق غذا خوری

۱۰ـ رب گوجه فرنگی ۲ قاشف غذا خوری

طرز تهیه :

دوستان خوبم پیشنهاد میکنم  تا وقتی که چغاله بادام در بازار هست این پلو خوشمزه را درست کنید. یکی از غذا های من در آوردی و ابتکاری من همین پلو است که تنوعی به غذاهای روزانه میدهد و مجبور نیستیم غذا های تکراری بخوریم . بعضی از افراد همیشه عادت به خوردن غذاهایی دارند که در نسلهای پی در پی امتحان شده و دست به دست به ما رسیده وبه هیچ وجه حاضر نیستند تغییری در آن بوجود بیاید در حالی که من معتقدم حتی در همان غذا ها هم اگر مواد جدیدی اضافه ویا از مواد اصلی کم کنیم غذای متفاوت و خوشمزه تری میتوانیم درست کنیم .

اگر برنج از نوع ایرانی است ۳ پیمانه آب و اگر از نوع دانه بلند و خارجی است ۵/۳ پیمانه آب و نمک  اضافه کنید و ۱ ساعت خیس بخورد سپس به همراه زعفران و روغن زیتون در پلو پز بریزید و پلو پز را به برق بزنید. وقتی برنج آبش تبخیر شد قبل از آنکه ته دیگ بگیرد برنج رادر ظرفی  بریزید و ته پلو پز را بشوئید چون نشاسته برنج ممکن باعث چسبیدن ته دیگ به کف دیگ پلو پز شود . بعد کمی روغن بریزید و برای ته دیگ از نان برش زده یا سیب زمینی حلقه شده استفاده کنید و برنج را روی آن بریزید و در پلو پز را ببندید و اجازه بدهید تا برنج دم بکشد .

سینه مرغ قیمه شده و چغاله بادام خلال شده را با روغن و زردچوبه و نمک  و یک عدد پیاز رنده شده تفت دهید ( اگر حرارت کم و کوتاه مدت بخواهید تفت بدهید میتوانید از روغن زیتون استفاده کنید در غیر این صورت از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید) سپس روی آن مقداری آب اضافه کنید و روی شعله کم بگذارید در اواسط پخت هویج را هم اضافه کنید و بعد رب را بیفزایید وقتی که گوشت کاملاْ پخته شد و آبش تبخیر شد پیاز سرخ شده را با آن مخلوط کنید .در این هنگام مواد آماده است برنج را بکشید و مواد را کنار یالا به لای برنج و یا روی برنج بریزید بنا بر سلیقه خودتان میتوانید روی برنج تزئین کنید .

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان


چند نکته در مورد پخت بهتر برنج


چند نکته در مورد پخت برنج:
1- برای اینکه برنج شما سفید شود می توانید چند قاشق ماست، داخل ظرف برنج درحال جوشیدن بریزید.
2- اگر برنج شما بیش از حد معمول جوش خورده بود. می توانید 2-3 قاشق غذا خوری آبلیمو به آن اضافه کنید تا برنج شما خراب نشود.

پخت برنج,دم کردن,پلو پختن

چند نکته در مورد پخت بهتر برنج


نکات آشپزی و نکات آموزنده در خانه داری - چند نکته در مورد پخت بهتر برنج

برای از بین بردن بوی سوختگی برنج:
1- یک تکه نان روی برنج قرار دهید و موقع کشیدن، نان را بردارید.
2-  یک عدد پیاز را پوست کنده و در داخل برنج فرو کنید پیاز بوی سوختگی را بخود می گیرد.

برای خوشمزه تر شدن شوید پلو :

برای اینکه شوید  پلو ی شما خوشمزه تر شود می توانید از ادویه مخصوص پلو  که سبزرنگ است و ( در عطاری ها موجود می باشد) استفاده کنید بعد از آبکش کردن برنج کمی ادویه لابه لای برنج بپاشید.


برای خوشمزه تر شدن شیر برنج

:اگرمیخواهید شیر برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شیر خیس کنید. این کار باعث می شود که شیر برنج شما خوشمزه تر شود.

