(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

توصیه کابردی برای لاغری

Image result for ‫لاغری‬‎

لاغری و رژیم اصولی

در رژیم‌های لاغری و کاهش وزن انتخاب وعده‌ها، مقدار خوراک و به‌خصوص نوع خوراک باید به گونه‌ای باشد که کالری دریافتی از آنها طی روز کمتر از نیاز بدن باشد و در عین حال باعث احساس سیری شوند. بنابراین باید از خوراکی‌هایی استفاده کرد که حجم قابل توجهی دارند و به اصطلاح معده را پر می‌کنند اما کالری زیادی به بدن نمی‌رسانند. با رعایت این رژیم فرد می‌تواند 3 وعده اصلی و 3 میان وعده هم از خوراکی‌های مختلف داشته باشد و در عین حال لاغر شود. اگر قرار بود هر کسی فقط به خودش گرسنگی بدهد و رژیم‌های سخت روزه‌داری بگیرد که دیگر رژیم‌درمانی کاربردی نداشت! اگرچه ممکن است یک فرد با اراده، کنترل و گرسنگی شدید برای مدتی وزنش را کم کند اما این باعث ایجاد ولع و حرص زیاد در آن فرد خواهد شد که به محض شکسته شدن تحملش منجر به اضافه وزن شدید می‌شود. معمولا در افرادی که اینگونه رژیم می‌گیرند بعد از اینکه رژیم‌شان شکسته می‌شود وزنی که به‌دست می‌آورند از وزن اولیه‌شان خیلی بیشتر خواهد بود.

Image result for ‫لاغری‬‎

لاغری سریع دغدغه‌‌ی افراد بسیاری است. باید چاق باشید تا بفهمید چاقی چه دردی است. شاید درباره‌ی رابطه چاقی و دیابت یا ارتباط بین چاقی و استرس چیزهایی شنیده باشید. بد نیست بدانید چاقی علاوه بر تأثیرگذاری بر سلامتی جسمی، روی ذهن و روان فرد نیز تأثیر منفی بر جای می‌گذارد. وقتی لباس مورد علاقه‌تان تنگ باشد، نتوانید مانند دیگران بدوید یا دائما نظرات منفی در مورد اندام‌تان بشنوید، به‌سرعت برای کاهش وزن ترغیب می‌شوید و به‌دنبال راههای کاهش سایز کمر و روش‌های لاغری بازو و … می‌گردید. اگر به‌دنبال لاغری سریع هستید و قصد دارید به‌سرعت لاغرتر شوید، باید کاهش وزن‌تان سالم و بی‌خطر باشد. با ادامه‌ی مقاله همراه باشید تا ببینید برای لاغری سریع اما سالم چه باید کرد. 


۱. غذاهای طبیعی و سالم مصرف کنید

تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری و بسته‌بندی‌شده خودداری کنید. نمک خاصیت نگهدارندگی دارد و این غذاها سرشار از نمک و در نتیجه سدیم هستند. مصرف زیاد سدیم برای سلامتی مضر است. بهتر است از غذاهای سالم و تازه‌ مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل (سبوس‌دار)، لبنیات و پروتئین های کم‌چربی استفاده کنید.

Image result for ‫لاغری‬‎

۲. مصرف نمک را کاهش دهید



اگر می‌خواهید چیزی برای میان‌وعده‌تان بخرید، مقدار نمک آن را از روی برچسب‌اش بخوانید. مصرف ۱۴۰ میلی‌گرم یا کمتر سدیم در هر وعده‌ی غذایی برای سلامتی مناسب است؛ بنابراین اگر حتما خواستید که غذای فرآوری‌شده مصرف کنید، محصولات کم‌نمک‌تر را انتخاب کنید.


۳. یک فنجان قهوه یا چای بنوشید


Image result for ‫لاغری و قهوه‬‎

روزتان را با یک فنجان قهوه آغاز کنید. کافئین موجود در قهوه ادرارآور بوده و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که سلول‌های بدن‌تان را از آسیب‌‌ها محافظت می‌کند. اگر اهل قهوه نیستید، چای نیز با خواص مشابه گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌آید. بر اساس تحقیقات جدید چای سبز با افزایش سوخت و‌ ساز بدن موجب می‌شود در طول ۲۴ ساعت ۷۰ کالری بیشتر از پلاسیبو (استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی) سوزانده شود.


۴. مصرف نوشیدنی‌های شیرین را متوقف کنید

کالری دریافتی از نوشیدنی‌ها نسبت به کالری دریافتی از مواد غذایی جامد، خاصیت سیرکنندگی کمتری دارد. نوشیدن آبمیوه یا نوشیدنی‌های کاراملی به اندازه‌ی مصرف یک کاسه سبزیجات و غذاهای حاوی پروتئین شما را سیر نمی‌کند؛ بنابراین تا حد امکان مصرف آبمیوه‌های پر از شکر، نوشابه و نوشیدنی‌های الکلی را متوقف کنید. با مصرف این نوشیدنی‌ها به بدن‌تان کالری بالایی می‌رسد، ولی باز هم به سرعت احساس گرسنگی خواهید کرد. در ضمن نوشیدنی‌های الکلی با متوقف کردن سوخت‌وساز چربی‌ها تأثیر بیشتری در اضافه وزن دارند.

Image result for ‫لاغری ونوشابه‬‎

۵. وزنه و دمبل بخرید



از پولی که برای خرید وزنه و دمبل می‌پردازید، هرگز پشیمان نخواهید شد. تمرینات قدرتی به افزایش حجم عضلات کمک می‌کند. افزایش حجم عضلات باعث می‌شود چه در زمان کار، چه در زمان استراحت، در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هر ۷ روز هفته کالری بیشتری بسوزانید. هر چه عضلات بیشتری داشته باشید، زودتر می‌توانید لاغر شوید. برای شروع از وزنه‌ها و دمبل‌های سبک‌تر استفاده و هفته‌ای سه یا چهار بار ورزش کنید. پس از مدتی از تغییراتی که در اندام‌تان به وجود می‌آید، شگفت‌زده می‌شوید.

Image result for ‫لاغری ووزنه‬‎

۶. مصرف ادویه را افزایش دهید



مصرف ادویه های مناسب لاغری در کاهش وزن و لاغری سریع مؤثر است. «کپسایسین» ترکیبی است که در فلفل هندی (قرمز) و هالاپینو یافت می‌شود. این ترکیب باعث می‌شود، بدن‌ هورمون آدرنالین بیشتری ترشح کند که نتیجه‌ی آن افزایش سوخت‌وساز و افزایش کالری سوزی است. تندی غذا موجب می‌شود آن را با سرعت کمتری میل و زودتر احساس سیری کنید. سایر ادویه‌های مفید برای کاهش وزن عبارتند از زنجبیل، زردچوبه، فلفل سیاه و مرزنگوش (آویشن کوهی).

Image result for ‫لاغری واویه‬‎

۷. به رختخواب بروید



شاید این عبارت به نظر خنده‌دار بیاید، ولی کم خوابی باعث افزایش وزن می‌شود. تحقیقات فراوانی نشان داده‌اند خوابیدن کمتر از ۷ ساعت در شب‌ها، سرعت سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهد. همچنین وقتی که دیرتر به رختخواب بروید، احتمال اینکه به خوردن وسوسه شوید بیشتر است؛ بنابراین پاداش خواب کافی و به‌موقع، کمک به کاهش وزن است.

Image result for ‫لاغری و خواب‬‎

۸. غذای مصرفی خود را یادداشت کنید

بر اساس تحقیقات صورت گرفته کسانی که غذای مصرفی‌شان را یادداشت می‌کنند (مخصوصا زمانی که در حال خوردن هستند) کاهش وزن بیشتری خواهند داشت. با نوشتن چیزهایی که می‌خورید، یادتان می‌ماند که دقیقا چه خورده‌اید. ممکن است در بعضی مواقع چیزهایی را که می‌خورید فراموش کنید، ولی با نوشتن همیشه جلوی چشم‌تان هستند و بهتر می‌توانید تغذیه‌تان را کنترل کنید.

Image result for ‫لاغری غذای مصرفی خود را یادداشت کنید‬‎

۹. ورزش هوازی انجام دهید



البته فواید ورزش برای سلامتی انکارناپذیر است، اما فکر می‌کنید بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی چه موقع است؟ تمرینات ورزشی همیشه مفید و تأثیرگذار است، اما تأثیرش هنگام غروب دو چندان می‌شود. با سپری شدن روز و رسیدن به شب، سوخت‌وساز بدن آهسته‌تر می‌شود. سی دقیقه ورزش هوازی پیش از شام، سرعت سوخت‌وسازتان را افزایش داده و برای دو سه ساعتی آن را بالا نگه می‌دارد. همچنین با تمرین ورزشی، می‌توانید به کاهش استرس خود کمک کنید و با جلوگیری از پرخوری به وزن مناسب برسید.

Image result for ‫لاغری غذای. ورزش هوازی‬‎

۱۰. به خودتان گرسنگی ندهید



حذف وعده‌های غذایی و گرسنگی کشیدن راه مناسبی برای لاغری سریع و سالم نیست. اگر دغدغه‌های روزانه وقت کافی برای صرف وعده‌های غذایی را از شما دزدیده است، چیزهایی در خودرو یا میز کارتان نگه داشته و با مصرف‌شان از احساس گرسنگی جلوگیری کنید. اگر وعده‌ی غذایی خود را حذف کنید، در وعده‌های بعدی با دو برابر کردن غذا به سلامتی خود آسیب می‌زنید. همچنین گرسنگی سرعت سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهد. برای حل این مشکلات بهترین روش این است که روزانه سه وعده‌ی غذایی و دو میان‌وعده میل کنید و بین وعده‌های غذایی بیشتر از ۳ یا ۴ ساعت وقفه نیفتد. کالری دریافتی را در وعده‌های غذایی خود پخش کنید. اگر ممکن است وعده‌های غذایی‌تان را فراموش کنید، روی تلفن همراه‌تان زنگ هشدار بگذارید.

Image result for ‫لاغری گرسنگی‬‎

۱۱. خوراکی‌های حاوی آب زیاد بخورید

برای اینکه بدن‌تان به درستی فعالیت کند و سم زدایی از بدن به‌خوبی انجام شود، باید مقدار زیادی آب مصرف کنید. یک راه مناسب برای تأمین آب مورد نیاز بدن‌تان، مصرف غذاهایی است که در داخل خود مقدار زیادی آب دارند. خیار، گوجه فرنگی، هندوانه، انگور، کرفس و آناناس آب بالایی دارند. این مواد ازجمله منابع تأمین فیبر هستند و با داشتن مقدار زیادی فیبر موجب احساس سیری می‌شوند.

Image result for ‫لاغری‬‎

۱۲. غذاهای سرشار از مواد معدنی مصرف کنید

پتاسیم، منیزیم و کلسیم می‌توانند به تعادل سدیم در بدن کمک کنند. غذاهای سرشار از پتاسیم مانند سبزیجات برگ سبز، اغلب غذاهای نارنجی رنگ (پرتقال، سیب‌زمینی شیرین، هویج و ملون)، موز، گوجه فرنگی، سبزیجات چلیپایی (مانند انواع کلم‌ها و مخصوصا گل کلم)، لبنیات کم‌چرب، مغزها و دانه‌ها دارای خواص متعددی هستند. این مواد غذایی در کاهش فشار خون، کنترل قند خون و کاهش بیماری‌های مزمن مانند دیابت مؤثرند.

Image result for ‫لاغری مواد معدنی‬‎

۱۳. به تبلیغات پوچ و دروغین توجهی نکنید

قرص های لاغری زیادی در بازار وجود دارند. بعضی از این داروها ادعای کم کردن ۵ کیلو در ۱۰ روز را دارند. ممکن است ناامیدی شما را وسوسه کند تا به جای لاغری از طریق رژیم غذایی سالم به سراغ این داروها بروید، اما باید بدانید این داروها معمولا عوارض بدی به دنبال دارند و کاهش وزن‌شان در بیشتر مواقع باز می‌گردد. با رژیم غذایی مناسب، تمرینات ورزشی و سایر توصیه‌های موجود در این مقاله می‌توانید لاغری سریع و بی‌خطری داشته باشید. 

دکوراسیون داخلی( نصب تابلو روی دیوار)

Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎


آثار هنری به زیباتر شدن محیط اطراف ما کمک می کنند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که مد و عقاید شخصی نشان میدهند که افراد دلارهای خود را که به سختی بدست آورده اند کجا و چطور خرج می کنند. هنر به عنوان موضوعی خاص، کاملا شخصی است. حس قرار دادن اثر اصیل هنری در خانه شما می تواند کاملا بی نظیر باشد و به صاحب این اثر حس غرور بی انتهایی میدهد. مانند هر عرصه دیگری برای مانور در دنیای هنر باید به موضوعاتی توجه کرد.

به‌جرئت می‌توان گفت آنچه بیشتر از مبلمان، گلدان‌ها و دیگر وسایل تزئینی می‌تواند نیازهای زیبایی‌شناختیِ بصری انسان را فراهم کند، استفاده‌ی به‌جا و مناسب از تابلوها و آثار هنری است. اگر فکر می‌کنید کافی است یک تابلوی زیبا و گران‌قیمت بخرید و سپس آن را با یک میخ به دیوار آویزان کنید، سخت در اشتباه هستید. در این مطلب از سیر تا پیازِ مراحل انتخاب و خرید تابلو تا نصب درستِ آثار هنری را به شما ارائه می‌کنیم تا با استفاده از نکات آن، دکوراسیون منزل‌تان را به زیبایی تکمیل کنید

Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎

بیایید در نظر بگیریم که طراحی ویژگی دیکتاتورمابانه ندارد، بلکه درحقیقت راهنمای ما ست. راهنمایی که به عنوان منبعی برای کمک به جمع آوری یک فضا عمل میکند. یکی از بهترین “گرایشات هنری” سال ۲۰۱۴، در واقع یک ضد مد است. این گرایش هنری، فکر کردن به فضایی خارج از محدوده ها و چارچوب های ثابت است و طراحی را برای بیان شخصیت و خواسته های شما، و نه هیچ شخص دیگری تقویت میکند.

هیچ رمز و رازی برای  تمایز اثر هنری خوب از بد وجود ندارد. اغلب آنچه که باعث میشود هنرمندی اوج گرفته و محبوب شود  به شانس و جادو مربوط نیست، بلکه  تکنیک قوی، کار سخت و مداومت است. برخی هنرمندان اساتید هنرهای تجسمی هستند اما در دنیای کسب و کار دچار کمبود هستند و دسته دیگر کاملا مخالف این روند. هدف اصلی همیشه باید اشتیاق به آنچه دوست دارید و لذت میبرید باشد.

بعضی از مشاوران آثار هنری لیستی از سوالات را به هنرمند یا نماینده او (گالری یا نماینده) ارائه می دهند. این سؤالات شامل جایی است که هنرمند بزرگ شده است، زمانی که متولد شده، جایی که به مدرسه رفته و توصیه هایی که هنرمند را با آنها به طور کامل بشناسید(منابع آنلاین معتبر هستند) تا بتوانید قبل از تصمیم گیری کاملا تحقیق کنید. شما باید کاملا در مورد خرید و ایمنی تصمیم خود احساس راحتی کنید.
Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎
 من نمیتوانم تعداد دفعاتی را که کسی که عاشق هنر بوده نقاشی را در اولین بازدید از گالری و یا غرفه جشنواره برداشته وآماده خرید شده است. دلیل این خرید هم معمولا بی عیب و نقص بودن ابعاد نقاشی و رنگها نیست بلکه این شخص نقاشی را دوست دارد. همین و همین. آنچه شما نیاز دارید، عشق به اثر و گواهی اصالت آن است.

اگر هنرمندی را دوست دارید یا آثارهنرمند نوظهوری را جمع آوری میکنید، به دیگران هم اطلاع بدهید. با اینکار نه تنها از هنر حمایت می کنید، بلکه ارزش سرمایه گذاری آینده خود را افزایش خواهید داد.
Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎
بخشی از فضا را با نوار رنگی مشخص کنید و امتحان کنید که با نصب پریزهای لامپ یا چیزهایی شبیه آن، نوارها از روی دیوار کنده شده و عکس العمل نامطلوب نشان میدهند.این کار یکی از روش های تعیین محل مناسب برای آثار هنری است.

لازم به ذکر است که بسیاری از خریداران آثار هنری را برای محلی خاص که در نظر گرفته اند خریداری می کنند و تصمیم می گیرند آن را در جاهای مختلف امتحان کنند. این زمان مناسبی برای کاوش در منزلتان است.
Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎
راهنمایی های دیگر شامل رفتن به فروشگاه های صنایع دستی و گرفتن قطعات بزرگ کاغذ یا رولهای کاغذی است تا شما بتوانید ابعاد مناسب برای قرار دادن آثار برروی دیوار پیدا کرده وتعیین کنید کجا و چگونه باید قرار گیرند.


دوام اثر اصیل هنری به احتمال زیاد اگر از دوام همه اسباب و اثاثیه منزل تان بیشتر نباشد ولی از اغلب آنها بیشتر است. هنر می تواند در مورد طراحی یا بیان احساس باشد؛ هر دو اینها شگفت انگیز هستند و می توانند معشوقه های چالش برانگیزی باشند. معشوقه هایی که تضمین میکنند سرمایه گذاری های هنری شما سرمایه گذاری در شادی و آینده شماست.
Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎

انتخاب سبک تابلو


پیش از خرید تابلو یا آثار هنری بهتر است ابتدا تعیین کنید چه سبکی را می‌پسندید. درگذشته سبک تابلوها و آثار هنری بسیار محدود بود، اما امروزه گزینه‌های متنوع و زیبایی وجود دارند که می‌توانید بسته به سلیقه‌تان بهترین تابلوها را در سبک‌های کلاسیک، مدرن، مینیمال و نظایر آن انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید صفحات هنری و مجلات دکوراسیون داخلی را مطالعه کنید، از وب‌سایت‌های انتخاب آثار هنری استفاده کنید یا آثار هنرمندان و طراحان دکوراسیون داخلی را در پینترست، اینستاگرام و رسانه‌های مشابه دنبال کنید.

اندازه‌ی تابلو
پس از انتخاب سبک مورد علاقه‌تان و قبل از خرید تابلو، باید اندازه‌ی آن را تعیین کنید. تعیین اندازه‌ی درست تابلوها یکی از مهم‌ترین مواردی است که قبل از اقدام به خریدِ آنها باید در نظر گرفته شود. برای تعیین اندازه‌ی تابلو به نکات زیر توجه کنید:

۱. فضا


معمولا طراحان دکوراسیون داخلی عقیده دارند هرچه تابلو بزرگ‌تر باشد، بهتر است. تابلوهای بزرگ در بسیاری از موارد می‌توانند طراحی دکوراسیون منزل را کامل کنند. به‌عنوان مثال، اگر تعداد مبلمان یا وسایل موجود در اتاق با توجه به بزرگی فضای آن کم باشد و با فاصله از یکدیگر چیده شده باشند، یک تابلوی بزرگ به‌راحتی می‌تواند میدانِ دید را پُر کند.

۲. شکل و ابعاد دیوار


برای دیوارهای بلند که شبیه به یک مستطیل ایستاده به‌نظر می‌رسند، بهتر است از پرتره و تابلوهای عمودی استفاده شود. اما برای دیوارهایی که افقی هستند (مانند دیوار راهروی ورودی منزل) بهتر است از تابلوهای افقی استفاده کنید. تابلوها باید تا حدی بزرگ باشند و حداقل دو‌ سوم یا سه‌چهارم کل دیوار را بپوشانند.

۳. اندازه‌ی سقف


اگر سقف اتاق بلند و طاقی‌شکل است، تابلوهای بزرگی که کل یک دیوار را پُر می‌کنند مناسب‌تر هستند. اما اگر ارتفاع سقف کم است، استفاده از یک تابلوی کوتاه به‌شکل افقی بهتر است.
Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎
۴. ایجاد گالری دیواری


برای درست کردن یک گالری هنری روی یک دیوار بسیار بزرگ، می‌توانید از تابلوهایی با اندازه‌های یکسان یا با اندازه‌های مختلف (برای افزایش جذابیت‌های بصری) استفاده کنید. در این روش باید از آثار هنری یک هنرمند، نقاشی‌هایی با رنگ زمینه‌ی یکسان یا تصاویر چاپی با مضمون یکسان استفاده کنید.

در این بین از تابلوهای سری که در حقیقت یک اثر هنری واحد هستند، غافل نشوید.

خرید تابلو
Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎

پس از تصمیم‌گیری و انتخاب سبک تابلو می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید. اگر وقت آن را ندارید که در فروشگاه یا حراجی به‌دنبال تابلوی دلخواه‌تان بگردید، می‌توانید آن را از فروشگاه‌های آنلاین تهیه کنید. از آنجا که نمی‌توانید در خرید آنلاین ابعاد واقعی تابلو را ببینید، باید با دقت بیشتری از نظر سبک و اندازه به جست‌وجوی تابلوی مناسب بپردازید. نکات زیر در خرید آنلاین تابلو بسیار اهمیت دارند:

۱. دقت کنید تابلوهایی را انتخاب کنید که از نظر سبک و اندازه با فضای منزل همخوانی داشته باشند و بهتر است با دکوراسیون اطراف‌شان متناسب باشند. به‌دقت اندازه و سبک تابلو را تعیین کنید و سپس به جست‌وجو بپردازید. اگر نگران تناسب آن با دکوراسیون هستید، بهتر است تابلو را از رنگ‌هایی انتخاب کنید که با یک یا دو رنگ از رنگ‌های اصلی دکوراسیون مطابقت داشته باشد تا اگر بخشی از دکوراسیون تغییر کرد، ناهماهنگی ایجاد نشود.

۲. ارزش آثار هنری فقط به جذابیت‌های بصری محدود نمی‌شود. گاهی دانستن داستان زندگی هنرمند یا اثر او می‌تواند ارزش ویژه‌ای به تابلو ببخشد. بنابراین هنگام خرید تابلو، درباره‌ی هنرمندی که در جست‌وجوی آثارش هستید، بیشتر تحقیق کنید.

۳. هنر، بهترین فرصت برای شکستن محدودیت رنگ‌هاست. حتما نباید از تابلوهایی استفاده کنید که ترکیبی از رنگ‌های موجود در فضای اتاق باشد. کمی خلاق باشید و به تضاد هوشمندانه‌ی رنگ‌ها فکر کنید.

پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم، می‌توانید خرید تابلو را با خیال راحت به پایان برسانید.

نصب تابلو


پس از خرید تابلو، حال نوبت به نصب آن می‌رسد. نصب تابلوها اگر به‌درستی انجام نشود ممکن است منظره‌ی ناخوشایندی پدید آورد. برای نصب تابلوها، حتما نکات زیر را مورد توجه قرار بدهید:

۱. یکی از اشتباهات رایج بسیاری از افراد این است که تابلوها را چنان بالا آویزان می‌کنند که برای دیدن آنها باید کاملا سرتان را بلند کنید. تابلوها و آثار هنری باید جایی نصب شوند که کاملا در راستای چشمان فردی با قدِ حدودا ۱۶۷ تا ۱۷۲ سانتی‌متر قرار گیرند و فرد بدون اینکه زیاد سرش را به بالا یا پایین خم کند، بتواند تابلو را تماشا کند.
Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎
۲. اگر قرار است تابلو روی دیوار بالای مبل یا طاقچه‌ی شومینه نصب شود، ابعاد آن باید به‌اندازه‌ی سه‌چهارم پهنای مبل یا طاقچه باشد و ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر بالاتر از آن قرار بگیرد. حتما نیاز نیست این اعداد دقیق باشند، با یک نگاه نیز می‌توانید تخمین بزنید.

۳. اگر می‌خواهید به‌جای یک تابلوی بزرگ چند تابلو را در کنار یکدیگر قرار بدهید، آنها را طوری کنار هم بچینید که نزدیکِ هم باشند نه اینکه آنها را در کل فضای دیوار پخش کنید.
Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎


۴. اگر می‌خواهید چند تابلو را به‌صورت گالری نصب کنید، بهتر است از مرکز شروع کنید و به‌تدریج تابلوها را به اطراف آن بیفزایید. می‌توانید از برخی وب‌سایت‌ها برای نحوه‌ی چیدمان تابلوها ایده بگیرید. برای اطمینان بهتر است قبل از نصب، طرح انتخابی را با استفاده از کاغذ یا خودِ تابلوها طبق دستورالعملِ ارائه‌شده، روی کف اتاق پیاده کنید.

۵. نصب تابلو به‌صورت شبکه‌ای (Grid)، یکی از روش‌های تأثیرگذار به‌ویژه در تابلوهایی با مضمون عکاسی است. تابلوهای سیاه‌وسفید برای این کار بسیار مناسب هستند. در این روش باید تابلوها را با مرزهای یکسانی از یکدیگر (شبیه به تور) جدا کنید.

۶. سعی نکنید همه‌ی دیوارها را با تابلوهای هنری پُر کنید. نصب تعداد محدودی تابلو، فضای دلپذیرتری ایجاد خواهد کرد.



۷. همیشه قرار نیست تابلوهای بزرگ نصب کنید. گاهی می‌توان با نصب قاب‌های کوچک، تأثیر بیشتری روی بیننده ایجاد کرد. این تابلوها انگار به بیننده اشاره می‌کنند: «کمی نزدیک‌تر شو تا بهتر ببینی».
Image result for ‫راهنمای انتخاب و خرید تابلو‬‎
۸. اگر می‌خواهید کمی خلاق‌تر باشید و فضای پیچیده‌تری ایجاد کنید، تابلو را جایی قرار بدهید که با دکوراسیون حالت لایه‌لایه به‌وجود بیاورد. به‌عنوان مثال، تابلو را جایی نصب کنید که یک میز در گوشه‌ای از آن قرار بگیرد و روی میز گلدانی بگذارید که برگ‌های آن روی بخش کوچکی از تابلو سایه بیندازد (یا آباژوری که نور رنگی آن روی بخشی از تابلو بیفتد).

۹. تابلو را آن‌قدر شُل آویزان نکنید که اگر کسی در اتاق را محکم به هم کوبید، تابلو به زمین بیفتد. این کار علاوه بر اینکه خطرناک است، به تابلو هم آسیب می‌رساند. قبل از شروع نصبِ تابلو، بررسی کنید که دقیقا به چه ابزارهایی نیاز دارید و آن را محکم و ایمن نصب کنید.

