(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

نان گردویی

Image result for ‫نان گردویی‬‎

مواد لازم جهت تهیه‌ی خمیر: 

آرد 500 گرم

مایه خمیر (30 گرم)3 قاشق سوپخوری

شیر ولرم یک چهارم لیتر (یک لیوان)

کره 80 گرم

شکر 50 گرم

نمک یک چهارم قاشق چایخوری


مواد لازم جهت تهیه‌ی رومال:

زرده‌ی تخم مرغ 2 عدد

شکر یک قاشق سوپخوری

شیر یک قاشق سوپخوری


مواد میانی:

گردو آسیاب شده 250 گرم، آسیاب شده

سفیده‌ی تخم مرغ 2 عدد

شکر 2 قاشق غذاخوری

آب پرتقال 3 قاشق سوپخوری

دارچین 2 قاشق سوپخوری

طرز تهیه: 

قالب گرد حلقه ای دیواره بلند به قطر 26 سانتی متر را چرب کنید.

آرد را در یک ظرف الک کرده، وسط آن را گود کنید. مایه‌خمیر را داخل آن ریخته، با شیر و کمی آرد مخلوط کنید. پیش خمیر درست کنید و روی آن را پوشانده به مدت 15 دقیقه در جای گرم استراحت دهید. (همه‌ی آرد را مخلوط نکنید)

کره را آب کرده (کره داغ نباشد) به همراه شکر، نمک و بقیه آرد و پیش خمیر مخلوط کرده به مدت 8 الی 10 دقیقه کاملاً ورز دهید تا حباب بیاندازد دوباره روی خمیر را بپوشانید و 30 دقیقه در جای گرم استراحت دهید.

گردوی آسیاب شده را با سفیده‌ی تخم مرغ، شکر، آب پرتقال و دارچین مخلوط کنید.

خمیررا به اندازه نارنگی کوچک برداشته ازمواد میانی لای آن گذاشته در ظرف گردی با فاصله کنار هم بچینید خمیر را 25 دقیقه استراحت داده سپس روی آن را با کمک قلم‌مو زرده‌ی تخم مرغ مخلوط شده با شیر و شکر بمالید.

فر را از یک ربع قبل با حرارت 180 درجه‌ی سانتی گراد و یا 350 درجه‌ی فارنهایت گرم کرده، قالب را در طبقه‌ی دوم از پایین به مدت 30 یا40 دقیقه قرار دهید

مصرف مواد منجمد فریزری

Image result for ‫مصرف مواد منجمد فریزری‬‎


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


نکاتی که باید هنگام مصرف ماده غذایی منجمد رعایت کرد به اندازه مراحل مختلف انجماد حائز اهمیت است. برای این که یک ماده غذایی منجمد هنگام مصرف ، طعم و بو و رنگ خوبی داشته باشد، باید هنگامی که یخ آن باز می شود، به چند نکته توجه کرد. تجربه ثابت کرده است که بهترین روش " باز کردن" یک ماده منجمد ، طبخ آن است ( یعنی همانطور که منجمد است، در ظرف بگذاریم و حرارت دهیم) . این روش علاوه بر این که بهترین روش از نظر حفظ خواص مواد است ، از نظر وقت نیز صرفه جویی به حساب می آید و زمانی که فرصت کافی برای تنظیم برنامه غذایی از پیش وجود ندارد ، مفید واقع می شود.


اصول اولیه برای باز کردن مواد غذایی :


- ماده غذایی منجمد را تنها زمانی از بسته بندی اش خارج کنید که می خواهید مستقیماً روی اجاق بگذارید.


- ماده غذایی ای که از حالت انجماد خارج می شود، باید در اسرع وقت مصرف شود.


- فقط مقدار مورد نیاز ماده غذایی را از فریزر خارج کنید، نه بیشتر. زیرا همانطور که بارها گفته شده ، انجماد مجدد مواد غذایی به هیچ وجه صحیح نیست.همچنین نگهداری آن در یخچال اصلاً توصیه نمی شود .


- هرچه ماده غذایی زودتر " باز شود " بهتر است. به همین خاطر هم در ابتدای این بخش روش حرارت دادن ماده منجمد ( طبخ ) بهترین روش معرفی شد.


روشهای مختلف باز کردن مواد غذایی منجمد :


1- می توان بسته ی مورد نظر را در دمای عادی آشپزخانه قرار داد تا به تدریج یخ آن باز شود. اما تجربه ثابت کرده است که این روش بیش از این که مفید باشد ، مضر است . این روش فقط برای میوه های خام منجمد شده پیشنهاد می شود و همچنین برای شیرینی های منجمد، خمیرهای مخصوص تارت و پای و نان . در صورت استفاده از این روش ، باید بدانید که دمای آشپزخانه نباید از 20 درجه سانتیگراد بیشتر باشد. بر حسب این که بسته شما چه اندازه ای داشته باشد، باید بین دو تا چهار ساعت صبر کنید تا یخ آن باز شود.


2- می توانید بسته مورد نظر را همراه کیسه یا ظرف یکبار مصرف آن در ظرفی بزرگتر ، حاوی آب ( آب سرد) قرار دهید. این روش بیشتر مناسب انواع گوشت سفید و قرمز است.


3- روش سوم که راحت ترین و مطمئن ترین روش است ، قرار دادن بسته مورد نظر در یخچال است تا به تدریج یخ آن باز شود. این روش از این جهت مطمئن ترین شناخته شده که تغییر دمایی صورت نمی گیرد و احتمال اکسیداسیون مواد ( لااقل در سطحشان ) خیلی کمتر از دو روش پیشین است ؛ در ضمن تقریباً مناسب همه نوع مواد هست. ( از جمله انواع شیرینی ، نان و خمیر تارت و پای ) .


برای این که بتوانید از این روش استفاده کنید، بهتر است برنامه غذایی را قبلاً تنظیم نمایید تا مجبور به تصمیم گیری سریع و ناگهانی نشوید.


موادی که به این طریق یخشان را باز می کنید، حداکثر ظرف مدت 24 ساعت به مصرف برسانید.


4- در مواردی که عجله دارید، می توانید بسته مورد نظر خود را حرارت دهید تا زودتر باز شود. البته این روش برای موادی که در بسته بندی های آلومینیومی قرار دارند، مفید است . برای این کار فر را روی حرارت کم ( حداکثر 60 درجه سانتی گراد ) تنظیم کنید ( زیرا حرارت باید کمتر از حرارت مورد نیاز برای طبخ باشد ) سپس حدود 45 دقیقه بسته را در فر قرار دهید . ( از روش حرارت غیرمستقیم هم می توانید استفاده کنید.)


این روش برای انواع گوشت مفید است ( مگر گوشت کبابی و سرخ کردنی مثل استیک )، همچنین برای نان هم خوب است زیرا درست مانند نان تازه خواهد شد.


5- روش آخر، طبخ مواد منجمد است . این روش نتیجه خیلی خوبی می دهد. برای استفاده از این روش ، مواد را به محض خروج از فریزر در آب داغ یا روغن داغ قرار می دهند.


موادی که معمولاً در فر می پزند مثل ژیگو و مرغ بریان را مستقیماً در فر قرار می دهند و حرارت را مطابق معمول تنظیم می کنند، فقط باید مدت زمان بیشتری را برای طبخ در نظر گرفت .


گوشتهای برش داده شده مثل استیک ، فیله مرغ یا خوراک هایی مانند شامی کباب و کتلت را مستقیماً در ماهیتابه و مطابق معمول می پزند.


سبزیجات را هم در ظرفی حاوی آب جوش و کمی نمک می ریزند تا بپزند. برای غذاهای آماده هم می توان از طبخ در فر یا از طبخ به روش حرارت غیرمستقیم استفاده کرد. در برخی موارد هم می توان، غذای آماده را در قابلمه قرار داد و حرارت داد ( مثل دلمه ).


در صورتی که خمیر تارت یا پای را قبل از انجماد در قالب های آلومینیومی قرار داده اید، بدون باز کردن یخشان با مواد مورد نیاز پرکنید و در فر بگذارید. 



چگونگی فریز کردن مواد غذایی

1. لوبیا سبز


یک لیوان لوبیا سبز پخته شده 44 کیلو کالری دارد و شامل 4 گرم فیبر است. لوبیا سبز همچنین منبع غنی از ویتامین K است که ماده مغذی برای حفظ سلامت و مقاومت استخوان‌ها شناخته شده است. اگر احساس می‌کنید استخوان‌هایتان خیلی میزان نیستند، لوبیا سبز را وارد سبد غذایی روزانه خود کنید. می‌توانید این نوع از لوبیا را برای همه فصل داشته باشید به شرط اینکه آن را به روش صحیحی فریز کنید.


چطور لوبیا سبز را فریز کنیم؟

Image result for ‫لوبیا سبز را فریز کنیم؟‬‎

سر و ته لوبیا را بزنید و سپس آن را با آب سرد بشویید. می‌توانید لوبیا را به قسمت‌های کوچک‌تر هم خرد کنید. لوبیاها را یکی، دو دقیقه در آب جوش بریزید و بعد به مدت 30ثانیه در کاسه‌ای زیر آب یخ نگه دارید. سپس لوبیاسبز را آبکش کرده و بعد صبر کنید تا آنها کاملا خشک شوند. لوبیاسبزها را می‌توانید بنابر میزان مصرفی خود داخل کیسه فریزر بریزید و بعد داخل فریزر بگذارید.



2. کدو سبز


شما می‌توانید 3 گرم فیبر را در یک لیوان کدو سبز پخته شده پیدا کنید. این در شرایطی است که این مقدار کدو فقط 30 کیلو کالری دارد. ضمن اینکه کدوی سبز شامل lutein و zeaxanthin است که در چشم انباشته شده و مانع از ضعیف شدن بینایی به جهت بالا رفتن سن خواهند شد. پس کدو سبز را فراموش نکنید.


چطور کدو سبز را فریز کنیم


کدوها را بشویید. پوست آنها را جدا کنید. سپس کدوها را دو تا چهار قسمت کرده و بپزید. همچنین می‌توانید کدو را سرخ یا بخارپز کنید. به هر حال کدو برای فریز شدن باید نرم شود. یادتان باشد که اگر کدو سبز را خام در فریزر بگذارید بر اثر یخ زدن داخل آن پوک می‌شود. بعد از اینکه کدوها را پختید اجازه دهید خنک شود. در ضمن آب آنها هم باید کشیده شود. کدوها را داخل ظرف‌های یک‌بار مصرف فریز کنید. یادتان باشد که نباید ظرف را پر کنید طوری که کدوها به هم بچسبد بلکه باید بین کدوها فاصله و فضای آزاد باشد. هر زمان که کدوها را از فریزر دربیاورید می‌توانید داخل مایکروویو به مدت یک دقیقه قرار دهید تا یخ آن آب شود. بهتر است زمان مورد نظر بیشتر از یک دقیقه نشود. اگر در کل فرد صبوری هستید اجازه دهید تا کدوها به طور طبیعی و در دمای محیط از حالت انجماد خارج شود.

Image result for ‫کدو سبزرا فریز کنیم؟‬‎


3. ذرت


شما می‌توانید در یک لیوان ذرت پخته‌شده 5 گرم فیبر و البته 177 کیلو کالری پیدا کنید. ذرت هم مانند کدو سبز می‌تواند محافظ سلامت چشم شما باشد چون منبعی از 2 ماده lutien و zeaxanthin است.


چطور ذرت را فریز کنیم؟


پوست ذرت را غلفتی بکنید و مغز آن را جدا کنید. اجازه بدهید ذرت به مدت 2 دقیقه در آب‌جوش غوطه‌ور شود، بعد از اینکه آن را آبکش کردید و داخل کیسه فریزربگذارید و بعد داخل فریزر قرار دهید.

Image result for ‫ذرت را فریز کنیم؟‬‎

برای اینکه ذرت منجمد شده را استفاده کنید کافی است یک تا 2 دقیقه آن را داخل مایکروویو قرار دهید. اگر می‌خواهید یخ ذرت را روی شعله گاز آب کنید نباید بیشتر از 2 تا 3 دقیقه آن را روی شعله گاز قرار دهید.



4. تمشک


یک لیوان تمشک معادل 8 گرم فیبر دارد که در نوع خود جالب توجه است. در قبال این 8 گرم فیبر شما در یک لیوان تمشک فقط 64 کیلو کالری پیدا خواهید کرد. البته بخشی از این فیبر موجود در تمشک در نوعی پکتین محصول کربوهیدرات خالص شده حل می‌شود که به خودی خود کلسترول خون را پایین می‌آورد. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که از چربی خون رنج می‌برید بهتر است فریز کردن تمشک را حتما در دستور کارتان قرار دهید.

Image result for ‫چطورتمشک را فریز کنیم؟‬‎

چطور تمشک را فریز کنیم؟


قبل از همه یادتان باشد چون تمشک خیلی زود فاسد می‌شود موقع خرید آن سراغ تمشک‌هایی بروید که هنوز کاملا نرسیده‌اند. فریز کردن تمشک کار سختی نیست. فقط کافی است تمشک‌ها را زیر شیر آب و البته با فشار کم آب بشویید. تمشک‌ها را با دستمال کاغذی خشک کنید. مواظب باشید تا تمشک‌ها حین این فعل و انفعالات له نشوند. بهتر است ابتدا اجازه دهید تمشک‌ها داخل یک ظرف درون فریزر یخ بزنند سپس آنها را از ظرف به درون کیسه فریزر انتقال دهید و دوباره داخل فریزر بگذارید. اگر می‌خواهید تمشک تغییررنگ ندهد، می‌توانید 2 تا 3 قطره آبلیمو روی آنها بریزید و بعد داخل فریزر بگذارید. یادتان باشد برای باز شدن انجماد تمشک باید آن را از فریزر خارج کنید و اجازه بدهید در دمای محیط یخ آنها آب شود.



5. توت‌فرنگی


یک لیوان توت‌فرنگی شامل 3 گرم فیبر است و حدود 50 کیلو کالری انرژی دارد. بهتر است به قسمت اول ماجرا یعنی فیبر توجه کنید. فیبر کالری ندارد و دارای حجم است. در واقع حجم فیبر سبب می‌شود که احساس سیری کنید و کمتر سراغ خوردنی‌های دیگر بروید. از طرف دیگر فیبر متابولیسم بدن را بالا می‌برد. در ضمن توت‌فرنگی یکی از منابع غنی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است. از این‌رو مصرف روزانه آن می‌تواند ویتامین C مورد نیاز بدن را در هر روز به شکل کاملا طبیعی تامین کند. در ضمن فراموش نکنید که آنتی‌اکسیدان موجود در توت‌فرنگی پوست شما را جوان‌تر از سنتان نگه می‌دارد. حالا دوست ندارید مقداری توت‌فرنگی برای فصل سرما ذخیره کنید؟


چطور توت‌فرنگی را فریز کنیم؟


توت‌فرنگی‌ها را خوب بشویید. برگ‌های سبزش را جدا کرده‌و بعد توت‌فرنگی‌های شسته‌شده را داخل یک آبکش بریزید تا آبش برود و البته صبر کنید تا توت‌فرنگی‌ها کاملا خشک شود. بهتر است توت‌فرنگی‌ها را در ظرف‌های یک‌بار مصرف بریزید چون لازم است لابه‌لای آنها شکر بپاشید بنابراین داخل کیسه فریزر نمی‌‌توانید این کار را انجام دهید. یک ردیف توت‌فرنگی بچینید بعد کمی شکر بپاشید و سپس ردیف‌های بعدی را بگذارید. شکرها به این قصد لابه‌لای توت‌فرنگی پاشیده می‌شود که مانع از به هم چسبیدن آنها شود در این صورت توت‌فرنگی‌های فریز شده شما تا یک‌سال دوام می‌آورد. برای اینکه توت‌فرنگی فریز شده را استفاده کنید باید از مدتی قبل آنها را از فریزر خارج کرده و اجازه دهید یخ آن به مرور آب شود. بعد می‌توانید دوباره آنها را بشویید تا شکرهای روی توت‌فرنگی هم از بین برود و میوه شما همان طعم طبیعی خودش را داشته باشد.

Image result for ‫مچطور توت‌فرنگی را فریز کنیم؟‬‎

کنسرو کردن مواد غذایی

Image result for ‫کنسرو کردن سبزیجات‬‎

کنسرو

همواره تامین و نگهداری غذا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر بوده است. نیاز به دسترسی به غذای سالم، انسان را بر آن داشته است که زمانی را به بررسی درباره چگونگی حفظ مواد غذایی اختصاص دهد. از روش‌های ابتدایی مانند نمک سود کردن تا روش‌های صنعتی و پیچیده‌ای مانند پرتودهی مواد غذایی، همه و همه برای نگهداری مواد غذایی بوده است که به دست آوردن آن همیشه به سادگی میسر نیست.

کنسرو کردن مواد غذایی از جمله روش‌های خوب نگهداری مواد غذایی است که در صورت رعایت اصول تهیه، ماندگاری خوبی برای بسیاری از اقلام غذایی ایجاد می‌کند.

 

کنسرو کردن 

کلمه "کنسرو" از لغتی یونانی به ‌معنی "حفظ کردن" مشتق شده است. کنسرو کردن فرآیندی است که در آن مواد غذایی در شیشه‌ها یا قوطی‌های حلبی قرار داده شده و حرارت داده می‌شوند تا میکروب‌ها و آنزیم‌های غیرفعال نابود شوند. پس از این حرارت و سرما دادن، یک خلا در بسته‌بندی مواد ایجاد می‌کنند. این خلا، از فساد مجدد غذای درون شیشه یا قوطی جلوگیری می‌کند.

مواد غذایی با اسیدیته بالا مانند میوه‌ها، می‌توانند در آب جوش کنسرو شوند، در حالی‌که سبزی‌ها و گوشت که اسیدیته پایین دارند، باید با دستگاه کنسروکننده در 116درجه سانتی‌گراد کنسرو شوند.

 

تاریخچه

در تاریخچه این صنعت به رویدادهای بسیاری می‌توان اشاره کرد که از مهم ترین آن ها، موارد زیر است:

* (1820) از این سال تولیدات کنسرو که در گذشته برای تأمین نیاز ارتش‌ها و دریانوردان و کاشفان مورد استفاده قرار می ‌گرفت، به‌ صورت صنعتی درآمد و مورد استفاده عمومی ‌قرار گرفت.

* (1823) در این سال قوطی‌های حلبی نازک برای کنسرو متداول شد.

* (1851) با قرار دادن بسته‌های کنسرو در آب محتوی املاح، درجه استرلیزاسیون افزایش داده شد.

* (1876) در این سال از بخار تحت فشار برای استریل کردن استفاده شد. در همین سال برای اولین بار افزایش درجه حرارت بخار تحت فشار شناخته شد.

 

انواع ظروف کنسرو

در کشور ما از ابتدای کار، کلمه کنسرو در صنایع بسته بندی کردن مواد غذایی با قوطی های فلزی استفاده شد و هنوز هم به غلط در میان ما متداول است ( یعنی استفاده از شیشه یا پلاستیک نیز نوعی کنسرو است).

کنسرو در شیشه

اولین کارخانه کنسروسازی در سال 1316 هجری شمسی برای تولید کنسرو ماهی در بندر عباس تأسیس شد و در حال حاضر، تعداد کارخانه‌های کنسروسازی کشور متجاوز از 170 واحد است که در نقاط گوناگون کشور مستقر هستند.

شیشه

هنوز هم در پاره‌ای از صنایع غذایی، از شیشه برای نگهداری برخی مواد استفاده می‌شود، مثل انواع ترشی، مربا، سس‌ و غذای کودک.

 Image result for ‫کنسرو کردن سبزیجات‬‎

قوطی فلزی

قوطی ‌های فلزی

در حال حاضر، قوطی های فلزی اولویت خود را حفظ کرده اند و تغییرات قابل توجهی در سهولت استفاده و باز کردن آن ها به‌عمل آمده است، ‌طوری که در یک انتهای بعضی از قوطی‌ها، ابزاری نصب شده که با کشیدن آن ها، به ‌راحتی در قوطی باز می‌شود و این نوع قوطی‌ها در کشور ما به قوطی های کلیددار معروفند.

Image result for ‫کنسرو کردن سبزیجات‬‎

بسته ‌بندی های پلاستیکی سخت

مشکلات استفاده از شیشه از یک طرف و کمبود مواد اولیه قوطی‌های فلزی از طرف دیگر موجب شده که در حال حاضر، استفاده از پلاستیک برای بسته ‌بندی ‌های کنسرو مطرح شود. برای تولید این بسته‌ها از موادی مانند پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلین و پلی‌وینیل کلراید استفاده می‌شود.

بسته ‌بندی های قابل انعطاف و مقاوم در مقابل حرارت

این بسته ‌بندی ها نوعی بسته ‌بندی چند لایه‌ای قابل انعطاف هستند که می ‌توان آن ها را مانند قوطی‌های فلزی کنسرو استریل نمود و موقع مصرف در آب جوش گرم کرد. در مجموع این بسته‌بندی‌ها به شکل کیسه یا پاکت هستند و در مقابل حرارت 132 درجه سانتی ‌گراد و عوامل مکانیکی مقاوم بوده و پاره و سوراخ نمی ‌شوند و محل چسب آن در شرایط عادی فرآیندهای کنسروسازی، باز نمی‌شود.

 

روش‌های نامطمئن کنسرو کردن

روش سنتی

این روش قدیمی و منسوخ، روشی نامطمئن و ناسالم محسوب می‌شود. در این روش مواد غذایی درون یک کتری حرارت داده شده و سپس درون شیشه‌ها ریخته شده و دری هم روی شیشه گذاشته می‌شود. هیچ فرآیند خاص مواد غذایی روی آن انجام نمی‌شود. با این روش اغلب مواد غذایی فاسد می شوند. در این حالت باکتری ‌ها، مواد غذایی را فاسد می‌کنند، زیرا شیشه و ظروفی که مواد غذایی در آن ها ریخته شده، به طور کامل از باکتری‌ها پاک نشده‌اند.

رشد این میکروارگانیسم‌ها به‌اضافه فساد مواد غذایی، اغلب از طریق درپوش‌ شیشه‌ها و ظروفی که مهر و موم شده‌اند، اتفاق می‌افتد. این روش کنسرو کردن، یک خطر واقعی برای ایجاد مسمومیت کشنده ی "بوتولیسم" محسوب می‌شود.

کنسرو کردن با بخار

این روش کمی جدیدتر است، اما هنوز هم مطمئن و سالم نیست. شیشه‌ها و ظروف با بخار حرارت داده می‌شوند. این روش، هم برای مواد غذایی با اسیدیته بالا و هم برای مواد غذایی با اسیدیته پایین توصیه نمی‌شود. مواد غذایی کنسرو شده با اسیدیته پایین، به علت فساد و مسمومیت کشنده، خطرناک هستند.

کنسرو کردن بر اساس ارتفاع

با افزایش ارتفاع، آب در درجه حرارت پایین‌تری به جوش می‌آید. چون دمای پایین‌تر برای از بین بردن باکتری‌ها کمتر اثر می کند، بنابراین مدت زمان جوشاندن آب برای کنسرو کردن باید زیاد شود.

دستورالعمل‌های کنسرو کردن غذا اغلب برای ارتفاع صفر تا 300 متری در نظر گرفته می‌شوند.

بنابراین اگر شما در ارتفاع بالای 300 متر مواد غذایی را کنسرو می کنید، باید تغییر ارتفاع را در مورد کنسرو کردن هر نوع از مواد غذایی بررسی کنید.

دیگر متدهای نامطمئن

کنسرو کردن غذا در ماکروفرها، اجاق‌های برقی و چراغ‌های خوراک ‌پزی بی نهایت خطرناک است، به‌خصوص در مورد غذاهایی با اسیدیته ی پایین این روش توصیه نمی‌شود. پودرهای کنسروسازی به عنوان مواد نگه دارنده، بی ‌فایده و بی‌اثر هستند و جای فرآیند صحیح کنسروسازی را به هیچ وجه نمی‌گیرند.

کنسرو کردن سبزیجات در روغن

Image result for ‫کنسرو کردن سبزیجات‬‎


تقریبا تمامی انواع سبزیجات را می‌توان به این شکل کنسرو کرد. یک قانون اساسی که باید در این روش آن را رعایت کرد، استفاده از روغن زیتون فراوان و با کیفیت است.

از جمله بهترین سبزیجاتی که به این روش می‌توان آنها را کنسرو کرد، قارچ، گوجه گیلاسی، نخودفرنگی و بادمجان است، البته بهتر است حین کنسرو کردن به آن برگ‌های معطر سبزیجات و کمی فلفل هم افزوده شود. نحوه کنسرو به این شکل بسیار ساده است ، بعد از آنکه سبزیجات شسته، خشک و به شکل دلخواه خرد شد، باید آنها را در آب جوش و سرکه برای چند دقیقه جوشاند و بعد روی کاغذهای جذاب آب پهن کرد تا آب اضافه آنها گرفته شود. بعد آنها را در ظروف استریل ریخت و به آن روغن اضافه کرد تا جایی که هیچ فضای خالی و پرهوایی در ظرف باقی نماند. طی چند هفته سبزیجات آماده مصرف می‌شود و تا ۱۲ ماه نیز می‌توان آنها را نگهداری کرد

کنسرو کردن سبزیجات


Image result for ‫کنسرو کردن سبزیجات‬‎

 مقداری آب را در قابلمه ای می جوشانیم . سبزی مورد نظر را از 1 تا 7 دقیقه بستگی به بافت سبزی دارد . ( سفت یا نرم بودن ) هر کدام سفت تر است بیشتر باید در آب جوش بجوشد بعد آب آن را خالی کرده وسریع آب سرد روی آن می ریزیم . سپس 1 لیتر آب و 2 قاشق نمک و 1 قاشق سرکه را جوشانده و سرد کرده و به مواد داخل شیشه اضافه کرده و 1 سانت از لبه ی شیشه خالی گذاشته و درب فلزی شیشه را بسته و سپس آن را داخل آب در یک قابلمه به مدت نیم ساعت میگذاریم بجوشد( نیم ساعت را از زمان جوش آمدن در نظر می گیریم ) و حتما باید درب شیشه فلزی باشد .

آموزش مهارت های ارتباط غیر کلامی زوج ها

Image result for ‫آموزش مهارت های ارتباط غیر کلامی زوج ها‬‎


انسان موجودی نیازمند است وبرای ارضاء نیازهایش مجبور به برقراری ارتباط با دیگران است. زیرا دیگرانند که نیازهای ما را ارضاء می کنند. یا به عبارتی دیگر ما از طریق ارتباط با دیگران انتظارات، افکار، احساسات وهیجاناتمان را به دیگران انتقال می دهیم و انتظارات، افکار، احساسات وهیجانات دیگران را درک می کنیم . این ارتباط صورت نمی گیرد مگر اینکه ازمهارتهای ارتباطی برخوردار باشیم.


ارتباط اساسا به دو طریق صورت می گیرد: کلامی و...



کلامی وغیر کلامی. هنگامیکه با دیگران از طریق کلام ارتباط برقرار می کنیم یا به صورت نوشتن و یا به صورت صحبت کردن ارتباط کلامی است. هنگامیکه بدون استفاده از کلمات با دیگران ارتباط برقرار می کنیم، ارتباط غیر کلامی است.


در تعریف دیگر ارتباط غیر کلامی، فرایند ارسال ودریافت پیامهای بی کلام از طریق حالات چهره ،لمس کردن، فاصله، تماس چشمی، اشارات وحرکات بدن، حالات بدن وآهنگ(تن)صدا.


چرا آگاهی از زبان تن مهم است؟ به دلایل زیر:


1-خواندن زبان تن جنس مخالف؛ زن وشوهر از دو جنس متفاوتند. شیوه گفتگوی آنها، نحوه استفاده از سکوت، شیوه گوش دادن وسخن گفتن، قطع کردن وتشویق به ادامه گفتگوو غیره با یکدیگر متفاوتند. آگاهی از زبان تن به ما کمک می کند تازبان تن جنس مخالف را بخوانیم واین نقش مهمی در سازگاری بین زن وشوهر دارد.


تحقیقات نشان داده است که زنان در تفسیر زبان تن بهتر عمل می کنند زیرا زنان در 87% موارد و مردان در42% موارد زبان تن را به درستی تفسیر کرده اند. 


2-مشخص کردن راست از دروغ؛ با آگاهی از زبان تن وبا تفسیر آن می توانیم مشخص کنیم که آیا همسرمان به خاطر ترافیک سنگین تاخیر داشته است یا خیر. یا او واقعا خسته است و یا اظهار به خستگی می کند.


3-به شما کمک می کند تا تاثیر خیره کننده ای بر روی دیگران بگذارید و پیامهای مناسبی به دیگران بفرستید.


4-ما بر اساس زبان تن دیگران در باره آنها قضاوت می کنیم. از تن صدایش مهربانی می بارد، چشمانی شرور دارد، چهره اش نشان می دهد به آنچه می گوید اطمینان ندارد واز حرکات سرش متوجه شدم که علاقه ای ندارد. آموزش زبان تن به شما سرنخهائی می دهد که ذهن دیگران را به آن جهتی که خودمان می خواهیم هدایت کنیم تا آن چیزی را انتخاب کنند که ما می خواهیم.


5- در صورت تناقض بین زبان کلامی و زبان تن، طرف مقابل به زبان تن بیشتر اعتماد دارد.  ممکن است دو نفر با خوشحالی با هم صحبت کنند، ولی زبان بدن آنها و به خصوص تن صدایشان حاکی از سردی روابط بین آنها باشد. ممکن است بگوید من هیچ علاقه ای به همسرم ندارم، ولی شاهد نگاه های طولانی و متناوب به سمت او باشیم. ممکن است به او بگویید به حرف هایش علاقه و توجه زیادی دارید، ولی اغلب به سمت دیگری نگاه کنید. یا بگویید "از تو متنفرم" ولی در حال زل زدن به او باشید.

Image result for ‫آموزش مهارت های ارتباط غیر کلامی زوج ها‬‎

این برنامه رازهای خیره کننده ای به شما می آموزد؛ برای مثال: در هنگام برقراری ارتباط از دستان خود چگونه استفاده کنیم؟ چگونه می توانیم حالات چشمان یک فرد را بخوانیم؟چگونه بایستیم؟ چه تغییراتی سریع می توانیم انجام دهیم تا ارزش واقعی چهره مان افزایش یابد؟ چه حرکاتی نشانی از حقه ونیرنگ وفریب دادن دیگران هستند؟ چگونه می توانیم احسساسات واقعی دیگران را بشناسیم؟ و چگونه می توانیم ارتباط استادانه و سازنده ای با دیگران داشته باشیم؟


همه ما متوجه شده ایم که زبان تن کاملا فریبنده وسحر آمیز است. بارها برای بیان انگیزه ها، احساسات، عقاید و نگرشهایمان از آن استفاده کرده ایم. ما همچنین ازآن استفاده می کنیم تا به غنای کلماتی که محتوای عاطفی دارند، بیفزایم واغلب ما متوجه شده ایم که احساسات واقعی از طریق زبان تن آسانتر بیان می شوند تا کلماتی که به کار می بریم.


یکی از روانشناسان(استرین) گفته است: "که 30% زوجها صدفی توخالی هستند؛ علاقه کمتری دارند، کمتر حرف می زنند و کمتر لذت می برنند. 25% از آنان ازدواج واقعا خوبی دارند، 25% باقیمانده می توانند به ازدواج خوب ورضایت بخشی برسند اگر که مهارتهای لازم را برای غنای ازدواجشان آموزش ببینند".


یکی از مشکلات عمده زوجها فقر راتباط است که 68% آنان از آن شکایت می کنند. میانگین صحبت آنان 4 دقیقه در روز است


 


ارتباط در ازدواج خیلی مهم است. ارتباط در بر گیرنده هر پیامی، هر احساسی، هر تمایلی وهر فکری است که می تواند به دیگران حمل شود. بعضی از ارتباطات مفید هستنند وبعضی از ارتباطات مخرب ودانش ارتباطات به ما می آموزد که چگونه می توانیم از یک تعامل مخرب و ناخوشایند جلوگیری کنیم.

Image result for ‫آموزش مهارت های ارتباط غیر کلامی زوج ها‬‎

بنابراین برای درک بهتر زبان تن، روشهای زیر را دنبال کنید:


1- ذهن خود را باز نگهدارید. اجازه بدهید که اطلاعات بدون هیچ گونه مانعی وارد ذهن شوند.


2-وقتی در افکار و حالات روحی متفاوتی هستید، حالات بدنی وحرکات یا اطوار خود را مشاهده کنید و این سوالات را از خود بپرسید.


زبان تن من چه می گوید؟ دستهای من در کجا قرار دارد؟ آیا متمایل به جلو هستم یا به عقب؟ آیا پاهایم روی هم است؟ آیا چانه ام بالا است؟ آیا سرم به یک طرف متمایل است؟ آیا دستهایم مشت شده است؟ چه احساسی دارم؟


3-زبان تن دیگران را مشاهده کنید. ابتدا فقط توجه کنید به اینکه دیگری دائما در حال حرکت است. این حرکات دال برافکارو عواطف است. وقتی لغت نامه علائم زبان تن را آماده کردید، خواندن معانی آن را هم یاد خواهید گرفت.


4-یاد بگیرید که چطور پیامی را که از نشانه ها دریافت می کنید با پیامی کلامی ادغام کنید ونتایجی را بدست آورید.


5- کنترل زبان تن خودتان را یاد بگیرید تا فقط علائمی بفرستید که خواستار فرستادن آن هستید. با زبان تن همانند زبان تازه ای برخورد کنید که گر چه در آغاز بیگانه است اما با تمرین می توانید بر آن مسلط شوید.


حالات چهره


 Image result for ‫آموزش مهارت های ارتباط غیر کلامی زوج ها‬‎


چهره شامل 23 قسمت است. بینی، لب، چشم، ابرو،مژه، دهان، دندان، چانه، پیشانی وغیره... .


حالات چهره، هویت ما را تعیین می کند، نگرش ها ، عقاید و خلق وخوی ما را بیان می کند ونشان می دهد که ما چگونه با دیگران رابطه برقرار می کنیم.


 سه قسمت مهم در حالات چهره چشمان، ابرو ها و دهان می باشد.


در اینجا تعدادی از حالات چهره که در برگیرنده پیامهای ارتباطی هستند، آورده می شود:


لب ها: باز کردن نیش ها یا خنده نیشی: خوشحالی ورضایت


فشار دادن لب ها: خشم وناکامی


دندان قروچه: تنفروانزجار


جمع کردن لب ولوچه: غمگینی، تسلیم وشک وتردید


پوزخند زدن: تحقیر کردن


ابروها


درهم کشیدن ابروها: خشم، غمگینی وتمرکز


بالا انداختن ابرو: جدیت وشور


زبان


نشان دادن زبان: دوست نداشتن


پلک ها: برق زدن چشم ها : تعجب


گشاد شدن چشم ها شور وبرانگیختگی


باریک شدن چشم ها: تهدید و مخالفت


چشمک زدن سریع: بر انگیختگی


چشمک زدن طبیعی: آسوده خاطر


چشمان


مردمک های بزرگ: برانگیختگی


مردمک های کوچک: آسوده خاطر


زل زدن


زل زدن مستقیم و پیاپی: تهدید کردن


قطع کردن نگاه: عدم دوست داشتن یا عدم موافقت


زل زدن به پائین: تسلیم ودروغ گفتن


زمان بحرانی برخورد  دو نفربا یکدیگر، 5 دقیقه نخست می باشد؛ آنچه در این زمان دیده می شود، رفتارهای بعدی ما را تعیین می کند. سخن گفتن را با یک لبخند همراه با بالا و پائین انداختن ابرو شروع می کنیم .


در همین چند دقیقه اول ما می فهمیم که آیا این فرد را دوست داریم یا نه؟ آیا او دوست داشتنی است یا نه؟


در مورد هوش، شخصیت، عادات شخصی ، توانائیهای کاری او وموارد دیگر آن فرد قضاوت        می کنیم که ممکن است بیش تر این قضاوت ها درست باشد. تعجب، تنفر، غمگینن، خوشحال، خشم و ترس.


در اینجا تعدادی از حالات چهره را که  بیشترشناخته شده اند، به صورت کلامی توضیح می دهیم:


1- خنده و لبخند


خنده و لبخند عموماً نشاندهنده خوشحالی است. تحقیقات نشان داده است که لبخند و خنده منظم می تواند افسردگی را از بین ببرد. خنده از طریق آزاد کردن مواد شیمیائی در داخل مغز خلق وخوی ما را تغییر می دهد. لبخند همانند یک احوال پرسی گرم است وبه همان اندازه که با نفوذ است جذاب هم است.


یک لبخند گرم و با حرارت اثرات نیرومندی دارد: احساس ما را بهتر می کند؛ آرامش بیشتری می دهد؛ اطمینان بخش است؛ خوشبین وامیدوار کننده است. لبخند نه تنها احساس بهتری را به طرف مقابل می دهد بلکه احساس بهتری را به خودمان هم می دهد.


انواع لبخند


1- لبخند با دهان بسته. به طور طبیعی هنگامی استفاده می شود که ما به خودمان می خندیم.(اما در اینجا یک کمی یک وری- لب ها- است که تا حدودی لبخند زورکی را نشان می دهد.


2-لبخند با لب های فشرده.همچنین به عنوان لبخند دردناک یا تلخ شناخته می شود که اغلب نشان دهنده خشم یا درد سرکوب شده است.


3- لبخند شاد واقعی. این لبخند تمام صورت را در بر می گیرد، چشمان لبخند می زنند وبرق می زنند، استخوان های گونه بالا میروند، خطوط لبخند اطراف دهان و چشمان کاملا آشکار می شوند وعظلات چهره آرام وشل هستند.

Image result for ‫آموزش مهارت های ارتباط غیر کلامی زوج ها‬‎

4- لبخند با لب های غنچه. دعوت به بوسیدن است.


انواع خنده


1-خنده واقعی. خنده واقعی کاملا متقارن است(لب ها به دو طرف باز می شوند) و خطوط چهره بر روی چهره و اطراف چشمان ظاهر می شوند.


2- خنده زورکی. عضلات پیچیده صورت به ما کمک می کند تا پیام هایی را که  در یک خنده است تفسیر بکنیم. در خنده زورکی عظلات صورت سفت است، زاویه سر نامتناسب است، لبها نامتقارن است، چشمان زل زده است، فک قفل است وعظلاتی که در خنده طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند درخنده زورکی بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند.


3-خنده با دندانهای کاملا نشان داده شده. این لبخند می تواند خصمانه باشد،مخصوصا هنگامیکه دندانها قفل شده باشند وخنده یک طرفه (دهان به یک طرف باز شده باشند)باشد.