اگر برنج شما بی نمک شد:
اگربراثر فراموشی برنجتان بی نمک شد اصلاً نگران نباشید، موقع کشیدن برنج مقدار مورد نیاز نمک را با مقدار بسیار کمی آب و روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید. با این کار بی نمکی برنج شما رفع می شود هرگز نمک را مستقیم در روغن نریزید، زیرا نمک در روغن حل نمی شود.

اگر برنج شما شور شد:

اگر قبل از آب کش کردن برنج متوجه شدید، که برنج شما شور شده است موقع آب کش کردن برنج آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید . اما اگر بعد از آب کش کردن برنج متوجه شوری آن شدید دیگرچاره ای برای برطرف کردن شوری آن ندارید. مگر اینکه 
خورش  را بی نمک درست کنید.


آب برنج برای بچه ها:
وقتی می خواهید برنج را آبکش کنید یک لیوان از آب آن را بردارید و با یکی دو قاشق ماست مخلوط کنید. این آب برنج درصورتی که شور نباشد برای بچه ها خیلی مفید است.

از بین بردن بوی نامطبوع برنج:

اگر به هر دلیلی برنج خشک شما بو گرفت برنج را روی یک سطح پهن کنید. البته باید حتماً در سایه باشد تا بوی نامطبوع برنج از بین برود. زیرا اگر برنج را جلوی نورآفتاب قرار دهید باعث خرد شدن برنج می شود و برنج حالت خود را از دست می دهد و وقتی آن را  داخل آب جوش می ریزید از هم پاشیده می شود.

پخت برنج برای خانم های کارمند:
خانم هایی هستند که بیرون ازخانه کار می کنند و وقتی ظهر به خانه می آیند، فرصت پختن برنج را ندارند، و یا این که دوست ندارند از شب قبل برنج آماده کنند. اینگونه افراد از این روش می توانند کمک بگیرند: صبح یا شب قبل برنج را آبکش کنند البته کمی آن را خشک بردارند، سپس ته دیگ برنج را آماده کرده و برنج را داخل قابلمه بریزند و قابلمه را داخل یخچال قرار دهند، ظهر برنج را کمی آب و روغن دهند و آن را دم کنند تا 
سالاد را آماده کنند برنج هم دم کشیده است.

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

همه فوت و فن های پخت برنج





10 مرحله تهیه پلوی آبکشی

 
1. برای پخت برنج، اولین مرحله خیساندن آن است. برنج را بعد از پاک کردن، با آب ولرم بدون این که مدام چنگ بزنید، آنقدر بشویید که آب روی برنج شفاف شود.
 
2. برنج را داخل کاسه یا لگن ریخته و روی آن آب گرم، نه آب داغ بریزید؛ آب باید تقریبا 4 بند انگشت بالاتر از سطح برنج داخل کاسه یا لگن باشد.
 
3. به آب برنج نمک اضافه کنید. اگر می خواهید آن را آبکش کنید، لازم نیست نگران مقدار نمک باشید، چرا که بعد از آبکشی می توانید با ریختن آب، نمک اضافی آن را بگیرید ولی اگر می خواهید برنج را به صورت کته بپزید، نمک آن را به اندازه بریزید یعنی آب برنج نه شور باشد و نه بی نمک. برای خیس خوردن برنج حداقل 3 تا 4 ساعت زمان لازم است.
 
4. بعد از این مدت برای پخت برنج آبکشی، قابلمه موردنظر را انتخاب کرده و دوسوم آن را آب بریزید. در قابلمه را بگذارید و آن را روی شعله زیاد اجاق بگذارید تا آب به جوش آید. زمانی که آب به جوش آمد آب برنج را خالی کرده و در قابلمه حاوی آب در حال جوش بریزید و صبر کنید تا داخل آب جوش بپزد.
 
5. برای آنکه از زمان آبکش کردن برنج مطمئن شوید، یک دانه برنج در حال جوش را بردارید و بین دو انگشتتان له کنید یا داخل دهانتان بگذارید. مغز دانه برنج نباید سفت، زبر و خشک باشد.
یکی دیگر از نشانه های آبکش کردن برنج این است که در این مرحله مقداری از دانه های برنج در حال جوش، روی آب قرار می گیرند. فقط مراقب باشید برنج را به امان خدا ول نکنید چون ممکن است به راحتی وا برود.
 