۱۰. در آخر، برای نصب تابلوها فقط به آویزان کردن‌شان به دیوار اکتفا نکنید. می‌توانید برخی از آنها را روی پیانو، بالای تخت و حتی روی میز قرار بدهید (البته باز هم باید آنها را به دیوار تکیه بدهید). اگر به نظرتان عجیب است، حداقل یک‌بار امتحان کنید

کاهش وزن و احساس سیری

Image result for ‫احساس سیری و کاهش وزن‬‎


وقتی رژیم لاغری می گیرید و مواظب کالری دریافتی خود هستید بدون شک روزهایی پیش می آید که احساس گرسنگی سمجی دارید و اصلا آرام نمی شود، حتی وقتی بیش از کالری گفته شده در برنامه تان غذا می خورید.

راه هایی وجود دارد که می توانید برای مدتی طولانی احساس سیری کنید.


سیری

هرچقدر احساس رضایت بیشتر باشد احتمال غذا خوردن بعد از آن وعده نیز کمتر می شود.


اما چگونه می شود احساس سیری را بدون بیشتر خوردن بالا برد؟


غذاهای با تراکم کم را بیشتر بخورید

تراکم کالری یک عامل کلیدی در احساس سیری بدون بیشتر غذا خوردن است


تراکم کالری به میزان کالری در هر گرم غذا گفته می شود.


غذاهایی که تراکم کالری بالایی دارند مقدار کالری در گرم شان بالا است.


غذاهایی که تراکم کالری پایینی دارند میزان کالری در گرم شان پایین است.


تراکم کالری یک عامل کلیدی در احساس سیری بدون بیشتر غذا خوردن است.


وقتی مقدار زیادی از غذاهای با تراکم کالری بالا می خورید، برای پر کردن معده مقدار زیادی کالری دریافت می کنید.


اگر روی غذاهایی که تراکم کالری پایین دارند تمرکز کنید، می توانید با مصرف کالری کمتری احساس سیری کنید.


چنین غذاهایی مقدار زیادی آب دارند، که به غذا وزن و حجم می بخشد اما کالری نه!


تنها نوشیدن یک لیوان آب در کنار وعده به همین اندازه باعث رضایت نمی شود.


تحقیقات نشان داده برای کاهش گرسنگی و تقویت سیری، آب باید در غذا باشد. چرا؟


چون مکانیزم مغز برای کنترل گرسنگی و تشنگی جدا از هم است.


اگر غذایی که می خورید حاوی آب باشد، وقتی غذا در حال هضم شدن است برای مدت بیشتری در معده می ماند.


فراتر از این، خوردن غذا به جای آب تاثیر روانی نیز دارد.


وقتی غذا می خوری، حتی غذاهایی که سرشار از آب هستند، احساس رضایت بیشتری می کنید.


در این مورد، غذای بیشتری وارد دهانتان می شود و خوردن آن مدت زمان بیشتری طول می کشد.


در ادامه غذاهای سرشار از آب را به شما معرفی می کنیم که بعضی از آنها تا 90 درصد حاوی آب هستند.

Image result for ‫احساس سیری و کاهش وزن‬‎

این غذاها می توانند در کنترل برنامه غذایی تاثیر بالایی داشته باشند:


سوپ هایی که با آب مرغ درست شده اند بیشتر بخورید:


مانند نودل مرغ یا سبزیجات، مواظب باشید که سوپتان در هر فنجان بیش از 200 کالری نباشد.

سبزیجات برگدار بخورید:


مانند کاهو، اسفناج، سالاد سبزیجات با سس بدون چرب.

بیشتر میوه بخورید:


مانند سیب، طالبی، گریپ فروت، پرتقال، هلو، توت فرنگی و هندوانه.

Image result for ‫احساس سیری و کاهش وزن‬‎

نکته: وعده خود را با یک کاسه کوچک سوپ با آب مرغ یا سالاد سبزیجات آغاز کنید تا با مقدار کمی کالری خود را تا حدودی سیر کنید. .


خود را با فیبر سیر کنید

فیبر درجه سیری تان را بالا می برد


فیبر در هر گرم 1.5 تا 2.5 کالری دارد.


در حالی که دیگر کربوهیدرات ها 4 کالری در هر گرم دارند.


همچنین غذاهای سرشار از فیبر مجبورتان می کنند بیشتر بجوید و سرعت عبور غذا از مسیر دستگاه گوارش را کند می کند.


فیبر موجود در کربوهیدرات ها از بالا رفتن ناگهانی قند خون که باعث ایجاد هوس های غذایی و انتخاب های ضعیف غذا می شود جلوگیری می کند.


آنها حتی هورمون سیری در مغز را تحریک می کنند.

Image result for ‫احساس سیری و کاهش وزن‬‎

بیشتر فیبر بخورید:


از غلات کامل، میوه ها و سبزیجات با پوست، لوبیا ها، عدس و حبوبات فیبر بگیرید.


روزانه 25 تا 35 گرم فیبر بگیرید تا کمکتان کند کمتر کالری دریافت کنید و درجه سیری تان را بالا ببرد.


نکته: از کربوهیدرات های تصفیه شده پرهیز کنید ( مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی و شکر سفید )


وقتی تنها کربوهیدرات سفید و تصفیه شده می خورید، سیری دوامی نخواهد داشت چون بالا و پایین رفتن قند خون تنها چند ساعت بعد دوباره گرسنگی را تحریک می کند.


پروتئین مصرف کنید

پروتئین می تواند بیشتر از کربوهیدرات ها و حتی چربی سیری را طولانی کند


تحقیقات نشان داده پروتئین می تواند بیشتر از کربوهیدرات ها و حتی چربی سیری را طولانی کند.

Image result for ‫احساس سیری و کاهش وزن‬‎

استفاده مقداری پروتئین در کنار وعده های اصلی و میان وعده ها کمک می کند برای مدت بیشتری احساس سیری کنید.


مصرف پروتئین به اندازه نیاز بدن مهم است، اما خوردن پروتئین بیش از نیاز بدن باعث افزایش متابولیزم نمی شود.


پروتئین بدون چربی بیشتر بخورید:

Image result for ‫احساس سیری و کاهش وزن‬‎

از گوشتها، مرغ، غذای دریایی، لبنیات کم چرب، حبوبات، عدس و محصولات سویا می توانید پروتئین بگیرید.


نکته: برای پختن گوشت از روش های کم چرب استفاده کنید مانند گریل کردن یا کباب کردن.


چربی به اندازه کافی

حذف چربی تراکم کالری را از یک غذا کم می کند.


اما کم کردن بیش از حد روغن باعث می شود از طعم و رنگ غذا لذت نبرید و در مجموع آن وعده راضی کننده نباشد.


بعلاوه چربی سالم برای سلامت بدن ضروری است.


به اندازه کافی چربی بخورید:


اگر برنامه ریزی کنید می توانید هم طعم غذا را حفظ کنید و هم بیش از حد کالری مصرف نکنید.


سعی کنید از روغن های سالم در پخت و پز استفاده کنید.


نکته: جایی که به چربی احتیاج ندارید آن را حذف کنید.


از غذاهای کم چرب به جای پرچرب استفاده کنید.


لبنیات کم چرب، سس سالاد کم چرب، مایونز کم چرب.


همچنین باید چربی های اشباع و چربی های ترانس را نیز محدود کنید.

Image result for ‫احساس سیری و کاهش وزن‬‎

آجیل ها

آجیل ها نشان داده اند که تاثیر بسیار مثبتی روی سیری دارند


آجیل ها نشان داده اند که تاثیر بسیار مثبتی روی سیری دارند چون حاوی پروتئین و فیبر هستند.


یک مشت از این آجیل های سرشار از مواد مغذی می تواند تا وعده ی بعدی سیر نگهتان دارد.


البته اندازه ی مصرف آنها بسیار مهم است چون آجیل ها و دانه ها از مواد غذایی هستند که تراکم کالری بالایی دارند.


آجیل هایی نظیر بادام زمینی، بادام، گردو، کاشو و دیگر آجیل ها را استفاده کنید. حتی دانه ها نیز انتخاب های خوبی هستند.


نکته: مواظب مقدار مصرفتان باشید. یک وعده از آجیل یا دانه ها معادل یک توپ گلف است.

Image result for ‫احساس سیری و کاهش وزن‬‎

بنوشید

نوشیدن آب می تواند به برنامه کنترل وزن تان کمک کند، مخصوصا اگر می خواهید جایگزینی برای نوشیدنی های پرکالری نظیر نوشابه، آب میوه و نسکافه های شیرین شده استفاده کنید.

Image result for ‫احساس سیری و کاهش وزن‬‎

آب سالم و بی کالری است.


برای بعضی نوشیدن آب در طول روز باعث می شود به طرف پرخوری از سر خستگی یا بی حوصلگی نروند.

در طول روز بیشتر آب بخورید، سعی کنید 8 لیوان در روز آب بنوشید، نوشیدنی های بدون کالری نظیر چای و قهوه نیز می تواند کمکتان کند اما فراموش نکنید اعتدال را در استفاده از آنها رعایت کنید.


نکته: کالری خود را ننوشید، کالری نوشیدنی ها بسیار سریع اضافه می شوند و روی وزنتان تاثیر می گذارند.


بسیاری از مردم به مقدار کالری که می نوشند اهمیت نمی دهند، و همین می تواند به روند کاهش وزنشان آسیب برساند.


مقدار کالری دریافتی از نوشیدنی ها را روزانه به 200 کالری کاهش دهید، و فراموش نکنید این مقدار را در برنامه خود به حساب بیاورید.


عملی اش کنید

حالا شما می دانید کدام غذاها قدرت ماندگاری دارند، بسیار مهم است که این غذاهای راضی کننده را در طول روز و بین وعده ها و میان وعده ها پخش کنید، با این کار از مزایای آنها در کل روز بهره مند خواهید شد.

هر بار که غذا را به دهان می ببرید آرام و خوب بجویدش، تحقیقات نشان داده حدود 20 دقیقه طول می کشد تا مغز پیغام سیری را دریافت کند.


پس هنگام غذا خوردن عجله نکنید و خوب از غذای خود لذت ببرید.ش

آشپزی سالم: سالاد سزار با مرغ

Image result for ‫سالاد سزار با مرغ‬‎


سالاد سزار مرغ یکی از سالادهای بسیار خوشمزه و‍ پرطرفدار در سرتاسر جهان است. امروزه در اکثر رستوران‌ها و فست‌فودهای کشورمان ایران نیز می‌توان انواع سالاد سزار را با کمی دخل و تصرف در مواد اولیه و سس‌های کم‌وبیش متفاوت پیدا کرد. 

آنطور که گفته می‌شود، نخستین بار یک مهاجر ایتالیایی به نام "سزار کاردینی" که سرآشپز و صاحب رستورانی در آمریکا بوده، در ساعات پایانی روز چهارم جولای و وقتی که آشپزخانه به دلیل ازدحام مشتریان تقریبا خالی شده بود، برای تهیه یک سالاد برای مشتریان خود از هر آنچه در آشپزخانه رستوارن بوده استفاده کرده و به این ترتیب سالاد خوشمزه سزار شکل گرفته است. 

در واقع سالاد سزار سنتی از 3 بخش اصلی یعنی؛ کاهو، کروتان و سس سزار تشکیل می‌شود ولی ما در اینجا قصد داریم طرز تهیه سالاد سزار مرغ به همراه اصیل‌ترین دستور سس سزار را به شما آموزش دهیم تا طعم بی‌نظیر ابن سالاد و سس سزار اصل را در منزل تجربه کنید.

از آنجا که باید این سالاد را بلافاصله بعد از آماده‌کردن سرو کرد، بهتر است ابتدا سس سزار را که کمی وقت‌گیرتر است آماده کرده و بعد به سراغ آماده‌سازی سالاد سزار مرغ بروید.


مواد لازم برای تهیه سس سزار: 

زرده تخم‌مرغ 1 عدد

سیر 2 حبه

فیله ماهی آنچوی 4 عدد

آبلیموی تازه 1 قاشق غذاخوری

سس خردل 1 قاشق غذاخوری

سرکه بالزامیک 1 قاشق غذاخوری

سس ووسترشیر (ورچستر) 1 قاشق غذاخوری

روغن زیتون 1/3 لیوان

پنیر پارمزان رنده‌شده 2 قاشق غذاخوری


Image result for ‫سالاد سزار با مرغ‬‎


طرز تهیه سس سزار:

Image result for ‫طرز تهیه سس سالاد سزار با مرغ‬‎

طرز تهیه سس سزار تقریبا مشابه تهیه سس مایونز خانگی است. یعنی باید ابتدا زرده تخم‌مرغ را با مواد اسیدی مخلوط کرده و بعد کم‌کم به آن روغن اضافه نمایید. 

استفاده از ماهی آنچوی اختیاری است و می‌توانید این ماهی را به صورت کنسروی از بازار تهیه نمایید. 

زرده تخم‌مرغ، سیر له‌شده،فیله ماهی آنچوی، آبلیوی تازه، سس خردل، سس ووستشیر و سرکه بالزامیک را داخل مخلوط‌کن ریخته و دستگاه را روشن نمایید تا همه مواد خوب با یکدیگر مخلوط شوند. 

همانطور که دستگاه در حال کار است، روغن زیتون را به صورت قطره قطره و به آرامی به مواد اضافه نمایید تا سس فرم گرفته و سفت شود.


وقتی سس به غلطت رسید دستگاه را خاموش کنید و از زیاد هم‌زدن سس خودداری نمایید.

در این مرحله، پنیر پارمزان را نیز به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید. 

نیازی به اضافه کردن نمک نیست اما می‌توانید بنا به ذائقه خود کمی نمک و فلفل نیز به مواد اضافه نمایید.

برای رقیق‌کردن سس سزار می‌توانید از مقدار کمی آب استفاده کنید و این به سلیقه خودتان بستگی دارد. سس شما آماده است.

Image result for ‫طرز تهیه سس سالاد سزار با مرغ‬‎


مواد لازم برای تهیه سالاد سزار مرغ:

فیله‌مرغ  طعم‌دار شده 500 گرم

نان فرانسوی یا نان تست 500 گرم

روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری

سیر 1 حبه بزرگ

پنیر پارمزان رنده شده 1/2 پیمانه

کاهو بزرگ 1 عدد

نمک و ففل سیاه به میزان لازم

Image result for ‫طرز تهیه سس سالاد سزار با مرغ‬‎



طرز تهیه سالاد سزار مرغ:

مرحله اول؛ مزه‌دارکردن فیله مرغ است. برای مزه‌دارکردن فیله مرغ می‌توانید از انواع ادویه‌جات دلخواه استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، کمی آویشن و روغن زیتون است. فیله‌ها را با مواد گفته‌شده مزه‌دار نموده و کنار بگذارید. 

حالا نوبت آماده‌ کردن کروتان است. به نانی که چندین مرتبه پخته شده و کاملا ترد و برشته شده باشد کروتان گفته می‌شود. 

نکته: بهتر است نانی که برای تهیه کروتان از آن استفاده می‌کنید تازه نباشد. اگر نان از قبل مانده ندارید، نان تازه را قبل از تهیه سالاد داخل یخچال قرار دهید تا کمی سفت شود و بعد از آن استفاده کنید.


Image result for ‫نان فرانسوی یا نان تست‬‎


برای تهیه کروتان، ابتدا باید دمای فر را بین 150 تا 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

نان فرانسوی یا نان تست را به قطعات مکعبی کوچک خرد کنید.

نان‌های خردشده را کف سینی فر قرار داده و به مدت 5 دقیقه داخل فر قرار دهید تا برشته شوند.

در همین زمان روغن‌زیتون، نمک و فلفل را به همراه یک حبه سیر له‌شده داخل یک کاسه بزرگ ریخته و با هم مخلوط کنید.

نان‌ها را از فر خارج‌ کرده و  روغن زیتون مزده‌دار شده‌ای که آماده کردید را روی نان‌ها بمالید و آن‌ها را تکان دهید تا روغن به خورد نان‌ها برود.

دوباره نان‌ها را کف سینی فر چیده و برای 5 دقیقه دیگر داخل فر قرار دهید. 

بعد از 5 دقیقه نان‌ها را از فر بیرون بیاورید، تکان‌داده و برای بار سوم این بار هم به مدت 5 دقیقه داخل فر بگذارید تا قهوه‌ای طلایی شوند.

در همین فاصله، فیله‌ مرغ‌هایی که با ادویه‌جات دل‌خواه مزه دار کرده‌اید را نیز داخل فر قرار دهید تا گریل شوند. 

می‌توانید برای سرو سالاد سزار مرغ، برگ‌های کوچک مغز کاهو را جدا کرده و به صورت درسته کف ظرف بچپینید یا این‌که‌ آن‌ها را خرد کرده و داخل یک کاسه بزرگ بریزید. 

فیله‌های گریل شده را از فر درآورده و برش بزنید.

فیله‌ها را روی کاهوها بریزید و با نیمی از پنیر پارمزان رنده‌شده و تکه‌های کروتان ترکیب کنید. 

سس سزار را با قاشق روی سالاد ریخته و با مابقی پنیر پارمزان سالادتان را تزیین نمایید. 

کوچک کردن شکم در با از بین بردن نفخ شکم

Image result for ‫خوراکی لاغری شکم‬‎


نفخ کردن ناشی از اجتماع مایعات در بین سلول‌های معده است که ممکن است به علت هضم نشدن درست غذا، افزایش میزان سدیم در خون، یا دوره‌ی ماهانه‌ی خانم‌ها باشد. ولی طبق نظر کارشناسان، اگر بیشتر به مواد غذایی که مصرف می‌کنید، دقت کنید، معمولاً می‌توانید از نفخ شکمتان جلوگیری کنید. 


از بین بردن نفخ معده و شکم با مقداری آب همراه با لیمو

بسیاری از افراد زمانی که نفخ می‌کنند، فکر می‌کنند که نباید آب بنوشند، در صورتی که این کار کاملاً اشتباه است. زمانی که آب نمی‌نوشید، بدن احساس کمبود آب می‌کند، در نتیجه بدن سعی می‌کند همان میزان آب موجود در بدن را حفظ کند. پس اگر زیاد نفخ می‌کنید، بهتر است به جای کم کردن میزان مایعات، مقدار آن‌ها را بیشتر کنید.

لیمو به طور طبیعی خاصیت دفع آب بدن را دارد، شما می‌توانید آب لیمو را به مقداری آب ولرم اضافه کرده و نوش جان کنید. با این کار میزان نمک محلول در بافت‌های بدنتان هم کاهش می‌یابد. فقط حواستان باشد که شربت را حتماً با لیوان میل کنید، نه با نی. زیرا نی باعث ورود هوای اضافی به معده‌تان می‌شود!

Image result for ‫از بین بردن نفخ معده و شکم با مقداری آب همراه با لیمو‬‎

 


از بین بردن نفخ معده و شکم کرفس

از زمان‌های قدیم، کرفس به عنوان ماده‌ی کمکی برای هضم غذا استفاده می‌ شده است. کرفس، فعالیت روده و شکم را تنظیم کرده و به علت خاصیت دفع مایعات، باعث کاهش گازهای معده می‌شود. کرفس منبع غنی آب و مواد دفع سموم است، که باعث دفع سموم بدنتان می‌شود.

خیار، کدو و جعفری نیز از دیگر سبزیجاتی هستند که باعث دفع مایعات بدن می‌شوند. زمانی که می‌خواهید از سبزیجات استفاده کنید، بهتر است که آن‌ها را بپزید. پختن سبزی باعث شکسته شدن ساختمان فیبر آن می‌شود و همین مسأله سبب هضم آسانتر آن می‌گردد. با اینکه سبزی خام دارای آب بیشتری است، ولی در بعضی افراد ممکن است بیشتر باعث نفخ شود تا از بین بردن آن.

Image result for ‫از بین بردن نفخ معده و شکم کرفس‬‎

 


از بین بردن نفخ معده و شکم با هندوانه

هندوانه یکی از میوه‌های بسیار آب‌دار است. جالب است بدانید ۹۲٪ هندوانه از آب تشکیل شده است. هندوانه منبع سرشاری از پتاسیم است و خاصیت دفع مایعات بدن را دارد. یکی از موارد مهم در کنترل نفخ، تعادل بین سدیم و پتاسیم موجود در بدن است. برای کاهش نفختان می‌توانید از مخلوط لیمو، خیار، هندوانه و رزماری استفاده کنید. این مخلوط به شدت مایعات اضافی و سموم بدنتان را دفع می‌کند. (توجه: زمانی که از این مخلوط استفاده می‌کنید، ممکن است بیش از حد معمول از سرویس بهداشتی استفاده کنید.)

Image result for ‫از بین بردن نفخ معده و شکم با هندوانه‬‎

 


از بین بردن نفخ معده و شکم با رزماری و زردچوبه

رزماری تقریباً برای درمان هر دردی مفید است! از درد قلب گرفته تا سردرد و دندان‌درد و فشار خون بالا. همچنین باعث کاهش گاز معده و روده شده و به هضم غذا کمک می‌کند. شاید بد نباشد مقداری رزماری به چای خود اضافه کنید، و یا آن را با مقداری جعفری و کرفس مخلوط کرده و در غذا از آن استفاده کنید. زردچوبه به علت خاصیت آرام کننده‌ی درد و التهاب مورد توجه است. ولی یکی دیگر از خاصیت‌های آن کاهش نفخ است. می‌توانید از این ادویه در غذایتان برای هضم بهتر و جلوگیری از نفخ استفاده کنید.

Image result for ‫از بین بردن نفخ معده و شکم با هندوانه‬‎

 


از بین بردن نفخ معده و شکم با عدس و لوبیا

یکی از دلایل عمده‌ی نفخ، مصرف زیاد مواد حاوی سدیم، و مصرف کم مواد حاوی پتاسیم و فیبر است. که در نتیجه آن تعادل بین این دو ماده در بدن به هم خورده و باعث نفخ می‌شود. کاهش میزان سدیم، و افزایش مقدار پتاسیم در بدن باعث کاهش سریع نفخ می‌شود. عدس منبع غنی از فیبر است که باعث هضم راحت تر غذا می‌شود.

لوبیا نیز منبع غنی از پتاسیم و فیبر است. در واقع غنی‌ترین منبع فیبر است. منظور تمام انواع لوبیا است. از دیگر خواص لوبیا می‌توان به وجود مقدار زیادی استروژن و پروتئین در آن‌ها اشاره کرد که باعث کاهش میزان نفخ در دوره‌ی ماهانه‌ی خانم‌ها نیز می‌شود.


 Image result for ‫از بین بردن نفخ معده و شکم با عدس و لوبیا‬‎


از بین بردن نفخ معده و شکم با ماست

از آنجایی که بعضی از افراد به لاکتوز حساسیت دارند، بهتر است به جای شیر، از ماست استفاده کرد. ماست غذایی از پیش هضم شده است. یعنی پروسه‌ای که در روند تهیه ماست طی شده، باعث شده است که به محض ورود ماست به بدن، جذب بافت ها شود.

همچنین ساختمان شکر موجود در شیر، زمانی که به ماست تبدیل می‌شود کاملاً می‌ شکند که همین امر از بروز نفخ و گاز معده جلوگیری می‌کند. وجود باکتری‌های زنده اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس در ماست باعث کاهش شدید نفخ می‌شود. پیشنهاد می‌شود در کنار هر وعده‌ی غذاییتان از ماست استفاده کنید تا همواره از خاصیت‌های آن بهره‌مند شده و غذایتان راحت‌تر هضم شود.


 Image result for ‫از بین بردن نفخ معده و شکم با ماست‬‎


چند نکته برای جلوگیری و کاهش نفخ

_ میزان سدیم را کاهش داده و تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی تازه استفاده کنید.

_ مصرف نوشابه را کاهش دهید. مصرف بیش از حد مایعات باعث دفع بیش از حد آن نیز می‌شود. در این صورت بدن احساس می‌کند بیش از حد در حال از دست دادن آب است، پس سعی می‌کند آب بیشتری ذخیره کند.

_ اگر به علت یبوست دچار نفخ شده‌اید، بهتر است از غلات سبوس دار استفاده کنید تا بتوانید آب را در بدنتان ذخیره کنید.

_ نحوه فعالیت روزانه‌ی شما می‌تواند در نفخ کردنتان تأثیر گذار باشد. سعی کنید هر روز به میزان کافی بخوابید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید. اگر زیاد سفر می‌کنید و یا زیاد پشت میز می‌نشینید، سعی کنید در همان حالت نشسته پاهایتان را تکان دهید و یا هر یک ساعت یک بار در محل کارتان چند قدم راه بروید.

_ اگر زیاد دچار نفخ می‌شوید یا مدت زمان طولانی احساس نفخ می‌کنید حتماً هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.


 بزرگی شکم چربی است یا نفخ معده؟

آیا احساس می‌کنید شکم بزرگی دارید؟ در این مقاله شما یاد می‌گیرید چگونه نفخ خود را برطرف کنید و احساس و ظاهر بهتری داشته باشید و با راه های رفع چربی شکم آشنا می شوید.


به گزارش بهداشت نیوز؛ آیا احساس می‌کنید شکم بزرگی دارید؟ در این مقاله شما یاد می‌گیرید چگونه نفخ خود را برطرف کنید و احساس و ظاهر بهتری داشته باشید و با راه های رفع چربی شکم آشنا می شوید.


آن عده از شما که گاهی از متورم شدن شکم رنج‌برده‌اید، آگاهید که این اتفاق چه به لحاظ بدنی و چه به لحاظ روحی می‌تواند تجربه‌ای ناگوار و ناراحت‌کننده باشد. چیزی که ممکن است ندانید علت بروز این عارضه است. درحالی‌که عده‌ای معتقدند تورم معده و شکم فقط به خاطر چربی رخ می‌دهد، ممکن است علت آن فقط به خاطر نفخ شکم باشد.