غمگینی


غمگینی با پائین افتادن پلک های چشم ، آویزان شدن سر، پائین آمدن گوشهای لب وفک وگونه ها ،گوشه های دهان به سمت پائین کشیده شده ، بالا رفتن  انتهای داخلی ابروها و به پائین نگاه کردن مشخص می شود.


تنفر


 تنفربا جمع شدن لب بالا، حرکات دهان به حالت  پیش مقدمه استفراغ کردن، باریک شدن ابروها، حرکت زبان به سمت جلو و چین  خوردن بینی  مشخص می شود.


خشم   


علائم خشم عبارتنداز: منقبض شدن ابروها، فشرده شدن دهان، برق زدن چشمها، زبانه کشیدن شعله های خشم ازبینی، گاهی به هم فشردن دندانها، قرمز شدن رنگ صورت، نگاه محکم وثابت به ایجاد کننده خشم وفشرده شدن پوست اطراف چشم ها وپلک ها.


ترس


ترس با چشم ها ودهان کاملا باز، موهای سیخ شده، لرزش عظلات خصوصا لب ها،مردمک چشم بازشده، رنگ پریدگی وتخم های چشم بیرون زده، مشخص می شود.


علاقه


مهمترین علامت علاقه متمایل شدن سر به سمت موضوع مورد علاقه است که به آن "کوک سر" می گویند. علائم دیگر عبارتند از: باز شدن چشم ها و دهان بیش از حد معمول و زل زدن.


تعجب


تعجب با علائم : ابروها بوسیله عظلات پیشانی بالا می رود، چشمان یک کمی پهن تر می شوند نسبت به حالت طبیعی، فک کمی پائین می افتد و لب ها از یکدیگر باز می شوند. مشخص می شود.


توجه به افکار درونی


هنگامیکه فکری وارد ذهن می شود و فرد به آن توجه می کند. علائم آن عبارتند از: ابروها یک کمی بالا می روند، لب پائین بر روی گوشه سمت راست کمی پائین می آید، دندان کمی لب را گاز می گیرد، جهت زل زدن به سمت بالا و راست است، فک اندکی به سمت جلو می چرخد و سر کمی جلو می آید ومی چرخد.


 اضطراب


علائم اضطراب عبارتند از: پلک زدن، سرخ شدن صورت، چین وچروک در صورت، باز شدن بیش از حد چشمان وباز شدن لب پائین به دو طرف.


خجالت


علائم خجالت عبارتند از: حالات چهره ای کم، سرخ شدن صورت، سر به سمت پائین، نگاه خیره کم و تماس چشمی کم.


تمرین


با توجه به مطالب بالا متوجه می شویم که چهره اولین قسمت است که جلب توجه می کند. قسمت هایی از صورت که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از: مدل کوتاه مو، پیشانی بلند، چشم های روشن، رنگ صورت و حتی دندانها. ما از حالات چهره استفاده می کنیم تا تا احساسمان را به طرف مقابل برسانیم. لبخند زدن به دیگران حاکی از این است که از دیدن دیگران خوشحالیم. نگاه رو به پائین حاکی از این است که از دیدن آنها خوشحال نیستیم. بالا وپائین بردن ابروها بیانگر شوخی و بذله گویی است. وقتی در حال گوش دادن هستیم سرمان را به طرف منبع صدا بر می گردانیم. وقتی چشمانمان را می بندیم، یعنی گوش نمی دهیم. ازحالات چهره ای در جاهای شلوغ و پرسروصدا که نمی توانیم از کلمات استفاده کنیم، استفاده می کنیم                                                                  


حالات چهره، اثر پیام های کلامی را تقویت می کند. گاهی اوقات زوج ناراضی در حال گفتگوی مؤدبانه هستند اما چهره سردشان نشان می دهد که با یکدیگر چندان هم خوب نیستند.


در حالات چهره می توانیم نشانه هایی از اضطراب، افسردگی وغمگینی را ببینیم.


تفاوت های مشاهده شده در بین زنان ومردان نشان می دهد که زنان بیش تر از مردان می خندند ولبخند می زنند،اما مردان مایلند زمانی که قصد فریب دیگران را دارند کم تر حرف بزنند، چون صحبت بیش تر منجر به خطا وخنده بیش تری می شود.


به دلیل اینکه خنده ولبخند کاربرد بیشتری دارد و حالت چهره ای مثبت تری ایجاد می کند دراینجا تاکید بر تمرین خنده دارد.   


خنده ها به ندرت از روی قصد قبلی انجام می شود، ولی با وجود قصد قبلی هم ممکن است. اگر از افراد بخواهیم که بخندند و سپس عکس هایی از موضوعات گوناگون به آنها نشان بدهیم، آنها این عکس ها را خشنود کننده می پندارند وبه آنها احساس خوشایندی هم دست می دهد. اگر از افراد بخواهیم که اخم کنند با نشان دادن همان عکس ها احساس آزار و حتی خشم می کنند. به همین دلیل می گویند: " بخند تا دنیا به تو بخندد".


قبل از شروع تمرین باید نکاتی را در مورد خود ودیگران بدانید.


نکاتی را که باید در مورد خود بدانید:


1-    در طول تمرین نباید احساس کنید که دارید کاری احمقانه انجام می دهید. لازم نیست تمرین را مو به مو انجام دهید؛ اگر خواستید می توانید لبخند را بیشتر در چهره تان نگهدارید.


2-        به این امر توجه کنید که هر بار که دیگران را ملاقات می کنید، پیشرفتی کرده اید.


3-        متوجه می شوید از افرادی که قبلا بدتان می آمد اکنون احساس بهتری نسبت به آنان دارید.


4-        متوجه می شوید که دیگران هم به شما لبخند می زنند واز این لبخند دو طرفه هم شما احساس رضایت می کنید وهم دیگران.


نکاتی را که باید در مورد دیگران بدانید:


1-        بیش تر مردم احوالپرسی شما را با لبخند پاسخ می دهند.


2-        دوستان شما از عمل جدید شما (تمرین) شگفت زده خواهند شد و افراد غریبه با دیده شک وتردید نگاه می کنند.


3-        این برخوردها احتملا طولانی تر ازبرخوردهای عادی وناخوشایند هستند.


4-        بعد از چندین بار ملاقات رابطه دوستانه به طور چشمگیری افزایش می یابد.


5-    اگر شما یک مرد هستید، خیلی بهتر و سریع تر از مردان به این برخورد شما پاسخ می دهند واگرشما یک زن هستید، عکس این قضیه صادق است.


 


تمرین خنده ولبخند


1-        صبح به خیر دنیا


 


اگر از اعتماد به نفس بالایی برخوردارید، می توانید هر کسی را برای این کار انتخاب کنید و اگر از اعتماد به نفس پائینی برخوردارید، افراد آشنا را برای این تمرین انتخاب کنید. فردا صبح پس از بیرون رفتن از خانه در هنگام احوالپرسی با کسانی که در خیابان می بینید، اصلا نخندید. ببینید چند نفر به شما لبخند می زنند. صبح روز بعد،هنگام احوالپرسی با کسانی که دیده اید به گرمی لبخند بزنید. دوباره ببینید چند نفربه شما لبخد می زنند.


چقدر با هم تفاوت داشتند.


 


2- تمرین خنده


ماهیچه های صورتتان را پرورش داده  و آنها را به نرمی آزاد کنید وسپس منقبض کنید، سعی کنید هر یک از تمرین های ذیل را هر روز به مدت 1 دقیقه انجام دهید:


1-2 عضلات چهره را رها کرده وسپس لب هایتان را و حالا کاملا لبخند بزنید، بهتر است که هم زمان با آن ابروهایتان را هم بالا ببرید.


2-2 عضلات چهره را رها کرده وسپس لب هایتان را جمع کنید وبا همان لب های گرد شده خیلی محکم حرف "اُ" را ادا کنید.


3-2 عضلات چهره را رها کرده، چانه تان را بالاتر از حد معمول ببرید، ابروهایتان را بالا برده وبه طور متناوب بخندید ولب هایتان راجمع کنید.


 


3-احساسات تان را نشان دهید


درجلوی آینه هر یک ازحس های زیر را به طور متوالی تمرین کنید:


شادی، غمگینی، ترس، تعجب، تنفر، خشم وعلاقه.


اگر به جای آینه با شخصی این کار را انجام دهید، خواهید دید که او می تواند هر حسی را از حالت چهره تان تشخیص دهد. البته ممکن است تشخیص بعضی از آنها مشکل تر باشد. این تمرین به شما می آموزد که هر حسی را چگونه اظهار کنید. همچنین این تمرین به شما یاد می دهد تا بفهمید که طرف مقابل تان کدام احساسات شما را تصدیق می کند.


 

4- از چهره افراد عکس تهیه کنید


 تعدادی عکس از چهره افراد تهیه کنید و از افراد بخواهید که آنها را از 1 تا 10 بر اساس جذابیت ومیزان خوشبختی شان طبقه بندی کنند. این کار را خودتان هم انجام بدهید و نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید ومتوجه شباهت ها وتفاوت ها خواهید شد. این تمرین بینش زیادی را از احساس وقوه ی درک دیگران به ما می دهد.


5- چند چهره


 چهره هایی که تا حال دیدید بررسی کنید. آیا می توانید آنها را طبقه بندی کنید؟ آیا آنها به نظر شما به یکدیگر شبیه هستند؟ یا اینکه هر کسی چهره ی خاص خود را دارد؟

راهنمای کامل آزمایش‌های قبل از ازدواج

Image result for ‫مشاوره قبل از ازدواج چگونه است‬‎

بسیاری از افراد مهارت آموزی و مشاوره ازدواج را به زمانی موکول می کنند که تقریبا کار از کار گذشته است و حتی بسیاری از دختر و پسرهای جوان خرید کتاب هایی که در آن ها مهارت های ارتباطی و مسائل مرتبط با ازدواج نوشته شده است را غیر ضروری می دانند و معتقدند که تا زمان جاری شدن خطبه عقد احتیاج به هیچ یک از این مهارت ها ندارند.

آزمایشات مربوطه شامل:

1- آزمایش عدم اعتیاد از هر دو نفر؛ اعتیاد به عنوان یک معظل اجتماعی است و تأثیرات سویی که بر ادامه یک زندگی دارد مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

2- بررسی بیماری سیفلیس؛ انجام این تست برای آقایان الزامی است.

3- بررسی زوجین از نظر تالاسمی؛ تالاسمی یک نقص ژنتیکی است که به دلیل شیوع بالای آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

4- تزریق واکسن کزاز برای خانم‌ها.

5- گذراندن کلاس مشاوره تنظیم خانواده.

حال به بررسی تک‌تک موارد ذکرشده می‌پردازیم.

آزمایش VDRL

سیفلیس یک بیماری مقاربتی عفونی است که عامل آن یک نوع باکتری به نام ترپونما پالیدوم می‌باشد.

این باکتری به طور طبیعی فقط انسان را آلوده می‌کند و از آن‌جایی که بسیار حساس و ظریف است برای ایجاد بیماری در بیشتر موارد تماس مستقیم با منبع آلودگی لازم است. ترپونم از طریق خراش جزئی در پوست یا غشای مخاطی اندام تناسلی یا دهان و غیره وارد بدن می‌شود.

سیر بیماری سیفلیس به 3 دوره تقسیم می‌شود: 

1- دوره اول با ورود باکتری و ایجاد یک زخم نسبتاً سفت در ناحیه تناسلی به نام شانکر مشخص می‌شود، پایان این دوره همراه با بهبودی خود به خود این زخم است. 

2- پس از آن، دوره دوم شروع می‌شود که مشخصه بارز آن ایجاد یک عفونت فراگیر است، یعنی باکتری به‌طور وسیعی در بدن پخش می‌شود و سبب ایجاد ضایعاتی در مخاط‌ها، چشم‌ها، استخوان‌ها، مفاصل و سیستم قلبی- عروقی و عصبی مرکزی می‌شود. سیستم دفاعی بدن در اکثر بیماران درمان‌نشده، قادر به مقابله با این هجوم گسترده باکتری در خون است. به عبارت دیگر بیشتر مبتلایان درمان‌نشده، قابلیت لازم برای از بین بردن عفونت و ایجاد بهبودی بیولوژیک را دارند.

3- بیماری در 40 درصد بیماران درمان‌نشده از حالت ژنرالیزه خارج و وارد دوره سوم می‌شود. در این مرحله به علت واکنش‌های بیش از معمول دفاع سلولی بدن (سیفلیس هیپرآلرژیک) بافت‌ها و اعضای بدن تخریب می‌شوند. مهم‌ترین ضایعات، مربوط به دستگاه قلبی- عروقی (سیفلیس قلبی- عروقی) و دستگاه عصبی (سیفلیس عصبی) است. این عوارض 10 تا 20 سال پس از شروع بیماری ظاهر می‌شوند.

موارد مرگ‌ومیر این بیماری مربوط به دوره سوم (سیفلیس عصبی یا قلبی- عروقی) است.

سیفلیس مادرزادی

مادر مبتلا به سیفلیس پس از ماه چهارم بارداری می‌تواند جنین خود را آلوده کند. اگر عفونت مادر شدید باشد، جنین سقط می‌شود ولی اگر عفونت مادر خفیف باشد، بچه زنده به دنیا می‌آید و علایم مختلفی از خود نشان می‌دهد.

اگر 2 سال پس از ابتلا، مادر باردار و جنین مبتلا شود، جنین می‌تواند سقط شود یا با علایم دوره دوم سیفلیس اکتسابی متولد شود. ولی اگر بعد از 2 سال یعنی زمانی که مادر وارد دوره سوم سیفلیس شده بارداری رخ دهد، نوزاد متولدشده می‌تواند بدون علایم خاصی باشد یا علایم مشخصی مثل سه‌گانه هوچینسون را نشان دهد. معمولاً این سه علامت هوچینسون که تا 20 سالگی خود را نشان می‌دهند عبارتند از: 1- دندان‌های هوچینسون که دندان‌های تغییر شکل‌یافته ثنایای دایمی است. 2- کدورت قرنیه که منجر به کوری می‌شود. 3- ضایعه عصب زوج هشتم که منجر به کری می‌شود.

درمان این بیماری در کلیه مراحل ذکرشده به کمک آنتی‌بیوتیک پنی‌سیلین انجام می‌شود، ولی نوع و میزان مصرف آن به مرحله بیماری بستگی دارد.

پس از کشف پنی‌سیلین از تعداد مبتلایان به آن کاسته شد ولی از سال 1958 مجدداً تعداد مبتلایان، سیر صعودی پیدا کردند. دلایل آن را می‌توان به عوامل متعدد اجتماعی و اخلاقی ربط داد. مثل عدم رعایت اصول اخلاقی، آزادی و بی‌بند و باری، افزایش روابط جنسی، مهاجرت مردم و جهانگردی و وجود بیمارانی که به بیماری خود توجهی ندارند.

در کشور ما به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری با توجه به شرایط حاکم بر جامعه، انجام آزمایش تشخیصی برای کلیه مردان در زمان ازدواج و فقط خانم‌هایی که ازدواج مجدد هستند، اجباری است. همچنین برای جلوگیری از بروز موارد سیفلیس مادرزادی، این آزمایش جزء آزمایشات روتین دوران بارداری هم است.

محضرها در فرم‌های معرفی‌نامه خود از این آزمایش با عناوین متفاوتی نام می‌برند. به عنوان مثال: تست بیماری آمیزشی، تست بیماری مسری، آزمایش خون، آزمایش VDRL.

برای انجام این آزمایش کمی سرم (یا پلاسما) خون مورد نیاز است. پس از خون‌گیری و جدا کردن سرم (یا پلاسما)، یک قطره از سرم را روی صفحه خاصی قرار می‌دهند و به آن یک قطره معرف مربوطه را اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند 8 دقیقه روی دستگاهی که حرکت چرخشی در سطح افق دارد (روتاتور) با یکدیگر مخلوط شوند و پس از آن تشکیل دانه‌های سیاه‌رنگ مورد بررسی قرار می‌گیرد. حضور دانه‌های سیاه‌رنگ یعنی مثبت بودن. از آن‌جایی‌که این روش جزء روش‌های غربالگری محسوب می‌شود (یعنی در بیشتر موارد نتیجه منفی آن ارزش تشخیصی دارد) ولی نتیجه مثبت آن می‌تواند به دلیل برخی بیماری‌های دیگر مثل بیماری‌های خودایمن، بیماری‌های کبدی (هپاتیت حاد …) بیماری‌های عروقی و عفونت‌های ویروسی مفید باشد. لذا نتایج مثبت حاصله را باید با یک روش تأییدی اثبات کرد. این روش در اغلب آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی انجام نمی‌شود در این‌گونه موارد، شخص مورد نظر با یک معرفی‌نامه به سازمان انتقال خون فرستاده می‌شود. آزمایش تأییدی، FTA-Abs نام دارد. با نتیجه مثبت این آزمایش، مرحله بیماری قابل تشخیص نیست (در کلیه مراحل این بیماری آزمایش FTA مثبت می‌شود، حتی در دوره بهبودی) لذا فرد باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز اقدام درمانی انجام شود. پس از پایان درمان و اجازه کتبی پزشک معالج صدور گواهی ازدواج توسط آزمایشگاه بلامانع خواهد بود.

آزمایش اعتیاد 

نمونه ادرار از زوجین به منظور شناسایی افرادی که ترکیبات تریاک را استعمال می‌کنند، گرفته می‌شود. مصرف مواد مخدر جزء ناهنجاری‌های اجتماع محسوب می‌شود، لذا دور از انتظار نیست اگر مصرف‌کننده این مواد که برای ازدواج مراجعه می‌کند سعی در مخفی نگه‌داشتن آن نماید (مثلاً از طریق تقلب در گرفتن نمونه ادرار).

بدین خاطر نمونه‌گیری در این بخش با حضور ناظر انجام می‌شود. در سیستم‌های قدیمی نظارت به کمک آینه‌های نصب‌شده روی دیوارهای اتاق نمونه‌گیری انجام می‌شد. اگرچه هنوز هم آزمایشگاه‌هایی بدین طریق نمونه‌گیری می‌کنند، ولی به کارگیری تکنولوژی دوربین‌های مداربسته در برخی آزمایشگاه‌ها ضمن رعایت اصول اخلاقی و احترام گذاشتن به شأن افراد، صحت نمونه‌گیری را هم تضمین می‌کند. اولین بار در تهران آزمایشگاه شهید هاشمی‌نژاد وابسته به مرکز بهداشت غرب تهران، در سال 1376 مجهز به این سیستم شد که رضایت‌مندی توأم مراجعه‌کننده و پرسنل ناظر را دربر داشت.

لازم به ذکر است انجام این آزمایش نیازی به ناشتا بودن ندارد و نمونه ادرار در لیوان یک‌بار مصرفی که در اختیار مراجعه‌کننده قرار می‌گیرد، گرفته می‌شود.

به طور کلی اگر آزمایش خاصی باید روی تعداد زیادی از افراد انجام شود، باید از تستی استفاده کرد که سریع نتیجه آن مشخص می‌شود. به این تست‌ها، تست‌های غربالگری می‌گویند، نتیجه منفی این تست‌ها با اطمینان قابل گزارش است ولی نتیجه مثبت آن‌ها را باید با روش تأییدی (جداسازی به روش کروماتوگرافی لایه نازک [TLC]) آزمایش کرد که البته به زمان بیشتری برای انجام آن نیاز است.

تست غربالگری عدم اعتیاد به کمک تست‌های نواری (Strip Test) یا (Rapid Test) انجام می‌شود. بدین ترتیب که قسمت جذب‌کننده این نوارها در داخل ادرار تازه قرار می‌گیرد و نتیجه حداکثر پس از 5 دقیقه قابل گزارش است. تکنیک به‌کار رفته در این نوارها ایمن و کروماتوگرافی است.

در تست عدم اعتیاد، جدا از مصرف ترکیبات تریاک، مصرف یک‌سری داروها باعث می‌شود نمونه ادرار با روش غربالگری نتیجه مثبت دهد، لذا با آزمایش تأییدی (TLC) باید مورد بررسی قرار گیرد. بیشترین دارویی که در روش غربالگری باعث نتیجه مثبت می‌شود، داروهای کدئین‌دار است. متأسفانه به دلیل مصرف بی‌رویه داروهای کدئین‌دار (به خصوص استامینوفن کدئین) تعداد مراجعین ازدواجی که نمونه‌هایشان برای آزمایش تأییدی کنار گذاشته می‌شود کم نیستند. از نظر آزمایشگاه جداسازی، یعنی جدا کردن افرادی‌ که ترکیبات تریاک مصرف کرده‌اند از کسانی که کدئین مصرف کرده‌اند. ولی از نظر زوحین یعنی پرداخت هزینه بیشتر و به هم خوردن برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین‌شده مراسم عقد.

برخی افراد داروهای کدئین را با تجویز پزشک مصرف می‌کنند لذا آزمایشگاه نمی‌تواند به همه تکلیف کند قبل از آزمایش دارو مصرف نکنید بلکه می‌تواند با اطلاع‌رسانی اعلام نماید حتی‌الامکان 72 ساعت قبل از آزمایش، از مصرف داروهای کدئین خودداری نمایید. بعضی از آزمایشگاه‌ها در تهران با مکاتبه به محضرها و پیغام روی نوار تلفن گویای خود می‌کوشند مشکلات مراجعین خود را در این خصوص کمتر کنند.

این امر باعث می‌شود کسانی هزینه آزمایش جداسازی را پرداخت نمایند که واقعاً مجبورند داروها را مصرف کنند و لذا انتظار بیش از وظیفه، از آزمایشگاه‌ نخواهند داشت.


Image result for ‫مشاوره قبل از ازدواج چگونه است‬‎

این نکات به شما در انجام آزمایش و به آزمایشگاه در ارایه نتیجه صحیح کمک می‌کنند

1- مادر و دختری که کپی نتیجه آزمایش ازدواج یک سال قبلش را به همراه دارد، با داد و فریاد به مسؤول آزمایشگاه می‌گویند: «آزمایش شما نشان نداد که آقا معتاد است، ولی بعداً فهمیدیم تریاک مصرف می‌کرده و نتوانستیم ترکش دهیم؛ به خاطر همین کار به دادگاه کشید.» مادر که در عصبانیت دست کمی از دخترش ندارد ادامه می‌دهد: «ظاهراً آن موقع هم معتاد بوده، پس چرا آزمایش شما این را نشان نداده؟» پس از آرام کردن آن دو، مسؤول آزمایشگاه توضیح می‌دهد که وقتی کسی مواد مخدر مصرف می‌کند، بنا نیست این مواد جزء وجود فرد شود. مواد مخدر مثل هر چیز دیگر که وارد بدن می‌شود، به تدریج از بدن خارج می‌شود. بنابراین اگر کسی به خودش فرصت دهد و از مصرف مواد خودداری کند، نتیجه جوابش منفی خواهد شد. به عبارت دیگر جواب منفی فقط نشان‌دهنده وضعیت فرد در چند یا چندین روز اخیر است. لذا خانواده‌ها نباید با اتکا به این آزمایش مهر تأیید روی فردی بزنند و بررسی‌های رایج در عرف را رها کنند.



2- مراجعه‌کننده دیگری که برگه جواب مثبت در دست دارد به مسؤول آزمایشگاه می‌گوید من نه تنها دارو نخورده‌ام، بلکه سیگار هم نمی‌کشم. حالا حاضرم دوباره نمونه بدهم تا ثابت شود که شما اشتباه کرده‌اید. پس از پرسش و پاسخ‌های متعدد مشخص می‌شود که وی چند روز قبل به دلیل درد کمر، یک قاشق از شربت گیاهی قهوه‌ای‌رنگی را مصرف کرده است. مسؤول آزمایشگاه یادآوری می‌کند در اغلب داروهای شربت‌مانند که در عطاری‌ها موجود است و به عنوان ضد درد تجویز می‌شوند، ترکیبات تریاک به کار رفته است و از مصرف آن‌ها باید پرهیز کرد.


3- مورد دیگر فردی بود که اظهار می‌کرد یکی از بستگان نزدیک وی در خانه مواد مخدر مصرف می‌کند ولی تا به حال خودش مصرف نکرده، چطور آزمایش او مثبت شده است؟ با همین توضیحات جواب سؤال این فرد روشن است: افرادی‌که در معرض استنشاق مستقیم دود ناشی از مواد مخدر هستند، تا حد زیادی در معرض آلودگی قرار دارند و ممکن است نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت باشد.


4- نگرانی بیش از اندازه پدر دختری باعث می‌شود داماد آینده‌اش را برای تست عدم اعتیاد به آزمایشگاه بیاورد. وی درخواست انجام آزمایش از نظر مواد اعتیادزای قدیمی و جدید را دارد. وی آن‌قدر از مواد مخدر وحشت‌زده است که در ادامه اظهار می‌کند: «ممکن است چیزی خورده باشد تا جوابش منفی شود؟» به وی توضیح داده می‌شود در حال حاضر ترکیبات تریاک چون شیوع بیشتری در کشور دارند، (به دلیل فراوانی آن و قیمت کمتر نسبت به سایر مواد اعتیادزا و بومی بودن آن در منطقه) بیشتر مورد توجه هستند و آزمایشگاه‌ها فقط برای شناسایی آن‌ها تجهیز شده‌اند. از نظر علمی وجود هیچ دارو یا ترکیب دیگری که در صورت مصرف نتیجه آزمایش را منفی کاذب نماید، اثبات نشده است. جهت اطمینان از صحت نمونه گرفته شده، pH نمونه و وزن مخصوص آن و درجه حرارت نمونه کنترل می‌شود.


آموزش و مشاوره تنظیم خانواده 

مرحله بسیار مهمی از زندگی است؛ نه تنها برای زن و شوهر، بلکه برای نسل‌های بعد هم سرنوشت‌ساز است. افزایش آگاهی‌های بهداشتی نقش مهم و مؤثری در تأمین سعادت و سلامت افراد خانواده‌ها و جامعه دارد.

واحدهای بهداشت خانواده در تمام مراکز بهداشتی و درمانی کشور وظیفه دارند درباره مسائل بهداشتی ازدواج، بارداری، زایمان، نگهداری و تأمین سلامت کودکان بهترین راه حل‌ها را در اختیار مراجعان خود قرار دهند یا آن‌ها را به افراد با صلاحیت معرفی کنند. آموزش تنظیم خانواده که در ادامه آزمایشات ازدواجی انجام می‌شود، در راستای اهداف مطرح‌شده است. اگرچه زمان کافی در اختیار پرسنل این بخش وجود ندارد و نیز حجم مطالب اجازه توضیحات بیشتر را نمی‌دهد، ولی آشنایی زوجین با این واحد می‌تواند گره‌گشای مشکلات آنان در آینده باشد.

در مشاوره قبل از ازدواج توصیه‌های لازم راجع‌به پیشگیری از بیماری‌های ارثی، بارداری، سن مناسب برای بارداری، تعداد بچه‌ها و روش مناسب تنظیم خانواده به زوج‌های جوان داده می‌شود.


واکسن کزاز

کلستریدیوم تتانی یک نوع باکتری از دسته باکتری‌های اسپوردار و عامل بیماری کزاز در انسان است. شکل فعال باکتری در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاومت چندانی ندارد، ولی اسپور آن‌ سال‌ها در خاک خشک و گردوغبار زنده می‌ماند و نسبت به حرارت و مواد شیمیایی مقاومت زیادی دارد. این باکتری یک سم (اگزوتوکسین) قوی به نام تتانواسپاسمین ترشح می‌کند که عامل اصلی بروز علایم بیماری است. علایم این بیماری با فعالیت شدید اعصاب حرکتی، سفتی و انقباض شدید عضلات مشخص می‌شود.

سم کزاز یک ترکیب پروتئینی است که نسبت به حرارت، مواد شیمیایی، اسیدها و قلیاها حساس می‌باشد و سریع تجزیه می‌شود. حتی الکل 70 درجه آن را زود خراب می‌کند.

منشأ عفونت که حاوی اسپور باکتری است، می‌تواند خاک (20 تا 64 درصد نمونه‌های خاک، آلوده هستند)، لباس کثیف، گردوغبار، مدفوع (بیشتر مربوط به اسب)، خار گل، میخ، وسایل جراحی (کامل استریل‌نشده) باشد.

بیماری در نتیجه آلودگی یک زخم (اغلب زخم عمیقی که بافت له‌شده داشته باشد) با اسپور باکتری به وجود می‌آید. این اسپورها درون زخم در شرایط بی‌هوازی به فرم فعال تبدیل می‌شوند و سم تولید می‌کنند سم تولیدشده به طور موضعی عضلات همان ناحیه را منقبض می‌کند و همچنین از طریق رشته‌های عصبی خود را به سلول‌های عصبی- حرکتی در شاخ قدامی نخاع می‌رساند و با تحریک آن‌ها انقباض موضعی ناحیه آلوده را تشدید می‌کند. پس از آن با انتشار سم در تمام قطعات نخاعی، تمام عضلات بدن به حالت انقباض درمی‌آیند. تحریک‌پذیری شدید سلول‌های عصبی شاخ قدامی باعث می‌شود هرگونه عامل تحریکی محیطی (هر چند ضعیف مثل تماس دست با بدن بیمار یا محرکات بینایی و شنوایی) اسپاسم عضلانی را تشدید کند.

تعداد این حملات تشنج (انقباض عضلانی) و زمان آن در بیماران، بسیار متفاوت است. مشکلات تنفسی عامل بیشتر موارد منجر به مرگ در این بیماری است.


کزاز نوزادان

به بیماری کزاز در یک ماه اول عمر اطلاق می‌شود که به علت استفاده از وسایل آلوده ضمن بریدن بند ناف، ختنه کردن، پانسمان و سوراخ کردن گوش به وجود می‌آید. کزاز نوزادان با واکسیناسیون مادر حداکثر تا ماه ششم بارداری قابل پیشگیری است. یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بروز این بیماری کشنده این است که به واکسن کزاز هنگام ازدواج توجه کافی شود.

واکسیناسیون علیه این بیماری با توجه به پراکندگی گسترده اسپور این باکتری در اغلب نقاط دنیا، راه پیشگیری از بروز این بیماری است. این واکسیناسیون به منظور مقابله با سم باکتری انجام می‌شود.

واکسن کزاز، سم غیر فعال‌شده باکتری (توکسویید) است. جهت اثربخشی بیشتر این واکسن، واکسن دیفتری و سیاه‌سرفه هم، همراه آن تزریق می‌شوند. بدین لحاظ به آن‌ها واکسن سه گانه (ثلاث- DPT) گفته می‌شود. اولین تزریق این واکسن در 2 ماهگی انجام می‌شود. مراحل بعدی به ترتیب در 4 ماهگی، 6 ماهگی، 18 ماهگی و 4 تا 6 سالگی (بدو ورد به مدرسه) انجام می‌پذیرد. با این تزریقات مصونیت در مقابل کزاز به وجود می‌آید و از آن به بعد هر 10 سال تزریقی به نام یادآور باید انجام شود تا مصونیت در برابر کزاز همچنان حفظ شود. واکسن یادآور شامل واکسن کزاز و دیفتری است که به آن واکسن دو گانه (DT) گفته می‌شود.

به همه خانم‌های مراجعه‌کننده برای ازدواج واکسن کزاز تزریق می‌شود؟

با رعایت فواصل زمانی تزریقات ذکرشده، سال پایان دبیرستان زمان یادآور اول خواهد بود. لذا اگر خانمی در فاصله 10 سال پس از یادآور اول ازدواج کند نیازی به تزریق واکسن در زمان ازدواج ندارد، در غیر این صورت باید واکسن به صورت داخل عضلانی (عضله پشت بازو- دلتویید) برای وی تزریق شود. ولی جهت اطلاع محضر برای هر دو نفر آن‌ها کارت واکسن کزاز صادر می‌شود تا مدارک مورد نیاز محضردار، برای ثبت عقد کامل باشد. در ضمن زمان یادآور بعدی هم به آن‌ها اعلام می‌شود.


تالاسمی

صفت ارثی یک ویژگی است که والدین به فرزندان خود منتقل می‌کنند. برخی از این صفت‌های ارثی باعث بروز یک بیماری می‌شوند، ولی برخی دیگر فقط یک ویژگی را توصیف می‌کنند.

مثلاً رنگ چشم، یک ویژگی است که توسط آن افراد را می‌توان توصیف کرد. فلانی رنگ چشمش آبی یا سبز است … !

ولی تالاسمی یک صفتی است که بیماری را منتقل می‌کند. در این بیماری مغز استخوان قادر به ساختن مقادیر کافی از هموگلوبین طبیعی در گلبول‌های قرمز نیست. میزان کاهش هموگلوبین طبیعی در انواع مختلف تالاسمی‌ها متفاوت است. لذا در افرادی‌ که این صفت ارثی را دارند، تالاسمی به یک شکل بروز نمی‌کند.


در انتقال صفات ارثی از والدین به فرزندان به دو نکته توجه نمایید:

1- بروز صفت‌های ارثی تابع قانون احتمالات است، یعنی انتظار نداریم پدر و مادری که یک صفت را دارا هستند، آن را حتماً به فرزندان خود منتقل کنند.

2- صفت‌های ارثی که به صورت بیماری خود را نشان می‌دهند، از تنوع زیادی برخوردارند. تعدادی از آن‌ها شیوع بیشتری دارند و پراکندگی این صفات در جوامع مختلف متفاوت است.

Image result for ‫آزمایش خون در مشاوره ازدواج‬‎

تالاسمی در ایران شایع‌ترین بیماری ژنتیکی است و از انواع تالاسمی‌ها، نوع بتا شیوع بیشتری دارد.

تالاسمی بتا خود به انواع مختلف تقسیم می‌شود. در انواع مختلف آن، میزان کاهش Hb طبیعی متفاوت است.

بتا تالاسمی مینور، نوعی بتا تالاسمی است که در آن کاهش Hb طبیعی مشکل حادی را ایجاد نمی‌کند، چون بدن با افزایش تعداد گلبول‌ قرمز خود این مشکل را تا حدودی جبران می‌نماید. این افراد اگر با کسی که این صفت را ندارد ازدواج کنند، هیچ خطری فرزندان آن‌ها را تهدید نمی‌کند و حداکثر ممکن است فرزندی مثل خود فرد، به صورت ناقل مینور متولد شود. ولی اگر با کسی که این صفت را دارد ازدواج کنند، 25 درصد احتمال دارد که فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور به دنیا بیاید.

وقتی بدانید فراوانی ناقلین (بتا تالاسمی مینور) در جامعه ایران حداقل 1 نفر از هر 20 نفر است و این‌که هر سال بیش از 700 هزار داوطلب ازدواج از نظر تالاسمی با آزمایش خون غربال می‌شوند و از این تعداد 2500 زوج ناقل تالاسمی تشخیص داده می‌شوند، حتماً خواهید گفت چرا از سال 1376 برنامه ملی پیشگیری تالاسمی به طور رسمی در رأس برنامه‌های مراکز بهداشت سراسر کشور قرار گرفته است؟ چقدر دیر …!

امروزه با وجود راه‌کارهایی که به کمک زوج ناقل می‌آید تا از تولد فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری کند، زوج‌های ناقلی پیدا می‌شوند که با وجود تمام مشاوره‌ها و آگاهی‌هایی که در واحد مشاوره تالاسمی به آن‌ها داده می‌شود، اصرار به ازدواج دارند. این تصمیم شاید حق مسلم آن‌ها باشد و البته هیچ مرجع قانونی حق بی‌توجهی به تصمیم آن‌ها را ندارد ولی تولد یک بچه مبتلا به تالاسمی ماژور تنها مشکل پدر و مادر وی نخواهد بود بلکه سیستم بهداشتی- درمانی هم که باید تاوان حس مسؤولیت‌پذیری خود را بپردازد، وظیفه دارد آن‌ها را تنها نگذارد؛ این زوجین پس از مشاوره‌های ویژه تالاسمی تشکیل پرونده می‌دهند و ضمن تأیید و تأکید بر تصمیم خود، زیر نظر مرکز بهداشت نزدیک محل سکونت خود قرار می‌گیرند.

البته لازم است قبل از بارداری جهش ژن بتاگلوبین زوج‌های مینور تعیین شود. نتیجه این آگاهی از جهش ژنی، بعداً در دوران بارداری خانم به تعیین الگوی وراثت جهش تالاسمی جنین کمک می‌کند.

برای تعیین وضعیت جنین از نظر تالاسمی ماژور نیاز به نمونه‌برداری در هفته 10 تا 12 با روش تکه‌برداری از پرزهای جفتی (CVS) یا در هفته 14 تا 16 با روش آمنیوسنتز است.

اگر پس از بررسی‌های لازم مشخص شود جنین ژن‌های جهش‌یافته والدین را دریافت کرده است، جنین به تالاسمی ماژور مبتلا است، که احتمال آن 25 درصد است. در این صورت سقط‌درمانی با مجوز پزشکی قانونی میسر است. البته در 75 درصد موارد هم احتمال دارد جنین سالم باشد. در این صورت بارداری ادامه می‌یابد.

بتا تالاسمی ماژور نوع شدید بیماری بتا تالاسمی است. در این نوع به دلیل کاهش هموگلوبین طبیعی، اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها با مشکل همراه است. بدن این افراد علی‌رغم فعالیت کلیه استخوان‌های خون‌ساز، قادر به جبران کمبود هموگلوبین طبیعی نیست. (فعالیت استخوان‌های خون‌ساز در ناحیه صورت سبب درشت شدن گونه‌ها و پیشانی در این افراد می‌شود). لذا هر چند وقت یک‌بار باید به این افراد خون سالم تزریق شود. تزریق خون باعث افزایش سطح آهن بدن می‌شود و برای جلوگیری از افزایش مسموم‌کننده آهن، تزریق آمپول دسفرال برای خارج کردن آهن اضافی ضروری است.


روش غربالگری تالاسمی چگونه انجام می‌شود؟

برای شروع برنامه غربالگری ابتدا کلیه آزمایشگاه‌های ازدواج مجهز به دستگاه شمارش سلولی خودکار (سِل کانِتر) شده‌اند که عمده این دستگاه‌ها از نوع سیسمکس هستند. برای این آزمایش (آزمایش CBC) نیاز به حداقل 2 سی‌سی خون است که در ویال‌های محتوی ماده ضد انعقاد گرفته می‌شود. این خون برای مخلوط شدن با ضد انعقاد، حداقل 5 دقیقه روی دستگاهی به نام میکسر باید بچرخد و سپس به دستگاه داده شود. این دستگاه‌ها قادرند در کمتر از یک دقیقه حداقل 8 پارامتر و اندکس خونی را نشان دهند. نتایج حاصل از دستگاه‌ها ملاک تصمیم‌گیری‌ها است. لذا تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها و بررسی صحت و دقت آن‌ها دارای برنامه مدونی است و پرسنل فنی آزمایشگاه ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

از بین پارامترها و اندکس‌های خونی آن‌چه در وهله اول به آن توجه می‌شود MCH و MCV است.