6. وقتی از پخت برنج مطمئن شدید، آن را داخل آبکش ریخته و روی آن آب ولرم بریزید تا هم نمک اضافه برنج گرفته شود و هم کمی از حرارت بیفتد.
 
7. برای دم کردن برنج ابتدا قابلمه مناسبی آماده کرده و داخل آن مقداری روغن بریزید، به اندازه ای که کف قابلمه چرب شود. قابلمه را روی شعله اجاق گاز بگذارید تا داغ شود. سپس آن را از روی اجاق بردارید و کف قابلمه را با نان، حلقه های سیب زمینی یا هر ماده دیگر مورد نظر برای ته دیگ بپوشانید.
 
8. بعد از اینکه ته دیگ را با سیب زمینی، نان یا هر چیز دیگری پوشش دادید، برنج داخل آبکش را با کفگیر بزرگ داخل قابلمه بریزید به طوری که برنج به صورت کوه داخل قابلمه قرار گیرد و به دیواره های قابلمه نچسبد.
 
9. بعد از اینکه کل برنج را در قابلمه ریختید، در کاسه دیگری مخلوط روغن و آب را روی اجاق داغ کرده و روی برنج بریزید، سپس در قابلمه را ببندید؛ در این مرحله شعله اجاق باید زیاد باشد. البته قبل از اینکه در قابلمه را بگذارید با دسته کفگیر داخل برنج چند سوراخ ایجاد کنید.
 
10. بعد از قرار دادن دم کنی، وقتی صدای جزجز به گوشتان خورد و از قابلمه کمی بخار بیرون زد، دم کنی را بگذارید و شعله را کم کرده و بگذارید برنج دم بکشد. معمولا برای دم کشیدن پلوی ساده همراه با ته دیگ نان یا سیب زمینی یک ساعت و نیم زمان لازم است.
 

فوریت های پخت برنج

 

اگر برنجتان شور شد

• اگر هنگام پخت کته و موقع جوشیدن برنج در آب، متوجه شدید که برنج خیلی شور شده است، داخل آب برنج چند تکه سیب زمینی پوست کنده بریزید. سیب زمینی، شوری غذا را به خود جذب می کند.
• اگر قبل از آبکش کردن برنج متوجه شوری آن شدید، موقع آبکش کردن، مقدار آب بیشتری روی برنج آبکش شده بریزید.
• اگر دیگر کار از کار گذشته بود و کاری برای جبران شوری برنج نمی توانستید انجام دهید خورش را کم نمک بپزید.
 

اگر برنج تان ته گرفت 

• به سرعت چند تکه نان روی برنج بگذارید. نان بوی سوختگی را به خودش می گیرد. 
• با پیاز هم می شود بوی سوختگی برنج را گرفت. چند حلقه پیاز را داخل برنج فرو کنید.
 
اگر برنج شما بی نمک یا کم نمک شد
• روی غذا با نمکدان نمک بپاشید.
• مقداری نمک را در آب جوش حل کرده و روی برنج بریزید.
• خورش را خوش نمک تر بپزید.
 

اگر می خواهید برنج خوب قد بکشد

• موقعی که در اوج جوشیدن است، یک استکان آب سرد داخل برنج بریزید. 
• قابلمه را بزرگ انتخاب کنید تا برنج جای کافی برای برای قد کشیدن داشته باشد. 
• هنگام جوشاندن برنج، دو قاشق روغن مایع داخل آب قابلمه بریزید تا هم خوب قد بکشد هم به اصطلاح خوش پخت شود.
• موقع آبکش کردن برنج، روی برنج آب سرد نریزید زیرا به برنج شوک وارد کرده و جلوی ادامه قد کشیدن آن را می گیرد.
 

