(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

(marriage ideal ) ازدواج ایده آل

(معیارهای انتخاب همسر- مراسم عروسی-روابط زناشویی موفق- مهارتهای زندگی و....)

انتخاب همسر زیبا



مهم ترین مساله در سنجش ویژگی های ظاهری یک فرد، این است که قبل از هر چیز سلیقه فیزیکی خود را بدانید و دقیقا مطلع باشید که از چه جور ظاهری خوشتان می آید. چه چیزی در ظاهر طرف مقابل برایتان مهم است که نبودنش باعث می شود به دلتان ننشیند و چه تیپ و قیافه ای مطلوب شما است.

مطلوبیت فیزیکی به سلیقه شخصی شما مربوط می شود اما بنا نیست در آن وسواسی بشوید یا فقط روی یک آیتم دقت کنید

همیشه مقدار اولیه ای از مطلوبیت فیزیکی  لازم است. بدون وجود این مطلوبیت و بدون این که طرف مقابل از نظر شما خوشایند و دلنشین باشد، ادامه راه کار سختی است. در مواقعی که با فردی برای ازدواج آشنا می شوید، با دیدار او می توانید تشخیص بدهید که این فرد به لحاظ ظاهری به دل شما نشسته است؟ یعنی طرف مقابل می تواند شما را به هیجان بیاورد یا خیر. در صورتی که ظاهر او در شما حالت ناخوشایند ایجاد نکرد می توانید سایر جذابیت ها را برای خودتان بررسی کنید و به یک جمع بندی درباره او برسید. 

اما اگر ظاهر او آنقدر برایتان ناخوشایند است که دیده شدن در کنار او و حتی قدم زدن با او برای شما اذیت کننده است، مطمئن باشید با گذر زمان هم این مساله حل نمی شود و در آینده نیز به همین منوال خواهد بود. زیبایی شاید برای شما عادی شود اما چیزی که زشت می پندارید، هیچ وقت برایتان عادی نمی شود و بی توجهی به سلیقه فیزیکی و نداشتن هیچ گونه کششی به طرف مقابل در آینده و در زندگی زناشویی تاثیر بدی می گذارد.

زیبایی و جذابیت جنسی

باید بدانید که رضایت جنسی تنها به بحث مطلوبیت فیزیکی مربوط نمی شود و به عوامل دیگری مانند سواد و آگاهی جنسی دو نفر، آراستگی (لباس مناسب پوشیدن، تمیز بودن، استفاده از عطر و...)، نظافت شخصی، مهارت های قابل یادگیری و گفت و گو درباره سلیقه و خواسته های دو نفر نیز مربوط می شود .

همیشه مقدار اولیه ای از مطلوبیت فیزیکی لازم است. بدون وجود این مطلوبیت و بدون این که طرف مقابل از نظر شما خوشایند و دلنشین باشد، ادامه راه کار سختی است

در صورتی که این جذابیت با تغییراتی در پوشش ظاهری، استفاده از ادکلن، ورزش کردن و... ایجاد می شود، شاید بتوانید به شکل محترمانه به طرف مقابلتان خواسته ها و تمایلاتتان را اعلام کنید. اما با این فکر که «ازدواج می کنیم، بعد تیپش را تغییر می دهم» یا «ازدواج می کنیم بعد از او می خواهم لاغر/چاق شود» و... جلو نروید. بلکه بعد از اعلام خواسته هایتان، در یک بازه زمانی او را زیر نظر داشته باشید تا ببینید که آیا واقعا انگیزه و تلاش برای تغییر دارد یا نه (یعنی برای خودش تغییر کردن و مطلوب تر شدن مهم است یا نه) و آیا در کشش شما نسبت به او تغییری ایجاد شده است یا خیر؟

سوزنتان روی ظاهر گیر نکند

مطلوبیت فیزیکی به سلیقه شخصی شما مربوط می شود اما بنا نیست در آن وسواسی بشوید یا فقط روی یک آیتم دقت کنید (مثلا بگویید قدش فلان قدر باشد، رنگ چشمش خاص باشد و...). جذابیت یک ویژگی ترکیبی است که تیپ و اندام و چهره و البته رفتار و سکنات و شیوه صحبت کردن در آن دخیل است. 

دقت کنید که تمرکز بر روی یک مسئله در انتخاب همسر، سبب نادیده گرفتن برخی آیتم های اساسی می شود و ضریب خطا را بالا می برد.

برای یک انتخاب خوب، نباید انتظار داشت که تمام ایده آل های ما در فردی وجود داشته باشد. اگر حداقل های خود را در فردی یافتید، با مدتی معاشرت و بررسی تناس بها، می توانید تصمیم گیری کنید.

بعد از ازدواج با یک فرد، باید همیشه یادتان باشد که ممکن است در زندگی با اشخاصی زیباتر از او رو به رو شوید. اما تعهد و مسئولیت پذیری یعنی چشم بستن بر هوا و هوس های بعدی و احترام گذاشتن به انتخابی که قبلا داشته اید. بعد از ازدواج، ما دیگر حق داشتن رابطه های موازی نداریم و این بهایی است برای داشتن یک فرد دائم که به ما آرامش و امنیت می دهد و با او می توانیم یک زندگی را بسازیم و فرزند داشته باشیم، می پردازیم.

http://ezdevaj.tebyan.net/

مطالب پیشنهادی:

چرا آمار طلاق در کشور ما بالاست؟

زنگ خطر بالا رفتن سن ازدواج

مهم ترین ملاک های ازدواج موفق

ازدواج موفق

هدف از ازدواج چیست

ازدواج دانشجویی انتخابی مناسب 

انتخاب همسر


.

زندگی مشترک اگر سالم باشد موجب رشد، پیشرفت و شادابی زن و شوهر می شود در غیر این صورت، موجب بروز آسیب های مخرب روانی، اقتصادی و عاطفی برای آن ها می شود. زندگی مشترک سالم دارای 3 اصل مهم «انتخاب سالم»، «ایجاد پی و شالوده مستحکم» و «حفاظت و تلاش برای حفظ زندگی مشترک» و 10 شرط مربوط به این اصول است.

سالم و آگاهانه انتخاب کنید

انتخاب باید آگاهانه، آزادانه و خودخواسته باشد. انتخاب آگاهانه بدین معنی است که از روی آگاهی و سلامت روانی باشد. ممکن است ما به دلیل اختلالات روان شناختی نتوانیم انتخابی بکنیم که نیازهای واقعی ما را برآورده کند. اختلالات روان شناختی می تواند آگاهی ما را مختل کند و مانع از انتخاب های سالم شود. از طرفی فقدان آگاهی می تواند زمینه ساز آسیب های روانی و انتخاب های نادرست برای ما باشد. در نتیجه، آگاهی به معنای داشتن شناخت و دانش و اطلاعات صحیح است. 

انتخاب آزادانه و خودخواسته یعنی این که ما کاملا آزادانه خودمان برای خود انتخاب کنیم و در این انتخاب کاملا آزاد باشیم. آزادی در دو بعد است: «آزادی درونی» و «آزادی بیرونی».

روزهای ابتدایی زندگی مشترک زمانی است که زن و شوهر، نهال رابطه زناشویی را کاشته اند و باید برای نگهداری از این نهال کوچک تمام تلاش خود را بکنند

«آزادی بیرونی» به معنی آزاد بودن از تحمیل افکار و عقاید و انتخاب دیگران برای ما و «آزادی درونی» به معنی آزادی از افکاری است که ما را به اسارت خویش در آورده است. ممکن است پس از چندین جلسه مشاوره به این نتیجه برسید که در زندگی افکاری داشته اید که این افکار آزادی شما را برای انتخاب های سالم گرفته بوده است. در سنت ازدواج پس از شناخت خویش و نیازها و خواسته های طبیعی و به حق خود به خصوص با کمک گرفتن از روان شناس و مشاور ازدواج، می توانید آزادانه تر برای انتخاب همسر خویش تصمیم بگیرید.

دو قدم تا انتخاب مناسب

اولین گام برای یافتن همسر مناسب، توجه به فرد یا افرادی است که بتوانید به آن ها به عنوان همسر آینده خود آگاهانه و آزادانه فکر کنید. شما این افراد را با توجه به معیارهای ذهنی خود انتخاب کرده اید و با فردی ازدواج خواهید کرد که بیشتر از دیگران به ملاک ها و خواسته های شما نزدیک باشد. البته باید بدانید که همسر خوب کسى نیست که تمام شرایط ایده آل را داشته باشد، ولى دارا بودن اکثر شرایط چیزی است که باید به دنبالش باشید. در مقابل خودتان هم به عنوان یک همسر خوب باید بیشتر این شرایط را دارا باشید. هرکس در بررسى و انتخاب همسر، موارد خاصى را که به نظرش مهم تر است برمى گزیند. این شرایط براى همه یکسان نیست و بر اساس خواسته هاى فردى تنظیم و بر آن ها تأکید مى شود. مثلاً دخترى بیشتر به صداقت فرد مقابل توجه مى کند و دختر دیگرى به خانواده او یا فردى به ظاهر توجه ویژه مى کند و دیگرى به دست و دل بازى.

پس معیارهای سالم خود را حفظ و با کمک مشاور پیش از ازدواج، معیارهای ناسالم را شناسایی و آن ها را حذف کنید.

دومین گام، شناخت است و برای به دست آوردن این شناخت به زمان نیاز دارید. در گذشته شناخت خواستگار بیشتر با تحقیقات محلی و پرس و جو کردن از همسایگان و همکاران فرد مورد نظر بود. هرچند معمولا این تحقیقات لازم هستند؛ اما 100درصد قطعی نیست زیرا همسایگان و آشنایان ممکن است ایرادات فرد را نادیده بگیرند یا ممکن است در ایراد گرفتن زیاده روی کنند. بهترین شناخت و بهترین تحقیق و پژوهش درباره فرد مطرح شده، مشخص کردن زمان و گرفتن مهلت و مدتی از او و خانواده اش برای آشنایی بیشتر در جلسات خواستگاری است تا بتوانید درباره بسیاری از نیازها و خواسته ها و افکار و ایده های خود سخن بگویید و وی را بسنجید و بررسی کنید. باید اعلام کنید که ممکن است پس از این زمان مشخص شده و صحبت در جلسات خواستگاری، یکدیگر را مناسب نیابید و از این بابت از شما دچار کدورت یا ناراحتی نشوند. در این مدت تلاش کنید تا هیجانات و احساسات خود را کنترل کنید و با دید باز به بررسی و تفکر درباره شناخت او بپردازید. همچنین تلاش کنید خود را نیز صادقانه به طرف مقابل معرفی کنید و با حذف واقعیت های زندگی تان وی را گمراه نکنید.

خشت ها را درست بچینید

 انتخاب آزادانه و خودخواسته یعنی این که ما کاملا آزادانه خودمان برای خود انتخاب کنیم و در این انتخاب کاملا آزاد باشیم

بنای هر ساختمانی ابتدا با پی ریزی شروع می شود. ساختمان مستحکم، پی و بتن مستحکم و مقاومی دارد. ساختمان زندگی مشترک نیز نیاز شدید به پی ریزی و فنداسیون دارد و در صورتی که این فنداسیون مناسب نباشد، احتمال ریزش آن بنا فراوان است. پی ریزی زندگی مشترک پیش از ازدواج انجام می شود. فرصتی که زن و مرد برای شناخت احساسات و درک خود و یکدیگر دارند و در این زمان به توافق هایی می رسند و متوجه می شوند از خودشان و از طرف مقابل و از ازدواج چه انتظارهایی دارند، خواسته ها و تمایلات خود و دیگری را درک می کنند و خود را برای یک رابطه جدی و بزرگ ترین واقعه زندگی شان آماده می کنند که این نوعی فنداسیون و بتن ریزی در یک رابطه زناشویی است.

تلاش، پایان ندارد

این تصور که با یک انتخاب مناسب همه مراحل داشتن یک زندگی مشترک موفق را پیموده اید، باطل است چراکه پس از ازدواج تغییرات فراوانی در رابطه زن و شوهرها اتفاق می افتد. ممکن است توقعات از یکدیگر افزایش یابد و اگر رابطه آنان فنداسیون مناسبی نداشته باشد، متوجه می شوند آن چه از همسرشان دیده اند با واقعیت متفاوت است. بسیاری از زوج ها پس از ازدواج به کنترل کردن های شدید می پردازند که خود آسیب بسیار زیادی به رابطه آنان می زند و از عشق آنان می کاهد. 

رابطه مانند یک گیاه است. روز اول سرحال و سبز است ولی اگر از آن مراقبت نکنید، آسیب می بیند، قیافه گیاه تغییر می کند و هرگز قیافه مثل روز اول را ندارد. روزهای ابتدایی زندگی مشترک زمانی است که زن و شوهر، نهال رابطه زناشویی را کاشته اند و باید برای نگهداری از این نهال کوچک تمام تلاش خود را بکنند.

بعد از ازدواج، باید دقت کنید، سر مسائل کوچک با هم نزاع نکنید تا حریم ها شکسته و پرده ها دریده نشود زیرا در صورت به وجود آمدن این مشکل، دیگر احساسات مثل روز اول نیست. باید مراقب باشد و توجه داشته باشد، درست مانند اولین ملاقاتتان، تمامی سعی و تلاش خود را به بهترین وضعیت ممکن در جهت برقراری روابط صحیح و مناسب به کار برید. اما وقتی روابط بد شد، باید به طرف مقابل مان فرصت بدهیم، در غیر این صورت وی فرصت اصلاح کردن را پیدا نمی کند، در صورتی که رفتار گذشته وی را مانند تابلویی مقابل وی قرار دهیم، در واقع انگیزه تغییر رفتار را از وی گرفته ایم. پس توصیه می کنم، کیلومترشمار را صفر کنیم و صراحتا به همسرمان بگوییم، به تو فرصت جدیدی می دهم و منتظرم تا تو را به بهترین شکل ممکن ببینم. همسر مغرور و خودخواهی دارم، دهن بین است و به حرف مادرش توجه می کند، با او چگونه برخورد  کنم؟ این مشکل مستلزم یک پروسه زمانی است. افرادی که مغرور و خودخواه هستند و مایلند در زندگی فقط نظرات خودشان پیاده شود، بهتر است بدانند که هر فردی یک آستانه تحملی دارد، در صورتی که آستانه تحمل وی به حداکثر برسد، دیگر تحمل شرایط نامناسب نیز از توان وی خارج است. توصیه من در این مورد این است که وی باید به مشاور مراجعه کند.

مطالب پیشنهادی:

رابطه های قبل از ازدواج و حدو مرز آن 

مهمترین دلایل سرد شدن روابط بین زوجین چیست؟

ازدواج قسمت است یا انتخاب؟

نقش قسمت در ازدواج

چگونه همسر خود را علاقمند نگه دارید؟ 

دلایل رواج ازدواج سفید چیست؟

علل رواج ازدواج سفید در ایران چیست؟ 

مسائل جنسی دختر و پسر

Image result for ‫ارتباط های عاشقانه قبل از ازدواج‬‎


اگر از دختر و پسری که حتی تاریخ ازدواجشان را تعیین کرده‌اند سوال شود: «آیا راجع به مسایل زناشویی با همدیگر صحبت کرده‌اید یا نه؟» در بیشتر موارد می‌گویند: «نه، ما فکر نمی‌کردیم این موضوع مهم باشد» یا می‌گویند: «ما این جور صحبت‌ها را به بعد از ازدواج موکول کرده‌ایم، به‌دلیل اینکه بعد راحت‌تر می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم.»

چنین زوج‌هایی نمی‌دانند اینگونه صحبت‌ها به قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای ازدواج مربوط است، نه بعد از ازدواج. آیا شما هم معتقدید گفت‌وگو راجع به مسایل زناشویی باید به بعد از ازدواج موکول شود؟ آیا بعد از ازدواج برای اینگونه صحبت‌ها دیر نیست؟ اگر بعد از ازدواج همسران متوجه شدند که با یکدیگر در این‌باره توافق ندارند، راه‌حل چیست؟ آیا می‌توانند به‌راحتی در ازدواج خود تجدیدنظر کنند؟

 

کی صحبت کنیم؟

رابطه بین زن و شوهر، با سایر رابطه‌های اجتماعی، دوستی و خانوادگی متفاوت است. این رابطه 4 اصل دارد و وجود مشکلات جدی در هر کدام از این اصول، موثرنبودن تلاش‌های زوج در حل این مشکلات و ناامیدی یا دست از تلاش برداشتن، می‌تواند خطر جدی برای سلامت و آینده رابطه باشد. پایه‌های اصلی رابطه زناشویی عبارت است از: چارچوب (ویژگی‌ها و شرایط مشابه)، علاقه و رابطه عاطفی، داشتن رابطه زناشویی رضایت‌بخش و تعهد و احساس مسوولیت نسبت به یکدیگر.

در دین و فرهنگ‌ ما و بسیاری از فرهنگ‌ها، برقراری رابطه زناشویی قبل از ازدواج، مشروع و پذیرفته نیست. اما برخی می‌پرسند که آیا بدون داشتن چنین تجربه‌ای می‌توان در این حیطه، اطلاعاتی راجع به خودشان و طرف مقابل به‌دست آورد؟

پاسخ این است که قبل از ازدواج لازم است دختران و پسران از طریق مطالعه و گفت‌وگو با افراد واجد صلاحیت، آموزش‌هایی را در مورد رابطه زناشویی ببینند و تا حدودی به ارزیابی نگرش، انتظارها و تمایل خود نسبت به این رابطه بپردازند. در این گفت‌وگوها نکته‌هایی مطرح می‌شود که همسران از طریق آن می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد رابطه زناشویی بعد از ازدواجشان به‌دست آورند.

زمانی که همسران آینده، در مورد بیشتر معیارهای خود، با طرف مقابل به توافق رسیدند، لازم است خجالت را کنار بگذارند و گفتگو‌هایی را با حفظ چارچوب‌های اخلاقی به این مساله اختصاص دهند.

 میزان اشتیاق و تمایل هر فرد به رابطه زناشویی متفاوت است. بعضی افراد اشتیاق بیشتر و بعضی‌ها اشتیاق کمتری برای این رابطه دارند. تمایل به رابطه زناشویی در افراد از روزی چند بار تا سالی یکبار متفاوت است. تفاوت افراد در میزان اشتیاق جنسی هم به دلیل تفاوت‌های جسمی یا هورمونی و هم به علت خصایص روانی افراد است

با توجه به اینکه گفت‌وگو درباره این موضوع آسان نیست یا ممکن است شناخت کافی نسبت به تمایل مزاجی خود نداشته باشند، بهتر است برای این کار از مشاوران خانواده کمک بگیرند و در خصوص این مسایل با هم صحبت کنند.

میزان اشتیاق و تمایل هر فرد به رابطه زناشویی متفاوت است. بعضی افراد اشتیاق بیشتر و بعضی‌ها اشتیاق کمتری برای این رابطه دارند. تمایل به رابطه زناشویی در افراد از روزی چند بار تا سالی یکبار متفاوت است. تفاوت افراد در میزان اشتیاق جنسی هم به دلیل تفاوت‌های جسمی یا هورمونی و هم به علت خصایص روانی افراد است. حال تصور کنید که تمایل جنسی زن یا مرد بسیار بالا و تمایل طرف مقابلش بسیار کم باشد. قطعا این تفاوت، رضایت و سلامت زناشویی چنین زوجی را به خطر می‌اندازد. بنابراین باید انتظارها و سلیقه‌های جنسی خود را با همسر آینده‌تان در میان بگذارید.

 

بعد از ازدواج

درست است که رابطه زناشویی طبیعی و معمول در همه انسان‌ها تقریبا به یک شکل انجام می‌گیرد اما هر فرد انتظارها و سلیقه‌های خاصی دارد. بنابراین بیشتر از گذشته، لازم است زوج‌ها راجع به این رفتار با همدیگر تعامل و گفت‌وگو داشته باشند. مهم این است که زن و شوهر در این انتظارات، توافق داشته باشند. خیلی از همسران به دلیل سلیقه‌های جنسی متفاوت و متضاد، دچار تعارض می‌شوند و تجربه نشان داده است که هرچند این انتظارات تا حدودی قابل اصلاح و تغییر است اما به‌طور کامل تغییر نمی‌کند و زن یا شوهری که انتظاراتش در روابط زناشویی برآورده نشود، ممکن است احساس سرخوردگی کند.

این سرخوردگی نیز احتمالا زمینه‌ساز سردی رابطه یا خطا‌های اخلاقی دیگر خواهد شد. علاوه بر اینها،‌ زن و شوهر باید بعد از ازدواج در مورد حاشیه‌های روابط زناشویی با همدیگر به توافق برسند. منظور از حاشیه روابط، نظر افراد راجع به عوامل زمینه‌ساز مطلوب برای شروع و ادامه رابطه است؛ مانند چگونگی گفت‌وگو‌های عاطفی، نوازش و لمس قبل از رابطه، محل و فضای مطلوب برای برقراری رابطه و... یکی دیگر از مسایل و مشکلات نادیده‌گرفتن بعضی از تعهدات اخلاقی عاطفی و جنسی در زندگی زناشویی، از سوی یک یا هر دو است که می‌تواند باعث بروز اختلاف‌های شدید و بحران‌های غیرقابل جبران در زندگی مشترک بشود. قبل از ازدواج، لازم است که همسران از عقاید مربوط به تعهدات جنسی و اخلاقی همدیگر مطلع شوند.

http://www.tebyan.net/

مطالب پیشنهادی:

دیدارهای نامزدی چطور باشد؟

رفتارهای نادرست دوران نامزدی

عوامل دعوا در نامزدی

فوت و فن های نامــــزد داری!

نامزدتان را تحسین کنید

نکات طلایی ماه اول نامزدی

اصول نامزد داری

هیجان های دوران نامزدی را حفظ کنید

روابط قبل از ازدواج

Image result for ‫ارتباط های عاشقانه قبل از ازدواج‬‎


اصولا رابطه با همسر آینده مفید و بلکه ضروری است،آن هم برای شناخت بیشتر او و بحث درباره ی دیدگاه های طرفین درباره ی زندگی آینده.ولی سوالی که پیش می آید اینست که با چه کسی به عنوان همسر آینده رابطه داشته باشیم و این رابطه چه حدی داشته باشد؟


یکی از مسائل مطرح برای جوانان ،دوستی ها و روابط قبل از ازدواج با فردی است که احتمال می دهند همسر آینده ی آن ها خواهد بود.بحث در این زمینه گسترده است و ما به گوشه ای از آن می پردازیم.