MCH متوسط غلظت هموگلوبین و MCV متوسط حجم گلبول‌های قرمز نشان می‌دهد برای MCH مقادیر بیش از 27 و برای MCV مقادیر بیش از 80، (و البته کمتر از 100) نرمال تعریف شده است.

در طرح غربالگری تالاسمی، هدف، شناسایی زوج ناقل صفت تالاسمی است که تصمیم دارند با یکدیگر ازدواج کنند. لذا اگر یکی از طرفین صفت تالاسمی را نداشته باشد مشکلی برای آینده زندگی مشترکشان پیش نخواهد آمد. بدین منظور در ابتدا نمونه آقا گرفته می‌شود و در صورت نیاز از خانم نمونه‌گیری می‌شود.

Image result for ‫آزمایش خون در مشاوره ازدواج‬‎

چرا ابتدا از مردان خون‌گیری انجام می‌شود؟

دلیل آن این است که تعداد زیادی از زنان در جامعه به کم‌خونی حاصل از فقر آهن مبتلا هستند. در این بیماری اندکس‌های مورد نظر مثل تالاسمی مینور کمتر از حد نرمال است و از آن‌جایی که ملاک غربالگری فقط اندکس‌های فوق است، بنابراین مجبور خواهیم بود در مقابل این خانم‌ها، مردان بیشتری را مورد بررسی قرار بدهیم.

هر نمونه پس از اندازه‌گیری پارامترهایش توسط دستگاه، اگر مقادیر یکی یا هر دو اندکس مورد نظر را کمتر از حد نرمال را نشان دهند به عنوان مشکوک در نظر گرفته می‌شوند تا اقدامات بعدی انجام شود.

اقدام بعدی فراخواندن خانم مورد نظر برای نمونه‌گیری خون و بررسی اندکس‌های وی می‌باشد. در صورتی که خانم نرمال باشد، وضعیت آقا برای ازدواج از نظر صفت تالاسمی اهمیتی ندارد لذا بدون مشاوره ویژه، جواب آن‌ها صادر می‌شود.

اگر هر دو نفر اندکس‌های پایین داشته باشند (زوج مشکوک به تالاسمی)، توسط پزشک مشاوره تالاسمی تحت مشاوره ویژه قرار می‌گیرند. در اولین اقدام وضعیت آهن بدن آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، در صورت نیاز یک دوره درمان آهن تجویز می‌شود.

پس از سپری شدن طول درمان، نمونه‌گیری انجام و نتیجه از نظر مقادیر اندکس‌ها، مجدد ارزیابی می‌شود. در صورت عدم تصحیح اندکس‌های مورد نظر، برای هر دو نفر اندازه‌گیری Hb A2 درخواست می‌شود. نتایج حاصل از پیگیری‌های پزشک مشاور بر اساس یک معرفی‌نامه در اختیار زوجین قرار می‌گیرد تا با مراجعه به یکی از مراکز مشاوره ژنتیک مورد تأیید و معرفی شده از وزارت بهداشت، وضعیت صفت تالاسمی در آن‌ها به طور قطعی مشخص شود.


Hb A2 یکی از انواع هموگلوبین‌های طبیعی است که در یک فرد نرمال حداکثر 5/3 درصد از مقدار هموگلوبین کل را تشکیل می‌دهد. مقدار بیش از آن (حداکثر تا 7 درصد)، تشخیص تالاسمی را قطعی می‌کند. ولی مقادیر در حد نرمال در افراد مشکوک، تالاسمی را رد نمی‌کند. لذا در این غربالگری مقادیر بالای آن دارای ارزش است.

در آزمایشگاه ژنتیک، جهش‌های ژنی هموگلوبین از نظر صفت تالاسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن متخصص ژنتیک نظر خود را به مشاور تالاسمی اعلام می‌کند. در صورتی که صفت تالاسمی در هر دو نفر یا یکی از زوجین تأیید نشود، پایان مشاوره ویژه برای آنان خواهد بود. ولی اگر هر دو نفر ناقل تشخیص داده شوند، پس از اطلاع‌رسانی کامل در مورد آینده مشترکشان، تصمیم‌گیری برای ازدواج به عهده خودشان گذاشته می‌شود. اگر منصرف شوند پرونده آن‌ها بسته می‌شود، ولی اگر اصرار به ازدواج داشته باشند پس از تکمیل فرم‌های لازم مجوز ازدواج برای آن‌ها صادر خواهد شد و نیز به مرکز بهداشت محل سکونتشان معرفی می‌شوند و از طریق کارشناسان آن مرکز وضعیت بارداری خانم پیگیری می‌شود تا اقدامات لازم در زمان بارداری برای تشخیص وضعیت صفت تالاسمی در جنین قبل از ماه چهارم بارداری انجام شود تا در صورت نیاز مجوز سقط جنین صادر شود.


برای اجرای دستورالعمل شناسایی زوج ناقل تالاسمی تا رسیدن به یک نتیجه قطعی و مطمئن، گاهی 2 تا 3 ماه زمان نیاز است. از طرف دیگر زوجی که به آزمایشگاه مراجعه می‌کنند و قبل از نتیجه آزمایشات، مراسم ازدواج خود را برنامه‌ریزی کرده‌اند و فقط منتظر جواب آزمایش هستند، اگر به آن‌ها گفته شود باید منتظر بمانند تا بررسی‌های لازم نتیجه قطعی را مشخص کند، روزهای انتظار، دوران سختی را توأم با فشارهای روحی- روانی برای آن‌ها به دنبال خواهند داشت.

به جای ناراحتی و دلخوری، همراهی زوجین با سیستم بهداشتی و پرسنلی که در این خصوص تلاش می‌کنند تا امروز و آینده آن‌ها را شفاف به خودشان نشان دهند، کمک بزرگی به اجرای دقیق دستورالعمل موجود و نتیجه‌گیری سریع‌تر خواهد کرد. و چه بهتر خواهد بود اگر بررسی تالاسمی با یک آزمایش ساده CBC در ابتدای آشنایی یک زوج انجام شود تا مشکلات روحی و مالی کمتری را متوجه خانواده‌ها کند.


در پایان این قسمت ذکر این نکته ضروری است که بیماری‌های ژنتیکی زیادی وجود دارند ولی به طور رسمی و قانونی هنگام ازدواج بررسی نمی‌شوند. در صورت نیاز، خود زوجین از طریق مراکز مشاوره ژنتیک آن‌ها را باید پیگیری کنند. ضرورت این پیگیری فقط به کسانی که ازدواج فامیلی انجام می‌دهند برنمی‌گردد، بلکه در هر دو خانواده پسر یا دختری که با هم ازدواج می‌کنند اگر مثالی از نقص ژنتیکی، سقط‌های مکرر، مشکلات مادرزادی در وابستگان وجود دارد باید این پی‌گیریها انجام گیرد.


منبع: www.rahafun.com 


مراحل مشاوره قبل از ازدواج

Image result for ‫مشاوره قبل از ازدواج چگونه است‬‎


  مشاوره قبل از ازدواج دارای 3 هدف اساسی است:


1- بررسی آمادگی  نامزدها برای ازدواج


2- ارزیابی هم کفو بودن و یا هماهنگی و همسانی نامزدها


3- ارزیابی مهارت های زندگی مشترک نامزدها


حال به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.  وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج با یکدیگر می گیرند مقدمات ازدواج خود را فراهم می کنند، اما...



اما اگر به بررسی دقیق تر بپردازیم متوجه می شویم آنها مقدمات عروسی خود را فراهم می کنند و در واقع برای عروسی آماده می شوند تا برای ازدواج.


آنها چه می کنند؟


1- خرید و یا اجاره لباس عروسی


2- خرید طلا و جواهرات


3- اجاره سالن  و تهیه سفارش غذا


4- تهیه لیست میهمانان


5- چاپ کارت عروسی


6- و درنهایت مراسم عروسی


تمام آمادگیهای چند ماهه در یک شب  به اتمام می رسد.


در کنار آمادگیهای عروس و داماد، خانواده هم به کمک آنان می آیند و آنها  را آماده برای زندگی مشترک می کنند. خانواده ها از طریق تهیه جهزیه هر چه کامل تر و فراهم کردن  محلی برای سکونت و وسیله ای برای حمل و نقل در آمادگی ازدواج به زوج جوان کمک می کنند تا همه چیز با آبرومندی هر چه تمام تر برگزار شود. مادر عروس جهیزیه ای کامل برای دخترش و پدر داماد هم خانه ای در شان پسرش فراهم  می کند تا زندگی مشترک خود را شروع کنند. مادر عروس می گوید: سرویس قابلمه ای برای دخترم فراهم کردم  تا اگر در آن غذایی پخت احساس خجالت نکشد و پدر داماد هم می گوید: منزلی آبرومند برای پسرم تهیه کردم تا احساس شرمندگی نکند.


ظاهراً همه چیز پسندیده است. اما آیا به این هم فکر می کنیم اگر این زوج جوان با یکدیگر در موضوعاتی مانند: تصمیم گیری در مسایل زندگی مشترک، برنامه ریزی مالی، اوقات فراغت، برقراری ارتباط، اعتقادات مذهبی، فعالیت های لذت بخش،صمیمیت و دلبستگی،مسئولیت پذیری،ایجاد تغییر در یکدیگر، قضاوت منصفانه بر مبنای جنبه های مثبت و منفی و ... با دشواری مواجه شدند با کدام وسیله در سبد جهیزیه و با کدام قسمت از ماشین و خانه خواهند توانست این مشکلات را حل کنند؟ و اگر فریاد آنان در حل مسایل زندگی مشترک بلند شد و به گوش همسایه و دیگران رسید، آیا بازهم همه چیز آبرومندانه خواهد بود؟


پاره ای از مردم کسب چنین آمادگیهایی را طبیعی می دانند تا زمانیکه با مشکل مواجه نشوند.


هر چند که آمادگی برای ازدواج فرآیندی طولانی مدت است و نوزاد از بدو تولد در حال کسب آمادگیهای اساسی برای ازدواج است. هنگامیکه مادر بوسه ای بر کودک می زند و او را نوازش می کند، در واقع در حال ایجاد کردن ظرفیت اساسی محبت، دلبستگی و صمیمیت در نوزاد است و یا زمانیکه خانواده به کود ک حل مشکل را می آموزند وقتی که زمان ازدواجش برسد آمادگی حل مشکل را دارد. بنابراین چنین فردی آمادگیهای اساسی را کسب کرده است و وقتی ازدواج کرد مشکلی با همسرش در ابراز محبت و صمیمیت  نخواهد داشت و هر زمانیکه با مشکلی  در برنامه ریزی مالی، نحوه گذراندن اوقات فراغت، مسافرت رفتن و رفت و آمد با دوستان و اقوام پیدا کرد توانایی حل مشکل را خواهد داشت. اما قبل از ازدواج نیز باید آمادگیها ارزیابی شوند.

Image result for ‫مشاوره قبل از ازدواج چگونه است‬‎

افراد برای ازدواج لازم است سه دسته آمادگی کسب کنند:


1- اطلاعات. 4 دسته اطلاعات لازم و ضروری است:


1-1 اطلاعات در باره ازدواج. ازدواج از فرد می خواهد که به 1000 پرسش پاسخ دهد. فرد حداقل باید بنواند به این سوالات اساسی پاسخ دهد:


الف: ازدواج چیست؟


ب: هدف از ازدواج چیست؟


ج: از ازدواج چه می خواهم (انتظارات)؟


د: چرا می خواهم با این فرد خاص ازدواج کنم؟


2-1 اطلاعات در مورد خود: در زمینه های مختلف جسمی، توانائیها و محدودیت های روانی.


3-1 اطلاعات در مورد جنس مخالف. همسر آدمی همجنس او نیست. زن نباید فراموش کند که شوهر او یک مرد و مرد نباید فراموش کند که همسر او یک زن است. زن و مرد از نظر جسمی و فیزیولوژیکی ( استخوانبندی، رشد اندام ها، قد، مواد چربی، رنگ پوست و قدرت بدنی) و روانی ( هیجان، عواطف، خواب و رویا، روانی کلام، اطاعت، عشق و دوستی، صبر و حوصله،سرعت عمل و نحوه گوش دادن) با یکدیگر تفاوت دارند. آگاهی و اطلاعات زن و مرد از تفاوت های نوعی و فردی یکی از آمادگی های اساسی برای ازدواج است.


4-1 اطلاعات در مورد نقش زن و مرد. دختر و پسر پس از ازدواج به عنوان زن و مرد مطرح می شوند و قبل از ازدواج باید از نقش و وظایف زن و شوهری اگاه شوند و در مورد نقش ها به توافق برسند.


 


2- بلوغ. 5 نوع بلوغ لازم و ضروری است.


 


1-2 بلوغ جسمی: بلوغ جسمی به معنای رشد و رسیدگی اندام های مختلف بدن و فعالیت غدد مختلف است.


2-2 بلوغ عاطفی: به معنای توانایی درک احساسات دیگران و داد و ستد عاطفی است.


3-2 بلوغ ذهنی: به معنای حل مسایل و مشکلاتی است که بر سر راه حیات خانوادگی قرار می گیرد.


4-2 بلوغ اجتماعی: فرد بتواند با اتکائ به خود و بدون استمداد از دیگران از عهده انجام کارهای خود در موقعیت ها و وضعیت های اجتماعی درآید.


5-2 بلوغ اقتصادی: فرد توانایی تامین هزینه های زندگی خود، فرزند و همسرش را در 5 زمینه خوراک، پوشاک، آموزش، بهداشت و مسکن  داشته باشد.


 


3 – انگیز های ازدواج:


افراد به واسطه انگیز هایی چون یافتن شریک و همدم، ارضاء نیاز جنسی، تداوم نسل، پیشرفت اقتصادی،رسمیت یافتن در شبکه خویشاوندی رفع یا پوشش نقص شخصی، انجام و ظیفه اللهی، یافتن آرامش و سکون، کامل شدن و حفظ دین ازدواج می کنند که پاره ای از آنها در سازگاری و رضایت زناشویی مؤثرند.


 


خدمات روانشناسی پیوند با برخورداری از آزمون های پیشرفته در گام اول با انجام آزمونی که دارای 134 سؤال است آمادگی نامزدها را از از ابعاد 12 گانه شامل نگرش ها نسبت به خانواده و ازدواج، فرآیند آشنایی و انتخاب همسر،عشق و ازدواج، سازگاری با ازدواج ،فرزند پروری، آگاهی تفاوت های نوعی و فردی، دیدگاهها نسبت به نقش زن و مرد و ... را اندازه گیری و ارزیابی می کند و در صورت عدم آمادگی با در اختیار گذاشتن کتاب های معتبر علمی و ارایه آموزش های لازم آنان را آماده ازدواج می کند.


 


 

مشاوره پیش از ازدواج

Image result for ‫مشاوره قبل از ازدواج چگونه است‬‎


دلیل اینکه بسیاری از افراد از مشاوره های پیش از ازدواج کمک نمی گیرند را می توان به عدم آگاهی نسبت داد در واقع بسیاری از افراد به دلیل اینکه نمی دانند در پیش از ازدواج چه مهارت هایی به آن ها آموخته می شود از مشاوره و شرکت در کلاس¬ ها خودداری می کنند.

با این که چند سالی است بر مشاوره های پیش از ازدواج، به عنوان اقدامی ضروری و تعیین کننده برای ازدواج موفق تاکید شده است ولی هنوز این موضوع جایگاه خود را در میان خانواده ها باز نکرده است و متاسفانه هنوز شاهد ازدواج هایی عجولانه، بدون شناخت طرفین از یکدیگر و براساس احساسات زودگذر هستیم. از طرفی افرادی که تلاش می کنند فرآیند مشاوره پیش از ازدواج را انجام دهند، گاهی این مسیر را به درستی طی نمی کنند و بسیار دیده می شود که دختران و پسران جوان پس از انجام همه مراحل خواستگاری، انتخاب همسر و پس از انتخاب، به مشاور مراجعه می کنند.این که تا چه اندازه توصیه های کارشناسانه و موثر مشاور می تواند تصمیم آن ها را تغییر دهد، موضوعی است که به بررسی مفصلی نیاز دارد. 

Image result for ‫مشاوره قبل از ازدواج چگونه است‬‎


گفت وگو با دکتر محسن ایمانی، درباره مشاوره پیش از ازدواج


در این میان سوالی درباره زمان مناسب برای شروع مشاوره پیش از ازدواج، ویژگی های یک مشاور و مشاوره خوب نگرانی هایی را برای جوانان ایجاد کرده است. برای آن که بدانیم به راستی مشاوره های پیش ازا زدواج تا چه اندازه می تواند در انتخاب صحیح موثر باشد و چگونه مسیر یک خواستگاری را تغییر می دهد، گفت وگویی با دکتر محسن ایمانی، انجام داده ایم. دکتر محسن ایمانی که دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دارد و استاد دانشگاه است، در این گفت وگوی کوتاه به سوالات ما پاسخ داده است.


از چه زمان باید مشاوره پیش از ازدواج را شروع کرد؟


*اگر کسی بخواهد ازدواج کند، بهتر است اول به یک مشاور مراجعه، خودش را به او معرفی و روحیاتش را کاملا بیان کند. در این فرآیند، مشاور سوالاتی از او می پرسد تا ببیند که این فرد چه ویژگی هایی دارد. بعد از این پرس و جو به او می گوید که چه همسری برایش مناسب است یا خصوصیات روانی همسرش باید چگونه باشد؟


به لحاظ عاطفی و اخلاقی باید چه طور باشد و تا اندازه ای حدود انتخاب را برایش مشخص می کند. به هر حال در مرحله اول برای این که فرد مقداری خودش را بشناسد،بهتر است به یک مشاور مراجعه کند و بعد از این که خودش را شناخت باید ببیند بر مبنای این خودشناسی چه فردی برایش مناسب است؟ سپس همسرش را انتخاب کند.


شیوه صحیح مشاوره چگونه است؟


**در ابتدا باید هر کدام از طرفین به مشاور خود مراجعه کند و به او بگوید با توجه به شناختی که از من دارید، فردی با این شرایط به خواستگاری من آمده است یا من به خواستگاری اش رفته ام و ظاهر او را پسندیده ام. به نظر شما آیا می توانم با او ازدواج کنم؟ اگر مشاور پاسخ مثبت داد لازم است که مشاور در حضور هر دو نفر از آن ها سوالاتی بپرسد و روحیات آن ها را به هم معرفی کند. در جلسات مشاوره سوالاتی مطرح می شود که ممکن است در جلسات خواستگاری بیان نشده باشد.


تا چه حد می توان به مشاوره پیش از ازدواج اعتماد کرد؟


**در واقع مشاوره پیش از ازدواج می تواند به ما راهکارهایی بدهد تا انتخابی درست داشته باشیم. مشاور چند کار را انجام می دهد؛ یکی این که فرد را به خودش می شناساند. گام دوم این است که طرفین را به هم می شناساند و سپس اگر تشخیص می دهد فردی مبتلا به اختلال یا مشکلی است، تشخیص خودش را اعلام می کند تا به طرفین در تصمیم گیری کمک کند. از این رو گاهی لازم است آزمون شخصیتی از افراد بگیرند و اختلالات گوناگون تشخیص داده شود؛مثلا ممکن است یک نفر پارانوئید داشته باشد یا مبتلا به افسردگی باشد که این اختلالات برای افراد معمولی قابل تشخیص نباشد. ممکن است از دید یک فرد معمولی، یک نفر غیرت زیاد داشته باشد ولی از نظر مشاور این فرد دچار نوعی بیماری و اختلال پارانوئید است. یا مثلا مشاور می تواند بفهمد که یک شخص وسواس دارد یا نه؟ در حالی که یک فرد ممکن است نتواند با فرد وسواسی زندگی خوبی داشته باشد و زندگی آن ها به طلاق بینجامد. نکته بعد این که مشاور می تواند راه های تحقیق را به طرفین یاد بدهد یا به آن ها، چگونگی شناخت خانواده طرف مقابل را بیاموزد یا معیارها و جایگاه آن ها را مطرح و کمک کند تا فرد در برخورد با مسائل عامیانه روشن بینانه رفتار کند؛ مثلا در جامعه ما مرسوم است که می گویند شما ازدواج کنید، بعد از خطبه عقد مهرتان به دل هم می افتد، اما می بینید که پس از ازدواج هم محبتی ایجاد نمی شود. بنابراین مشاور می تواند به آن ها بگوید که در حین گفت وگوها باید علاقه به ازدواج پیدا شود. یا بعضی می گویند که قیافه و ظاهر مهم نیست و بعد از مدتی عادی می شود؛ در حالی که ممکن است فردی با این نیت با فردی که از نظر زیبایی در سطح دلخواهش نیست، ازدواج کند اما بعد از مدتی دچار چشم چرانی شود. 


روش های شناخت طرف مقابل در جلسات پیش از ازدواج چیست؟


**من کتابی نوشته ام با نام «شیوه های شناخت و گزینش همسر» برای شناخت طرف مقابل، کارهای زیادی می توان انجام داد. یکی از آن ها «گفت وگو» است که کمک می کند تا فرد را بشناسیم. از قدیم گفته اند «تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد». امام علی(ع) می فرمایند:«سخن بگویید تا شناخته شوید». راه دوم، شناخت فرد از طریق دوستانش است. «تو اول بگو با کیان زیستی، آن گه بگویم که تو کیستی» راه سوم، مقایسه ادعا و عمل طرف مقابل است. فرد ممکن است بگوید که درآمد خوبی دارد اما زندگی اش محقر باشد یا می گوید که کتاب زیاد خوانده  است ولی اگر اسم چند تا از آن  کتاب ها را بپرسید، بگوید یادم نیست. معلوم می شود این ادعا با آن عمل تناسب ندارد.

نکته بعدی، اوقات فراغت است که چگونه پر می شود. مثلا بعضی افراد به کارهایی می پردازند که باعث آرامش آن هاست. بعضی نیز به نحوی از این اوقات استفاده می کنند که می تواند نشانه تندی آن ها باشد. مسئله بعدی، توجه به ورزش هایی است که فرد علاقه مند به انجام آن هاست.مثلا فردی که دوومیدانی و شنا انجام می دهد، طبع ملایم تری دارد. از طریق کتاب هایی که فرد مطالعه می کند نیز می توان به روحیاتش پی برد. 

گاهی برای این که بتوانیم شخص را بشناسیم، باید سوال هایی از او بپرسیم که به او جهت ندهیم تا او فکر خودش را بگوید، مثلا بپرسیم که نظر شما درباره مسافرت چیست؟ یا نظر شما درباره معاشرت چیست؟ این جا معلوم نمی شود که سوال کننده، خودش گرایش به کدام طرف دارد. دروغ گویی فرد را چطور می توان تشخیص داد؟ می توان درجلسات مختلف خواستگاری یادداشت برداری کرد. از روی آن ها می توانیم بفهمیم که حرف هایی که زده است با حرف های جلسات قبل متفاوت است است یا نه، چون آدم های دروغ گو کم حافظه اند و یادشان نمی ماند که جلسه پیش چه گفته اند. به این شکل می توان دروغ گویی یا صداقت طرف مقابل را شناخت. نکته بعد، تحقیق است. ما می توانیم با تحقیقات از محل زندگی و محل کار، شخص را بشناسیم مثلا می توانیم به محل کارش مراجعه کنیم و ببینیم برخوردش با ارباب رجوع چگونه است در پایان یادآور می شوم کسانی که پیش از ازدواج، خوب راهنمایی شوند نیازشان به مشاوره بعد از ازدواج کم می شود .   

گل یخی

Image result for ‫گل یخی‬‎

پرورش گل یخی

نام علمی : aptenia cordifolia

نام انگلیسی : heartleaf iceplant / baby sun rose

منشأ : آفریقای جنوبی   

زمان گلدهی : بهار تا پاییز

 

گل یخ کوچک بومی آفریقای جنوبی گونه ای گوشتی و چند ساله است که در فضای سبز جنوب ایران به وفور کاربرد دارد. به عنوان گیاه پوششی مقاوم، گلدار، چندساله و علفی شناخته شده است. در ایران آن را با نام ناز یخی نیز معرفی کرده اند. گل یخی به گرما و خشکی مقاوم است.

 Image result for ‫گل یخی‬‎


گل هایی به رنگ صورتی روشن، سفید و قرمز دارد که در طول سال از آنها پوشیده شده است. گل های منفرد تا دسته ای در زاویه برگ ها پدید آمده و به طور کلی در روز باز می شوند، قطر هر کدام از آنها  ۲/۵ cm  است. برگ ها، براق، قلبی شکل تا نیزه ای و دارای درازایی به میزان ۳cm  هستند. میوه آن فندقه است و کمی بیش از ۱cm  طول دارد. ریشه ها گوشتی و ضخیم هستند. ساقه ها چهارگوش تا دایره ای بوده و به طول ۶۰ cm، به صورت مسطح روی زمین، می رسند.

 


در هر موقع از سال می توان آن را هرس نمود بدون آنکه گیاه آسیب ببیند. توانایی این گیاه در ریشه زایی از قطعه ای کوچک از ساقه و رشد بعدی آن، این گیاه را گیاهی پررشد مینماند. از آن جهت به عنوان گیاه پوششی، باغ صخره ای و خشک منظر و کشت در سراشیبی استفاده می شود. دارای خصوصیات درمانی است. نیاز به نگهداری در آن پایین است. توصیه شده است که کود و مواد غذایی برای این گیاه مورد استفاده قرار نگیرد.

روش تکثیر آن استفاده از قلمه ساقه و بذر است.

  Image result for ‫گل یخی‬‎

عادت رشد : گیاه خزنده، حصیری و کوتاه رشد.

میزان رشد : سریع، ۲۵cm ارتفاع و گسترش آن در حدود ۱/۲ متر.

نیاز نوری : آفتاب کامل تا سایه کم، (در سایه گلدهی کمتری دارد ).

Image result for ‫ گل یخی‬‎

خاک مطلوب: به خاکی با زهکش خوب نیازمند است. خاک شنی تا لومی- شنی  را بهتر از همه می پسندد. اما خاک های دیگر را نیز تحمل می کند.

نیاز آبی: به دوره های کم آبی بسیار مقاوم است. در حالت معمولی، آب کم و در هوایی که بسیار داغ است نیاز به آبیاری منظم دارد.

مقاومت به سرما: به سرما مقاومت نسبی دارد. (سرمایی در حد  ۵- درجه سانتیگراد را تحمل می کند).

منبع : golvagiah.com

نگهداری گل و گیاه خانگی

معمولا با آغاز سال جدید بسیاری از خانم های خانه دار سعی می کنند با تهیه گل ها و گیاهان خانگی زیبایی بهار را به منزل خود بیاورند. اما زرد شدن برگ گیاهان و پژمرده شدن زودهنگام گل ها همیشه برای بسیاری از خانم ها یک دغدغه اساسی است.


  معمولا با آغاز سال جدید بسیاری از خانم های خانه دار سعی می کنند با تهیه گل ها و گیاهان خانگی زیبایی بهار را به منزل خود بیاورند. اما زرد شدن برگ گیاهان و پژمرده شدن زودهنگام گل ها همیشه برای بسیاری از خانم ها یک دغدغه اساسی است. در حالی که با یادگیری اصول نگهداری صحیح از گل ها می توانیم از پژمرده شدن آن ها جلوگیری کنیم.



در ادامه به برخی از نکات درباره نگهداری صحیح از گل ها اشاره شده است :

* هرگز به گیاهان خانگی آب سرد ندهید، چون برای ریشه های آن ها مضر است. بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.

* برگ های گیاهان را هر هفته با دستمال نمدار تمیز کنید تا بتوانند به راحتی تنفس کنند.

* برای طولانی تر شدن عمر گل ها، در آب کمی سرکه طبیعی بریزید.

* بـــا استفاده از اسپری های مو می توانید گل های طبیعی چیده شده را طوری خشک کنید که شکل و حالت و رنگ آن ها تغییر نکرده و ثابت بمانند.

* اگر می خواهید گل های چیده شده تازه بماند باید ساقه را در روزنامه قدیمی خیس پیچانده و در یخچال قرار دهید.


* اگر در ته گلدان یک سکه مسی بیندازید عمر گل های شما زیادتر می شود و حل کردن یک قرص آسپرین در آب گلدان، باعث دوام بیشتر گل های گلدان می شود.

* معمولا بعد از چند روز آب گلدان بدبو می شود اگر یک تکه زغال در آب گلدان بیندازید از بوی بد آن جلوگیری می کند.

* با گل ها مهربان باشید و هنگام دسته کردن آن ها را محکم به هم نپیچید زیرا شدت عمل در این مورد عمر گل  را کوتاه می کند.

* شاخه گل ها را بلند بگیرید و هنگام چیدن گل از ساقه این کار را به آرامی و حتی الامکان به وسیله قیچی مخصوص انجام دهید.

* اگر از کودهایی استفاده می کنید که ازفضولات پرندگان تهیه شده اند قبل از استفاده آنها را با انواع قارچ کش ها ضد عفونی کنید.

* اگر گلدان شما ترک کوچکی دارد ترک را با کمی موم شمع بگیرید.


* گل های رز خشک را روی یک کتری آب جوش نگه دار ید تا دوباره تازه شود.

* برگ گلدان ها را با شیر پاک کنید تا براق و زیبا شوند.

* بسیاری از گل ها در هوای مرطوب زود تر از بین می روند مثل زنبق سفید، پس یک سنگریزه در ته گلدان قراردهید تا آب زود تر خارج شود.

* به مقدار نیاز از آب استفاده کنید، آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاهان می شود.

* گیاهان را به صورت گروهی نگهدارید تا افزایش رطوبت باعث شادابی آنها شود.

*از قلم موی رنگ برای تمیز کردن گیاهان کرک دار می توان استفاده کرد.

* توجه کنید نباید گل ها را در کنار میوه ها قرار داد، چون میوه گاز اتیلن متصاعد می کند و این گاز باعث تکامل سریع گل ها و زودتر پژمرده شدن آن ها می شود. گل های پژمرده نیز چنین گازی تولید می کنند پس آن ها را نیز از مابقی گل ها جدا کنید.

* اگراتاق شما گرم است هر روز صبح مقداری یخ درآب گلدان بگذارید در این صورت گل هایی شاداب خواهید داشت.

* گل نرگس گازی متصاعد می کند که باعث پژمرده شدن گل ها می شود، پس گل نرگس را با دیگر گل ها در گلدان قرار ندهید.

* توجه داشته باشید از محل قطع شدن ساقه گل یاسمن شیره سفید رنگی تراوش می شود که در پوست دست خارش ایجاد می کند.

نکته های نگهداری از گیاهان آپارتمانی

 

 

در نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

تعویض هوای درون اتاق با باز گذاشتن پنجره‌ها باعث می‌شود تا اکسیژن کافی و مورد نیاز به گیاه رسیده و ساقه گیاه قوی‌تر شده و در مقابل بیماری‌ها مقاومت بیشتری پیدا کند. نور نیز عامل دیگری است که در مراقبت از گیاهان آپارتمانی باید به آن توجه نمود. نور مورد نیاز برای گل‌های آپارتمانی نور غیرمستقیم است. مورد دیگر در مراقبت از گیاهان آپارتمانی، آبیاری است که باید به درستی انجام شود. درجه حرارت و رطوبت هوا، مورد دیگری است که در نگهداری از گیاهان آپارتمانی باید به آن توجه کرد. خاک و کود مناسب هم برای هر گلدان عامل مهم و ضروری در مراقبت از گیاهان آپارتمانی است.

 نکته های نگهداری از گیاهان آپارتمانی از زبان متخصصین 1

در خانه‌هایی که نور به‌اندازه کافی برای پرورش گیاهان وجود ندارد چه باید کرد؟

می‌توانید به‌ جای نور خورشید از نور فلورسنت به‌عنوان منبع کمکی نور برای رشد گیاهان استفاده کنید. از لامپ‌هایی که از خود حرارت می‌دهند نظیر لامپ‌های مدادی برای گیاهان گل‌دار، و از مهتابی‌ها یا لامپ‌های گازی برای گیاهان بدون گل و یا برگ زینتی استفاده کنید.

 

برای استفاده از نور مصنوعی برای پرورش گیاهان آپارتمانی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

بهترین وضعیت برای استفاده از نور مصنوعی در جایی است که نور طبیعی به‌ اندازه کافی وجود ندارد و باید از چند لامپ مهتابی آفتابی و سفید استفاده کرد. گیاهان باید به فاصله 24 سانتی‌متر در زیر مهتابی‌ها قرار بگیرند، به شرطی که لامپ‌ها حداقل 14 ساعت در روز روشن باشند. البته این تجویز برای مکان‌هایی است که نور غیرمستقیم به میزان بسیار کم به آنجا می‌رسد و فاقد نور کافی باشد.

 

اگر گیاه در ساعات گرم روز حالت پژمردگی بگیرد چه باید کرد؟

پژمردگی گیاه در ساعت گرم روز نشان‌دهنده آن است که گیاه از نور زیاد رنج می‌برد و باید گیاه را از پنجره دورتر قرار داد یا در اواسط روز پرده‌ها را کشید.

 Related image

نور باید در چه شرایطی به گیاهان آپارتمانی بتابد؟

نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی و مخصوصاً برگ‌های تازه جوانه‌زده مضر است و نباید نور آفتاب مستقیماً از پشت شیشه پنجره به آن‌ها بتابد؛ بهتر است نور از پرده‌ کرکره نیمه‌باز و یا پرده توری عبور نموده و به گیاه بتابد.

 

چگونه متوجه شویم که گیاه از نور زیاد رنج می‌برد؟

 Image result for ‫نگهداری گل‬‎


پژمرده شدن گیاه در ساعات گرم روز و هم‌چنین زرد شدن برگ‌ها و سپس تغییر رنگ به قهوه‌ای علائمی است که نشان می‌دهد گیاه از نور زیاد رنج می‌برد.

 

برای آبیاری گیاهان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

میزان آب در هر آبیاری باید طوری باشد که آب اضافی از گلدان خارج شود تا مطمئن شوید که آب به تمام قسمت‌های گلدان و ریشه‌ها رسیده است. با این روش از باز بودن سوراخ زهکش گلدان اطمینان حاصل می‌شود. هم‌چنین باید از دادن آب سرد و کلردار به گیاهان خودداری نمود.

 

چرا باید آب جمع شده در زیرگلدانی را خالی نمود؟

زیرا مانع تنفس ریشه می‌شود و درنهایت موجب مرگ ریشه خواهد شد.

 

بهترین زمان برای آب دادن به گیاهان آپارتمانی چه زمانی است؟

 


مناسب‌ترین زمان آبیاری زمانی است که خاک گلدان رو به خشکی نهاده ولی هنوز کاملاً خشک نشده است. خاک 85 درصد از گیاهان آپارتمانی باید همیشه مرطوب باشد.

 Image result for ‫نگهداری گل‬‎

چه عواملی بر دفعات آبیاری گیاه مؤثر هستند؟

هر چه درجه حرارت محیط و شدت نور بیشتر باشد، نیاز به آبیاری گل‌ها بیشتر می‌شود و گیاه طبیعتاً به آب بیشتری نیاز دارد؛ هم‌چنین گیاهانی که در گلدان‌های کوچک هستند یا برای مدتی خاک یا گلدانشان تعویض نشده، نسبت به گیاهانی که در گلدان‌های بزرگ‌تری هستند نیاز بیشتری به آبیاری دارند.

 

چه نوع گل‌هایی به آبیاری بیشتری نیاز دارند؟

گیاهان گوشتی و کاکتوس در مقایسه با گونه‌های دارای برگ‌های نازک مانند حسن‌یوسف و پیله آ نیاز کمتری به آبیاری دارند. در واقع هر چه گیاهان دارای برگ‌های پهن‌تر و بزرگ‌تر بوده و رشد سریع‌تری داشته باشند به ‌دفعات آبیاری بیشتری نیاز دارند.

 

درجه حرارت مناسب برای گیاهان به چه میزان است و چه تأثیری بر گیاه دارد؟

درجه حرارت محیط‌ زیست آنان معمولاً نباید از حدود 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد کمتر باشد. البته بعضی از گیاهان تا 10-12 درجه سانتی‌گراد و حتی کمتر از آن را نیز تحمل می‌کنند ولی افسرده و کسل می‌شوند. درجه حرارت و رطوبت مناسب باعث طراوت و شادابی خاصی برای گیاهان می‌شود.

 Image result for ‫نگهداری گل‬‎

چگونه می‌توان رطوبت هوای اطراف گیاه را داخل آپارتمان بالا برد؟

با انتخاب زیرگلدانی بزرگ‌تر از دهانه گلدان و آب‌پاشی با آب ولرم از طریق اسپری در ساعات گرم روز و هم‌چنین جمع کردن گلدان‌ها در کنار هم باعث می‌شود برگ‌ها به‌طور دائم از خود بخار آب پس دهند و این رطوبت در محدوده گلدان‌ها جمع و متراکم شده و رطوبت محیط را بالا می‌برد.

 

چه زمانی باید به گیاه کود داد؟

معمولاً دادن کود به مدت 4 ماه بعد از خرید گیاه ضروری است. اگر گیاه در گلخانه نباشد زمان کود دادن، دوران رویش و یا گل دادن گیاه است که این دوران برای گیاهان بدون گل و گل‌دار از ماه فروردین تا آبان ماه بوده و برای گونه‌های گل دهنده زمستانی، فصل زمستان است.

 

چرا نباید در دوران استراحت گیاه به گیاه کود داد؟

به‌ این‌ علت که باعث فشار به گیاه شده و آن را ضعیف می‌کند و باعث رویش نا به هنگام برگ‌ها و ریشه‌ها می‌گردد.

 

از چه نوع کودی برای کود دهی باید استفاده گردد؟

برای کود دهی باید از کودهای محلول که تمام عناصر مورد نیاز گیاه شامل سه عنصر اصلی ازت و فسفر و پتاس و دوازده عنصر فرعی نظیر روی و آهن و... دارد استفاده کرد. این کودها باید هر ماه یک‌بار یا از طریق خاک یا روی برگ‌ها اسپری شود.