اگر می خواهید برنج پس از پخت سفید شود

• به آب برنج، هنگام جوشیدن یک قاشق آبلیمو یا آب نارنج و یا دو قاشق ماست یا دوغ اضافه کنید. مزیت دیگر این کار این است که دانه های برنج به هم نمی چسبند.
 

نکات لازم برای آبکش و دم کردن

• موقع آبکش کردن برنج کاسه ای را به صورت برگردان داخل کاسه ظرفشویی قرار داده و آبکش را روی کاسه قرار دهید، زیرا اگر کاسه به صورت معمول زیر آبکش قرار گیرد، داخل کاسه زیر آبکش، پر از آب حاصل از آبکشی برنج شده و برنج داخل آب خراب می شود.
• هنگام دم گذاشتن، سوراخ هایی را با دسته کفگیر در میان توده برنج ایجاد کنید، این سوراخ ها باعث می شود بخار از کف قابلمه به راحتی به سطح آمده و برنج زودتر دم بکشد.
 

اگر می خواهید برنج زعفرانی شود

برای آماده کردن پلوی زعفرانی مقداری پودر زعفران را در مقداری آب جوش داخل یک استکان کوچک حل کرده و استکان را موقع دم کردن روی برنج قرار دهید و در قابلمه را بگذارید تا زعفران هم همراه برنج دم کشیده و رنگ آن پررنگ تر شود.
 

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز طرز آبکش کردن برنج




http://maktoobshop.com/



برنج آبکش

 

مواد لازم برای هر نفر:

ـ برنج  سه چهارم تا یک لیوان پلوپز

ـ نمک ۱ قاشق مربا خوری

ـ روغن به مقدار لازم

_عرق هل یا دارچین

طرز تهیه :

برنج را به آرامی شسته وروی آن آب ونمک بریزید اگر برای تعداد زیادی برنج آبکش میکنید سعی کنید  سطح آب سه چهار سانتی متر بالا تر از سطح برنج باشد تا وقتی که خیس می خورد سطح روی برنج بی آب نماند . هر چه مدت زمان خیس خوردن برنج ایرانی بیشتر باشد بهتر است  قابلمه ای را تا نیمه آب کنید و روی شعله گذاشته تا جوش آید آب روی برنج را خالی کرده و برنج را در آب جوش بریزید .و یکی دو بار به آرامی با کفگیر برنج را هم بزنید .زمان مناسب برای آبکش کردن برنج زمانی ست که اگر برنج را ما بین انگشتان فشار دهید احساس زبری نکنید . کاربا برنج های دانه بلند خارجی  راحت تر و آسان تر هست و با خیال راحت حتی اگر برنج به این مرحله رسیده باشد با جوش بیشتری وا نمی رود اما در مورد برنج ایرانی این طور نیست و بلافاصله بایستی برنج را روی صافی بریزید . بعد از ریختن برنج روی صافی یکی دو بار آب گرم روی برنج بریزید تا نشاسته برنج شسته شود و برنج دانه دانه از آب درآید و به هم نچسبد ضمنا اگر نمک روی برنج زیاد بود توسط آب گرم شسته شود . قابلمه را شسته چون باقیمانده نشاسته برنج در آن  باعث چسبیدن ته دیگ به کف قابلمه میشود . کف قابلمه روغن مخصوص سرخ ریخته و از سیب زمینی یا کدوی ورقه شده و یا نان لواش خیس شده و یا ... به عنوان ته دیگ استفاده کنید .سری به برنج آبکش شده بزنید قاعدتاٌ بایستی آب برنج به خوبی جدا شده باشد و با تکان دادن صافی برنج رازیر و رو کرده و آن را روی ته دیگ ریخته و توسط دم کفگیر چند سوراخ عمودی دربرنج برای خروج بخار آب ایجاد کنید .

تا این مرحله از کار را همه خانمها شبیه هم عمل میکنند اما  مابقی کار با روش های مختلف انجام میشود . و نتها عاملی که موجب تفاوت در نتیجه کار میشود میزان آبی است که به صورت آب و روغن و یا تنهایی به برنج اضافه میشود  . این آب به هنگام دم افتادن برنج ،تبخیر شده و به علت عدم خروج در فضای بسته قابلمه جذب برنج شده و هر چه مقدارش بیشتر باشد برنج را نرم و نرم تر و یا له میکند .