همسر احتمالی آینده کسی است که از جنبه های گوناگون دارای تشابهات مناسب با ما باشد و دارای خصوصیات مثبت و شایسته است.یعنی ما در ابتدا باید ...



یک شناخت زمینه ای درباره ی آن شخص داشته باشیم و سپس احتمال بدهیم که او همسر آینده ی ما خواهد بود و ارتباط با او را برای آشنایی بیشتر برای زندگی آینده آغاز کنیم.این آشنایی اولیه و زمینه ای می تواند در دانشگاه،محیط کار یا خانواده و فامیل صورت گیرد.متاسفانه برخی افراد در کوچه و خیابان و بازار به دنبال همسر دلخواه خود هستند که مناسب نیست و بیشتر با توجه به ظاهر است و در پست های بعدی بدان اشاره خواهد شد.پس برقراری ارتباط با هر جنس مخالفی به بهانه ی اینکه او احتمالا همسر آینده ی من است و رابطه ی ما برای آشنایی بیشتر است منطقی نیست و شما باید از این فرد یک شناخت اولیه داشته باشید و اگر مناسب بود،احتمال بدهید که همسر آینده ی شماست و روابط را در چارچوب صحیح آغاز کنید.


نکته ی دیگر میزان و حدود روابط است که بسیار اهمیت دارد.صحبت کردن و مشاهده ی رفتارهای اجتماعی و فردی طرفین منطقی است ولی برخی رفتارهای احساساتی یا شهوانی و ج-ن-س-ی منطقی به نظر نمی رسد.خودتان توجه کنید،اگر شخصی با دوست(جنس مخالف) خود رابطه ی ج-ن-س-ی داشته باشد ،دو حالت دارد،یا با او ازدواج می کند یا با شخص دیگری ازدواج می کند.اگر با او ازدواج کرد این سوال پیش می آید که از کجا معلوم که همسرم قبلا با شخص دیگری دوست نبوده و رابطه نداشته و سپس دوستیش  با او به هم خورده و به سراغ من آمده؟و سوء ظن هایی که زندگی را تلخ خواهد کرد یا بر باد خواهد داد...و اگر پس از رابطه با دوست،ازدواج با او صورت نگرفت،پس از ازدواج با دیگری احساس خیانت به همسر جدید، روح انسان را می خراشد،خود شما توجه کنید،اگر با دوست خود رابطه ی ج-ن-س-ی داشته باشید و بعدا با شخص دیگری ازدواج کنید،آیا احساس خیانت به همسر و بچه هایتان را نخواهید داشت؟یکی از مشکلات ،احتمال برملا شدن رابطه توسط دوست قبلی نزد همسر فعلی (جهت انتقام،باج گیری،احساسات و...)است که ممکن است خانواده را متلاشی کند،از آن گذشته ممکن است شخصی که با فردی غیر از دوست قبلی خود ازدواج کرده به علت خاطره هایی که با او دارد وسوسه شود و باز با او ارتباط برقرار کند که برای چندین خانواده مشکل ایجاد خواهد کرد...


البته نه تنها رابطه ی ج-ن-س-ی بلکه کلا روابط صمیمانه که بین زن و شوهر معمول است( نه دیگران)،همین نتایج را دارند.


روابط صحیح در چارچوب مشخص برای آشنایی بیشتر برای ازدواج می تواند در دوران خواستگاری، نامزدی و عقد صورت گیرد.


نکته ی پایانی آنکه مواظب باشید هیچ فردی به بهانه ی ازدواج از شما سوء استفاده نکند،داستان های واقعی مثل سوء استفاده ی ج-ن-س-ی یا مالی از شخص و سپس رها کردن او فراوان است.

http://domahboob.persianblog.ir/

مطالب پیشنهادی:

رفتارهای نادرست دوران نامزدی

دیدارهای نامزدی چطور باشد؟

عوامل دعوا در نامزدی

فوت و فن های نامــــزد داری! 

نکات طلایی ماه اول نامزدی

اصول نامزد داری

هیجان های دوران نامزدی را حفظ کنید 

رابطه های قبل از ازدواج و حدو مرز آن


Image result for ‫ارتباط های عاشقانه قبل از ازدواج‬‎


ﺗﺎ ﭼﻨﺪی ﭘﯿﺶ، روال ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﻮد. دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮی ﻛﻪ ﺑﻪ اﺻﻄﻼح دمﺑﺨﺖ ﺑﻮدﻧﺪ و ﻗﺼﺪ ازدواج و ﺗﺸﻜﯿﻞ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻮد از ﻃﺮﯾﻖ واﻟﺪﯾﻦ، اﻗﻮام، آﺷﻨﺎﯾﺎن ﯾﺎ ھﻤﺴﺎﯾﮕﺎن ﺑﻪ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺲ از ﺗﻤﺎﺳﯽ ﺗﻠﻔﻨﯽ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮاده دﺧﺘﺮ و ﻃﺮح ﭼﻨﺪ ﺳﻮال ﻛﻠﯿﺪی در ﻣﻮرد ﺳﻦ، ﺗﺤﺼﯿﻼت، ﻃﺒﻘﻪ ﻓﺮھﻨﮕﯽ، ﻋﻘﺎﯾﺪ و... ﻗﺮار ﺟﻠﺴﻪ اول ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﺪ.



ﻃﯽ ﺟﻠﺴﻪ اول آﺷﻨﺎﯾﯽ ﻛﻪ ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎری ﻧﺎم ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ، دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ را ﻣﯽدﯾﺪﻧﺪ و از ﺗﻮاﻓﻖ اوﻟﯿﻪ ﺑﺎ ﻧﻈﺎرت واﻟﺪﯾﻦ ﻣﺮاﺣﻞ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺿﻮاﺑﻂ ﺧﺎﺻﯽ اﻧﺠﺎم ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ، ﻛﻨﻮﻧﯽ ﻣﺎ ﺗﻌﺪادی از ازدواجھﺎی ﻧﺴﻞ ﺟﻮان ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﻗﺒﻞ از ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎری ﺷﻜﻞ ﻣﯽﮔﯿﺮد و ﺧﯿﻠﯽھﺎ اﯾﻦ ﻧﻮع آﺷﻨﺎﯾﯽ را ﻣﻼﻛﯽ ﺑﺮای اﻧﺘﺨﺎب ھﻤﺴﺮ اﯾﺪهآل ﺧﻮد ﻣﯽداﻧﻨﺪ، اﻣﺎ ﺳﻮال اﯾﻨﺠﺎﺳﺖ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﻗﺒﻞ از ازدواج ﺗﺎ ﭼﻪ ﺣﺪ ﺗﻀﻤﯿﻦﻛﻨﻨﺪه ﯾﻚ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺸﺘﺮک ﻣﻮﻓﻖ ﺧﻮاھﺪ ﺑﻮد و ﭼﻪ ﺣﺪ و ﻣﺮزھﺎﯾﯽ ﺑﺎﯾﺪ در آن رﻋﺎﯾﺖ ﺷﻮد؟


 

● ازدواج در ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﯽﮔﯿﺮد: آﺷﻨﺎﯾﯽ، ﻧﺎﻣﺰدی و ﻋﻘﺪ.

Image result for ‫ارتباط های عاشقانه قبل از ازدواج‬‎


ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻤﻮل و ﺳﻨﺘﯽ آﺷﻨﺎﯾﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎری آﻏﺎز ﻣﯽﺷﻮد. در اﯾﻦ روش ﭘﺪر، ﻣﺎدر ﯾﺎ ﺧﻮاھﺮﭘﺴﺮی ﻛﻪ ﻗﺼﺪ ازدواج دارد ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ، اﺧﻼﻗﯽ، ﻓﺮھﻨﮕﯽ، ﻣﺬھﺒﯽ و... دﺧﺘﺮی را اﻧﺘﺨﺎب ﻣﯽﻛﻨﻨﺪ. اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ اﻧﺘﺨﺎب ﺑﺎ ﻧﻈﺮ و ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﭘﺴﺮ ھﻤﺮاه اﺳﺖ و اﻏﻠﺐ اﯾﻦ ﻧﻮع ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎریھﺎ ﺑﻪ ازدواﺟﯽ ﻣﻮﻓﻖ ﺧﺘﻢ ﻣﯽﺷﻮد.



● آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﯽﺿﺎﺑﻄﻪ، راﺑﻄﻪای ﺑﯽﺳﻤﺖ و ﺳﻮ

ﺣﺎﻻ اﮔﺮ اﯾﻦ آﺷﻨﺎﯾﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﺧﻮد ﭘﺴﺮ ﯾﺎ دﺧﺘﺮ، ﻗﺒﻞ از ﻣﺮاﺳﻢ ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎری ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد ﻧﻪﺗﻨﮫﺎ ﺻﺤﯿﺢ و ﭘﺴﻨﺪﯾﺪه ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ در اﻏﻠﺐ ﻣﻮارد ﻣﻔﯿﺪ و ﻣﻮﻓﻖ ھﻢ ﻧﺨﻮاھﺪ ﺑﻮد.

آﺷﻨﺎﯾﯽ ﻗﺒﻞ از ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎری راﺑﻄﻪای ﺑﺪون ﺗﻌﮫﺪ، ﺳﻄﺤﯽ، ﻇﺎھﺮی و ﺑﺪون ﺳﻤﺖ و ﺳﻮ اﺳﺖ. ﺣﺎﻛﻢ در اﯾﻦ ﻧﻮع آﺷﻨﺎﯾﯽھﺎ اﻏﻠﺐ روﯾﺎﯾﯽ، ﻓﺎﻧﺘﺰی و ﺑﺮاﺳﺎس اﺣﺴﺎﺳﺎت و ھﯿﺠﺎﻧﺎت ﻋﺎﻃﻔﯽ دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺷﻜﻞ ﻣﯽﮔﯿﺮد و ھﺮﭼﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮای دو ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻒ دﻟﻨﺸﯿﻦ و ﺷﯿﺮﯾﻦ اﺳﺖ، اﻣﺎ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ واﻗﻌﯿﺖ ﻧﺒﻮده و ﻛﺎذب اﺳﺖ. در اﯾﻦ رواﺑﻂ، ﻋﺸﻘﯽ ﻣﺠﺎزی ﺣﻜﻤﻔﺮﻣﺎﺳﺖ ﻛﻪ واﻗﻌﯿﺖ ﺧﺎرﺟﯽ ﻧﺪارد.

در اﯾﻦ ﻧﻮع آﺷﻨﺎﯾﯽھﺎ اﻏﻠﺐ ﭘﺴﺮھﺎ ﻗﺼﺪ ازدواج ﻧﺪاﺷﺘﻪ و ﻣﻌﻤﻮﻻ از دادن ﺗﻌﮫﺪ ازدواج ﻃﻔﺮه ﻣﯽروﻧﺪ. اﯾﻦ اﻓﺮاد ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﻛﺎﻣﺮواﯾﯽ ﺧﻮد ھﺴﺘﻨﺪ و ﺑﺮای رﺳﯿﺪن ﺑﻪ آن آﺷﻨﺎﯾﯽ را ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻛﺮده و ﻧﻤﯽﮔﺬارﻧﺪ راﺑﻄﻪ از آﺷﻨﺎﯾﯽ ﻓﺮاﺗﺮ رود. اﮔﺮ اﯾﻦ ﻧﻮع آﺷﻨﺎﯾﯽھﺎ ﺑﻪ ازدواج ﺧﺘﻢ ﺷﻮد اﻏﻠﺐ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮده و ﺑﺎ ﻃﻼق ﺑﻪ ﺷﻜﺴﺖ ﻣﻨﺘﮫﯽ ﻣﯽﺷﻮد.


 

● آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺿﺎﺑﻄﻪ، دوران ﺷﻨﺎﺧﺖ اوﻟﯿﻪ


ﭘﺲ از ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎری، دوران آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺷﺮوع ﻣﯽﺷﻮد. اﯾﻦ دوران ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﮫﺸﺘﯽ، ﻧﺒﺎﯾﺪ از ﺳﻪ ﯾﺎ ﭼﮫﺎر ﺟﻠﺴﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻃﻮل اﻧﺠﺎﻣﺪ. ﻃﯽ اﯾﻦ ﺟﻠﺴﺎت دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ و ﺧﺎﻧﻮادهھﺎﯾﺸﺎن ﺗﺎ ﺣﺪودی ﺑﺎ ﻻﯾﻪھﺎی ﺳﻄﺤﯽ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ آﺷﻨﺎ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﻧﻮﻋﯽ ﺷﻨﺎﺧﺖ اوﻟﯿﻪ و ﭘﯿﺶزﻣﯿﻨﻪ دوران ﻧﺎﻣﺰدی اﺳﺖ. اﯾﻦ دوران اﮔﺮﭼﻪ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ازدواج ﺷﺮوع ﻣﯽﺷﻮد اﻣﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻛﻪ اﻟﺰاﻣﺎ ﺑﻪ وﻋﺪه ازدواج و ﻧﺎﻣﺰدی ﺧﺘﻢ ﺷﻮد.


ﭼﺮاﻛﻪ ﮔﺎھﯽ در ھﻤﯿﻦ ﭼﻨﺪ ﺟﻠﺴﻪ ﺧﺎﻧﻮادهھﺎ ﭘﯽ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﯾﻘﯽ ﺑﺮده و ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ اداﻣﻪ اﯾﻦ راﺑﻄﻪ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﯿﻦ دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺑﺎﯾﺪ ارﺗﺒﺎﻃﯽ ھﺪﻓﺪار و ﺑﺎ اﻃﻼع ﺧﺎﻧﻮادهھﺎ ﺑﺎﺷﺪ. ﻃﺒﻖ اﺣﻜﺎم ﺷﺮﻋﯽ دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ در اﯾﻦ دوران ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮای ﯾﻜﺒﺎر ﺑﺪون ﺣﺠﺎب ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻣﺸﺎھﺪه اﻧﺪام و ﻇﻮاھﺮ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺗﺎ ﻧﺪاﺷﺘﻦ آﮔﺎھﯽ در اﯾﻦ ﻣﻮرد، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ زوﺟﯿﻦ در آﯾﻨﺪه ﻧﺸﻮد.


ﺷﻨﺎﺧﺖھﺎی ﻋﻤﯿﻘﯽ ﻛﻪ در دوران ﻧﺎﻣﺰدی ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺮای دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ اﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ و اﻣﻜﺎن را ﻓﺮاھﻢ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻛﻪ اﮔﺮ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﺒﻮد ﺗﻔﺎھﻢ ﯾﺎ ﺗﻀﺎدی در ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻗﺒﻞ از وﻗﻮع ﻋﻘﺪ و وارد ﺷﺪن ﻧﺎم آﻧﮫﺎ در ﺷﻨﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ، وﻋﺪه ازدواج را ﻣﻨﺘﻔﯽ ﻛﻨﻨﺪ.

Image result for ‫ارتباط های عاشقانه قبل از ازدواج‬‎

● ﻧﺎﻣﺰدی، آﺷﻨﺎﯾﯽ را ﻋﻤﯿﻖﺗﺮ ﻣﯽﻛﻨﺪ


زﻣﺎﻧﯽ ﻛﻪ دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ در ﭼﺎرﭼﻮب ﺧﺎﻧﻮاده ﻗﺪری ﺑﺎھﻢ آﺷﻨﺎ و ﻣﺼﻤﻢ ﺑﻪ ازدواج ﺷﺪﻧﺪ دوران ﻧﺎﻣﺰدی ﺷﺮوع ﻣﯽﺷﻮد. دوران ﻧﺎﻣﺰدی ﺑﺎ وﻋﺪه ازدواج ﺷﺮوع و ﺑﺎ ﻋﻘﺪ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎن ﻣﯽرﺳﺪ و ﺣﺪاﻗﻞ ﺧﺎﻧﻮاده دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ از آن آﮔﺎه ھﺴﺘﻨﺪ. در اﯾﻦ دوران ﺗﻌﮫﺪ اﻓﺮاد ﺑﻪ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ زﯾﺎدﺗﺮ، ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮ و ﺷﻨﺎﺧﺖھﺎ ﻋﻤﯿﻖﺗﺮ ﺷﺪه و اﻓﺮاد ﺧﺎﻧﻮاده، ﻓﺎﻣﯿﻞ و دوﺳﺘﺎن در اﯾﻦ راﺑﻄﻪ وارد ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.


در اﯾﻦ دوره ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ ﺑﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪای از زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺸﺘﺮک و آﯾﻨﺪه ﺧﻮد روﺑﻪرو ﺷﻮﯾﻢ و درﺳﺘﯽ و ﻧﺎدرﺳﺘﯽ ﺗﺼﻮرات و ذھﻨﯿﺎت ﺧﻮد را از ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ اﺻﻼح ﻛﻨﯿﻢ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﭼﮫﺎر ﺗﺎ ﺷﺶ ﻣﺎه ﻓﺮﺻﺖ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ اﺳﺖ ﻛﻪ دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ و ﺧﺎﻧﻮادهھﺎﯾﺸﺎن ﺑﺎھﻢ آﺷﻨﺎ ﺷﻮﻧﺪ.


اﯾﻦ دوران ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺷﻮد، ﭼﺮاﻛﻪ ﯾﺎ ﻣﻮﺟﺐ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻛﺎذب و ﻏﯿﺮﻣﻨﻄﻘﯽ ﺷﺪه، ﯾﺎ اﻏﻠﺐ ﻣﻮﺟﺐ دﻟﺰدﮔﯽ ﻣﯽﮔﺮدد ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﮔﺮ ﺧﺎﻧﻮادهھﺎ در اﯾﻦ ﻣﺪت ﺷﺶ ﻣﺎه ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﯾﺪ ﮐﻪ ﻧﻈﺮھﺎ و اﻋﺘﻘﺎداﺗﺸﺎن از ھﻢ دور اﺳﺖ ﺑﺎﯾﺪ ھﺮﭼﻪ زودﺗﺮ ﻗﺒﻞ از ھﺮﮔﻮﻧﻪ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﺑﯿﻦ دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺑﻪ اﯾﻦ دوران ﺧﺎﺗﻤﻪ دھﻨﺪ.


ﺑﺮﺧﯽ اﻓﺮاد ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﻛﻪ ﺷﺶ ﻣﺎه ﻓﺮﺻﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﻛﻮﺗﺎھﯽ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺷﺨﺼﯿﺖ واﻗﻌﯽ اﻣﺎ روانﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ: ﭼﻪ ﺗﻀﻤﯿﻨﯽ وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﭘﺲ از ﯾﻚ ﺳﺎل ﯾﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻃﺮﻓﯿﻦ از ھﻢ ﻛﺎﻣﻞ ﺷﻮد. ﮔﺎھﯽ ﮔﺬر زﻣﺎن ﭼﯿﺰی را ﻋﻮض ﻧﻜﺮده و ﻓﻘﻂ واﺑﺴﺘﮕﯽ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﻛﺎذب ﺑﻪ وﺟﻮد ﻣﯽآورد. ﻧﻮﻋﯽواﺑﺴﺘﮕﯽ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﻀﺎدھﺎ و ﺗﻔﺎوتھﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ دو ﻃﺮف ﺧﻮاھﺪ ﺷﺪ.


● ﺗﺮس از ﻧﺎﻣﺰدی ﻣﻤﻨﻮع


ﺑﺮﺧﯽ ﺧﺎﻧﻮادهھﺎ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻋﻘﯿﺪه ﻛﻪ ﭼﻮن ﻧﺎﻣﺰدی رﺳﻤﯿﺖ ﻧﺪارد و ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﭘﺴﺮ، دﺧﺘﺮ را رھﺎ ﻛﻨﺪ ﯾﺎ اﺳﻢ روی دﺧﺘﺮ ﺑﻤﺎﻧﺪ، دوران ﻧﺎﻣﺰدی را ﺑﻪ ﺑﻌﺪ از ﻋﻘﺪ رﺳﻤﯽ ﻣﻮﻛﻮل ﻛﺮده و اﯾﻦ دوران را درﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﯿﻦ ﻋﻘﺪ و ﻋﺮوﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯽدھﻨﺪ، اﻣﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻛﻪ در دوره آﺷﻨﺎﯾﯽ، ﻧﺎﻣﺰدی ﯾﺎ ﻋﻘﺪ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽآﯾﺪ ﺑﺎ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮده و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮای داﺷﺘﻦ ﯾﻚ ازدواج ﻣﻮﻓﻖ ھﺮﻛﺪام از اﯾﻦ ﻣﺮاﺣﻞ را در ﻣﺪت زﻣﺎن ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﺪه ﻃﯽ ﻛﺮد.


در واﻗﻊ ﺷﻨﺎﺧﺖھﺎی ﻋﻤﯿﻘﯽ ﻛﻪ در دوران ﻧﺎﻣﺰدی ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺮای دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ اﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ و اﻣﻜﺎن را ﻓﺮاھﻢ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻛﻪ اﮔﺮ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﺒﻮد ﺗﻔﺎھﻢ ﯾﺎ ﺗﻀﺎدی در ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻗﺒﻞ از وﻗﻮع ﻋﻘﺪ و وارد ﺷﺪن ﻧﺎم آﻧﮫﺎ در ﺷﻨﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ، وﻋﺪه ازدواج را ﻣﻨﺘﻔﯽ ﻛﻨﻨﺪ. ﻧﺎﻣﺰدی ﯾﻚ ﻓﺮﺻﺖ اﺳﺖ و ﻧﺒﺎﯾﺪ از اﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﺗﺮﺳﯿﺪ. ھﺰﯾﻨﻪھﺎی ﻋﺎﻃﻔﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﺪاﯾﯽ در ﻧﺎﻣﺰدی ﺑﺴﯿﺎر ﻛﻤﺘﺮ از ﺟﺪاﯾﯽ ﭘﺲ از ﻋﻘﺪ اﺳﺖ.