Image result for ‫نگهداری گل‬‎ 

چه نوع خاکی برای گلدان مناسب است؟

 


بهترین ترکیب خاک برای خاک گیاهان آپارتمانی شامل یک قسمت ماسه و دو قسمت خاک‌برگ یا پیت موس است، ولی برای قلمه زدن یا تکثیر از ترکیب دو قسمت ماسه و یک قسمت خاک‌برگ یا پیت موس استفاده می‌گردد.

 

چرا هنگام استفاده از خاک‌برگ برای تعویض گلدان نباید آن را فشار داد؟

به‌این‌علت که فشردگی زیاد خاک‌برگ سبب می‌شود که خاک‌برگ‌ها به هم بچسبند و از ورود هوا و تنفس ریشه که برای رشد گیاه بسیار مهم و ضروری است جلوگیری نماید.

 

برای تمیز کردن برگ‌های گیاهان آپارتمانی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

هرگز نباید برگ‌های جوان و تازه روییده را تمیز کرد زیرا بسیار لطیف بوده و خیلی سریع زخمی می‌شوند. در مواقعی که خیلی کثیف هستند ابتدا باید با دستمالی نرم خاک‌ها را گرفته و سپس برگ‌ها را شستشو داد. عمل تمیز کردن برگ‌ها باید با اسپری کردن آب و پاک کردن برگ‌ها توسط اسفنج صورت بگیرد.

 

چگونه باید از گل‌های حسن‌یوسف مراقبت کرد؟

 


گل‌های حسن‌یوسف روزانه به 4 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارند و میزان درجه حرارت در روز باید بین 25 تا 30 باشد. آبیاری باید به‌گونه‌ای باشد که خاک همیشه مرطوب باشد و نوع خاک باید به‌گونه‌ای باشد که نصف پیمانه خاک رس و یک پیمانه خاک‌برگ و یک پیمانه ماسه شکسته باشد.

 Image result for ‫نگهداری گل‬‎

روش مراقبت از گل گندمی در آپارتمان چگونه است؟

 


گل گندمی را باید نزدیک پنجره قرار داد، به‌ این‌ علت که اگر دور از نور قرار بگیرد برگ‌هایش طویل می‌شوند که خیلی زیبا نیست. برای مراقبت از این گیاه، خاک گیاه باید همیشه خیس باشد و به نور کم تا متوسط احتیاج دارد. خاک مناسب برای این گیاه خاک باغچه و ماسه می است و آبیاری باید به‌اندازه لازم صورت بگیرد.

 

چگونه می‌توان گل گندمی را تکثیر نمود؟

گیاه گندمی ساقه‌های بلند و رونده‌ای ایجاد می‌کند که چندین برگ کوچک در این ساقه وجود دارد. همچنین می‌توان گلدانی را در کنار آن قرار داد تا این برگ‌ها بر روی خاک گلدان قرار بگیرند. خیلی کم ‌برگ را فشار می‌دهیم که در خاک فرو رود و بعد که ریشه دهی به‌اندازه کافی صورت گرفت آن را از ساقه جدا کرده و در آب می‌گذاریم، وقتی ریشه کرد آن را در گلدان می‌کاریم.

 

زمان مناسب برای تکثیر گیاه گندمی چه زمانی است؟

 فصل بهار و تابستان و در شرایط نور مناسب و به‌ دور از نور مستقیم خورشید است.

 Image result for ‫نگهداری گل‬‎

از کاکتوس در چه شرایطی باید مراقبت و نگهداری شود؟

 


کاکتوس به نور فراوانی نیاز دارد و چنان چه در مکانی که کاکتوس قرار دارد نور کافی وجود ندارد باید از نور مصنوعی استفاده شود. کود مناسب برای کاکتوس کود کم ازت بوده و خاک مناسب برای آن خاکی با ترکیب خاک گلدان و ماسه و کمی شن است. این گیاه به آب زیادی احتیاج ندارد و باید در آبیاری آن دقت شود و وقتی خاک کاملاً خشک شد آبیاری بعدی انجام شود، و الا آبیاری زیاد باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

 

بهترین زمان برای تکثیر گیاه کاکتوس چه زمانی است؟

بهترین زمان فصل بهار است اما در سایر فصول هم می‌توان عمل تکثیر را انجام داد.

 

چگونه می‌توان کاکتوس را تکثیر نمود؟

 


برای تکثیر کاکتوس باید قلمه مناسب را انتخاب کرد. برای قلمه زدن کاکتوس باید از قسمت‌هایی استفاده شود که سطح تماس کمتری با گیاه دارند و هرگز نباید قلمه را از پایه گیاه گرفت چون این کار باعث گندیده شدن گیاه مادر می‌گردد. بهتر است قبل از اینکه آن را در خاک قرار دهیم چند روزی در سایه قرار بگیرد تا رطوبت آن خارج شود و بعد در خاک گذاشته شود.

 

از گیاه شمشیری یا سانسوریا چگونه باید مراقبت کرد؟

گیاه شمشیری به سایه تا نور متوسط، حرارت زیاد و آبیاری اندک احتیاج دارد و خاک مناسب برای آن خاک با مخلوط خاک‌برگ و ماسه است. آبیاری زیاد این گیاه باعث پوسیدگی و از بین رفتن آن می‌شود.

 

گیاه شمشیری را چگونه می‌توان تکثیر نمود؟

برگ‌های این گیاه را می‌توان به طول 10 سانتی‌متر برش داده و در دمای 18-20 به‌صورت عمودی در گلدان قرار داده تا ریشه بزند. روش تکثیر این گیاه راحت بوده و بهترین زمان برای تکثیر این نوع گیاه، فصل بهار و تابستان است.

 

چگونه باید از گل پتوس مراقبت کرد؟

 


پتوس ها در برابر سایه مقاوم هستند و نیازی به نور مستقیم خورشید ندارند. رطوبت بالا به این گیاه کمک می‌کند تا برگ‌های درشت‌تر و پهن‌تر داشته باشد. برای مراقبت از این گیاه باید به آبیاری و موعدهای غذایی آن توجه شود و آبیاری را باید هفته‌ای یک الی دو بار انجام داد.

 

چگونه می‌توان گل پتوس را تکثیر نمود؟

 برای تکثیر این نوع گیاه می‌توان انتهای ساقه را به طول 8 الی 10 سانتی‌متر جدا کرد و آن را در آب قرار داد و بعد از ریشه زدن آن را در گلدان مناسب قرار داد. یا اینکه قلمه را از همان ابتدا در گلدان حاوی کمپوست بذر و قلمه کاشت و خاک را مرطوب کرد و در نور مناسب نگهداری کرد و با پلاستیک شفاف گل را پوشاند.

 

چه زمانی باید گلدان گیاه پتوس را عوض کرد؟

زمانی که ریشه به‌ اندازه کافی رشد کرد و ریشه‌های آن از زیر گلدان و لبه‌های سطح خاک بیرون زد باید گلدان گیاه را عوض نمود.

 

چگونه باید از گل فیکوس مراقبت کرد؟

این گیاه در سایه هم می‌تواند زنده بماند اما سرعت رشد آن کمتر می‌شود؛ هم‌چنین باید دقت کرد که در معرض نور مستقیم هم قرار نگیرد و دمای مناسب برای این گیاه در زمستان حداقل 16 درجه و در تابستان حداکثر 29 درجه است. آبیاری این گیاه باید به‌گونه‌ای باشد که خاک گلدان خشک شده باشد تا آبیاری بعدی صورت بگیرد. خاک مناسب برای این گیاه خاک لیمونی است.

 

روش تکثیر گیاه فیکوس به چه صورت است؟

هم می‌توان با گرفتن قلمه که بهترین زمان برای قلمه گرفتن بهار است آن را ریشه‌دار کنیم و در گلدان بکاریم، و هم می‌توان با چاقوی تیز در جایی که برگ به تنه متصل است خراشی کوچک به‌ موازات همدیگر به طول 1 سانتی‌متر ایجاد کرده و مقداری شن که با هورمون تولید ریشه آغشته شده بر روی خراش‌ها بگذاریم و با دستمال‌کاغذی خیس بپوشانیم و با کیسه پلاستیکی آن را محکم ببندیم. پس از چند ماه ریشه‌ها ظاهر می‌شود. در این موقع باید شاخه را از بخش زیرین قطع کرد و در گلدان جدید کاشت.

 

از گیاه دیفن باخیا در چه شرایطی باید مراقبت کرد؟

 


این گیاه باید در جایی از ساختمان نگهداری شود که نور متوسطی وجود داشته باشد و مکان گرمی ‌باشد، چون این گیاه به گرمای زیادی احتیاج دارد و خاک آن باید همیشه خیس باشد. خاک مناسب برای این گیاه نیز باید ترکیبی از خاک جنگلی و خاک معمولی به‌اندازه‌ای که خاک جنگلی سه برابر خاک معمولی است باشد. آبیاری این گیاه در تابستان دو بار در هفته و در زمستان یک‌بار در هفته کافی است و باید در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان خشک شود.

 

از گل‌های بامبو تحت چه شرایطی باید مراقبت شود؟

برای نگهداری از بامبو بهتر است آب بامبو را هر دو هفته یا حداکثر یک ماه عوض کرد و آبی که برای بامبو استفاده می‌شود باید آبی سبک بوده و فلورای آب کم باشد. دمای آب بهتر است بالاتر از 15 درجه حفظ شود. نور مناسب برای این گیاه نیز نور غیرمستقیم است، برای اینکه نور مستقیم برگ‌های بامبو را دچار سوختگی می‌کند.

 

اگر بامبو دچار پوسیدگی ساقه شد چه باید کرد؟

زرد شدن و پوسیدن ساقه بامبو به این معناست که آوندهای بامبو از بین رفته‌اند و گیاه دیگر نمی‌تواند آب را به قسمت‌های بالایی برساند و خطر مرگ گیاه را تهدید می‌کند بنابراین ساقه را باید بالاتر از محل پوسیدگی برید تا آوندهای سالم مشاهده شوند.

 

آیا بامبو را می‌توان در خاک پرورش داد؟

 


بامبو از جمله گیاهانی است که هم در خاک و هم در آب رشد می‌کند، ولی امروزه بامبو به‌ عنوان گیاه تزیینی که در آب گذاشته می‌شود استفاده می‌شود؛ اما در خاک هم می‌تواند زندگی کند.

 

گیاه کاج را در چه شرایطی می‌توان نگهداری کرد؟

این گیاه سایه را می‌تواند تحمل کند، ولی باید در جایی که نور وجود دارد نگهداری شود و در زمستان به هفته‌ای یک‌بار آبیاری و غبار پاشی و در تابستان به هفته‌ای دو بار آبیاری و غبار پاشی احتیاج دارد. در جایی که گیاه نگهداری می‌شود دمای محیط باید در زمستان حداقل 5 درجه و در تابستان حداکثر 16 درجه باشد. خاک مناسب برای این گیاه کمپوست سبک است.

 

چگونه باید از گیاه لیندا مراقبت کرد؟

گیاه لیندا در نور کامل رشد خیلی خوبی دارد ولی در نور کم هم مقاوم بوده و رشد می‌کند. دمای مناسب برای این گیاه دمای بسیار گرم است اما در دمای متوسط هم دوام می آورد. خاک مناسب برای این گیاه نیز خاک لیمونی است و آبیاری هم باید به‌گونه‌ای صورت بگیرد که در فاصله بین آبیاری خاک خشک شود.

 

برای نگهداری از گل شمعدانی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

 


گیاه شمعدانی به نور زیاد احتیاج دارد و آبیاری باید به‌ صورت فراوان برای این گیاه صورت بگیرد. جایی که قرار می‌گیرد باید محیط از گرمای معمولی برخوردار باشد. خاک مناسب برای این گیاه خاک جنگلی و مقداری ماسه است که این خاک باید بدون ماده آهکی باشد.

تهیه شیرینی رول کروسان

Image result for ‫نان شیرینی کروسان‬‎


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


کروسان یکی از شیرینیهای فرانسویه که هم خیلی خوشمزه‌ست و هم کسانی که یک سفر به دیار غربت فرانسه کرده باشن حسابی با این شیرینی آشنا هستن… البته در برخی قنادی‌ها و کافه‌های تهران هم بعضی از آنها عرضه شده اما ما قصد داریم به شما که انگیزه زیادی برای درست کردن خوردنی‌های خوشمزه دارید بگیم چجوری این شیرینی را تو خونه درست کنند و به آنها هم حس درست‌کردنش را ندارن ولی نمیتونن از خوردنش دست بکشن بگیم کجا همچین خوشمزه‌ای را می‌تونن پیدا کنند.


برای درست کردن کروسان اول از همه باید 250 گرم کره و 90گرم پنیر خامه‌ای را انقدر با همزن برقی بزنید تا کاملا یکدست بشن بعد 2قاشق غذاخوری شکر و یک چهارم قاشق چایخوری وانیل و یک مقدار آرد، کلا 300 گرم نیاز داریم، را به مخلوط کره و پنیر خامه‌ای اضافه کنید و بعد مقدار دیگری از آرد را اضافه کنید تا ترکیب شما تبدیل به خمیر بشه. خمیر آماده شده را برای نیم ساعت در یخچال بزارید تا آماده بشه….


حالا خمیر را روی سطحی که روی آن آرد پاشیدید، برای اینکه خمیر نچسبه، بطور کاملا یکنواخت صاف و پهن کنید و به شکل مثلث برش بزنید….دقت کنید خیلی ضخامت نداشته باشه و خیلی هم نازک نشه…. حالا روی خمیر را هرچی دوست دارید مثل شکلات نوتلا، یا شکلاتی که به غلظت اونه، مارمالاد زرد آلو و یا مارمالاد توت فرنگی و یا آلبالو، بسته به ذائقه و سلیقه خودتون، بریزید و خمیر را از سمت قاعده به طرف رأس آن رول کنین…

Image result for ‫نان شیرینی کروسان‬‎

اینم یه فوت کوزه‌گری؛ بعد از آماده شدن کروسان‌ها و قبل از قراردادنش توی فر بازهم آنها را به اندازه‌ای که خنک بشن توی یخچال بزاریدشون. حتالا این خوشمزه‌ها را برای آماده شدن 15 دقیقه در درجه 180 درجه فر تنها بزارید تا حسابی پخته بشن….وقتی پخته شدن آنها را با پودر قند تزئین کنید و بعدش نوش جان کنید…


حالا دستور تهیه برای تنبلهای شکمو؛ سری به کافه هنر در خیابان انقلاب برید خیلی شیک پشت یکی از میزها بشینید و یک کروسان خوشمزه با چایی یا قهوه سفارش بدید و از تنبلیتون لذت ببرید. البته قنادی فرانسه هم یکی از قنادیهای خیلی قدیمی اما بسیار معروفه تهرانه که علاوه براینکه برای خیلی ها نوستالژی داره، شیرینی‌های خوشمزه‌ای هم داره که شما را یه جوری را با سبک قنادی فرانسوی آشنا میکنه. طعم کروسان: یک شیرینی خوشمزه که توی خمیر آن میتونید شوری پنیر و شیرینی شکر را تجربه کنید.

Image result for ‫نان شیرینی کروسان‬‎

نان شیرینی کروسان

Image result for ‫نان شیرینی کروسان‬‎

 

t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


مواد لازم:


آرد 1 و 2/3 لیوان  .  خمیر مایه فوری 1 قاشق چایخوری  .  شکر 2 قاشق غذاخوری  . آب ولرم 1/4 لیوان

شیر 1/4 لیوان  .  کره 150 گرم  .  زرده تخم مرغ 2 عدد  .  نمک 1/4 قاشق چایخوری  .  شکلات چیپسی مقداری

 Image result for ‫نان شیرینی کروسان‬‎

طرز تهیه : خمیر مایه ، آب ولرم و 1 قاشق غذاخوری شکر را داخل کاسه ای بریزید ، مخلوط کنید و 5 – 10 دقیقه کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند.

 

باقی مانده شکر ، نمک ، شیر و 50 گرم کره را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شده و کره ذوب شود سپس داخل کاسه ای بریزید و آرد را به آن اضافه کنید ، کمی هم بزنید سپس خمیر مایه را نیز اضافه کنید و خوب با دست مخلوط کنید تا خمیر نرمی بدست بیاید.

 Image result for ‫نان شیرینی کروسان‬‎

نان شیرینی

 

خمیر را 5 دقیقه ورز دهید ، خمیر را به شکل توپ درآورید و داخل کاسه ای که چرب کرده اید بگذارید ، روی کاسه را بپوشانید و 1 ساعت در جای گرمی استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود سپس روی کاسه را با فویل یا نایلون بپوشانید و 2 ساعت خمیر را در یخچال استراحت دهید.

 

100 گرم کره باقی مانده را روی کاغذ روغنی یا فویل به ضخامت 1 سانتیمتر پهن کنید و داخل فریزر قرار دهید تا سرد و سفت شود ، روی سطح کار کمی ارد بپاشید و خمیر را با وردنه پهن کنید ، کره سرد را در مرکز خمیر قرار دهید ، لبه های خمیر را روی هم بیاورید و به هم بچسبانید تا کره مخفی شود سپس خمیر را چند تا بزنید و روی هم بیاورید تا اندازه اش 1/4 شود.

 

نان شیرینی

 

خمیر را پس از تا زدن 30 دقیقه داخل یخچال استراحت دهید ، خمیر را از یخچال خارج کنید و با وردنه روی خمیر بکشید تا پهن شود ( دقت کنید کره از خمیر بیرون نزند ) و مجدد تا بزنید و 30 دقیقه در یخچال استراحت دهید ، این کار را چند بار انجام دهید تا کره به لایه های خمیر نفوذ کند ، در مرحله اخر میتوانید خمیر را داخل کیسه فریزر بسته بندی کنید و 1 شب داخل یخچال قرار دهید.

 

پس از استراحت نهایی خمیر را روی سطح کار نازک پهن کنید و به شکل مثلث خمیر را برش بزنید ، مقداری شکلات چیپسی در مرکز خمیر قرار دهید و خمیر را از قسمت پهن مثلث به سمت باریک ان به آرامی رول کنید تا همانند شکل شود ، خمیرهای آماده شده را داخل سینی فر با فاصله قرار دهید و 2 ساعت داخل فر خاموش به آنها استراحت دهید تا حجم خمیرها دو برابر شود.

 

نان شیرینی

 

زرده تخم مرغ را با کمی شیر یا آب رقیق کنید و روی خمیرها بزنید ( میتوایند روی خمیرها کمی شکر بپاشید ) ، سینی را داخل فری که از قبل با دمای 200 درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است 15 – 20 دقیقه قرار دهید تا نان ها طلایی شوند.

 

نکته ها : میتوانید از خمیر هزارلا برای تهیه این نان خوشمزه استفاده کنید ، مواد داخل کروسان را میتوانید با هر چیزی که دوست دارید مانند کشمش ، گردو ، کالباس ، مرغ و … جایگزین کنید ، میتوانید این نان ها را پس از پخت در فریزر قرار دهید و در زمان مصرف گرم کنید بدون اینکه از کیفیت آن کاسته شود.

راه چاره ازدواج‌های اجباری

Image result for ‫ازدواج‌های اجباری‬‎



مسوولیت پذیر باشید

یکی از معیارهای همسر مناسب و یکی از شرایط ازدواج موفق «دوست داشتن» فرد مقابل است. توجه داشته باشید اگر دچار این مشکل هستید،‌ مسئولیت پذیر باشید. فرد وظیفه شناس و مسئولیت پذیر، مسئولیت کارها و اشتباهات خود را می پذیرد و اجازه نمی دهد دیگری به خاطر اشتباه وی دچار خسران و زیان گردد.


به بیان دیگر یا از همان ابتدا باید فردی را انتخاب می کردید که علاوه بر اینکه تمام معیارهای خوب را دارا بود، ‌به دل شما هم می نشست و یا اینکه اگر در ابتدا به این مطلب مهم توجه نکرده اید نباید زندگی را به سادگی از هم بپاشید.


فرد مقابل به اندازه شما در این زندگی سهیم است و شما با اشتباهتان او را هم درگیر مشکلات عدیده ای کرده اید. در این وضعیت بهترین و درست ترین حالت این است که تمام سعی و تلاشتان را برای عشق ورزی و مورد محبت قرار دادن نامزدتان قرار دهید تا مهر و محبت او به دلتان ورود یابد.


چطور محبت ایجاد کنیم؟


۱ – انجام کارها و فعالیت هایی که باعث افزایش مهر فرد مقابل (نامزد) در دلتان می شود:

به نامزدتان ابراز علاقه کنید. به او بگویید که دوستش دارید. این جمله هم در دل خود شما اثر می کند و هم دل نامزدتان را پر از محبت شما می گرداند. محبت به طور طبیعی محبت می آفریند. اگر نامزدتان به شما ابراز علاقه و محبت کرد، ‌این لطف او را بی پاسخ نگذارید.


۲ – توجه بیشتر به ویژگی های مثبتی که نامزدتان دارد می تواند محبت او را در دلتان عمیق تر کند. نیمه پر لیوان را ببینید. در این وضعیت نیز یکی از کارهای مهم توجه به ویژگی ها و اخلاقیات مثبت نامزدتان است. این امر باعث می شود نکات مثبت و خوب نامزدتان بیشتر از نکات منفی وی به چشمتان بیاید و علاقه تان به وی بیشتر و بیشتر شود.


۳ – عشق و علاقه او نسبت به خود را باور کرده و برای این عشق احترام قائل باشید.

فرد مقابل به اندازه شما در این زندگی سهیم است و شما با اشتباهتان وی را نیز درگیر مشکلات عدیده ای کرده اید. در این وضعیت بهترین و درست ترین حالت این است که تمام سعی و تلاشتان را برای عشق ورزی و مورد محبت قرار دادن نامزدتان قرار دهید تا مهر و محبت وی به دلتان ورود یابد

Image result for ‫ازدواج‌های اجباری‬‎

۴ – روی آینده متمرکز شوید و سعی کنید زندگی آینده خود را با او تصور کنید. اهداف و برنامه های مشترک برای زندگی مشترکتان در نظر بگیرید و روی اجرای آنها متمرکز شوید تا به هم نزدیک شوید. نه احساسی که به او دارید و میانتان فاصله می اندازد. ما با کسانی که اهداف مشترک داریم، احساس نزدیکی بیشتری می کنیم. مثل همکارانی که با آنها روی یک پروژه کار می کنیم یا همکلاسی دانشگاه که یک تحقیق مشترک داریم. پس اگر این اشتراکات در مسائل اصلی زندگی میان شما و همسرتان ایجاد شود، احساس علاقه و نزدیکی بیشتری به او خواهید داشت.

از کجا بدانیم پسری دوستمان دارد

Image result for ‫از کجا بفهمیم پسری دوستمان دارد‬‎


۱- اولین علامت دوست داشتن این است که اگر پسری شما را دوست داشته باشد به علایق و خواسته های شما توجه زیادی نشان می دهد. او دوست دارد بداند که شما از چه چیزهایی خوشتان می آید و از چه چیزهایی متنفرید؟ وقتی علایقتان برای پسر مهم باشد و به دنبال جمع آوری این اطلاعات در مورد شما باشد یعنی واقعا به شما علاقه دارد.


جمع آوری اطلاعات در مورد شما به دو صورت است:


به صورت مستقیم: گاهی در صحبت ها از موضوعات مورد علاقتان سوال می کند. ممکن است از شما بپرسد چه آرزوهایی دارید و از چه چیزهایی دوری می کنید.

به صورت غیر مستقیم: از دوستان و اطرافیانتان بدون این که مطلع شوید درباره علاقه مندی های شما سوال می کند.

۲- وقتی فهمید به چه چیزهایی علاقه دارید یکدفعه علایقش را به سمت چیزهایی که شما دوست دارید تغییر جهت می دهد. مسائلی که قبلاً برایش مهم نبودند اما چون مورد علاقه شماست را دوست دارد امتحان کند. مثلاً علاقه مند شدن و خوردن غذای خاصی که شما دوست دارید. گاهی هم سعی می کند درباره موضوعات مورد علاقه شما صحبت کند تا از این طریق بتواند دل شما را بیشتر به دست بیاورد.


۳- اگر پسری به شما علاقه داشته باشد دوست دارد زمان زیادی را با یکدیگر سپری کنید. هر چقدر هم که کار داشته باشد و سرش شلوغ باشد اما باز هم زمانی را برای بودن در کنار شما در نظر می گیرد.


مثلا اگر مجبور است که به سفری برود قبل از رفتن به شما زنگ می زند و می خواهد حتما شما را ببیند. یا اگر از او بخواهید برایتان کاری انجام دهد با اینکه کار مهمی را باید انجام دهد و زمان خالی ندارد اما برنامه آن روز را به گونه ای تغییر می دهد که کار شما را حتماً انجام دهد.


۴-  از کجا بفهمیم پسری دوستمان دارد ؟ پسری که از صمیم قلب به شما علاقه مند است شما را به دوستان و حتی خانواده اش معرفی می کند و البته این کار را با افتخار انجام می دهد. اگر مدتی است که با پسری آشنا شدید اما هنوز وجود شما را از همه مخفی می کند و وقتی به او می گویید که چرا به خانواده ات نمی گویی دلیل موجه و قانع کننده ای نمی یابید، زنگ خطری برای شماست. چون ممکن است شما را برای هوا و هوس چند روز خوشگذرانی خود بخواهد.


۵- در فکر ازدواج با شماست .وقتی پسر شما را دوست داشته باشد برای خواستگاری و ازدواج پیشقدم می شود. اگر هر موقع حرف از ازدواج به میان می آید از جواب دادن طفره می رود، بحث را عوض می کند و یا بهانه های واهی می آورد و ازدواج را به تاخیر می اندازد، باید به علاقه او شک کنید. زیرا پسری که شما را از ته قلب دوست داشته باشد به خاطر اینکه شما را از دست ندهد فوراً پا پیش می گذارد.


شما می توانید او را امتحان کنید مثلاً به او بگویید خواستگاری زنگ زده که سمج است و می خواهد هر چه زودتر به او جواب دهم. از او بخواهید هر چه سریع تر تکلیفتان را روشن کند. اگر به فکر آمدن به خواستگاری شما افتاد که خیلی خوب است اما اگر باز هم طفره رفت باید به عشق او شک کنید.

تور گیپور خوراکی تزیینی شوگر ویل

1sugarveil1





t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/



تور گیپور خوراکی تزیینی شوگر ویل   Sugar Veil و  Sugarveil Edible Lace

هر دم از این باغ بری میرسد ! ابتکار را انتهایی نیست !! این تور گیپور خوراکی که برای تزیین انواع کیک و شیرینی ها بکار میرود توسط میشله هستر Michele Hester ابداع شده است .  این هنرمند مبتکر که زمینه کاریش طراحی مد و پارچه است میگوید که به ابداع این تور و کاربرد آن در صنایع خوراکی علاقمند شده و تلاش کردم تا این تور را در این زمینه نیز بتوان استفاده کرد .

michele_hesse

و در طی کار و تحقیق در باب این ایده جدید توانستم پارچه ای خوراکی ! برای تزیین کیک ها و شیرینی ها ابداع کنم که چند سال بعد به ثبت امتیاز شوگل ویل Sugar veil انجامید و در حین کار هیچگاه درجا نزدم .این پودر یک مخلوط است که آنرا  شوگر ویل نام نهادند و پس از ترکیب با آب جوش و چند دقیقه هم زدن میتوان به  پوششی مانند گیپور یا تور ظریفی دست یافت و روی کیک لباسی پوشاند ! که قبل از آن هرگز چنین چیزی به مخیله کسی خطور نمیکرد .

1sugarveil5

ماده اصلی این خمیر , پودر است که در بسته بندیهای متنوع بفروش میرسد .به ازای هر 142 گرم پودر  , 120 میلی لیتر آب جوش نیاز دارید . حدود 4 دقیقه باید با همزن خوب بهم بزنید . سپس روی ظرف را با سلوفان به مدت 24 ساعت کاملا میپوشانید .

1sugarveil6

این پودر با آبجوش به صورت خمیر در آمده و  بعد مایه را کاملا هم زده تا حباب های هوا خارج شود و مایه نرمی بدست اید . در صورتیکه میخواهید مایه رنگی باشد هم اکنون زمان افزودن رنک مجاز خوراکی است و بعد روی شابلون های قابل انعطاف ریخته و با کمک لیسک روی سطح ورقه سیلیکونی که نوعی قالب بشمار میرود , پرس میشوند و بعد از مدتی اجازه دهید تا خشک شود و خود را بگیرد . زمانی که دیگر به انگشتان نمیچسبد حدود 24 ساعت دیگر موقع برداشتن تور است .

1sugarveil7

پس از این مدت زمان گیپور ور آمده و سپس روی کار اصلی مونتاژ میشوند .

1sugarveil2
این گیپور خوراکی روی کاپ کیک ها استفاده میشود و به رنگهای سفید و نقره ای و طلایی و رنگی میتوان آنها را تهیه کرد . 

1sugarveil3

حتی میتوان با این ماده برای زیر کیک و مافین و شیرینی ها سوالفت های خوراکی  تهیه نمود .

1sugarveil4

برای تهیه حاشیه های گیپور خوراکی و یا نوشتن متن روی کیک و تذهیب دور طرح های کیک و شیرینی نیز میتوان از قلم دورگیر مخصوص مایه گیپور خوراکی استفاده کرد که به SugarVeil Icing Dispenser موسوم هستند  . که پمپ و مخزن و نوک تیز قلم مانند دارند و داخل مخزن آن را با مایه  گیپور خوراکی پر کرده و شدت خروج مایه را تنظیم کرده و روی کار استفاده میکنند .

1sugarveil10

روی کاغذ مومی یا سلوفان طراحی را انجام میدهند و سپس با این قلم طراحی کرده و بعد آن طرح را از کاغذ جدا کرده و روی کار اصلی و کیک و شیرینی و دسرها قرار میدهند .

1sugarveil23

اگر نقاشی بلد نباشید مشکلی نیست میتوانید از شابلون های آماده متنوع استفاده کنید .

1sugarveil24

براحتی با شابلون نقش انداخته

1sugarveil22

و پس از خشک شدن از روی سطح برداشته و روی کار مونتاژ کنید . گیپورهای خوراکی نرم و قابل انعطاف هستند و نمی شکنند .



1sugarveil25

تزیین هایی از کیک و شیرینی با استفاده از تور گیپور تزیینی

علاوه بر تور گیپور میتوانید با این خمیر و مایه خوراکی ؛ رشته و بافته و قیطان و نوار های تزیینی خوراکی درست کنید . مطابق تصاویر باید روی سطحی صاف با کاردکی کنگره دار آنرا کشیده و پهن کنید و سپس با مایه دیگری از رنگ دیگر منجوق یا نوارهایی لابلای آنها ایجاد کنید و سپس اجازه دهید سرد شده و خود را بگیرد . حالت الاستیکی آن مانع از شکتتدگی نوارها میشود . در تهیه این پودر ها گفته میشود که هیچگونه مواد افزودنی غیر مجاز بکار نرفته و کاملا سالم میباشد 

تهیه گیپور خوراکی + تصاویر



IF

 

مواد اولیه :

آب مقطر :  نصف پیمانه
ثعلب :  ۱ قاشق غذاخوری
پودر قند :  ۱ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت :  ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
گلوکز یا شربت ذرت :  یک چهارم قاشق غذاخوری
گلیسیرین :  ۷گرم
رنگ خوراکی :  در صورت تمایل یک قطره

طرز تهیه :

اول پودر ثعلب رو روی آب می ریزیم و یکم صبر میکنیم تا حجمش اضافه شه و کمی حل بشه، بعد با همزن می زنیم تا کاملا یکدست بشه.

1

2

بعد بقیه مواد رو اضافه می کنیم و با قاشق یا دور کند همزن می زنیم تا کاملا یکدست شه، یا اینکه همه رو با دست هم میزنیم (حدود ۲۰ دقیقه با قاشق هم بزنید تا یکدست بشه)

3

4

بعد با کاردک روی مولد می کشیم.

55

6

7

بعد مطابق با کاردک روی مولد مخصوص می کشیم و ۶-۸ ساعت در محیط قرار می دیم تا خشک بشه. وقتی خشک شد با احتیاط از مولد جدا می کنیم،

8

5

9

10

(اگر فر برقی دارید در دمای ۷۰-۸۰ درجه ۱۰-۱۲ دقیقه قرار بدید تا خشک بشه ولی اگه گیپو زیاد توی فر بمونه خشک و شکننده میشه و تلفات میده. با فر گازی نمیشه)
بااین مقدار از مواد حدود ۴.۵ تا ۵ مولد گیپور بدست میاد و اگه بیشتر از حد نیازتونه میتونین دستور رو نصف کنین. اگه هم مقدار موادتون اضافه موند میتونین باقیشو تو یه سلوفون که خوب هواگیری شده تا یه هفته داخل یخچال نگه دارین 

رولت خامه طرح دار


نکته‌ای که برای تهیه رولت طرح دار و کلیه کیک‌هایی که در ساختار آن از سفیده و زرده به صورت جداگانه استفاده می‌شود این است که هنگام جدا کردن زرده و سفیده به هیچ عنوان نباید زرده درون سفیده وجود داشته باشد در غیر این صورت سفیدهپف نخواهد کرد. نکته دیگر اینکه، بهتر است یک قاشق شکر به سفیده بزنید، در این صورت پف سفیده نخواهد خوابید و خطای هم زدن به حداقل خواهد رسید. همچنین می‌توانید از 1/8 کرم تارتار و  یا آب لیمو‌تازه به سفیده بزنید تا سفیده پف بهتری داشته باشد. برای تهیه رولت طرح دار ابتدا می‌بایست خمیر دکور آن و  سپس خامه داخل آن تهیه شود.


مواد لازم جهت تهیه خمیر دکور

آرد

40 گرم

پودر قند

30 گرم

سفیده تخم‌مرغ

1 عدد

رنگ خوراکی

به میزان لازم


طرز تهیه خمیر دکور

  1.  ابتدا سفیده تخم‌مرغ و پودر قند را بزنید تا از حالت لزجی خارج شود.
  2. آرد را الک کرده و به آرامی به تخم‌مرغ اضافه کنید.
  3. میزان مناسبی از رنگ خوراکی را به مخلوط بالا اضافه کنید و به خوبی ترکیب کنید.
  4. خمیر حاصله را درون قیف با ماسوره ساده ریخته و طرح مورد نظرتان را روی کاغذ روغنی که از قبل به کمک قلم مو چرب شده است بکشید. (اگر طرح شما از پیچیدگی برخوردار است می‌توانید طرح را روی کاغذ روغنی به صورت معکوس بکشید.)
  5. پس از کشیدن طرح مورد نظر قالب را به مدت یک ساعت در فریزر استراحت دهید. توجه داشته باشید که برای طرح‌های چند رنگ بهتر است بین هر رنگ فاصله‌ای چند دقیقه‌ای در فریزر قایل شوید تا رنگ‌ها با هم تداخل پیدا نکنند.
  6. در این فاصله مشغول تهیه رولت شوید.
روش کار با خمیر دکور


مواد لازم جهت تهیه رولت خامه

آرد سفید

100 گرم

تخم‌مرغ

4 عدد

شکر

100 گرم

آب گرم

1/8 پیمانه

وانیل

1/8 قاشق چای‌خوری

عسل

1 قاشق چای‌خوری

خامه شیرین‌شده

250 گرم


طرز تهیه رولت خامه

  1. ابتدا زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا کنید.
  2. آرد را 3 مرتبه الک کنید.
  3. زرده، شکر و وانیل را بزنید. آب داغ و عسل را بیفزایید و به هم زدن ادامه دهید.
  4. سفیده را بزنید تا از کاسه برنگردد.
  5. زرده، آرد و سفیده را در 3 مرحله به صورت متناوب با یکدیگر مخلوط کنید. توجه داشته باشید که در حین ترکیب پف مواد نخوابد.
  6. سینی رولت را از فریزر خارج کنید و مواد رولت را روی آن بریزید و به طور یکنواخت در سطح قالب پخش کنید.
  7. سینی را درون فری که از قبل با درجه حرارت 180 درجه سانتی‌گراد گرم شده است به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید.
  8. در این فاصله خامه شیرین‌شده را بزنید تا فرم بگیرد.
  9. اجازه دهید رولت پس از خارج کردن از فر به طور کامل خنک شود. (برای این منظور بهتر است یک سینی روی سینی رولت قرار دهید تا سطح رولت خشک نشود.) سپس خامه کشی و رول کنید. بهتر است رولت 24 ساعت در یخچال استراحت کند و بعد برش دهید.

 رولت نقش دار


گروه آشپزی ستاره

طرز تهیه کیک رولت طرح دار

Image result for ‫آموزش طرح روی رولت‬‎


مواد لازم:


آرد سفید 100 گرم

تخم‌مرغ 4 عدد 

شکر 100 گرم

آب گرم 1/8 پیمانه

وانیل 1/8 قاشق چای‌خوری 

عسل 1 قاشق چای‌خوری 

خامه فرمی 250 گرم

آرد 40 گرم 

پودر قند 30 گرم

سفیده تخم‌مرغ 1 عدد

رنگ خوراکی به میزان لازم


طرز تهیه خمیر دکور:
 ابتدا سفیده تخم‌مرغ و پودر قند را بزنید تا از حالت لزجی خارج شود. آرد را الک کرده و به آرامی به تخم‌مرغ اضافه کنید. میزان مناسبی از رنگ خوراکی را به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید.
 
خمیر را درون قیف ساده ریخته و طرح مورد نظرتان را روی کاغذ روغنی که از قبل به کمک قلم مو چرب شده است بکشید. پس از کشیدن طرح مورد نظر قالب را به مدت یک ساعت در فریزر استراحت دهید. توجه داشته باشید که برای طرح‌های چند رنگ بهتر است بین هر رنگ فاصله‌ای چند دقیقه‌ای در فریزر قایل شوید تا رنگ‌ها با هم تداخل پیدا نکنند.
Image result for ‫آموزش طرح روی رولت‬‎
طرز تهیه رولت: فر را تا دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.
در فاصله ای که قالب در یخچال قرار دارد، ابتدا زرده و سفیده تخم‌مرغ را از هم جدا کنید. آرد را 3 مرتبه الک کنید. زرده، شکر و وانیل را باهم خوب هم بزنید. آب داغ و عسل را بیفزایید و به هم زدن ادامه دهید. سفیده را بزنید تا از کاسه برنگردد. زرده، آرد و سفیده را در 3 مرحله به صورت متناوب با یکدیگر زیر و رو کنید و خیلی هم نزنید.
سینی رولت را از فریزر خارج کنید و مواد رولت را روی آن بریزید و به طور یکنواخت در سطح قالب پخش کنید. سینی را درون فر به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید.
 اجازه دهید رولت پس از خارج کردن از فر به طور کامل خنک شود. سپس خامه کشی و رول کنید. بهتر است رولت 24 ساعت در یخچال استراحت کند و بعد برش دهید.
 