پس نتیجه میگیریم که مقدار آبی که به برنج اضافه میکنیم نبایستی زیاد باشد مثلا برای ۵ پیمانه برنج  ایرانی ۳ الی ۴ قاشق آب (  با عرق هل یا دارچین  )کافیست و برای همین مقدار از برنج خارجی اگر کمی بیشتر هم شد مانعی ندارد . حتی این مقدار را میتوان هنگامی که برنج نرمتر و یا زنده تر در آبکش ریخته شده را تغییر داد مثلا اگر احیانا فراموش کرده اید و دیرتر برنج را آبکش کرده  مقدار این آب را کمتر کنید .

من بعد از اینکه برنج را در قابلمه میریزم هیچ چیزی به آن اضافه نمی کنم فقط کمی آب جهت تولید بخار میریزم  چون با غذاهای چرب میانه خوبی نداریم روغن اضافه نمیکنم و در صورت لزوم  مقداری روغن حیوانی گرم نشده را در سر میز غذا آورد ه و هر کسی که تمایل دارد از آن استفاده  میکند

قابلمه را روی شعله پخش کن و با حرارت کم قرار دهید .اگر فراموش نمی کنید بهتر است اول حرارت زیاد تر باشد تا برنج بخار کند و بعد حرارت را کم کنید ولی اگر فراموش میکنید از همان ابتدا شعله را کم کنید هر چه شعله کمتر باشد  مدت زمان دم کشیدن طولانی تر شده  و برنج بهتر دم کشیده و ته دیگ خوشرنگتر میشود درب قابلمه را  گذاشته یا با دم کنی بپوشانید . مدت زمان دم کشیدن بستگی به میزان حرارت  و مقدار برنج دارد از سه ربع ساعت تا یک و نیم ساعت ممکن است این زمان طول بکشد .

هر زمانی که برنج در دیس  کشیده شد و دانه دانه و سبک و پوش شده و لرزان مثل منارجنبان  و به کفگیر نچسبید نشان دهنده این است که برنج خوب از آب در آمده است .

 

 

در مورد ارزش غذایی برنج آبکش شده و کته  بیشتر بدانیم (کلیک کنید )

 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

برنج آبکش 

برنج آبکش 

برنج آبکش

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز و فنون عالی پخت ته چین آلو و اسفناج با مرغ

 

 



http://maktoobshop.com/



 مواد لازم برای ۳ نفر:

ـ برنج ۲ پیمانه

ـ مرغ ۲۵۰ گرم

ـ اسفناج نیم کیلو

ـ آلو بدون هسته یا برگه قیسی ۱ لیوان

ـ پیاز داغ ۳ قاشق غذا خوری

ـ زعفران دم کرده به میزان لازم

ـ نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

ـ زرده تخم مرغ ۳ عدد

ـ ماست سفت ۲ قاشق

ـ پیاز ۱ عدد

ـ روغن زیتون ۲ الی سه قاشق

ـ روغن حیوانی در صورت تمایل  

طرز تهیه :

ـ برنج را با نمک و آب خیس کنید  

ـ اسفناج پاک کرده و شسته  شده را خرد کنید و بدون آب روی حرارت گذاشته و نمک و زردچوبه و ۲ قاشق روغن زیتون اضافه کنید و صبر کنید تا پخته شود و بعد از تبخیر شدن آب اسفناج ،حرارت را خاموش کنید و پیاز داغ را اضافه کنید .

ـ مرغ را با یک عدد پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه پخته وپس از پخته شدن آب مرغ را به خورد گوشت داده تا خوشمزه شود و سپس گوشت را ریش ریش و از هم باز کنید .

ـ در صورت استفاده از آلو ،آنرا خوب بشویید و هسته را در آورده و با استفاده از کمی آب آنرا بجوشانید تا نرم شود و چنانچه از برگه قیسی استفاده می کنید برگه ها را در آب خیسانده تا کمی نرم شود و خوب شسته تا عاری ازشن  شود  چون بعضی از برگه ها  در سطح شان شن ریزه  وجود دارد .