● ﺣﺪود ﻧﻈﺎرت در دوران ﻧﺎﻣﺰدی


دوران ﻧﺎﻣﺰدی ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻧﻈﺎرت ھﻤﺎن اﻓﺮادی ﻛﻪ از ﻧﺎﻣﺰدی ﺑﺎﺧﺒﺮﻧﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﭘﺪر و ﻣﺎدر دو ﻃﺮف ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد. ﻣﮫﻢﺗﺮﯾﻦ ﺣﺮﯾﻢ ﻧﺎﻣﺰدی راﺑﻄﻪ ﺟﻨﺴﯽ اﺳﺖ ﻛﻪ اﮔﺮ ﺑﺮﻗﺮار ﺷﻮد ﻓﻀﺎی ﻧﺎﻣﺰدی از ﺣﺎﻟﺖ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺧﺎرج و ﺟﺪاﯾﯽ ﺳﺨﺖ ﻣﯽﺷﻮد. در اﯾﻦ دوران ﻧﺒﺎﯾﺪ ھﯿﭻﮔﻮﻧﻪ ارﺗﺒﺎط ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ و ﭘﻨﮫﺎﻧﯽ ﺑﺮﻗﺮار ﺷﻮد. در دوران ﻧﺎﻣﺰدی دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ و ﺑﺎ ﺗﻮاﻓﻖ ﺧﺎﻧﻮادهھﺎ ﺑﺎ ﺣﻔﻆ ادب و ﻣﺮاﻋﺎت ارزشھﺎی اﺧﻼﻗﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮادهھﺎی ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ رﻓﺖ و آﻣﺪ ﻛﺮده و در ﺣﺪ و ﻣﺮز ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺑﺎ ھﻢ ﺻﺤﺒﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﺑﯿﺮون ﺑﺮوﻧﺪ ﺗﺎ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ را

ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ. در اﯾﻦ دوران ﺑﻪ ﺟﺎی اﯾﺠﺎد رواﺑﻂ اﺣﺴﺎﺳﯽ و ھﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻼکھﺎی اﺻﻠﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﭘﺮداﺧﺖ و از ﻧﻈﺮات ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ ﺑﺎﺧﺒﺮ ﺷﺪ.


● از ﻣﺸﺎور ازدواج ﻛﻤﻚ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ

ﻣﺸﺎوره ﺑﺎ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن دﯾﻨﯽ، دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ را ﺑﻪ وﻇﺎﯾﻒ ﺷﺮﻋﯽ ﺧﻮد در ﻗﺒﺎل ھﻤﺴﺮ و ﻓﺮزﻧﺪ در ﻃﻮل زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺸﺘﺮک آﮔﺎه ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﺷﺮﻛﺖ در ﻛﻼسھﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ازدواج ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ زوﺟﯿﻦ را در ﺑﺮﻗﺮاری ﯾﻚ ارﺗﺒﺎط ﻋﺎﻃﻔﯽ و رواﺑﻂ ﺻﺤﯿﺢ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ ھﺪاﯾﺖ ﻛﻨﺪ.


ﮔﻔﺖوﮔﻮ در ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻣﯿﺰان ﺗﻤﺎﯾﻼت ﺟﻨﺴﯽ در دوران ﻧﺎﻣﺰدی ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﺟﻨﺴﯽ ﭘﺲ از ازدواج ﻧﻪﺗﻨﮫﺎ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻼک درﺳﺘﯽ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﺗﻤﺎﯾﻼت ﻧﺨﻮاھﺪ ﺑﻮد. دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮی ﻛﻪ ھﻨﻮز وارد زﻧﺪﮔﯽ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ ﻧﺸﺪهاﻧﺪ و ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻛﺎﻣﻠﯽ از ﺗﻤﺎﯾﻼت ﺟﺴﻤﯽ، ﺟﻨﺴﯽ و ﻋﺎﻃﻔﯽ ﺧﻮد ﻧﺪارﻧﺪ، ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ در ﻣﻮرد ﻣﯿﺰان ﯾﺎ ﺷﺪت اﯾﻦ ﻧﻮع ﺗﻤﺎﯾﻼت ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﻛﻨﻨﺪ. در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻛﻼسھﺎی آﻣﻮزﺷﯽ و ﻣﺸﺎوران ﺧﺎﻧﻮاده ﻛﺎرﺳﺎز ﺧﻮاھﺪ ﺑﻮد.

http://www.delgarm.com/

مطالب پیشنهادی:

نشانه های پسران عاشق چیست؟ 

شش اشتباه رایج در دوران نامزدی 

دوران نامزدی و رابطه جنسی

ازدواج مهارت می خواهد!

باورهای منطقی در مورد انتخاب همسر 

دوستی ها و روابط قبل از ازدواج

دیدارهای نامزدی چطور باشد؟

خطرات تاتو

Image result for ‫تاتو و سلامت‬‎


در اینجا نکاتی را گوشزد خواهیم کرد که باید پس از انجام تاتو از آن ها پرهیز کنید.


بعد از انجام تاتو از این کارها بپرهیزید

انتخاب تاتو کار ماهر و معتبر، نخستین گامی است که باید برای انجام تاتو بردارید. اما نکته ی مهم تر آن است که پس از انجام تاتو از آن مراقبت کنید. در اینجا نکاتی را گوشزد خواهیم کرد که باید پس از انجام تاتو از آن ها پرهیز کنید.


از خیساندن تاتو خودداری کنید. تا زمانی که محل تاتوی شما کاملن بهبود نیافته است، از شنا کردن در استخر و دریا، و حتا از وان حمام بپرهیزید. دو دلیل برای این کار وجود دارد؛ نخست اینکه قرار دادن تاتو در معرض آب ممکن است باعث خروج جوهر از زیر پوست شود و طرح تاتو کاملن از بین برود. دوم اینکه ممکن است آب استخر یا دریا حاوی آلودگی، باکتری و مواد شیمیایی باشد و باعث شود که محل تاتو عفونی گردد.


تاتوی تازه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. آفتاب بدترین دشمن تاتوی تازه است. پرتوهای خطرناک خورشید ممکن است باعث تاول زدن و سفید شدن محل تاتو شوند. به همین دلیل، بهتر است که محل تاتو را به مدت سه تا چهار هفته از پرتو مستقیم خورشید، دور نگه دارید.


محل تاتو را نخارانید. وقتی محل تاتو رو به بهبود است، دچار خارش خواهید شد. این فرایندی طبیعی است و باید اجازه دهید که به خودی خود، خوب شود. پس هرگز محل را نخارانید چرا که ممکن است باعث ایجاد فرو رفتگی و یا لکه در پوستتان شود.


از پوشیدن لباس های تنگ بپرهیزید. خصوصن در روزهای اول، از پوشیدن لباس های تنگ  خودداری کنید. وقتی که محل تاتو رو به بهبودی است، جوهر اضافی و مواد دیگر از محل ترشح می شوند. با پوشیدن لباس تنگ، امکان دارد لباس به محل بچسبد و اوضاع تاول ها را وخیم تر کند.


منبع:  www.wikihow.com

مطالب پیشنهادی:

پاک کردن تاتو



Image result for ‫تاتو و سلامت‬‎


دکتر سید علیرضا میراسماعیلی، متخصص پوست و عضو هیات درمان بیمارستان رازی:


 به نوع رنگی که در تاتو به کار رفته است بستگی دارد. اگر رنگدانه‌ها به رنگ مشکی، آبی و سرمه‌ای باشند، رنگی که استفاده می‌شود طبیعی‌باشد و کار تاتو غیرحرفه‌ای انجام شده باشد به لیزر پاسخ بهتری می‌دهد اما هرچه از این 3 ویژگی دور شویم یعنی تاتو به شکل حرفه‌ای و عمقی انجام شده باشد، تاتوی جدید روی تاتوی قبلی کار شود یا از رنگ‌های زرد، نارنجی و... استفاده شده باشد، از بین بردن آنها با لیزر سخت‌تر است و معمولا به درمان پاسخ نمی‌دهد. به همین دلیل در جلسه اول، لیزر برای افرادی که تاتو دارند و می‌خواهند آن را پاک کنند تست می‌شود تا ببینیم آیا به لیزر جواب می‌دهد یا نه.

مطالب پیشنهادی:

تاتو و سلامت پوست

Image result for ‫تاتو و سلامت‬‎


یک تحقیق جدید هشدار می دهد که تاتو می تواند شما را در خطر ابتلا به بیماری های پوستی دراز مدت قرار دهد.


تاتو  سلامت پوست را تهدید می‌کند

محققان گزارش داده اند: تاتو می تواند سلامت پوست را تهدید کند.


یک تحقیق جدید هشدار می دهد که تاتو می تواند شما را در خطر ابتلا به بیماری های پوستی دراز مدت قرار دهد.


محقق ارشد دکتر ماری لجر، استادیار در بخش پوست در مرکز پزشکی NYU Langone در شهر نیویورک می گوید: "ما در معرض هشدار های جدی درباره ی مشکلات مزمن ناشی از خالکوبی و تاتو هستیم."


وی ادامه می دهد: "با توجه به رشد محبوبیت تاتو، پزشکان، مقامات بهداشت عمومی و مصرف کنندگان باید در مورد خطرات ناشی از آن آگاهی داشته باشند."


در این تحقیق، محققان حدود 300 بزرگسال نیویورکی دارای تاتو از سنین 18 تا 69 سال را مورد بررسی قرار دادند. بیشتر آن ها بیش از 5 تاتو نداشتند. و در 67 درصد موارد، بازو محبوب ترین جا برای تاتو بود.

Image result for ‫تاتو و سلامت‬‎

تا 6 درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق، برخی انواع بثورات پوستی، عفونت، خارش شدید و یا تورم را بعد از تاتو تجربه کرده بودند که در برخی موارد تا چهار ماه باقی مانده بود. طبق تحقیقات به عمل آمده، در برخی شرایط حتا تا سال ها اثراتش بر جا بود.


دکتر لجر می گوید: "برخی از مشکلات پوستی مرتبط با تاتو را می توان با استفاده از داروهای ضد التهابی استروئیدی درمان کرد. اما باقی آن ها نیازمند جراحی با لیزر هستند."


او در پایان می گوید : "جوهر مورد استفاده در تاتو استاندارد نیست و یا به درستی تنظیم نشده است."


این تحقیق در 27 می امسال در ژورنال Contact Dermatitis به چاپ رسید.


حدودن از هر پنج آمریکایی، یک نفر حداقل یک تاتو روی بدنش دارد.


مطالب پیشنهادی:

تاتوی ابرو

ده رفتار آزاردهنده آقایان و خانمها

اشنایی با ایدز، HIV/AIDs

میکرودرم ابریژن واقعا پوست را جوان می کند؟ 

تقویت کننده مژه 

گالری عکس های تاتو 

تاتوی ابرو

Image result for ‫تاتوابرو‬‎


ابرو یکی از اجزای اصلی صورت است و علاوه بر زیبایی، وظایف دیگری هم دارد مثلا در بیان احساسات و ارتباط برقرار کردن با افراد نقش بسزایی دارد. علاوه بر آن از ورود عرق صورت به چشم‌ها و تابش نورآفتاب جلوگیری می‌کند. در صورتی که ابروها آسیب ببینند دوره‌ترمیم و رشد موها در ابرو بسیار کندتر از موهاست و مدت‌ها طول می‌کشد تا صدمات به وجود آمده جبران شوند به همین دلیل افراد سریع به دنبال درمان دارویی یا کاشت ابرو می‌روند تا نقص به وجود آمده را بپوشانند.


از دست رفتن ابرو در افراد علت‌های مختلفی دارد:


- در بعضی افراد به صورت مادرزادی رشد ابرو صورت نمی‌گیرد.


- بیماری‌های پوستی موضعی در ابرو باعث ریزش آن می‌شود.


- بر اثر صدمات وارد شده به ابرو و بر اثر سانحه ممکن است قسمتی از آن از بین برود.


- مرتب کردن ابرو در خانم‌ها به صورت مکرر ریشه ابروها را نازک می‌کند و به آن آسیب می رساند و بعد از مدتی به طور دائم از بین می‌روند.


- برای درمان بعضی بیماری‌ها از روش‌هایی استفاده می‌کنند مانند شیمی درمانی، اشعه و… که موجب ریزش ابروها می‌شود.


- افرادی هم به دلیل استرس بیش از حد یا وسواس مدام مشغول کندن ابروهای شان هستند که باعث از بین رفتن ابروها می‌شود.


- یکسری مشکلات هورمونی هم هستند که موجب ریزش ابروها می‌شود.


در بعضی موارد فوق کاشت ابرو فایده‌ای نداشته و قبل از آن باید به فکر درمان آن بوده و بعد کاشت صورت بگیرد. مثلا در افرادی که به دلیل استرس یا وسواس ابروهای شان را می‌کنند، پس کاشت ابرو فایده‌ای نداشته و بعد از کاشت هم به این کار ادامه می‌دهند. پس بهتر است قبل از کاشت، مشکل حل شود و بعد کاشت صورت بگیرد.


همین طور افرادی که ابروهای نازک دارند یا می‌خواهند به ابروهای شان قوس دهند، برای کاشت ابرو مناسب نیستند و بهتر است که انجام نشود.


در کل برای افرادی کاشت ابرو انجام می‌شود که یا کلا ابرو ندارند یا قسمتی از ابروی خود را از دست داده‌اند.


معمولا خانم‌هایی که ابرو ندارند یا قسمتی از آن را از دست داده‌اند راه حل اولی که انتخاب می‌کنند، تاتو است.


بعد از تاتو دو حالت پیش می‌آید:


1- افرادی که از همه نظر از تاتوی خود راضی هستند و حالا تصمیم به کاشت ابرو روی آن دارند.


2- افرادی هم هستند که از تاتوی انجام داده ناراضی هستند و قصد دارند آن را کلا پاک کنند و سپس کاشت انجام دهند.


وقتی کاشت ابرو انجام می‌شود، تراکم موهای کاشته شده با ابروهای طبیعی متفاوت و کم تراکم‌تر است. وجود تاتو زیر آن به این موضوع کمک کرده و نتیجه بهتری حاصل شده و نقایص آن به چشم نمی آید و جای خالی را پر می‌کند.


برای افرادی که قصد پاک کردن تاتو را دارند برای پاک کردن آن با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و ممکن است تاتو پاک نشود یا رنگ آن باقی بماند. بهتر است با تاتوی انجام داده سازگاری داشته باشند و اگر قصد کاشت دارند روی همان تاتو کاشت انجام دهند.


مطالب پیشنهادی:

ده رفتار آزاردهنده آقایان و خانمها

اشنایی با ایدز، HIV/AIDs

میکرودرم ابریژن واقعا پوست را جوان می کند؟ 

تقویت کننده مژه 

گالری عکس های تاتو 


چاقی و پیش گیری





t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/



دکتر حسین دلشاد فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم و رییس مرکز تحقیقات پیش گیری و چاقی پژوهشکده غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری دانا(داناخبر)، به تشریح چاقی و عوامل مستعد کننده آن پرداخت. 





مهم ترین معضل بهداشتی جوامع امروزی و کشور ما چیست؟


یکی از معضلات بهداشتی در جوامع امروزی و کشورهای صنعتی که کشور ما را نیز درگیر کرده است «اضافه وزن و چاقی» است. آمارها در دنیا نشان می دهد که افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی در اکثر کشورهای صنعتی دنیا از دهه 1980 میلادی به بعد رو به افزایش بوده است به گونه ای که در حال حاضر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود 360 الی 400 میلیون نفر در دنیا مبتلا به چاقی هستند. در ایران نیز آمارها نشان می دهد تقریبا بیش از 50 درصد افراد بالای 18 سال دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند.


چاقی چیست و به چه افراد چاق گفته می شود؟


شخصی که دچار افزایش وزن می شود در حقیقت ترکیب چربی بدن وی افزایش پیدا کرده است. بدن هر فرد از ترکیبات مختلفی از قبیل بافت های چربی، عضلانی و اسکلتی و ارگان های داخلی تشکیل شده است، که هر کدام از این بافت ها و ارگان ها یک درصدی از کل وزن بدن افراد را شامل می شوند. چربی حدود 16 تا 20 درصد کل وزن بدن افراد را تشکیل می دهد. که اگر این میزان در آقایان بیش از 22 درصد و در خانم ها بیش از 28 درصد افزایش پیدا کند می گویند فرد دچار اضافه وزن و چاقی شده است.


برای سنجش وزن و چاقی از چه معیاری در کشور ما استفاده می شود؟


اندازه گیری اجزای مختلف بدن به خصوص چربی نیاز به این دارد که ما از وسایل بسیار دقیق استفاده کنیم که این مساله به تجهیزات بسیار پیشرفته ای نیاز دارد، که اکثرا استفاده از آن ها مقرون به صرفه نیست. ساده ترین روشی که ما در کلینیک بالین برای ارزیابی وزن و چاقی از آن استفاده می کنیم، وزن فرد به کیلوگرم، تقسیم بر قد بر اساس متر مربع قد او است که به این فرمول شاخص توده بدن گفته می شود. این شاخص در افراد بالاتر از 18 سال در خانم ها حداقل 18.5 تا 25 و در آقایان حداقل 20 تا 25 است ولی در مجموع نمایه توده بدنی که اصطلاحا با آن (BMI) گفته می شود بین 20 تا 25 است، که در این حالت گفته می شود فرد دارای وزن طبیعی است و اگر این میزان بین اعداد 25 تا 30 باشد فرد دچار اصافه وزن است باشد بیش از 30 مرز چاقی است به طور کلی می توان گفت حدود 25 الی 30 درصد ایرانیان دچار اضافه وزن هستند و حدود 20 تا 25 درصد نیز در مرز چاقی قرار دارند. هستند.



-مهم ترین علت بروز چاقی چیست؟


مهم ترین و ساده ترین علت بروز چاقی این است که میزان کالری که از مصرف غذا دریافت می کنیم با میزان کالری که از طریق فعالیت جسمی می سوزانیم با هم در تعادل نباشد. اگر این تعادل بر هم بخورد ما به سمت اضافه وزن و چاقی و یا کاهش وزن پیش می رویم. افراد انرژی و کالری مورد نیاز خود را از طریق مصرف مواد غذایی مختلف بدست می آورند که باید معادل این انرژی دریافتی، انرژی بسوزانند تا تعادل انرژی در بدن حفظ شود که اگر این تعادل برهم بخورد، این افزایش کالری به صورت چربی در بدن ذخیره می شود و در غالب چاقی بروز پیدا می کند.


-چه عواملی در بروز و یا تشدید ابتلا به چاقی تاثیرگذار هستند؟


علت چاقی بسیار پیچیده است.عوامل ژنتیکی، محیطی، اقتصادی، روانی، اجتماعی، آلودگی ها و آلاینده های محیطی همه دست به دست هم می دهند تا فردی که از نظر ژنتیکی استعداد چاقی دارد به سمت اضافه وزن و چاقی سوق داده شود. یکسری از این عوامل قابل تعدیل هستند و می توان آن را کنترل کرد اما برخی دیگر غیرقابل کنترل هستند ولی می توان عوامل مساعد کننده محیطی را کنترل کرد که مانع بروز چاقی درافراد مستعد شد. به عبارت دیگر اگر فردی ژن مستعد کننده چاقی را داشته باشد این ژن به تنهایی خود را بروز نمی دهد بلکه در زمینه یکسری عوامل مستعد کننده محیطی است که ژن فعال می شود و فرد به سمت چاقی سوق پیدا می کند. می توان گفت 50 درصد عامل بروز چاقی، ژنتیکی و 50 درصد دیگر عوامل محیطی است.


-مهم ترین عوامل محیطی که در ابتلا به چاقی نقش دارند چیست؟


دو مولفه بسیار مهم از قبیل نحوه مصرف غذا و تحرک، که تعیین کننده رفتار ما در جامعه هستند نقش بسزایی در چاقی دارند. یکی از رفتارهای نادرست تغذیه ای، عادت داشتن به پرخوری است که متاسفانه بسیاری از والدین دوست دارند فرزندانی توپول داشته باشند. بنابراین پرخوری را به فرزندان خود می آموزند و این رفتار جزوی از رفتار آن ها می شود. غافل از اینکه ترویج این رفتار غلط در کودکی زمینه ابتلا به چاقی را در بزرگسالی منجر می شود. 



-مهم ترین نکته ای که باید در هنگام صرف غذا به آن دقت شود چیست؟


اصال مهم توجه به کالری دریافتی از غذا است. ممکن است حجم غذای ما زیاد نباشد اما آن مقدار غذایی که مصرف می کنیم حاوی مواد پرانرژی و پرکالری باشد. این مواد عبارتند از مواد قندی، نوشابه ها و چربی ها که متاسفانه بسیار هم خوشمزه هستند.

-آلاینده های محیطی چگونه منجر به بروز چاقی می شوند؟


در جوامع صنعتی یکی از علل بروز چاقی آلاینده های محیطی و هوا است. آلاینده های هوا، سرب موجود در هوای آلوده و مواد آلوده ای که از کارخانجات صنعتی وارد جامعه می شوند به عنوان عوامل چاقی زا تلقی می شوند. بنابراین در معرض قرار گرفتن این مواد می تواند زمینه چاقی ژنتیکی را فعال کند. اگر میزان آلاینده ها به بحران برسد از طریق تحریک سلول های چربی باعث چاقی می شوند. این عوامل چاقی زا وارد بدن می شوند و منجر به افزایش تعداد سلول های چربی و حجم آن ها می شود و باعث می شود سلول های چربی مواد از خود ایجاد کنند که این مواد در مرکز سیری و گرسنگی در هیپوتالاموس تاثیر می گذارد.


-چاقی خطر ابتلا به چه بیماری های را افزایش می دهد؟


به موازان افزایش چاقی دیابت هم افزایش پیدا می کند به عبارت دیگر چاقی و دیابت اپیدمی دوقلوی قرن 21 هستند یعنی به دنبال چاقی افراد دچار افزایش وزن نیز می شوند که این امر دیابت را تشدید می کند.