 
نکته:در تهیه رولت طرح دار و کلیه کیک‌هایی که در ساختار آن از سفیده و زرده به صورت جداگانه استفاده می‌شود، هنگام جدا کردن زرده و سفیده به هیچ عنوان نباید زرده درون سفیده وجود داشته باشد در غیر این صورت سفیده پف نخواهد کرد.
 
بهتر است یک قاشق شکر به سفیده بزنید، در این صورت پف سفیده نخواهد خوابید و خطای هم زدن به حداقل خواهد رسید. همچنین می‌توانید از 1/8 کرم تارتار و یا آب لیمو‌تازه به سفیده بزنید تا سفیده پف بهتری داشته باشد.
 
می توانید از میوه خرد شده یا مربا در مغز رولت استفاده کنید.
 

IUD - آی یو دی

Image result for ‫انواع IUD آی یو دی‬‎


IUD آی یو دی یک روش سالم و موثر، مطمئن و برگشت پذیر جهت جلوگیری از بارداری است که عوارض بسیار کمی دارد. این وسیله کوچک، از جنس فلز یا پلاستیک است که توسط ماما یا پزشک داخل رحم قرار می گیرد.


انواع IUD آی یو دی


در حال حاضر دو نوع IUD آی یو دی در بازار عرضه می شود:


1- نوع مسی که به تدریج مس آزاد می کند.


2- نوع میرنا که به تدریج پروژسترون آزاد می کند.


با توجه به اینکه IUD آی یو دی میرنا پروژسترون آزاد می کند می تواند عوارض وسایل پیشگیری از بارداری هورمونی را داشته باشد. به همین علت توصیه می شود تا حد امکان از نوع مسی IUD آی یو دی استفاده می شود. تنها مزیت IUD آی یو دی پروژسترونی میرنا نسبت به IUD آی یو دی مسی کاهش خونریزی قاعدگی در مصرف کنندگان IUD آی یو دی میرنا می باشد که همانطور که می دانید کاهش خونریزی قاعدگی عوارض خاص خود را دارد.


جهت گذاشتن IUD آی یو دی به کجا باید مراجعه شود؟


در ایران این وسیله را می توان در مطب های خصوصی پزشکان، متخصص زنان و زایمان و یا کارشناسان مامایی گذاشت. همچنین در درمانگاه ها نیز که دارای کلینیک مامایی هستند، گذاشتن این وسیله به وسیله ماما یا پزشک انجام می شود.


ماما یا پزشک قبل از گذاشتن IUD آی یو دی از خانم در رابطه با تعداد فرزندان و بیماری هایی که به آن ها مبتلا است سوال می کنند. سپس خانم را معاینه داخلی می کنند و آزمایشات لازم (مثل پاپ اسمیر) انجام می شود. پس از بررسی آزمایشات، اگر خانمی که می خواهد IUD آی یو دی بگذارد از هر لحاظ سالم باشد و مشکل خاصی نداشته باشد، از او می خواهند در روزهای 2 تا 5 عادت ماهیانه برای گذاشتن IUD آی یو دی مراجعه کند اما اگر خانم مبتلا به عفونت رحم یا واژن باشد، تا درمان عفونت، IUD آی یو دی گذاشته نمی شود.


کار گذاری IUD آی یو دی نیازی به استفاده از بی حسی ندارد. تنها کافیست که نیم تا یک ساعت قبل از مراجعه به مطب، یک کپسول مفنامیک اسید، میل نمائید پس از کار گذاشتن IUD آی یو دی نیازی به استراحت اضافه ندارید، تنها در روزهای اول، سعی کنید از حمل وسایل سنگین و زور زدن خودداری کنید زیرا امکان خروج خود به خودی IUD آی یو دی را افزایش می دهد اما بغل کردن و در آغوش کشیدن بچه منعی ندارد. همچنین در روزهای اول پس از کار گذاشتن IUD آی یو دی می توانید در صورت احساس درد هر 8 ساعت یک کپسول مفنامیک اسید میل کنید.


نکته مهم در مورد IUD آی یو دی


به خاطر داشته باشید در ماه اول پس از کارگذاری IUD آی یو دی نمی توان به اثر آن در پیشگیری از بارداری چندان مطمئن بود. بنابراین در ماه اول کارگذاری IUD آی یو دی باید از وسیله دیگری مثل کاندوم جهت جلوگیری از بارداری استفاده نمود. پس از معاینه توسط ماما و پزشک و چک و کنترل نخ IUD آی یو دی و اطمینان از قرار گرفتن آن در محل مناسب، می توانید در ماه بعد با اطمینان از این وسیله استفاده کنید. نخ IUD آی یو دی به اندازه 2 الی 3 سانتی متر از دهانه رحم قطع می شود و رد تماس جنسی لمس نمی شود (مگر نخ IUD آی یو دی بلند باشد).

Image result for ‫انواع IUD آی یو دی‬‎


اگر IUD آی یو دی گذاشته این می توانید برای کنترل آن، پس از پایان قاعدگی نخ IUD آی یو دی را لمس کنید. برای این منظور دست خود را شسته و داخل کانال واژن کنید تا به دهانه رحم برسد. نخ IUD آی یو دی را لمس کنید و دستتان را خارج کنید. مراقب باشید نخ IUD آی یو دی به هیچ عنوان کشیده نشود. اگر نخ IUD آی یو دی را لمس نکردید، برای بررسی وجود آن در رحم، به مطب مراجعه کنید. در این مواقع پزشک یا ماما پس از معاینه در صورتی که IUD آی یو دی را مشاهده نکردند برای شما یک سونوگرافی درخواست مس کنند.


آیا IUD آی یو دی وسیله مطمئنی برای پیشگیری از بارداری است؟


بلی – اگر IUD آی یو دی به روش صحیح گذاشته شود و هر 6 ماه یکبار کنترل منظم شود، از بارداری پیشگیری می کند.



IUD آی یو دی وسیله ای مطمئن جهت پیشگیری از بارداری است و نوع مسی آن عوارض داروهای پیشگیری از بارداری مثل انواع قرص و آمپول را ندارد.

بعد از سال اول استفاده از IUD آی یو دی، احتمال بارداری با آن کمتر می شود.

بعضی پزشکان می گویند هر چه IUD آی یو دی بهتر گذاشته شود، اثر پیشگیری از بارداری آن بیشتر می شود. بنابراین بهتر است خانم ها برای گذاشتن این وسیله به ماما یا پزشک مطمئن و با تجربه مراجعه کنند.

عوارض IUD آی یو دی با گذشت زمان کمتر می شود.

Image result for ‫انواع IUD آی یو دی‬‎

گذاشتن IUD آی یو دی به چه زنانی توصیه می شود؟


1- زنانی که می خواهند جهت پیشگیری از بارداری از وسیله ای استفاده کنند که عوارض زیادی نداشته باشد و تا حدود زیادی مطمئن باشد.


2- زنانی که ترجیح می دهند روشی انتخاب کنند که نیاز به مصرف روزانه یا استفاده در هر بار نزدیکی نداشته باشد.


3- زنانی که شیر می دهند.


مزایای IUD آی یو دی


1- عوارض IUD آی یو دی مسی از عوارض قرص ها و آمپول های پیشگیری از بارداری، کمتر است.


2- خانم ها بلافاصله پس از برداشتن IUD آی یو دی مسی می توانند باردار شوند.


3- اثر IUD آی یو دی طولانی است و گاهی 5 تا 8 سال از بارداری پیشگیری می کند.


چه زنانی نباید از IUD آی یو دی استفاده کنند؟


1- زنانی که خونریزی غیر طبیعی رحم دارند.


2- زنانی که به طور مادرزادی رحم های غیر طبیعی دارند. مثل رحم دو شاخ و…


3- زنانی که عفونت دستگاه تناسلی دارند.


4- زنانی که عقب ماندگی ذهنی دارند.


5- زنانی که تا کنون باردار نشده اند.


6- زنانی که تست پاپ اسمیر غیر طبیعی دارند.


7- زنانی که میومی دارند که شکل و اندازه حفره رحم را تغییر داده است.


8- زنانی که در حال درمان مول (بچه خوره) هستند.


9- زنانی که خونریزی شدید یا طولانی مدت در هنگام قاعدگی دارند و یا دارای اختلالات انعقادی و کم خونی هستند بهتر است از نوع مسی IUD آی یو دی به علت احتمال بیشتر شدن خونریزی استفاده نکنند. همچنین زنانی که حساسیت به مس دارند نیز نباید از IUD آی یو دی مسی استفاده کنند.


10- خانم هایی که سابقه بارداری خارج از رحمی دارند به علت اینکه IUD آی یو دی پروژسترونی احتمال بارداری خارج رحم را زیاد می کند بهتر است از IUD آی یو دی پروژسترونی استفاده نکنند.


عوارض IUD آی یو دی


1- سوراخ شدن رحم با آی یو دی:


احتمال سوراخ شدن رحم با این وسیله وجود دارد. احتمال دارد که در حین گذاشتن آی یو دی، رحم پاره شود و یا در ماه های بعدی استفاده از آی یو دی، پارگی رحم اتفاق بیفتد.


2- درد بعد از گذاشتن آی یو دی:


خانم ها بلافاصله بعد از گذاشتن این وسیله ممکن است دچار درد یا کمی خونریزی شوند که برای مدتی ادامه یابد. همچنین در ماه های اول پس از گذاشتن آی یو دی، ممکن است خانم ها مبتلا به کمردرد یا دردهای شکمی شوند. این دردها با خوردن بروفن یا مفنامیک اسید زیر نظر پزشک، کم می شود.


3- خونریزی شدید و افزایش درد در زمان عادت ماهیانه (در نوع مسی):


در صورت استفاده از آی یو دی مسی ممکن است خونریزی افزایش یابد و این افزایش خونریزی موجب کمبود آهن شود. بنابراین بسیاری از پزشکان یا کارشناسان مامایی چند ماه بعد از استفاده از این وسیله، دستور آزمایش خون می دهند و زنان را از لحاظ کم خونی کنترل می کنند. (البته این عارضه در نوع مسی آی یو دی دیده می شود و آی یو دی میرنا می تواند موجب کم شدن خونریزی قاعدگی بشود و در صورت خونریزی شدید، می توان از این آی یو دی استفاده کرد).


4- خارج شدن IUD آی یو دی از رحم:


یکی از شایعترین عوارض آی یو دی، خارج شدن خود به خود آن است که معمولا در اولین ماه گذاشتن آن اتفاق می افتد. تعداد کمی از زنان متوجه خارج شدن آن می شوند و در اکثر مواقع، خانم ها متوجه خارج شدن آی یو دی نمی شوند. خارج شدن آی یو دی از رحم بدون اینکه فرد استفاده کننده متوجه شود، یکی از مهمترین دلایل حامله شدن پس از گذاشتن آی یو دی است. بعضی مواقع این وسیله در زمان عادت ماهیانه و با خون عادت خارج می شود و فرد متوجه دفع آن نمی شود. به همین علت به خانم هایی که از آی یو دی استفاده می کنند توصیه می شود حتما نوارهای استفاده شده در زمان عادت ماهیانه را کنترل کنند که در صورت خارج شدن آی یو دی متوجه شوند.


5- عفونت رحمی:


در هفته اول گذاشتن IUD آی یو دی، احتمال عفونت رحمی زیاد است و به تدریج احتمال عفونت کم می شود.


6- افزایش احتمال بارداری خارج از رحم (نوع پروژسترونی):


نوع پروژسترونی IUD آی یو دی احتمال بارداری خارج از رحم را افزایش می دهد. البته نوع مسی آی یو دی موجب افزایش بارداری خارج رحم نمی شود.


زمان گذاشتن آی یو دی


زنانی که می خواهند از این روش استفاده کنند نباید حامله باشند. اگر حامله نباشند، هر زمان می توانند آی یو دی را بگذارند اما بهترین زمان برای گذاشتن آی یو دی، روزهای 2 تا 5 قاعدگی است زیرا گذاشتن آن در این زمان راحتتر است.


چه مدت پس از زایمان می توان آی یو دی گذاشت؟


بهترین زمان گذاشتن آی یو دی 6 تا 8 هفته پس از زایمان است.


آیا پس از سزارین نیز می توان از آی یو دی استفاده کرد؟


بلی – 6 تا 8 هفته پس از سزارین نیز می توان آی یو دی گذاشت.


چه مدت پس از سقط می توان آی یو دی گذاشت؟


اگر سقط زیر 12 هفته باشد، بلافاصله می توان آی یو دی را در رحم گذاشت. اگر سقط بعد از 12 هفته باشد، 6 تا 8 هفته پس از سقط می توان از این وسیله استفاده کرد. همچنین اگر خانمی پس از زایمان، به نوزاد شیر خود را ندهد یا گاهی شیر خود و گاهی شیر خشک بدهد و از وسیله جلوگیری از بارداری استفاده نکند، باید قبل از گذاشتن آی یو دی آزمایش حاملگی دهد و در صورت منفی بودن، آی یو دی بگذارد.


حامله شدن پس از برداشتن آی یو دی


بلافاصله پس از برداشتن آی یو دی می توان باردار شد. با برداشتن آی یو دی، 30 درصد زنان در ماه اول و 90 درصد زنان در 12 ماه اول حامله می شوند. یکی از مزایای آی یو دی این است که خانم ها بلافاصله پس از برداشتن آن می توانند باردار شوند. (اگر خانمی از قرص یا آمپول های پیشگیری از بارداری استفاده کنند، پس از قطع مصرف مدتی طول می کشد تا بتواند باردار شود.)


خارج کردن آی یو دی


در صورتی که تمایل دارید باردار شوید و یا به هر دلیل می خواهید آی یو دی را خارج کنید می توانید به مطب ماما یا پزشک یا درمانگاه تنظیم خانواده مراجعه کنید. برای این کار باید در زمان قاعدگی مراجعه کنید. خارج کردن آی یو دی از کار گذاشتن آن ساده تر است و با یک پنس انجام می شود.


شما دوستان عزیز می توانید جهت خرید کاندوم – خرید ژل و خرید اسپری به فروشگاه لوازم زناشویی مجاز بادکنک ها به آدرس www.badkonakha.com مراجعه نمائید، لازم به ذکر بوده تمامی محصولات موجود در فروشگاه مجاز بوده و دارای کد مجوز می باشند، که در قسمت توضیحات هر محصول در سایت ثبت شده و قابل مشاهده هستند، همچنین فروش این محصولات نیاز به نسخه پزشک نداشته و فروش آن کاملا مجاز بوده و به صورت OTC در دسترس همگان می باشد.

احتمال بارداری با IUD چقدر است؟

Image result for ‫احتمال بارداری با IUD چقدر است؟‬‎



به خاطر داشته باشید که دستگاه IUD مسی می تواند یکی از بهترین روش ها برای حل تمام مشکلات زنانه در بدنتان باشد. برای افزایش آگاهی خود و یادگیری همه واقعیت های مهم در مورد احتمال باردار شدن زنان با وجود دستگاه IUD مسی در بدنشان، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.


آیا امکان دارد با وجود IUD باز هم باردار شوم؟


دستگاه IUD (درون رحمی) مسی چیست؟


در ابتدا، لازم است بدانید که IUD شامل یک دستگاه پلاستیکی کوچک همراه با سیم مسی در اطراف ساقه آن است. همچنین، به خاطر داشته باشید که هر متخصص زنان و زایمانی می تواند IUD مسی را در داخل رحم شما قرار داده و به کمک آن، از وقوع بارداری ناخواسته در بدن شما جلوگیری کند. در واقع، IUD به خانم های جوان کمک می کند تا از حامله شدن، برای مدت سه تا ده سال در امان باشند، بدون این که عوارض خاصی را تجربه نمایند.


چه کسانی می توانند از IUD مسی استفاده کنند؟


خانم های جوانی که مشتاق هستند تا برای یک مدت طولانی از روش های جلوگیری از بارداری قابل اعتمادی استفاده کنند، می تواند IUD مسی را انتخاب نمایند. علاوه بر این موارد، IUD می تواند بهترین گزینه برای زنانی باشد که ترجیح می دهند همراه با حفظ تعادل هورمونی در بدن خود، از بارداری های ناخواسته هم جلوگیری کنند.


 همچنین، جالب است بدانید که زنان شیرده هم می توانند بدون بروز هیچ گونه عوارض جانبی و تداخل هورمون ها در شیر خود، به منظور جلوگیری از حاملگی IUD مسی استفاده کنند و با کمک این روش، بتوانند سلامت کودک و تغذیه او با شیر مادر را نیز تضمین نمایند.


IUD مسی چگونه از بارداری جلوگیری می کند؟


به یاد داشته باشید که IUD مسی که به منظور جلوگیری از بارداری خانم های جوان مورد استفاده قرار می گیرد، در 99 ٪ موارد، موثر بوده و جلوی بروز بارداری های ناخواسته را به میزان بسیار بالایی می گیرد. به این ترتیب که یون های مس موجود در IUD مسی که حاوی مایعات سمی است، مانع حرکت اسپرم ها به داخل رحم زنان شده و از حامله شدن فرد استفاده کننده جلوگیری می کند. مس قرار گرفته در ساقه این دستگاه هم یون هایی را که دارای مایعات سمی هستند، به مخاط دهانه رحم فرد استفاده کننده انتقال داده و مایعات رحمی او را تحت تاثیر قرار می دهد.


 بنابراین، زمانی که اسپرم ها در تماس با این مایعات قرار می گیرند، ماهیت سمی مایعات باعث مهار فعالیت های آنها شده و از باردار شدن خانم استفاده کننده از IUD مسی پیشگیری می شود. در این حالت، اگر اسپرمی هم کمی فعال مانده باشد و سبب باروری تخمک گردد، یون های مسی موجود در ساقه دستگاه سبب اشباع محیط رحم شده و از اتصال تخمک بارور به دیواره رحم پیشگیری می کنند. پس، می توان ادعا کرد که IUD مسی مطمئن ترین راه برای کنترل بارداری در زنان محسوب می شود.




مزایای استفاده از IUD مسی برای جلوگیری از بارداری :


در ادامه این مقاله، برخی از مزایای برجسته استفاده از IUD مسی در زنان بیان شده است، که مهم ترین این موارد عبارتند از:


• IUD مسی، یک راه بسیار موثر برای جلوگیری از بارداری زنان است.


• استفاده از IUD مسی می تواند حدود سه تا ده سال از باردار شدن فرد استفاده کننده جلوگیری کند.


• هزینه نصب این دستگاه در داخل رحم زنان توسط هر دکتر متخصص زنان و زایمانی بسیار معقول بوده و به راحتی هم در دسترس عموم قرار دارد.


• از آن جایی که وجود دستگاه IUD در بدن زنان، تعادل هورمونی آن ها را به هم نمی ریزد، بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از بارداری محسوب شده و بر روی هورمون های باروری زنان نیز تاثیر منفی نخواهد داشت.


• قدرت باروری فرد استفاده کننده از IUD مسی، بلافاصله بعد از برداشتن آن فورا برگشت پذیر بوده و کنترل بارداری به این روش، هیچ تاثیری در بارداری های بعدی او نخواهد گذاشت.


بنابراین، هنگامی که زنان، IUD مسی را از رحم خود بیرون آوردند، سطح باروری آن ها به حد نرمال خود خواهد رسید. علاوه ب این موارد، لازم است به عنوان یک خانم جوان بدانید که برداشتن IUD مسی هم بسیار آسان است.


به خاطر داشته باشید که می توان از IUD مسی در زمان تغذیه نوزاد با شیر مادر هم استفاده کرد، چون .ج.د این دستگاه در بدن مادر شیرده هیچ تاثیری بر روی شیر او نمی گذارد.


علاوه بر این موارد، وجود IUD مسی در بدن زنان جوان، هیچ مشکلی در مورد مقاربت جنسی آن ها ایجاد نمی کند.


همچنین، دستگاه های درون رحمی مسی می توانند ظرف پنج روز بعد از قرار گرفتن در رحم زنان، با وجود داشتن رابطه جنسی محافظت نشده هم به پیشگیری از بارداری در بدن آن ها کمک کنند. بنابراین، هر زن جوانی می تواند از این روش به عنوان یک راه پیشگیری اضطراری از بارداری استفاده کند.

Image result for ‫احتمال بارداری با IUD چقدر است؟‬‎

نکاتی که باید درباره استفاده از IUD برای جلوگیری از بارداری بدانید :


هنگام استفاده از دستگاه IUD مسی، فرد استفاده کننده باید موارد زیر را در نظر داشته باشد:


خانم باید در هر ماه و پس از پایان یافتن دوره ماهیانه خود، از وجود IUD مسی در داخل رحم خود اطمینان حاصل کنند. در واقع، آن ها باید بررسی کنند که آیا IUD هنوز هم در جای مناسب خود قرار دارد و یا نه.

Image result for ‫احتمال بارداری با IUD چقدر است؟‬‎

اگر شما به عنوان یک زن استفاده کننده از IUD مسی از بروز هر گونه نشانه ی غیرمعمول، مانند درد در قسمت پایین شکم و یا درد در هنگام مقاربت جنسی با همسر خود رنج می برید و یا ترشحات مهبلی (واژن) شما غیرعادی شده است، بلافاصله باید به یک دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.


علاوه بر این موارد، اگر دوره ماهانه شما به عنوان یک خانم جوان با وجود IUD مسی در بدنتان، یک هفته عقب افتاده و یا الگوی خونریزی ماهانه شما غیرمعمول شده باشد، بلافاصله به یک دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و برای اطمینان بیشتر، تست حاملگی انجام دهید.


یادتان باشد که نگهداری دستگاه IUD مسی که تاریخ انقضای آن به اتمام رسیده است، توصیه نمی شود، چون استفاده دوباره از آن می تواند باعث بروز عوارض جدی در بدن فرد شده و همچنین، حاملگی های ناخواسته را در بدن او به دنبال داشته باشد.


چه زمانی استفاده از IUD برای خانمها مناسب نیست؟


هنگامی که شما به عنوان یک زن جوان، از IUD مسی به منظور جلوگیری از بارداری خود استفاده می کنید، باید از روش های درست استفاده از آن آگاهی کامل داشته و زمان دقیق استفاده از دستگاه را بدانید. در ادامه این مقاله، چند مورد از شرایطی که فرد استفاده کننده از IUD مسی، باید دستگاه را از بدن خود خارج کند، بیان شده است. مهم ترین این موارد عبارتند از:


• هنگامی که فرد می خواهد باردار شود، باید IUD مسی را از بدن خود خارج کند.


• اگر فرد استفاده کننده از IUD مسی از عفونت لگنی و یا بیماری های التهابی لگن (PID) رنج می برد، باید از پزشکان متخصص زنان و زایمان در مورد استفاده از این دستگاه راهنمایی بخواهد.


• هنگامی که خانم جوانی از خونریزی غیرطبیعی در واژن خود رنج می برند و با معاینه دقیق مهبل (واژن) و انجام آزمایشات گوناگون هنوز علت خونریزی او تشخیص داده نشده است، باید IUD مسی را از بدن خود خارج کند.


• هنگامی که زن استفاده کننده از IUD مسی تحت درمان سرطان گردن رحم قرار گرفته باشد، هم باید از به کار بردن دستگاه IUD منصرف شود.


در حال حاضر شما به عنوان یک خانم جوان با مطالعه دقیق این مقاله، همه چیز را در مورد مزایا و معایب استفاده از این روش کنترل بارداری بی خطر دانستید. پس می توانید برای جلوگیری از بروز بارداری های ناخواسته در بدن خود، موثرترین روش را انتخاب نمایید، بدون این که برای روشن قضیه نیازی به مشورت با دیگران داشته باشید!

سردمزاجی و یا کاهش میل جنسی در زنان و مردان



به ادعای زنانی که در یک تحقیق و مطالعه شرکت کرده بودند آنها به طور معمول با علاقه کامل رابطه ی جنسی با همسرشان برقرار نمی کنند و اصولا به فکر به ارگاسم رسیدن خود نیستند چرا که رغبتی در این زمینه در خود نمی بینند.


مثلا حدود 20 نوع اختلال جنسی در مردان وجود دارند ولی اختلالات جنسی عمده در مردان به سه دسته تقسیم می شوند:


اختلال نعوظ، اختلال در انزال و اختلال در میل جنسی. اختلالات جنسی عمده در زنان به شش دسته تقسیم می شوند: اختلال درد، اختلال در میل جنسی، اختلال در رسیدن به ارگاسم، اختلال در رطوبت دستگاه تناسلی، اختلال در برانگیختگی جنسی و اختلال در ارضا جنسی. بنابراین باید با اخذ شرح حال درست مشخص ساخت که منظور و هدف بیمار از بکاربردن اصطلاح «سردمزاجی» چیست.


سردمزاجی و یا کاهش میل جنسی از نظر علمی دارای تعریف است و صرف ادعای یک فرد دلیل بر بیمار بودن وی نیست. میل جنسی رابطه مستقیم با سن افراد دارد. با افزایش سن در هر دو جنس میل جنسی کاهش می یابد منتهی شدت آن در افراد مختلف متفاوت است.


اینکه تعداد روابط زناشویی طبیعی در یک زوج چند بار در هفته باشد، از نظر علمی عدد مشخصی برای آن وجود ندارد. آن بستگی به نیازهای طرفین دارد. ممکن است در دهه سوم زندگی نیاز یک زوج به سه بار رابطه در هفته و یا یک بار در دو هفته باشد. معمولا یک عدم تقارن نسبی در نیازهای جنسی زن و مرد در داخل خانواده وجود دارد ولی طرفین باید با تعدیل به تعادل برسند. گاها این عدم تقارن خیلی زیاد است و در عمل سبب ایجاد مشکل شده و گاها کار به جدایی می کشد.


بنابراین اطلاع از نیازهای طرفین در دوران قبل از ازدواج اهمیت زیادی دارد. گاها مشاهده می شود که نیاز جنسی یکی از زوجها به داشتن رابطه هر روز است و طرف مقابل برعکس بزور هر دو هفته یک بار و یا بیشتر نیاز جنسی پیدا می کند. در این موارد است که مشکلات خانوادگی شروع می شوند. در این نوشتار سعی می شود بصورت خلاصه در مورد علل سردمزاجی در مردان و زنان توضیحاتی به زبان ساده آورده شود.


اینکه کی گفته می شود یک مردی دارای سردمزاجی است آن بستگی به پارامترهای مختلف دارد و در سنین و موقعیت های مختلف متفاوت است. اگر یک مردی از بدو شروع زندگی جنسی دارای تمایلات جنسی اندک باشد (در دهه سوم یک بار بیش از 10 روز) گفته می شود که دارای سردمزاجی است.


 


درمان سرد مزاجی در زنان و مردان


 


سردمزاجی به دو دسته عمده تقسیم می شود

 


اولیه و ثانویه. در نوع اولیه مرد از بدو شروع زندگی جنسی دارای سردمزاجی بوده است و در نوع ثانویه پس از سپری شدن یک دوران طبیعی، مرد دچار کاهش میل جنسی می شود. از نظر شدت کاهش میل جنسی یا سردمزاجی به سه دسته عمده تقسیم می شود: خفیف، متوسط و شدید.



در نوع شدید مرد شاید ماه ها احساس نیاز جنسی نمی کند و این سبب ایجاد مشکلات جدی در بعضی از خانواده ها می شود. از طرف دیگر کاهش میل جنسی یا سردمزاجی موقعی مرضی تلقی می شود که سبب استرس و مشکل در خانواده شود. در زوجی که هر دو طرف با یکبار رابطه هر شش ماه مشکل ندارند و با آن سازگار هستند، بیماری وجود ندارد. از نظر علل کاهش میل جنسی یا سردمزاجی در مردان آن به دو دسته بزرگ تقسیم می شود: روحی- روانی و جسمی.




بهترین راه های درمان سرد مزاجی

 

در هفته ۵ گرم سنجد بخورید

یکی از گیاهان دارویی که می‌تواند به پیشگیری و درمان یکی از رایج‌ترین اختلالات زندگی زناشویی غلبه کند، سنجد است. در منابع مختلفی از طب سنتی به این نکته اشاره شده که مصرف دمنوش تهیه شده از سنجد یا جوشانده سنجد در درمان برخی از اختلال‌های جنسی به ویژه در زنان موثر است.


اثرگذاری سنجد بر درمان اختلال جنسی زنان و حتی اضطرابی که آنها ممکن است حین رابطه زناشویی تجربه کنند تا حدی است که تحقیقات زیادی در این باره انجام شده و تاثیر گل گیاه سنجد و میوه آن و میزان اثرگذاری سنجد را بررسی کرده‌اند و کپسول‌هایی به صورت صنعتی در داروخانه‌های برخی از کشورهای اروپایی به مردم عرضه می‌شود.


از طرفی فراموش نکنید که از نگاه درمانگران مکتب آیورودا بوییدن اسانس به دست آمده از گل سنجد نیز می‌تواند به بهبود و درمان ناتوانایی جنسی کمک کند البته این درمانگران بوییدن اسانس گل سنجد را اصلا به مردان توصیه نمی‌کنند چرا که موجب کاهش توانایی جسمی آنها می‌شود. از سوی دیگر نوشیدن یک تا ۲ فنجان دمنوشی که از جوشانده برگ یا میوه سنجد تهیه شده باشد برای درمان این اختلال بی‌اثر نیست اما اگر می‌خواهید نتیجه درمانی موفقی از این تجربه بگیرید حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.


کاهش اضطراب با ریوند چینی

زن‌های جوان زیادی وجود دارند که بعد از ازدواج به دلیل تجربه درد حین زناشویی به مرور دچار ترس‌ها و استرس‌هایی می‌شوند که این حالت‌های روحی- روانی مشکلاتی را برای آنها فراهم می‌کند و روابط زناشویی زن و شوهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشکلاتی که ممکن است در صورت عدم درمان در کوتاه مدت موجب بروز مشکلات و اختلاف‌هایی میان زن و شوهر شود.


گیاه و ریشه ریوند چینی و نوشیدن دمنوش تهیه شده از آن تاثیر زیادی در کاهش درد به ویژه دردهایی دارد که ممکن است زنان در ناحیه لگن تجربه کنند. البته نباید فراموش کرد زنانی که به تازگی فرزند آنها متولد شده و مراحل شیردهی به نوزاد را تجربه می‌کنند نباید از این گیاه یا مشتقات آن استفاده کنند.


این گیاهان را به رژیم‌تان اضافه کنید

در برخی از متون طب سنتی اشاره شده که گنجاندن برخی از گیاهان و سبزیجاتی که جنبه درمانی دارند در رژیم غذایی می‌تواند تاثیر زیادی بر درمان ناتوانایی جنسی و ضعف‌های جسمانی در زوج‌ها به ویژه زنان داشته باشد. از این رو توصیه شده در بیشتر وعده‌های برنامه و رژیم غذایی هفتگی خود از چغندر، شاهی، فلفل سبز، پیاز، ترب، کشمش و تمشک استفاده کنید. نوشیدن شیره نارگیل و آب انگور نیز از جمله خوراکی‌هایی است که می‌تواند به تقویت توانایی جسمی زنان کمک کند.


عسل طبیعی و خالص را حتما به وعده صبحانه خود اضافه کنید و فراموش نکنید که خوردن حب‌هایی که از ترکیب خرما، گردو و دارچین تهیه شده در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد. برای تهیه این حب به ۶خرما و ۳ مغز گردو و کمی دارچین احتیاج دارید. هسته خرما را جدا کرده و مغز گردو و خرما را بکوبید تا نرم شود. دارچین را به آن اضافه کنید و حب‌هایی تهیه کنید و هر روز ۴ تا ۵ حب بخورید. این حب‌ها را روزانه تهیه و مصرف کنید.


سبک زندگی‌تان را عوض کنید

در برخی از نسخه‌هایی که در کتاب‌های بوعلی سینا موجود است از کاهش میل جنسی به عنوان یک بیماری نام برده شده که رابطه نزدیکی با نوع رژیم غذایی هر فرد دارد. در حقیقت بوعلی سینا مصرف بیش از اندازه از غذا و خوراکی‌ها یا انتخاب مواد غذایی نامناسب را عاملی موثر در کاهش میل جنسی می‌داند. بوعلی‌سینا حتی سبک زندگی افراد ، چگونگی حمام کردن، زمان بیدار شدن و به خواب رفتن را در ابتلا به ناتوانی و کاهش میل جنسی بسیار موثر می‌داند، از این رو توصیه شده افرادی که با کاهش میل جنسی رو به رو شده‌اند .


در برنامه غذایی خود از نخود، لوبیا، تخم خربزه، کنجد، پیاز، هویج، ماهی ازون برون، خاویار، عسل، زعفران، انگور شیرین، گوشت گوسفند، شلغم، کلم، حلیم گندم، کنگر، نعناع، شنبلیله و مارچوبه استفاده کنند و به فراخور خوراکی‌ای که برای وعده غذای‌شان آماده می‌کنند از این گیاهان و سبزیجات دارویی به عنوان ماده اولیه یا چاشنی استفاده کنند.


گل‌سرخ درمانی کنید

گل سرخ یکی دیگر از گیاهانی است که مصرف خوراکی و موضعی آن به درمان ناتوانی یا کم‌توانی جنسی کمک می‌کند. در بسیاری از متون طب سنتی اشاره شده که مصرف روزانه عصاره به دست آمده از گل سرخ می‌تواند تاثیر مثبتی بر توانایی جسمی و بهبود توانایی جسمی مردان و زنان داشته باشد. این عصاره امروزه به صورت صنعتی نیز تهیه می‌شود و آن را در داروخانه‌ها و عطاری‌ها به راحتی می‌توان تهیه کرد.


استفاده موضعی از روغن گل سرخ نیز در ناحیه شکم می‌تواند تاثیرگذاری مناسب بر درمان ناتوانی جنسی و افزایش توانایی بدن در مردان و زنان داشته باشد. علاوه بر این مصرف گل سرخ به صورت خوراکی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و افزایش آرامش و کنترل تپش قلب نیز کمک می‌کند.


جنسینگ؛ گیاه باروری و زایش

باوری در میان مردم مشرق زمین وجود دارد که خوردن جنسینگ که ریشه یک گیاه چندین ساله چینی است می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش قوای جنسی آنها داشته باشد و کم‌توانی جنسی و جسمی را در مردان و زنان درمان کند. به همین دلیل است که در آشپزخانه تمامی خانواده‌های چینی ریشه گیاه جنسینگ پیدا می‌شود. در حقیقت چینی‌ها این گیاه را در برنامه‌غذایی اعضای خانواده می‌گذارند و به این ترتیب با کمک خواص معجزه‌آسای این گیاه ابتلا به ناتوانی و کم‌توانی جنسی و جسمی را در اعضای خانواده خود کنترل کرده و از ابتلا به آن پیشگیری می‌کنند.


به هر داروی گیاهی اعتماد نکنید

امروزه به هر عطاری یا فروشگاه عرضه محصولات یا مکمل‌های با منشاء طبیعی و گیاهی بروید انواع و اقسام محصولاتی را می‌بینید که برای درمان مشکلات و اختلال‌های جنسی و زناشویی وجود دارد و فروشندگان مصرف آنها را برای درمان و برطرف کردن این مشکلات موثر می‌دانند اما نکته مهم آن است که بخش زیادی از این قرص‌ها یا کپسول‌ها هنوز به تایید مراکز علمی معتبر جهانی نرسیده است، اگر چه اثرگذاری آنها در تحقیقات و پژوهش‌های مختلف مثبت ارزیابی شده است.


بنابراین باید در انتخاب مکمل‌ها و داروهای گیاهی در هر زمینه‌ای به ویژه برای درمان اختلال‌ها و بیماری‌های جنسی دقت کرد و صرفا دارو یا گیاهی را به این واسطه که طبیعی است و عوارضی به همراه ندارد سرخود و بدون دستور متخصص طب سنتی مصرف نکرد. حتی گیاهان و داروهایی که ما به شما توصیه می‌کنیم باید با مشاوره متخصص طب سنتی برای‌تان تجویز شود چرا که طبع افراد با هم متفاوت است و ممکن است یک گیاه اثر درمانی متفاوتی روی ۲ شخص مختلف داشته باشد.


 در علم پزشکی نسبت دادن مشکلات بیماری به مسائل روحی- روانی آخرین تشخیص است، مثلا بیماری که با سردرد مراجعه می کند نباید بلافاصله گفته شود که ناشی از مسائل روحی- روانی است، ممکن است آن پشت تومور مغز عامل سردرد بوده باشد.


 

میل جنسی هم در مرد و هم در زن با مسائل روحی- روانی اطراف وی رابطه مستقیم دارد، مهمترین آنها به قرار زیر هستند:


• چگونگی رابطه عاطفی با همسر

• مشغله ذهنی

• کار بیش از حد

• افسردگی یا اضطراب


 


بیکاری، مشکلات مالی، وجود بیمار در خانواده و بسیاری از مسائل دیگر می توانند میل جنسی مرد را تحت شعاع قرار دهند، نباید فراموش کرد که وجود یک یا چند مورد از موارد فوق دلیل علت کاهش میل جنسی یا سردمزاجی نمی تواند باشد. ممکن است بیمار در پس زمینه دارای یک مشکل جسمی باشد.


شاه علامت کاهش هورمون های مردانه، کاهش میل جنسی است. اگر مردی بتدریج دچار کاهش میل جنسی مثلا در شش ماه گذشته شده است باید از نظر میزان هورمون های مردانه بررسی شود. گاها سایر مسائل روحی- روانی در زندگی مشکل جسمی از قبل موجود را تشدید می کنند و باید به این موضوع توجه کرد.


تشخیص کمبود هورمون های مردانه نیاز به آزمایشات تخصصی دارد و برخلاف تصور عامه مردم و تعدادی از همکاران، این تستوسترون خون نیست که مشخصه سطح هورمون مردانه طبیعی در مرد باشد. کاهش میل جنسی در مردان دارای نمود بیشتر از زنان است، چون در یک رابطه زناشوئی مرد بعنوان فاعل عمل می کند، مرد معمولا اگر دچار کاهش میل جنسی باشد، نعوظ طبیعی نیز در وی اتفاق نمی افتد .


و بنابراین برقرار کردن یک رابطه زناشوئی طبیعی غیرممکن می شود. ولی برعکس، یک خانم با سردمزاجی خفیف تا متوسط می تواند بالاجبار تن به رابطه زناشوئی بدهد که در نهایت برای شوهر موفقیت آمیز می شود هرچند که خود وی ممکن است از نظر روحی- روانی و جسمی خیلی تحت فشار باشد.