 ـ برنج را به سبک کته روی حرارت گذاشته روغن زیتون اضافه کنید و صبر کرده تا آبش تبخیر شود یا برنج را آبکش کرده بعد  زرده تخم مرغ و ماست و زعفران را با هم زده و یک الی دو قاشق روغن حیوانی  و برنج را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط  کنید.

 

 ـ کف قابلمه را چرب کرده و نیمی از برنج را در آن ریخته و با پشت قاشق سطح آنرا صاف کنید بعد به ترتیب یک لایه اسفناج و یک لایه مرغ و یک لایه آلو بچینید و با پشت قاشق صاف کنید و  در آخر یک لایه دیگر از برنج  و دو باره با پشت قاشق صاف کنید و درب قابلمه را گذاشته با استفاده از شعله پخش کن و حرارت کم برنج را به مدت سه ربع ساعت  الی ۵۰ دقیقه دم بیندازید  با نگاه کردن به حاشیه برنج  در قابلمه میتوانید رنگ ته چین را ببینید و زمان مناسب برای کشیدن در دیس را انتخاب کنید .

 

 

 

ته چین آلو اسفناج با مرغ

 

ته چین آلو اسفناج با مرغ

راز و رمز و فنون عالی پخت دمپخت ماش




http://maktoobshop.com/




مواد لازم :برای 4-5 نفر
برنج:سه لیوان (600 گرم ){نسبت برنج به ماش سه به یک هست }
ماش :یک لیوان (200 گرم )
پیاز :یک کیلو نیم
زردچوبه :یک قاشق چایخوری
شوید خشک :دو قاشق غذا خوری
روغن حیوانی یا کره :50 گرم
نمک :به میزان لازم


طرز تهیه:
ابتدا ماش را با مقداری اب می گذاریم تا بپزه (البته بهتره ماش چند ساعتی خیس خورده باشه ).
انواع دمپخت ها+عکس
همانطور که در تصویر ملاحظه می فرمایید علامت پخت ماش هم اینه که می شکفه.بعداز آن نمک ماش را اندازه می کنیم .
انواع دمپخت ها+عکس
پیاز ها را پوست می کنیم وبعد به صورت درسته به ماش اضافه می کنیم .ومجددا می گذاریم تا با در بسته وبا حرارت ملایم پیاز ها کاملا بپزه .بهتره سایز پیاز ها یکجور ومتوسط باشه .
انواع دمپخت ها+عکس
در فاصله پختن ماش وپیاز ،برنج را با آب ونمک خیس می کنیم .
نکته خیلی خیلی مهم :به طور کلی برای دمپخت برنج ،اگه برنج از نظر جنس درجه یک باشه وخرده نداشته باشه و تازه برداشت نشده باشه یعنی کاملا خشک باشه به ازای هر واحد برنج یک ونیم واحد آب و به ازای هر لیوان برنج یک قاشق چایخوری نمک لازم هست .
به این نکته توجه بفرمایید کل آب باید مقدار فوق باشه و اگه به فرض در نهایت ماش ولیوان حدود دو لیوان آب داشت .دو لیوان آز اب برنج را کسر می کنیم .
حالا بعد از پخت پیاز ،برنج را هم اضافه می کنیم .
انواع دمپخت ها+عکس
با کفگیر به آرامی ماش وبرنج را خوب مخلوط می کنیم وصبر می کنیم در باز بجوشه تا حالت سنجاق جوش پیدا بکنه .(یعنی آب آن کم می شه وحفره هایی در سطح برنج دیده می شه ).در این مرحله روغن حیوانی وشوید را اضافه می کنیم وبا کفگیر کمی برنج را زیر ورو می کنیم .دمکنی را می گذاریم وحدود یک ساعت به آن فرصت می دهیم تا با شعله خیلی ملایم (ترجیحا با شعله پخش کن ) دم بکشه .دمپخت ما آماده هست .نوش جان .
انواع دمپخت ها+عکس