-با توجه به ایام نوروز و وفور شیرینیجات و تنقلات و افزایش تمایل مردم به مصرف این مواد چه توصیه ای به مردم می شود؟


در ایام نوروز، دید و بازدیدها افزایش پیدا می کند که این امر بسیار نیکویی است. اما این موضوع یکسری معضلاتی را برای مردم در پی دارد، زیرا طی این مراسم طبق رسوم قدیمی پذیرایی بسیار گرمی از مهمانان می شود که این معمولا با مصرف شیرینیجات، میوه ها، مواد چرب و تنقلات همراه است. ولی ممکن است که در یک روز افراد در چند مهمانی حضور داشته باشند و بر اساس رسوم میزبان باید در مصرف مواد با مهمان همراهی کند. بنابراین اگر در هر یک از دید و بازدید ها یک قلم از این مواد مصرف شود روزانه حجم بالایی مواد مضر استفاده شده است.بنابراین توصیه می شود ضمن رعایت آداب و رسوم از پرخوری و مصرف شیرینی جات و تنقلات اجتناب کنند.

http://danakhabar.com/

مطالب پیشنهادی:

توصیه هایی مهم در زمان رژیم لاغری

توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش اشتها

رژیم کانادایی / معایب و محاسن آن

مشکل رشد در کودک پیش دبستانی 

رژیم لاغری ۱۰ روزه

عوامل مساعد کننده چاقی


 مهمترین عوامل مساعد کننده بروز چاقی درجامعه ایرانی عبارتند از:

 

• افزایش مصرف چربی، شکر، غذاهای فوری و تنقلات ( Snak)

• کاهش مصرف سبزیجات

• افزایش تامین انرژی از چربی

• فرهنگ مردم از نظر مهمان نوازی و دور هم غذاخوردن


 



 


 

کاهش فعالیت بدنی که خود ناشی از عوامل زیر میباشد:


افزایش دسترسی به وسایل نقلیه

 ماشینی شدن انجام امور منزل 

 غیرمعمول بودن ورزش در برنامه روزمره زندگی                                                                     

 افزایش سرگرمی های غیرفعال مثل تماشای تلویزیون و ...

 افزایش شغلهای پشت میزنشینی

 


 

کاستی های اجتماعی که در افزایش بروز و شیوع جاقی دخیل هستند:


 ناآگاهی مردم در مورد روش صحیح طبخ و سرخ کردن غذا

 کمبود آموزشهای تغذیه در مدارس

 نداشتن برنامه های صحیح تغذیه ای برای نهار و میان وعده کودکان در مدارس

 روشن و یکنواخت نبودن توصیه های تغذیه ای که از سوی متخصصین ارایه می گردد.

 عدم آگاهی والدین در مورد تغذیه سالم و صحیح کودکان در سنین مدرسه.

 عدم آگاهی عموم از منافع فعالیت بدنی

 عادی نبودن انجام فعالیت بدنی در برنامه زندگی روزانه.

 در دسترس نبودن فضای مناسب برای فعالیت بدنی به ویژه بانوان.

 

 وضعیت خطر در چاقی

چاقی با افزایش خطر بروز بیماریهای غیر واگیر و ناتوان کننده بسیاری همراه است که هرکدام از آنها به تنهائی  نه تنها باعث کاهش کارآئی و افت کیفیت زندگی افراد میشود، بلکه هزینه های سنگینی بر دوش فرد وجامعه تحمیل میکند.. مهمترین این بیماریها عبارتند از:

 بیماری قلبی- عروقی، سایر بیماری‌های آتروسکلروزی 

مانند سکته های مغزی، دیابت نوع 2 و

 آپنه خواب (نوعی توقف تنفسی که میتواند کشنده باشد). 

این بیماران دارای خطر بسیار زیاد برای عوارض و مرگ و میر هستند. 

   

سایر بیماری‌های همراه با چاقی

شامل بیماری‌های دستگاه تولیدمثل زنان، استئوآرتریت (آرتروز)، سنگ کیسه صفرا و عوارض آن، و بی‌اختیاری 

ادراری- استرسی که جملگی این بیماریها موجب عوارض گوناگون مختل کننده روند 

عادی زندگی میشوند.

افزایش خطر نسبی بیماریها بوسیله چاقی

دیابت، بیماری های کیسه صفرا، فشارخون، اختلالات چربی، مقاومت انسولین، مشکلات تنفسی و خرخر: تا 3 برابر

بیماری های قلب و عروقی، بیماری مفاصل، افزایش اسید اوریک و نقرس: 2 تا 3 برابر

سرطان (سرطان سینه بعد از یائسگی، سرطان رحم، کولون)، اختلالات مرتبط با هورمونهای جنسی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، ناباروری، درد پشت کمر، خطر بیهوشی، نقصهای جنینی ناشی از چاقی مادر: 1 تا 2 برابر

 

 هزینه های ناشی از چاقی:


این هزینه ها به بخشهای زیر تقسیم میشوند:


 هزینه های مستقیم ( هزینه هایی که صرف مراقبتهای بهداشتی از افرادی که به واسطه چاقی دچار عوارض شده اند می شود).

 

هزینه های غیر مستقیم ( کاهش بازدهی اقتصادی به وسیله بیماری افراد چاق و یا مرگ زودرس انان به دلیل عوارض چاقی).

 

 هزینه های نا محسوس( بازتاب فردی و اجتماعی چاقی و بیماریهای ناشی از آن که منجر به عدم احساس سلامتی و شادابی و یا مرگ زودرس می شود و بر کیفیت زندگی افراد تاثیر دارد).

 

برای کاهش خطر بروز چاقی در اجتماع، رویکردهای بسیار کم هزینه، عملی و موثری وجود دارند که لازم است تمامی افراد جامعه، رعایت آنها را برای خود الزامی بدانند:


 تغذیه مناسب در دوران بارداری 

 آشنا کردن کودک با مزه های مختلف بعد از شیرخواری

  مصرف میوه و سبزیجات از ابتدای زندگی 

http://www.chaghiclinic.ir/

مطالب پیشنهادی:

روش های آسان برای کاهش وزن

چند گیاه برای خانم هایی که اضافه وزن دارند

داروهای طبیعی کاهنده اشتها

کاهش وزن

آیا برای لاغر شدن فقط کالری مهم است؟ 

چربی سوز با میوه ها و سبزیجات

روش های آسان برای کاهش وزن


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/




تنها با چند تغییر ساده در شیوه زندگی می توانید به مرور زمان وزن خود را کاهش دهید.کاهش وزن سریع  می تواند خطرناک باشد. رژیم های غذایی سخت ، قرص های لاغری، و روزه ممکن است به شما کمک کندکه وزن را بسرعت کاهش دهید، اما این روش ها می تواند عوارض جدی برای سلامتی وارد کند

قبل از شام پیاده‌روی کنید. طبق تحقیقی، 20 دقیقه پیاده‌روی قبل از شام نه تنها اشتها را تقلیل می‌دهد، بلکه به اندازه‌ی یک شام سبک به انسان احساس سیری می‌دهد.

1- با خوراکی‌های دارای کالری بالا، مثل جواهرات روی تاج سلطنتی برخورد کنید.

برای نمونه، یک قاشق بستنی را به عنوان جواهر و یک کاسه میوه را، به عنوان تاج در نظر بگیرید؛ یا اندکی پنیر را با مقدار زیادی سالاد صرف نمائید.

2- بعد از صبحانه، آب را نوشیدنی اصلی خود قرار دهید.

3- در طول هفته، هر آنچه در هرکجا می‌خورید، یادداشت کنید.

حتی مقدار آبی را که می‌نوشید، یادداشت کنید. بر اساس تحقیقات، افرادی که مقدار خوراک مصرف روزانه‌شان را می‌نویسند، 15 درصد کم‌تر غذا میل می‌کنند.

4- یک «گام شمار» بخرید، آن را به کمربند‌تان ببندید و با قصد 1000 قدم اضافه‌تر در روز، قدم بردارید. افراد خانه‌دار، به طور متوسط دو تا سه هزار قدم در روز راه می‌روند. چنانچه 2000 قدم دیگر به آن بیفزایند، سبب می‌شود تا وزن فعلی خود را حفظ کنند و از آن بالاتر نروند. اگر بیش‌تر از آن راه بروند، وزنشان کم‌تر هم خواهد شد.

5- ده درصد به میزان کالری روزانه‌ای که به گمان خود می‌خورید، بیفزائید. آن‌گاه عادت غذائیتان را براساس آن تعدیل کنید. چنانچه 1700 کالری در روز دریافت می‌کنید و نمی‌دانید چرا از وزن شما کاسته نمی‌شود، 170 کالری به حدس خود اضافه نمائید. احتمالاً این عدد به واقعیت نزدیک‌تر است.

6- به جای سه وعده‌ی غذائی با حجم زیاد در روز، پنج یا شش وعده غذای سبک یا خوراک مختصر میل نمائید.

7- چهل و پنج دقیقه در روز پیاده‌روی کنید.

8- یک دوست اینترنتی پیدا کنید که در این راه با شما همگام باشد.

9- در زندگی و اطراف خود، بیش‌تر از رنگ آبی استفاده کنید. طبق تحقیقات، رنگ آبی جلوی اشتها را می‌گیرد.

10- کمد خود را از لباس‌های زمان چاقیتان خالی کنید. وقتی به وزن مطلوب رسیدید، کمد را از لباس‌هائی که هم‌اکنون برایتان گشاد شده است، خالی کنید. خرید پوشاک جدید نیز، انگیزه‌ی بیش‌تری برای حفظ اندام مناسب به شما می‌دهد.

11- برای صرف شام، از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید.

12- به سبک رستوران‌ها غذا میل کنید. به جای کشیدن غذا در دیس، غذای هر فرد را در بشقاب بکشید. وقتی مقدار غذای موجود تمام شد، خوراک بیش‌تری سر میز نیست تا شما برای کشیدن آن اغوا شوید.

13-جلوی صندلیتان آینه‌ای نصب کنید. تحقیقات، حاکی از آن است که صرف شام در جلوی آینه، باعث می‌شود غذائی که میل می‌کنید، به حدود یک سوم کاهش می‌یابد.

14-یک دیس سبزی تهیه ببینید. تحقیقات، نشان می‌دهد که مصرف اغذیه‌ی آبدار مثل خیار، گوجه‌فرنگی، کدو، سالاد و سوپ، از ازدیاد کالری بدن می‌کاهد. در ضمن، این نتیجه با صرف آب خالی حاصل نمی‌شود. چون بدن در ساز وکار‌های متفاوتی، مراحل رفع تشنگی و گرسنگی را انجام می‌دهد. به بیان ساده‌تر، آب (سودا، چای، قهوه یا انواع آب میوه) جای غذا را نمی‌گیرد و به فرد احساس سیری نمی‌دهد.

15- از سبزی‌ها به عنوان حجم‌دهنده‌ی وعده‌های غذائی استفاده کنید. می‌توان به سالاد ماکارونی، املت و …، سبزی‌هائی مانند براکلی، هویج، گوجه‌فرنگی به جای افزودن مایونز یا تخم‌مرغ، بیش‌تر اضافه کرد.

16- هرروز یک شیرینی کم‌تر میل کنید یا یک لیوان نوشابه کم‌تر بنوشید و یا یک لقمه کم‌تر از ساندویچ صرف کنید.

17- از غذاهای سفید پرهیز کنید. مصرف مقدار زیاد کربنات‌های ساده‌ی حاصل از آرد سفید و قند افزوده، می‌تواند تأثیر منفی بر قند خون اشخاص بگذارد و بعلاوه، به افزایش وزن بینجامد. اما در ضمن پرهیز از مواد قندی، برنج سفید و آرد سفید، باید مقدار کافی از انواع نان، غلات و برنج قهوه‌ای استفاده کرد.

18- قهوه‌ی معمولی بنوشید. قهوه‌های آماده، به دلیل مواد افزوده همچون شکر، شیر و …، معمولاً حاوی چند صد کالری هستند. یک فنجان قهوه‌ی معمولی همراه با شیرهای معمول روز، فقط مقدار اندکی از آن کالری‌ها را داراست. چنانچه قهوه‌ی مرغوب تهیه نمائید، از مزه‌ی فوق‌العاده‌ای لذت خواهید برد.

19-در تهیه‌ی قهوه، از شیرهای خشک فاقد چربی استفاده کنید.

20- پنج روز در هفته در صبحانه‌تان از غلات (مثل کورن فلکس) استفاده کنید. بر اساس مطالعات، افرادی که هر روز از غلات در صبحانه‌ی خود استفاده می‌کنند، به طور شاخصی کم‌تر دچار عارضه‌های چاقی و دیابت می‌شوند. به این طریق، آن‌ها کلسیم و فیبر بیش‌تر و چربی کم‌تری نسبت به کسانی که چیزهای دیگری را در وعده‌ی غذائی صبح استفاده می‌کنند، مصرف می‌‌نمایند.

21- غذایتان را بخش کنید. چه در خانه چه در رستوران، فوراً یک سوم از غذای خود را از بشقاب خالی کنید. در دنیای‌امروز، انسان‌ها خیلی بیش از آنچه بدنشان نیاز دارد، می‌خورند. تحقیقات، نشان می‌دهد که هرچه بیش‌تر برای افراد غذا کشیده شود، بدون توجه به میزان گرسنگی‌شان، بیش‌تر می‌خورند. عکس آن نیز درست است؛ چنانچه غذای کم‌تری بکشید، کم‌تر هم می‌خورید.

22- نود درصد غذای موردنیاز بدنتان را در خانه میل کنید. وقتی بیرون از خانه غذا می‌خورید، علاوه بر آن که غذای بیش‌تری صرف می‌کنید، احتمال این که چربی و کالری بیش‌تری هم دریافت کنید، بیش‌تر است. چون امروزه غذاهائی که در رستوران‌ها میل می‌شود، در مقادیر زیاد، بشقاب‌های بزرگ و دارای چربی بیش‌تری می‌باشد.

23- از هرگونه غذای آماده‌ای که حاوی قند، فروکتوز یا شیره‌ی ذرت باشد، پرهیز نمائید.

24- آهسته و با آرامش غذا بخورید. بین هر قاشق غذا که میل می‌کنید، قاشق یا چنگال را پائین بگذارید. آب بیش‌تری بنوشید. وقایع جالبی که در طول روز اتفاق افتاده است، برای هم سفره های خود تعریف کنید. حدود 20 دقیقه طول می‌کشد تا مغز آدم پیام احساس سیری را از معده دریافت کند. چنانچه به اندازه‌‌ی کافی آهسته غذا میل کنید، مغز این فرصت را خواهد داشت تا پیام سیری را دریافت کند و به شما ابلاغ نماید!

25- فقط هنگامی غذا صرف کنید که صدای قار و قور معده‌ی خود را بشنوید. بیش‌تر وقت‌ها ما به دنبال احساس افسردگی، عصبی‌بودن، عادت یا ناکامی، مشغول صرف غذا می‌شویم و اغلب ما فراموش کرده‌ایم که احساس گرسنگی فیزیکی واقعاً چیست. از این پس، تا هنگامی که سروصدای معده‌ی خود را نشنیده‌اید، غذا نخورید. چنانچه فکر می‌کنید دلتان غذای خاصی را می‌خواهد، احتمالاً فقط هوس کرده‌اید. اگر توانستید هر آنچه را که دم دستتان رسید بخورید، پس حقیقتاً گرسنه‌اید.

26- برای ابراز عشق، کاهش اضطراب و رهائی از بی‌حوصلگی، راه‌های جدیدی غیر از خوردن پیدا کنید. برای نمونه، به جای این که یک بشقاب پر از دسر چرب و غنی میل کنید، خود را با آلبومی از عکس‌های خانوادگی از رخدادهای خاطره‌انگیز سرگرم نمائید؛ یا در کلاس مدیریت استرس نامنویسی کنید و یا به یک بازی فعال و پویا مثل بولینگ بپردازید.

27- مثبت فکر کنید. اگر بر ناتوانی در انجام کارها تمرکز کنید، مثلاً این که نمی‌توانید از غذای خوشمزه‌ای بگذرید یا حال پیاده‌روی ندارید، خوب به احتمال قوی همین طور هم خواهد شد. به جای آن، مرتب فعل‌های مثبت را با خود تکرار نمائید: «من، می‌توانم از وزن خود کم کنم»، «امروز به قصد پیاده‌روی بیرون خواهم رفت»، «می‌دانم که می‌توانم از دسر بعد از غذا بگذرم.» این عبارت‌‌ها را مانند سرود در تمام طول روز زمزمه کنید تا خیلی زود این عبارت‌ها ملکه‌ی ذهن شما شود.

28- نقطه‌ی ترجیح را در رژیم غذائی خود کشف کنید. اگر بشدت وزن خود را کنترل می‌کنید، به احتمال زیاد از ظاهر خود بسیار خرسند هستید. اما هر بار که مجبورید از غذای دلخواهتان چشم‌ بپوشید، احساس تأسف می‌کنید. میان حظ لحظه‌ای ناشی از تناول بی‌حد و مرز، و لذت همیشگی حاصل از حفظ وزن مطلوب و سلامتی، حد تعادلی وجود دارد. چنانچه به این حد تعادل برسید، در واقع به «نقطه‌ی ترجیح» در رژیم غذائی مطلوب خود رسیده‌اید. این نقطه، جائی است که دوست دارید در آن بمانید.

29- به جای استفاده از کره یا سس‌های حاوی قند و کرم، از چاشنی‌هائی از قبیل سس تند و ادویه‌جات استفاده کنید. علاوه بر تدارک چاشنی‌های بدون چربی و کم کالری، بسیاری از این ادویه‌های سبزی تبار، سوخت‌و ساز بدن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بدن، موقتاً کالری بیش‌تری بسوزاند.

30- به جای نوشیدن آبمیوه، خود میوه را میل کنید. برای دریافت میزان کالری یک بطری آب سیب کودک، کافی است یک عدد سیب، پرتقال یا یک برش هندوانه صرف کنید. یک عدد میوه نسبت به یک بطری آب سیب کودک، مدت بیش‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و در نتیجه، مقدار کم‌تری خوراکی خواهید خورد.

31- برای صرف شام، از سبزی‌ها و غلات به مقدار مساوی بهره ببرید. به طور متوسط، یک فنجان برنج پخته یا پاستا، حاوی 200 کالری است؛ در حالی که یک فنجان سبزی پخته فقط 50 کالری داراست. سبزی‌هائی که دارای فیبر بیش‌تری هستند، در فرو نشاندن گرسنگی بیش‌تر نقش دارند و صرف آن‌ها قبل از خوردن غلات، از تناول بیش از حد جلوگیری می‌کند.

32- روزانه 10 دقیقه به بالا و پائین رفتن از پله‌ها اختصاص دهید که نتیجه‌ی آن، از دست‌دادن 10 پوند وزن در سال است (با فرض بر این که بعد از این کار غذای بیش‌تری نخورید.)

33- حداقل هر دو ساعت یک‌بار بلند شوید و 10 دقیقه در خانه یا محل کار خود راه بروید.

34- یک بار در هفته چیزی را تمام و کمال بشوئید؛ کف خانه، یک جفت پنجره، حمام یا خودرو.

35- این هفته، برنامه گردش بیرون از خانه را طوری تنظیم کنید که برنامه‌ای فعال و پویا باشد. بلیت‌‌های سینما را پس بدهید و از مناظر طبیعی یک پارک جنگلی لذت ببرید. نه تنها از کم‌تر نشستن دوری بجوئید، بلکه از دریافت کالری یک پاکت ذرت بو داده نیز معاف شده‌اید. از دیگر برنامه‌های فعال، می‌توان به برنامه‌های زیر اشاره کرد:

بازی تنیس، گشت و گذار در شهر یا طبیعت، دوچرخه‌سواری یا پیوستن به یک تیم والیبال یا بولینگ.

36- هر چیزی را به کم‌ترین مقدار آن سفارش دهید. اگر برای شام سفارش می‌دهید، یک ساندویچ کوچک سفارش دهید. یک همبرگر کوچک، یک ذرت کوچک یا یک سالاد کوچک بخواهید. تحقیقات، نشان می‌دهد هر کسی به صرف همه‌ی آنچه جلوی اوست، علاقه‌مند است. اما واقعیت این است که حتی با صرف مقدار کم نیز کاملاً احساس سیری می‌کند.

37- جای شیر پرچرب را به شیرهای دو درصد چربی بدهید. چنانچه هم اکنون شیر دو درصد چربی می‌نوشید، به جای آن شیر یک درصد چربی یا بدون چربی بنوشید. هر پله‌ی پائین‌تر میزان کالری دریافتی را 20 درصد کاهش می‌دهد. هنگامی که به صرف شیر بدون چربی عادت کنید، میزان کالری دریافتی از آن به نصف کاهش می‌یابد و 95 درصد چربی کم‌تری دریافت می‌کنید.

38- قبل از شام پیاده‌روی کنید. طبق تحقیقی، 20 دقیقه پیاده‌روی قبل از شام نه تنها اشتها را تقلیل می‌دهد، بلکه به اندازه‌ی یک شام سبک به انسان احساس سیری می‌دهد.

39- به جای قندان یا ظرف شکلات، یک مشت بادام جایگزین کنید. طبق تحقیقات، افرادی که دانه‌ها را در رژیم غذائی خود به کار می‌برند، راحت‌تر وزن کم می‌کنند.

40- هنگام شام غذاهای سرد میل کنید. البته نه هر غذای سردی، بلکه از انواعی که برای رژیم‌های لاغری تدارک دیده شده است.

41- در جمع‌های بزرگ غذا نخورید. بر اساس مطالعات انجام شده، صرف غذا در جمع‌های بزرگ، به زیاده‌روی می‌‌انجامد که احتمالاً به خاطر آن است که زمان بیش‌تری دور میز سپری می‌شود. البته صرف غذا در کنار خانواده و دوستان درجه یک، با توجه به زمان مشخص صرف غذا، به کاهش صرف کالری بیش‌تر کمک می‌کند. زیرا مدتی به صحبت کردن گذرانده می‌شود.

42- یک ساعت کم‌تر تلویزیون تماشا کنید. مطالعه‌ای، نشان می‌دهد که هرچه افراد بیش‌تر به تماشای تلویزیون بنشینند، بیش‌تر می‌خورند. از یک برنامه صرف نظر کنید و به پیاده‌روی بروید. حتی وقت کافی برای اتمام یکی از کارهای عقب‌افتاده خواهید داشت یا حتی چند دقیقه‌ای بنشینید و به ستاره‌ها نگاه کنید.

43- بیشتر کالری مورد نیاز بدن خود را قبل‌ازظهر دریافت کنید. چنانچه غذای بیش‌تری در صبحگاه میل نمائید، بعدازظهر غذای کم‌تری میل خواهید کرد.ضمن این که با صرف غذا در صبحگاه نسبت به شامگاه، فرصت بیش‌تری برای سوزاندن کالری حاصل از آن دارید.