یکی دیگر از علل مهم کاهش میل جنسی یا سردمزاجی در مردان و زنان استفاده از داروهای روانگردان است، باید توجه داشت که اینگونه داروها به هیچ وجه نباید سرخود قطع یا تعویض شوند، بیمار می تواند مشکل ایجاد شده را با پزشک معالج در میان بگذارد و پزشک معالج در مورد چگونگی ادامه درمان تصمیم می گیرد.


 

چگونه همسر خود رو علاقه مند نگه دارید؟



به یکدیگر دلگرمی بدهید


یکی از پایه های یک رابطه عمیق، دلگرمی است که زوجین به یکدیگر انتقال می دهند. آنچه در دلگرمی وجود دارد، امنیت روانی است. امنیتی که از نظر روان شناسان، بنیادهای روابط عمیق مانند رابطه با پدر و مادر را زنده می کند. در این زمان هر دو طرف برای مشکلات مختلف احساس تکیه گاه می کنند، در واقع اگر تا پیش از این وقتی دچار مشکل میشدند به پدر و مادر خود تکیه می کردند، امروز به همسری مهربان تکیه می کنند. زوج هایی که به یکدیگر دلگرمی می دهند، یکی از پایه ای ترین اصول روابط عمیق و صمیمی را رعایت می کنند.


با یکدیگر راحت و صادقانه ارتباط برقرار کنید


روابط زناشویی را به روابط مختلف و متفاوت تقسیم کنید، یعنی انواع رابطه را با همسرتان تجربه کنید. در موقعیت هایی کاملا جدی باشید، در موقعیت هایی دلگرمی بدهید و در موقعیت هایی بر مشکلات و ضعف ها تمرکز کنید، گاهی یک همسر باشید و گاهی یک همکار. احساسات و افکار خود را با کمال میل و راحت بیان کنید، در بعضی از مواقع لازم است گفتگوها را به تعویق بیاندازید.


با اختلافات کنار بیایید


اختلاف با زندگی زناشویی عجین است. در ازدواج های سالم، زن و شوهر ها با اختلافات برخورد اثر بخشی دارند و اختلافات را خوب اداره می کنند. مهارت های حل مسئله، یادگرفتنی هستند و هر زن و شوهری می تواند آن را یاد بگیرد.


جرات به خرج دهید و ناقص بودن خود را بپذیرید


آخرین باری که به خاطر اشتباهتان از همسرتان معذرت خواهی کرده اید، چه زمانی بوده است؟ وقتی در مواقع حساس و به خاطر اشتباهات و به جای جر و بحث عذرخواهی می کنید، تجربه ای را به همسرتان هدیه می کنید که تا پیش از این نکرده اید. وقتی به خاطر اشتباهات، شجاعانه معذرت می خواهید، دیوار کمال طلبی های کاذب، تسلط و قدرت طلبی های بیمارگون را فرو می ریزید و با یک عذرخواهی ساده، راه را برای صمیمیتی بیش از پیش آماده می کنید.




از یکدیگر کاملا حمایت کنید


بسیاری از زن و شوهر ها در موارد بسیاری باهم اختلاف دارند و یا دیدگاه و نقطه نظر متفاوتی دارند اما همیشه احساس تکیه گاه بودن، پذیرش بدون قید و شرط و حمایت را به همسرشان انتقال می دهند. احساس حمایت شدن یعنی با همه مشکلات و اختلافات با هم همه چیز رو براه است.


وقتی را برای خوشگذرانی هفتگی کنار بگذارید


برای خوشحال کردن همدیگر برنامه داشته باشید و زمانی را به عنوان یک زن و شوهر برای هم اختصاص دهید، زمانیکه مداخله گرهایی مثل فامیل، دوستان، کار و حتی بچه ها مزاحم آن نباشند.


روی مشترکات تمرکز کنید و به تفاوت ها احترام بگذارید


وقتی آرزوها و علایق مشترکتان را در نظر میگیرید، می توانید از آنها به عنوان راهی برای نزدیک شدن به یکدیگر، صحبت کردن و خوش بودن استفاده کنید. از سویی به تفاوت ها احترام بگذارید و سعی کنید به زندگی شخصی همسرتان لطمه نزنید. احساس فردیت لازمه ی هر رابطه پویا و بلند مدت است.


خودتان را بپذیرید


خودپذیری یعنی احترام به خود، خواسته ها، حقوق و در کل احترام و جدیت در زندگی. افرادی که خودپذیری بیشتری دارند، در پذیرش دیگران تواناترند. خودپذیری متقابل، موجب رشد و کمال شما و رابطه تان می شود.


انتظارات واقع بینانه داشته باشید


در جامعه تصورات غیر واقع بینانه و رمانتیکی در مورد ازدواج و روابط زناشویی وجود دارد. سعی کنید انتظارات خود را تعدیل کنید و بر خواسته ها و آرزوهای غیرواقع بینانه ای که رابطه شما را تحت تاثیر قرار میدهد شناخت پیدا کنید. روز به روز نهادهای اجتماعی از وظایف خانواده می کاهد اما هنوز هیچ نهادی نتوانسته است دو نیاز انسان را بر آورده کند، آن دو نیاز، عشق و تعهد است.


 

کتلت مرغ و سیب زمینی


 Image result for ‫کتلت مرغ با سیب زمینی‬‎

 مواد لازم:

سینه مرغ 1 عدد  .  سیب زمینی متوسط 3 عدد  .  تخم مرغ 2 عدد

پیاز متوسط 2 عدد  .  زعفران سائیده 1/2 قاشق چایخوری  .  نمک

پودر سوخاری  1 فنجان  .  زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری  .  فلفل قرمز

 

طرز تهیه: 1 عدد پیاز را خرد کنید و در قابلمه ای بریزید. سینه مرغ را درون قابلمه قرار دهید و با یک لیوان آب، کمی نمک و نصف زعفران حل شده در آب جوش آن را روی حرارت ملایم بپزید تا آب آن کشیده شود.

 

سیب زمینی ها را در یک قابلمه دیگر آبپز کنید و وقتی پخت، آنها را گرم گرم رنده کنید. در این مرحله مرغ را خیلی ریز ریش ریش و یا چرخ کنید. مرغ و سیب زمینی را باهم مخلوط کنید و پیاز را روی آن رنده کنید. تخم مرغ ها، زعفران، زردچوبه، نمک و فلفل را نیز اضافه کنید و مواد کتلت را هم بزنید.

 

کمی پودر سوخاری در یک بشقاب بریزید و از مایه کتلت برداشته و در دستانتان به آن شکل بدهید. کتلت را درون پودر سوخاری بلغلطانید و سپس آنها را در روغن سرخ کنید.

کتلت کدو وسیب زمینی


Image result for ‫کوکوی کدو و سیب زمینی‬‎

مواد لازم

سیب زمینی بزرگ

2 عدد (450 گرم)

کدوی سبز متوسط

2 عدد

آرد سیب زمینی

2 قاشق سوپ خوری

بیکینگ پودر

½ قاشق چایخوری

تخم مرغ

2 عدد

نمک و فلفل

به میزان لازم

شوید خرد شده

2 قاشق سوپخوری

روغن مخصوص سرخ کردن

به میزان لازم

طرز تهیه

 سیب زمینی ها را می شوییم و با کمی آب می پزیم. سپس با رنده درشت آن ها را رنده می کنیم. کدو ها را تمیز می شوییم و رنده می کنیم. کدو و سیب زمینی رنده شده را با آرد سیب زمینی و بیکینگ پودر و تخم مرغ و نمک و فلفل خوب مخلوط می کنیم و سپس شوید را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

در تابه مناسب مقداری روغن می ریزیم تا داغ شود. از مواد کوکو به اندازه یک نارنگی با قاشق بزرگ بر می داریم و در روغن داغ میریزیم و با قاشق روی آن را صاف می کنیم. یک طرف که سرخ شد، بر می گردانیم تا دو طرف سرخ شود و سپس از روغن در می آوریم.

http://www.parsegard.com/

کتلت کدوسبز


Image result for ‫کتلت کدو سبز‬‎

طرز تهیه کتلت کدوسبز و سبزیجات معطر

مواد لازم کتلت کدوسبز و سبزیجات معطر


کدو سبز رنده شده با پوست 4 عدد

سیر دو حبه رنده شده

فلفل های رنگی خرد شده نگینی

جوزهندی رنده شده نوک ق چ

هویج رنده شده 2 عدد

آرد نخودچی 3 ق غ

 پودرنان سوخاری برای آغشته کردن کتلت ها

گردو خرد شده نگینی نصف پیمانه

سبزیجات خرد شده معطر یک پیمانه

نمک و فلفل و زردچوبه

ادویه مخلوط خورشی

روغن سرخ کردنی

تخم مرغ یک تا دو عدد ( ابتدا یکی اضافه کنید اگر مواد سفت بود بعدی را اضافه کنید )


طرز تهیه:

کدو و هویج را با پوست شسته و با رنده درشت رنده کنید . سیر را نیز رنده کرده و سبزیجات معطر دلخواه را نیز خرد کنید .

آرد نخودچی و ادویه جات را نیز اضافه کنید و مخلوط کنید . تخم مرغ را شکسته و ترکیب کنید.

اگر مایه شل بود مقداری پودر نخودچی بیشتر بریزید . از مایه مخلوط شده گلوله ای برداشته و کتلت درست کنید و در پودر نان سوخاری آغشته کرده و سپس روغن سرخ کنید.

بعد روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی جذب شود . با سبزیجات دلخواه و دورچین ها و سس های دلخواه سرو کنید .



کتلت با سبزیجات معطر


 

دستور کتلت رو که همه بلدین اما من دستور این کتلت اینه:

 

حدود دویست گرم گوشت چرخ کرده رو با دو تا سیب زمینی کوچیک رنده شده و یک پیاز رنده شده و تخرون و جعفری و تره و ساقه ی پیازچه ی خرد شده و یک ق غ پودر سبوس برنج و یک ق غ آرد سوخاری و نمک و فلفل سیاه و فلفل تازه خرد شده و زردچوبه و کمی سماق و پودر زیره ی سیاه و یک تخم مرغ کوچک مخلوط کردم و به شکل کتلت در اورده و در روغن سرخ کردم. 



نکته : آب پیاز رو بگیرید... بجای پودر سوخاری و یا سبوس برنج میتونید از آرد ساده یا آرد

 

نخودچی استفاده کنید. .. زیر تابه رو حرارت ملایم بذارید که کتلت ها مغزپخت بشن

http://chefartist.ir/

نگهداری انواع میوه و سبزی


Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎

میوه ها و سبزیجات در فاصله بین تولید تا مصرف از نظر ارزش غذایی تغییراتی می کنند. بنابراین هر چه تازه تر مصرف شوند، مفیدتر خواهند بود.


میوه ها و سبزیجات در فاصله بین تولید تا مصرف از نظر ارزش غذایی تغییراتی می کنند. بنابراین هر چه تازه تر مصرف شوند، مفیدتر خواهند بود. در این پست از ۷گنج روشهای نگهداری بهتر و طولانی تر برخی میوه ها و سبزیجات را قرار داده ایم.با ما همراه باشید…


روش نگهداری میوه ها و سبزیجاتبهترین روش برای نگهداری انواع میوه و سبزی

بهترین مکان برای نگه داشتن میوه ها و سبزیجات


همیشه یخچال مناسب ترین مکان برای نگه داری میوه ها نیست.یک مکان مناسب برای نگهداری و ذخیره میوه مکانی خشک، خنک و به دور از نور آفتاب است.این فضا می‌تواند کشوی مخصوص میوه در یخچال یا یک سبد در زیر زمین شما باشد.توجه به این نکته ضروری است که برخی میوه‌ها نسبت به سرما حساس‌اند و در این دما خراب می‌شوند.

Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎

از جمله‌ میوه‌های حساس به سرما می‌توان به میوه‌های مناطق گرمسیری مثل موز، آناناس، انبه، خربزه و برخی مرکبات اشاره کرد. بهترین مکان برای نگهداری این نوع از میوه‌ها فضایی در آشپزخانه، اتاق نشیمن یا ظرفی روی میز ناهارخوری است.


میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی، انگور و هلو را باید در فضای خنک یخچال نگه داشت. به همین دلیل یا باید آنها را طی ۳ تا ۴ روز مصرف کرد یا فورا آنها را به شکل مربا درآورد یا فریز کرد


بهترین روش برای نگهداری انواع میوه و سبزی


جداسازی میوه ها از هم


میوه‌ها را جدا از هم بگذارید .یکی از مسایلی که معمولا سبب رسیدن سریع‌تر میوه‌ها و فساد زودتر آنها می‌شود نگهداری انواع میوه در کنار هم است. برخی میوه‌ها گازی به نام اتیلون آزاد می‌کنند که می‌تواند سبب رسیدن سریع میوه‌های دیگر و در نتیجه کاهش زمان نگهداری و مصرف آنها شود.مثلا اگر کیوی را در کنار سیب بگذارید، به سرعت نرم می‌شود. میوه‌هایی مثل موز، هلو، گلابی، سیب، آلو، گوجه، شلیل و زردآلو را کنار کیوی، طالبی و خربزه قرار ندهید.

Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎

روش نگه داری چند نوع میوه و سبزیجات


کاهو


اگر به میزان زیادی کاهو خرید کردید و می‌خواهید به مدت طولانی آن را با کیفیت نگه دارید کافی است کاهو را در پاکت کاغذی یا دستمال حوله ای بپیچید و در یخچال نگه دارید.کاغذ اجازه نمی‌دهد رطوبت یخچال به کاهو نفوذ کند و همین باعث تازه ماندن انواع سبزیجات به ویژه کاهو می‌شود. برخلاف تصور عموم مردم کیسه‌های پلاستیکی برای نگهداری سبزیجات مناسب نیستند چون با محبوس‌کردن هوای تبخیری کاهو باعث پلاسیده شدن آن می‌شود.


هرگز نباید آنها را با چاقوی فلزی قطعه قطعه کنید و در یخچال بگذارید زیرا در این صورت کاهوها قهوه ای خواهند شد.


برای شست‌وشوی کاهو کافی است به هر یک لیتر آب یک قاشق جوش‌شیرین اضافه کنید این عمل باعث ضد عفونی کردن و از بین بردن نا خالصی‌ها می‌شود. بعد از اینکه حدود ۱۰ دقیقه کاهو را در این محلول قرار دادید آن را با آب سرد بشویید.


اگر کاهو تلخ است، می‌توانید آن را حدود ۱۵ دقیقه داخل محلول آب سرد و نمک قرار دهید. نمک موجود در آب تلخی برگ‌های کاهو را جذب می‌کند.


اگر براثر فراموشی کاهوهای داخل یخچال مانده‌تان پلاسیده و بدفرم شده‌اند برای تازه کردن برگ‌های آن را چند دقیقه داخل یک ظرف آب ولرم قرار دهید و سپس زیر شیر آب سرد بشویید.


خواص و مضرات کاهو را در اینجا بخوانید


سیب


همیشه سیب را پیش از قرار دادن در یخچال داخل نایلون پلاستیکی در باز بگذارید. سیب از خود گاز اتان منتشر می‌کند که این گاز به بهتر رسیدن سایر میوه‌ها و سبزی‌ها کمک خواهد کرد. بنا براین اگر میوه نرسیده‌ای دارید، کافی است برای رسیدن سریع‌تر آن یک یا چند عدد سیب داخل ظرف این میوه قرار دهید در مقابل اگر میوه‌های یخچالتان کاملاً رسیده است سیب‌ها را در نایلونی جدا از آنها قرار دهید.


و یا روی سیب ها را با یک پنبه به روغن مایع آغشته کنید. این کار علاوه بر افزایش ماندگاری، باعث براق و زیبا شدن سیب ها می شود.

Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎

موز


اگر فضایی مانند انباری یا بالکن دارید که خنک و دور از نور مستقیم خورشید است می‌توانید موزها را در یک گوشه‌ای آویزان کنید. در غیر این صورت برای آنکه موز را زمان بیشتری نگه دارید آن را درون کاغذ آلومینیومی بپیچید و در یخچال بگذارید آن وقت خواهید دید که موز زمان بیشتری سالم خواهد ماند.


اگر موزی خریداری کرده‌اید که بیش از حد رسیده است و فعلاً به آن نیازی ندارید آن را در فریزر قرار دهید البته در این صورت فقط می‌توانید برای درست کردن شیر موز از آن استفاده کنید


خواص و مضرات موز را در اینجا بخوانید


انار


انار را با روغن‌نباتی چرب کنید و در جای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید. چربی روغن نباتی اجازه تبخیر و خشک شدن را به پوست انار نمی‌دهد در واقع با حفظ رطوبت موجود در انار کیفیت آن را در حد بالایی نگه ‌می‌دارد.


قارچ


برای تازه ماندن قارچ بهتر است که آن را در پاکت های کاغذی قرار دهید، نه در کیسه های پلاستیکی.


قارچ نیز مانند سبزی خوردن باید قبل از مصرف ضدعفونی شود؛ چراکه پوستی روی آن وجود ندارد که گرفته شود، به خصوص قارچ هایی که در خارج از گلخانه تولید می شوند


خواص و مضرات قارچ را در اینجا بخوانید


خیار


خیار میوه ای بسیار حساس است که بعد از چند روز تازگی و طراوت خود را از دست می دهد. برای نگهداری خیار آن را پس از شستشو با پارچه نخی خشک کنید و سپس آن را در یک قابلمه در دار قرار دهید و رویش را با پارچه بپوشانید تا آب حاصل از تبخیر دوباره وارد قابلمه نشود


خواص و  مضرات خیار را در اینجا بخوانید


سبزی خوردن


سبزی خوردن را پس از ضدعفونی کردن و شستشو خشک کرده و در دستمالی قرار دهید و در یخچال بگذارید.و یا در ظرف در بسته ای ریخته و در یخچال بگذارید.


انگور


همیشه انگور را به فاصله کمی از زمان مصرف بشویید. چرا که شستشو انگور و سپس قرار دادن آن در یخچال  برای مدت طولانی موجب ترک خوردن دانه های آن می شود. از انگورهای مانده می توان برای تهیه سرکه استفاده کرد


خواص و مضرات انگور را در اینجا بخوانید


اسفناج


بهتر است سبزی‌های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه‌ای پلاستیکی و در سردترین نقطه یخچال بگذارید تا حداقل به مدت ۱۰ روز به صورت تازه باقی بمانند.


خواص و مضرات اسفناج را در اینجا بخوانید


زردآلو و گلابی و آلو


اگر می‌خواهید برای مدت کوتاه، میوه‌هایی مانند زردآلو، گلابی و آلو را نگهداری کنید، بهتر است که آن‌ها را در کیسه پلاستیکی و در یخچال بگذارید اما برای مدت طولانی‌تر بهتر است که آن‌ها را در میان کاغذ یا روزنامه پیچیده و در محیطی خشک، تاریک و خنک قرار دهید.


خواص و مضرات زردآلو


خواص و مضرات گلابی


خواص و مضرات آلو


گوجه فرنگی


برای تازه ماندن گوجه‌فرنگی (تازه، سالم و سفت) بهتر است آن را در دمای اتاق و دور از نور خورشید بگذارید.


خواص و مضرات گوجه فرنگی را در اینجا بخوانید


هویج


ابتدا برگ های هویج را جدا نمایید ( برگ می تواند مواد مغذی هویج را از ریشه بیرون بکشد ) هویج با رطوبت بهتر می ماند بنابراین آنها را در یک ظرف پر از آب ریخته و با بسته بندی های پلاستیکی مهر و موم نمایید و در یخچال ذخیره نمایید.


ویا آن ها را داخل جعبه ریخته و روی آن شن نرم بریزیدبه طوری که به هم نچسبد و از هم فاصله داشته باشد.


خواص و مضرات هویج را در اینجا بخوانید


سیب زمینی


۱)قرار دادن سیب در کنار آن؛سیب گاز اتیلن تولید می کند که می تواند سیب زمینی را برای بیش از هشت هفته تازه نگه دارد. لذا برای چند هفته با  جوانه های خداحافظی کنید.


۲)می توانید روی سیب زمینی ها را با پارچه ای مشکی بپوشانید تا مانع رسیدن نور به آنها شود


خواص و مضرات سیب زمینی و نکات مهم در خرید سیب زمینی را در اینجا بخوانید


انواع توت


برای نگهداری انواع توت فرنگی، تمشک و دیگر انواع توت ها  قبل از اینکه  آنها را در یخچال جاسازی نمایید با ترکیبی از سرکه و آب ( نسبت ۱ به ۳ ) بشویید. این ضد عفونی بر ضد قارچ است و می تواند یک هفته عمر مفید میوه را طولانی تر کند. سپس با آب بشویید و به طور کامل خشک کنید.


خواص و مضرات انواع توت را در اینجا بخوانید


زرشک


برای نگهداری زرشک آن را داخل فریزر قرار دهید.با این کار زرشک هم تازه میماند و هم یخ نمی بندد.

بهترین راه های تازه نگهداشتن مواد غذایی


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎


سلامت نیوز:بهتر است سبزی‌های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه‌ای پلاستیکی قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. سبزیجاتی مانند کاهو را نیز در کاغذ بپیچید و در یخچال بگذارید. در مورد سبزی خوردن نیز بعد از شستشو و خشک کردن کامل آن، در ظرف رویی دردار در یخچال نگهداری شود با این کار شما تا 5، 6 روز سبزی خوردن تازه دارید. سبزیجاتی مانند انواع کلم‌ها و گل کلم را نشسته در یخچال بگذارید و قبل از هر بار مصرف آن‌ها را بشویید (شستن میوه و سبزی رطوبت کافی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌‌کند بنابراین بهتر است که درست قبل از مصرف شستشو انجام شود مگر در مواردی که به طور کامل خشک و سریع مصرف شوند).


زهرا فرهناک کارشناس ارشد تغذیه در ماهنامه دنیای سلامت نوشت: با تغییر شیوه زندگی و اشتغال اکثر خانم‌‌ها و زمان کمتر، دفعات خرید نیز کمتر می‌‌شود ولی در هر بار خرید هفتگی یا ماهانه به طور معمول میزان بیشتری مواد غذایی خریداری می‌‌شود که به طبع نگهداری این مواد غذایی خریداری شده در مقدار زیاد نیاز ما را به یخچال و فریزر بیشتر می‌‌کند. سرد کردن و انجماد یکی از متداول ترین روش‌‌های نگهداری مواد غذایی است که موجب طولانی شدن زمان ماندگاری آنها می‌‌شود. استفاده از یخچال برای نگهداری برخی مواد غذایی فاسد شدنی مانند انواع پروتئین و لبنیات، ضروری است. همچنین یخچال به حفظ تازگی و شادابی برخی مواد غذایی مانند سبزی و میوه خام و ایجاد طعم خوشایند، خنک و مطبوع در نوشیدنی‌‌ها کمک می‌‌کند. حداکثر زمان ماندگاری مواد غذایی فاسد شدنی و نیز بسیاری از میوه‌‌ها و سبزی‌‌ها در صفر درجه سانتیگراد دو هفته، در5 درجه سانتیگراد یک هفته است.


نگهداری مواد غذایی در یخچال

برای نگهداری مواد غذایی در یخچال چند نکته را (مثل بحث غذاهای باقی مانده، حجم و مقدار غذا، نوع ظروف) بهتر است مدنظر داشته باشیم.

غذا پس از پخت، نباید بیش از 2 ساعت بیرون از یخچال بماند زیرا نگهداری طولانی مدت غذا در خارج از یخچال و در محیط اتاق (روی اجاق یا سر سفره) می‌تواند باعث آلودگی آن شود. پس‌مانده غذا را حداکثر تا 48 ساعت می‌توان در یخچال نگهداری کرد ولی همیشه توصیه بر این است که غذا به اندازه نیاز و تازه آماده و سرو شود تا بدن مواد مغذی بیشتری را دریافت کند. طبخ غذا به میزان زیاد و گذاشتن آن در یخچال یا فریزر از ارزش غذایی آن می‌‌کاهد و احتمال هدر رفتن بسیاری از مواد مغذی نیز است و در عین حال بحث بهداشت مواد غذایی نیز مطرح می‌‌شود. برای گرم کردن مجدد این غذاها باید حرارت حداقل 60درجه‌ سانتی‌گراد به آنها داد که معمولا حرارتی که مجدداً برای گرم کردن‌شان به آن‌ها داده می‌شود به این حد نمی‌رسد و احتمال باقی ماندن میکروب‌های وارد شده در غذا هست که می‌‌تواند باعث مسمومیت غذایی و مشکلات سلامتی برای فرد شود. بروز این مشکلات برای کودکان، خانم‌‌های باردار و شیرده، سالمندان، افرادی که پیوند دریافت کرده اند مانند پیوند کلیه یا تحت جراحی بوده اند، بیماران دیالیزی، افرادی که مشکل ایمنی دارند مثل بیماری ایدز، و ... می‌‌تواند بسیار جدی و یا حتی تهدید کننده زندگی باشد. با این حال در مواردی که مجبور به نگهداری غذای باقی مانده هستیم توصیه بر این است که غذا را در حجم زیاد در یخچال نگهداری نکنیم چون قسمت‌های مرکزی غذا نمی‌توانند به همان سرعتی که اطراف غذا سرد می‌شود، خنک شوند. گرم ماندن قسمت‌های مرکزی در طولانی مدت باعث می‌شود شرایط برای تکثیر میکروارگانیسم‌ها و تغییرات آنزیمی در مواد غذایی فراهم شود. بایستی غذا در مقدار کم و در ظروف مناسب در یخچال نگهداری شود و از چند باره گرم کردن مواد غذایی خودداری کنید.


نوع ظرفی که غذا در آن در یخچال نگهداری می‌شود نیز از نظر واکنش‌های شیمیایی که بین غذا و ظرف رخ می‌دهد، اهمیت دارد. به طور مثال، روکش آلومینیومی برای نگهداری مواد غذایی حاوی مواد اسیدی و ترش مثل آب لیمو، نارنج یا ماست یا رب گوجه مناسب نیست. نگهداری مواد غذایی اسیدی و ترش در داخل ظروف روحی یا رویی باعث خورانندگی آن می‌شود و ترکیبات ظروف وارد غذا می‌‌شود. در حال حاضر انواع ظروف (پیرکس، پلاستیک و... ) مناسب یخچال، فریزر، ماکروویو ... در بازار موجود است که در موقع خرید با کمی توجه می‌‌توانیم ظرف مناسب را انتخاب کنیم. در ضمن، ظرف مناسب برای نگهداری غذا چه در یخچال چه در فریزر حتما بایستی دردار و روکش‌دار باشد تا از ورود آلودگی به غذا جلوگیری کند و همچنین مانع انتقال بوی غذا به داخل یخچال یا غذاهای دیگر گردد و بالعکس.


یخ زدایی مواد غذایی

یخ زدایی مواد فریز شده اگر به درستی انجام گیرد باعث حفظ مواد مغذی می‌‌شود و چنانچه به روش ناصحیح انجام شود باعث کاهش ارزش غذایی ماده مورد نظر می‌‌شود. در زیر به تفکیک ماده غذایی به روش صحیح یخ زدایی اشاره شده است.

یخ‌زدایی گوشت باید خیلی آهسته و تدریجی انجام شود تا قطره‌های آب سوزنی از درون آن خارج شود و مواد مغذی‌اش به صورت خونابه هدر نرود. مناسب ترین روش یخ زدایی گوشت قرمز خارج کردن گوشت 24 ساعت پیش از مصرف از فریزر و گذاشتن آن در طبقه‌های پایینی یخچال است (این زمان برای گوشت مرغ 12 ساعت، برای ماهی، میگو و سایر محصولات دریایی 8 ساعت است). در عین حال یکی از راه‌های ساده و سریع برای یخ‌زدایی انواع گوشت‌ها، استفاده از مایکروفر است.

ساده‌ترین راه برای یخ زدایی انواع سبزی (سبزی قورمه، آش، پلو، کوکو، ...) خارج کردن آنها از فریزر 2 ساعت قبل از مصرف است.

بهترین و مناسب‌ترین راه برای باز کردن یخ خشکبار (آجیل و میوه‌‌های خشک)، قرار دادن آن‌ها به مدت 2 تا 3 ساعت در دمای محیط است.

بهترین راه یخ زدایی از نان این است که چند دقیقه پیش از مصرف از فریزر خارج کنید و اجازه بدهید یخ آن در دمای محیط باز شود. قرار دادن نان برای مدت کوتاهی در مایکروفر هم روش دیگری است. ولی به هیچ وجه برای باز شدن یخ نان، از حرارت مستقیم اجاق استفاده نکنید چون باعث سوخته شدن نان و ورود مواد سرطانزا به دستگاه گوارش می‌‌شود.


نگهداری غذای کودک

کودکان دستگاه گوارش بسیار حساسی دارند و کوچک‌ترین بی‌دقتی یا آلودگی در مراحل آماده‌سازی و نگهداری غذای کودک می‌‌تواند باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال، مسمومیت‌‌های غذایی و غیره می‌‌شود در نتیجه، خطر سوء تغذیه و مشکلات بعدی را در کودک بالا می‌‌برد. بنابراین توصیه بر این است که در تمام مراحل تهیه، آماده سازی و نگهداری غذای کودک رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی مد نظر باشد. در صورت امکان بهتر است که غذای کودک در هر وعده، تازه تهیه شود (و بلافاصله پس از پخت مصرف شود) تا مجبور نشوید آن را برای وعده‌های بعدی نگه دارید. ولی شرایط زندگی عصر حاضر و اشتغال بسیاری از مادران یا در حین سفر امکان تهیه غذای تازه در هر وعده تقریبا غیر ممکن است. در موارد اینچنینی که مجبور به تهیه غذا برای دو وعده یا بیشتر هستید، باید غذای اضافی بلافاصله پس از پخت، خنک شود و در ظرف در بسته در یخچال نگهداری شود. برای نگهداری غذای کودک در یخچال حتما از ظروف مناسب و مخصوص غذای کودک استفاده شود. از ظروفی که قبلا برای نگهداری غذاهای دیگر (مثلا ظرفی که قبلا در آن خورش قیمه، میرزا قاسمی و... بوده و احیانا بوی غذا را نیز به خود گرفته ) استفاده شده ترجیحا استفاده نشود و از فریز کردن و نگهداری طولانی مدت غذای کودک نیز اجتناب کنید.


میوه‌‌ها و سبزی‌‌ها


میوه‌‌ها و سبزی‌‌ها از مهم ترین بخش‌‌های هرم راهنمای غذایی هستند که به دلیل دارا بودن انواع و اقسام ویتامین‌‌ها، مینرال‌‌ها، آنتی اکسیدان‌‌های مختلف و گوناگون، آب فراوان، کالری کم، فیبر بالا دریافت روزانه حداقل 5 واحد برای حفظ سلامت و بالابردن سطح ایمنی بدن توصیه می‌‌شود. 

مساله نگهداری میوه‌‌ها و سبزی‌‌ها از مواردی است که کمتر مورد توجه قرار می‌‌گیرد در صورتی که با کمی تغییر و به کار بستن برخی نکات می‌‌توانیم مدت زمان نگهداری و ماندگاری این مواد را در یخچال بالا ببریم در عین حال که رعایت این نکان باعث حفظ بهتر مواد مغذی و ارزش غذایی آنها نیز می‌‌گردد. در زیر به مواردی اشاره شده است:

از فروشگاه‌‌ها و مغازه‌‌هایی خرید کنید که میوه و سبزی‌ تازه و به روز می‌آورند، و از خرید میوه و سبزی مانده و پلاسیده خودداری کنید. هر چه میوه‌ها و سبزی‌های خریداری شده تازه‌تر باشند دوره‌ ماندگاری‌ طولانی‌تری در یخچال خواهند داشت.



اگر می‌خواهید برای مدت کوتاه میوه‌ها (مانند زردآلو، هلو،گلابی و آلو) را نگهداری کنید، بهتر است که آن‌ها را در کیسه پلاستیکی در یخچال بگذارید و برای مدت طولانی تر بهتر است از کیسه پلاستیکی خارج کنید زیرا قرار دادن آن‌ها در کیسه باعث سریع‌تر شدن فرآیند رسیدن خواهد شد. چنانچه میوه‌‌ها رسیده اند، به هیچ وجه آن‌ها را در کیسه نگذارید.



بهتر است میوه کاملا پاک و تمیز شوند و در یخچال قرارگیرند لزومی به شستن تمام میوه‌‌ها نیست مگر برای مواردی که سریعا خورده می‌‌شود. شستن میوه‌‌ها خصوصا اگر قبل گذاشتن در یخچال کاملا خشک نشده باشند باعث رسیدگی سریع و له شدگی خود میوه و میوه‌‌های دیگر می‌‌شود. در صورت شستن میوه‌‌ها و گذاشتن آنها در قفسه میوه حتما قسمت کنترل رطوبت قفسه را بر روی رطوبت بالا قرار دهید تا از خرابی میوه‌‌ها جلوگیری کرده باشید. دائما میوه‌‌ها را چک کنید و آن‌هایی که سطحشان خراب یا له‌شده و لکه‌دار هستند را از بقیه جدا کنید.



بهتر است سبزی‌های برگ سبزی مانند اسفناج را در کیسه‌ای پلاستیکی قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. سبزیجاتی مانند کاهو را نیز در کاغذ بپیچید و در یخچال بگذارید. در مورد سبزی خوردن نیز بعد از شستشو و خشک کردن کامل آن، در ظرف رویی دردار در یخچال نگهداری شود با این کار شما تا 5، 6 روز سبزی خوردن تازه دارید. سبزیجاتی مانند انواع کلم‌ها و گل کلم را نشسته در یخچال بگذارید و قبل از هر بار مصرف آن‌ها را بشویید (شستن میوه و سبزی رطوبت کافی را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌‌کند بنابراین بهتر است که درست قبل از مصرف شستشو انجام شود مگر در مواردی که به طور کامل خشک و سریع مصرف شوند).

Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎


گوجه فرنگی‌‌های له و نرم را از انواع سالم و سفت جدا کنید. برای ماندگاری بهتر قارچ، آن را در پاکت‌های کاغذی قرار دهید (از قرار دادن قارچ در کیسه‌های پلاستیکی خودداری کنید). سبزیجاتی مانند هویج، شلغم، چغندر، ذرت در کیسه پلاستیکی در قفسه سبزیجات قابل نگهداری هستند.


شیرینی‌‌ها

شیرینی خشک در دمای اتاق قابل نگهداری است ولی شیرینی تر و خامه‌ای حتما بایستی در یخچال (حداکثر تا 3 روز) نگهداری شود.


نان

بهتر است که برای مدت کوتاه، نان را درون یک پارچه نخی و سپس آن را داخل یخچال بگذارید. این طوری، نان دیرتر کپک می‌‌‌زند ولی یکی‌ دو روزه بیات می‌‌‌شود. اگر می‌‌خواهید نان را بیشتر از 2 روز نگه دارید، باید آن را به اندازه وعده‌‌‌های خوراکی ‌تان تقسیم کنید و بعد داخل فریزر بگذارید.

Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎

مواد لبنی

مواد لبنی به دلیل بالا بودن محتوی آب و پروتئین بسیار فساد پذیرند و بایستی در سردترین منطقه یخچال نگهداری شوند. کره و بستنی نیز بایستی در فریزر نگهداری شوند.


نگهداری مواد غذایی در فریزر

در مورد سبزیجات (باقلا سبز، لوبیا سبز، نخود فرنگی، بامیه، ... ) و میوه‌‌‌هایی (تمشک، آلبالو، گیلاس، ...) که تولید آن‌ها تنها در فصول خاصی از سال امکانپذیر بوده و یا اینکه از عمر نگهداری کوتاهی برخوردار بوده و نمی‌توان آن‌ها را برای فصول دیگر سال نگهداری کرد نیز بحث فریز کردن مطرح می‌‌شود که چنان چه به سرعت و پس از خرید و با رعایت اصول بهداشتی انجام پذیرد باعث حفظ ارزش غذایی ان نیز می‌‌شود. با انجماد صحیح میوه‌‌ها و سبزی‌‌ها می‌‌توانیم در تمام فصول و طول سال آنها را در دسترس داشته باشیم و به رژیم غذایی خود بیفزاییم. برای فریز کردن میوه‌‌ها نیازی به اضافه کردن نمک نیست. افزودن نمک احتمال از دست دادن مواد مغذی را افزایش می‌‌دهد.

Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎


برای فریز کردن سبزی‌‌ها تمام مراحل چیدن، پوست گیری، خرد کردن و تمیز کردن باید انجام بگیرد. اما برای میوه یا سبزی‌هایی که آبدار هستند و ظرف چند روز مصرف نمی‌شوند بهتر است برای فریز کردن پوست و مغز آن‌ها از هم جدا نشوند.

اگر قصد نگهداری طولانی‌مدت گوشت را دارید، باید بلافاصله و با حداکثر سرما آن را منجمد کنید تا کیفیت و ارزش غذایی آن در بالاترین سطح باقی بماند. اگر پس از فریز کردن گوشت، لکه‌های سیاه روی آن به وجود بیاید، احتمال آلودگی قارچی در آن قسمت گوشت است و باید دور ریخته شود.

بهترین راه برای نگهداری طولانی‌ مدت‌ نان، قرار دادن آن در فریزر است. داخل محیط سرد فریزر، آب داخل نان منجمد می‌‌‌شود و زمانی که از نان رفع انجماد کنید، این ماده غذایی بدون بیات شدن به حالت اولیه خود برمی‌ گردد.

برای فریز کردن انواع آجیل و میوه‌های خشک بایستی آن‌ها را درون نایلون ضخیم روشن قرار دهید و هوای داخل نایلون را خارج کنید و درش را محکم گره بزنید. سپس نایلون را درون ظروف پلاستیکی مخصوص فریزر بگذارید و پس از بستن در آن، داخل فریزر بگذارید (در صورت امکان، بهتر است برای حفظ کیفیت طعم آجیل، با پوست فریز شود).




روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال


Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎


اگر کم و دانه‌ای خریدن میوه و خوراکی‌ها را یاد بگیریم بهترین اتفاق است، اما اگر هنوز دست‌تان به کم نمی‌رود و وقتی به بازار میوه و تره‌بار می‌روید، صندوق عقب ماشین را پر از میوه و سبزی می‌کنید و بعد از خرید در آشپزخانه با حجم واقعی خریدتان روبه‌رو می‌شوید، تازه به این فکر می‌افتید که چطور باید همه این مواد را داخل یخچال جا دهید و چطور از آنها نگهداری کنید که زود خراب نشوند  و پول‌تان هدر نرود، این مطلب برای شما خیلی مفید است. هر کدبانویی باید بداند میوه، سبزیجات و حتی خوراکی‌هایی که اضافه می‌مانند را چطور نگه دارد .