اینکه بتوانیم این دو موضوع را از هم متمایز کنیم امر خیلی مهمی است و هرکدام نشانه‌ی بروز مشکلی در سلامتی است که دقیقاً با شیوه‌ای برعکس دیگری٬ سلامتی را تهدید می‌کند. اگر درباره این مشکلات آگاهی و دانش کافی نداشته باشید ممکن است به شیوه‌ی اشتباهی برای رفع این بیماری‌ها بکوشید که نه‌تنها مشکل شما را حل نمی‌کند بلکه تشدید هم می‌کند. برای ادامه‌ی مطلب با بنیتا همراه باشید.


چگونه می‌توانید تفاوت بین چربی شکمی و نفخ شکم را دریابید؟


زمانی که با عارضه متورم شدن شکم مواجه می‌شوید، اول‌ از همه باید علائمی را که در بدن شما هست رصد کنید تا بتوانید علت بروز آن را دریابید. این‌گونه شما قادر خواهید بود در مورد اینکه چگونه با مشکل برخورد کنید آگاهانه تصمیم‌گیری کنید و این اطمینان را می‌دهد که شما به دنبال دوره‌های درمانی مناسبی که نتیجه‌بخش خواهند بود می‌روید.

Image result for ‫چگونه می‌توان نفخ شکمی را درمان کرد؟‬‎

 با در نظر گرفتن این مطالب، چهار نکته‌ی مهمی که برای تمییز دادن نفخ شکم و چربی شکمی باید در نظر بگیرید عبارت‌اند از:


۱- آیا تورم در ناحیه شکمی شما موضعی است یا گسترده؟


برای شروع، به لحاظ ظاهری شکم خود را نگاه کنید. آیا متورم شدن محدود به یک نقطه شده و در یک ناحیه متمرکز است و یا اینکه می‌توانید در نواحی دیگر بدنتان هم آن را ببینید و تشخیص بدهید؟ اگر پاسختان به سؤال قبلی مثبت است، شما به‌احتمال‌زیاد از نفخ رنج می‌برید که معده و حفره‌ی بطنی شما را آزار می‌دهد.


اگر شما متوجه برآمدگی‌های دیگری در نقاط دیگر بدن به‌ویژه باسن و ران‌ها شدید، پس احتمالاً شما دچار چربی اضافه‌اید.


۲- آیا این تورم٬ شکم شما را سخت محکم کرده یا شکمتان حالت اسفنجی دارد؟


در این مرحله شما باید شکمتان را به‌ویژه در نقاط متورم شده فشار بدهید. به‌عنوان یک قاعده کلی و عمومی، اگر نقاطی که روی آن‌ها فشار اعمال می‌شود حالت اسفنجی داشته باشند نشان‌دهنده چربی شکمی است. درحالی‌که نفخ باعث می‌شود شکم شما سفت شده و درنتیجه زیر فشار دست٬ محکم و سخت حس می‌شود.


به‌عنوان نتیجه‌ی این بخش می‌توان گفت که اگر کسی بتواند بیش از یک اینچ از شکم خود را بین دو انگشت بگیرد، حامل چربی اضافی است.


۳- آیا تورم در شکم شما دائمی است یا به‌طور متناوب می‌آید و بعد رفع می‌شود؟


طول مدتی که تورم معده شما ادامه دارد یک شاخص کلیدی٬ پیدا کردن ریشه علت آن است. به این صورت که سلول‌های چربی در طول زمان و به‌احتمال‌زیاد به صورت دائمی به همان حال باقی می‌مانند. برعکس آن، نفخ به‌صورت متناوب رخ می‌دهد، به این معنی که شکل معده شما در بازه‌های مختلف روز متفاوت بوده و بالا و پایین می‌رود.


۴- آیا تورم شکم شما دردناک است یا خیر؟


و آخرین نکته مهم این است که بررسی کنید آیا متورم شدن شکم شما با درد همراه است یا نه. چراکه نفخ معده تقریباً همیشه تجربه‌ای دردناک است (گرچه درجه درد ممکن است هر بار فرق کند) درحالی‌که چربی اضافی باعث ناراحتی جسمی نمی‌شود. همچنین وجود گاز معده بیش‌ازحد می‌تواند یکی از علل نفخ باشد، مخصوصاً اگر مقارن با این باشد که معده شما بادکند.

Image result for ‫چگونه می‌توان نفخ شکمی را درمان کرد؟‬‎

چگونه می‌توان نفخ شکمی را درمان کرد؟


وقتی علائم دقیق را در بدنتان بررسی کنید، نشانه‌ای روشن از ریشه‌ی تورم شکمی به دست می‌آورید. در این مرحله شما می‌توانید یک دوره مشخص از درمان ثابت‌شده را آغاز کنید. این امر بسیار مهم و ضروری است چراکه اشتباه در تشخیص و تمایز بین نفخ و چربی شکمی باعث می‌شود بسیاری از مردم متورم شدن شکم را به‌عنوان مسئله‌ای پیش‌پاافتاده و غیرمهم که فقط روی ظاهرشان تأثیر گذاشته ارزیابی کنند.


این اشتباه سهوی بزرگی است چراکه نفخ شکمی ممکن است حاکی از یک خطر جدی شناخته‌شده برای سلامتی به نام دیابوسیس یا ناتراز شدن زیستی باشد. این بیماری ناشی از عدم تعادل بین باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد موجود در حفره شکمی شماست. جایی که در آن موجودات ناسالم و مضری مثل مخمرها و تک‌یاخته‌ها در روده‌ها رشد می‌کنند و الگوهای تغذیه‌ای بدن را تغییر می‌دهند.


این عدم تعادل مانع رشد ۴۰۰ باکتری موجود و مفید که به‌طور طبیعی در شکم وجود دارند می‌شود که علاوه بر نفخ٬ علت اصلی خیلی از مشکلات سلامتی دیگر هم هست که فرد را آزار خواهد داد. ( ازجمله سوءهاضمه، اسهال و تهوع، کمبود آهن، خستگی و حتی ناراحتی‌های پوستی.)


پس اگر شما تشخیص داده‌اید تورم شکمی شما ناشی از نفخ است نه چربی، ما در اینجا برای شما یک سری مراحل اولیه و پایه‌ای مقابله با این مشکل را ذکر می‌کنیم:

Image result for ‫۱- تمام مدت بدنتان را هیدراته نگه‌دارید‬‎

۱- تمام مدت بدنتان را هیدراته نگه‌دارید


بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. وقتی شما به میزان کافی مایعات نمی‌خورید بدنتان برای جلوگیری از کم‌آبی سلول‌ها٬ شروع به جمع‌آوری و ذخیره آب می‌کند.


پس با نوشیدن بیشتر مایعات در طول روز (حداقل شش لیوان هشت اونسی) بدنتان را هیدراته نگه‌دارید تا متابولیسم شما ناچار به احتباس آب نشود. فقط در انتخاب نوشیدنی خود دقت کنید و سعی کنید تمرکز نوشیدنی‌ها بیشتر بر روی آب باشد و از مصرف نوشیدنی‌های خیلی شیرین و دارای طعم‌های مصنوعی خودداری کنید.

Image result for ‫۲- وعده‌های غذایی حاوی پروتئین بالا مصرف کنید‬‎

۲- وعده‌های غذایی حاوی پروتئین بالا مصرف کنید


به‌طور مشابه، وعده‌های غذایی حاوی پروتئین بالا، می‌تواند احتباس آب و درنتیجه علائم نفخ کردن را کاهش دهد. علت آن‌هم این است که چنین رژیم‌هایی کمک می‌کنند مایعات از طریق ادرار دفع شوند، و بافت‌های بدن در طول زمان خشک باقی بمانند. این امر به‌ویژه برای زنان که بیشتر  از جمع شدن آب در بدنشان و نفخ کردن رنج می‌برند می‌تواند خیلی مؤثر باشد.


۳- مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید


برای آگاهی بیشتر شما باید بگوییم که سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) شایع‌ترین اختلال گوارشی در جهان است که حدود ۱۴ درصد از مردم از آن رنج می‌برند. (بیشتر موارد حتی تشخیص داده نشده‌اند). نفخ کردن یکی از علائم شایع این بیماری است، ولی اگر شما حتی ازIBS  هم رنج نمی‌برید، دانستن این شرایط ممکن است به یافتن علل مشکل شما کمک کند.


کربوهیدرات‌های غیرقابل‌هضم که در اصطلاحات پزشکی FODMAPS خوانده می‌شوند، به‌شدت نفخ معده را افزایش می‌دهند و علائم بیماری IBS را بدتر می‌کنند. بنابراین کاهش میزان کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنید یا حداقل اصلاح الگوی مصرف آن‌ها، می‌تواند در طول زمان به بهبود چشمگیر حال شما منجر شود.


اگر شما از چربی شکمی رنج ببرید چه کاری می‌توانید بکنید؟


برای کسانی که خیلی واضح می‌دانند دچار چربی اضافی هستند ما در اینجا یک سری از راهنمایی‌ها و تکنیک‌ها را ذکر کرده‌ایم که می‌تواند به اصلاح این وضعیت کمک کند و ظاهر فیزیکی بهتر و سالم‌تری را به شما برگرداند.

Image result for ‫۳۱- از مصرف کربوهیدرات‌های ساده و قندهای تصفیه‌شده اجتناب کنید‬‎

۱- از مصرف کربوهیدرات‌های ساده و قندهای تصفیه‌شده اجتناب کنید


جالب است بدانید کسانی که از چربی شکمی رنج می‌برند نیز می‌بایست به‌دقت مصرف کربوهیدرات‌های خود را کنترل کنند. اجتناب از مصرف کربوهیدرات‌های ساده که خود را به‌صورت چربی ظاهر می‌کنند نقطه شروع خوبی است که می‌تواند حذف شکر تصفیه‌شده در موادی مثل شکلات و شیرینی و نوشابه‌های انرژی‌زا از رژیم غذایی باشد.


۲- با مصرف پروتئین و فیبرهای غنی‌شده بدن خود را بازسازی کنید


مصرف پروتئین و فیبر علاوه بر توانگر کردن بدن، در طول زمان به کاهش چربی شکمی نیز کمک می‌کند.


پروتئین به کاهش تمایل بدن به غذاهای ناسالم کمک می‌کند (تا حدود ۶۰ درصد) درحالی‌که میزان کالری آن برای بالا بردن متابولیسم فقط حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کالری است. یک رژیم غذایی که حاوی فیبرهای محلول باشد نیز باعث آهسته شدن فرایند گوارش می‌شود که موجب می‌شود شما مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و اشتهای طبیعی شما را کاهش می‌دهد.


فقط در نظر داشته باشید که به لحاظ پیچیدگی ساختاری٬ فیبرها هم مثل کربوهیدرات‌ها عمل می‌کنند، پس شما باید در مورد اینکه کدام فیبرها می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند و در بهبود سلامتی مؤثر باشند درست تصمیم بگیرید.

Image result for ‫۳- رژیم غذایی را با تمرین‌های ورزشی ترکیب کنید‬‎

۳- رژیم غذایی را با تمرین‌های ورزشی ترکیب کنید


هنگامی‌که به یک بدن خوش‌اندام و تراشیده فکر می‌کنیم، کنار گذاشتن کلید اصلی آن‌(تمرین‌های ورزشی) غیرممکن است.


برای رسیدن به نتایج بهینه، باید ورزش را هم‌تراز و در ترکیب با رژیم ورزشی قرار داد. اگرچه رسیدن به توازن بین تمرین‌های عضلانی و قلبی-عروقی نیز امری بسیار مهم است. انجام ورزش‌های شکمی به‌تنهایی برای کاهش چربی‌های شکمی کافی نیست و شما باید در فعالیت‌های شدیدتری به‌منظور سوزاندن چربی‌ها و کاهش وزن خود شرکت کنید.


حرکات ورزشی بسیار مفید برای درمان نفخ شکم:

 حرکات ورزشی

حرکات ورزشی

 حرکات ورزشی برای اینکه نفخ شکم را از بین ببرید بایستی به طور مرتب و صحیح انجام شود تا نتیجه ی معکوس نداشته باشد. این را می دانیم که هر زمان نام حرکات ورزشی گفته می شود همه به یاد آب کردن شکم و پهلو می افتند اما در این بخش حرکاتی تخصصی برای رفع و از بین بردن نفخ شکم را به شما معرفی می کنیم تا به سادگی و در خانه انجام دهید.

برای ورزش کردن هیچ وقت دیر نیست. این را همه می دانیم اما وقتی صحبت از آن می شود اغلب خانم ها تنها انگیزه شان را از ورزش کردن آب کردن شکم یا سفت کردن عضلات آن می دانند. آنها برای کوچک کردن شکم حتی متوسل به رژیم می شوند غافل از آنکه این نخوردن نیست که شکم آنها را صاف می کند بلکه ورزش های متعدد و متنوع این کار را انجام می دهد.
حتی گاهی اوقات این ورزش ها به عملکرد بهتر سیستم گوارشی هم کمک می کند. به این ترتیب با یک تیر دو نشان می زنید. در این شماره ما برخی حرکات کششی را به شما آموزش می دهیم که می تواند هر دو کار را برای شما انجام دهد. اگر مشکلات شکمی دارید و می خواهید سیستم گوارش تان به خوبی عمل کند، حرکات کششی که در ادامه معرفی می شود را دنبال کنید. انجام این حرکات به طور مداوم باعث می شود مواد سمی از بدن خارج شده و سیستم گوارشی تان تحریک شود. داشتن آرامش هنگام انجام این حرکات به نتیجه بهتر کمک می کند.
 
روش انجام حرکات
هر کدام از این حرکات را به صورت زیر انجام دهید:
 برای افراد مبتدی:به اندازه چهار دم و بازدم
 برای افرادی که کمی تجربه دارند:به اندازه شش دم و بازدم
 برای افراد حرفه ای:هشت تا 12 دم و بازدم
 
 
 
حرکات ورزشی 

روش انجام این حرکت 

  حرکت  قله کوه
 کف دست ها و زانوهای تان را روی زمین بگذارید. زانوهای تان را عقب تر از باسن تان قرار دهید و دست های تان را هم در امتداد شانه های تان بگذارید. زانوهای تان را از زمین جدا کنید.
  درحالی که کف پاهای تان زمین است، زانوهای تان را صاف نگه دارید و نشیمن گاه تان را بالا بیاورید.با بازدم بعدی پاهای تان را به عقب فشار دهید. در این حالت شما احساس می کنید که شخصی از عقب، پشت شما را گرفته و می کشد. سر خود را بین بازوها قرار دهید.
 
 
حرکات ورزشی

روش صحیح انجام این حرکت

 
 حرکت فوک
 این حرکت به تقویت پاها و پشت کمک می کند. روی تشک دراز بکشید. با دم دست های تان را روی تشک بگذارید، سینه ها را بالا بیاورید و بازوها را بکشید. در حین این کار اجازه دهید قسمت بالایی بدن تان بالا بیاید و عضلات پایینی در حال استراحت باشند.
 
 
 
 
حین بازدم کم کم پاها را جمع کنید و خودتان را به حرکت سگ رو به پایین بکشانید. این کار را هم برای چند دم و بازدم انجام دهید.
 
 

حرکات ورزشی

تاثیر مثبت این حرکت بر رفع نفخ

 حرکت چرخشی
 روی زمین بنشینید و پای چپ تان را خم کنید و پای راست را دربیرون پای چپ  قرار دهید.
 دست راست تان را پشت تان بگذارید. حین دم، بازوی چپ را سمت سرتان ببرید. حین بازدم، دست چپ را در سمت بیرونی زانوی راست قرار دهید.
 
 
 طوری بچرخید که شانه راست تان را ببینید. بعد دم انجام دهید تا ستون مهره ها بالا بیاید و با بازدم این چرخش را بیشتر کنید.
در بازدم آخر چرخش را رها، پاها را جابه جا کنید و حرکت را تکرار کنید.
 
 
 حرکت خم شدن به جلو
 روی تشک بنشینید و پاهای تان را دراز کنید. با هر دم دست های تان را بالای سرتان بگیرید و دراز کنید.
 
حرکات ورزشی
 
 با هر بازدم دست های تان را رو به جلو ببرید و مچ پاهای تان را بگیرید. هر چه جلوتر بروید و بتوانید مچ پاهای تان را بگیرید و بدن تان بیشتر کشش پیدا کند، بهتر است.
 در این وضعیت یک تا 3 دقیقه بمانید.
 
 حرکات ورزشی

 روش انجام این حرکت

 حرکت مثلث
دست چپ را روی زمین بگذارید و خم شوید. پای چپ را هم یک متر عقب بگذارید. دست چپ تان را کنار پای تان قرار دهید و وزن بدن تان را روی پای جلوتر بیندازید.
 
 
 بدن را در جای خود ثابت نگه دارید، لگن خود را جمع کرده و به آرامی نفس بکشید و سپس دست راست خود را مستقیم به سمت بالا بکشید.
 سرتان را بچرخانید و به سمت دست کشیده تان نگاه کنید و گردن تان را هم بکشید. هرچه این حرکت بهتر انجام شود مثلث بین پاها و بازوها بزرگ تر می شود.
 
 
 
حرکات ورزشی

تاثیر این حرکت بر استراحت بدن

حرکت جسد
 به پشت بخوابید و پاها را به عرض شانه ها باز کنید.
 
  دست های تان را کنار بدن تان دراز کنید و بگذارید بدن تان استراحت کند.
 برای هر چند دقیقه که می خواهید در این وضعیت قرار بگیرید و ریتم دم و بازدم تان را هماهنگ کنید.

نگهداری گل و گیاه در تابستان

Image result for ‫نگهداری گل و گیاه‬‎

گیاهان خانگی اصولا دوست دارند زنده بوده و زندگی راحتی کنار شما داشته باشند. آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هر کاری برای زنده نگه‌داشتن گیاهان خود انجام می ­دهند؟ اگر موجودی را به‌عنوان عضوی از خانواده خود می‌پذیریم باید مسئولیت نگهداری از او را نیز همیشه به گردن بگیریم. مانند انسان‌ها هیچ دو گیاهی کاملا شبیه هم نیستند و نیازهای متفاوتی دارند و صدالبته نحوه نگهداری‌شان هم مختلف خواهد بود. گاهی توجه زیادی و بی‌شک بی‌توجهی موجب از بین رفتن سبزی خانه گرم‌مان می‌شود. در سراسر دنیا قاتلان گیاهان خانگی از متدهای سریع و بی‌بروبرگردی که معرفی می‌شوند، استفاده می‌کنند.

خب چه چیزی از این بهتر؛ اما یادتان باشد که گل ها و گیاهان در هر فصلی نیاز به نگهداری و مراقبت مخصوص آن فصل دارند، ربطی هم به موقعیت جغرافیایی آن ها ندارد. یعنی، چه گیاه در یک باغ سرسبز در شمال کشور باشد وچه در یک واحد آپارتمانی در شهری مثل تهران، باید در هر فصل به یک شکل مورد توجه قرار گیرد. حالا که تابستان از راه رسیده و هوا هم حسابی گرم شده، باید به فکر گل ها و گیاهان مان باشیم تا در این فصل حساس، سرحال و قبراق باشند. حتما می دانید که همین فصل تابستان، فصل رشد گیاهان است؛ پس آن ها نیاز به توجه بیشتری دارند. این صفحه یک راهنمای تابستانه برای نگهداری گل و گیاه است. 


میزان آبیاری در تابستان

کارشناسان می گویند که به طور کلی بهترین زمان آبیاری گیاهان در شب یا صبح است، اما ترجیح این است که این آبیاری در غروب یا همان شب انجام شود. توصیه شده که در روزهای بسیار گرم، 2 بار آبیاری در روز صورت گیرد که در این صورت می توان آبیاری صبح را هم انجام داد. درباره علت آبیاری در شب گفته اند که هنگام تاریکی هوا و نبود نور خورشید، آب راحت تر به زمین نفوذ کرده و به ریشه گیاه می رسد. در زمان آفتاب درصد زیادی از آب تبخیر می شود و آب کمتری به گیاه می رسد. 


نگران سوختن گیاه باشید

یادمان باشد این روز ها که هوا گرم است و نور خورشید بسیار قدرتمند، آبیاری زیر نور خورشید باعث این می شود که قطرات آب روی برگ گیاهان مثل یک ذره بین عمل کند و اشعه خورشید با شدت خیلی زیاد تابیده و در نهایت قسمت هایی از سلول های برگ را می سوزاند که به مرور زمان به گل و گیاه آسیب زده و موجب متوقف شدن رشد آن می شود. اگر در زمان وجود آفتاب آبیاری می کنید به برگ های گیاهان ظریف تر مثل گل رٌز توجه کنید، لکه هایی سیاه که انگار سوخته باشند روی برگ ها مشاهده می شود. 


غذای گیاهان فراموش نشود

کود مناسب حکم غذا را برای گیاهان شما دارد. تابستان و بهار، یعنی همین روزهایی که در آن قرار داریم بهترین زمان برای کوددهی گیاهان است، چون آن ها در فصل رشد و نمو هستند و نیاز دارند که تغذیه مناسبی داشته باشند. البته یادتان باشد که در هر فصلی اگر گیاه شرایط خیلی بدی دارد، همان موقع لازم است این کار را بکنید، در غیر این صورت تغذیه فقط در بهار و تابستان انجام می شود که دفعات بیشتری به گیاه آب می دهیم. اگر هم تازه گلدان گیاه تان را عوض کرده اید، خیال تان تا چند ماه بابت تغذیه راحت باشد. 


چقدر به گیاهان کود بدهیم؟

برخی فکر می کنند که کوددهی به گیاهان باید مثلا هنگام تعویض گلدان انجام شود، یا اینکه کوددهی به باغچه حیاط باید فقط در ابتدای فصل بهار صورت گیرد. این تصور غلط است. تابستان که فصل رشد گیاهان است اکثر آن ها هر 2 تا 4 هفته یک بار به غذا نیاز دارند. اغلب دادن غذای کمتر در دفعات کمتر بهتر از دادن غذای زیاد در فواصل زمانی نامنظم است. کودهایی با جذب کٌند هم وجود دارد که به طور معمول برای گیاهان بیرون از خانه استفاده می شود، نه گیاهان آپارتمانی. میزان استفاده از کود هم بستگی به حجم و سن گیاه تان دارد. 


زیاد هم به گیاهان غذا ندهید

درست است که فصل تابستان، فصل رشد گیاهان است، اما غذا دادن زیاد هم به گیاهان آسیب می زند. فراموش نکنید که همیشه گیاهان دچار کمبود مواد غذایی نیستند، گاهی جذب زیاد مواد غذایی نیز مشکل ساز است. اگر گیاه شما دارای رشد تابستانه کٌند است یا نقاط سوخته در حاشیه و متن برگ ها مشاهده می کنید و اگر برگ ها پژمرده هستند و لکه های سفید نمکی روی خاک دیده اید، همه از عوارض بیشتر بودن عناصر غذایی است. شما به یک کودک هم زیاد از حد غذا بدهید، نتیجه معکوس خواهد داشت و باعث بیماری او می شود. 


حواستان به نور آفتاب باشد

حتما شنیده اید که گیاه برای رشد به نور نیاز دارد. خب، این نکته درستی است، اما گیاهان آپارتمانی اساسا برای این با عنوان آپارتمانی خطاب می شوند که نیاز به نور مستقیم ندارند. پژمردگی گیاه در ساعات گرم روزهای تابستان نشان دهنده آن است که گیاه از نور زیاد رنج می برد و باید گیاه را از پنجره دورتر قرار داد یا در اواسط روز پرده ها را کشید. نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی و مخصوصا برگ های تازه مضر است و نباید نور آفتاب مستقیما از پشت شیشه پنجره به آن ها بتابد؛ بهتر است نور از پرده توری عبور کرده و به گیاه بتابد. 


درجه حرارت در تابستان

همانطور که گرما شما را اذیت می کند گیاه هم با حرارت زیاد مشکل دارد. کارشناسان گل و گیاهان می گویند که معمولا حداقل دمای مورد نیاز گیاهان آپارتمانی، 5 درجه سانتی گراد و حداکثر 45 درجه سانتی گراد است، اما مناسب ترین دما برای گیاهان آپارتمانی بین 10 تا 40 درجه گفته شده. شاید گیاه شما تا مدتی دمای خارج از این محدوده را تحمل کند، اما احتمالا خیلی زود افسرده و کسل می شود. یادتان باشد درجه حرارت و رطوبت مناسب باعث طراوت و شادابی خاصی درگیاهان می شود. 

Image result for ‫نگهداری گل و گیاه‬‎

کود مایع بخرید

اگر به مراکز فروش گل و گیاه مراجعه کنید می توانید کود مایع بخرید که بسیار برای تغذیه گیاهان آپارتمانی و باغچه های کوچک خانگی مناسب هستند. کود مایع به گفته بسیاری از کارشناسان بهترین شیوه تغذیه گیاه است زیرا به اندازه کافی غذا به تمام سیستم ریشه گیاه می رسد. همچنین می توانید آن را با توجه به دوره رشد گیاه در تابستان تنظیم کنید. برای توزیع بهتر این کود بهتر است قبل از دادن آن به گیاه، مطابق معمول گیاه تان را آب بدهید. از پودرهای قابل حل نیز می توانید به همین شیوه استفاده کنید. اگر گیاه تان در این فصل رشد و نمو، خیلی ناراحت به نظر می رسد، غذای قابل حل بهترین راه سرحال کردن سریع آن است.

Image result for ‫نگهداری گل و گیاه‬‎

آبیاری بیش ‌از حد گیاهان آپارتمانی

معمولا مردم فکر می‌کنند هرچه آب بیشتری به گیاه‌شان بدهند، بهتر است؛ در صورتی ‌که اولین علت مرگ گیاهان به علت آبیاری اشتباه و مخصوصا زیاده‌روی در آبیاری است. با این روش مهلک به‌راحتی می‌توانید گیاه‌تان را راهی دیار باقی کنید. گرچه شما بی‌تقصیرید و مطمئنا می‌خواهید از او مراقبت کنید و جلوی تشنگی‌اش را بگیرید ولی مسئله اینجاست که با آب فراوان ریشه‌ها غرق می‌شوند. درواقع با این کار خاک اشباع ‌شده و هیچ خلل و فرجی برای حضور اکسیژن و تنفس در بین ذرات خاک باقی نخواهد ماند.