44- بعد از شام آشپزخانه را تعطیل کنید. تمام ظرف ها را بشوئید، کابینت‌ها را دستمال بکشید، چراغ را خاموش کنید، و حتی اگر لازم است، در یخچال و فریزر را با طناب ببندید. غذا خوردن در شب باعث می‌شود کالری بسیاری دریافت کنید.

45- هرگاه احساس گرسنگی کردید، یک موز، سیب یا نعناع بو کنید. ممکن است با خود فکر کنید که «چه کار احمقانه‌ای!» اما نتیجه می‌دهد. طی تحقیقی، افرادی که غذاها را بو می‌کنند، کم‌تر گرسنه می‌شوند و بیش‌تر وزن از دست می‌دهند. طبق فرضیه‌ای، استشمام غذاها، مغز را در وضعیتی قرار می‌دهد که فکر می‌کند واقعاً آن غذا را میل کرده‌اید.

46- نوشابه را لیوانی سفارش دهید، نه بطری.

47- آخر هفته‌ها، لقمه‌هایتان را بشمارید. تحقیقات، نشان می‌دهد که افراد آخر هفته ها 115 کالری بیش‌تر دریافت می‌کنند.

48- فقط ماست کم چرب میل کنید.

49- بعد از هر وعده‌ی غذایی بویژه شام، مسواک بزنید.

50- فلفل تند به پاستا بیفزائید. ماده‌ای که باعث تندشدن فلفل می‌شود، به کاهش اشتها کمک می‌کند

روش های کاشت مو



دکتر محمد حسین کره‌ئی، متخصص پوست و مو : روش های کاشت مو به صورت‌FUT،‌FIT یا BUT است. با این حال در کاشت مو مسائل زیادی باید رعایت شود.از جمله میزان ریزش مو، نوع ریزش مو (هورمونی، ارثی، مردانه، سکه ای، عصبی) و علت آن باید بررسی شود.


کاشت مو به چه صورت انجام می شود؟


روش های کاشت مو به صورت‌FUT، FIT یا BHT است. با این حال در کاشت مو مسائل زیادی باید رعایت شود. از جمله میزان ریزش مو، نوع ریزش مو (هورمونی، ارثی، مردانه، سکه ای، عصبی) و علت آن باید بررسی شود.  اگر پس از معاینه توسط پزشک شما کاندیدای مناسبی برای کاشت مو باشید از یکی از روش های کاشت یا ترکیبی از چند روش کاشت می توانید استفاده کنید.


FUTچه روشی است؟


FUT روشی موفق در کاشت مو است. به این ترتیب که با بی حسی موضعی یک نوار باریک به عرض یک تا 2 و به طول 20 تا 30 سانتی متر از ناحیه پشت سرتان برداشته و زیر میکروسکوپ توسط تیم کاشت فولیکول های موجود در نوار جداسازی می شود. پس از آماده سازی این فولیکول ها در منطقه طاس سر کاشته می شود. کل عمل در یک نصف روز قابل انجام است. محدودیت این روش محدودیت تعداد فولیکول‌های منطقه برداشت است که بستگی به بانک موی فرد متفاوت است و مزیت این روش برداشت فولیکول های سالم تر و ماندگارتر پس از کاشت است.


FIT چیست؟


در این روش برای برداشت مو نیازی به برداشت از پشت سر نیست و دیگر نیازی به بخیه کردن منطقه برداشت درپشت سرنیست. برای برداشت از به صورت دستی یاازدستگاه پانچ مو استفاده می کنیم به این ترتیب که موها کلا تراشیده می شود و بعد دانه به دانه فولیکول ها را از پشت سر بر می‌داریم. در این روش خبری از جای بخیه نیست و برای برداشت تعداد بیشتر فولیکول شاید نیاز به دو یا سه جلسه کاشت مو باشد. فولیکول‌های برداشتی همانند روشFUT  در نقاط طاس سر کاشته می شود. در این روش تعداد فولیکول‌های سالم نسبت  به روش FUT کمتر است.


عملکرد روش BHTعملکرد به چه صورت است؟


روش برداشت درBHT همانندFIT  است یعنی به صورت دستی یا با دستگاه فولیکول ها برداشت می شود اما نه از موی سر بلکه از نقاط خاصی از بدن فرد، این روش به عنوان روش مکمل در فردی که موهای سرش درناحیه برداشت مناسب یا کافی نباشد به کار می رود.


روش ترکیبی: یعنی ترکیب روش های  Fut وFIT یا BHTدر دو یا سه جلسه کاشت مو تا نتیجه بهتر و طبیعی تری به دست بیاید و تعداد فولیکول‌های برداشتی درروش ترکیبی بسیار بیشتر از یک روش کاشت مو به تنهایی است.


آیا موهای کاشته شده قابل رشد هستند و رنگ کردنشان ممنوع نیست؟


بله این موها قابل رشد هستند. همچنین چون موها از خود فرد گرفته می شود می توان رفتاری که با سایر موها داریم با این موها داشته باشیم. اما توصیه می شود یک ماه اول هیچ اقدامی روی موها انجام داده نشود و بعداز طی دوره درمانی می توانیم اقداماتی مثل اصلاح یا رنگ کردن را انجام دهیم.


چرا موها بعد از کاشت می ریزند؟


با هر روشی که کاشت مو انجام شود برای دو تا سه هفته موهای کاشته شده رشد می کنند که این مطلب نشان دهنده گرفتن موهای پیوندزده است. سپس موها وارد فاز استراحت شده و می ریزند؛ البته ریشه مو سالم و زنده است. رشد مجدد موها پس از سه تا چهار ماه آغاز شده و حدود سه ماه دیگر طول می کشد (یعنی در مجموع 6 ماه) تا موها کاملا رشد کنند و مجددا سه ماه دیگر زمان لازم است تا موهایی که درآمده اند، کاملا شبیه موهای طبیعی شوند. در این زمان اگر همه فاکتورها رعایت شده و کار به صورت حرفه انجام شده باشد، اگرچه تراکم موهای کاشته شده کمتر از تراکم طبیعی است ولی نمای منطقه کاشت کاملا عادی است و هیچ کس متوجه کاشت مو در فرد نخواهد شد.

مطالب پیشنهادی:

علل ریزش مو و درمان آن

5 ماسک درمان ریزش مو چه جادویی می کند ؟ 

درمان ریزش مو 

درمان ریزش مو با طب سنتی

رژیم غذایی طلایی برای زیبایی پوست و مو


توصیه های قبل از عمل جراحی بینی

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک و صورت: عمل جراحی بینی باعث بهبود یا تشدید علائم حساسیت بینی نمی‌شود. مبتلایان به آلرژی بینی هم می‌توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل تحت درمان با داروهای ضد‌حساسیت قرار گیرند.



اولین توصیه من به بیماران این است که قبل از اینکه زیر تیغ جراحی بروند حتما در این زمینه اطلاعات لازم را دریافت کنند و آگاهانه این اقدام را انجام دهند.


 به طور کلی توصیه می‌شود قبل از جراحی بینی با این حقایق آشنا باشید:


هدف هر عمل زیبایی بهبود بخشیدن به وضع ظاهری است نه رسیدن به زیبایی کامل و مطلق

هر فردی که متقاضی این عمل است ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله نوع پوست کاندیدای خوبی برای جراحی نباشد لذا جراحی برای هر فرد متقاضی توصیه نمی‌شود.

اغلب دختران در پایان 16سالگی و پسرها در پایان 18‌سالگی به بلوغ کامل رسیده‌اند و می‌توانند تحت عمل رینوپلاستی قرار گیرند. در غیر این صورت توصیه می‌شود قبل از سن بلوغ جراحی انجام ندهند.

چنانچه بیمار مبتلا به انحراف بینی نیز باشد باید همزمان با جراحی پلاستیک یا قبل از آن، انحراف تیغه بینی وی اصلاح شود.

اگر چنانچه به هر دلیلی انسداد بینی داشته باشیم مثل بزرگی شاخک‌های داخل بینی یا پولیپ بینی باید به‌طور همزمان با جراحی پلاستیک بینی عوامل انسداد بینی را نیز برطرف کرد. البته در برخی موارد ممکن است اول پولیپ جراحی شود و بعد از مدتی جراحی زیبایی صورت گیرد.

لیزر در بسیاری از اعمال جراحی کاربرد مهمی دارد اما در عمل زیبایی بینی کاربردی ندارد.

عمل جراحی بینی باعث بهبود یا تشدید علائم حساسیت بینی نمی‌شود. مبتلایان به آلرژی بینی هم می‌توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند اما لازم است این افراد از قبل از عمل تا مدتی بعد از عمل  تحت درمان با داروهای ضد‌حساسیت قرار گیرند.

آیا استفاده از تامپون ضروری است؟


امروزه بسیاری از جراحان صفحات سیلیکونی را جایگزین تامپون کرده‌اند. مزیت این روش باز بودن بینی و امکان تنفس از طریق بینی از همان ابتداست. مزیت دیگر این صفحات ثابت ماندن سپتوم بینی در وضعیت اصلاح شده است. در‌ واقع با این روش احتمال بازگشت سپتوم به وضعیت منحرف قبل از عمل را به حداقل ممکن می‌رسانیم.


برای کاهش ورم و کبودی بعد از عمل بینی چه توصیه‌ای دارید؟


در48ساعت اول بعد از عمل بینی گذاشتن یخ روی محل جراحی و اطراف آن در کاهش ورم موثر است و بعد از 48‌ ساعت گذاشتن حوله گرم یا کیسه آب گرم موثر است. اما ورم دیگر ورمی است که به‌دلیل دستکاری بینی ایجاد می‌شود. این ورم ناشی از تجمع مایع بین سلولی در بافت زیر پوست و اطراف استخوان‌هاست. این ورم معمولا مثل یک بالشتک اطراف بینی و استخوان‌ها و غضروف را می‌گیرد. این ورم بدون درد است و تا حدود یک سال طول می‌کشد تا از بین برود و بهترین کار برای کم کردن آن بالا آوردن زیر سر هنگام خواب است و نیز چسب زدن روی بینی در قسمت‌هایی که ورم بیشتر است، می‌تواند روی کاهش آن موثر باشد.

مطالب پیشنهادی:

تامپون بینی چیست؟

اسپلینت بینی چیست؟

استحمام بعد از عمل بینی

هر آنچه باید درباره جراحی زیبایی بینی بدانیم 

عوارض جراحی زیبایی بینی

جراحی پلاستیک (زیبائی) بینی

جراحی افزایش قد



دکتر نادر مطلبی زاده، جراح و متخصص ارتوپدی: در افرادی که دارای انحراف زانوها هستند، همزمان با این عمل مشکل برطرف می‌شود و متناسب با شدت انحراف، مقداری به طول ساق اضافه می‌شود.



1- تغذیه در ترمیم استخوان نقش حیاتی دارد (مصرف پروتئین، شیر و میوه و سبزیجات تازه) 


2- پرهیز از انواع دخانیات، مشروبات الکلی و نوشابه‌های گازدار  


3- انجام منظم حرکات ورزشی تعیین شده در طول دوره افزایش و انجام فیزیوتراپی منظم  


4- در طول دوره افزایش، هر دو هفته یک‌بار گرافی جهت کنترل و اندازه‌گیری پیشرفت تهیه می‌شود.


5- در صورتی که فیزیوتراپیست غیر از فرد مورد‌نظر پزشک معالج، (به ‌دلیل بعد مسافت) انتخاب شود؛ باید نتیجه کار مورد تایید و قابل‌قبول باشد، در غیر این صورت داوطلب متعهد می‌شود الباقی دوره را در تهران و توسط فرد مورد‌نظر بگذراند. 


6- بعد از ترمیم کامل محل افزایش، معمولا نیاز می‌شود میله‌های داخلی خارج شوند (یک‌و‌نیم تا دوسال بعد از عمل اول) 


7- روی پوست افراد بعد از عمل، اسکار باقی می‌ماند که شدت آن به میزان افزایش و ژنتیک فرد وابسته است. توصیه می‌شود برای آشنایی بیشتر با شدت آن وضعیت چند داوطلب مشابه را که سال‌ها قبل عمل کرده‌اند مشاهده شود. 


8- این عمل در سنین بالاتر از 45‌سال در خانم‌ها و بالاتر از 55سال در آقایان توصیه نمی‌شود. 


9- در افرادی که دارای انحراف زانوها هستند، همزمان با این عمل مشکل برطرف می‌شود و متناسب با شدت انحراف، مقداری به طول ساق اضافه می‌شود.  


10- در افرادی که از قبل دارای اختلاف طول اندام‌های تحتانی نیز هستند، همزمان با انجام این عمل مشکل‌شان برطرف می‌شود. 


11- توانایی انجام ورزش‌های سنگین معمولا حدود 18‌ماه بعد از انجام این عمل امکان‌پذیر خواهد بود.  


12- در طول مدت افزایش، فرد در حدی می‌تواند راه برود (البته با کمک عصا یا واکر) که در انجام امور شخصی خود مستقل باشد اما امکان حضور در محل کار یا دانشگاه وجود ندارد. 


13- استخوان‌های ایجاد شده در محل افزایش کاملا طبیعی هستند و نقطه ضعفی برای فرد ایجاد نمی‌شود. 


14- اصولا افزایش طول استخوان‌ها پروسه‌ای است که باید طبق دستورالعمل تعیین شده پیش برود، به‌خصوص بعد از 4‌سانتی‌متر افزایش در صورتی‌که فیزیوتراپی و ورزش‌های لازم به میزان کافی انجام نشود، می‌تواند سرعت پیشرفت را کاهش دهد و درد قابل‌توجهی به‌همراه داشته باشد.



مطالب پیشنهادی:

علل کوتاه قدی کودکان

چگونه فرزندان بلند قد می شوند؟ 

حرکاتی برای بزرگ کردن باسن

نقش تغذیه در رشد قد کودکان و نوجوانان 

خوردن برای قدرت بدنی بیشتر 

آیا ورزش باعث افزایش قد می شود؟


خانه تکانی





t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/

Image result for ‫خانه تکانی‬‎


از همین حالا شروع کنید.

خانه تکانی شب عید، از کارهایی است که برخلاف اسمش نباید «شب عید» انجام شود، بلکه باید مدت ها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجامش دهید. در حقیقت، داشتن خانه یی تمیز در طی تعطیلات، بخصوص اگر از روش صحیحی استفاده کنید، ساده تر از چیزی است که تصور می شود.


خوش بگذرانید

نظافت لزوماً معادل با کار سخت نیست، یک موسیقی خوب یا یک برنامه رادیویی مفید می تواند شما را با اشتیاق بیشتری به تحرک وا دارد. برای خود انگیزه هایی پیدا کنید و به خود قول دهید که اگر کارهای روزانه را مطابق برنامه انجام دادید، به خود جایزه یی خواهید داد. این جایزه می تواند چیزی ساده، اما دلپذیر مانند یک حمام طولانی، صرف چای و شیرینی با خانواده یا تماشای یک برنامه خوب تلویزیونی باشد.


سازماندهی وسایل نظافت

در هنگام خانه‌تکانی گشتن به دنبال وسایل نظافت واقعاً خسته‌کننده و گیج‌کننده است.پس بهتر است همه وسایل مورد نیاز را در یک سطل یا یک سبد نزدیک خود قرار دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.


همه کارها را به تنهایی انجام ندهید

این عید، تنها عید شما نیست و تنها دوستان و خانواده ی شما به منزل تان نمی آیند، پس نباید تمام نظافت آن را به تنهایی بر عهده بگیرید! کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه ها بخواهید تخت های خود را مرتب کرده، اسباب بازی ها و لوازم دیگر خود را جمع کنند و پس از گردگیری قفسه ها را سر جای خود بگذارند.


اتاق نشیمن

برای تمیز کردن اتاق نشیمن یا هر اتاقی، از سطوح بالاتر شروع کرده و به پایین بیایید. بهترین وسیله گردگیری یک پارچه مایکروفایبر قابل شستشو است که با کمی آب مرطوب شده باشد.


مرتب کردن

روش خانه‌تکانی شما هرچه که باشد، قدم اول مرتب کردن خانه و درآوردن آن از درهم و برهمی است. چند دقیقه برای جمع کردن و مرتب کردن لباس‌ها، کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها و ... وقت بگذارید، سپس می‌توانید به سراغ وسایل نظافت رفته، بدون سردرگمی به خانه‌تکانی ادامه دهید.


اتاق‌خواب‌ها

با گردگیری یا جاروکشی لوسترها و لبه پنجره‌ها شروع کنید وسپس لوازم اتاق را گردگیری کنید. ملافه‌ها را دست‌کم هفته‌ای یکبار عوض کنید. روتختی‌ها و پتوها نیز باید ماهانه شسته شوند .

Image result for ‫خانه تکانی‬‎

آشپزخانه

ابتدا از پیشخوان شروع کنید. همه وسایل را به یک طرف برده و بعد از تمیز کردن با یک شوینده دست‌ساز یا سازگار با محیط زیست دوباره به سر جایشان برگردانید. سطح بیرونی همه وسایل آشپزخانه از یخچال و فریزر گرفته تا اجاق‌گاز و مایکرویو و هود همه را تمیز کنید.


کف

کف را برای آخر کار نگهدارید. بعد از اینکه مطمئن شدید همه جا به طور کامل تمیز شده، شروع به تمیز کردن کف کنید. بسته به نوع پوشش کف(سرامیک، پارکت، فرش و ...) روش تمیز کردن نیز فرق می‌کند.


جاهای دیگر

فیلتر جاروبرقی، تارهای عنکبوت، جرم‌های اطراف درها و پنجره‌ها و کف اتاق‌ها را تمیز کنید. آثار انگشت روی درها، دستگیره‌ها و کلیدهای برق را پاک کنید.

منبع : meshoptv.net

مطالب پیشنهادی:

۱۲ نکته برای نظافت منزل 

چاشنی خلاقیت در آشپزخانه 

تنوع رنگ در آشپزخانه

تمیز کردن و برق انداختن ظرف ها

تمیز کردن ظروف بلوری

۱۲ نکته کوتاه برای داشتن یک خانه نمونه


با خانه تکانی ، کالری بسوزانید


Image result for ‫خانه تکانی‬‎


خانه تکانی و کارهای منزل علاوه بر تمیزی حسن دیگری نیز دارد. این کارها دقیقاً مانند ورزش عرق فرد را در می‌آورند و تا دلتان بخواهد به کالری سوزی کمک می‌کنند.

می‌دانیم که سخت مشغول خانه تکانی هستید و با هر قسمتی از خانه که تمیز می‌شود عرق از پیشانی پاک کرده و خشنود می شوید. البته هستند کسانی که در جدال با کثیفی و لکه‌ها مدام به بخت و اقبال خود ناسزا می‌گویند که چرا مجبور هستند این همه بشویند و بسایند و در آخر هم دو روز نگذشته همه چیز دوباره کثیف و دودگرفته شود. خانه تکانی و کارهای منزل علاوه بر تمیزی حسن دیگری نیز دارد. این کارها دقیقاً مانند ورزش عرق فرد را در می آورند و تا دلتان بخواهد به کالری سوزی کمک می‌کنند. بنابراین اگر در عین حال که خانه را برای عید آماده می‌کنید دلتان می‌خواهد کالری بیشتری بسوزانید و کمی لاغر شوید بهتر است با دل و جان این کار را انجام دهید. جاروبرقی کشیدن، شستن شیشه‌ها، باغبانی کردن و غیره جزو کارهایی هستند که بدون رژیم گرفتن چند کیلو از وزنتان را کاهش می‌دهند. با ما باشید تا با این کارهای کالری سوز بیشتر آشنا شوید.




جاروبرقی بکشید

البته که کار چندان هیجان انگیزی نیست اما اگر بدانید که با یک ساعت جارو کشیدن 200 کالری می‌سوزانید شاید کمی مثبت به قضیه نگاه کنید. جاروبرقی کشیدن انعطاف بدن را بالا می‌برد. این کار نیاز دارد که شما مدام خم و راست شوید زیر مبل‌ها را تمیز کنید و غیره. همین کارها بدون این که بدانید به خوش اندامی‌تان کمک می‌کند. پس این بار با دل و جان جارو بکشید.

Image result for ‫خانه تکانی‬‎

شستن و برق انداختن حمام و دستشویی

لطفاً اخم نکنید بالاخره باید این بخش های خانه هم تمیز شوند. هیچ چیز بهتر و آرامبخش تر از قدم گذاشتن در یک حمام تمیز نیست. بهتر است نیمه ی پر لیوان را ببینید. این کار نه تنها باعث تمیزی حمام و سرویس بهداشتی می شود بلکه هر یک ساعتی که زمان می گذارید لوازم حمام را جمع و جور و مرتب کنید 90 کالری می سوزاند. بنابراین کم کاری نکنید و موزاییک ها، روشویی، وان و کف حمام را حسابی و البته با شوینده های طبیعی بسابید. این کار باعث تقویت و لاغری بازوها و پاهایتان می شود. همین بشور و بسابی که راه می اندازید در هر نیم ساعت حدود 120 کالری از شما می سوزاند که درست معادل همین ساعت راه رفتن روی تردمیل است.

باغبانی کنید


حتی اگر باغچه‌ی کوچکی در حیاط منزلتان باشد فرصت را غنیمت بشمارید و دست به بیل شوید. همانطور که علف‌ها را می‌کنید، خاک را بیل می‌زنید، برگ‌های خشک را می‌کنید و گل‌ها و گیاهانی را می‌کارید بدون این که متوجه باشید در حال کالری سوزی هستید. اگر می‌توانید سبزی خوردن یا گوجه فرنگی بکارید. هر یک ساعتی که در باغچه مشغول هستید می‌توانید 250 کالری بسوزانید و در عین حال عضلات بدنتان را قوی‌تر کنید.


تی بکشید

با تی کشیدن عضلات قسمت‌های فوقانی و تحتانی بدنتان تقویت می شوند. این کار را ماشین‌وار انجام ندهید. تمرکز داشته باشید و دامنه‌ی حرکاتتان را تغییر دهید. کف خانه را با دقت تی بکشید و بدانید که هر یک ساعتی که صرف این کار می‌کنید 200 کالری می‌سوزانید.