آووکادو

میوه مفیدی که سریع تا بریده می‌شود براثر ترکیب با اکسیژن تغییر رنگ می‌دهد و قهوه‌ای می‌شود. برای نگه داشتن بیشتر آووکادو چند قطره آبلیموی تازه روی آن بریزید و بعد در یخچال نگه دارید.

توت فرنگی

برای نگهداری از توت فرنگی مشکل دارید؟ توت‌فرنگی‌ها بیشتر از یکی، دو روز در یخچال سالم و سرحال نیستند؟ اگر می‌خواهید توت‌فرنگی، توت سفید و حتی شاتوت ماندگاری بیشتری داشته باشند در یک ظرف بزرگ شش لیوان آب بریزید و یک قاشق غذاخوری سرکه را با آن مخلوط کنید. توت‌ها را درون ظرف بریزید و بعد از سه دقیقه با آب بشویید و وقتی آب آن خشک شد در یخچال نگهداری کنید.

کیک‌ها

ا‌گر کیک اسفنجی‌تان بعد از عصرانه زیاد آمده آن را درون جعبه مقوایی بگذارید و یک تکه نان آب‌زده را هم کنارش بگذارید. رطوبت نان باعث می‌شود کیک در یخچال تازه بماند و سفت و بدمزه نشود. برای نگه داشتن کیک میوه‌ای هم یک عدد سیب را برش بزنید و کنار کیک بگذارید. کیک خامه‌ای را هم حتما درون جعبه بگذارید و روی جعبه را با کیسه پلاستیکی بپوشانید.

Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎

لیمو ترش

اگر فقط چند قطره آب لیمو نیاز دارید لازم نیست لیمو را از وسط نصف کنید، این‌طوری کل لیمو خشک می‌شود و دیگر آب برایش نمی‌ماند. برای استفاده بهتر از لیمو با چنگال روی پوست آن را سوراخ کنید و کمی فشار دهید و بعد دوباره در یخچال نگهداری کنید.

سیب

کلی سیب خرد شده دارید که دور ریختنش هم اسراف است، بهترین راه برای نگهداری بیشتر این است که در یک ظرف دو لیتری آب یک قاشق چای خوری نمک بریزید و سیب‌ها را برای پنج دقیقه درون آن بریزید، بعد با دستمال خشک کنید و در یخچال نگه دارید.

بیسکویت

بیسکویت‌ها تا یک روز از جعبه بیرون می‌مانند خشک و بد مزه می‌شوند. بهترین راه نگهداری این است که همیشه بیسکویت‌ها را در جعبه نگه دارید و کنارشان هم چند حبه قند بگذارید. امتحان کنید، انگار همین حالا در جعبه را باز کرده‌اید. یادتان باشد به هیچ وجه بیسکویت را درون کیسه پلاستیکی نگهداری نکنید.

برنج

بعد از ‌مهمانی‌ها برنج بیشتر از بقیه خوراکی‌های روی میز اضافه می‌ماند. برای نگهداری باید برنج‌ها را درون ظرف فلزی بریزید و روی آن را با نان بپوشانید. نان نمی‌گذارد برنج در یخچال سفت و خشک شود.

سبزی خوردن

اول اینکه سبزی خوردن را با مایع ظرفشویی نشویید که سبزی را همان اول خراب می‌کند. سبزی را که خیس کردید و خوب شستید درون آب‌کش بریزید تا آب آن کاملا خشک شود، بعد درون کیسه نخی بریزید و در یخچال نگه دارید.

Image result for ‫روش نگهداری صحیح انواع خوراکی ها در یخچال‬‎

گوجه و خیار

این دو دوست را کنار هم نگه ندارید؛ دوری و دوستی. گوجه فرنگی را بهتر است در پاکت کاغذی، در جایی خنک و بدون نور نگه دارید. خیار را هم کدبانوهای قدیمی درون قابلمه دردار نگه می‌داشتند که کار خوبی است. البته می‌توانید درون قابلمه کمی هم آب بریزید. این‌طوری تا پنج روز خیاری سالم، سبز و براق دارید.

کاهو

از سالاد شام کاهو اضافه مانده است. کاهو‌ها را در ظرفی بریزید و کمی نمک روی آن بپاشید و در ظرف در بسته درون یخچال بگذارید. وقتی می‌خواهید کاهوها را استفاده کنید اول نمک آن را بشویید و بعد سالاد درست کنید.

تربچه

تربچه گل سرسبد سبزی خوردن است. اگر قرمز و سرحال باشد، میز غذا بیشتر به چشم می‌آید. برای تازه نگه داشتن تربچه آنها را درون یک ظرف آب بریزید و درون یخچال نگه دارید.

نکته:

توت سفید را بعد از شستن بگذارید کاملا آبش خشک شود. اگر درون ظرف توت آب داشته باشد خیلی سریع رنگش تغییر می‌کند و خراب می‌شود.


نگهداری مواد غذایی در یخچال



Image result for ‫روش نگهداری خوراکی ها‬‎


پس از خرید و شستشوی مناسب خوراکی‌هایی که به شستن نیاز دارند، آن‌ها را به بهترین شکل در یخچال بگذارید تا مشکلی از نظر انتقال آلودگی و بو از طریق خوراکی‌های مختلف پیش نیاید

یخچال

خیلی از افراد عادت دارند به محض خرید انواع محصولات غذایی از نوشابه و سس گرفته تا میوه و سبزی، ابتدا آن‌ها را بشویند و سپس داخل یخچال قرار دهند.

عده‌ای هم معتقدند اگر برخی مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها را بشویند و داخل یخچال بگذارند، ماندگاری‌اش پایین می‌آید و به همین دلیل خوراکی‌ها را بدون شستن داخل یخچال می‌گذارند.

برای اینکه بدانید بهترین راه برای نگهداری مواد غذایی در یخچال چگونه است، این مطلب کوتاه اما کاربردی را بخوانید.

 

میوه‌های سفت را بشویید

میوه‌ها و سبزی‌ها (به خصوص سبزی‌ها) از آلوده‌ترین خوراکی‌ها محسوب می‌شوند. به همین دلیل باید میوه‌هایی با بافت سفت‌تر و سبزی‌ها را پیش از قرار دادن داخل یخچال حتماً شست و آن‌ها را از هرگونه آلودگی فیزیکی مانند گل‌ولای و آلودگی‌های شیمیایی باقیمانده از سموم دفع آفات به خوبی پاک کرد. میوه‌ها را حتماً پس از شستن باید خیلی خوب با یک دستمال یا حوله نخی خشک کرد، سپس آن‌ها را در یک کیسه یا دستمال نخی قرار داد و بعد داخل یخچال گذاشت. سبزی‌ها هم باید پس از شسته‌شدن به خوبی خشک شوند و اگر امکان خشک‌کردن کامل آن‌ها هم نبود، سبزی‌های شسته را داخل دستمالی نخی ریخت، دستمال را داخل ظرفی فلزی قرار دهید و ظرف را درون یخچال بگذارید تا عمر ماندگاری سبزی را بالا ببرید.

جوانه‌ها را نشسته داخل یخچال بگذارید و درست پیش از مصرف، آن‌ها را بشویید. بهترین روش برای نگهداری جوانه‌های تازه و نشسته در یخچال این است که آن‌ها

را از بسته‌بندی پلاستیکی‌شان خارج کنید تا بخار نکنند و خراب نشوند. سپس آن‌ها را درون دستمال نخی بریزید و داخل یخچال بگذارید

گذاشتن میوه و سبزی در یخچال در حالی که خیس هستند و بدون قرار دادن آن‌ها در دستمال‌های نخی برای کشیده شدن آب آن‌ها باعث کم شدن مدت ماندگاری‌شان خواهد شد. بد نیست این را هم بدانید که اگر میوه یا سبزی را نشسته داخل یخچال بگذارید، می‌توانید مدت زمان بیشتری آن‌ها را تازه داخل یخچال نگه‌ دارید زیرا آبی به آن‌ها نخورده و شرایط مناسب و مرطوب برای رشد میکروارگانیسم‌ها به وجود نیامده است. البته اگر قرار باشد میوه‌ها و سبزی‌های نشسته را داخل یخچال بگذارید باید حتماً آن‌ها را داخل ظرف کاملا دربسته قرار دهید تا آلودگی آن‌ها به سایر مواد غذایی منتقل نشود.

Image result for ‫روش نگهداری خوراکی ها‬‎

قارچ

میوه‌های نرم را نشویید

برخی افراد در شستن مواد غذایی مختلف پیش از گذاشتن آن‌ها در یخچال افراط می‌کنند و حتی سبزی‌ها و میوه‌های نرمی مانند قارچ یا توت‌فرنگی را هم می‌شویند و سپس در یخچال می‌گذارند. بافت قارچ به صورتی است که آب به سادگی در کلاهک آن جمع می‌شود و امکان خشک کردن آن هم به راحتی وجود ندارد بنابراین قرار دادن قارچ خیس داخل یخچال باعث کاهش مدت ماندگاری آن می‌شود. این اتفاق برای میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی که بافت نرمی دارند و در اثر تماس با آب به سادگی متلاشی می‌شوند هم می‌افتد بنابراین بهتر است این خوراکی‌ها را در ظرف دربسته و نشسته درون یخچال بگذارید و کمی پیش از مصرف، آن‌ها را بشویید. نگهداری میوه‌ها و سبزی‌های نشسته داخل دستمال‌های نخی یا انواع دستمال‌های یک‌بار مصرف مخصوص میوه و سبزی هم می‌تواند عمر نگهداری آن‌ها را افزایش دهد.

 Image result for ‫روش نگهداری خوراکی ها‬‎


خوراکی‌های بسته‌بندی را بشویید

برخی مواد غذایی مانند انواع نوشیدنی‌ها، سس‌ها، رب‌ها، کنسروها، ماست و سایر لبنیات و... نیازی به شستشو ندارند اما بهتر است برای پاک کردن بسته‌بندی آن‌ها از انواع آلودگی‌های محیطی مانند گرد و خاک، بسته‌بندی‌هایشان را پیش از قرار دادن داخل یخچال بشویید و با دستمالی نخی خشکشان کنید.

 

جوانه‌ها را نشویید

جوانه‌ها هم جزو سبزی‌هایی با بافت نرم هستند که شستن آن‌ها باعث نرم‌تر شدن بافتشان می‌شود. از طرف دیگر، شستن و خشک کردن کامل جوانه‌ها هم کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم جوانه‌ها را نشسته داخل یخچال بگذارید و درست پیش از مصرف، آن‌ها را بشویید. بهترین روش برای نگهداری جوانه‌های تازه و نشسته در یخچال این است که آن‌ها را از بسته‌بندی پلاستیکی‌شان خارج کنید تا بخار نکنند و خراب نشوند. سپس آن‌ها را درون دستمال نخی بریزید و داخل یخچال بگذارید.

خرما

خرما را نشویید

خرما از خوراکی‌هایی است که باید پیش از مصرف شسته شود. از آنجا که خرما حالت چسبندگی دارد و هنگام چیدن و بسته‌بندی در معرض انواع آلودگی‌های محیطی مانند گرد و خاک قرار می‌گیرد، شستن آن پیش از مصرف باعث تمیز شدن سطح آن و انتقال نیافتن آلودگی‌های محیطی به بدن می‌شود. البته بهتر است این میوه را درست قبل از خوردن آن بشویید چون اگر هنگام قرار دادن داخل یخچال و چند روز پیش از مصرف شسته شود، آب زیر پوسته رویی و ضخیمش جمع می‌شود و بافت خرما را شل می‌کند و مدت زمان ماندگاری‌اش را پایین می‌آورد. قرار دادن خرمای شسته و مرطوب داخل یخچال آن هم به مدت چند روز، باعث ترش و بدمزه شدن آن می‌شود بنابراین بهتر است خرما را تا پیش از مصرف داخل بسته‌بندی خودش نگه ‌دارید و اگر قرار است آن را به ظرف دیگری منتقل کنید، حتماً از ظرف‌های دردار برای این کار استفاده کنید.

 

درست در یخچال بچینید!

پس از خرید و شستشوی مناسب خوراکی‌هایی که به شستن نیاز دارند، آن‌ها را به بهترین شکل در یخچال بگذارید تا مشکلی از نظر انتقال آلودگی و بو از طریق خوراکی‌های مختلف پیش نیاید؛ مثلاً بهتر است میوه‌ها و سبزی‌ها را در جامیوه‌ای بگذارید؛ اگر گوشت تازه و گرم خریده‌اید و یکی دو روز نمی‌توانید آن را پاک و فریز کنید، داخل بسته‌بندی‌اش در یخچال بگذارید و یک سینی زیرش قرار دهید تا خونابه در یخچال نریزد و آلودگی‌های احتمالی گوشت خام به سایر خوراکی‌های یخچال منتقل نشود. بهتر است مواد غذایی شسته و نشسته را هم در طبقه‌های جداگانه‌ای از یخچال قرار دهید. در ضمن خوراکی‌هایی که به سرمای بیشتری نیاز دارند، باید در مکان‌های سردتر یخچال جای داده شوند.

 

روش نگهداری خوراکی ها


Image result for ‫روش نگهداری خوراکی ها‬‎


نباید چیزی را اسراف کنیم، نباید باقی ماندۀ خوراکی ها را دور بریزیم اما از سوی دیگر نباید با مصرف خوراکی هایی که مدتی طولانی مانده اند، سلامت خود را به خطر بیندازیم و مسموم شویم.



بنابراین، چه طور می‌توانیم به خوبی از خوراکی ها محافظت کنیم تا با مصرف شان دچار مسمومیت نشویم؟

 

طولش ندهید

در تمام خوراکی های پخته یا خام، تعداد بسیار زیادی باکتری کمابیش مضر وجود دارد، البته این امر کاملاً عادی است. ما در یک حباب کاملاً استریل زندگی نمی‌کنیم و مجهز به سیستم ایمنی هستیم که مانع از آسیب رساندن میکروب ها به بدن مان می‌شود. اما اگر برخی از این میکروب ها غیر عادی و بیش از حد رشد کنند، می‌توانند از توانایی سیستم ایمنی ما فراتر بروند.




رطوبت، گرما و هوای طوفانی، شرایطی هستند که میکروب ها را تحریک می‌کنند و می‌توانند خیلی سریع در تمام خوراکی های ناتمام تکثیر شوند، زمانی که چند نوع خوراکی مانند سالاد گوجه فرنگی و مازارلا، جوجه کباب و خوراک راتاتوی سر میز داریم، احتمال باقی ماندن و اضافه آمدن آنها بیشتر می‌شود. 



چه زمانی که دو نفر سر میز هستند و چه زمانی که پانزده نفر، بعد از خوردن سالاد گوجه، باقی ماندۀ آن را فوراً داخل یخچال بگذارید سپس بروید سراغ جوجه کباب. نگذارید یک دسر مدت زیادی را از ابتدا تا انتهای مدت غذا خوردن سر میز بماند، و تنها کارکردش چینش و تزیین میز باشد.



Image result for ‫روش نگهداری خوراکی ها‬‎


در مورد همۀ خوراک ها این نکته را رعایت کنید.

خیلی سریع می‌توانید بقیۀ خوراکی ها را بعداً بیاورید. با این کار میزتان کمی دیرتر تکمیل می‌شود اما خطر رشد باکتری ها کاهش خواهد یافت.


بسته بندی کنید

احتمالاً عادت دارید که باقی ماندۀ خوراکی ها را درون ظروف پلاستیکی نگه داری کنید. این کار مانع از رسیدن هوا به آن می‌شود.

Image result for ‫روش نگهداری خوراکی ها‬‎

اما اگر به اندازۀ کافی چنین ظرف هایی ندارید، می‌توانید یک فویل پلاستیکی نازک روی بشقاب یا کاسه ای که باقی ماندۀ خوراک در آن مانده است، بکشید.


ضمناً تمام چیزهایی را که بریده اید یا تکه تکه کرده اید را هم با یک لایۀ محافظ پلاستیکی بپوشانید، مثلاً سبزیجات خامی که هنگام آشپزی زیاد آمده اند، جوجه و گوشت کباب شده، نان و ... .


اگر مقدار زیادی پنیر خریده اید، علاوه بر آن که آن را درون محفظۀ خودش قرار می‌دهید، با یک فویل نازک هم بپوشانیدش. با این کار طول عمر پنیر را برای مدتی طولانی و بدون ایجاد خطر افزایش خواهید داد.


همۀ این فرآورده ها با کم کردن احتمال رشد باکتری ها، کاملاً ایزوله خواهند شد. علاوه بر این، خشک نمی‌شوند و فضای کمتری را هم از یخچال تان اشغال خواهند کرد. 


کاغذ آلومینیومی را فراموش کنید

مطمئناً کار کردن با فویل آلومینیومی خیلی راحت تر است، خصوصاً وقتی که فویل پلاستیکی به خودش می‌چسبد! اما امنیت فویل آلومینیومی کمتر است بنابراین کمتر باید مورد استفاده قرار بگیرد.


در واقع، فویل پلاستیکی تمام خوراکی را به خوبی می‌پوشاند و آن را غیر قابل نفوذ می‌سازد، در حالی که پوشش آلومینیومی همیشه فضاهایی برای نفوذ هوا دارد.


زمانی که یک کاسه یا بشقاب را با فویل پلاستیکی می‌پوشانید، داخل ظرف را می‌بینید و یادتان می‌آید مثلاً دو روز است که آن خوراکی باقی مانده است، و باید هر چه سریع تر مصرفش کنید. در حالی که درون ظرفی را که با فویل آلومینیومی پوشانده اید نمی‌بینید و احتمال دارد که آن خوراکی را فراموش کنید.


در نهایت فرآورده هایی که در تماس مستقیم با آلومینیوم قرار دارند، ممکن است کوچک ترین ذرات را جذب کنند خصوصاً اگر آن ذرات اسیدی باشند، و این وضعیت به هیچ برای سلامتی خوب نیست.


منجمد کنید

باقی ماندۀ لازانیا، ماکارونی، خوراک سبزیجات، خوراک گوشت و ... را که عاشقانه تهیه کرده اید، بگذارید منجمد شود.

Image result for ‫روش نگهداری خوراکی ها‬‎

اما این کار را باید خیلی سریع و بدون معطلی انجام دهید زیرا اگر میکروب ها در آن رشد کرده باشند، به محض اینکه بخواهید آن را مجدداٌ گرم کنید، خیلی سریع تکثیر می‌شوند و از محیط مناسبی که برای رشدشان یافته اند، خیلی خیلی راضی خواهند بود.


اگر مقدار باقی ماندۀ خوراکی قابل توجه است، آن را در وعده های کوچک منجمد کنید تا سرما هر چه سریع تر بتواند به خوبی به مرکز آن برسد.


قطعاً می‌دانید که نباید خوراکی را که یک بار یخ زده و یخش باز شده، دوباره منجمد کرد.

بنابراین اگر لازانیا یخ زده بود، سعی کنید طی 48 ساعت آینده، آن را به مصرف برسانید.


خیلی سریع سرد کنید

عادت دارید، زمانی که یک خوراک را از قبل آماده می‌کنید تا بعداً مورد استفاده قرار دهید، به آنز زمان بدهید  تا کمی خنک شود، سپس آن را درون یخچال قرار می‌دهید. این کار باعث می‌شود که آن خوراکی زمان کافی برای رشد میکروب ها را داشته باشد.پرتال قاره رتبه شماره یک تبلیغات و نیازمندی در ایران



این یک عادت قدیمی است، از زمانی که یخچال وجود داشته، نسل به نسل منتقل شده است، به بهانۀ اینکه نباید به یخچال آسیب بزنیم. در واقع، اگر این کار را نکنیم، یخچال برای سرد کردن آن هم مجبور است برق بیشتری مصرف کند و هم بیشتر کار کنید. اما اگر این کار را نکنید، یخچال تان هیچ طورش نمی‌شود، نه خراب می‌شود و نه می‌ترکد. 


اصول بهداشتی دربارۀ خوراکی ها، انتظار دارد که سلامت خودتان را با رشد میکروب ها به خطر نیندازید و تمام آنچه را که از قبل آماده می‌کنید، خیلی سریع در دمای سرد قرار دهید. دمای خوراکی که مرکز آن 70 درجۀ سانتیگراد است، طی مدت 90 دقیقه به 3 درجۀ سانتیگراد می‌رسد. با این کار، می‌توانید خوراک را 5 روز در این دما نگه دارید.


برای سلامت ماندن خوراکی که از قبل آماده می‌کنید، آن را درون یک ظرف پلاستیکی بریزید، هر چه ظرف بزرگتر باشد بهتر است، زیرا زودتر سرد می‌شود، سپس آن را درون یخچال بگذارید، اگر فریزرتان جا دارد، بعد از این که خوراک مورد نظر خنک شد، آن را داخل فریزر بگذارید، اگر هم جا ندارد، به وسیلۀ دستگاه تنظیم دما، تا جایی که می‌توانید، دمای یخچال تان را پایین بیاورید. شاید با این کار کمی بیشتر برق مصرف کنید، اما خطر رشد میکروب ها و در نتیجه مسمومیت را کاهش خواهید داد.


رویا و خواب از دیدگاه روانشناسی و عرفان

Image result for ‫رویا و خواب‬‎

رویا و اسطوره:


 با تاسیس تدریجی روانکاوی، بررسی عمیق تر رویاها را ایجاب می کرد. فروید توانست با بررسی حوزه های گسترده از زندگانی روانی، بهنجارها و نا بهنجارها و تحقیقاتی درباره هستی و تظاهرات وسواس گون و اختلالات و پریشانی های روانی، این فراورده های به ظاهر ناهمگن روان انسان را از منظر مشترکاتشان بررسی کرده،  یعنی از دیدگاه پیوندها و مناسباتی که با ناخودآگاه و زندگانی عاطفی کودک و با جنسیت دارند. گرایش مشترک همه آن پدیده های روانی این است که یکی از آرزوهای انسان را برآورده شده، نمایش دهند و برای رسیدن به مقصود نیز از وسایل و ابزاری که مشترک بین  همه  آنهاست،  استفاده  می کنند. و حتی اشاره به ارتباط لطیف یا بذله گویی و نکته پرانی با ناخودآگاه را نشان   می دهد.


  خواب ورویا از دیدگاه پزشکی:


 دکتر معنوی سه: خواب و رویا، این دو پدیده شگفت، چون رازی ناگشودنی از آغاز آفرینش، اندیشه او را مشغول داشته است و گذشته از آن گروه  بیشماری به بیخوابی گری افتادند و لذا نیاز به اندیشه زیاد در این مورد بوده است، و این حقیقت که رویاها وابسته های فیزیولژیک دارند به گونه های مختلفی مطرح می گردید. مشخصات عمده خواب عبارت است از: دوره های بی تحرکی نسبتا طولانی و افزایش آستانه واکنش به محرک ها. نیاز به خواب در سالهای نخست حیات بیش از دوره میان سالی و پیری است.


 


یک روش مهم روان شناسی برای ترجمه و تعبیر محتویات ضمیر ناخودآگاه، بررسی رویاها می باشد و رویا به عنوان پدیده ای که به طور مستقیم در ارتباط با زندگی روانی است تلقی می شود و رویا نماینده و محصول بخشی از اندیشه فرداست که نیروی هدایت کننده و مهار کننده ناشی از خودآگاه بر آن اعمال نمی گردد.


 خواب و رویا از لحاظ قرآنی و عرفانی:


 در قرآن مجید از رویا به نعمت خدادادی تعبیر شده (هوالذی جعل لکم اللیل لباسا و النوم سباتا و جعل النهار نشورا)  و در آیـۀالکرسی (لا تاخذ سنه و لا نوم، هرگز خداوند را چرت یا خواب فرا نمی گیرد).


 


و همچنانکه ما، در رویا به آن عالم متصل می شویم، در بیداری هم می توان به آن عالم اتصال یافت و طریقه اهل طریق و صحت و ریاضت و مجاهدات و دلالت بر بدن مثالی را تصدیق می کند. و در اخبار فرموده اند: وحی بعضی از انبیاء در خواب بوده است و تصدیق می کند بر مسائل قبر و عذاب و تنعم و....


 تعریف خواب:


 حالت و یا پدیده­ای است که آدمی ارتباط خود را با محیط اطراف از نظر هوشیاری از دست داده است لکن با کما و بیهوشی و مرگ متفاوت می باشد و درواقع نقطه مخالف بیداری و هوشیاری است و جسم و ذهن در حال استراحت و تجدید قوا می باشد.


 تعریف خواب از ظاهری:


 حالت یا پدیده ای است که چشمها بسته می باشد و تا زمان چایان خواب کلیه ارتباط هوشیاری با محیط واقع قطع گردیده است. مردمک چشم  کوچکتر و....


 تعریف خواب از نظر باطنی (موجی):


 در مراحلی از خواب معمولی امواج تتا توسط دستگاه الکتروآنسفالوگرافی  EEG از مغز ظاهر می گردند دامنه آنها 200 میکرو ولت و فرکانس آن از 4 تا 7 هرتز است.


 تعریف خواب دیدن:


 هر نوع خوابی که انسان می بیند، چه خواب های ترسناک و یا کابوس ها و چه خواب های زیبا و رویاها و چه قابل تعبیر و چه خوابهای پرت و پلا و بدون معنا همه را در چهار چوب تعبیر خواب دیدن و یا رویا بینی مورد بررسی قرار می دهیم.


 تعریف تعبیر خواب:


 عبارت است از ترجمان رویاهای آدمی با توجه به باورهای اجتماعی و روی داده های ذهنی یک فرد در جامعه خود با دیدگاه های مدنی و باورهای اعتقادی به صورت خاص خود معنا پیدا کند.


 تعریف معبر:


 معبر توانمند کسی است که جامعه و باورهای فرد رویا بین را به خوبی بشناسد و از نظر روانشناسی و اخلاقی شناخت لازم را از فرد رویا بین داشته با شد. خوراک و داروهای فرد رویا بین، ساعات مختلف خواب و مهمترین چیز دانش پاراپسیکولوژی (فراروانشناسی) آنهم در مقوله (کلیرویانس) آینده نگری، می باشد. لذا معبر و فردی که خواب می بیند، باید تا حدودی دارای این نیرو فرا حسی باشد.(1)


 خواب دیدن از نظر علمی و دینی:


 انسان باید در شبانه روز چند ساعت بخوابد تا بتواند تندرستی و نیرو مندی خود را حفظ کند و خواب همان حالت طبیعی فقدان شعور است که در بزرگسالان اکثرا 8 ساعت می باشد. نوزادان ده برابر مدت بیداریشان در خواب می روند و بزرگسالان دو برابر مقدار خوابشان به فعالیت می پردازند.(2)


 اثراتی که از خواب دیدن به دست می آید:


 1. در ابتدای خواب آگاهی کم می شود و بتدریج از بین میرود.


 2. شعور انسان به طرف کندی می رود.


 3. حرکات ارادی انسان ابتدا ضعیف و سپس به کلی از بین می رود.(3)


 فرضیه هایی گوناگونی که به علت خواب ذکر شده است:


 به این علت فرضیه ها متعدداند که هیچ یک به حد کافی حقیقت آن علم را بیان نداشته:


 1. فرض شیمیایی: یعنی به وسیله مواد حاصل از خستگی،خواب عارض می شود.


 2. فرض قوه ای:  خواب به خاطر خستگی نورونها و... حاصل می شود.


 3. راجع به دوران خون: وقتی که شریانهای خارجی و سطح بدن متسع گردد، خون دماغ کم می شود و این کم خونی موقتی سبب خواب می شود.


 4. به واسطه جمع شدن ذراتی بر روی شعب و متفرعات سلول های عصبی مخ موقتا در طرق ارتباطی سلولهای دماغی انقطایی حاصل می شود و سبب موقتی فعالیت دماغی شده و خواب پدیدار می شود.


 

5. خواب، غریزه تمایل فطری است که در موقع تولد با انسان موجود بوده و با وجود و هستی او عجین و مخلوط است و....(4)


 

نظر غزالی درباره نفس:


غزالی در کتاب اربعین گوید، نفس همان روح است که حقیقت و خواص انسانی است، انسان بدان وابسته است و خداوند می فرماید: (قل الروح من امر ربی) و نیز گویند نفس همان لطیفه ربانی و روحانی است که از برای آن تعلقی به قلب جسمانی است.و همین لطیفه است که در دو موقع به خصوص یعنی خواب و مرگ بطور ناقص و کامل از بدن مفارقت نموده و در هنگام خواب به سوی او بازگشت نموده. و به هنگام مرگ به کلی از او جدا شده.

و در قرآن مجید از این نعمت خدا داده یاد شده است (هوالذی جعل لکم اللیل لباسا و النوم سباتا جعل النهار نشورا ) و در آیهالکرسی (لا تاخذه سنه و لانوم ) هرگز خداوند را چرت و پینکی، نیز خواب فرا نمی گیرد.(5)


 رویا و آخرت:


 صدرالمتالهین در پاسخ به این پرسش که فراورده تخیل در رویا در جهان طبیعی چه تفاوتی و چه مشابهتی با فرآورده خیال در آخرت دارد، می گوید:


 «وجه مشابهت میان آنها این است که آنچه در خواب دیده می شود مزاحم هیچ یک از هستی های این جهان نیست، چه شخص در خواب چه بسا افلاک بزرک و کوه های بلند می بینید که با آنچه در این عالم مزاحمت ندارد... بهمین سان، آنچه انسان بعد از مرگ   می بیند مزاحمتی و مضایقتی میان آن و اجسام این عالم نیست. اما وجه مفارقت ذاتی میان آنها این است که سرای آخرت و صورت های واقع در آن موجوداتی عینی هستند که از جهت نیرو مندی و شدت تاثیر برتر از موجودات ]عینی [ این عالم هستند، چه رسد به صورت هایی که در خواب مشاهده می شود.


 نسبت جهان هستی به این جهان همچون نسبت بیداری به خواب است،چنانکه در گفتار رسول (ص) آمده است:" مردم در خواب اند پس چون بمیرند بیدار شوند".»(6)


 

نظریه دانشمندان و اهل عرفان درباره صفای باطن:


 آنچه را از دیر باز اهل فلسفه و عرفان ودیگران در زمینه الهام و اشراق و یا عرفان و صفای باطن بیان نموده اند، دانش امروزی نیز آن را مورد اثبات و تایید قرار داده است که (سعادت و کامیابی چون جوهری در سازمان بندی و سیستم وجود انسان ) به وسیله خالقش آمیخته است و هر انسانی به یک قدرت عظیم تر از خودش دسترسی دارد و آن در کلمه: " شما"نهفته است.(7)


 

پنج قاعده کلی و اساسی را به خاطر بسپارید که بتوانید با استفاده از آن مکانیزم کامیابی خود را به کار انداخته و توجه داشته باشید که اطلاعات و مهارت لازم برای به کار انداختن آن همان قدر ساده و آسان است که یک راننده برای راه انداختن یک اتومبیل نیاز دارد.


 1. ساختمان مکانیزم کامیابی شما باید دارای مقصد یا هدف معینی باشد. این دستگاه کارش: الف- هدایت شما به طرف هدف در عالم وجود  ب- و یا آنچه را که در عالم هستی مورد نظر شما است (کشف) کند.


2. مکانیزم خودکار عمل نهایی را انجام می دهد به این معنا که دستگاههای مختلف مربوطه را فعال نموده و مسیر را برای رسیدن به هدف روشن و نمایان می سازد و مطلوب تر آن است که شما در مورد نتایج کار تعقل نمایید.چون وسائل مورد نیاز و و راه حل مسئله و دقت عمل در انجام دادن این امر به عهده خود دستگاه مربوطه است.


3. در صورتی که در راه رسیدن به هدف مواجه با اشتباهات و و یا عدم موفقیت شوید نگران نباشید زیرا ممکن است در اثر یک تغذیه غلط و یا زیان آور دستگاه مکانیزم خودکار برای رسیدن به هدف مرتکب اشتباهاتی شود که خیلی سریع این  اشتباهات  را   می تواند تصحیح نماید.

4. برای رسیدن به سطح انواع مهارت ها از طریق تکرار و خطا صورت می گیرد، بدین معنی که آنقدر این سری اشتباهات در ذهن و فکر تصحیح می گردد، تا این که به سطح مطلوب برسد سپس به تدریج، در اثر فراموش نمودن خطاهای گذشته، و جایگزین نمودن آنها با پاسخ های صحیح و موفقیت آمیز دیگر این امر به صورت تکراری در وجود شخص  ادامه پیدا می نماید.(8)

5.   باید به مکانیزم خودکار اعتماد نموده و اجازه بدهیم که عمل خود را درست انجام بدهد و هرگز در اثر ایجاد اضطراب آن را سرکوب نکنید و همچنین نباید آن را به اجبار وادار به کار نموده، بلکه باید به او فرصت بدهید تا خودش عمل نماید.

انسان نباید در انتظار بماند که مکانیزم خلاقه بدون اراده و تصمیم او عمل کند تا بدین ترتیب بتواند گواه و نشانه ای از کار آن به دست آورد، بلکه این انسان است که باید تصمیم بگیرد و چون مکانیزم خلاقه بعدا به موقع عمل خواهد نمود. (2)


 چرا سوال کردن و اقرار به ندانستن امری خجالت آور تلقی شده  :


 سوال کردن و اقرار به ندانستن، امری کاملا خجالت آور تلقی شده است و دلیلی بر حقارت عقلی انسان به شمار می رود، هر قدر بر سن ما افزوده می شود به همان نسبت از درجه قابلیت در شگفت شدنمان کاسته می گردد، همین طرز فکر  باعث شده که یکی از مهمترین و غامضترین پدیده های حیاتی خود یعنی رویا را نادیده گرفته و در مورد آن دچار اعجاب یا استفهام نشویم.(9)


 شاید اعجاب انگیز ترین صنعتی که بتوان برای رویا ذکر کرد شباهت بین محصولات و مضامین فکر خلاق ما در هنگام خواب با باستانی ترین آفرینشهای آدمی،یعنی " اساطیر" باشد.(9)


ملل گوناگون، اساطیر گوناگون ساخته اند، همان گونه که افراد مختلف رویاهای مختلف دارند، ولی با همه تفاوت های آشکاری که در رویاها و اساطیر می بینیم، وجه اشتراکی در آنها موجود است، و آن اینکه همگی به "زبان سمبولیک" نوشته شده اند.(10)


 و این زبان زبانی است که تجربیات درونی و احساسات و افکار را به شکل پدیده های حسی و وقایعی در دنیای خارج بیان می کند و منطق آن با منطق روزمره ما فرق دارد.


 با این همه، انسان امروز زبان سمبولیک را از یاد برده، البته نه به هنگام خواب، بلکه به هنگام بیداری.(11)


 زبان سمبولیک ما را به یکی از منابع بزرگ دانش بشر یعنی اساطیر نزدیک می کند و بین ما با طبقات و قسمتهای عمیق تر شخصیتمان تماس نزدیکتری برقرار می کند و به همین دلیل باید همه، آن را چون یک زبان خارجی مهم فراگیریم.(12)


 و سه نوع سمبول متعارف، تصادفی و جهانی را نام می برند.


 نظر اریک فروم:


 ضمیر ناخودآگاه نه دنیای افسانه ای یونگ است که در آن تجربه از راه نژاد به ارث می رسد، و نه آنچه که فروید تصور کرده است، مرکز و مقر نیروهای نامعقول لیبیدو به شمار می رود.

بلکه صرفا با در نظر گرفتن این اصل که « افکار و احساسات ما تابع رفتار و کردار ماست » قادر به درک هشیارانه و صحیح ضمیر ناخودآگاه خواهیم شد.(13)

هنر تعبیر خواب:


 فهم زبان رویا هنری است که مثل همه هنرهای دیگر به استعداد، تمرین، حوصله و یادگیری نیاز دارد. یکی از مهمترین و اغلب مشکلترین مسائلی که در تعبیر رویا با آن مواجه می شویم، تشخیص آن است که یک رویای مخصوص مظهر امیال و آرزوهای غیر منطقی و ارضای آنهاست و یا به هراس یا تشویش ساده ایی مربوط است و یا اصولا دید وسیعتری را در مورد وقایع محیطی و داخلی انسان و عوامل موثر بر آن به ما میدهد.(14)

 

رویا گاه مظهر نفس بهتر و گاه مظهر نفس کمتر است و وظیفه ما در تعبیر رویا این است که با یافتن کلیدهای لازمه در هر مورد معنی واقعی آن را در می یابیم.


 سوالات دیگری نیز در مورد تعبیر رویا مطرح می شود که اهم آن عبارتند از:


1. آیا واقعا به تداعی معانی و خاطرات گذشته بیننده رویا آن طور که فروید مورد نظر داشته است احتیاج داریم یا بدون دسترسی به این خاطرات هم می توان رویا را درک کرد ؟


 2. رابطه رویا با وقایع اخیر زندگی شخص و به خصوص تجربیات او در روز قبل از مشاهده رویا و نیز رابطه رویا با شخصیت و حضایل بیننده و آرزوها و دلهره های او چیست؟


که آقای اریک فروم طی تعبیر خوابهای بسیاری در کتاب تا حدودی پاسخ این سوالها را داده اند.(15)


 

 زبان سمبلیک در اساطیر، قصه های کودکان، مراسم مذهبی و داستانها:


 اسطوره مانند رویا عقاید و افکار فلسفی و مذهبی و وقایعی را که در زمان و مکان اتفاق افتاده اند و نیز تجربیات روانی مهم انسان را به زبان سمبلیک بیان می کنند. داستان آشکار اساطیر به عنوان گزارش صحیحی از اتفاقات رخ داده در واقعیت تلقی می گردد و این طرز فکر در قرن نوزدهم و در ابتدای قرن بیستم بسیار متداول بوده، صرفا در سالهی اخیر طرز فکر جدید دیگری جایگزین شده است.