راهکار: صبور باشید و فواصل آبیاری را بیشتر کنید. علاوه بر آن نیازی نیست هر دوره حجم زیادی آب وارد گلدان شود. مطمئن شوید در زمان آبیاری زیرگلدانی از دوره قبلی آبی نداشته باشد. آب اضافی باعث خفگی ریشه می‌شود. اگر بعد از یک ساعت در زیرگلدانی آب باقیمانده بود، آن را خالی کنید و اجازه خروج آب اضافی را به گیاه بدهید.


تشنگی گیاهی

دومین مشکل اصلی در مرگ گیاهان نیز مربوط به آب است و از نبود آب به میزان کافی ایجاد می‌شود. شاید شما نسبت به آنها بی‌تفاوت باشید ولی آنها با فریاد تشنگی سعی می‌کنند از راه نشانه‌های بیرونی به شما نشان دهند که آب می‌خواهند. گاهی این تلاش تا زمانی که تنها جسدی خشک و بی‌جان باقی بماند، بی‌نتیجه می‌ماند. نیاز آبی متفاوت در گیاهان بستگی به دما، نور و زمان (فصل سال) دارد. برخی گیاهان خاک خشک و برخی خاک مرطوب را دوست دارند.


راهکار: اگر به آبیاری به‌عنوان یکی از وظایف روتین زندگی نگاه کنید، مطمئن باشید موظف‌تر از گیاهان مراقبت خواهید کرد. همچنین می‌توانید از سیستم‌های آبیاری هوشمند استفاده کنید. برای بررسی میزان رطوبت خاک، یک بند انگشت خود را در خاک فرو کنید تا ببینید بسته به نیاز آبی گیاه‌تان، آیا زمان آبیاری فرارسیده است یا نه؟



سرما، قاتل گیاهان آپارتمانی

گیاهان نیز مانند انسان‌ها با طیف متنوعی از دما تطبیق دارند ولی دمای پایین و سرما در این طیف قرار نمی‌گیرد. همان‌طور که ما دوست نداریم در اثر یخ‌زدگی و سرما انگشتان‌مان گزگز کند و بی‌حس شود، گیاهان هم از سرما بیزارند و ریشه‌های‌شان آسیب می‌بیند. پس چرا نباید در سرما به دمای محل نگهداری گیاهان خانه توجه کنیم؟


راهکار: اگر شما سردتان است، پس گیاهان هم همین حس را دارند. همیشه آنها را در مکانی قرار دهید که حداقل در کمینه طیف دمای قابل‌ تحمل آنها باشد.


آفات و بیماری‌های گیاهی

آفات و حشرات شیره گیاهی را می‌مکند و این برای گیاهان همچون کابوس می‌ماند. در بین روش‌های مرگبار، آفات از موارد غیرقابل ‌کنترل هستند. اگر دیر متوجه آنها شوید و با تاخیر به دنبال درمان‌شان بروید، همه‌چیز از دست‌ رفته است ولی حتی در این صورت به‌طور کامل رهای‌شان نکنید؛ زیرا آفاتی به‌ غیر حلزون و لیسه یک‌شبه گیاه را نابود نمی‌کنند و شاید امیدی برای زنده بودن باشد.


راهکار: همیشه گیاهان را بازدید و به آنها توجه کنید و از زیبایی‌شان لذت ببرید. در این مواقع است که اگر چیزی به نظر مشکوک و غیرعادی برسد، می‌توان سریع به دادش رسید و آن را تیمار کرد.


مرگ گیاهان آپارتمانی با نور سفید سوزان

همه می­ دانیم گیاهان برای رشد و نمو به نور نیاز دارند ولی قطعا نور به دام انداخته خورشید مفید نخواهد بود. پس مراقب باشید نیکی‌تان از حد نگذرد. باید گفت انتخاب مکان قرارگیری گیاهان خانگی باید حساب‌شده باشد. درصورتی‌که دوره نوری زیاد باشد، هیچ کرم بعد از آفتابی این مشکل را حل نمی‌کند! نزدیکی زیاد به پنجره در گونه‌هایی که نیاز آفتابی بالایی ندارند، باعث آفتاب‌سوختگی و مرگ می‌شود.


راهکار: باید بدانید میزان نور مورد نیاز روزانه گیاه‌تان چقدر است. تنها تعداد کمی از گیاهان نور مستقیم آفتاب را به مدت طولانی تحمل می‌کنند و آنها نیز همچنان باید خوب آبیاری شوند.


تاریک‌تر از تاریکی

در موارد نادر یک گیاه از نور بسیار کم از پا درمی‌آید. پس اگر به این مرحله دست پیدا کرده‌اید باید مدال ظلم مداوم به گیاهان آپارتمانی را دریافت کنید. برای برطرف کردن نگرانی‌تان از سلامت گیاهان باید تلاش‌های جدی‌تری انجام دهید.


راهکار: همه گیاهان نیازمند نور هستند و هیچ‌یک از آنها تاریکی مطلق را تحمل نمی‌کند. پس سطح نوری مورد نیازشان را تامین کنید.



تغذیه نادرست گیاهان آپارتمانی

گیاهان برای ادامه زندگی نیاز به عناصر غذایی مشخصی دارند ولی استفاده بیش ‌از حد از این عناصر عواقبی را در پی دارد. کود زیاد می‌تواند موجب سوختگی ریشه شود. همچنین اگر چند سال یک‌بار هم از کوددهی استفاده کنید، گیاه زنده می‌ماند. کمبود عناصر غذایی علائمی از جمله رنگ‌پریدگی، بی‌حالی و... را در گیاه ایجاد می‌کند و در موارد نادری منجر به مرگ می‌شود. استفاده نابجای کود نشان می‌دهد شما دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه نکرده‌اید. اگر می خواهید خودتان دست به کار شوید، ما قبلا به شما گفته ایم چگونه در منزل کود خانگی بسازیم؟


راهکار: از آبیاری صرف دست کشیده و به سمت مراقبت بروید. دستورالعمل نوشته شده روی کود و محلول‌های غذایی را با دقت بخوانید و در شرایط مورد نیاز آنها را مصرف کنید.


بی‌توجهی به تعویض گلدان

زمانی که عضوی جدید را به خانه خود می‌آورید، تعویض گلدان اشتباهی بزرگ است. فضای جدید به‌قدر کافی استرس به همراه دارد و اگر اتاقش را هم تغییر دهید، علاوه بر آن دچار تنش بسیاری می‌شود. در مورد گیاهان قدیمی‌تر نیز به زمان تعویض گلدان توجه کنید. گیاهان با شما حرف می‌زنند و علائمی مانند بیرون زدن ریشه از سوراخ زهکش یا بالا آمدن ریشه از سطح خاک این را به شما نشان می‌دهد. ریشه‌های گیاهان زمانی که فضای کوچکی داشته باشند، به هم گره می‌خورد و ممکن است آسیب جدی ببیند.


راهکار: شما می‌توانید تعویض گلدان جدید را یک هفته تا ۱۰ روز بعد از ورودشان به منزل انجام دهید. همچنین حتما به ‌اندازه گلدان توجه کنید. گیاهان کوچک نیاز به گلدانی بسیار بزرگ‌تر از سایز خود ندارند. اگر گیاهان قبلی شما به‌ اندازه کافی بزرگ ‌شده‌اند، باید گلدان را بزرگ‌تر کنید. تعویض گلدان بسته به رشد ریشه یک تا دو سال یک‌بار انجام می‌شود.


بستر نامناسب گیاهان

هر گیاه نیاز به خاک متناسب با خود را دارد که برگرفته از زیستگاه و محیط طبیعی خودش است. برای همه گیاهان نباید از یک نوع خاک و ترکیب‌های مشابه استفاده شود. برای مثال کاکتوس‌ها نیاز به آب کمی دارند؛ به همین دلیل بستر رشدشان از خاک‌های سبک و ماسه‌ای تشکیل ‌شده است.


راهکار: ترکیب مناسبی از خاک را تهیه کنید که بهتر است بخشی از آن، حاوی خاک‌های ارگانیک با مواد آلی غنی باشد. برای گیاهان آپارتمانی از خاک‌هایی با مواد غذایی بالا استفاده کنید.


چند نکته مهم در نگهداری گیاهان آپارتمانی

گیاهان دوست ندارند محل نگهداری‌شان تغییر کند. گیاه را در مکانی متناسب با نیازهایش تنها بگذارید.

اگر می‌خواهید گیاه‌تان شانس دوباره گلدهی داشته باشد، گل‌های پژمرده و خشکش را حذف کنید. نکندن آنها موجب مرگ گیاه نمی‌شود ولی می‌تواند از گلدهی دوباره جلوگیری کند.

شما هیچ‌گاه فرزندان‌تان را تنها و بدون مراقب در خانه نمی‌گذارید، گیاهان نیز زمانی که نیستید، نیاز به مراقبت دارند. پس در این مواقع فردی مسئولیت‌پذیر را برای رسیدگی به کودکان سبزتان انتخاب کنید.

اصولا در منزل با تغییر فصل و برای تعدیل سرما و گرما از دستگاه گرم یا خنک‌کننده استفاده می‌شود و با وجود آنها رطوبت فضا تغییر می‌کند. پس حواس‌تان به خشکی هوا باشد.


در ادامه به برخی از نکات درباره نگهداری صحیح از گل ها اشاره شده است :


* هرگز به گیاهان خانگی آب سرد ندهید، چون برای ریشه های آن ها مضر است. بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.


* برگ های گیاهان را هر هفته با دستمال نمدار تمیز کنید تا بتوانند به راحتی تنفس کنند.


* برای طولانی تر شدن عمر گل ها، در آب کمی سرکه طبیعی بریزید.


* بـــا استفاده از اسپری های مو می توانید گل های طبیعی چیده شده را طوری خشک کنید که شکل و حالت و رنگ آن ها تغییر نکرده و ثابت بمانند.


* اگر می خواهید گل های چیده شده تازه بماند باید ساقه را در روزنامه قدیمی خیس پیچانده و در یخچال قرار دهید.


Image result for ‫نگهداری گل و گیاه‬‎


* اگر در ته گلدان یک سکه مسی بیندازید عمر گل های شما زیادتر می شود و حل کردن یک قرص آسپرین در آب گلدان، باعث دوام بیشتر گل های گلدان می شود.


* معمولا بعد از چند روز آب گلدان بدبو می شود اگر یک تکه زغال در آب گلدان بیندازید از بوی بد آن جلوگیری می کند.


* با گل ها مهربان باشید و هنگام دسته کردن آن ها را محکم به هم نپیچید زیرا شدت عمل در این مورد عمر گل  را کوتاه می کند.


* شاخه گل ها را بلند بگیرید و هنگام چیدن گل از ساقه این کار را به آرامی و حتی الامکان به وسیله قیچی مخصوص انجام دهید.


* اگر از کودهایی استفاده می کنید که ازفضولات پرندگان تهیه شده اند قبل از استفاده آنها را با انواع قارچ کش ها ضد عفونی کنید.


* اگر گلدان شما ترک کوچکی دارد ترک را با کمی موم شمع بگیرید.


Image result for ‫نگهداری گل و گیاه‬‎


* گل های رز خشک را روی یک کتری آب جوش نگه دار ید تا دوباره تازه شود.


* برگ گلدان ها را با شیر پاک کنید تا براق و زیبا شوند.


* بسیاری از گل ها در هوای مرطوب زود تر از بین می روند مثل زنبق سفید، پس یک سنگریزه در ته گلدان قراردهید تا آب زود تر خارج شود.


* به مقدار نیاز از آب استفاده کنید، آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاهان می شود.


* گیاهان را به صورت گروهی نگهدارید تا افزایش رطوبت باعث شادابی آنها شود.

Image result for ‫نگهداری گل و گیاه‬‎

*از قلم موی رنگ برای تمیز کردن گیاهان کرک دار می توان استفاده کرد.


* توجه کنید نباید گل ها را در کنار میوه ها قرار داد، چون میوه گاز اتیلن متصاعد می کند و این گاز باعث تکامل سریع گل ها و زودتر پژمرده شدن آن ها می شود. گل های پژمرده نیز چنین گازی تولید می کنند پس آن ها را نیز از مابقی گل ها جدا کنید.


* اگراتاق شما گرم است هر روز صبح مقداری یخ درآب گلدان بگذارید در این صورت گل هایی شاداب خواهید داشت.


* گل نرگس گازی متصاعد می کند که باعث پژمرده شدن گل ها می شود، پس گل نرگس را با دیگر گل ها در گلدان قرار ندهید.


* توجه داشته باشید از محل قطع شدن ساقه گل یاسمن شیره سفید رنگی تراوش می شود که در پوست دست خارش ایجاد می کند.

 نگهداری گل و گیاه

1-غنچه های گل رز یا میخک در صورتی که بسیار بسته باشند هرگز باز نمی شوند بنابراین از خرید آنها خودداری کنید


2-به هنگام قراردادن گل در گلدان برگهایی را که در آب قرار می گیرند ببرید توجه کنید که برگها زودتر از گل از بین می روند پس سعی کنید برگهای سالم و تازه انتخاب نمائید قبل از گل آرائی ساقه های نرم را با قیچی ببرید.


3-می توانید یک توری سیمی در ته گلدان قرار داده و ساقه های گل را در آن قرار دهید.


4-برای نگهداشتن شاخه های گل در گلذان می توانید یک نوار چسب را به طور افقی و عمودی بر لبه گلدان بچسبانید.


5-اگر از کودهایی استفاده می کنید که از فضولات پرندگان تهیه شده اند قبل از استفاده آنها را با انواع قارچ کش ها ضدعفونی کنید.


6-هرگز گلدان گل را مستقیم در برابر نور خورشید نگذارید.


7-برای آبیاری گلها همیشه از آب ولرم استفاده کنید چون آب سرد و یا گرم به گلها لطمه می زند.


8-گاهی پیش می آید که گلدان شما بزرگتر از تعداد گلهایی است که دارید در این صورت یک لیوان کوچک را پر آب کرده و درون گلدان قرار دهید سپس گلها را داخل لیوان بگذارید.


9-اگر گلدان شما ترک کوچکی دارد ترک را با کمی موم نرم شمع بگیرید.


10-هنگام خرید گلدان توجه کنید که گلها در گلدان کریستال زیباتر به نظر می آیند


11-اگر ساقه گلهای شما خمیده هستند ساقه ها را برای 10ثانیه در آب سرد غوطه ور کنید جریان هوا در ساقه متوقف می شود


12-در یک سیب زمینی خام سوراخهایی ایجاد کرده و هر گل رز را در یکی از این سوراخها بگذارید عمر گلهای شما طولانی می شود


13-برای خشک کردن گلها آنها را به حالت واژگون آویزان کنید


14-گل لاله تازه را با سفیده تخم مرغ رنگ کنید تا بسته بماند


15-به هنگام خریداری گیاه پشت و روی آن را با دقت نگاه کنید تا آفت زده نباشد


16-گلهای رز خشک را روی یک کتری آب جوش نگه دارید تا دوباره تازه شود


17-از مایکروویو نیز برای خشک کردن گلها می توانید استفاده کنید


18-یک پیمانه شکر را در آب حل نموده و گلها را در این شربت فرو کنید و بگذارید خشک شود گلهای شما بلورین نشان داده می شوند


19-برای تمیزی گلدان ها از یک سفید کننده استفاده کنید


20-گلهایی که برای گذاشتن روی میز ناهارخوری انتخاب می کنید باید ساقه های کوتاه داشته باشد تا جلوی دید را نگیرند


21-برگ گلدانها را با شیر پاک کنید تا براق و زیبا شوند


22-برای سمپاشی از آب تنباکو استفاده کنید چون خطری برای انسان ندارد


23-گرده گل می تواند بروی قالی لک بیندازد برای جلوگیری با یک نوار چسب آن را بردارید


24-هنگام جابجایی کاکتوس مواظب باشید دست هایتان آسیب نبیند برای این منظور می توانید از یک تکه موکت استفاده کنید


25-وقتی از گل فروشی گیاهی آپارتمانی می خرید آن را در یک کارتن قرار داده و به خانه ببرید تا هوای سرد باعث پژمردگی آن نگردد


26-گلها را شب هنگام بچینید تا عمر بیشتری داشته باشد


27-بسیاری گلها در هوای مرطوب نه زودتر از بین می روند مثل زنبف سفید پس یک سنگریزه در ته گلدان قرار دهید تا آب زودتر خارج شود


28-وسایل باغبانی را داخل خانه نیاورید چون آفات و آلودگی ها وارد محیط خانه می شوند


 


29-به مقدار نیاز آب استفاده کنید آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاهان می شود


30-گیاهان را به صورت گروهی نگهدارید تا افزایش رطوبت باعث شادابی به آنها گردد


31-برگهای گیاهان را همیشه تمیز نگهدارید


32-از قلم موی رنگ برای تمیز کردن گیاهان کرکدار می توان استفاده کرد


33-در زمستان به کاکتوس طلایی آب ندهید


34-اگر گلدان شما بدبو است یک قاشق خردل به آن اضافه کرده بعد از یک ساعت آن را بشوئید


35-گلها به موسیقی آرام علاقه دارند برایشان یک موسیقی ملایم بگذارید تا بهتر رشد کند


36-ساقه گل را تا گره رشد بعدی قطع کنید


37-به جای قیچی باغبانی می توانید از دست استفاده کنید


38-افزودن یک قطره لیموناد به آب گلدان عمر گل را افزایش می دهد


39-توجه کنید نباید گلها را در کنار میوه ها قرار داد چون میوه گاز اتیلن متصاعد می کند و این گاز باعث تکامل سریعتر گل ها و زودتر پژمرده شدن آنها می شود گلهای پژمرده نیز چنین گازی تولید می کنند پس آنها را نیز از مابقی گل ها جدا کنید


40-اگر اتاق شما گرم است هرروز صبح مقداری یخ در آب گلدان بگذارید در این صورت گلهایی شاداب خواهید داشت


41-گل نرگس گازی متصاعد می کند که باعث پژمرده شدن گل ها می شود پس گل نرگس را با دیگر گلها در گلدان قرار ندهید


42-هرگاه تصمیم گرفتید ساقه های پهن گل را کوتاه کنید این کار را زیر آب انجام دهید سپس انگشت خود را روی بریدگی قرار داده و آن را به گلدان منتقل کنید در این صورت هوا وارد ساقه نمی شود و گل پژمرده نمی گردد.


43-وقتی گلدان را بین شیشه و پرده قرار می دهید سعی کنید برگها با شیشه تماس نداشته باشند چون گرما و سرما به برگ آسیب می رساند


44-توجه داشته باشید از محل قطع شدن ساقه گل یاسمن شیره سفید رنگی تراوش می شود که در پوست دست خارش ایجاد می کند پس انتهای ساقه را با مهر موم کنید


45-برای خشک کردن گلها از اسپری موی سر استفاده کنید


46-اگر ساقه گل زنبق شکست آن را با یک نوار چسب ببندید


47-اگر قصد جابجایی گلدان خود را دارید ولی در اتومبیل شما جا نمی گیرد بهتر است از یک وانت سرپوشیده استفاده کنید چون در صورت استفاده از وانت روباز باد به گلدان شما آسیب می رساند


48-به هنگام شب گلهای لاله را در یک روزنامه بپیچید و در یک سطل پرآب قرار دهید


49-برای تازه نگهداشتن گل ها می توانید یک آسپرین در گلدان بیندازید


50-برای سفارش دسته گل نامزدی گل ها را هماهنگ با لباس نامزدی انتخاب کنید

کاریزما چیست؟

Image result for ‫کاریزمای چیست‬‎


کاریزماتیک ( Charismatic) یا (رهبری کاریزماتیک)شخصیت و جذابیت یک فرد که می تواند در مردم نفوذ کند و آنان را به شور و فداکاری وادار سازد. این مشخصه ابتدا در برخی فرقه های مسیحیت مشاهده شد و بعدها در ادیان دیگر هم به چشم خورد.( فرهنگ معین) در اصطلاح سیاست به حکومت مبتنی بر فرمان‌برداری غیرعادی و استثنایی از یک فرد به خاطر ویژگی های شخصیتی یا تقدس دینی و الگو بودن وی می‌باشد.

در علوم سیاسى حکومت را از حیث منشأ قدرت و مشروعیت، به اقسامى تقسیم مى‏کنند. ماکس وبر منشأ قدرت را سه گونه معرفى میکند:


الف – حکومت سنتی : منشأ این حکومت سنت‏هاى موجود است، که از ادوار گذشته یک سرزمین به جاى مانده است (مانند حکومت‏هاى موروثى و فئودالی ).


ب – پیشوایی کاریزمایی : حکومتى است که منشأ قدرت در آن نبوغ فوق‏العاده، جذبه و نیروى معنوى رهبر آن است.(حکومت هیتلر را از این دست حکومت‏ها مى‏دانند).


قانونی – عقلایی : منشأ قدرت در این حکومت، قدرت قانونى است و در آن، قدرت نهاد یافته است؛ یعنى، قدرت از فرد یا افراد صاحب قدرت به یک شخصیت حقوقى انتقال یافته است (حکومت‏هاى جمهورى را از این نوع حکومت‏ها مى‏دانند). بر اساس همین تقسیم، منشأ فرمانبرى مردم از حکومت را نیز به سه دسته تقسیم مى‏کنند: 1. فرمانبرى ناشى از گرایش‏هاى سنتى که در حکومت‏هاى سنتى است. 2. فرمانبرى ناشى از عاطفه و انفعال محض که در حکومت‏هاى کاریزمایى است. 3. فرمانبرى ناشى از اعتقاد عقلایى به اعتبار قانون که در حکومت‏هاى قانونى – عقلایى است. دوّم. از ویژگى‏هاى رهبرى کاریزمایى مى‏توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. رهبر کاریزما غالباً دعوت به تحقق یک رسالت مى‏کند. 2. رهبر کاریزما عظیم‏ترین نیروى انقلابى در براندازى حکومت‏هاى سنتى است که عقاید و ارزش‏هاى مردم را دگرگون ساخته، راه و رسم تازه‏اى را جایگزین مى‏کند. 3. پیروى مردم از جان و دل و فداکارانه است. و بالآخره اینکه کاریزماتیک ؛شخصیت و جذابیت یک فرد که می تواند در مردم نفوذ کند و آنان را به شور و فداکاری وادار سازد.

Image result for ‫کاریزمای چیست‬‎

تعریف دقیق کاریزما چیست؟

Law-Of-Charismaمطمئنم که شما هم دنبال یک تعریف واحد و یک شکل در تمام دنیا از واژه کاریزما نیستید! چون مطمئناً چنین چیزی را پیدا نخواهید کرد اما شاید بد نباشد که از کتاب Laws of Charisma نوشته Kurt W. Mortensen تعریفی از کاریزما ارائه کنیم:


گاهی درک روشنی از واژه کاریزما نداریم، کاریزما دقیقاً یعنی چه؟ کاریزما می‌تواند یک ویژگی مرموز تلقی شود! اما کاریزما قاطعیت یا هیجان و شور و شوق نیست، شخصیت خاص و یا مردم داری نیست، (گرچه تمام این ویژگی‌ها تا حدودی بخشی از کلکسیون کاریزما هستند)


زمانی که با افراد دارای کاریزما (شخصیت‌های کاریزماتیک) برخورد می‌کنید به راحتی آنها را تشخیص می‌دهید و عموماً در میان جمع درخشش خاصی دارند.


ما از بودن در کنار چنین افرادی احساس افتخار و برتری می‌کنیم. کاریزما، تنها جذابیت، وفاداری، دوست داشتنی بودن یا هیجان و شور نیست، حس اعتمادی است که باعث راحتی و آسایش مخاطب می‌شود و در عین حال اعتبار ایجاد می‌کند.


لغت نامه هریتیچ (American Heritage Dictionary) کاریزما را اینطور تعریف می‌کند:


کاریزما به ویژگی‌های شخصی و کمیاب در رهبران گفته می‌شود که وفاداری و اشتیاق خالص و عمیق و مورد پسند مخاطبان ایجاد می‌کند.


اما نویسنده این کتاب، کاریزما را اینطور تعریف می‌کند:


توانایی ایجاد ارتباط به سادگی، اثرگذاری فکر شما بر دیگران، الهام بخشیدن به دیگران برای رسیدن به موفقیت بیشتر و ایجاد همراهانی وفادار.


به عبارات دیگر کاریزما یعنی برخورداری از این توانمندی که دیگران را بر آن داریم مشتاقانه خواسته‌مان را برآورده کنند و حتی دیگران را نیز برای برآورده کردن خواسته ما ترغیب کنند…

Image result for ‫کاریزمای چیست‬‎


شخصیت کاریزماتیک چگونه بدست می آید؟ 


شخصیت کاریزماتیک، به کاراکتری گفته می شود که به سبب داشتن برخی ویژگی ها الگوی سایرین محسوب می شود و حتی می تواند برای آنها الهام بخش هم باشد.


شخصیت های کاریزماتیک که در دنیا زیاد پیدا نمی شوند، افرادی هستند که می توانند با قدرت خود جمعیت زیادی را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را به سمت و سوی خود جذب کنند.


داشتن شخصیت کاریزماتیک می تواند نقش مثبتی در مدیریت موفق داشته باشد. اما برای داشتن چنین شخصیتی باید ویژگی هایی را داشت که در گزارش پیش رو به تعدادی از آنها اشاره می شود:


صدا

شاید تعجب آور باشد اما خیلی وقت ها بخصوص در برخورد اول صدای شما می تواند تاثیر زیادی بر مخاطب بگذارد و تا حدی به وی کمک کند تا شخصیت و کاراکتر شما را بشناسد.


صدای قاطع و باصلابت یکی از رکن های کاریزماتیک بودن است، چراکه لحن صحبت شما و نوع ریتمی که به حرف زدن خود می دهید، می تواند مخاطب را جذب یا دفع کند. پر واضح است که در این میان هر چه صدا زیباتر باشد، تاثیرگذاری اش هم بیشتر خواهد بود.


تجسم کردن

قدرت تصویرسازی و تجسم کردن آنچه می خواهید انجام دهید به شما کمک می کند تا در کارتان موفق شوید و در نتیجه این امر در داشتن شخصیتی کاریزماتیک و الهام بخش به شما کمک می کند.


تصور و تجسم کاری که قصد انجام آن در آینده را دارید، باعث می شود حساب شده تر هم پیش بروید و حساب شده پیش رفتن یک پای کاریزماتیک شدن است.