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی

راز و رمز و فنون عالی پخت جواهر پلو (مرصع پلو)

http://maktoobshop.com/



زمان آماده سازی: 
 
کمتر از ۳۰ دقیقه 
زمان پخت: 
 
۱ تا ۲ ساعت 
نوع خوردنی: 
 
پلو
خوردنی برای چند نفر: 
 
وعده: 
 
شام 
منطقه / قومیت: 
 
ایرانی 
مناسبت: 
 
جشن عروسی

مواد اولیه

برنج ............................. 4 پیمانه

مرغ سینه و ران .............. 4 تکه

پیاز بزرگ ...................... 1 عدد

نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

خلال بادام ...................... 1/3 پیمانه

خلال پسته ..................... 1/3 پیمانه

خلال پرتقال .................. 1/3 پیمانه

کشمش پلویی.................. 1/3 پیمانه

کره ............................ 50 گرم

زرشک .........................1/3 پیمانه

زعفران آب کرده .............. 1 استکان

گام ۱

ایتدا برنج را به صورت آبکش آماده کرده بگذارید دم بکشد. مرغ را با پیاز و نمک و فلفل و زرد چوبه بپزید طوری که یک لیوان آب مرغ باقی بماند.

گام ۲

خلال پسته و بادام را با کره روی حرارت ملایم حدود 5 دقیقه تفت دهید.

گام ۳

خلال پرتقال را حدود 5 دقیقه در آب بجوشانید تا تلخی آن از بین برود.

گام ۴

سپس آن را آبکش کنید. و کمی با کره آن را روی حرارت ملایم تفت دهید.

گام ۵

زرشک را با کمی شکر، گلاب و کره تفت دهید. (مواظب باشید تا رنگ آن کدر و تیره نشود)

گام ۶

کشمش را بشویید.

گام ۷

و همراه با کره روی شعله ملایم تفت دهید.

گام ۸

به این شکل

گام ۹

میتوانید ابتدا مرغهای پخته شده را دور تا دور دیس بچینید روی مرغها زعفران بزنید تا خوشرنگ شود.
 

گام ۱۰

سپس برنج آماده شده را روی آن بریزید طوری که قسمتی از سطح مرغ را بپوشاند

گام ۱۱

کمی از برنج را نیز زعفرانی کنید و روی آن را با زرشک و کشمش و انواع خلال به دلخواه تزئین کنید.

راز و رمز و فنون عالی پخت آجیل پلو با چاشنی دارچین و زعفران

http://maktoobshop.com/


 

برنج را پخته و آبکش نمایید سپس مواد آماده شده را که در بالا توضیح دادم را در لابلای برنج بریزید و اجازه دهید برنج دم بکشد و آماده شود . برای تزین هم می توانید مقداری برنج را با زعفران مخلوط کرده و روی غذا بریزید و مقداری از آجیلها را هم میتوانید به عنوان تزیین روی پلو قرار دهید .
 
فواید آجیل پلو با چاشنی زعفران
عملکرد روده ها را تقویت می کند .
میزان کلسترول بد در خون را کاهش می دهد.
به خونسازی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند .
از ابتلا به یبوست پیشگیری می کند .


مواد لازم 
برنج : ۳ پیمانه
کشمش پلویی : ۱۰۰ گرم
آلبالوی تازه : ۲۰۰ گرم
برگه زرد الو : ۷۵ گرم
مغز گردو: ۷۰ گرم
خلال بادام : ۷۰ گرم
خلال پسته : ۷۰ گرم
پیاز داغ : ۳ قاشق سوپ خوری
گوشت چرخکرده ۲۵۰ گرم
زعفران : یک قاشق چایخوری
رغون زیتون : به میزان لازم
نمک فلفل و دارچین : به مقدار لازم