مبل‌ها را جا به جا کنید

جا به جا کردن اسباب و اثاثیه کار سنگینی است. از همسر یا فرزندانتان کمک بخواهید و وسایل را جابه جا کنید زیر و پشت مبل‌ها و لوازم دیگر را جارو و تی بکشید. هر یک ربعی که مشغول جابه جا کردن اسباب و اثاثیه هستید تا حدود 100 کالری انرژی می سوزانید.


برای خودتان و اعضای خانواده غذا تهیه کنید

نمی‌شود که مدام کار کنید. بدنتان نیاز به غذا هم دارد. به جای سفارش غذا از بیرون و خوردن غذاهای سرشار از نمک و چربی خودتان دست به کار شوید. درست است که خسته‌اید اما باید بدانید که همین شستن و خرد کردن و رنده کردن نیز کلی انرژی می‌سوزاند. هر یک ساعتی که در آشپزخانه برای تهیه‌ی غذا صرف می‌کنید نزدیک به 200 کالری می‌سوزانید.


گاهی دست از کار بکشید

در حین اینکه کار می‌کنید و می‌شورید و می‌سابید هر از گاهی دست از کار کشیده و برای خودتان یک فنجان قهوه یا چای سبز آماده کنید. قهوه سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. چون حاوی کافئین است و این ماده نیز باعث تحریک سیستم عصبی بدن شده و میزان تنفس و ضربان قلب را افزایش می دهد. چای سبز نیز سرشار از یک ماده‌ی چربی سوز قوی به نام کاتچین است. نوشیدن همین چای ساده میزان کالری سوزی را شتاب می‌دهد. البته توصیه می‌کنیم که نوشیدنی‌هایتان را با شکر یا شیر زیاد پرکالری نکنید. همچنین توصیه می‌کنیم که در حین کار آدامس بجویید. این کار باعث کاهش اشتهایتان می‌شود. البته با همین کار ساده نیز کالری می‌سوزانید.


توصیه می‌کنیم زمانی که در بین کار و فعالیت گرسنه‌تان می‌شود و دلتان ضعف می‌رود به جای خوردن میان وعده‌هایی مانند کیک و بیسکوییت و غیره یک لیوان شیر بنوشید. این نوشیدنی سیرکننده است. شیر سرشار از کلسیم است که به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. یعنی علاوه بر اینکه سیر می‌شوید و نیازتان به مصرف هله هوله کمتر می‌شود می‌توانید به کمک کلسیم آن مولکول‌های چربی مصرف شده از طریق مواد غذایی را جذب و از طریق روده‌ها دفع کنید. همشهری 

مطالب پیشنهادی:

مهم ترین مهارت های زندگی

چطور بطری‌های پلاستیکی را تمیز کنیم؟ 

سیزده فرمان برای خانه تکانی

تمیز کردن و برق انداختن ظرف ها

۱۲ نکته کوتاه برای داشتن یک خانه نمونه

تمیز کردن ظروف بلوری

۱۲ نکته برای نظافت منزل 

شش گیاه دارویی مفید برای لاغر شدن


t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


Image result for ‫کاهش وزن با داروهای گیاهی‬‎


برای لاغر شدن می‌توانید از گزینه‌های گیاهی کمک بگیرید، اما نکته مهم‌، بی‌خطر بودن این گیاهان و انتخاب صحیح آنها است.

به گزارش ایسنا، در این مقاله که در سایت تخصصی دیلی لایف به چاپ رسیده فهرست شش گیاه مفید و درعین حال ایمن و بی‌خطر برای کاهش وزن ارائه شده است که هر فردی برحسب دسترسی‌های جغرافیایی می‌تواند در صورت نیاز از مزایای آنها بهره‌مند شود.


این گیاهان عبارتند از:


-‌ جین‌سنگ: این ریشه سخت و محکم و ارزشمند در واقع در بدن حالت تعادل ایجاد می‌کند، انرژی بدن را افزایش داده و اشتها را کاهش می‌دهد. ریشه این گیاه در افزایش خلق و بهبود کیفیت خواب موثر است و همچنین نقش مهمی در سالم نگه داشتن وزن بدن دارد.


-‌ اسپیرولینا: این گیاه در واقع یک جلبک آب شیرین است. این جلبک بیش از هر خوردنی دیگری بر روی زمین حاوی آنتی‌اکسیدان است. این جلبک همچنین منبع غنی از پروتئین است که به شما احساس قدرت می‌دهد و کمک می‌کند که وزن اضافی خود را کاهش دهید.


-‌ چای سبز: مطالعات ثابت کرده است چای سبز حاوی ترکیبی است که اشتها را کم کرده و میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.


-‌ قارچ‌های Reishi: این قارچ‌ها در واقع سلطان طب سنتی چین هستند. Reishi یک تونیک قدرتمند است که برای درمان و پیشگیری از چندین بیماری مهم استفاده می‌شود. این قارچ پرخاصیت همچنین سوخت و ساز را افزایش داده، قند خون را پایین می‌آورد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.


- دارچین: این چوب خوش طعم در تنظیم قندخون بسیار موثر است و به حفظ وزن سالم بدن و کاهش ولع خوردن شیرینی‌جات کمک می‌کند.


- فلفل قرمز:


این چاشنی بسیار تند و تیز بدون هیچ عارضه جانبی و خطری، سوخت و ساز بدن را تسریع می‌کند و به لاغرشدن کمک می‌کند.


اما همچنین در بخش دیگری از این مقاله تاکید شده است که اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید درعین حال از مصرف این گیاه دارویی پرهیز کنید:


-‌ ملین‌های گیاهی: بسیاری از ترکیبات گیاهی برای کاهش وزن حاوی گیاهان ملینی مثل سنا هستند که حرکات روده را تحریک می‌کنند. این گیاهان برای درمان موقت یبوست مفید هستند اما اگر مدت طولانی با هدف کاهش وزن مصرف شوند می‌توانند اعتیادآور و مضر شوند.

مطالب پیشنهادی:

۴ روش برای شروع موفق یک رژیم غذایی

انواع سالاد برای کمک به کاهش وزن

آیا قصد کاهش وزن دارید؟

چگونه لاغر شویم؟

 

اسفناج جهت کاهش اشتها



می‌خواهید خوش اندام شوید اما نمی‌توانید اشتهای زیادتان را کنترل کنید؟ نمی‌توانید از ریزه‌خواری و پرخوری دست بکشید؟ بدون شک گام اول برای کاهش وزن اصلاح برنامه‌ی غذایی و کم کردن  اشتها می‌باشد. خبر خوش برایتان این است که می‌توانید با خوردن اسفناج احساس گرسنگی و میل به پرخوری و ریزه خواری را کاهش دهید. این خبر خوش مدیون زحمات و بررسی‌های محققان سوئدی است که معتقدند غذای محبوب ملوان زبل یک ضداشتهای معجزه گر است.

 

به گفته‌ی محققان سوئدی اسفناج حاوی ترکیباتی به نام تیلاکوئیدها می‌باشد که در غشای برگ‌های سبز قرار دارند. این ترکیبات باعث کندی هضم لیپیدها شده و روده ها را به کار می‌گیرد و همین مسئله هم باعث افزایش هرچه بیشتر هورمون‌های سیری می‌شود.

 

البته محققان بر این باور هستند که خوردن اسفناج به تنهایی کافی نیست. باید این سبزیجات مفید را خرد و کاملاً له کنید تا تیلاکوئیدهای آن به خوبی آزاد شوند. چون بدن ما نمی‌تواند به طور مستقیم این ترکیبات را تفکیک و جذب کند.


محققان روی 15 داوطلب که هر روز صبح پودر اسفناج را در آب حل کرده و می‌نوشیدند بررسی‌هایی انجام دادند.

نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌دهد که این افراد در طول روز میلی به ریزه خواری ندارند و به خوبی اشتهایشان را کنترل می‌کنند. به همین دلیل محققان توصیه می‌کنند اگر به دنبال ضداشتها می‌گردید به جای مصرف قرص و دارو به سراغ اسفناج بروید.

مطالب پیشنهادی:

پرخوری عصبی یا بولیمیا و درمان آن 

رژیم غذایی مدیترانه ای پنج روزه

درمان کبد چرب با طب سنتی

روشهای سم زدایی از بدن

چند گیاه برای خانم هایی که اضافه وزن دارند

به طور کلی گیاهان دارویی با کنترل متابولیسم بدن، کاهش استرس و افزایش انرژی در بدن به کاهش وزن کمک می کنند.

 مصرف صحیح گیاهان دارویی تاثیر زیادی در کاهش وزن بدن و تناسب اندام دارد. تنها باید گیاه متناسب با ساختار بدن را با مشاوره و راهنمایی متخصص طب به سنتی شناخت و آن را در سبد رژیم غذایی روزانه قرار داد.

بسیاری از مردم از گیاهان دارویی به صورت مستقیم استفاده می کنند. به این ترتیب که از ساقه، ریشه، برگ و گلبرگ گیاه به صورت طبیعی در مواد غذایی خود استفاده می کنند یا با آنها عرقیات و دمنوش های مفید تهیه می کنند.

کرفس 

کرفس یکی از سبزی هایی است که علاوه بر استفاده از آن در تهیه انواع غذا و سالاد، بسیاری از افراد برای لاغرشدن، آن را در رژیم غذایی شان می گنجانند. مواد غذایی سرشار از فیبر مثل میوه و سبزیجات نه تنها شما را لاغر می کنند بلکه باعث می شوند که شما لاغر بمانید. رسول خدا فرمود : به خوردن کرفس عادت کنید ، زیرا این سبزی خوراک پیامبران بوده ا ست. به غیر از اینها کرفس خواص خیلی زیادی دارد. برای مثال بوی بد دهان را از بین می برد. مواد مضر را دفع می کند . ملین است. 
 

"تند" و "کوچک" چربی سوز

گنجاندن فلفل تند (چیلی) در رژیم غذایی در سرعت جریان خون در سراسر بدن موثر است. مصرف این فلفل موجب افزایش جریان خون در اندام های مختلف و میان سلول ها شده و این روند علاوه بر افزایش متابولیسم بدن موجب چربی سوزی و شکستن سلول های چربی در بدن نیز می شود.

به گفته محققان، مصرف فلفل در غذا یا استفاده از مواد غذایی تند، میزان سوخت و ساز بدن را تا 25 درصد افزایش می دهد. همچنین خوردن غذاهای تند عطش مصرف کننده را بیشتر می کند و این امر منجربه تمایل بدن به نوشیدن آب می شود که خود این مسئله به کاهش وزن و خروج سموم از بدن کمک می کند. 


 
 
"جنسینگ" گیاهی در نقش یک کمک کننده

مصرف گیاه جنسینگ در طول روز در حفظ میزان انرژی ضروری بدن موثر است.

با مصرف این گیاه در وعده های روزانه می توان علاوه بر تقویت میزان انرژی بدن، توان بدن را در رعایت رژیم غذایی خاص برای کاهش وزن بالا برد.

 
"جلبک" تنظیم کننده موتور بدن

جلبک دریایی یکی از غذاهایی است که این روزها به عنوان ماده ای مغزی در سبد غذایی بسیاری از مردم از جمله مردم کشورهای آسیایی وجود دارد.

مصرف جلبک همراه وعده های غذایی عملکرد تیروئید و میزان متابولیسم بدن را تنظیم می کند.

  
هضم بهتر مواد غذایی با گیاه درمانی

گزنه از جمله گیاهانی است که حاوی ماده ای به نام « سکرتین » است. این ماده یکی از بهترین عوامل تحریک معده و غده های هاضمه برای ترشح مواد لازم برای هضم بهتر مواد غذایی است. مصرف این گیاه علاوه بر این موجب بهبود به عملکرد روده ها شده و تاثیر زیادی در کاهش اضافه وزن دارد. 

یک فنجای قهوه تهیه شده با عصاره برگ درخت زیتون

پژوهشگران می گویند نوشیدن یک فنجای قهوه تهیه شده با عصاره برگ درخت زیتون می تواند به مبارزه با چاقی کمک کند.

محققان در این بررسی به مدت هشت هفته به موشها رژیم غذایی با کربوهیدرات و چربی بالا دادند تا نشانه هایی از سندرم متابولیک در آنها پدیدار شود. لیندسی براون از دانشگاه کوئینزلند جنوبی گفت: عصاره برگ زیتون به دلیل داشتن خواص ضد التهابی موجب کاهش وزن می شود.
محققان در سراسر جهان در حال مطالعه نقش التهاب در ذخیره شدن چربی هستند. چای سبز و زرد چوبه نیز اثرات مشابهی در کاهش وزن دارند.


دارچین و عسل

به نظر می رسد که مخلوط دارچین و عسل قادر به تعدیل برخی از اثرات مقاومت به انسولین است. بیمارانی که این چای را نوشیده اند اظهار کم اشتهایی و بی میلی نسبت به کربوهیدرات ها را تجربه کرده اند. مقاومت به انسولین به طور ویژه در میان زنان بیشتر است. اضافه کردن عسل و دارچین به رژیم غذایی می تواند راهی دلپذیر برای کنترل این عارضه و کمک خوبی برای کاهش وزن باشد.

مطالب پیشنهادی:

توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش اشتها 

چگونه با علائم آزار دهنده حاملگی مقابله کنیم

10 نکته حیاتی در رژیم غذایی روزانه شما

رژیم کانادایی / معایب و محاسن آن 

داروهای طبیعی کاهنده اشتها






t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/


برای کاهش وزن به مواد خطرناک بازارهای کاذب روی نیاورید، با مصرف مواد طبیعی به تدریج به وزن دلخواه‌تان برسید.

گردهٔ زنبور عسل

گل قاصدک (dandelion)

رازیانه

آناناس

دانهٔ بارهنگ

دانهٔ اسفرزه

گردو

دارچین

سرکهٔ سیب

گردهٔ زنبور عسل


گردهٔ زنبور عسل عمل سوخت و ساز بدن را تحریک کرده و به کاهش اشت‌ها کمک می‌کند. روزی یک قاشق چایخوری مصرف کنید.

گل قاصدک


گل قاصدک کلیه‌ها را تصفیه کرده، سوخت ساز بدن را افزایش داده و تمایل بیش از حد به شیرینی را تعدیل می‌کند. برگ‌های آن را به صورت خام در سالاد بریزید یا با آن چای درست کنید (۲ تا ۳ قاشق چایخوری از ریشه آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب بجوشانید.)

رازیانه


رازیانه مواد مخاطی و چربی را از مجرای روده ای زدوده و یک داروی طبیعی برای کاهش اشتها است.

آناناس


آناناس حاوی آنزیمی به نام برملیان (bromelian) است. این آنزیم پروتئین و چربی را هضم می‌کند.


دکتر دوک، گیاه‌شناس، می‌گوید که با خوردن روزانه یک آناناس تازه، 4.5 کیلو وزن خود را کاهش داد. آنانس سر شار از مواد غذایی بوده و همچنین برای هضم غذا عالی است.

دانه‌های بارهنگ و اسفرزه


گیاه‌شناسان می‌گویند که تاثیر دانه‌های اسفرزه و بارهنگ در کاهش وزن موثر بوده است. کاهش وزن به دلیل بافت اِسفنجی (لزج) و مواد شیمیای خاص (پلی فنول) موجود در دانه‌های آن است.


در تحقیقی در ایتالیا، دانشمندان به خانم‌هایی که مبتلا به چاقی مفرطی بودند (کسانی که ۶۰ درصد بالا‌تر از وزن مناسبشان اضافه وزن داشتنند)، ۳ گرم بارهنگ مخلوط درآب را ۳۰ دقیقه قبل از غذا دادند. کسانی که از این ماده استفاده می‌کردند، در مقایسه با گروهی مشابه که فقط مقدار غذای خود راکاهش دادند، وزن بیشتری کم نمودند.


مقدار مصرف: یک قاشق چای خوری اسفرزه را با یک لیوان آب یا آب میوه خوب مخلوط کنید و قبل از هر غذا میل نمایید.

گردو


مطالعه روی بیش از ۲۵۰۰۰ نفر نشان می‌دهد کسانی که بیشترین آجیل را مصرف کردند، کمتر از بقیه چاق شدند. آجیل‌ها سرشار از سروتونین هستند؛ این ماده باعث احساس سیری در فرد شده و در نتیجه اِشتهای او را کم می‌کند.

دارچین


نصف قاشق چایخوری دارچین را در یک فنجان آب بجوشانید. بعد از جوش آمدن، ۵ دقیقه صبر کنید دم بکشد. آن را داخل فنجان دیگری از صافی رد کنید و یک قاشق چایخور عسل اضافه کنید. مخلوط را در دو نیم فنجان تقسیم کنید. نیم ساعت قبل از صبحانه و نیم ساعت قبل از خواب میل نمایید.


سرکهٔ سیب

استفاده از سرکهٔ سیب باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن شده و فشار خون را کاهش می‌دهد. سرکهٔ سیب حاوی مقدار مناسبی پکتین است. پکیتن کلسترول خون را کاهش داده و شاید راز خاصیت لاغر کنندهٔ آن در همین ویژگی نهفته باشد.


اگر سرکهٔ سیب را برای لاغرشدن استفاده می‌کنید، دفعهٔ اول باید با یک قاشق چایخوری شروع کنید و بعد مقدار آن را کم کم به ۳ قاشق چایخوری افزایش دهید و به مدت چند هفته، قبل از غذا میل کنید. در این صورت اِشتهای شما کم شده و سوخت وساز بدنتان نیز افزایش می‌یابد.


مطالب پیشنهادی:

قرص خانگی برای لاغری

توصیه هایی مهم در زمان رژیم لاغری

بهترین حرکات برای تناسب اندام

توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش اشتها

کاهش وزن


 اگر در گروه افرادی هستید که شیوه‌های مختلف را برای درمان چاقی و اضافه وزن خود تجربه کرده و نتوانسته‌اید به وزن ایده‌آل خود نزدیک شوید، توصیه می‌کنیم با اجرای توصیه درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان در سراسر جهان برای کاهش و تثبیت وزن خود اقدام کنید. درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان در جهان برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب و ایده‌آل مخاطبان‌شان، پیش از هر چیز آنها را به اصلاح برنامه و رژیم غذایی تشویق می‌کنند و از آنها می‌خواهند به جای مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده، مصرف خوراکی‌های طبیعی سالم و غذاهای آب‌پز یا بخارپز شده را در برنامه غذایی خانواده قرار دهند.  


 آنها مصرف مواد غذایی سالم، افزایش وعد‌ه‌های غذایی و داشتن تحرک لازم را مهم‌ترین شرط برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب می‌‌دانند و بر این باورند که رعایت ساده‌ترین نکات می‌تواند خانواده‌ای را برای همیشه از خطر اضافه وزن و چاقی و عوارض ناشی از آن از قبیل فشارخون، بیماری‌ها و ناراحتی‌های قلبی، تنگی‌نفس، چربی خون و ده‌ها بیماری مفصلی – عضلانی دیگر رهایی بخشد.

 


توصیه‌هایی که باید جدی بگیرید


با مطالعه و به‌کارگیری طلایی‌ترین توصیه متخصصان طب مکمل در جهان می‌توانید با ساده‌ترین راه‌ها از بروز چاقی و اضافه وزن پیشگیری کنید.


هرروز نصف لیوان آب گریپ ‌فروت را با نصف لیوان آب پرتقال مخلوط کرده و بنوشید. این کار به افزایش متابولیسم بدنتان کمک می‌کند.


افزایش سوخت‌وساز بدن با فعالیت‌های بدنی و ورزش مهم‌ترین شیوه درمان چاقی و اضافه وزن است. بهترین ورزش‌ها برای این منظور شنا، دویدن مسافت‌های کوتاه و تنیس است.


ماساژ اندام‌ها به ویژه ماساژ بخش‌هایی از بدن که دچار سلولیت هستند پیش از حمام در درمان سلولیت‌ها و کاهش وزن موضعی بدن بسیار مؤثر است.


نوشیدن آب سبزیجاتی مانند کلم و کرفس به‌عنوان بهترین چربی‌سوزهای گیاهی از سوی متخصصان تغذیه و طب سنتی توصیه می‌شود.


 


عرقیات گیاهی را فراموش نکنید

یکی دیگر از شیوه‌های پیشگیری از چاقی و تجمع چربی‌ها در بدن نوشیدن آب و عرقیات گیاهی چربی‌سوز است. از دیدگاه درمانگران طب سنتی نوشیدن آب و عرقیات گیاهی به میزان کافی می‌تواند موجب افزایش متابولیسم بدن شده و این شیوه به مرور موجب بهبود روند کالری‌سوزی در بدن شود. به این ترتیب نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز و گنجاندن عرق گیاهی زیره و عرق شوید به همراه آب در برنامه غذایی و میان‌وعده‌های غذایی، می‌تواند علاوه بر پاکسازی بدن از چربی‌ها و مواد زائد به افزایش میزان سوخت و ساز کالری‌ها در بدن نیز کمک کند. برای تهیه این نوشیدنی‌ها کافی است مقداری از این عرق‌های گیاهی را با همان مقدار آب ترکیب کرده و خنک میل کنید.


 


چای گیاهی ضد‌چاقی و بدخلقی

حتما تا امروز در میان اعضای خانواده یا فامیل‌تان با افرادی برخورد داشته‌اید که به دلیل رعایت رژیم غذایی خاص یا کم کردن میزان غذایی که در وعده‌های غذایی میل می‌کنند، دچار بدخلقی و بی‌حوصلگی شده‌اند. درمانگران طب طبیعی معتقدند افرادی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند باید در کنار رعایت دستورهای متخصص‌شان از انواع چای‌های گیاهی مانند چای گزنه یا چای باباآدم استفاده کنند تا به این ترتیب علاوه بر استفاده از خواص چربی‌سوزی آنها از خواص آرامش‌بخشی و تسکین‌دهندگی آنها نیز بهره‌مند شوند. نوشیدن این چای‌ها ۲ تا ۳ فنجان در طول روز می‌تواند تاثیر موثر و مفیدی در کاهش وزن و برطرف کردن بدخلقی داشته باشد.