ثبات

کاریزماتیک ها هر باوری که داشته باشند در آن ثابت قدم هستند و به اصطلاح توپ هم باورشان را تکان نمی دهد! آنها از این شاخه به آن شاخه پریدن را نه دوست دارند و نه بلدند.


برای آنها عقیده و باورشان و استواری و پافشاری بر آن از هر چیزی مهمتر و پررنگ تر است.


اهمیت دادن به فناوری

کاریزماتیک ها برای اینکه از دیگران جا نمانند، در کنار سه ویژگی دیگری که در بالا گفته شد، از فناوری و به روز بودن هم غافل نیستند. برای آنها مهم است که از تازه ترین پیشرفت های فناوری اطلاع پیدا کنند و حتی از آنها به طور کامل استفاده کنند. به روز بودن و با فناوری های روز پیش رفتن یکی از مهمترین اقداماتی است که در ایجاد شخصیت کاریزماتیک در روزگار ما نقش زیادی ایفا می کند.

Image result for ‫کاریزمای چیست‬‎

کاریزما تواناییِ مسحور کردن و تحت تأثیر قرار دادن دیگران است، حاصلِ ارتباطات عالی و مهارت‌های میان‌فردی که می‌توان آنها را آموخت و بهبود بخشید، بنابراین، شکوفایی آن امکان‌پذیر است و می‌توان بسیاری از عوامل کلیدی در شکل‌گیری یک شخصیت کاریزماتیک را شناسایی کرد. در این مقاله شما را با هفت ویژگی یک شخصیت کاریزماتیک آشنا می‌کنیم

کاریزما چه سودی برای شما دارد؟


تصور کنید که زندگی شما چگونه خواهد بود: 


اگر در آن لحظه ای که وارد یک اتاق می شوید، دیگران بلافاصله متوجه تان شوند، مایل به شنیدن حرف های شما، و مشتاق گرفتن تأییدتان باشند. این یک سبک زندگی افراد کاریزماتیک است. کاریزما باعث می شود دیگران دوست تان داشته باشند، به شما اعتماد کنند، و بخواهند که تحت رهبری تان کار کنند. همین ویژگی است که تعیین می کند: شما یک رهبر هستید یا یک دنباله رو. ایده هاتان فراگیر می شوند یا خیر. و اینکه پروژه های شما به خوبی اجرا خواهند شد یا نه.

به طور خلاصه باید متذکر شویم :


خود باوری نیاز اساسی رهبران می باشد و مردم معمولا به دنبال اشخاصی هستند که دیگران تحسینشان می کنند .


یک رهبر کاریزماتیک به جمع آوری پیروان و جذب آنها از طریق قدرت شخصیت و جذابیت خود، به جای استفاده از اشکال قدرت خارجی و یا اقتدار خارجی می پردازد . یک مدیر کاریزماتیک در حال صحبت کردن در هر لحظه توجه زیادی به فرد مقابل خود می کند، به شکلی که آن شخص احساس می کند، برای آن زمان مهمترین شخص در جهان است .


استفاده از طیف گسترده ای از روش ها برای مدیریت تصویر خود توسط مدیران کاریزماتیک، برای افرادی که حتی به طور طبیعی دارای جذابیت نیستند، ممکن است با پشتکاری قابل ملاحظه برای توسعه ی مهارت های خود عملی باشد .


آنها در برابر مخاطبان خود اعتماد به نفس بسیار بالایی از خود نشان می دهند و همچنین استفاده ی بسیار مؤثر از زبان بدن و زبان کلامی، قدرت قانع کردن را در این مدیران تقویت می کند .جاذبه عمدی است که در یک معنا، تئاتری است که رهبر در آن برای ایجاد یک اثر مورد نظر، بازی می کند، همچنین از داستان سرایی و نماد و استعاره استفاده ی مؤثر می کند .


رهبران در حال ایجاد گروه، که می تواند یک حزب سیاسی یا یک فرقه یا یک تیم کسب و کار باشد، تیم خود را با ساختن تصویری از گروه به عنوان بالاترین مرتبه از نظر جایگاه نسبت به دیگران در ذهن افراد خود تیم، بصورت واضح از دیگر گروه ها جدا و متمایز می کنند .ارزش های رهبران و مدیران کاریزماتیک بسیار قابل توجه است . اگر آنها نسبت به دیگران حسن نیت از خود نشان دهند می توانند با بالا بردن خودشان یک شرکت تمام و عالی ایجاد کنند .


توانایی رهبری موقعیتی می تواند یکی از مهمترین عامل های تعیین شکست یا پیروزی و موفقیت یک تیم یا گروه باشد .


یک مدیر کاریزماتیک می تواند با یک چشم انداز از آینده، آن را با وضوح تجسم کند و کارکنان او نیز قادر به دیدن آن و باور این موضوع که فردا از امروز بهتر خواهد بود هستند .

Image result for ‫کاریزمای چیست‬‎

یک شخصیت کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

شکی نیست که شخصیت‌های کاریزماتیک جزء موفق‌ترین‌ها هستند. پروفسور وایزمَن (wiseman) از دانشگاه هِرتفوردشایرِ انگلستان، تخمین می‌زند که ۵۰ درصد از کاریزما ذاتی و ۵۰ درصد آن، اکتسابی است. ترکیبات کلیدی کاریزما شامل کارهای ساده‌ای می‌باشند که با تمرین، بخشی از شخصیت شما می‌شوند، تعامل شما با اطرافیان‌تان را بهتر می‌کنند و رضایت کلی شما را از زندگی بالا می‌برند. در اینجا به هفت ویژگیِ افراد کاریزماتیک اشاره می‌کنیم که می‌توانید آنها را در خود بپرورانید.

۱. مشتاقانه گوش می‌دهند
حین گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل، تمام توجه خود را به او معطوف کنید و اگر سؤالی به ذهن‌تان رسید، بپرسید. حین گفتگو، بهتر است که بیش از یک بار وسوسه نشوید تا به تلفن همراه خود سَرَک بکشید، چه بهتر که یک بار هم این کار را نکنید. احتمالا برای انجام این مورد به تمرین احتیاج خواهید داشت، چون وسوسه‌ی این کار زیاد است. محققان دانشگاه کلورادو دریافته‌اند که سراپا گوش بودن می‌تواند جلویِ سوءتفاهم را بگیرد و افراد را به بیشتر حرف زدن ترغیب کند. گوش دادنِ توأم با اشتیاق و توجه، ارتباطات شما با خانواده، دوستان و همکاران‌تان را بهتر می‌کند. شنوندگان خوب، نزد مردم نیز جایگاه مثبتی دارند.

۲. واضح صحبت می‌کنند
عجله نکنید و روی هر جمله فکر کنید. هر چه بیشتر از صداها، کلمات و عبارات پُرکننده (اِ، اوم، مثلا، راستش، میدونی و غیره) استفاده کنید، وضوحِ کلام شما کمتر می‌شود. به ویژه، هنگامی که با بیش از یک نفر یا با گروهِ تازه‌ای از افراد صحبت می‌کنید، از قبل تمرین کنید. این سؤالات را از خودتان بپرسید: آیا من هر چیزی را که لازم است بگویم، می‌گویم؟ آیا همه‌ی حرف‌هایی که می‌زنم، ضروری است؟ آیا از گفتنِ این حرف‌ها، هدف روشنی دارم؟

۳. واقعی لبخند می‌زنند


یک لبخند واقعی، لبخندی است که از درون جان می‌گیرد و با چشم‌ و لبِ خندان نمایان می‌شود و به آن لبخندِ دوشِن می‌گویند. منظور ما این نیست که همیشه و همواره باید لبخند به لب داشته باشید! اما زمانی که لبخند شما واقعی باشد، افراد تمایل بیشتری به صحبت کردن با شما پیدا می‌کنند. روان‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا در بِرکلی، ۱۴۱ عکس از دانش‌آموزان دبیرستانیِ کالج میلدز را از سالنامه‌ی تحصیلی سال ۱۹۶۰ و عکس همان افراد را در سنین ۲۷، ۴۳ و ۵۲ سالگی بررسی کردند. شانسِ ازدواج، متأهل ماندن‌ و احساس رفاه شخصی در دخترانی که لبخند دوشِن به لب داشتند، بیشتر از دخترانی بوده است که لبخند مصنوعی داشتند. این نتایج، طیِ سی سال مطالعات تکمیلی، ثابت مانده‌ است. افزون بر این، مشخص شد که «ظاهر» هیچ ارتباطی با میزانِ رضایت از زندگی ندارد و همه چیز از باطن افراد نشأت می‌گیرد. زمانی که از درون لبخند می‌زنید و این‌گونه به شخصیت مهربان‌تان جلا می‌بخشید، بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنید به دنیا انرژی مثبت می‌دهید و همان انرژی را از دنیا دریافت می‌کنید.

۴. صاف می‌ایستند
تصور کنید نخی از ناف تا سر شما کشیده شده و شما را به سقف متصل کرده است . این ترفندِ رقاصان کهنه‌کاری است که می‌خواهند حالت بدنی درست را تمرین کنند و این متد برای ما هم مفید است. حالتِ بدنی خوب، ما را مطمئن و استوار جلوه می‌دهد. اگر از حالت بدنی‌تان احساسِ اطمینان نمی‌کنید، آنقدر این تمرین را تکرار کنید تا بالاخره بتوانید آن را به خوبی انجام دهید. فراموش نکنید شانه‌های‌تان را پایین نگه‌ دارید.

۵. تحسین و نحوه‌ی بیان را ارج می‌نهند
آیا تاکنون این جمله را شنیده‌اید: «نحوه‌ی بیانِ گفته‌ها مهمتر از خودِ گفته‌هاست». اگر ناچار به انتقاد از کسی هستید، پیش از این کار، به این فکر کنید که دوست دارید از خودتان چگونه انتقاد شود. رُک باشید، به مشکل موجود بپردازید، راه‌حل پیشنهاد کنید، بازخورد دریافت کنید و یک چارچوب زمانی ایجاد کنید. همزمان، جایی‌ که حق با طرف مقابل است، حرفش را تأیید و از او تعریف کنید. کاری کنید که دیگران در صورتِ داشتنِ شایستگی، احساس مهم بودن کنند، مثلا پس از یک پروژه‌ی تکمیل‌شده یا ارائه‌ای که خوب پیش رفته است، از افراد تعریف کنید. ایجاد اعتماد به نفس در خودتان عالی است، اما ایجاد اعتماد به نفس در دیگران، کاری است که یک شخصیت کاریزماتیک انجام می‌دهد.

۶. نام‌ها را به یاد می‌آورند
دِیل کارنِگی (Dale Carnegie)، نویسنده‌ی افسانه‌ای‌ و موفقی که به عنوان «آقای کاریزما» معروف است، زمانی گفت: «نام یک فرد برای خودِ او، شیرین‌ترین نام و مهم‌ترین صدا به هر زبانی است». نام،‌ ساده و در عین حال تأثیرگذار است. وقتی برای نخستین بار نام کسی را می‌شنوید، آن را با گفتنِ جملاتی نظیر: «سلام، سارا!» یا «از دیدار تو خوش‌وقتم سارا!» برای او تکرار کنید. هنگام خاتمه دادن به صحبت نیز از نام فرد استفاده کنید که کمک بسیار زیادی خواهد کرد. می‌توانید نام افراد را روی پیشانی آنها تجسم کنید یا آن را با یک ویژگی از صورت‌شان به خاطر بسپارید، مثلا: «چشمان سارا». اگر هیچ کدام کمکی به شما نکرد، پس از آشنایی با یک فرد جدید، نام او را همراه با یک کلمه‌ی کوتاه توصیفی در تلفن همراه خود ثبت کنید.

۷. ارتباط چشمی برقرار می‌کنند
چه زمانی که فردی در حال صحبت کردن با شماست و چه زمانی که خودتان در حال صحبت با کسی هستید، تماس چشمی را فراموش نکنید. تماس چشمی یکی از مهمترین جنبه‌های ارتباطات است و این امکان را به شما می‌دهد که ببینید پیام شما واقعا به فرد مقابل منتقل شده است یا نه. تماس چشمی باعث می‌شود هم طرف مقابل روی صحبت‌های شما متمرکز باقی بماند و هم شما روی کلمات و معانی آنها متمرکز باقی بمانید. اگر قرار است سخنرانی کنید، تا جای ممکن با تمام حضّار، تماس چشمی برقرار کنید، زیرا با این کار، آنها احساس نزدیکی بیشتری با شما خواهندکرد 

علت و عوارض و را درمان مکیدن انگشت توسط کودکان

Image result for ‫مکیدن انگشت‬‎

مکیدن انگشت در کودکان گاهی زمانی طبیعی است ولی بعد از مدتی عادت بدی است که میبایست با برنامه و اصول درمان و برطرف شود.تا پایان این مقاله از سایت بهترین کودک برای درمان با ما باشید.


زمانی که کودکان هنوز چند ماهه هستند، مکیدن انگشتشان با مزه به نظر می‌رسد. اما وقتی که به سن مهد کودک می‌رسند دیگر این کار اصلاً خوشایند نیست و تازه آن زمان است که نگران کودک‌مان می‌شویم. قیافه او در حالی که روی پاهای خودش ایستاده‌است و هنوز انگشتش را می‌مکد، برای‌مان عذاب‌آور است.


نگران نباشید. دانشمندان تخمین زده‌اند که بیش از ۱۸ درصد کودکانی که بین ۲ تا ۶ سال سن دارند انگشت خود ـ که غالباً انگشت شست آنهاست ـ را می‌مکند.


اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ ثابت شده که مکیدن انگشت، باعث آرام شدن کودک می‌شود و به‌همین خاطر وی این رفتار را همچنان ادامه می‌دهد.


تحقیقات همچنین حاکی از آن است که مکیدن انگشت اکثراً توسط کودکانی انجام می‌گیرد که در دوران نوپایی ساعات زیادی از روز را از مادرشان دور بوده‌اند.



این اتفاق در بین کودکانی که ماه‌های اولیه زندگی خود را در آغوش مادرشان طی کرده و تماس فیزیکی با او داشته‌اند، بسیار بسیار کم دیده می‌شود.


البته مکیدن انگشت شست تا سن ‪ ۲‬سالگی جای هیچگونه نگرانی ندارد، بلکه برای حیات نوزاد امری طبیعی ، غریزی ، ضروری و اجتناب ناپذیر است.


مکیدن انگشت‌ها و شست،پستانک، جویدن لب‌ها و ناخن و تانگ تراست یا به عبارتی باقی ماندن بلع نوزادی در سنین بالاتر و دندان قروچه از عادت‌های بد دهانی است.


مکیدن انگشت در کودکان تا دوسالگی طبیعی و بعد از ‪ ۵‬سالگی مضر است

 عادت مکیدن انگشت (انگشت شست) در میان کودکان شایع بوده و در اغلب اوقات به عنوان عادت طبیعی تلقی شده که نباید نگران آن بود. کودکان غالبا در 2 سالگی یا در هنگام  پیدایش و درآمدن دندان‌‌های دائمی این عادت را کنار می‌‌گذارند. اما اگر این عادت پس از درآمدن دندان‌‌های دائمی ادامه یافت، چه باید کرد؟ باید دلایلی که کودک را ترغیب به انجام این امر می‌‌کند، جست‌وجو شود. اغلب دلایل این رفتار، روانی بوده و از عدم احساس امنیت یا اضطراب دائمی کودک ناشی می‌‌شود. در این حالت کودک، آرامش و راحتی را در مکیدن انگشت می‌‌یابد. این امر عدم توانایی خوابیدن برخی از کودکان بدون مکیدن انگشت را توجیه می‌‌کند.



حال ممکن است این سوال پیش آید که مگر مکیدن انگشت چه ضرری برای کودک دارد که ما تلاش کنیم حتما این عادت را از او دور کنیم؟ نکته اینجاست که باید تلاش کرد، کودک این عادت را کنار گذارد چون در غیر این صورت باعث ایجاد مشکلاتی در استخوان‌‌بندی فک‌‌ها و دندان‌‌های کودک شده که محتاج درمان خواهد بود.

نکاتی در مورد مکیدن انگشت در کوکان

 آیا کودک شما هم انگشت خود را می مکد ؟ مکیدن انگشت عادتی است که در بسیاری از کودکان دیده می شود. این کار در چند ماهگی کودک کاری بامزه به نظر می رسد. اما با گذشت زمان و بزرگتر شدن کودک ، این مسئله یک عادت بد به شمار می آید و اگر بعد از 6 سالگی باز هم کودک مبادرت به مکیدن شست کند، نیاز به درمان و رسیدگی دارد، زیرا موجب به هم ریختگی ردیف دندان ها، فک و آرواره می شود.مکیدن انگشت


دکتر ابوالفضل شفیعی سورک،متخصص دندانپزشکی کودکان می گوید:رفتار مکیدن در سنین نوزادی پدیده ای طبیعی است که هم برخاسته از نیازهای فیزیولوژیک نوزاد برای تغذیه است. در مورد اینکه چرا بعد از سن نوزادی این رفتار در برخی کودکان ادامه می یابد، نظریه های مختلفی وجود دارند. 

 


علت مکیدن انگشت در کودکان

 

نظریه روانکاوی، ادامه یافتن این عادت بصورت مکیدن غیرتغذیه ای (پستانک یا انگشت) را ناشی از یک مشکل روانی در عدم توانایی کنترل اضطراب توسط کودک می داند. در حالی که نظریه یادگیری، آن را یک عادت آموخته شده می داند که لزوما بیانگر یک مشکل روانی نیست، اما معتقد است ادامه یافتن آن در برخی کودکان بعد از سن شش سالگی می تواند نشانه یک مشکل روانی باشد. به دلیل شیوع بالای عادت مکیدن، قصد داریم در این نوشتار به برخی سوالات رایج در مورد تاثیر این عادت بر سلامت دهان و دندان کودک و نیز روش های درمان آن پاسخ دهیم.

 Image result for ‫مکیدن انگشت‬‎

 مکیدن انگشت می تواند منجر به ایجاد برخی تغییرات دندانی و فکی شود. میزان تغییرات ایجاد شده می تواند بسته به طول مدت، شدت، میزان تکرر عادت در شبانه روز و نیز حالتی که انگشت در دهان قرار می گیرد، متفاوت باشد. مهمترین تغییراتی که در اثر مکیدن انگشت ایجاد می شود عبارتند از: 

 Image result for ‫مکیدن انگشت‬‎

•    اپن بایت قدامی (فقدان هم پوشانی عمودی دندان های جلو):به این معناست که وقتی کودک دندان هایش را روی هم جفت می کند، دندان های جلو به هم نمی رسند. در نتیجه کودک مثلا در گاززدن سیب یا ساندویچ مشکل خواهدداشت.

 

•    افزایش اورجت دندانی و پروتروژن دندان های قدامی بالا:افزایش فاصله افقی دندان های جلوی فک بالا نسبت به دندان های جلوی فک پایین و ایجاد شیب بیش از حد دندان های جلوی فک بالا به بیرون.

 

•    کراس بایت خلفی:تنگ شدن قوس دندانی فک بالا و جفت شدن نادرست دندان های آسیای بالا و پایین.

این تغییرات در مجموعه منجر به کاهش کارایی دندان ها در جویدن غذا، نازیبا شدن دندان ها و چهره کودک و نیز برخی بیماری ها و مشکلات مفصل فکی در بلندمدت می شود.

 

 

قبل از هر اقدامی، کودک و والدینش باید بخواهند که درمان صورت گیرد وگرنه هرگونه تلاشی بی فایده است. برخی کودکان با ورود به مهدکودک یا پیش دبستانی به دلیل فشار دوستان، عادت را کنار می گذارند. قبل از تلاش برای ترک عادت، تنش های روحی کودک باید توسط دندانپزشک معالج ارزیابی گردد. بهتر است درمان بچه هایی که اخیرا تغییرات مهمی در زندگی شان داشته اند، مثلا به شهر یا کشور جدیدی مهاجرت کرده اند، مدرسه شان را تغییر داده اند، یا والدین شان از هم جدا شده اند، به تعویق بیفتد.

 

به طور کلی چهار روش برای توقف عادت داریم:

 

1- مشاوره با بیمار

 

شامل صحبت کردن با کودک در مورد عواقب ادامه دادن عادت مکیدن و به ویژه تاثیر آن برای نازیباشدن دندان ها و چهره اوست. برای درک بهتر کودک، می توان عکسی از اثر نامطلوب عادت مکیدن انگشت بر دندان ها و فک را تهیه کرد و به کودک نشان داد. دیده شده که تاثیر روش مشاوره، بر روی کودکان بزرگتر و آنهایی که فشار جامعه را برای ترک عادت احساس می کنند، بیشتر است.

 

2- یادآوری کردن

 

برای کودکانی مناسب است که خودشان مایل به توقف عادت هستند. ولی به مقداری کمک نیاز دارند. در این روش باید ابتدا هدف درمان را خوب برای کودک توضیح داد. سپس از برخی بانداژهای چسبنده ضدآب، دستکش های یک انگشتی یا جوراب، بویژه در طول ساعات خواب بر روی انگشت یا دست کودک استفاده کرد. همچنین برخی محلول های تلخ (شبیه لاک ناخن) برای این منظور در داروخانه ها وجود دارند که می توان براساس نیاز در طول روز یا قبل خواب بر روی ناخن انگشت کودک به کار برد. نکته مهم این است که کودک باید درک کند هدف همه این روش ها، یادآوری این موضوع به کودک است که انگشتش را در دهانش قرار ندهد. در صورتی که کودک احساس کند این روش ها جنبه تنبیهی دارند، کارایی لازم را نخواهدداشت.

 

3- سیستم پاداش

 

در این روش قراردادی بین کودک و یا والدین یا کودک و دندانپزشک بسته می شود. در این قرارداد به سادگی بیان می شود که کودک برای مدت خاصی، عادت را ترک می کند و در مقابل جایزه ای دریافت خواهدکرد. به عنوان مثال می توان جدولی ماهانه تنظیم کرد و بر روی کمد اتاق خواب کودک نصب کرد و به ازای هر روز که کودک عادت را ترک کرد، یک ستاره در محل مربوطه بر روی جدول چسبانید و به ازای هر پنج ستاره، یک جایزه ویژه برای وی درنظر گرفت و همزمان با این کار، کودک را بصورت کلامی هم تشویق کرد. روش پاداش در صورتی که با درمان یادآوری تلفیق شود، تاثیر مفید بیشتری دارد.

 

4- پلاک های عادت شکن

 

در صورتی که عادت، پس از کاربرد درمان های یادآوری و پاداش، همچنان ترک نشده ولی کودک واقعا مایل به ترک آن است، می توان از این درمان استفاده کرد. در این روش وسیله ای ثابت در دهان کودک قرار می گیرد که هم بطور فیزیکی مانع انجام عادت شده و لذت مکیدن را از بین می برد و هم به عنوان یک یادآور عمل می کند. جهت ترک کامل عادت، معمولا این وسایل باید حداقل به مدت شش ماه استفاده شوند. 

توصیه شده برای پیشگیری از عوارض ناشی از مکیدن، بعد از سن دوسالگی، از انجام عادت توسط کودک ممانعت به عمل آید. از آنجا که روش های درمانی ذکر شده برای کودکان بالای چهارسال مناسب تر است، پیشنهادشده برای کودکان 4-3 ساله ای که عادت مکیدن انگشت دارند، پستانک جایگزین شود؛ چرا که مکیدن پستانک در مقایسه با انگشت، هم عوارض کمتری دارد و هم ترک آن راحت تر است.

 علل و عوامل مکیدن انگشت:

تحقیقات نشان داده است غریزه مکیدن که برای حیات نوزاد ضروری است و مکیدن انگشت در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر است در نتیجه زندگی در دنیای صنعتی امروز که در آن نوزادان کمتر از شیر مادر بهره می‌برند، یکی از دلایل مهم مکیدن انگشت است.


این متخصص دندانپزشکی کودکان می‌گوید: دلبستگی به مکیدن در نوزادان برای تکامل سیستم عصبی مرکزی لازم است و این مکیدن شست می‌تواند به نوزادان کمک کند که با دنیای جدید خود هماهنگ شوند.


لذا مکیدن در کودکان امری ضروری، غریزی و بعضا اکتسابی است اما اگر بعد از سن ‪ ۵‬سالگی ادامه یابد می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و برای درمان آن اقدام شود.


 Image result for ‫مکیدن انگشت‬‎


چرا مکیدن شدن در کودکان آغاز می‌شود؟

سازوکاری در سلول‌های عصبی مغز وجود دارد که وقتی این سلولها تحریک می‌شوند یا در معرض عوامل اضطرابی قرار می‌گیرند، مکیدن انگشتان به طور طبیعی اتفاق می‌افتد.


از طرفی سلول‌های مغز توانایی یکسری ترشحات مثل “آنکفالین” و “اندورفین” را دارند که با ترشح این مواد انتقال عصبی کاهش یافته و موجب آرامش و حس خوشحالی در کودکان می‌شود. یکی از عواملی که موجب ترشح این دو مواد در سلول‌های مغز می‌شود مکیدن انگشت است.


خوردن غذاهای لذیذ مثل شیر مادر و حرکات ورزشی در کودکان بزرگتر مثل آهسته دویدن و سایر فعالیت‌های لذت‌بخش نیز از جمله مواردی است که موجب ترشح این دو مواد می‌شود لذا کودکانی که به موقع با شیر مادر تغذیه شوند و حرکات یاد شده را انجام دهند به مکیدن انگشت وی نمی‌آورند.


 Image result for ‫مکیدن انگشت‬‎


 علائم و عوارض مکیدن انگشت:

یکی از ناهنجاری‌های دندانی که با مکیدن انگشت ایجاد می‌شود باز ماندن دهان و فاصله افتادن میان فک بالا و پایین، بیرون زدن فک بالا و باقی ماندن بلع نوزادی در افراد است.


از دیگر عوارض این عادت بد دهانی اختلالات گفتاری مثل لکنت زبان است به طوری که فرد در بزرگسالی نمی‌تواند بعضی از حروف مثل اس و ش و ال‌و چ را تلفظ کند.


ایجاد عادت‌های ثانویه مثل تاباندن موی سر و کندن موی صورت و جویدن لب از جمله این عوارض است.