طرز تهیه آجیل پلو 
گوشت چرخکرده را با مقداری روغن زیتون نمک و ادویه و پیاز داغ تفت میدهیم تا زمانیکه رنگ گوشت چرخکرده برگردد . در ظرفی دیگر مقداری روغن زیتون ریخته و آجیلها را شامل خلال بادام پسته مغز گردو برگه زرد آلو را خرد کرده و تف می دهیم تا آجیلها براق و نرم شوند.
برنج را پخته و آبکش نمایید سپس مواد آماده شده را که در بالا توضیح دادم را در لابلای برنج بریزید و اجازه دهید برنج دم بکشد و آماده شود . برای تزین هم می توانید مقداری برنج را با زعفران مخلوط کرده و روی غذا بریزید و مقداری از آجیلها را هم میتوانید به عنوان تزیین روی پلو قرار دهید .
نکته : برای تهیه این غذا بهتر است از آلبالوی تازه استفاده نمایید ولی در صورت در اختیار نداشتن می توانید از آلبالوی خشک استفاده نمایید اما طعم واقعی غذا با آلبالوی تازه بهتر مشخص می شود 

راز و رمز و فنون عالی پخت قیمه نثار قزوینی


http://maktoobshop.com/




مواد فوق را با 2 پیمانه آب روی حرارت قرار دهید و حدود یک ساعت بعد، نیمی از خلال بادام خیس خورده را به گوشت اضافه کنید تا گوشت کاملاً مغز پخت شود...

قیمه نثار,قیمه,قزوینی



مواد لازم:

برای 4 تا 6 نفر

گوشت مغز ران گوسفندی                       500 گرم

برنج                                                        6 پیمانه

زرشک                                                    2 قاشق غذاخوری

شکر                                                      1 قاشق‏ غذاخوری

پیاز داغ                                                   2 قاشق‏ غذاخوری

رب گوجه ‏فرنگی                                     1 قاشق‏ غذاخوری

خلال پرتقال شیرین شده                        1 قاشق‏ غذاخوری

خلال بادام                                              1 قاشق ‏غذاخوری

خلال پسته                                            1 قاشق‏ غذاخوری

گلاب                                                     1 قاشق‏ غذاخوری

دارچین، هل، زیره                                1 قاشق‏ غذاخوری

کره                                                      100 گرم

زعفران آب گرفته غلیظ                        1 قاشق‏ غذاخوری

نمک، فلفل، زردچوبه                            به میزان لازم

طرز تهیه:

برنج را از قبل خیس کرده و دم کنید.

گوشت را به صورت قیمه ‏ای خرد کنید و با پیاز داغ، رب گوجه فرنگی، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی روغن تفت دهید.

مواد فوق را با 2 پیمانه آب روی حرارت قرار دهید و حدود یک ساعت بعد، نیمی از خلال بادام خیس خورده را به گوشت اضافه کنید تا گوشت کاملاً مغز پخت شود.

بقیه ی خلال بادام خیس خورده را در کمی کره تفت دهید.

خلال پسته را نیز در گلاب خیس کنید، سپس در کمی کره تفت دهید.

زرشک شسته و خیس خورده را با کمی کره تفت دهید شکر را روی آن بریزید و شعله را خاموش کنید.

یک پیمانه از برنج را که دم کشیده است با زعفران 

ترکی

ب نموده و برنج زعفرانی را آماده کنید.

تزیین:

برنج گرم را داخل قالب میان تهی، مخصوص ژله بریزید و با قاشق خوب فشار دهید تا برنج به فرم قالب در آید.

سپس آن را در دیس 

برگر

دانید.

در قسمت میان تهی، قیمه پخته به همراه خلال بادام را بریزید و طبق تصویر روی آن را با نوارهای برنج زعفرانی، زرشک، خلال پسته، خلال بادام و خلال پرتقال شیرین شده تزیین کنید.روی همه ی مواد آماده شده از ادویه ذکر شده بپاشید و از طعم و ظاهر خوب آن لذت ببرید.
انرژی کل: 3500 کیلو کالری

مطالب پیشنهادی

سرطان سینه و تمامی گفتنی های آن

نقش مردان در زمینه بهداشت باروری همسران
کاهش مرگ و میر زنان باردار با برنامه مادری ایمن
مادران شاغل و نگهداری کودکان

تمرینات ورزشی در دوران حاملگی و قبل از زایمان

حقایقی در باره ایدز و لزوم آموش جنسی