 


جعفری را با هویج میل کنید

 در متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که نوشیدن مخلوطی از آب جعفری به همراه آب‌هویج در میان‌وعده عصرگاهی می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن و از بین رفتن چربی‌ها در بدن داشته باشد. درمانگران این شیوه درمانی بر این باورند که نوشیدن آب جعفری به تنهایی می‌تواند موجب کنترل و تنظیم میزان قند خون شده و به سلامت افراد دچار اضافه وزن کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف جعفری در وعده‌های غذایی می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش داده و آن را کنترل کند. توصیه ما به شما این است که هنگام خرید، دقت کنید تا هویج تازه و برگ‌های تیره‌تر جعفری را انتخاب کنید.


 


چربی‌سوزی به‌سبک هندی‌ها

درمانگران آیوردا مصرف فلفل قرمز در وعده‌های غذایی را مهم‌ترین عامل برای افزایش سوخت‌وساز بدن می‌دانند. آنها فلفل‌قرمز را یکی از طبیعی‌ترین خوراکی‌های چربی‌سوز می‌شناسند که می‌تواند میزان چربی‌های موجود در بدن را به حداقل ممکن برساند. البته این درمانگران به مراجعان خود توصیه می‌کنند که درصورت داشتن اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، درد معده یا بیماری‌های گوارشی دیگر و همین‌طور درصورت ابتلا به بیماری‌های عصبی یا زودخشمی این شیوه را برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل‌شان انتخاب نکنند و به جای این شیوه سراغ دیگر شیوه‌های طبیعی درمان بروند و با مشورت متخصص یا درمانگر حاذق طب سنتی یا مکمل بهترین شیوه طبیعی لاغری را امتحان کنند.


 


هماهنگی سایز اندام‌ها با چند سوزن

 یکی از مزیت‌های درمان چاقی با کمک طب‌ سوزنی چین، امکان تغییر سایز، لاغری و کاهش‌وزن موضعی برخی از اندام‌های بدن است. در این شیوه درمانگر با کمک سوزن‌های بسیار نازک و یک‌بار مصرف به کاهش سایز و لاغر شدن برخی از اندام‌ها مانند شکم، بالای پاها و پهلو‌ها می‌پردازد. در این شیوه درمانگر با تحریک اندام مورد نظر به کلاژن‌سازی، جمع شدن و کاهش سایز آن عضو کمک می‌کند و بیمار پس از ۱۰ جلسه درمانی می‌تواند شاهد کاهش‌وزن و کاهش سایز در موضع مورد نظر باشد. این شیوه در افرادی که علاقه‌مند به داشتن سایزی یکسان در تمامی اندام‌های بدن هستند، بسیار موثر است.


 


ماساژ چینی و لاغری موضعی

 اگر در جست‌وجوی راهی هستید که بتوانید به واسطه آن روند لاغری خود را افزایش دهید، می‌توانید روی ماساژ طب چینی حساب کنید. درمانگران این شیوه درمانی با ماساژ نقاط خاصی از بدن که دقیقا همان نقاط طب سوزنی است به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک کرده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشند. به این ترتیب با کمک این شیوه درمانی علاوه بر آنکه می‌توانید عملکرد اندام‌های درونی را در مسیر لاغر شدن هدایت کنید، می‌توانید از تاثیر ماساژ به‌صورت موضعی به ویژه در ناحیه شکم، پهلوها و بالای پاها بهره ببرید و زودتر از آنچه باید به وزن ایده‌آل‌تان نزدیک شوید.


 


زنجبیل را به سبد غذایی‌تان اضافه کنید

 درمانگران هندی بر این باورند که گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی، دست‌کم ۳بار، تاثیر زیادی در کاهش وزن و افزایش میزان سوخت‌وساز بدن دارد. این گیاه دارویی از آن نظر که متابولیسم بدن را بالا می‌برد، در گروه موفق‌ترین چربی‌سوزها و کالری‌سوزهای طبیعی به حساب می‌آید که می‌تواند روند لاغری را در افراد علاقه‌مند به کاهش وزن تسریع کند. درمانگران هندی بر این باورند، خوردن سالاد حاوی زنجبیل یا ماستی که زنجبیل تازه در آن رنده‌شده می‌تواند میزان اشتهای افراد را پیش از خوردن ناهار و شام کاهش دهد و به این ترتیب به کاهش وزن منجر شود.


 


سرکه را جایگزین سس کنید

بسیاری از درمانگران طب سنتی چین بر این باورند که مصرف سرکه سیب می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش وزن داشته باشد. این درمانگران نوشیدن مخلوطی از یک لیوان آب و ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را یکی از بهترین شیوه‌ها برای افزایش سوخت‌وساز کالری‌ها می‌دانند. از طرفی این درمانگران به افراد دچار اضافه وزن توصیه می‌کنند که به جای مصرف سس هنگام خوردن سالاد، از سرکه انگور یا سرکه‌سیب استفاده کنند.


 به نقل از برترین ها


مطالب پیشنهادی:

تخم کتان و چگونگی مصرف آن

آیا برای لاغر شدن فقط کالری مهم است؟

اعتیاد به غذا

توصیه هایی جهت کاهش وزن 

چربی سوز با میوه ها و سبزیجات


تراریوم ( باغ شیشه ای)

Image result for ‫تراریوم‬‎


تراریوم چیست ؟ کلمه تراریوم، کلمه‌ای لاتین است که از دو قسمت Terra به معنی خاک و زمین و -rium به عنوان پسوند مکان تشکیل شده است. بر این اساس می‌توان این عبارت را به ” نمایشگاه جانداران زمینی” ترجمه کرد. به عبارتی دیگر، یک تراریوم جلوه‌هایی از نمونه‌های زندگی گیاهی یک منطقه یا اقلیم را دربرمی‌گیرد.

در واقع ی جور باغ شیشه ای هست به نظرم (آلا)




Image result for ‫تراریوم‬‎





این محصول اولین بار توسط یک پزشک جراح انگلیسی به نام ناتانیل وارد Nathaniel Ward در سال ۱۸۲۷به شکلی کاملاً تصادفی ساخته شد. در واقع او در مورد پرورش و تغییر و تحول پیله‌ای پروانه‌ها کار می‌کرد اما متوجه شد که آلودگی حاصل از کارخانه‌های لندن که نزدیک منزل وی بود جلوی رشد آنها را می‌گیرد.

دکتر وارد چرخه زندگی پروانه‌ها را در شرایط طبیعی مورد پژوهش قرار داد. به این شکل که شفیره پروانه را در یک ظرف مربا گذاشت و سپس مقداری خاک روی درون ظرف ریخت.

بعد از چند هفته دکتر وارد دید که یک گیاه در خاک درون ظرف روییده است.

اینکه در این مدت گیاه بدون آبیاری به رشد خود ادامه داده فکر او را درگیر خود کرد. او فهمید هنگامی که گیاه نم را از برگ‌هایش از دست می‌دهد این نم روی دیواره شیشه جمع شده و به شکل آب دوباره به داخل خاک بازگشته و گیاه را آبیاری می‌کند و این چرخه پایدار باران مانند درون ظرف، بهترین شرایط را برای رشد گیاه فراهم می‌آورد.

در ادامه او دو تراریوم کوچک تهیه کرد که در آن سرخس و نوعی گیاه از خانواده غلات کاشته بود و آنها را با کشتی به سیدنی استرالیا فرستاد. در این سفر که به مدت هشت ماه به طول انجامید و با وجود تغییرات زیاد دما در دوره سفر گیاهان به خوبی رشد کردند و صحیح و سالم به استرالیا رسیدند. پس از آن وی دوباره در شرایطی همانند پیشین آنها را به لندن بازگرداند.



Image result for ‫تراریوم‬‎




وسایل مورد نیاز:











ظرف:

اندازۀ ظرفها باید طوری انتخاب شوند که بزرگی آن برای احاطۀ ۲ یا چند گیاه کافی باشد. مثل تنگ ماهی، ظرف شیشه ای شکلات، آکواریوم، ظرفهای شیشه ای مربا یا بطری بزرگ.

برای افراد مبتدی، پیشنهاد می شود که یک ظرف بزرگ و در باز مانند آکواریوم انتخاب شود. کارکردن داخل آن بسیار آسان است و با کسب تجربه شا می توانید از چوبهای بلند و یا بیلچه برای کاشتن گیاهان در ظروفی که دهانه آن کوچک است استفاه کنید.

هر ظرف تمیز می تواند برای ساختن تراریوم استفاده شود. نیاز اصلی این است که مانع دخول آب شود. چیزهائی را انتخاب کنید که به اندازه کافی برای جا دادن گیاهان بزگ باشند و سرپوش آن طوری باشد که مانع خروج رطوبت گردد. کوزه، بطری، آکواریوم ظرفهائی هستند که بطور معمول مورد استفاده قرار میگیرند. طراحی های دیگر مانند بلوکهای شیشه ای می توانند به دکور منزل زیبائی ببخشند.

ظرف باید شفاف باشد، زیرا ظروف رنگی و یا کرد نور را کاهش می دهند و در رشد گیاه دخالت می کنند.

ظروف می توانند باز یا بسته باشند . گیاهان در ظروف بسته باید رطوبت بالا را بتوانند تحمل کنند. ظروف با درب بزرگ بدون پوشش ممکن است مورد استفاه قرار بگیر اما احتیاج دارد به آبیاری متناوب برای اینکه رطوبت را حفظ کنند. تراریوم های باز خشک هستند و کمتر دچار بیماریهای می گردند.

قبل از کاشت ظرف را استرلیزه کنید. آنرا با آب گرم و صابون خوب شستشو دهید. اگر از ظرفهای تمیز شیشه ای تجاری استفاده می کنید اجازه دهید که درب ظرف چندین روز قبل از کاشت باز باشد.

زغال چوب:




از زغال چوب برای جذب بوی نامطبوع ظرف استفاده می گردد.



· پارچه پرده ای فایبر گلاس یا جوراب زنانه نایلونی:



این مواد برای جلوگیری از فرو نشستن خاک و از بین رفتن توانایی آن برای زهکشی استفاده می شوند.



· چوبهای بلند می توانند مفید باشند. طول مناسب بستگی دارد به ارتفاع ظرفی که برای تراریوم بکار می رود. آنها می توانند مورد استفاده قرار بگیرند برای حقر چاله هایی که برای کاشت گیاهان بکار می روند.

· ممکن است شما از قاشق بزرگ آشپزخانه در جابجایی خاک و مواد زهکشی و از چنگال برای شیار بازکردن استفاده کنید.

· اگر دهانه ظرف مورد استفاده ما خیلی کوچک باشد از یک قیف کاغذی یا فویل آلومینیومی برای ریختن خاک به داخل ظرف استفاه کنید.

· قیچی خانگی می تواند کمک کند برای حرس گیاهان قبل از اینکه کاشته شوند.

· یک اسپری آب پاش برای آب دادن به تراریوم می توند مورد استفاده قرار بگیرد.

Image result for ‫تراریوم‬‎

و اینم از طرز تهیه تراریوم:



مرحلۀ اول:

ظرف مورد نظر ار انتخاب کرده، آنرا تمیز و خشک می کنیم. یک لایه سنگریزه داخل ظرف می ریزیم. سعی می کنیم مقدار بیشتری از سنگریزه ها به یک سمت دیواره ظرف متمایل باشند. این کار به زهکشی بهتر کمک می کند.

زهکشی مناسب ضروری است برای اینکه مطمئن شویم که خاک بیش از حد اشباع نشود که باعث شود ریشه پوسیده شود و گیاه شما از بین برود. میزان مواد زهکشی بستگی به اندازه و شکل ظرف دارد. با توجه به اندازۀ ظرف شما می توانید که لایه ۱ اینچی از مواد را در ته ظرف پخش کنید، بطوریکه تمام ظرف را بپوشاند. (کوچکترین حالت) برای ظرفهای عمیق یا بزرگ حتی لایه ای تا ۳ اینچ نیز ممکن است مورد استفاه قرار بگیرد.


گاهی قبل از لایه سنگریزه، لایه نازکی از خزه در ته ظرف قرار می دهند.


مرحلۀ دوم:

برای جذب بوهای ناخوشایندی که موقع آبیاری ایجاد می شود لایه نازکی از زغال روی لایه سنگریزه های می ریزیم.




مرحلۀ سوم:

قرار بودن یک لایه مواد غیر طبیعی روی زهکش لایه ای را ایجاد می کند که از فرو نشستن خاک و از بین رفتن توانایی آن برای زهکشی جلوگیری می کند. مواردی مثل پارچه های پرده ای فایبر گلاس، جورابهای زنانه نایلونی یا پرده دور انداختنی، موارد خوبی هستند. چون دارای خلل و فرج کافی برای عبور آب هستند که هم خاک و ذرات را نگه می دارند و هم زود فاس نمی شوند.

گاهی از خزه اسفاگنوم نیز به این منظور استفاده می شود.





مرحلۀ چهارم:



به مقدار کافی خاکی تمیز و استرلیزه شده که تقریباً ۵/۱ تا ۴/۱ حجم ظرف را پر می کند، اضافه می کنیم. برای دادن جلوه بیشتر به تراریوم، خاک را بطور مسطح در ظرف نمی ریزیم، بلکه آنرا شیبدار و تپه مانند می ریزیم تا گیاهان در سطوح مختلف قرار گیرند. خاک را از پشت به سمت جلو شیبدار کنید. معمولاً اختلاق سطح بین خاک جلو خاک عقب ۱ تا ۲/۱ اینچ می باشد. اگر چه، اگر تراریوم دایره ای است، شما می توانید سطح صافی را برای کشت داشته باشید.

می توان از خاکهای گلدانی بسته بندی شده که استرلیزه هم هستند استفاده کرد یا اینکه از مخلوط خاک باغچه و پیت ماس محیط کشت را تهیه کرد.

خاک باید نرم، دارای زهکشی خوب و بدون کود باشد.

برای تراریوم نواحی گرمسیری با گیاهان شاخ و برگدار، یک قسمت خاک، یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت استفاده کنید. اگر شما می خواهید یک باغ کاکتوس ایجاد کنید از خاک زبر که از یک قسمت خاک و یک قسمت شن تشکیل شده است استفاده کنید.

برای از بین بردن عوامل بیماری زا در خاک تهیه شده می توان به روش زیر عمل کرد:

ابتدا خاک را مرطوب کرده و در سینی بزرگ پهن کنید. سپس آنرا تحت دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید. هر ۵ دقیقه یکبار نیز خاک را به هم بزنید. به این ترتیب خاک استرلیزه خواهد شد.

خاک ورد استفاده تان را قبل از استفاده مورد آزمایش قرار دهید، به این صورت که آنرا با دست فشار دهید، اگر به راحتی فشرده شود مقداری پرلیت و وری کولات برای کمک به زهکشی به خاک اضافه کنید.

خاکی که به تراریوم اضافه می شود نسبتاً خشک باشد، در غیر اینصورت به دیواره ها می چسبد.


خیلی از اوقات خاک می تواند با طراوت شود به وسیله بریدن لایه بالایی خاک و اضافه کردن خاک تازه.




مرحله پنجم:

بعد از تهیه محیط کشت و قرار دادن در ظرف، نوبت به انتخاب و کاشت گیاهان می رسد.

دنبال گیاهانی باشد که رشد کم و برگهای کوچک داشته باشند. برای تهیه تراریوم،گیاهانی باید انتخاب شوند که علاوه بر دارا بودن شاخ و برگ زیبا، رشد کندی داشته باشند. همچنین توانایی تحمل رطوبت زیاد هوا و خاک، و نور کم را هم داشته باشند. ما در تراریوم گیاهانی را می توانیم پرورش دهیم که به درجه رطوبت بالایی،نیاز دارند. که در غیر اینصورت در هوای خشک خانه این گیاهان از بین می روند.

تعدادی از گیاهانی که می توان از آنها در تهیه تراریوم استفاده کرد عبارتند از : کالاته آ، پیرومیا، سرخس، فیتونیا، پتوس، کاماادورا، سارانتا، کراسولا یا گیاهانی مثل بنفشه، توت فرنگی وحشی و …

کاکتوس، گیاهان گلدار گرمسیری یا یک ترکیب از گیاهان رنگارنگ برای استفاده در تراریوم مناسب هستند. گیاهان به رشد پیوسته و آرام نیاز دارند، همچنین باید توانایی همزیستی با گیاهان همراهشان را در شرایط یکسان داشته باشند. هرگز از ترکیبی از گیاهان که نیازهای رشد مختلفی دارند استفاده نکنید. گیاهانی را انتخاب کنید که از لحاظ واریته، اندازه، بافت و رنگ احتیاجاتشان مشابه یکدیگر باشد.

بهتر است گیاهانی مورد استفاده قرار بگیرند که از لحاظ اندازه مناسب برای ظرف انتخاب شده باشند. گیاهانی که دارای رشد کم هستند به دستکاری و نگهداری کمی نیاز دارند. اگر شما می خواهید که توجه بیشتری به آنها داشته باشید می توانید گیاهانی که رشد بیشتری دارند را آزمایش کنید. آنها به تربیت بیشتر و مداوم نیاز دارند اما شما می توانید تنوع بیشتری در تراریوم خود داشته باشید.

اگر ظرف تراریوم طوری است که تمام سطوح شفاف بوده و دارای دید است باید گیاهان بزرگتر را نزدیک به مرکز کاشت. اما اگر فقط ۲ یا ۳ سطح آن دیده می شود، گیاهان بلند تر باید در قسمت دیواره پشتی جای داده شوند .

ترتیب گیاهان را بوسیله حرکت آنها در داخل ظرف (اگر دهانه ظرف بزرگ باشد) یا محل بازی که اندازه آن مشابه تراریوم باشد تعین کرد .

گیاهان نباید خیلی نزدیک هم کاشته شوند، بلکه باید فضای کافی برای هر کدام از آنها در نظر گرفته شود.گیاه باید طوری مستقر شود که پایه گیاه همسطح سطح بالای خاک باشد . اجازه ندهید که پایه گیاه بالاتر از سطح خاک قرار گیرد.

گیاهان گرمسیری و جنگلی در تراریوم بسته ویا دریچه دارمورد استفاده قرار بگیرد. گیاهان آبدار و شاداب در ظرفهای باز مورد استفاده قرار بگیرد .

بسیار مهم است که گیاهان فاقد حشره یا بیماری باشند .هر برگ آسیب دیده یا زرد یا هر برگی که نشان از آسیب حشره یا بیماری دارد را فوراً جا به جا کنید.اگر بیماری برای شما دارای اهمیت است گیاهان را در یک بسته پلاستیکی برای دو هفته قبل از کاشت در تراریوم قرار دهید، اگر بیماری وجود داشته باشد روی شاخ و برگ و ساقه نمایان می شود. سریعا گیاه را در ظرف بکارید، تا ریشه های بدون حفاظ خشک نشوند .

وقتی در یک ظرف با دهانه عریض کشت می کنید از قاشق برای در آوردن خاک استفاده کنید. اگر از ظرفی با دهانه باریک استفاده می کنید باید روشی برای قرار دادن گیاه در تراریوم ایجاد کنید. برای وارد کردن نباتاتی که ریشه آنها بزرگ است آنها را داخل کاغذ یا پارچه پیچانده و فرم می دهند . از یک انبر بلند و باریک یا چوبی که انتهای آن سیم حلقوی بسته شده است استفاده کنید. با این چوب چاله را قبل از کاشت حفر کنید و بعد از کاشت چاله را پر کنید و اطراف آن را به آرامی فشار دهید . ک چوب بلند که انتهای آن یک چوب پنبه قرار دارد وسیله مناسبی برای محکم کردن خاک اطراف گیاه است .

بر خلاف باغ لازم نیست که ریشه ها را شل و نرم کنید. در تراریوم نمی خواهیم که گیاهان رشد سریع داشته باشند و باقی ماندن ریشه ها به صورت گلوله ای متراکم باعث می شود که رشد گیاهان آهسته باشد .




مرحله ششم :

بعد از کاشت گیاهان، می توان تراریوم را با استفاده از تخته سنگ، چوب شکسته، خزه و چیزهای دیگر تزئین کنیم. با این عمل یک دنیای کوچک زندگی گیاهی ترسیم می شود.




مرحله هفتم :

ظرف را با در پوش یا سینی شیشه ای بپوشانید. در این مرحله ارتباط با محیط قطع می شود و جنگل بارانی مینیاتوری ایجاد می شود .

Image result for ‫تراریوم‬‎



مرحله هشتم :

هر گیاهی را که شروع به پوسیدگی می کند جابجا کنید . پوسیدگی معمولاً در اثر رطوبت زیاد بوجود می آید. اگر این اتفاق در تراریوم بسته بیفتد در پوش را حرکت دهید تا ظرف خشک شود. تراریوم بسته را در هفته اول بعد ازکاشت در نظر بگیرید. در این زمان غالباً بیماریها شروع می گردد. هر برگی که می میرد یا گیاهی که شروع به پوسیدگی می کند باید سریع از بین برود قبل از اینکه مشکل به سایر گیاهان نیز سرایت کند. در بیشتر حالات، بعد از چند هفته تراریوم استقرار پیدا می کند و خطر بیماری ها کاهش پیدا می کند .

نظارت خود را برای برگهایی که می افتد و یا هر قسمتی از گیاه که دچار پوسیدگی می شود ادامه دهید.




کود :

عدم موفقیت بسیاری از تراریوم ها در نتیجه کود بیش از اندازه می باشد . کمتر از یک سال بعد از کاشت برنامه ای برای کود دادن نداشته باشید .اگر گیاهان به زردی گراییده شوند و با قدرت رشدشان بدون هیچ دلیل مشخصی کم شود، کود سبکی که به صورت محلول با آب است به نسبت ۴/۱ گیاهان خانگی داده شود .



آبیاری :

پس از کاشت، گیاهان را با اسپری آبیاری کرده، که در این صورت برگهای آنها نیز تمیز می شوند. آبیاری شدید باعث از بین رفتن گیاهان می شود. هیچگاه آب را به طور مستقیم روی تراریوم نریزید، زیرا محلی برای زهکشی که آب از آن خارج شود وجود ندارد. آب به مقداری اضافه کنید که فقط خاک مرطوب شود. هیچگاه آب جمع شده در زیر لایه سنگریزه نداشته باشید. زیرا آب باعث خواهد شد که ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود. وقتی که کناره های ظرف خشک هستند و هیچ رطوبتی در کناره ها آشکار نیست، مقدار کمی آب اضافه کنید .