پینه بستن و منحرف شدن انگشتان از دیگر عوارض مکیدن انگشت است.



تاثیرگذاری این عادت پس از ۳ سالگی

تحقیقات نشان داده‌است که مکیدن انگشت باعث کج در آمدن دندان‌ها و حتی تأخیر در این مسئله می‌شود. در این سن که استخوان های فک هنوز نرم است مکیدن شست باعث تغییر شکل آن می شود.

Image result for ‫مکیدن انگشت‬‎

▪ دندان ها کج درمی آیند.


▪ باعث باریک شدن دندان می شود.


▪ باعث ایجاد عفونت در اطراف ناخن ها و بیماری های عفونی می شود.


▪ دندان های فوقانی به سمت بیرون و دندان های پایین به سمت داخل رشد می کند.


▪ در رشد کام (سقف دهان) تاثیر می گذارد.


▪ یکی دیگر از خطرات مکیدن انگشت احتمال چرکی شدن آن است. حتی ممکن است کودک‌تان پس از لمس کردن ماده‌ای سمی با فرو بردن انگشتش در دهان، آنررا خورده و مسموم شود.


▪ این عمل همچنین ممکن است که باعث گشاد شدن دهان کودک شود و این احتمالات بستگی به این دارد که او چطور و از کدام جهت انگشتش را می‌مکد.


▪ شکل غیرطبیعی سقف دهان


▪ نادرست قرار گرفتن زبان


▪ ایجاد مشکل به هنگام جویدن: در یادگیری روش صحیح قورت دادن با مشکل مواجه می شوند. زبان نقش مهمی در عمل قورت دادن ایفا می کند. در افراد عادی به هنگام قورت دادن، زبان پشت سقف دهان قرار می گیرد. اما در کودکانی که عادت مکیدن شست را دارند، هم زمان با قورت دادن، زبان در جلو و بین دندان های جلویی قرار می گیرد. این امر قورت دادن را سخت تر می کند.


▪ کودک با مشکل گفتاری روبه رو می شود.


▪ باعث افتادگی لوزه و در نتیجه خرخر کردن می شود.


▪ نقص اسکلتی می تواند مشکلات ویژه در کودک ایجاد کند.

گر قصد دارید عادت مکیدن انگشت را در کودکتان تغییر دهید، از روش های عمومی برای ترک عادت عصبی استفاده کنید و سپس، راه حل های اختصاصی را برای این فعالیت به خصوص، به کار بندید.


۱- میل مکیدن انگشت را در شیرخوار فرونشانید.

برای جلوگیری از ایجاد عادت مکیدن انگشت در شیرخواری که میل زیادی به این کار دارد، زمان بیشتری برای مکیدن انگشت به او بدهید. برای مثال، اگر از یک سر شیشه با سوراخ تنگ تر استفاده کنید، کودک مجبور می شود برای خوردن شیر وقت بیشتری را با مکیدن بگذراند.


بسیاری از متخصصان اطفال بر این باورند که بیشتر کودکانی که در چند ماه اول زندگیشان از « دندان گیر» استفاده کرده اند، به این عادت دچار نمی شوند و اغلب کسانی که به دندان گیر وابسته می شوند، آن را زودتر از کسانی که شست می مکند، ترک خواهند کرد.


۲- از نادیده گرفتن حرکت مکیدن انگشت به صورت سنجیده استفاده کنید.

از آنجا که شانس ترک مکیدن انگشت تا سال اول مدرسه برای هر کودک بسیار بالاست، بهتر است تا این زمان همه چیز را نادیده بگیرید و توجه مداومی به آن نداشته باشید.


به خاطر داشته باشید که حذف عادت مکیدن انگشت در یک شب صورت نمی پذیرد و به صبر و پشتکار شما نیازمند است. اگر در نادیده گرفتن، پایدار باشید، به تدریج، از دفعات بروز این رفتار کاسته می شود. اکنون نحوه تأثیرگذاری این روش را شرح می دهیم.


-درمورد مکیدن شست کودک نظر ندهید. از هرگونه اظهار نظری، چه با دید مثبت و چه منفی اجتناب کنید. از صحبت کردن یا تلاقی نگاه با کودکی که در حال مکیدن انگشت است، خودداری کنید.


-وقتی کودک در حال مکیدن انگشت است، او را در آغوش نگیرید و حتی به او نزدیک نشوید.


-وقتی کودک مکیدن انگشت را متوقف کرد، او را در آغوش بگیرید و اظهار علاقه کنید. در این زمان، واکنش مثبت ( جز برای کودکان مخالف و ستیزه جو) می تواند مفید باشد:« وقتی شستت توی دهنت نیست  قیافه ات خیلی بهتره، من خیلی بیشتر دوست دارم!» یا، « چه قدر خانم شده ای، حتما به خاطر اینه که انگشتت توی دهنت نیست!»        


از سوی دیگر، اگر به کار بردن چنین جملاتی موجب تشدید مکیدن انگشت شد، به نادیده گرفتن کامل بپردازید و حتی وقتی این عمل را قطع کرد، ارتباط گرمی با او ایجاد نکنید.


۳- یک برنامه دقیق برای ترک مکیدن انگشت طراحی کنید.

کودک را تشویق کنید تا با استفاده از شش مرحله پایه ای ضروری که در آغاز این فصل به آن ها اشاره شد، عادت مکیدن انگشت خود را ترک کند:


الف-کودک را در کسب آرامش تشویق کنید.

بیشتر مردم، به ویژه کودکان، هنگامی که خسته یا مضطرب هستند، دچار عادت های کهنه می شوند. آموزش کسب آرامش تدریجی به کودک کمک می کند تا از عادت مکیدن انگشت خودداری کند و به جای آن عادتی ارزشمند را فرا بگیرد. برای کودکان بزرگتر بهتر است تا در هنگام کسب آرامش تدریجی بر روی دست هایشان تمرکز کنند.


ب-کودک را به عادتش آگاه کنید.

برای مثال، می توانید به شکل انگشت شستش پس از مکیدن، اشاره کنید. او را مجبور کنید در حال مکیدن انگشت خود را در آینه نگاه کند و در مورد ظاهر این کار با او صحبت کنید. انگشت خود را بمکید و از او نظر بخواهید. کودکان دیگری را که انگشت می مکند به او نشان دهید.


پ-به جای شست، شیء دیگری را در اختیار کودک قرار دهید.

این شیء می تواند پای پلاستیکی خرگوش یا یک عروسک پارچه ای باشد. گاهی فشردن انگشت شست کودک می تواند برای او راضی کننده باشد. به خاطر داشته باشید که کودک را ( در زمانی که احساس نیاز به مکیدن می کند) برای استفاده از روش های کسب آرامش تشویق کنید.


ت-کاهش زمان مکیدن انگشت

برای هر کودک خردسالی، بکوشید به جای خاتمه دادن به مکیدن، زمانی را که صرف عادت مکیدن انگشت می کند، کاهش دهید.


ح-ایجاد ممنوعیت های مکانی در جاهایی که کودک، ممکن است شست خود را بمکد.

در طول چند روز، مکان و زمان بروز عادت مکیدن انگشت را ثبت کنید. یک مکان یا زمان را انتخاب کنید و به کودک بگویید که دیگر اجازه مکیدن انگشت در آن مکان یا زمان را ندارد. مکانی را انتخاب کنید که حداقل چند روز متوالی آنجا باشید.


شما باید برای بررسی و زیر نظر گرفتن موقعیت، تقویت، یادآوری وتشویق کردن کودک به ترک عادت مکیدن انگشت حاضر باشید. از یک پی آمد طبیعی استفاده کنید. یک پی آمد طبیعی انتخاب کنید تا در صورت تخلف کودک از ممنوعیت مکانی یا زمانی که برایش در نظر گرفته شده است، دچار عواقب آن شود.


برای مثال، اگر به کودک گفته اید که در هنگام تماشای تلویزیون حق مکیدن شست خود را ندارد و کودک از این قانون سرپیچی کرد، تلویزیون را برای پنج دقیقه خاموش کنید و پس از این مدت در صورت عدم مکیدن انگشت ، تلویزیون را روشن کنید.


یا اگر زمان ممنوع، هنگام شام است، در صورت تخلف، کودک را از صرف دسر محروم کنید. قبل از بروز پی آمد، کودک را کاملا آگاه گردانید. در صورت لزوم، بارها از یک پی آمد استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید تا در صورت اجرای قانون او را تحسین کنید.


خ-جدولی برای ثبت چگونگی رفتار کوک، طراحی کنید.

یک جدول پاداش احتمال تلاش کودک برای ترک عادت مکیدن انگشت را افزایش می دهد. بدین صورت که هرگاه کودک در مکان یا زمان ممنوع، موفق عمل کرد، می تواند در یکی از خانه های جدول، اثر انگشت ( ترجیحا انگشت شست) بگذارد. بهتر است برای این کار از رنگ های گیاهی و غیر سمی استفاده شود.

برای مثال، هربار که کودک در هنگام تماشای تلویزیون انگشت خود را نمی مکد، یک اثر انگشت به دست می آورد. برای تعداد مشخصی از اثر انگشت ها یک پاداش مناسب معین کنید. به تدریج، شرایط دریافت اثر انگشت را با طولانی کردن زمان های ممنوع سخت تر کنید.


بنابراین، در اولین روز، کودک می تواند فقط با پنج دقیقه تماشای تلویزیون بدون مکیدن انگشت خود یک اثر انگشت در جدول بگذارد؛ اما روز آینده حداقل زمان برای کسب اثر انگشت پانزده دقیقه خواهد بود.


وقتی انگشت مکیدن در یک مکان یا زمان خاص ترک شد، مکان ممنوع دیگری را برای کودک برگزینید و روند قبل را دوباره تکرار کنید.


برای حذف عادت مکیدن انگشت در مدرسه، باید با معلم کودک همکاری داشته باشید. روش خود را برای معلم شرح دهید و به کودک بگوئید در صورتی که در مدرسه از مکیدن انگشت خودداری کند، می تواند در خانه روی جدولش یک اثر انگشت بگذارد.


بهتر است معلم برای آگاه گرداندن شما و تشویق کودک از یک کارت استفاده کند. مضمون این کارت می تواد چنین باشد:« مامان و بابای عزیز، سلام! می توانید حدس بزنید؟ من امروز در مدرسه، انگشتم را به دهانم نبرده ام!»


۴- برای کودکان بزرگتر، از روش شدیدتری برای ترک مکیدن انگشت استفاده کنید.

 برای کودکان بزرگتر یا حتی نوجوانانی که هنوز به مکیدن شست عادت دارند، باید از روش های اصولی تر و شدیدتری استفاده کنید. در روشی که آن را آگاهی شدید می نامند، به کودک آموزش داده می شود تا در هنگامی که شست خود را ناخودآگاه به سوی دهانش می برد، جلوی خود را بگیرد و به عنوان پی آمد این خواسته، با دستش ورزش ایزومتریک انجام دهد. ( ورزش ایزومتریک، نوعی از روش و انقباض ماهیچه ای است که در آن طول ماهیچه تغییر نمی کند و فقط عضله سفت می شود.)


برخی دندان پزشکان برای این کودکان وسیله ای را تجویز می کنند که در روی دندان ها قرار می گیرد. موثرترین وسیله نوعی است که با فروبردن انگشت شست به داخل دهان، موجب درد انگشت و کام می شود.

 


 راه های متفاوت برای درمان مکیدن انگشت:

‪ – ۱‬درمان یادآوری

دراین روش یک باند و یا نوار ضد آب روی انگشت جهت یاآوری گذاشت می‌شود که تا ترک عادت این باند و نوار روی انگشت باید باقی بماند.


ریختن فلفل و انجام کارهای تنبیهی در این روش از درمان نتیجه بخش نیست.


 


‪ – ۲‬سیستم پاداش

در این روش بین کودک و والدین و دندانپزشک قراردادی بسته می‌شود که طبق آن کودک اگر زمان مکیدن انگشت را کاهش دهد، جایزه می‌گیرد و این پاداش به تدریج افزایش می‌یابد تا زمانی که عادت ترک بشود.


هنگامی که این عمل را انجام نمی دهد او را تحسین کنید. می‌توانید با او وارد بازی شوید. یک تقویم یک ماهه روی یخچال خود بگذارید و روزهایی که او را در حین این عمل ندیده‌اید را علامت‌گذاری کنید. در پایان ماه به‌خاطر پیشرفتش به او جایزه دهید.


 


‪ – ۳‬بهره‌گیری از دستگاه‌های ارتودنسی

در این روش دستگاه‌های مخصوص ارتودونسی توسط دندانپزشک روی دندان نصب می‌شود که هم بلع نوزادی را تصحیح می‌کند و هم از مکیدن انگشت جلوگیری می‌کند.


اگر عادت کودک پس از دریافت پاداش هنوز برطرف نشده است ولی خود کودک حقیقتا تمایل به ترک عادت دارد، می ‌توان از روش کاربرد وسایل ضد عادت استفاده کرد.


در این روش وسیله‌ای در دهان کودک قرار داده می ‌شود که به‌ طور فیزیکی ادامه ی عادت را برای وی مشکل می‌سازد. در این روش، دندان پزشک حتماً باید کودک و والدینش را توجیه کند که این وسیله جنبه ی تنبیهی ندارد و صرفاً به عنوان یادآور می‌ باشد.



۴- روش معکوس/درمان با سختگیری


به کودک‌تان که در حال مکیدن انگشتانش است، بگویید که باید همه انگشتانش را بمکد و او را مجبور به این کار کنید و مطمئن باشید که او خیلی زود از این کار خسته می‌شود.از او بپرسید که چرا این کار را می‌کند و مجبورش کنید تا پاسخ دهد. تنها مشکل این کار این است که وی یک پیشنهاد نادرست را از زبان والدینش خواهد شنید.


 ۵- با او منفی برخورد نکنید


نومیدی و خشم والدین، این عادت کودک را بدتر می کند. اگر در انجام این کار از خودش پیشرفت کمی نشان داد، او را سرزنش نکنید. احساس ناتوانی در وی خود باعث ادامه دادن این کار می شود.


 ۶- مایع یادآوری به انگشتش بزنید


گرچه اکثر پزشکان این کار را بی‌رحمانه توصیف می‌کنند، اما زدن محلول‌های بد مزه به انگشت می‌تواند به کودک یادآوری کند که نباید انگشتش را در دهان فرو ببرد.


به یاد داشته باشید که این کار را برای تنبیه انجام ندهید و به او بگویید که این کار تنها برای فراموش کردن این عادت است.به دست کردن دستکش روی انگشت هم می‌تواند به او این موضوع را گوشزد کند.


 

۷- با مراحل آسان شروع کنید


در ابتدا از او بخواهید که در جمع دست از این کار بردارد و سپس برای مراحل سخت‌تر همچون زمان خواب پاداش بهتری در نظر بگیرید. از او بخواهید به هنگام مکیدن انگشتان، شاهد قیافه خود در آینه باشد. این اقدام در برخی از کودکان موثر است.

 


۸- سرش داد نزنید


زمانی که متوجه شدید که او هنوز این کار را انجام می‌دهد، سرش داد نکشید. زیرا این کار او را بیشتر ناراحت می‌کند و این عمل در او تقویت می‌شود.



۹- صبر کنید


می‌دانید سر کودکانی که تا حتی ۶ سالگی انگشت خود را می‌مکیده‌اند چه آمده‌است؟ آنها دیگر این کار را نمی‌کنند.


به گفته والدین آنها، بچه‌ها هر سال که می‌گذشته، به این کار رغبت کمتری نشان داده‌اند و کم‌کم آن را رها کرده‌اند و یا تنها در زمان‌های خاصی همچون تماشای تلویزیون، آن را ادامه داده‌اند.


هر چه سن بچه‌ها بالاتر می‌رود و در جمع دوستان خود قرار می‌گیرند، از ترس مسخره شدن توسط دوستان‌شان این کار را کمتر انجام می‌دهند تا کم‌کم از سر آنها می‌افتد.برخی وسایل دندان پزشکی هم هستند که شما می‌توانید آنها را به کودکتان پیشنهاد کنید. اگر او آنها را بپذیرد، خیلی زود این عادت را فراموش می‌کند.


به یاد داشته باشید که تنها اگر منشأ این رفتار کودک‌تان را کشف کنید، می‌توانید این عادت را از سر او بیندازید .


 ترک عادت هر کاری که به آن عادت کرده ایم هر برای ما دشوار است و هم برای کودکان که البته برای کودت بسیار سخت تر است.صبور باشید و با برنامه این عادت را از بچه خود دور کنید.

جر و بحث والدین مقابل کودکان

Image result for ‫جر و بحث والدین مقابل کودکان‬‎


تحقیقات اخیر محققان انگلیسی نشان می دهد دعوای والدین درحضور کودکان به علت کاهش رشد مغز آنها، می تواند تاثیرات جبران ناپذیری در زندگی آینده کودک داشته باشد.اسکن مغز کودکانی که تا سن ۱۱ سالگی تجربه مشکلات خفیف یا متوسط خانوادگی داشته اند، نشان می دهد رشد مغزی این کودکان دچار اختلال بوده و این افراد می توانند در معرض خطر بیماری های روانی باشند.این مشکلات شامل دعوا و جروبحث پدر و مادر، سوء استفاده جسمی یا عاطفی و نبود محبت و ارتباط بین اعضای خانواده است.مطالعات پیشین در مورد تاثیر بی توجهی شدید والدین بر سوء رفتار و بدرفتاری در نوجوانان متمرکز بود.با این حال، این یافته های جدید نشان می دهد حتی مشکلات کم خانوادگی نیز تاثیرات قابل توجهی بر زندگی کودکان دارد.دانشمندان دانشگاه وست آنجلیا (East Anglia) در انگلیس با استفاده از تصویربرداری، مغز ۵۸ نوجوان ۱۷ تا ۱۹ ساله را مورد بررسی قرار دادند.این نوجوانان بخشی از یک گروه بزرگتر ۱۲۰۰ نفری بودند.از والدین این افراد خواسته شد تا هر رویداد منفی در زندگی فرزندانشان را از زمان تولد تا سن ۱۱ سالگی بیان کنند.محققان مشاهده کردند که مخچه نوجوانانی نوجوانانی که در کودکی با مشکلات خانوادگی کم یا متوسط رو به رو بوده اند، کوچکتر از بقیه است.این بخش از مغز، مربوط به یادگیری مهارت، مقررات، کنترل استرس و موتور حرکتی- حسی است.به گفته محققان کوچک بودن مخچه ممکن است خطر ابتلا به مشکلات روانی در مراحل بعدی زندگی را افزایش دهد.


Image result for ‫جر و بحث والدین مقابل کودکان‬‎


مشاجره والدین مقابل کودک

کودک نوپایتان هنوز آنقدر کوچک است که نمی‌تواند درک کند شما با آنکه هنوز یکدیگر را دوست دارید با هم دعوا می‌کنید. از آنجا که او خیلی کوچک است نمی‌تواند درک کند که پدر و مادر از هم عصبانی‌ هستند و با این وجود هنوز هم می‌توانند او را دوست داشته باشند.


زمانی‌که شما در مقابل او دعوا می‌کنید فرزندتان احساس خواهد کرد که خودش تحت حمله است و حس امنیت و رفاه او به شدت متزلزل خواهد شد.

همه پدر و مادر‌ها گهگاه در حضور فرزند کوچکشان از هم عصبانی می‌شوند اما اگر شما بتوانید خود را طوری مدیریت کنید که تا زمان تنها شدنتان فضا را آرام و منطقی نگه دارید، فرزند خود را از برخورد با پیچیدگی‌های رابطه‌تان که او هنوز توانایی استدلالشان را ندارد، حفظ کرده‌اید.

با این حال و با وجود نیت خوبتان، اگر نتوانستید خود را کنترل کنید و جلوی نوپایتان دعوا کردید، سریع دعوا را متوقف کرده و با گفتن این جمله به کودکتان حس اطمینان بدهید: «متأسفم، می‌دانم برایت سخت بود که جر و بحث کردیم. ما حتی زمانی که دعوا و جر بحث می‌کنیم هم همدیگر را دوست داریم و هر دو تو را همیشه دوست خواهیم داشت».

یک مفهوم رایج اما اشتباه وجود دارد که «زندگی واقعی» شخصیت کودک کم سن را تقویت می‌کند. در واقع، عدم بلوغ باعث می‌شود که کودکان خردسال نتوانند از خود در برابر درد عاطفی ناشی از درست پیش نرفتن اوضاع محافظت کنند و این امر به آنها آسیب می‌زند. بنابراین دعوای پدر و مادر و دیگر وقایع دردناک کودکان را در برابر استرس بسیار آسیب‌پذیر می‌کند و سلامت روان‌شان را به خطر می‌اندازد.

از سوی دیگر در کل اگر فرزندتان شاهد وقایع ناراحت کننده و به خصوص دعوای شما با همسرتان باشد، در طول زمان خوش‌بینی خود را در مورد جهان و توانایی‌های خود را برای به‌دست آوردن هماهنگی و عشقی که می‌خواهد و نیاز دارد، از دست می‌دهد.

Image result for ‫جر و بحث والدین مقابل کودکان نوپا‬‎

بیشتر والدین به این مساله واقف هستند که دعوا مقابل چشمان فرزندان کار نادرست و ناشایستی می باشد اما در اکثر مواقع والدین به این مساله توجهی نمی کنند و جلوی فرزندان خود با یکدیگر جر و بحث می کنند. در زندگی زناشویی عوامل بسیاری وجود دارند که باعث بروز اختلاف میان زوجین می شود.



خیلی از زوجین تصور می کنند که دعوا هر از گاه باعـث می شود اختـلافات از بین رفته و رابطه به خوبی پیش رود. اما به چه قیمتی؟ به قیمت بچه ها؟ این دعواها و جار و جنجال ها بر رشد ما چه تاثیری دارد؟


اکثر بچه ها متوجه ناسازگاری ها و تعارضات پدر و مادر می شوند و اگر بطور مداوم شاهد زد و خورد آنها باشند، نشانه هایی از پریشانی و ناراحتی های فیزیکی و احساسی از خود بروز می دهند.


برخی تحقیقات نشان می دهد: بچه ها حتی از شش ماهگی نسبت به استرس، صداهایی که در اطراف خود می شنوند و برخوردها و منازعات پرخاشگرایانه واکنش می دهند.


مشاجره والدین و آسیب روانی فرزندان

دعوای والدین باعث می شود تا فرزندان در برابر استرس بسیار ضعیف نشان دهند و همین امر باعث می شود تا سلامت روانی آن ها تحت تاثیر قرار گیرد. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان دعوای میان والدین که منجر به طلاق آن ها شود باعث می شود تا فرزندان از مشکلات روانی رنج ببرند و در خوشبختی آینده آن ها تاثیر منفی بگذارد.

Image result for ‫جر و بحث والدین مقابل کودکان‬‎

براساس تحقیقات، کودکانی که در معرض منازعات شدید، مداوم و طولانی مدت والدین خود قرار می‌گیرند، می‌توانند به افرادی تهاجمی، متخاصم و خشن بدل شوند. در مواقعی نیز تاثیر مشاجره والدین بر فرزند به صورت کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی بروز می‌کند که در بعضی از کودکان می‌تواند حتی تبدیل به روحیه خودکشی شود. علاوه بر این، عملکرد تحصیلی کودک در نتیجه مشاجرات والدین آسیب می‌بیند که همین امر بر پرورش مهارت‌های عاطفی و اجتماعی وی نیز اثر می‌گذارد.


دانشمندان معتقدند که کودکان در همه سنین تحت تاثیر نزاع‌های میان والدین قرار می‌گیرند و روابط میان والدین یکی از قویترین تاثیرات را در بهداشت روانی طولانی مدت، خوشبختی و شانس زندگی کودکان در آینده دارد. از سوی دیگر اگر فرزندان شاهد وقایع ناراحت کننده و به خصوص دعوای پدر و مادرشان باشند در طول زمان خوش بینی خود را در مورد جهان و توانایی‌های خود را برای به دست آوردن هماهنگی و عشق از دست می‌دهند.


تاثیرات منفی دعوای والدین روی فرزندان

Image result for ‫جر و بحث والدین مقابل کودکان‬‎

تاثیرات طولانی مدت

الگوهای رفتاری ناسازگار در بچه ها زمانی شکل می گیرد که می خواهند خود را با دعواها و مشاجرات پدر و مادر وفق دهند. آنها گریه می کنند، علائمی از ترس نشان می دهند، در دعوای والدین دخالت می کنند و فرار میکنند.


بچه ها ممکن است حساس و مضطرب شوند. این خصوصیات رفتاری می تواند تاثیر بسیار هنگفتی بر اعتماد به نفس، تصویر نفس و عزت نفس آنها داشته باشد. وقتی الگوهای احساسی منفی از زمان کودکی در آنها شکل گیرد، اصلاح و تغییر آنها بسیار دشوار شده و در زندگی آینده آنها خطرساز خواهد شد.

اگر بچه ها بطور مداوم شاهد این دعواها باشند، به ویژه در محیط خانه، این رفتارها را تقلید کرده و در بازی با دوستانشان و در موقعیت های دیگر همانها را اجرا می کنند. مدل سازی از رفتارهای والدین، پدیده ای رشدی است که اگر دعوا کانون آن باشد، تاثیراتی بسیار مخرب خواهد داشت.


شواهد تجربی از والدینی که با آنها کار کرده ام من را به این باور می رساند که اکثر والدین از مشاجرات لفظی درحضور فرزندان خود خودداری می کنند. اکثر والدین از تاثیر احتمالی این مشاجرات بر روی فرزندانشان آگاهی دارند و سعی می کنند آن را در اتاقی دیگر و دور از فرزندانشان انجام دهند.


والدین اکثراً سعی می کنند حرفها و مشاجراتشان را شب ها بعد از اینکه بچه ها به خواب رفتند انجام دهند تا خطر شنیده شدن آنها توسط بچه ها و ناراحت شدن آنها کمتر شود. توصیه می شود که اگر والدین می توانند احساسات خود را کنترل کنند، بهتر است مخالفت ها و ناسازگاری های خود را به تعویق بیندازند تا محیط و زمانی مناسب برای خالی کردن آنها پیدا کنند. بهتر است این مشاجرات در محلی به غیر از خانه انجام شود، پارک یا سایر محیط هایی که بچه ها در آن حضور نداشته باشند، مناسب تر است.