 اکنون به معنا و مفهوم فلسفی یا مذهبی اساطیر اهمیت بیشتری داده می شود و داستان ظاهری آن صرفا به عنوان سمبولی از معنای حقیقی آن در نظر گرفته می شود، گو اینکه داستان آشکار بسیاری از اساطیر نیز محصول ساده ای از تخیل فوق العاده مردمان بدوی نیستند بلکه محتوی خاطراتی واقعی از گذشته هاست.(16)

 

از بین کسانی که راه را برای قبولی این طرز فکر تازه باز و هموار کرده اند باید برای باخ ئوفن و فروید اهمیت زیادتری قائل شویم. باخ ئوفن با استفاده از نیروی دقت و کنجکاوی درخشان و بی همتای خود اساطیر را از نظر روانی، مذهبی، و تاریخی مورد بررسی قرار داده است. فروید با ابتکار روش تفسیر زبان سمبلیک، که زیربنای نظریه تعبیر رویا واقع شده، فهم اساطیر را آسان تر کرده است. وی اساطیر را نیز مانند رویا مظهری از انگیزه ها و تمایلات نامعقول و ضد اجتماعی انسان تلقی کرده است و نه بیان سمبولیک دانش انسانهای گذشته. مانند اسطوره ادیپ، قصه کلاه قرمزی، اسطوره خلقت.(17)


کرامات و خوارق عادات که در اغلب فرهنگهای قدیم و جدید بشری سابقه دارد :


کرامات: اعمالی خارق العاده که از اولیا و صالحان، اعم از پارسایان و صوفیان و پاکدلان، سر میزند.  بعضی از کرامات مشهور عبارت اند از: رویاهای صادقه، اشراف بر ضمایر (فکر خوانی و پی بردن به مافی الضمیر کس)، بر آب رفتن، بر آتش رفتن و نسوختن، طی الارض، طی زمان، رام گردن آنی حیوانات درنده، از غیب ظاهر ساختن اشیا و نظایر آن.


 فرق کرامات با معجزه: معجزه فقط از پیامبران بعد از آغاز دعوت و همراه با تحدی سر می زند. و اگر در غیر این صورت عمل خارق العاده ای از پیامبر سر بزند کرامت شمرده می شود. ولی عرفا همه کرامات انبیا معجزه شمرده می شود. هر کرامتی خارق العاده است ولی هر امر خارقالعاده ای کرامت نیست.(18)


 خوارق عاداتی که غالبا از اولیا، صلحا، و مقدسین هم سر می زند عبارتند از:


 ادراک فراحسی: « کسب اطلاع یا هرچه معادل آن از یک امر یا شی یا رویداد بدون دخالت حواس عاری بشری » که چند شعبه دارد: دور آگاهی، رازبینی، رازشنوی، استجابت دعا (که کمتر کسی در عمر خویش نیازموده است)، تسخیر و تصرف در اشیاء و تاثیر از راه دور، غیبگویی.(19)


 هیپنوتیزم یا خواب مصنوعی


 چشم زدن و چشم رساندن، چشم زخم، نظر زدن، شور چشمی


 تماس با ارواح و احضار ارواح


 الهام: آن است که اندیشه ای یا تصویری یا شو و حالتی از کسی یا چیزی یا منبعی ناشناخته ای به دیگری القا شود و پدیدآوردند امری را که در شرایط عادی مقدور نیست، ممکن سازد.


سایر پدیده های شگرف.(20)


  

نظر برخی از عرفا:


غزالی: با آنکه غزالی بیشتر در زمره متکلمان به شمار می آید تا عرفا، ولی اظهار نظر او عارفانه است است: و عجب در آن است که از درون دل، روزنی گشاده است به ملکوت آسمان....  چنانکه پنج دروازه گشاده است به عالم محسوسات که آن را عالم جسمانی گویند، چنانکه عالم ملکوت را عالم روحانی گویند، و بیشتر خلق، عالم جسمانی را محسوس می دانند. و این علم نیز مختصر است و دلیل بر آنکه از درون دل، روزنی دیگر است علوم را، درچیز است: 1. یکی خواب (رویای صادقه) است که چون راه حواس بسته شود، آن در درونی گشاده گردد و از عالم ملکوت و از لوح محفوظ غیب نمودن گیرد، تا آنچه در مستقبل خواهد بود بشناسد و ببیند. 2. دلیل دیگر آن است که هیچ کس نباشد که وی را فراستها و خاطره های راست، برسبیل الهام در دل نیامده باشد، که نه از راه حواس بود، بلکه بلکه در دل پیدا آید و نداند که از کجا آمده و بدین مقدار بداند که علمها همه از راه محسوسات نیست.(21)


شیخ اشراق: خاشعانه انواع کرامات و خوارق عادات و رویاهای صادقه را تصدیق می کند.


 اِبن سینا: هر گاه بشنوی که عارفی از غیب خبر می دهد و بشارت یا انذاری که قبلا داده است، درست درآمد، پس باور کن آن برتو دشوار نیاید، زیرا این امر در قوانین طبیعت علل و اسباب معینی دارد.


 تجربه و قیاس هماهنگ هستند که نفس انسانی به گونه ای در حالت خواب به غیب دسترسی پیدا می کند. پس مانعی ندارد که این دسترسی در حالت بیداری نیز روی دهد، مگر آنکه مانعی محقق داشته باشد.


 بدان که این مطلب را از راه سخن و شهادت و گواهی نمی توان مسلم داشت فقط ظن ها و گمانهایی است که امکان وقوع دارند و فقط از امور عقلی بدانها می رسیم و چنین امری اگر وقوع یابد، قابل اعتماد است، و از جمله سعادت هایی که روی می آورد برای دوستداران استبصار این است که این احوال بر آنان در دوران خودشان یا بارها بطور متوالی در دیگران مشاهده کنند تا تجربه ای باشد درخصوص امر عجیبی که وجود دارد و حجت و داعی باشد برای پیدا کردن علت آن و هرگاه واضح گردد، فایده آن بزرگ خواهد بود و نفس به وجود این علل اطمینان می یابد و هم خاضع می گردد و در اموری که عقل به آنها اطلاع حاصل می کند، مزاحمت ایجاد نمی کند که این سودی عظیم و امر مهمی است.(22)


در قرآن مجید بارها دعوت به تامل در مشهودات یا عالم شهادت شده است. اگر به دیده تحقیق و عقل سلیم در ساده ترین پدیده های طبیعی از «برگ درختان سبز» تا «صدای پای آب» نگریسته شود، همه و همه راهی به حیرت و غیب وجود دارد.(23)


در بیش از 50 دانشگاه و انجمن و موسسه علمی جهان می گذرد و نتایج انکار ناپذیری به بارآورده است، اذعان دارد که این پدیده یعنی خرق عادت یا پدیده های فراروانشناسی (اگرچه نه همه موارد) صدق و صحت دارد. هم جهان غیبی و هم غیب جهانی دارد.(24)


رویایی که به خاطر ما می نماید، احتمالا به بیداری نزدیک است و به نظر شلینگ (فیلسوف آلمانی) «رویاها پیش قراول بیداریند. رویای یک انسان سالم، رویای صبحگاهی است»


 مدت رویا:


 مدت رویا بسیار بسیار کوتاه است، در چند ثانیه و بندرت در مدتی بیش از 5/0 دقیقه است. مانند کسانی که با یک سطل آب بیدار شدند، ماجرای به آب افتادن طولانی خود در خواب را شرح داده اند.


حالت روحی و رویا:


 حالت روحی، لحن و احساسی که رویا پشت سر خود می گذارد. نباید با جو رویا اشتباه گردد. و منظور حالت روحی است که ساعتها تداوم داشته باشد.(25)


 درباره آنچه فراموش می شود:


 رویاها به سهولت در خاطر نمی مانند و بزودی فراموش می گردند. کسی که می-


 خواهد رویاهایش را به خاطر آورد، بهتر است که به هنگام بیداری چند کلمه کلیدی آنرا یاداشت کند و یا به خاطر بسپرد.(26)


 زبان رویا:


 رویا پیام ناخودآگاه است که ما در مدت شب دریافت می کنیم. به نظر می رسد رویا، شناختی بی نهایت وسیع و از همه وقایع و امکانات دارد و صادره از مرکزی است که می تواند نزدیکترین و دورترین حقایق بشری را شامل می شود.(27)


 کهن الگوها:

آنچه در ما قدیمی تر است همواره آماده است تا بر آنچه در زمان حال بر ما می گذرد سایه افکند. این وجه کهن در رویاهای ما ظاهر می شود و به ما رخصت می دهد تا به حال و آینده اعتبار بخشیم. فی الواقع تعبیر رویا ممکن نیست مگر آنکه از حقیقت بنیادی این پداده های روانی یعنی کهن الگوها نشات بگیرد.(28)


زبان رویا همچنین برای کسی که آثار شاعران بزرگ را خوب می شناسد قابل فهم تر خواهد بود، زیرا این اشعار معرف سرنوشت نوع بشر هستند.(29)

نماد:


 آثاری که درباره رویا نوشته شده و ادعای علمی بودن دارند در درجه نخست مفهوم نماد را مطرح می کنند عنصری قوی و محصور که قبل از همه باید تعبیر شود. هر نماد بیان ویژه یک محتوای روانی است که بدون آن نماد غیر قابل دسترسی می ماند.(30)


اصطلاحات عامه، تمثیلات جنبی و بلندگو هم عنوانی از این کتاب را دربر می گیرد.


 وظایف رویا از نظر یونگ:


 1. تصویری زنده از موقعیت وجودی  ما را ارائه می دهد.


 2. رویاهایی که رویدادها و برخوردهای روزانه را اشاره می کنند ولی رویابین توجه نکرده است.


 3. رویاهایی که می کوشد تا با نشان دادن رویدادهای پرمایه  و گوناگون، نقشهایی در روح ایجاد کند که موجب به حرکت درآوردن انرژیهای تازه و هدایت آنها به سوی اهداف سازنده می شود.


4. تنها ناخودآگاهی فعال است و بخش آگاهی رویا به کلی کنار گذاشته می شود. این رویاها به دلیل استفاده از مواد وام گرفته از ناخودآگاه جمعی، انرژی بسیار زیادی با خود حمل می کنند که بر روح آدمی سنگینی می کند.


 و در کنار این چهار نوع اصلی باید به رویاهای اشره کرد که مربوط به حقتیق و تحولات زیست شناسی است مانند: دوران بلوغ، یا بیماریهای جسمی و... .(31)


 یونگ رویاها را حاوی پیام و اهداف سنجیده می داند.


و نظریات آدلرو فروید را مطرح نموده و خصوصیات معبر و صحبت از نمادها و افراد شناس و ناشناس و بیماریبها و جراحتها و انواع موارد خواب را مطرح می نماید.(32)


حقیقت خواب وخواص رویا:


 خداوند منان به فضل و رحمت خود و زیادتی رافت که به بندگان خود دارد در هر ممکنی دلائل وحدت و حکمت و علم و قدرت خود را ودیعه گذاشته است تا بندگان او بعد از تنبه ملتفت شده از خواب بیدار شوند و رو به او آورند. و چون از خداوند برای بندگان خاص خود در همه چیز جلوه گر شده فرمود: اولم یکف بربک انه علی کل شی شهید.


 مهمترین آیات میانه نظر و برهان، اثر و وجدان، شهود و عیان: خواب حیوانست که از جمله آیات آفاق و رویای انسان که از جمله آیات انفس می باشد، زیرا که شامل است جمیع افراد انسان را و دلالت دارد بر کمال علم و قدرت و حکمت و رافت حق تعالی و شاهد کیفیت موت و حشر و رجعت است و دلیل نبوت و رسالت و خلافت و برهان و وجدانی و شهودی است بر بقای نفس بعد از فوت و بر بودن عالم دیگر سوای این عالم که محیط به این عالم است و مظهر صحت ثواب و عقاب بعد از خلاصی تن است و دلالت وجدانی و شهودی دارد بر بسیاری از عقاید دنینیه که ملاحده انکار دارند.(33)


حقیقت خواب و بیان کیفیت رویا (چه صادق و چه کاذب):


 خواب از بدیهیات سته است و مشهود است که آن تعطل آلات حس و حرکتت از ادراک و حرکت مگر از آن قدری که در بقاء، انسان ناچار است که قادر حکیم روح نفسانیرا بقدر کفایت بقاء در آنها باقی می گذارد  (مثل آلت تنفس).(34)


و چون حکیم مطلق خواست که جان لاهوتی را با تن ناسوتی الفت و اتحاد دهد از طرف تن اول عناصر اربعه را با یکدیگر امتزاج داد تا نحو اتحاد و یگانگی با کمال اختلاف و بیگانگی که داشتند میانه آنها حاصل شده و مزاج گرفته صورت نوعیه معدنیه در آنها قرار داد و....(35)


و از آنجا که حضرت حق تعالی بر همه بندگان رحیم است و حکمت بالغه خود روح دماغی را به حیثیتی قرار داده که گاهی از ظاهر منصرف و در باطن جمع شود و به عالم اصلی خود متوجه شود به کلی فراموش نکند عالم خود را.(36)

 

خواب مغناطیسی:


 این قوه مغناطیس با عالم غیب که منشا حقیقی آن است مربوط می باشد، ولی مغناطیس روحی با بدنی فرق دارد (تفاوت کرامات انبیاء و اولیا با عملیات مرتاضین و ساحرین).


 در انبیاء و اولیا قوه مغناطیس روحی مانند نور لطیف ذره بین که به بالا منعکس می شود در بدن جسمانی اثر نموده و اراده عقلانی را تقویت کرده ولی در مرتاضین هندو که از غیر طریق وارد شده اند مانند نور غلیظ طرف سفلی دره بین است که سوزندگی دارد او مانند بمب اتمی که برای تخریب و هلاک جمع کثیری به کار میرود. مغناطیس در رشد گیاهان اثرچشمگیری دارد.(37)


 

خواب بر دو قسم است: طبیعی و مصنوعی.


 خواب مصنوعی: آن است که توسط سببهای حیاتی و ارادی پیدا می شود، مانند آنکه شخصی بتوسط امربه زبان و یا حرکت چشم اشارت و حرکات مغناطیسی (که بعدا گفته خواهد شد)، دیگری را بخواباند.


 خواب مغناطیسی، امروز یکی از وسایل معالجه بیماران است. ولی خطراتی هم دارد که به طور کلی موجب ضعف قوای معمول می گردد و گاه هم بصورت محبت و علاقه شدید معمول به عامل در می آید و در غیر مواقع ضرورت باید از آن خوداری نمود.(38)


 وقایع غیبی و فرق میان خواب و واقعه:


 بدانکه چون سالک در مجاهدت و ریاضت نفس و تفصیه دل شروع  کند، او را بر ملک ملکوت عبور و سلوک پدید آید. و در هر مقام مناسب حال او وقایع کشف افتد، گاه بود که در صورت خوابی صالح باشد، و گاه بود که واقعه ای غیبی بود. و فرق میان خواب و واقعه به نزدیک این طایفه از دو وجه است: یکی از صورت، دوم از معنی. از راه صورت، واقعه آن باشد که میان خواب و بیداری ببیند، یا در بیداری ببیند. و از راه معنی، آن باشد که از حجاب خیال بیرون آمده باشد و غیبی صرف شده، چنانکه روح در مقام تجرد از صفات بشری مُدرِک آن شود، واقعه ای روحانی بود مطلق. و گاه بود که نظر روح موید شود به نور الوهیت واقعه ای ربانی بود.


و خواب بر دو نوع بود: یکی اضغاث احلام است، و آن خوابی بود که نفس به واسطه آلت خیال ادراک کند، از وساوس شیطانی و هواجس نفسانی و در نظر نفس آرد، که آنرا تعبیری نباشد. و دوم خواب نیک است، و آن را رویای صالح گویند.(39)


  خواب نیک و یا رویای صالح که برسه نوع است:

یکی آنکه هر چه ببیند به تاویل و تعبیر حاجت نیافته، همچنان بعینه ظاهر شود. دوم آنکه بعضی به تاویل محتاج بوده، و بعضی همچنان باز خواند و سوم آنکه محتاج تاویل باشد بتمام.


این ضعف رویا بر دو نوع می نهد: رویای صالح و رویای صادق. صالح آن است که مومن یا ولی یانبی ببیند، و راست باز خواهند، یا تاویلی راست دارد و آن نمایش حق بود. و رویای صادق آن است که تاویلی راست دارد و بازخواند، و باشد که بعینه ظاهر شود و از نمایش روح بود، و این نوع کافر و مومن را بود.

و همچنین واقعه بر دو نوع می دهد: یکی آنکه متحمل است که آن نوع رهابین و فلاسفه و برا هم و دیگر  بی دینیان را بود، از کثرت ریاضت نفس و تصفه دل و تربیت رفع .

و نیز وقایع میان خواب و بیداری مطلق پدید آید، و گاه بود که از کثرت ریاضت  ،غلبات روحانیت روحانیت پدید آید و... و انوار روح برنظر ایشان مکشوف گردد.


 دوم واقعه آن است که حق تعالی – در آینه آفاق و انفس، جمال آیات بینات در نظر موحدان آرد،و به الهام ربانی که در معرفت فجور و تقوی نفس به دل سالک می رسد.(40)


 کابوس:


 عبارت است از هراسان از خواب پریدن (بدون علت خارجی)، یا چیزی از درون فرد را بااحساس هراس بیدار کند. که کاملا از پدیده دهشت شبانه متمایز می باشد.

تقسیم بندی خواب به مراحل یک تا چهار، تقسیم بندی اختیاری است. موج نگاری مغزی زمان بیداری توسط امواج x  و فعالیت با ولتاژ پاییین مشخص می شود. وقتی که شخص به خواب می رود، او به مرحله 1 وارد می شود که به عنوان سبکترین مرحله خواب در نظر گرفته می شود.


 شروع به نشان دادن کاهش در فعالیت x  می کند. بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه این مرحله به مرحله 2 منجر می شود. که خطوط دوکی شکل مکرری را به صورت 13 تا 15 سیکل در هر ثانیه و با ولتاژ بالای خاصی با عنوان  k.complexes عقده های شناخته شده، نشان می دهد. بزودی در مرحله در مرحله 3، امواج دلتا که فعالیت با ولتاژ بالا به صورت 5/0 تا 5/2 سیکل در ثانیه است، ظاهر می شوند و سر انجام در مرحله 4، امواج دلتا قسمت عمده نوار مغزی را اشغال می کند.


 در واقع خواب یک فرآیند چرخه ای است که 4 تا 5 دوره ظهور در مراحل 2، 3، 4 دارد که این دوره شبیه به مرحله یک هستند.


 توجه: دهشتهای شبانه در اوایل خواب در طی مرحاه 3 یا 4 رخ می دهد. کابوس ها نزدیک به صبح و در طی خواب REM یا رویایی روی می دهد.


 و کلا در مورد 3000 نفر فقط یک مورد کابوس ثبت شده است. اما در کودکان حدود 3/5 درصد دچار کابوس شبانه می شوند. و زنان هم بیش از مردان بزرگسال از کابوس شکایت دارند.(41)


 خداوند در 2 جای دیگر هم صحبت از چرت و پینکی برای آرامش و از بین رفتن ترس در دل مومنین اشره نموده است. یکی در جنگ احد (سوره 3، آیه 154) و یکی سوره 8، آیه 11 که اشاره به جنگ بدر نموده اند.(42)


 حکیم سبزواری در منظومه خود می فرماید: خواب حالتی است که بر حیوان عارض شود (حیوان ناطق را هم شامل می شود) و در آن حال نفس حیوان از حرکت ارادی  باز  می ایستد نه از حرکت طبیعی خویش و این انقطاع به خاطر استراحت روح است.(43)


 رویا و خواب دیدن:


 رویا به معنی دیدن خواب و رویت عبارت از دیدن در بیداری است.


 اقسام خواب:


 نخست خواب حکاکی: که فقط حوادث را برای انسان می نمایاند، مانند خوف و خشم و نفرت و یا سایر صفات که در کمون و اندرون انسان نهفته است.


دوم خواب ارضائی: که صرفا به خاطر اقناع و ارضاء رغبات و امیال سرکوفته زندگی است.


سوم، خواب غیبی: که در بعضی از موارد بعضی از خواب ها موضوعات متقبل الوقوع یعنی اموری که بعدا باید انجام بگیرد در خواب می بیند و این نوع از خواب ها معمولا از برای صلحا و صالحان اتفاق می افتد و بیشتر و بیشتر از برای انبیاء و پیامبران و اولیاء صورت وقوع پیدا کرده است.


 و ممکن است که علل دیگری از برای خواب و رویا در بین بیاید که درست باشد و قابل اطمینان و فقط به این دلیل نباید اکتفا نمود.(44)


 خواب هایی که در قرآن ذکر شده اند:


 و از خواب هایی که در قرآن ذکر شده اند می توان خواب حضرت ابراهیم (ع) در مورد قربانی نمودن  اسماعیل (ع) را نام برد. و دیگر  خواب حضرت رسول  در باره  مسجد الحرام  _  خواب یوسف صدیق (ع) در ابتدای جوانی خویش (آیه های 4 و 5 سوره مبارکه یوسف) و در آیه 43 سوره انفال، داستان جنگ بدر و حضرت پیامبراکرم (ص)  _ و دیگر خواب خاتم الانبیاء (ص) در مورد ورود به مکه (و فتح آن).(45)


انتقاد بر نظرات فروید:


 فروید اکثر رغبت و امیال و بلکه همه آنها را فقط ناشی از دو غریزه (حفظ نفس) و دیگری غریزه جنسیت می داند. و خواب و حتی بعضی از امراض جسمانی نتیجه سرکشی و طغیان همین رغبت ها و میل های سرکوفته است و به عقیده فروید، رویا برزخی است که مابین حیات پنهانی و حیات معقول قرار دارد و هیچ خوابی را عبث و بیهوده و باطل، نمی شود حساب کرد.(46)


 انتقادی که بر وی وارد می آید این است که او از عهده تحلیل و علت خوابهای غیبی که قبلا بدان اشاره کردیم بر نمی آید و دیگر اینکه در انسان عاقل مهذب، جنبه حیوانی مغلوب جنبه انسانی است و در انسان غیر مهذب برعکس است. و غربیان بدین باورند که فروید اولین کسی است که به تاویل خواب پرداخته، در حالیکه چنین نمی باشد. در کتاب فروید آمده است: تعبیر خوابها صحیح ترین راهی است که به شناسایی ضمیر مخفی در حیات نفسانی منتهی می شود.(47)


و چون فروید بیشتر از نکته نظر مادی می اندیشد، نمی تواند توجهی به مراتب روحانی و ارتباط آن با عالم بالا بنماید.(48)


 خوابهای مربوط بهر ملت توام و عجین با همان احساسات بوده و به همان نسبت تعبیر کنندگان نیز اگر با ضمایر باطنی قومی آشنایی کامل داشته باشند می توانند تعبیرات خواب را با استفاده از همان احساسات و عقاید توجیه و تفسیر کنند.(49)


 شرح فصوص الحکم (خوارزمی):

بعد از حمد حضرت پروردگار و درود بر نبی مختار، بدرستی که دیدم حضرت رسول (ص) را در خوابی بشارت دهنده که نموده شدم و آن نمایش از حق بود بی آنکه من قصد و اردت کرده باشم.(50)


و محل رویت حبیب و اذن او به افشای اسرار عشق، محروسه دمشق بود که به نسبت با صاحب رویا بهترین اقالیم عالم است. پس در این رویا چنین دیدم که: در دست رسول (ع) کتابی بود، در مخاطبه من فرمود که: این کتاب فصوص الحکم است، بگیر و به سوی مردم بیرون آر، تا ارباب اقلیت و استعداد بدان انتفاع یابند (بیرون آر یا برون آر).


و در قول شیخ که فرمود:  کتاب در دست رسول بود، اشارت است به آنکه اسرار و حکم مودعه در این کتاب از آن قبیل است که در دست تصرف رسول و در تحت تملک او بود و اختصاص تمام بدان حضرت داشت، لاجرم فرمان رسول (ع) بدان نهج وارد شد که این را که منبع اسراروحکم است در سر و غیب خویش، از من بگیر و در عالم خاق و شهادت و... جلوه ده تا به ارتفاع حجاب ارباب الباب را انتفاع حاصل شود.(51)


فص حکمت نوریه فی کلمهّ یوسفیهّ:


 یوسف (ع) در علم تعبیر کامل بود، و مراد حق تعالی را از صور مرتبه مثالیه می دانست. عایشه می گوید: اول آنچه از وحی رسول را – صلی ا... – علیه و سلم – حاصل شد، رویای صادقه بود که به حکم حدیث یک جزو است از چهل و شش جزو نبوت.


 پس رسول (ص) هیچ خوابی نمی دید مگر که در حس ظاهر می شد چون روشنایی صبح، بی آنکه خفایی بر وی طاری شود.


 ماهی صفت ازچه گوش داریم، کریم           بگشاده چو دام چشمها بی بصریم


 بیداری ما وخواب ما جمله یکیست             چون ما ز صورۀ ره به حقایق نبریم(52)


 همچنانکه معبر دانا مراد را می داند از صوری که مرئی است در نوم، همچنان عارف حقایق امور مراد را می داند از صوری که ظاهر است در حس، از آنکه هر چه در حس ظاهر می شود صورت چیزی است که در عالم مثالی است و آنچه در عالم مثالی است صورت معاینی است که فایض است بر ارواح مجرده از حضرات الهی و آن معانی از مقتضیات اسماء است.(53)


  فص حکمهّ حقیقهّ فی کلمهّ اسحاقیه:


 در اینکه ابراهیم خلیل (ع) رویای خود را تعبیر نکرد:

 

اسرار خدا مگوی با عامی چند                 مشنو سخن سوز دل از خامی چند


 از کشف مگوی پیش محبوب که نیست       انعام خدا درخور انعامی چند(54)


 ابراهیم خلیل (ع) فرزند خود را گفت: در خواب و خیال می دیدم که تو را ذبح    می کردم  و به تعبیر این منام قیام ننمود. در صورتیکه به تعبیر حاجت بود و می شاید که معینی را از معانی منتقشه الواج ارواح عالیه ادراک کند و او در صورتی پوشاند مثالیه که مناسب باشد آنچه را در حضرت خیال اوست از صور و ابراهیم (ع) تعبیر نکرد زیرا اینرا از قبیل وحی انگاشت. و ظاهر شدن او در صورت اسحاق، از برای مناسبت واقع بینیها که آن اسلام است لوجه ا... و انقیاد مراحکام او را. ابراهیم به واسطه تصدیق رویا مبادرت به قصد ذبح فرزند خویش کرد، پس پروردگار فدا داد به ذبح عظیم از جهت و هم ابراهیم. پس تجلی صور در حضرت خیل محتاج است به علمی دیگر که بدان اِدراک شود که مراد حق از صورت مرئیه چیست؟


 و این علم حاصل نمی شود مگر به انکشاف اسماء الهیه.(55)


 نکات لازمه قبل از رمزگشایی و تعبیر خواب فرد رویابین:


1. باورهای اعتقادی از نظر دینی و اجتماعی و دیدگاه های عرفی و شرعی مورد قبول فرد رویابین و جامعه ایی که در آن زندگی می کند.


 مثال: صلیب برای یک فرد مسیحی در خواب نشانه ای از مرگ تلقی می شود ولی برای یک ایرانی نشانه ای از درفش کاویانی و عزت و بزرگی است.


 2. بررسی تغذیه و داروهای مورد استفاده از نظر کمی و کیفی و از لحاظ تاثیرات بیوشیمیایی و فارماکولوژیکی.


 3. بررسی حالات پسیکولوژیک و تاثیر مسائل روحی و روانی در روشن بینی واقعی فرد رویابین.


 4. بررسی اتفاقات روزمره و شغل و مشغولیات فرد رویابین.


 5. بررسی معضلات جسمانی و دردهای بدنی در رویابین.


6. بررسی زمان دیدن رویا و خواب در فرد رویابین از نظر مکانیزم عملکرد مغز در ساعات گوناگون متفاوت می باشد.(56)


نتیجه کلی:


 1. خواب رفتن برای صحت و سلامت جسم وروان بسیار واجب است.


 2. خواب دادن یک سوپاپ تخلیه روانی است.


 3. خواب دیدن نشانه ایی از بشارت و یا هشدار ضمیر ناخودآگاه آدمی است.


 4. یکی از شیوه های روشن بینی دیدن خوابهای صادقه و قابل تعبیر می باشد.


 5. خواب دیدن یک فرآیند فیزیولژکی است که مواردی از قبیل باورها و مشغولیات و بیماریها و... می تواند در روند رویا تاثیر بگذارد.


 6. با تجربیات تمرکزی، نیروی روشن بینی ذهن را باور نمود تا از طریق خوابهای صادقه آینده را پیشگویی کرد.


 فهرست منابع:


 1. اپلی ،  ارنست  / رویا  و تعبیر  رویا  از دیدگاه  روانشناسی  یونگ  /  ترجمه  دل آراقهرمان / چاپ اول / چاپخانه آتش 1378


2. آل کثیر / دایره المعارف تعبیر خواب / پروفباک / انتشارات غزل / چاپ اول 1381


 3. خرمشاهی  / بهاءالدین  /  جهان غیب و غیب جهان  /  انتشارات کیهان  /  تابستان 1365

 

4. خوارزمی، حسن / شرح فصوص الحکم / محی الدین / تصحیح نصیب مایل هروی / انتشارات مولی / چاپ دوم 1368


 5. رازی، نجم الدین / گزیده مرصادالعباد / تصحیح و تلخیص دکتر ریاحی / انتشارات علمی / چاپ چهاردهم  1381


6. ستاری، جلالی / جهان اسطوره شناسی / مجموعه نویسندگان / چاپ سعدی / چاپ اول اسفند 1377


 7. شیرازی، صدرالدین / مجموعه مقالات ملاصدرا (ج11) ملاصدرا و مسئله نفس و معاد / انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا / چاپ اول بهار 1383


8.  فروم، اریک / زبان از یاد رفته / ترجمه دکتر ابراهیم امانت / انتشارات مروارید / چاپ چهارم 1366


 9. کلمپ، هارولد / هنر رویا بینی معنوی / مترجم مهیار جلالیانی / انتشارات نور و صوت اسیاتیس / چاپ اول 1379


 10.  مرحوم حاج گنابادی، ملا محمد حسین / تنبه النائمین (خواب مغنا طیسی) / چاپ سوم / شهریور 1381


 11. مالتر، ماکسول / راه درمان نگرانیهای فکر / ترجمه حسین علی ادیب پور / انتشارات ادیب پور / چاپ اول بهار 1370


12. محقق، محمد باقر / خواب و بیداری و خواب دیدن از نظر علمی و دینی / انتشارات بعثت / چاپ دوم 1368


 13. معنوی، عزالدین / خواب و رویا از دیدگاه پزشکی / انتشارات دانشگاه تهران / دیماه 1367


 14. هارتمن، ارنست / کابوس، روانشناسی و زیست شناسی رویاهای ترسناک / ترجمه یاور دهقان انتشارات امیرکبیر / تهران 1380

_  کلیه کتب تعبیر خواب و رویا از نظر پیامبران و ائمه (ص) همچنین کل کتب روانشناسان در حدود 30 یا 40 مجله بررسی گردید و بسیاری حذف و منابع بالا منتخب شدند.

 

علم درباره خواب و رویا دیدن چه می‌گوید؟


درست است که این روزها علم و تکنولوژی پیشرفت بسیاری کرده و می توان به پاسخ بسیاری از سوالات رسید اما هنوز خیلی از سوالات وجود دارند که دانشمندان نتوانسته اند پاسخ درستی برای آنها بیابند.

 مجله اینترنتی برترین ها



Image result for ‫رویا و خواب‬‎



درست است که این روزها علم و تکنولوژی پیشرفت بسیاری کرده و می توان به پاسخ بسیاری از سوالات رسید اما هنوز خیلی از سوالات وجود دارند که دانشمندان نتوانسته اند پاسخ درستی برای آنها بیابند. یکی از مهمترین این سوالات، سوالات مربوط به عالم خواب است که بشر با تمام کنجکاوی اش نتوانسته است به پاسخ درستی درباره آن برسد. هنوز هم وقتی از محققان خواب درباره این مقوله می پرسیم، به جز گفتن مسائل کلی، نمی توانند به شکلی قانع کننده وارد جزییات شوند. حتی درباره تعبیر خواب هم جز در مقوله روانکاوانه روح انسان صحبت نمی کنند.


دکتر میرفرهاد قلعه بندی - دانشیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیر گروه انستیتو روانپزشکی - یکی از کسانی است که سال هاست در زمینه طب خواب فعالیت کرده و یکی از بهترین متخصصان این زمینه به حساب می آید که اطلاعات خوبی در این باره دارد.


قبل از هر سوالی برویم به سراغ تعریف «خواب». خواب از نظر روانشناسی چیست؟


- همانطور که در تعریف های رایج و معمولی آمده است، زمانی که سطح هوشیاری انسان تغییر پیدا می کند، فرد به خواب می رود.


یعنی در زمان خواب، هوشیاری به شکل کامل از دست می رود؟


- نه، منظورم این نیست کهس طح هوشیاری کلا از بین برود، چون آن موقع شخص به کما می رود. آدم ها زمانی که به خواب می روند، تا حدودی با کمبود هوشیاری روبرو می شوند.




زمانی که آدم ها می خوابند، مغزشان از کار می افتد؟


- قبلا اینطور فکر می کردند. اینکه بعد از خوابیدن، مغز آدم از کار می افتد و به خواب فرو می رود اما ماجرا به این شکل نیست. دانشمندان فعالیت های زیادی کرده اند و مشخص شده رابطه مغز و خواب به این شکل نیست. در واقع، در زمان خواب، بخش هایی از مغز به خواب می رود اما قسمت عمده ای از این ارگان بیدار است و حتی فعالیتش نسبت به زمانی که بیدار است افزایش پیدا می کند.

Image result for ‫رویا و خواب‬‎

چه دلیلی دارد که آدم حتما بخوابد؟


- در گذشته بسیاری از دانشمندان فکر می کردند که خواب یک زمان اضافه است و آدم ها با خوابیدن نه تنها چیزی به دست نمی آورند که حتی زمان را هم بطور کل از دست می دهند. ما هم ممکن است بارها با خودمان گفته باشیم کاش خواب نبود و می توانستیم در این 8 یا 9 ساعت که برای خواب وقت می گذاریم بیدار باشیم و به کارهایمان برسیم اما بهتر است نگاهمان را نسبت به اینکه خواب یک فرایند اضافی است و اگر حذف شود بهتر است کاملا عوض کنیم. در حال حاضر دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خواب نه تنها اضافی نیست بلکه حیاتی، واجب و ضروری است.


برای اینکه متوجه شوید خواب چقدر مهم است برایتان از یک آزمایش صحبت می کنم. در یک بررسی دانشمندان در محیط آزمایشگاه، موش های صحرایی را به مدت دو هفته از خواب محروم کردند. بعد از مدتی تمام آنها مردند. در آزمایش بعدی، محققان به شکل دیگری موش ها را از خواب محروم کردند به این شکل که وقتی موش مورد نظر می خوابید و به مرحله خواب عمیق (مرحله رویا) نزدیک می شد، او را بیدار می کردند و این اتفاق هر بار تکرار می شد.


در این آزمایش جدید، موش ها بعد از گذشت 4 تا 6 هفته مردند. بعد از این آزمایش، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خواب نه تنها یک سیکل اضافی نیست که برای جسم و روان موجودات از ضروریات است و یکی از پایه های اصلی سلامت به حساب می آید.


شما راجع به مرحله رویا صحبت کردید، چه زمانی در خواب، انسان به مرحله خواب دیدن و رویا دیدن می رسد؟


- سیکل خواب دو مرحله عمده دارد. یکی مرحله (rem / حرکت سریع جسمی) و دیگری مرحله (nrem / بدون حرکت سریع جسمی). در مرحله اول که رم نام دارد مغز بسیار فعال است و در حالی که ماهیچه های بدن در حال استراحت هستند، چشم ها به سرعت به چپ و راست حرکت می کنند.


مرحله دوم «نان رم» نام دارد که دارای چند مرحله است، خواب خیلی سطحی، خواب سطحی، خواب عمیق. بعد از خواب عمیق، نوبت به رویا و خواب دیدن می رسد. تمام سیکل ها و انواع خواب که برایتان نام بردم، بین 90 تا 120 دقیقه اتفاق می افتد و بعد از آن است که دوباره همین سیکل تا زمانی که می خوابیم ادامه پیدا می کند.


رویا در واقع همان «خواب دیدن» است؟


- بله، منظور از رویا همان خواب دیدن است. این مسئله از آغاز تاریخ، توجه تمام آدمیان را به خودش جلب کرده است. فلاسفه، روحانیون، هنرمندان و خیلی های دیگر در برهه های تاریخی زیادی به آن پرداخته اند.


می شود به خواب دیدن استناد کرد و آن را به واقعیت هایی که در عالم واقع رخ می دهد، نسبت داد؟


- از نظر پزشکی و علمی، معمولا برای خواب به نظریه فروید مراجعه می شود. چیزی که ما در آدم ها با آن روبرو می شویم، خودآگاهشان است که قسمت ناچیزی از دنیای آدم ها را تشکیل می دهد و به قول فروید، شخصیت انسان کوه یخی است که قسمت خودآگاه، تنها نوک آن به حساب می آید و بقیه اش ناخودآگاه است. قسمت عمده ای از ناخودآگاه، در خواب هوشیار می شود. به همین دلیل است که روانشناس ها وقتی می خواهند ریشه یک بیماری یا رفتار را پیدا کنند به بررسی آن کوه یخ که زیر آب است می پردازند. یکی از بهترین راه ها برای شکافتن کوه یخ، بررسی خواب های آدم هاست.


در جواب سوال شما نمی توان گفت خواب ها با واقعیت ارتباط دارند یا نه، باید اینطور بگوییم که معمولا خواب ها ناخودآگاه ما را به تصویر می کشند و گاهی اوقات، مضمون خواب های ما با اتفاقاتی که در روز برایمان رخ می دهد متفاوت است. مثلا وقتی به قول معروف حالمان خوب است و روزمان خوب می گذرد، شب خواب ناگواری نمی بینیم اما گاهی وقت ها که اعصاب مان سر مسئله ای به هم می ریزد، با خواب های بد، تلخ، ترسناک و گاهی عجیب روبرو می شویم.


خواب دیدن چه کمک دیگری به زندگی انسان ها می کند؟


- با بررسی خواب ها، می توان برای حل مشکلات روحی اشخاص اقدام کرد، از همین جهت، خواب بسیار مهم است. با اینکه دانش ما درباره خواب دیدن بسیار ناچیز است اما همین دانش ناچیز هم می تواند به بهبود شرایط روحی و روانی انسان ها کمک کند.


تعبیر خواب از لحاظ دنیای پزشکی واقعیت دارد؟


- خیر، تعبیر خواب زمینه علمی ندارد و پزشکان هم به همین دلیل در این زمینه نظری نداده اند. در حوزه علمی از خواب در همین حد استفاده می شود که متخصصان روانشناس و روانپزشک، برای بررسی شخصیت و مشکلات روحی انسان ها استفاده می کنند. غیر از این، در حوزه علمی نمی توان به خواب استناد کرد.