اما برای بسیاری از والدین دور نگه داشتن مشاجرات از خانه، غیرممکن است. خلق و خو به سرعت عوض می شود و قبل از اینکه حتی خودتان هم متوجه شوید، دعوا را راه انداخته اید.

Image result for ‫جر و بحث والدین مقابل کودکان‬‎

تاثیرات منفی دعوای والدین روی فرزندان


بچه ها را آگاه سازید

وقتی که دعواها طولانی می‌شود، بچه‌ها به این فکر می‌افتند که پدر و مادرشان همدیگر را دوست ندارند و شاید می‌خواهند از هم جدا شوند؛ در حالی که معمولا دعوای پدر و مادر این معنی را ندارد، بنابراین لازم است که بچه‌ها بدانند که بزرگترها هم گاهی درست مثل خود بچه‌ها دعوا می‌کنند و در موقع دعوا ممکن است که حرف‌هایی زده شود که واقعا منظور آنها نبوده است. باید دوتایی با هم برای بچه ها توضیح دهید که گاهی پدر و مادرها با هم مخالف هستند و با هم جروبحث می کنند و یا بعضی روزها بزرگترها خسته و کم‌حوصله می‌شوند و شاید از دست کسی عصبانی باشند، در این زمان ممکن است در خانه بحث و دلخوری یا شاید دعوا پیش بیاید اما این دلیل نمی شود که یکدیگر را دوست نداشته باشند. به کودک بگویید که هردو چقدر دوستش دارید.


**در آخر سعی کنید مشکل را حل کنید. موضوعات روابط زناشویی نیاز به بحث و چالش دارند. صدایتان را پایین بیاورید و از مسیر درست به بحث و گفتگو بنشینید. حتی اگر شده به صورت ظاهری، سعی کنید وانمود کنید که مشکل تان را حل کرده اید یا این که جلوی بچه ها بگویید: خب بهتر است بحث را تمام کنیم، ما الان عصبانی هستیم بهتر است بعدا راجع به این موضوع تصمیم بگیریم. نکته اصلی این است که باید همه جروبحث ها را با یک نتیجه مثبت تمام کنید.


** خود را در موقعیت کودک قرار دهید. این کار باعث می شود تا کمی از شدت عصبانیت تان یا نحوه بروز آن کم شود.


**روش های کنترل خشم و عصبانیت را امتحان کنید. تنها کسی که شما برآن تسلط دارید خودتان هستید. پس خودتان را کنترل کنید! با این کار هم از یک دعوا جلوگیری می کنید و هم به کودک تان این روش کنترل عصبانیت را یاد می دهید.


**از هر روشی برای تخریب طرف مقابل استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که این فریادها را بر سر پدر یا مادر کودکی می کشید که آنجا نشسته است و شما را نگاه می کند.


**اگر با همسرتان مشکلی دارید سعی کنید زمانی که بچه ها حضور ندارند آن را با هم حل کنید. سعی کنید حداقل جلوی بچه ها این کار را انجام ندهید حتی اگر شده به اتاق دیگری بروید. در این حالت ممکن است کودک همچنان صدای شما را بشنود اما آن چهره های برافروخته و چشم های نامهربان را دیگر نخواهد دید.


**اگر می توانید سعی کنید با زبان ساده برای کودک شرح دهید که چرا با هم اختلاف دارید و مشکل بین شما دو نفر چیست. سعی کنید طوری ماجرا را تعریف کنید که کودک خود را علت به وجود آمدن آن دعوا نداند. سعی کنید جوری برخورد کنید که کودک مجبور به حمایت از یک طرف و مقابله با طرف دیگر نشود.


**در پایان برای فرزندان خود توضیح دهید که این کار شما کار بسیار اشتباه و غلطی بوده است و حرف هایی که در عوا میان شما ردوبدل شده است فقط از روی عصبانیت بوده و هیچ معنی و مفهوم خاصی نداشته است.

Image result for ‫جر و بحث والدین مقابل کودکان نوپا‬‎

**سعی کنید تمام تلاش تان را برای آشتی با همسرتان و حل مشکلات تان با او را جلوی کودک و حتی با کمک او انجام دهید.


** همواره پس از دعوا رفتار طبیعی از خودن نشان دهید و هرگز با هم قهر نکنید.

مشاجره والدین مقابل کودک

 آیا جر و بحث کردن والدین در مقابل کودکان، همیشه آسیب‌زا است؟

مخالفت‌های‌ گاه به‌گاه «مذاکرات گرم» نامیده می‌شود و در مذاکره گرم شما با احترام به یکدیگر به حل مسأله می‌پردازید. درمان‌گران می‌گویند مشاهده این نوع از مباحثه و مذاکره بین والدین برای کودکان مفید است. هنگامی که شما مشکلات و اختلاف نظر‌ها را با این شیوه مقابل کودکانتان حل و فصل می‌کنید کودکان از شما الگوسازی می‌کنند. اما مشاهده بحث‌هایی که شما در آنها بار‌ها و بار‌ها یک موضوع را تکرار می‌کنید و به یکدیگر ناسزا می‌گویید- یعنی زمانی که بیشتر هدف‌تان تخلیه خشمتان است تا حل مسأله- هیچ سودی برای کودکانتان نخواهند داشت. اگر شما کسی را بترسانید یا با کسی دعوا کنید، کودکانتان نیز یاد می‌گیرند همین کار را انجام بدهند و همین اعمال را هنگامی که به نوجوانی برسند یادگرفته و به شما بر می‌گردانند.

Image result for ‫جر و بحث والدین مقابل کودکان نوپا‬‎


چگونه جر و بحث‌ها را تحت کنترل در بیاوریم؟


 به گونه‌ای بحث کنید که گویی همسایه‌های‌تان دارند صحبت‌های شما را می‌شنوند؛ یعنی بدون توهین، بدون ناسزا گفتن و بدون بالا بردن صدا.

 به صورت فعال از مهارت‌های گوش دادن استفاده کنید.

 زمانی که همسرتان صحبت می‌کند ارتباط کامل چشمی برقرار کنید و هیچ کار دیگری انجام ندهید. چشم‌هایتان را از او برندارید. سر خود را تکان دهید. حال صحبت هر چه می‌خواهد باشد، مهم نیست (همیشه از این تکنیک‌های گوش دادن فعال استفاده کنید).

آنچه را که فرد گفته است تکرار کنید. سعی کنید تا جایی که ممکن است آن را با کلمات مشابه تکرار کنید.

همدردی کنید. اجازه دهید همسرتان بداند که شما احساس بدی که دارد و ناراحتی او را درک می‌کنید، حتی اگر برای ناراحتی‌اش شما را مقصر دانسته و سرزنش کرده باشد.

 بپرسید: «چیز دیگری هم هست که بخواهی به من بگویی؟» با پرسیدن این سؤال، به زوجتان این شانس را بدهید که احساسات عمیق‌تر خود را کشف کند و از حالت خصمانه به حالتی، بی‌طرف و آرام‌تر انتقال پیدا کند.

ماه رمضان فرصتی برای کاهش یا افزایش وزن

Image result for ‫ماه رمضان فرصتی برای کاهش یا افزایش وزن‬‎


در ماه ماه مبارک رمضان مشاهده می کنیم که چاق ها به امید کاهش وزن به استقبال این ماه پر برکت میروند که شاید بتوانند زیر سایه ی این ماه مبارک و هفده ساعت گرسنگی دنبه های ذخیره شده را ذوب کنند.


اما لاغرهای عزیز با امید اینکه میهمانی های افطار سفره های رنگین شیرینیجات زولوبیا وبامیه ها این ماه رؤیای افزایش وزن را برای آنان محقق کند.

ولی متاسفانه با فرارسیدن عید فطر هر دو قشر عزیز روی ترازو میروند که شاهد نتیجه فاجعه بار و متوجه می شوند که خواب هایی که برای این ماه دیده بودند تنها یک سراب بوده .

بله باید قبول کنیم که ماه مبارک رمضان خلاف توقعات عزیزان چاق ولاغر ماهی است که چاق هارا چاق تر ولاغرها را لاغرتر می کند.

متاسفانه با عادات غلط غذایی امروزه ما، نه تنها از وزن روزه‌داران طی ماه مبارک کاسته نمی‌شود بلکه افزوده هم می‌شود.

متاسفانه روزه داری مثل دیگر عباداتمان از مسیر حقیقی خود منحرف شده است. حقیقت تلخ موجود در تغذیه ی ماه مبارک رمضان این است که اکثریت روزه داران دچار بد خوری و یا پُرخوری شده و در تغذیه افراط و تفریط می کنند . چرا چاقها در این ماه مبارک چاقتر می شوند؟پنج علت را برای این سوُال می توان مطرح کرد .


مهمترین عادت غلط غذایی در ماه رمضان، تک وعده‌ای یا حداکثر دو وعده‌ای بودن تغذیه افراد است. بسیاری از افراد در ماه رمضان فقط وعده افطار را مصرف می‌کنند و به قول خودشان افطار به افطار غذا می‌خورند یا اینکه در نهایت یک وعده آخر شب را به جای سحری مصرف می‌کنند، ولی نمی‌دانند که چه ظلمی در حق خود و سیستم گوارشی و جسم و روح خود می‌کنند.


یکی دیگر از عادات غلط، مصرف بی‌رویه شیرینی‌ها به ویژه زولبیا و بامیه در ماه رمضان است. در متون علمی و مذهبی توصیه به مصرف شیرینی در زمان افطار می‌شود ولی نه به میزان زیاد. دیگر این‌که همراه غذا مقدار زیادی آب و مایعات به ویژه نوشابه‌های گازدار که کالری بسیار بالایی دارند و فقط چاق‌کننده هستند، مصرف می‌شود.


 از دیگر عادات غلط، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ کرده است. اغلب افراد به ویژه نسل جوان تمایل زیادی به مصرف غذاهای آماده یا فست‌فودها دارند و حتی در ماه رمضان هم در مصرف این غذاها افراط می‌کنند، اگر هم بخواهند غذای خانگی تهیه و مصرف کنند باز بیشتر از غذاهای چرب و سرخ کرده استفاده می‌کنند.

Image result for ‫ماه رمضان وغذای سرخ کرده‬‎

در فاصله افطار تا سحر باید تعداد وعده‌های غذایی زیاد ولی با حجم کم داشته باشیم. داشتن یک وعده افطار مختصر شامل مایعات گرم و 2تا 3 عدد خرما یا سایر شیرینی‌های طبیعی، به فاصله نیم تا یک ساعت بعد شامی مشابه شام ایام معمولی سال، مصرف آب و مایعات حدود 8 تا 10 لیوان در فاصله شام تا سحر و نه همراه غذا توصیه می‌شود.


 برای تامین مایعات بدن مصرف آب، شربت خانگی کم‌شیرین تهیه شده از عرقیات گیاهی، دوغ کم‌نمک بدون گاز و آب‌میوه‌های تازه طبیعی توصیه می‌شود. در آخر شب نیز مصرف یک میان وعده شامل میوه‌ها به مقدار مناسب توصیه می‌شود.


Image result for ‫ماه رمضان فرصتی برای کاهش یا افزایش وزن‬‎


اول : افزایش میهمانی ها در این ماه مبارک .

دوم : زولبیا ها وبامیه ها.

سوم :تجمیع وعده های غذا در یک یا دو وعده

چهارم : تغییر الگوی مصرف در ماه رمضان.

پنجم : کاهش کار وتحرک .وافزایش خواب واستراحت .

برای اینکه بتوانیم این اختلالات پنجگانه فوق را بر طرف کنیم باید به این پنج راه حل توجه کنیم :


نکته اول

حل مشکل اول مشکل میهمانی ها ومیزبانی ها: ما به هیچ وجه نمی گوییم که به میهمانی ها نروید یا در این ماه مبارک میزبان روزه داران نباشید بلکه می گوییم عزیزان در میهمانی ها سعی کنید مثل منزل خودتان رفتار کنید و همین که نیازتان را از سفره میزبان گرفتید فورا سفره را ترک کنید این کار بیشتر بردباری و والا بودن شخصیت را نشان می دهد .


نکته دوم

اما اگر میزبان بودید سعی کنید که غذا بیش از تعداد میهمانها آماده نکنید زیرا این کار از طرفی اسراف است واز طرف دیگر شمارا وادار می کند پس از رفتن میهمان ها که باقی مانده غذاهارا حلال کنید و شاید این یکی از عوامل افزایش وزن در این ماه مبارک باشد. ما میگوییم غذای اضافه آمده از میهمانی دست نخورده را برای خود میهمانها در ظرف یک بار مصرف بکشید که آن را همراه خود برای سحری ببرند یا آنها را به فقرا برسانید. زیرا اگر در یخچال بماند شما مجبور به خوردن آنها می شوید واضافه وزن پیدا می کنید . همچنین شیرینیجات زولبیا یا بامیه اضافه آمده از میهمانی ها را به فقرا بدهید. زیرا قطعا آنرا در مدت کوتاه حلال خواهید کرد و افزایش وزن خواهید داشت .

از طرف دیگر موضوع زولبیا وبامیه متاسفانه هر روغنی که برای سرخ کردن استفاده می شود نباید برای بیش از دو یا سه نوبت سرخ کردن استفاده شود. آن روغن را پس از چند ساعت باید دور ریخت و روغن جدید جایگزین کنید زیرا استفاده بیش از پنج شش ساعت تغییر فرمول میدهد وتبدیل به مواد ضرردار یا سرطان زا می شود .

همه عزیزان بدون استثنا میدانند پاتیل روغن زولبیا که شب اول ماه مبارک پر می کنند عادتا روز عید فطر خالی می شود و سلامتی شمارا به خطر می اندازند .

Image result for ‫ماه رمضان فرصتی برای کاهش یا افزایش وزن‬‎

شاید بگویید :

بدون زولبیا وبامیه روزه ماه مبارک رمضان نمیچسبه


عزیزان آماده کردن زولبیا و بامیه سالم در منزل آنقدر آسان است که کمتر از ۱۰ دقیقه آن را می توانید آماده کنید .


نکته سوم

تجمیع وعده ها، عزیزان روزه دار بدانند که بیشتر افرادی که چاق می شوند در این ماه مبارک افرادی هستند که تنها یک وعده افطار تا افطار می خورند .زیرا تجمیع وعده ها به افزایش وزن منجر می شود . بنا براین بهتر است غذاهای داده شده در لیست غذایی را در سه وعده طبق رغبت خودت تقسیم کنید . در مقاله بعدی تقسیم وعد ه ها را تشریح خواهیم کرد ان شاء الله.


نکته چهارم

الگوی مصرف جامعه در ماه مبارک تغییر وافزایش پیدا می کند و مصرف غذاهای گوناگون در ماه مبارک افزایش پیدا می کند با یک نگاه به بازار خواربار فروشی وشیرینی فروشها وقصاب قبل و هنگام ماه مبارک رمضان افزایش فروش را شاهد خواهیم بود . یکی از فواید اجتماعی روزه این است با کم خوری انسانها در این ماه منجر می شود که متمولان جامعه به فکر فقرا بیفتند وبه آنان کمک کنند . ولی متاسفانه با تغییر حاصل در سفره ها تازه در روزگی به فکر افراد مرفه جامعه میفتیم که چه زندگی خوشی دارند .

Image result for ‫ماه رمضان فرصتی برای کاهش یا افزایش وزن‬‎

نکته پنجم

کم تحرکی وافزایش خواب واستراحت ؛ کاهش فعالیت روزمره وافزایش مقدار تغذیه در ماه مبارک یکی از علل مهم افزایش وزن در این ماه است . قطعا تحرک و ورزش در گرمای تیرماه به افزایش تعرق و افزایش تشنگی منجر می شود . ولی پیاده روی وتحرک وشنا در فاصله افطار تا سحری بسیار مناسب است و برای کاهش وزن کمک میکند .




اما لاغرهای عزیز

بنده دو پیشنهاد برای شما دارم:

Image result for ‫ماه رمضان فرصتی برای کاهش یا افزایش وزن‬‎

پیشنهاد اول

یکی از مهمترین عوامل افزایش وزن خوردن یک ماده شیرین بعد از وعده های سه گانه است زولبیا وبامیه ودیگر شیرینیهای ماه مبارک رمضان را بعد از وعده افطار فراموش نکنید حتی اگر میل ندارید من میگویم حتی اگر رغبت ندارید به زور بخورید خواستن توانستن است ونابرده رنج گنج میسر نمی شود


پیشنهاد دوم

لاغرها وقتی برای سحری بیدار می شوند خواب آلودگی وعدم رغبت به خوردن باعث می شود که سحری خوردنتان بی نتیجه باشد .پیشنهاد بنده این است که در روز بیشتر بخوابید که تا سحر بیدار بمانید که با رغبت بیشتر سحری بخورید و آخرین پییشنهادم این است که لیست میان وعده هایی که از بنده دریافت کردید حتما مصرف کنید.


سحری مثل ناهار 


وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذای اصلی در ‌این وعده صرف شود: انواع چلوخورش‌ها (البته کم‌چرب و سرخ نشده)، پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات (عدس پلو، لوبیا پلو و سبزی پلو) به همراه مرغ، ماهی یا گوشت به همراه سبزی خوردن یا سالاد و ماست برای ‌این وعده مناسب است. مصرف سالاد و یک واحد میوه تابستانی به کنترل تشنگی تا اواسط روز کمک می‌کند. از نوشیدن چای بلافاصله بعد از اتمام سحری اجتناب کنید، زیرا باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک‌های معدنی مورد نیاز بدن در طول روز می‌شود. 

Image result for ‫ماه رمضان وعدس پلو‬‎

توصیه می‌شود از مصرف قند و شکر مخصوصا در وعده سحر پرهیز کنید، زیرا باعث احساس گرسنگی زود هنگام می‌شود.لازم به ذکر است که روزه‌داری بدون صرف سحری برای تمام گروه‌های سنی به‌ویژه نوجوانان و جوانان می‌تواند با عوارض زیادی همراه باشد. گرچه در طی ماه رمضان و به‌ویژه روزهای اول ممکن است هیچ کدام از عوارض، شکایتی را در فرد ایجاد نکنند، اما قطعا عوارض بلندمدتی خواهند داشت، بنابراین اهمیت ویژه‌ای به وعده سحری بدهید. حتی اگر سال‌ها بدون سحری روزه می‌گرفتید از امسال این عادت مضر را اصلاح فرمایید. 


همزمان چند نوع غذا نخورید 


وعده شام بهتر است با فاصله یک ساعت بعد از افطار باشد. سوپ سبزیجات و مرغ، آش جو، حلیم بدون روغن، خوراک لوبیا با هویج، عدسی، خوراک سبزیجات، خوراک گوشت بدون چربی، ماهی کبابی با کمی‌نان (بهتر است از نان‌های سبوسدار مثل سنگک استفاده کنید) به همراه ماست و خیار یا دوغ پروبیوتیک و سبزی خوردن یا سالاد از انتخاب‌های مناسب برای این وعده هستند. از مصرف چای بلافاصله بعد از شام نیز خودداری کنید، چون جذب آهن منابع غیر گوشتی را کاهش می‌دهد. 


چند پیشنهاد برای وعده افطار 


به هنگام افطار ابتدا روزه خود را با چای یا شیر گرم و خرما یا کشمش باز کنید، سپس به‌طور متناوب در طی هفته می‌توانید مقداری نان و پنیر و سبزی و گردو یا شامی‌یا انواع کوکو یا چند قاشق فرنی یا شیربرنج به آرامی‌میل کنید. پیش از احساس سیری دست از خوردن بکشید، زیرا بعد از 20 دقیقه کاملا احساس سیری ایجاد می‌شود. 

Image result for ‫ماه رمضان و پر خوری‬‎

شام تا سحر 


بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از 3 تا 4 واحد میوه‌های تابستانی استفاده کنید. نوشیدن آب را در فاصله شام تا سحر (حداقل به میزان 3 لیوان) فراموش نفرمایید. 


پیشگیری از یبوست 


استفاده از غذاهای حاوی فیبر شامل انواع میوه و سبزی، نان سبوسدار، نخود سبز، کدومسمایی، بلغور، اسفناج و سایر گیاهان مثل برگ چغندر، میوه‌های خشک مخصوصاً گلابی، آلو، انجیر و بادام برای پیشگیری از یبوست و احساس دیرتر گرسنگی در طی روز توصیه می‌شود. 

Image result for ‫ماه رمضان و پر خوری‬‎

بخورنخورهای افطار 


رطب یا خرما + آب:افطار کردن با خرما سنت و بهتر است تا شام چیز دیگری میل نشود. اما اگر خواستید چیز دیگری مصرف کنید بهتر است از شیرینی‌جات طبیعی مصرف کنید، مثل عسل به صورت شربت یا انگور و کشمش یا میوه‌های شیرین دیگر.آبی که هنگام افطار می‌نوشید بهتر است نه زیاد گرم باشد و نه زیاد سرد (معتدل).سعی شود افطار و شام با هم مصرف نشود، حداقل نیم ساعت بعد از افطار شام مصرف شود.در افطار لبنیات مثل دوغ و ماست مصرف نشود زیرا بسیار سرد است و برای مغز مضر بوده و چه بسا احساس کسالت به انسان دست دهد. 


بخورنخورهای شام 


حریره بادام با آرد برنج قهوه‌ای که با عسل یا شیره انگور یا شیره خرما شیرین شده باشد. نان + پنیر +سبزی + مغز گردو + چند عدد خرما یا مقداری انگور رسیده.اکتفا به یک نوع غذای ساده که بخار پز یا آب پز شده باشد مانند: انواع پلوها و خورش ها.می‌توان از غذاهای گوشتی یا غذاهای دریایی نیز در وعده شام استفاده کرد اما به مقدار کم (حداکثر 2 بار در هفته)می‌توان از آش جو با کشک مرغوب استفاده کرد. می‌توان از انواع سوپ‌ها نیز استفاده کرد. 

Image result for ‫ماه رمضان و نان و پنیر‬‎

بخورنخورهای سحر 


بهتر است در سحری از غذاهای گیاهی پخته یا خام استفاده شود. مثلا: سالاد فصل + 2 قاشق غذا خوری جوانه گندم + لیمو ترش تازه و روغن زیتون و آن را خوب بجوید. سپس می‌توان مقدار کمی‌از غذاهای پخته گیاهی مانند پلو و خورش گیاهی استفاده کرد. به جای گوشت درسحری می‌توان از قارچ استفاده کرد.مقداری میوه و مغز بادام خام یا مغز گردو و پسته و فندق و تعدادی انجیر خشک، خوب جویده و بعد 2 لیوان آب خنک نیز میل شود. می‌توان در سحری چند دانه خرما یا انجیر یا میوه‌های دیگر نیز تناول کرد.غذاهای حاوی حبوبات، خرما، پنیر، نان گندم سبوسدار، شیر، ماست محلی، میوه و سبزیجات، نیز می‌توان مصرف کرد. 

Image result for ‫ماه رمضان و پر خوری‬‎

توصیه‌های کلی 


در هنگام شام و سحری فقط از یک نوع غذا استفاده شود که شامل سه گروه غذایی باشد و از مصرف چند نوع غذا باهم خودداری شود. حتما سحری میل شود، زیرا به فرموده پیامبر (ص) درآن برکت است و نیاز تغذیه‌ای بدن را در طول روز تامین می‌کند و از کاهش قند خون و از بی‌حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیری جلوگیری می‌کند.در سحری غذاهای کم حجم مصرف و سعی شود غذاهای فیبردار مصرف شود. مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می‌کند و تشنگی در طول روز را کاهش می‌دهد.در شام و سحر سعی شود از آرد سبوسدار استفاده شود.(نانی که با آرد سبوسدار پخت شده باشد مانند نان سنگک). 


در سحری از مصرف غذاهایی مثل: کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت سرخ کرده، جوجه کباب، ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند خودداری شود، زیرا این غذاها موجب تشنگی می‌شوند.از مصرف غذاهای شیرین و چرب مثل زولبیا و بامیه خودداری شود. مصرف غذاهای ساندویچی و سس مایونز نیز ضرر دارد و مناسب نیست.جهت احساس تشنگی کمتر، می‌توان در پایان سحری لیموترش استفاده کرد.در شام و سحری از مصرف غذاهای سنگین و سرخ کرده پرهیز شود.بعد از مصرف سحری بلا فاصله نخوابید.در هنگام سحری از نوشیدن چای خودداری شود زیرا دفع آب بدن را زیاد می‌کند و موجب تشنگی می‌شود. 

ازدواج های فامیلی

Image result for ‫ازدواج فامیلی‬‎


«می‌دانم که همه پدر و مادرها آرزو دارند شرایطی برای بچه‌هایشان فراهم کنند که از بهترین امکانات تحصیلی، تفریحی و شغلی برخوردار شوند. هیچ پدر و مادری نیست که آرزویی جز خوشبختی و شادی و موفقیت برای فرزندش داشته باشد...


 به همین خاطر است که آنها در پی یافتن بهترین‌ها هستند. در مورد ازدواج کردن و به قول خودشان عاقبت به خیری هم تمایل دارند کسی را برای دختر یا پسرشان انتخاب کنند که بهترین باشد و چه کسی بهتر از بچه‌های خواهر و برادرشان است که هم دیده و شناخته شده هستند و هم حیف است چنین کسی با این شرایط اخلاقی خوب و امکانات تحصیلی و شغلی مناسب را از دست بدهند. آنها پیشنهاد می‌دهند و در ظاهر، شما را آزاد می‌گذارند که پاسخ مثبت یا منفی بدهید اما اگر جرات دارید، بگویید نه؛ آن وقت است که فریاد مادر یا پدرتان بلند می‌شود و می‌گوید: «من چطور از شرمندگی بعد از این می‌توانم در چشمان خواهر یا برادرم نگاه کنم؟! مگر پسرخاله یا پسرعمویت چه عیب و ایرادی دارد و...»

مشکلات ژنتیکی برای فرزندان کسانی که ازدواج فامیلی کرده اند، اصلی ترین دلیل برای این است که کارشناسان توصیه کنند که افراد اقدام به ازدواج فامیلی نکنند. در واقع مهم ترین مسئله، مسئله پزشکی است اما حوزه های دیگر نیز می توانند به مبحث ازدواج فامیلی وارد شوند. در ذیل به برخی از مهم ترین معایب و مزایای آن می پردازم و آنها را مورد بررسی قرار می دهم.

آنچه خواندید، بخشی از صحبت‌های دخترخانمی بود که سردرگم به مطب مشاور مراجعه کرده بود و می‌خواست بداند آیا ازدواج فامیلی آن هم بعد از این همه حرف و حدیث‌هایی که در موردش وجود دارد کار درستی است؟ او به همراه مادرش آمده بود تا پاسخ این پرسش را پیدا کند که کدام کفه ترازوی این انتخاب سنگین‌تر است؛ خوبی‌هایش یا بدی‌هایش؟


کارشناسان موافق و مخالف ازدواج فامیلی نظریه‌های مختلفی دارند که شنیدنی است اما همه، این مساله علمی را قبول دارند که احتمال بروز مشکلات ژنتیکی در ازدواج‌های غیرخویشاوندی 2 تا 3درصد است. در حالی که این رقم برای ازدواج‌های خویشاوندی به 4 تا 5درصد می‌رسد. هرچند شاید به نظر این تفاوت یک درصدی اندک باشد اما با احتساب آمار موالید سالیانه عدد قابل‌توجهی می‌شود یعنی اگر بخواهیم بدون ضرورت انجام مشاوره ژنتیک ازدواج‌های فامیلی را توصیه کنیم، نمی‌توانیم به سادگی بار اقتصادی و مشکلات دیگر این افراد بیمار را که به جامعه تحمیل می‌شود، نادیده بگیریم.


دکتر بدری‌السادات بهرامی تصمیم نهایی را به‌عهده چنین خانواده‌هایی می‌گذارد اما همه معایب و محاسن چنین ازدواجی را برایمان می‌شکافد تا همه از این توصیه‌ها استفاده کنند. همه کارشناسان معتقدند قبل از هر چیز و حتی قبل از علنی کردن این خواستگاری در خانواده لازم است مشاوره ژنتیک صورت گیرد و سپس با مطرح کردن این موضوع دختر و پسر را به سمت عواطف سوق داد. در این شرایط آسیبی به عواطف و احساسات طرفین وارد نمی‌شود.

Image result for ‫ازدواج فامیلی مشاوره‬‎


اول مشاوره ژنتیک، دوم مشاوره روان‌شناسی


قبل از هر ازدواجی لازم است دو طرف یکدیگر را مورد ارزیابی قرار دهند و بررسی کنند که آیا با هم تناسب دارند یا خیر. این مورد در ازدواج‌های فامیلی نباید فراموش شود. بسیاری از مردم گمان می‌کنند چون خانواده دختر و پسر یکدیگر را می‌شناسند، فضایی را که دختر و پسر در آن پرورش یافته‌اند و حتی آسیب‌های آن را خوب می‌شناسند و به قولی جمله معروفی دارند که می‌گویند «او را مثل بچه خودم بزرگ کرده‌ام» پس نسبت به بررسی و ارزیابی این تناسب‌های مهم نیازی احساس نمی‌کنند. اتفاقا اکثر مشکلات هم از این طرز فکر ناشی می‌شود که دو خانواده بی‌گدار به آب می‌زنند. پس اجازه بدهید بدون آنکه بگوییم ازدواج فامیلی خوب است یا بد، با هم بدی‌ها و خوبی‌های این تصمیم یعنی وصلت با فامیل را بررسی کنیم. شاید وقتی محاسن و معایب آن را بدانید بهتر بتوانید انتخاب کنید و در هر ازدواجی که دارید چه با فامیل و چه غریبه، موفق و خوشبخت شوید.


از مزایای ازدواج فامیلی شروع می‌کنیم. شما در اغلب موارد از نظر تناسب خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی و اعتقادی که بسیار مهم هستند مشکلی با خانواده عروس یا داماد نخواهید داشت چون طبقه خانوادگی‌- اجتماعی فامیل عموما یکسان است و فقط استثنای 10 درصدی وجود دارد که عده‌ای خیلی بالاتر از سطح فامیل یا خیلی پایین‌تر از آن باشند و با یکدیگر در تناسب قرار نگیرند. پس برخی از تناسب‌هایی که ما برای ازدواج نیازمند آنها هستیم در ازدواج‌های فامیلی، خود‌به‌خود وجود دارد.


در اینجا به دلیل وجود چنین تناسب‌هایی که با فامیل خود داریم، گمان می‌کنیم تناسب شخصیتی و عاطفی هم بین فرزندان ما با یکدیگر برقرار است. بنابراین انتظار داریم دخترخاله، پسرخاله یا دختر دایی، پسر عمه از لحاظ شخصیتی و اخلاقی هیچ تضادی با هم نداشته باشند و مناسب یکدیگر باشند.


این باور غلط می‌تواند زمینه بی‌انگیزه و بی‌رغبت‌شدن دختر و پسر جوان یا خانواده‌های آنها شود و آنها را از ارزیابی و بررسی اینکه آیا در تناسب اخلاقی و شخصیتی با هم هستند منصرف کند. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید چون مادر یا پدر این دختر و پسر که مربی آنها هستند و نقش پررنگی در پرورش ساختار تربیتی آنها دارند، غریبه هستند این تفاوت‌ها پدید می‌آید. گذشته از اینها برخی خصوصیات اخلاقی خواهر و برادران و دیدگاه آنها با یکدیگر در تضاد است. در نتیجه امکان دارد زوجی دخترخاله و پسرخاله باشند اما علاوه بر تفاوت دیدگاه پدرانشان که غریبه‌اند، شخصیت و اخلاق مادران آنها نیز یکسان نباشد. بنابراین توصیه می‌کنم همه دختر و پسرها قبل از حرکت به سمت عواطف و دلباخته شدن در مورد این تناسب‌ها و اینکه آیا مناسب هم هستند یا نه، بررسی کنند و خانواده‌ها اجازه دهند آزادانه تصمیم بگیرند.

Image result for ‫ازدواج فامیلی مشاوره‬‎

مزایای ازدواج فامیلی‌


گفتیم برای اینکه ازدواج موفقی داشته باشیم، نیاز داریم تناسب‌های لازم را با همسرمان داشته باشیم. شاید معادل این عبارت متناسب بودن که در روان‌شناسی به‌کار می‌بریم بتوان عبارت هم‌کفو بودن در تعالیم اسلامی را ذکر کرد. این تناسب‌ها در برخی از حوزه‌ها حتما باید وجود داشته باشند وگرنه زندگی زوجین با مشکل مواجه می‌شود.


از مهم‌ترین موارد، تناسب خانوادگی است. مقصود ما شیوه‌ها و سبک تربیتی است که با آن رشد کرده‌اند و از کودکی بنا به سلیقه خانواده و والدین خود تحت قواعد خاصی بوده‌اند. به عنوان نمونه اگر فردی در فضایی بزرگ شده باشد که در آن خانواده خیلی به زن اهمیت نمی‌دهند و مرد قدرت مطلق است، نمی‌تواند با دختری ازدواج کند که در خانواده‌اش زن‌ها همه‌کاره بودند. زندگی این دو مصداق دو پادشاهی می‌شود که در یک ملک نمی‌گنجند. مثال‌ها برای فضای متفاوت تربیت فراوان است و اگر چنین تناسبی نباشد باعث مشکلات جدی می‌شود. گاهی اوقات زن و شوهری با اختلافات جدی به ما مراجعه می‌کنند که در نگاه اول درمی‌یابیم ازدواج این دو هیچ تناسبی نداشته است. یکی در خانواده‌ای بزرگ شده که معتقد بودند اگر فلانی موفق است حتما تلاش و پشتکار داشته در حالی که خانواده طرف دیگر موفقیت افراد را در این می‌دیدند که حتما برای خود طلسم یا دعای جادو جمبلی گرفته که پیشرفت در کار و رونق زندگی به دست آورده است. طبیعی است چون این خانم و آقا تناسب خانوادگی ندارند، نمی‌توانند با هم خوب زندگی کنند. شکل‌گیری افکار و شخصیت آنها کاملا از هم متفاوت است. این تناسب اغلب در ازدواج فامیلی وجود دارد و چنین نگرانی‌ای برای زوج‌های فامیل منتفی است.


تناسب دیگری که حتما باید وجود داشته باشد، تناسب فرهنگی است. یعنی فرهنگ که عبارت است از بایدها و نبایدها و ارزش‌ها و ضدارزش‌های ما باید با همسرمان در تناسب باشد. یعنی این طوری نباشد که اگر ما ارزش کسی را به پول و ثروت او می‌دانیم، همسرمان در نقطه مقابل باشد و بگوید ارزش افراد به میزان تحصیلات آنها یا دیگر معیارهاست نه ثروت آنها و مدل ماشین‌شان. به علاوه در دید وسیع‌تر فرهنگ ما در بحث کلان هم باید در تناسب یکدیگر باشد که در ازدواج فامیلی چنین مشکلی وجود ندارد.


بایدها و نبایدهای یک دختر اهل آذربایجان با دختر یا پسری که در شمال کشور یا جنوب بزرگ شده است، یکسان نیست. فاصله‌‌ای در این میان هست که به تناقض می‌انجامد. این اختلاف فرهنگی نقطه آغازین دعواها و اختلافات آنهاست.


مساله دیگر، تناسب اعتقادی است. از آنجا که اعتقادات، جنس محکمی دارند و هر فردی با هر اعتقادی چه شیعه و سنی، چه بودایی و حتی لائیک حاضر است پای عقاید خود بایستد، نداشتن تناسب اعتقادی واقعا مساله‌ساز است. هر کدام از ما برای خود اعتقاداتی داریم که فقط به خودمان ربط دارد اما وقتی قرار شد در کنار هم و به عنوان زوج زندگی کنیم نمی‌توانید بگویید موسی به دین خود، عیسی به دین خود.


در ازدواج فامیلی جنس اعتقادات خانواده از یک نوع است و همین مساله یعنی نداشتن یک دسته از درگیری‌ها و مشکلات. پس تناسب اعتقادی هم منتفی می‌شود.


معایب ازدواج فامیلی


مساله تشابه‌های ژنتیکی و بیماری‌های ارثی که امکان انتقال آن در ازدواج فامیلی بالاتر می‌رود از معایب مهمی است که به این انتخاب وارد است و شاید افراد این را بزرگ‌ترین عیب بدانند اما از معایب جدی که در ازدواج‌های فامیلی وجود دارد این است که اگر اختلافی بین زن و شوهر جوان ایجاد شود مشکل آنها به خانواده‌هایشان و در نتیجه به کل فامیل بسط داده می‌شود. اصل و ریشه این اختلافات از آنجایی ناشی می‌شود که بعد از ازدواج نسبتی که بین ما و خاله یا عمه یا زن‌دایی‌مان بوده است حالا تغییر می‌کند و او را مادر همسرمان می‌دانیم نه همان خاله‌ جان یا عمه جان. شاید هنوز هم عمه یا خاله جان را دوست داشته باشیم اما حس ما نسبت به او تغییر می‌کند. توقعی که از او داریم رنگ دیگری می‌گیرد و او مادرشوهر یا مادرزن ماست نه خاله جانی که از کودکی برایمان عزیز بوده است. در واقع چون حس ما تغییر کرده و نوع توقعات‌مان در این قالب جدید عوض شده‌اند این روند اتفاق می‌افتد. شما با این ازدواج تماس‌ها و برخورد‌هایتان بیشتر می‌شود و به دنبال عمیق‌تر شدن رابطه با هم در تعارض قرار می‌گیرید چون منافع شما با هم در تقابل‌اند یا لااقل حس شما این را القا می‌کند که چنین حالتی وجود دارد. شاید تا به حال بیش از صد مورد زوجینی را دیده‌ام که با هم فامیل بوده‌اند و در 3 گروه خوشبخت، متوسط و مساله‌دار و در آستانه طلاق قرار داشتند و بدون استثنا همه آنها این تغییر حس را گزارش می‌کردند.


همین جا لازم است بگویم اگر شما اصرار دارید با هم ازدواج کنید و مشاوره ژنتیک هم انجام داده‌اید و مانعی وجود ندارد قبل از ازدواج حتما با یک مشاور صحبت کنید تا با آموزش برخی نکات مهم به شما کمک کند این حس خود را در اختیار بگیرید. او باید مهارت‌هایی را به شما آموزش دهد تا جزو مواردی از ازدواج فامیلی باشید که هم‌اکنون زن و شوهرانی خوشبخت هستند.


مشاور به شما می‌آموزد چطور با فراگیری مهارت‌های بهتر زیستن، رفتاری با مادر همسرتان داشته باشید که نه تنها نقش قبلی را حفظ کند بلکه در جایگاه خاص‌تری هم قرار بگیرد.


اگر مهارت ارتباط سالم با خانواده همسر را یاد بگیرید، می‌توانید مانع اختلافات خانوادگی شوید و این یعنی مدیریت صحیح و داشتن خانواده‌ای سالم. در این شرایط شما قادرید مشکلات بین خود و همسرتان را حل و فصل کنید و اگر مهارتی را که برای داشتن زندگی سالم باید داشته باشید، ندارید با کمک مشاور می‌توانید آن را یاد بگیرید. این نکته مهم را به خاطر بسپارید که اگر فاقد مهارت‌های مهم زندگی باشید چه با فردی که در خانواده و فامیل است و چه با فردی که غیر‌آشناست، ازدواج کنید موفق نخواهید بود. اگر نتوانید با همسرتان و خانواده او درست رفتار کنید، اگر نتوانید مشکلات را ارزیابی کنید، تفاوتی نمی‌کند شرایط ازدواج‌تان چه باشد، چون در هر صورت بازنده هستید.

Image result for ‫ازدواج فامیلی مشاوره‬‎

یکی دیگر از بدی‌هایی که ازدواج فامیلی دارد این است که با ازدواج کردن خانواده ‌ما گسترده‌تر نخواهد شد. در حالی که اگر با یک فرد غریبه ازدواج کنیم، اعضایی جدید به خانواده ما اضافه می‌شود. گسترش روابط و برخورداری از حمایتی گسترده از محاسنی است که با ازدواج فامیلی از آن بی‌بهره می‌مانیم.


اما وقتی حسن ازدواج فامیلی کامل می‌شود که ارزیابی و پاسخ بله یا نه دادن هریک از خانواده‌ها چه دختر و چه پسر به راحتی پاسخ گفتن به غریبه‌ها مقدور باشد و هیچ‌کدام یکدیگر را مجبور نکنند خلاف میلشان بله یا خیر بگویند.شاید دخترعمو یا عمه شما به هر دلیلی که برای خودش دارد تمایل نداشته باشد پاسخ مثبتی به شما بدهد. لازم است با برخورد منطقی و انسانی به خواسته او احترام بگذارید.


قابل توجه والدین اینکه، هر خواهر یا برادری هم باید چنین آزادی عمل و انتخابی را به خواهر و برادرش بدهد. نباید این تصمیم و خواستگاری بر روابط آنها تاثیر بگذارد. اگر شما علاقه خاصی به خواهر یا برادرزاده‌تان دارید نباید طوری عمل کنید که آزاداندیشی و حق انتخاب را از بچه‌ها سلب کنید. باید این ذهنیت را داشته باشید که او در بزرگسالی فردی را از غریبه‌ها به همسری بگیرد. آنها باید اختیار در انتخاب داشته باشند و اگر قرار باشد نوعی سرنوشت از پیش‌تعیین‌شده بر آنها تحمیل شود می‌تواند جزو معایب بزرگی باشد که باید منتظر باشید کی و کجا این آسیب بر زندگی آنها وارد شود. ازدواج فامیلی اگر ضرورت اصلی یعنی مشاوره ژنتیک را پشت سر بگذارد و سپس بررسی و مشاوره ازدواج هم صورت بگیرد نه تنها مشکل و خدشه‌ای به رابطه خواهر و برادرها وارد نمی‌کند بلکه زندگی را شیرین می‌کند. در مقابل اگر این نکات رعایت نشود، ازدواجی تلخ‌تر از این ازدواج نیست.


بطور کلی ازدواج بی‌خطر دنیا سراغ نداریم. ازدواج هر فرد با هر فرد غریبه ای احتمال خطری حدود 2 تا3 درصد دارد. ازدواج با خویشاوندان بر حسب درجه خویشاوندی متفاوت است. ازدواج خویشاوندان درجه یک (ازدواج برادر و خواهر ما و یا ازدواج پدر و مادر با فرزند) و ازدواج درجه دو (ازدواج دایی با خواهر زاده) که این دو گروه در اکثر ادیان حرام است. ثابت شده است که به دلیل تشابه ژنی زیاد خطر تولد فرزند مبتلا به ناهنجاریها و عقب ماندگی ذهنی خیلی زیاد است. 


خویشاوندان درجه سه (پسر عمو- دختر عمو و دختر خاله - پسر خاله) که به فراوانی باهم ازدواج می‌کنند که مورد نویسنده هم چنین است، مانع خاصی وجود ندارد به شرط آنکه در شجره فامیلی و خویشاوندان نزدیک دو طرف بیماری شناخته شده ژنتیکی یا عقب ماندگی ذهنی یا ناهنجاریهای عمده وجود نداشته باشد. به هر حال گر چه اکثر متخصصین ژنتیک برای ازدواج خویشاوندان درجه یه به بالا مانعی نمیبینند ولی در صورت امکان ، بهتر است قبل از ازدواج با مشاوره ژنتیک، مشورت شود. در این مشاوره ، اطلاعات طبی مستقیم در زمینه ژنتیک در اختیار بیماران و خانواده‌های آنان قرار داده می‌شود. این مشاوره هر زمان که بعید‌ترین احتمال یک اختلال ژنتیکی در خانواده وجود داشته باشد ضروری است. 

ضرورت انجام مشاوره پزشکی قبل از ازدواج‌

وجود ‪ ۱۳‬هزار نوع بیماری ژنتیکی ، انجام مشاوره‌های پزشکی قبل از ازدواج‌ را ضروری کرده است.

Image result for ‫ازدواج فامیلی مشاوره‬‎


زوجین دارای نسبت فامیلی باهم، وجود بیماری ژنتیک در خانواده زوجین ، سابقه نازایی ، سقط و مرده زایی از نشانه‌های خانواده‌های در معرض خطر تولد کودکان بیمار هستند و قبل از ازدواج یا تصمیم به بارداری با هدایت مراکزی از جمله بهزیستی ، دفترخانه‌های ثبت ازدواج ، مطب‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی می‌توان از شیوع بیماریهای ژنتیکی و انواع معلولیت‌ها پیشگیری کرد. 


درصد شیوع بیماری سندرم داون در کشور ناشی از ازدواج‌های فامیلی بالا است و بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری به‌رغم صرف هزینه‌های میلیونی در دهه دوم زندگی فوت می‌کنند. برای پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی ، باید از تشویق جوانان به ازدواجهای فامیلی پرهیز کرده و در صورت اصرار ، این ازدواجها باید کنترل شده و پس از طی مراحل آزمایش و مشاوره‌های ژنتیکی باشد. 

Image result for ‫ازدواج فامیلی‬‎

مشاوره ژنتیکی گامی مهم برای پیشگیری بیماریها

هدف از مشاوره ژنتیکی ، ارائه اطلاعات و حمایت از خانواده‌های در معرض خطر داشتن اختلالات ژنتیکی یا خانواده‌هایی که هم اکنون دارای اعضای مبتلا به نقایص مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی می‌باشند، است. ژنتیک بالینی با تشخیص و اداره جنبه‌های طبی ، اجتماعی و روان شناختی بیماریهای ارثی سروکار دارد. همانند سایر حوزه‌های طب ، گذاشتن تشخیص صحیح و فراهم سازی درمان مناسب که باید شامل کمک به فرد مبتلا و اعضای خانواده او ، جهت درک ماهیت و پیامدهای اختلال باشد، ضروری است. به هر حال وقتی شک به ارثی بودن یک اختلال وجود دارد، بعد دیگری هم به آن اضافه می‌شود که آن هم نیاز به اطلاع دهی به سایر اعضای خانواده در مورد خطر برای آنها و شیوه‌های موجود برای تغییر دادن این مخاطرات است. 

Image result for ‫ازدواج فامیلی‬‎

ازدواجهای فامیلی ، عامل مهم تولد کودکان معلول

اختلالات ژنتیکی ناشی از ازدواجهای فامیلی مهمترین دلیل تولد کودکان معلول است که این مساله با افزایش آمار ازدواجهای فامیلی و عدم مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیک ، چشمگیرتر شده است. به دنبال ازدواجهای خویشاوندی ، شیوع بیماریهای تالاسمی ، حاملگی در سنین بالا ، کمبود امکانات و برنامه‌های مناسب بهداشت عمومی و عدم آگاهی مردم در خصوص احتمال پیشگیری از بیماریها و ناتوانیهای ژنتیکی و مادرزادی از جمله دلایل عمده بروز معلولیت به شمار می‌آید. 


بر اساس آمارهای جهانی 3 تا 4 درصد مرگ و میر نوزادان به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می‌دهد، حتی در دورترین ازدواجهای فامیلی نیز 5 تا 6 درصد احتمال تولد کودک معلول در خانواده وجود دارد که این ریسک خطر در ازدواجهای فامیلی نزدیک علاوه بر افزایش 12 درصدی با احتمال تکرار معلولیت در فرزندان بعدی خانواده نیز همراه است اما با این حال حق انتخاب با زوجین است و در برخی موارد نیز دیده می‌شود که والدین علی‌رغم توصیه مشاوران به جای بازداشتن فرزندان از ازدواج با یکدیگر ، بدون در نظر گرفتن عواقب کار آنها را به ازدواج با یکدیگر نیز ترغیب می‌کنند. احتمال تولد کودک معلول در ازدواجهای فامیلی 2 تا 3 برابر ازدواجهای معمولی است و این اهمیت انجام آزمایشات ژنتیکی را روشن می‌سازد. 

Image result for ‫ازدواج فامیلی‬‎

با توجه به همه اینها پیشگیری همیشه بهترین راه است.


ازدواجهای فامیلی شایعترین دلیل تولد کودکان نابینا در ایران است.

بیماریهای ارثی درصد قابل توجهی از علل ابتلا به نابینایی را تشکیل می‌دهد که با اجتناب از ازدواجهای فامیلی و مشاوره ژنتیک می‌توان از پیدایش بسیاری از آنها پیشگیری کرد. این بیماریها طیف وسیعی از عوارض چشمی از قبیل نواقص پلکی ، چپ چشمی ، آب مروارید ، نواقص مردمک ، اشکالات گوناگون در شبکیه و عصب بینایی را شامل می‌شود که بسیاری از آنها علاج موثری ندارند، از اینرو بهتر است در صورت وجود سابقه بیماریهای ارثی در هر کدام از زوجین ، ابتلای یکی از فرزندان به بیماریهای چشمی ارثی و یا در صورت اقدام به ازدواج فامیلی ، مشاوره ژنتیک انجام شود، چرا که معمولا متخصص بیماریهای ژنتیک می‌تواند مشخص کند که تا چند درصد احتمال تولد فرزندان مبتلا به بیماری چشمی وجود دارد. 


در بعضی موارد اقدامات درمانی کمکی از قبیل عینک ، جراحیهای روی قرنیه ، عدسی ، جراحی روی شبکیه کمکهای موثری در بازگرداندن بینایی به بیمار مبتلا می‌نماید، اما گذشته از مشکل بودن هر یک از این اعمال جراحی و بی‌فایده بودن بسیاری از آنها در سنین بالا به دلیل تنبلی عصب چشم ، در بسیاری از موارد نیز به دلیل نوع ضایعه اقدامات درمانی موثر نخواهد بود. بنابراین بهترین روش در اغلب موارد پیشگیری است و برای پیشگیری از بیماریهای ارثی ، تنها راه منطقی اولا خودداری از ازدواجهای نامناسب فامیلی و ثانیا جلوگیری از حاملگی مجدد در صورت ابتلای یکی از فرزندان به بیماری ارثی است. در خانواده مستعد ، انجام مشاوره ژنتیک و عمل کردن به توصیه‌های مشاور ، راه منطقی برای جلوگیری از به دنیا آمدن کودکان معلول و نابینا است. 

وظایف پزشک در قبال فرد مورد مشاوره

همان گونه که خصوصیت منحصر به فرد بیماری ژنتیکی ، تمایل آن به عود در داخل خانواده‌هاست، جنبه منحصر به فرد مشاوره ژنتیکی ، تمرکز آن نه تنها بر بیمار اولیه ، بلکه بر اعضای خانواده بیمار ، هم در حال حاضر و هم در آینده می‌باشد. مشاوره ژنتیکی که از فعالیتهای محوری در ژنتیک پزشکی است، نه تنها با اطلاع دهی به بیمار و خانواده‌اش ، بلکه با ایجاد مشاوره جهت‌دار از نظر روانشناسی برای کمک به سازگار شدن افراد و تطابق با تاثیرات اختلال در خانواده سروکار دارد. 

Image result for ‫ازدواج فامیلی‬‎

استانداردهای تعیین شده مراقبت پزشکی مستلزم آن هستند که ارائه دهندگان خدمات ژنتیکی شرح حالی بدست آورند که شامل اطلاعات خانوادگی و نژادی باشد. در مورد مخاطرات ژنتیکی بیماران و اعضای خانواده‌شان به آنها توصیه‌های لازم را ارائه کنند. آزمایش ژنتیکی یا تشخیص پیش از تولد ، در صورت لزوم ، پیشنهاد دهند و درمان گوناگون یا راههای اداره و تدبیر جهت کاستن خطر بیماری را ذکر کنند. مشاوره ژنتیکی ، محدود به ارائه اطلاعات و محاسبه خطر بیماری نیست، بلکه نوعی روند ارتباطی است. توانایی تعریف و تعیین موضوعات روانی _ اجتماعی پیچیده مرتبط با نوعی اختلال ژنتیکی در یک خانواده ، نقش مرکزی را در این کار ایفا می‌کند. توجه به این موضوعات ، احتمالا به موثرترین وجه از طریق تماس دوره‌ای با خانواده در طول زمان و با مرتبط شدن موضوعات پزشکی یا اجتماعی با زندگی افراد مبتلا ، انجام می‌شود.