اگر در اثر آبیاری زیاد فضای داخل ظرف مه آلود شود ،در ظرف را بر می داریم تا آب اضافی تبخیر شود، سپس در ظرف را می گذاریم .

وقتی که گیاهان برای اولین بار در تراریوم کاشته می شوند، تراریوم شروع به ایجاد آب و هوای مناسب گیاه می کند. گیاهان رطوبت را از برگهایشان از دست می دهند که روی شیشه متمرکز می شود و دوباره به خاک بر می گردد. این چرخه باعث می شود که تراریوم برای مدتها احتیاج به آبیاری نداشته باشد. در تراریوم های بسته فاصله آبیاری می تواند ۱ ماه یا بیشتر باشد. در بیشترین حالت، به آبیاری در هر دو هفته یک بار نیاز دارید، که این به شرایط بستگی دارد .




نور :

تراریوم را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. اجازه تابش مستقیم باعث افزایش درجه حرارت داخل تراریوم می شود و باعث سوختگی گیاه خواهد شد .

تراریوم را در جایی قرار دهید که نور غیر مستقیم کافی داشته باشد. پشت پنجره های شمالی بهترین مکان خواهد بود بیشتر گیاهان که برای تراریوم مناسب هستند به نور بیش از اندازه نیاز ندارند، اما مقدار نور باید خوب باشد اگر تراریوم در محلی قرار دارد که نور در آنجا پایین است، نور مصنوعی اضافه کنید. یک لامپ w 100 در داخل تراریوم و یا لامپ فلوراسنت بالای تراریوم می تواند مفید باشد. در جایی که نور بیرونی ضعیف است، نور مصنوعی را ۱۶ تا ۱۸ ساعت در روز داشته باشید.

برای اینکه گیاهان بر اثر نور به یک سمت خم نشوند باید جای ظرف را هر چند وقت یک بار تغییرداد و جهت آن را نسبت به نور عوض کرد.

برچسب‌ها: تراریوم، ساخت تراریوم، ساخت-تراریوم، گیاهان زینتی


چاپ این مطلب: کلیک کنید




برای درست کردن بسترمونکه متشکل از چند لایه ست به این ترتیب عمل میکنیم.



-لایه اول(زیرین):


سنگریزه که میتونید ابتکارو سلیقه به خرج بدین چون ظرفمون شیشه ایه وسنگاتون دیده میشه.میتونید از سنگای شیشه ای که تو بازار با رنگای متنوع موجوده استفاده کنید.یا حتی سنگای طبیعی که از بیرون جمع میکنید.


توجه کنید خیلی درشت نباشن که نصف شیشتونو بگیرن.در حدود 3سانت از ارتفاع شیشه کافیه.

البته لزومی نداره کاملا مسطح ته شیشه قراربگیره.میتونید هرشکلی که خواستید بهش بدید تا از بیرون خوشگل دیده بشه.این لایه در واقع زهکش گلدانمونه.یعنی آبای اضافی از لایه های بالایی براحتی از این لایه عبور میکنه و نمی زاره ریشه بخاطر آب زیاد خفه بشه.



-لایه دوم:


یه لایه توری.از هر تور بی مصرف توی خونه یا از پارچه نازک میتونید استفاده کنید این لایه رو به اندازه ببرید تا از شیشه دیده نشه تاکارتون تمیزدیده شه.اینم واسه جلوگیری از آبشویی خاکه.


تصفیه هوای اتاق با گیاهان


دفعه بعد که به فروشگاه برای خرید وسایل تمیز کننده خانه می روید یک گلدان بزرگ با گیاه هم برای اتاق خود بخرید. گیاهان آلاینده های ناسالم و باکتری ها و قارچ های هوا را کاهش می دهند...   آلودگی هوای داخل ساختمان می تواند یک تهدید برای سلامتی ما باشد، همه ی ما می خواهیم وقتی وارد خانه می شویم، هوای خانه تمیز و آرام بخش و دور هر نوع آلودگی باشد. هوای تمیز در خانه برای همه ی ما ضروری است. گیاهان می توانند هوای خانه یا دفاتر ما را از اثرات منفی سمومی مانند آمونیاک، فرمالدئید و بنزن پاک کنند. 
آلاینده های داخل خانه شامل آفت کش ها، دود مواد شوینده و حلال، الیاف فرش ها و پارچه ها ، دود سیگار و تنباکو، و .... می باشد. برگ گیاه قادر به جذب آلاینده ها و ارسال آن ها به ریشه می باشد که این مواد را میکروب های موجود در خاک جذب می کنند که این میکروب ها در رشد گیاه موثرند. 
برای جذب بیشتر آلاینده ها در هر اتاق 2 یا 3 گلدان قرار دهید. هوا را با داشتن چند گیاه مختلف مرطوب کنید. از نگه داشتن گیاه در مکانی که تغییرات ناگهانی دما وجود دارد اجتناب کنید. آلاینده ها از طریق برگ ها جذب می شوند ، به طوری که گرد و غبار را باید به آرامی با یک پارچه مرطوب از روی برگ ها پاک کنید. 
در آینده همه ما، محیط اطرافمان را با گیاه پاک خواهیم کرد، همین حالا به هر اتاق یک یا چند گلدان اضافه کنید تا هوای اطرافتان تمیز شود. 
بهترین گیاهان پاک کننده هوا:
گیاهان پاک کننده هوا
 
 
گیاهان پاک کننده هوا
 
گیاهان پاک کننده هوا
 
گیاهان پاک کننده هوا
 
گیاهان پاک کننده هوا
 
گیاهان پاک کننده هوا
 
گیاهان پاک کننده هوا
 
گیاهان پاک کننده هوا

انواع گیاهان آکواریومی

Image result for ‫گیاهان آکواریومی‬‎

انواع گیاهان آکواریومی


به طور کلی گیاهان آکواریومی باید دارای خصوصیاتی مانند کوچک بودن نسبی ، رشد نسبی ، زیبایی و مقاومت در برابر تغیِیرا ت داخل آکواریوم باشند .هر گیاهی که واجد این خصوصیات باشد برای مصرف در داخل آکواریوم مناسب است .از آنجا که وارد کردن و حمل و نقل گیاهان گاهی توام با مشکلات است باید از انواع گیاهان آبزی موجود در آبگیرها بخصوص مرداب بندر انزلی و گیاهانی که احتمالا" در آبگیرهای جنوبی کشور یافت می شود استفاده کرد .اکثرا به علت گرمتر بودن آب آکواریوم ، در مقایسه با محیط زیست طبیعی ، این گیاهان را ممکن است نتوان بخوبی نگهداری کرد .اگر چه در حال حاضر انواع زیادی از گیاهان برای نگهداری در آکواریوم ها شناخته شده اند ،اما 5 جنس از آنها از نظر مصرف بر انواع دیگر برتری یافته اند که عبارتند از :


والیزنر Vallisneria


ساژیتار Sagittaria


کابومبا ، آناکاریس و میر یوفیلوم که دو جنس اول آنها علف مانند و 3 جنس دیگر دارای ساقه های رونده بوده و برگهایی به آنها متصل می باشند . 


هریک از این گیاهان دارای مصرفی خاص بوده ، همه آنها به آسانی به دست می آیند و تکثیرشان آسان است .بیشتر گیاهانی را که در آکواریوم فروشیها می توان به دست آورد جزء این جنسها می باشند .

نحوه کاشتن و قرار دادن گیاهان در داخل آکواریوم


مثل گیاهان خاکی ، گیاهان ریشه دار آبزی باید در داخل موادی که در کف آکواریوم قرار می گیرند کاشته شوند.بهترین موادی که می توان برای کاشتن گیاهان بکار برود مخلوطی از ماسه شسته شده با سنگریزه ها می باشد .سنگریزه اگر با ماسه مخلوط شود تهوِیه کف آکواریوم را تسهیل می نماید .اگر در آکواریومی گیاهان فقط در ماسه و مخصوصاً ماسه های ریز کاشته شوند، به علت فرو رفتن دانه های ریز ماسه دریکدیگر فضای خالی بین آنها کم شده و تهویه در داخل آن بخوبی انجام نمی گیرد.در این آکواریومها مواد غذایی اضافی پس از رسوب در کف آکواریوم فاسد شده و تولید لایه ای از لجن می کند که خود باعث مسدود شدن روِی ماسه ها و عدم تهوِیه آنها می شود .اگر اکسیژن از طریق آب وارد رسوبات کف آکواریوم نشود ، وجود مواد غذایی اضافی آنها باعث تولید برخی از مواد سمی ازجمله هیدروژن سولفوره شده که خود باعث نامساعد کردن شرایط داخلی آکواریوم می شود . 


اگر چه خاک از نظر تولید و سطح نگهداری باکتریها ارزش بیشتری از ماسه دارد، اما با وجود این به کار بردن آن در داخل آکواریوم به هیچ وجه توصیه نمی شود ، زیرا هر قدر هم که در به کار بردن و کنترل آن سعی شود باز هم باعث گل آلود کردن آب می شود .در برخی از آکواریومها که هدف فقط پرورش گیاهان است میتوان فقط از خاک کف نهرها که بصورت گل تمیز در آمده است استفاده کرد .خاک باغچه به هیچ وجه مناسب مصرف در آکواریوم نمی باشد . 


عمق ماسه کف آکواریوم


عمق ماسه کف آکواریوم بستگی کامل به نوع گیاهی دارد که در آن کاشته می شود .در هر صورت عمق رسوبات کف باید به اندازه ای باشد که بتوان بخوبی گیاهان ریشه دار 5 تا 6 سانتیمتر را در آن کاشت .از آنجا که معمولا انواع گیاهان درشت و ریز در داخل آکواریوم کاشته می شوند لذا، بهتر است که ماسه کف آکواریوم از قسمت عقب بطرف جلو دارای شیب باشد و گیاهان بزرگتر در قسمت عقب و گیاهان متوسط در قسمت میانی و گیاهان کوچکتر در قسمت جلویی آن کاشته شوند.در چنین وضعی ممکن است عمق ماسه در قسمت مجاور دیواره عقبی آکواریوم حدود 5 تا 6 سانتیمتر و در مجاورت دیواره جلویی آن 2 تا 3 سانتیمتر باشد .ایجاد شیب عقب به جلو در کف آکواریوم دارای دو مزیت است:یکی مواد غذایِی زائد به طور دائم از قسمت عقب آکواریوم به طرف جلو آمده لذا خارج کردن آنها با یک لوله لاستیکی کاملا آسان خواهد شد . 


به منظور تسهیل بیشتر در امر تمیز کردن کف آکواریوم ، می توان شیشه ای به طول داخلی آکواریوم و عرض 2 تا 5/2 سانتیمتر را در داخل آن و به فاصله 3 سانتیمتر از دیواره جلویی جاگذاری کرده و ماسه کف را طوری ریخت که شیب کم قسمت جلویی به آن ختم شود .در چنین وضعی در قسمت جلوِی آکواریوم شیاری به عرض 3 سانتیمتر و به عمق 2 تا 5/2 سانتیمتر و به طول داخلی آکواریوم برای جمع شدن مواد زائد کف وجود خواهد داشت که تمیز کردن آن بسیار آسان بوده و سیفون کردن مواد زائد تغییری در وضعیت ماسه ها ایجاد نخواهد کرد .همین کار را می توان با به کار بردن سنگریزه های کوچک و قرار دادن آنها بصورت کمانی در قسمت جلویی آکواریوم انجام داد ولی قرادادن نوار شیشه ای بهتر است. 


نحوه حمل و نقل گیاهان آکواریومی


حمل و نقل گیاهان از کشوری به کشور دیگر معمولا با هواپیما انجام می شود و گیاهان در شرایط مرطوب از محلی به محل دیگر فرستاده می شوند .در آکواریومهای خانگی باید خریدن گیاهان پس از آماده کردن آکواریوم و قبل از اضافه کردن ماهی ها به آکواریوم انجام شود .گیاه خریداری شده را حتما باید در روزنامه ها و یا پارچه مرطوب به خانه برد .اگر گیاهی پنجاه درصد رطوبت خود را از دست بدهد ، در صورتی که از بین نرود ، مدتها طول خواهد کشید تا به حالت طبیعی برگردد .اگر گیاهان از آبگیرهای داخلی گرفته شده اند باید حمل آنها به محل مورد نظر به همان ترتیب و در روزنامه و کاغذ مرطوب انجام گیرد .در صورتیکه فاصله حمل و نقل زیاد است ، باید مرتبا روزنامه یا پارچه را مرطوب کرد تا از خشک شدن گیاهان جلوگیرِی شود .در صورت امکان می توان حمل و نقل را در داخل یک سطل آب انجام داد به شرطی که تهویه آن به طور مرتب انجام گیرد تا از خفه شدن گیاه جلوگیری شود . 


نحوه کاشتن گیاهان در کف آکواریوم


پس از آماده شدن آکواریوم باید ماسه ها به بهترین وجه شسته شوند .ماسه شسته شده باید با شیب مورد نظر در داخل آکواریوم ریخته شود .اگر قرار است سنگهای تزیینی نیز در داخل آکواریوم قرار گیرند باید آنها را پس از ریختن ماسه ، در داخل آکواریوم جاگذاری کرد .هنگام آب گیری آکواریوم  بمنظور جلوگیری از بهم خوردن شیب ماسه ها و جابجا شدن آنها ، بهتر است یک بشقاب روِی آنها قرار داده و مقداری آب داخل آن ریخت ( تا پر شدن سطح ماسه ها ) .در این موقع می توان اقدام به کاشتن گیاهان نمود .بهتر است ابتدا گیاهان بزرگتر کاشته شوند . 


کاشتن گیاهان پر ریشه سخت تر از سایر گیاهان است .


یک هفته پس از کاشتن گیاهان در صورتی که هیچگونه مشکلی وجود نداشته باشد ، می توان ماهی ها را در داخل آکواریوم ریخت . 


آیا لازم است به گیاهان داخل آکواریوم کود داده شود ؟


بدون شک داشتن گیاهان سرسبز و جالب در داخل آکواریوم علاوه بر زیبایی ، اثر مطلوبی بر روِی ماهی ها نیز دارد .از آنجا که معمولا به گیاهان داخل گلدان و گیاهان باغچه انواع کود شیمیایی و غیره داده می شود ، اکثر آکواریوم دارها فکر می کنند برای رشد و نمو و شاداب کردن گیاهان داخل آکواریوم نیز باید به آنها کود داده شود .کود دادن به گیاهان آکواریوم کاری بسیار خطرناک است و بطور کلی در آکواریومهایی که تعداد ماهی و میزان گیاه داخل آن متعادل می باشد هرگز احتیاجی به دادن کود نیست ، زیرا مواد دفعی ماهی ها کلیه احتیاجات مورد نیاز گیاه را تامین می نمایند .اگر در آکواریومی که گیاهان آن شاداب و سرحال هستند ، ماهی ها بیرون آورده شوند ، به زودی گیاهان نیز حالت پژمردگی بخود خواهند گرفت .دلیل اصلی آن عدم تامین برخی مواد غذایی لازم برای آنهاست که در شرایط معمولی توسط ماهی ها تولید می شوند .اگر ماهی ها مجددا" به آکواریوم برگردانده شوند ، گیاهان نیز بزودی بحالت اول خود برمی گردند . 


اگر میزان تراکم ماهی در مقایسه با تراکم گیاه نامتعادل و در نتیجه گیاهان احتیاج به کود داشته باشند ، بهترین کود ، محلول کود خشک شده و یو وی شده گوسفند است که باید با یک قطره چکان بلند و یا با لوله به آرامی در داخل ماسه و در مجاورت ریشه گیاهان به میزانی که باعث تخریب آب آکواریوم نگردد، ریخته شود .


اخیرا" کود شیمیایی مخصوص گیاهان آکواریومی به صورت کپسول ساخته شده است که مصرف آنها صد در صد مورد تایید نمی باشد . 


البته روش دیگری برای تسریع در رشد گیاهان آکواریوم خصوصا" مخازنی که صرفا" جهت تکثیر گیاه راه اندازی می شوند وجود دارد که آن استفاده از راکتور کربن است . ( در خصوص نحوه تهیه و ساخت و عملکرد آن مطلب مفصل و کاملی بزودی در صفحه نخست وبلاگ ارائه خواهد شد ) .


اخیرا سینی های کوچک پلاستیکی یا سفالی به ابعاد 7×12 و عمق 5 سانتیمتر درست شده است که می توان خارج از آکواریوم ابتدا گیاهان را در داخل آنها کاشت و سپس به تعداد مورد نیاز از آنها در داخل آکواریوم قرار داد .کف آکواریوم در این نوع کاشت گیاهان می تواند کاملا لخت بوده و یا ماسه داشته باشد .در صورت داشتن ماسه ، سینی های محتوِی گیاهان را باید در داخل ماسه جاگذاری نمود .این روش برای تمیز کردن آکواریوم و صید ماهی بسیار خوب می باشد .در این روش می توان ابتدا سینی گیاهان را از آب خارج کرده و سپس اقدام به صید ماهی نمود. 


محل کاشتن گیاه در آکواریوم


همانطور که قبلا ذکر شد در یک آکواریوم که سطح آن به صورت مستطیل است ، پس از ریختن ماسه با شیبی از عقب به جلو باید گیاهان بزرگتر در قسمت عقب و گیاهان کوچکتر در قسمت جلوِی آکواریوم کاشته شوند .در چنین وضعی گیاهان بزرگتر جلوِی تابش نور به گیاهان کوچکتر را نخواهند گرفت . 


آنچه که مهم است اینست که هنگام کاشتن گیاهان باید بفکر جای خوب و محل شنا برای ماهی ها بود .بهترین روش بمنظور تامین فضای کافی براِی حرکت ماهی ها اینست که سعی شود در قسمت جلوِی آکواریوم چیزی کاشته نشود .ولی بهتر است همواره قسمت جلوِی آکواریوم به صورت نیم دایره و با توجه به وسعت آن تا حدوِدی خالی بماند . 


PH مناسب برای رشد و نمو گیاهان


به طور کلی PH مناسب برای رشد و نمو گیاهان بین 7 تا 5/7 می باشد .بعضی گیاهان در آبهای خنثی یا آبهای کمی قلیایی رشد و نمو بهتری خواهند داشت .برای بیشتر ماهی ها نیز همین حد PH مناسب است . 


ضد عفونی کردن گیاهان داخل آکواریوم


رشد و نمو بیش از حد خزه ها ممکن است گاهی شفافیت آب آکواریوم را از بین برده و ظاهر آنها را ناخوشایند سازد .در اینگونه موارد می توان از پر منگنات پتاسیم برای ضد عفونی کردن آنها استفاده نمود .برای این منظور باید ابتدا ماهی های داخل آکواریوم را بیرون آورد و به ازای هر لیتر آب آکواریوم 15 میلیگرم پر منگنات پتاسیم که قبلا به صورت محلول در آمده است به آب اضافه کرد .بعد از دو ساعت باید آب محتوِی پر منگنات تخلیه و به جای آن آب تمیز به آکواریوم اضافه شود .هنگام تخلیه اگر مقداری آب محتوِی پر منگنات در کف آکواریوم باقی ماند، اشکالی نخواهد داشت . 


گزینش گیاهان


همواره باید از گیاهان جوانتر و شادابتر برای کاشتن در آکواریوم استفاده نمود زیرا گیاهان جوانتر به مراتب بهتر از گیاهان مسن می توانند خود را با شرایط جدید آکواریوم سازش دهند

مطالب پیشنهادی:

تعویض گلدان کاکتوس

آموزش پیوند زدن کاکتوس با عکس

انواع کاکتوس ها 

اصول مهم برای نگهداری کاکتوس


گیاهان آکواریوم


  گیاهان آکواریوم

گیاهان، اولین چرخه تولید مواد غذایی هستند. آنان با جذب نور و گاز کربنیک از محیط، عمل فتوسنتز انجام می دهند. نتیجه این فرایند، تولید اکسیژن است. این عمل در طی شب و در مدت زمان تاریکی، بالعکس می شود


این قاعده در مورد گیاهان آبزی نیز صادق است. گیاهان آبزی با جذب نور – اگرچه آن نور مصنوعی باشد – و گرفتن گاز کربنیک از محیط آب، تولید اکسیژن می نمایند. این فرایند نقش بسیار حیاتی در تامین اکسیژن آب جهت تنفس ماهیها و در کل، آبزیان دارد . به علاوه، وجود پوشش گیاهی به عنوان سایه بان، پناهگاه، مخفیگاه و زایشگاه طبیعی در مخازن آکواریوم پر اهمیت است.

اید توجه داشته باشید که گیاهان آکواریومی به چند مورد اساسی نیازمندند

کف پوش مناسب:برای نگهداری گیاهان داشتن کف پوش مناسب از اساسی ترین نیاز 
هاست.سنگ ها باید حدود 2-3 میلیمتر باشند .کلسیم آنها باید بسیار اندک 
باشد.نباید زبر و نوک تیز باشند.زیرا در این صورت گیاه شما قادر به ریشه 
دواندن نیست و براحتی صدمه دیده و موجب مرگ گیاه می شود.یکی از بهترین پوشش 
ها که امروزه در اکثر مغازه های آکواریوم یافت می شود سنگریزه های ساحل است 
زیرا که فاقد مواد مضر بوده و نیز بسیار صیقل خورده و مناسب است. گیاهان در 
این نوع شن به راحتی می توانند ریشه دار شوند همچنین این بستر موجب می شود تا 
با رشد ریشه ها در کف استقامت و ماندگاری آنها در کف آکواریوم افزوده 
شود.استفاده 100% از شن نیز توصیه نمی شود.زیرا شن ها می توانند به تکه ای 
سخت و محکم تبدیل شوند که مانع رشد ریشه ها می شود.همچنین از خاک به دلیل 
داشتن برخی مواد مضر بپرهیزید.همچنین برای کاشت گیاهان می توانید از گلدانهای 
سفالی یا پلاستیکی استفاده کنید.البته منظور گلدان صرف نیست بلکه می توانید 
از ظرف ماست ،لیوان یکبار مصرف و دیگر ظروف استفاده کنید. در اینصورت یکی از 
مسایل مهم در کاشتن گیاهان آکواریومی که در آمدن آنها پس از کاشت است برطرف 
خواهد شد.برای این منظور سطلی را از آب پر کنید و در داخل این سطل اقدام به 
کاشتن گیاهان نمایید.سپس ظروف را به آکواریوم منتقل کنید.ریشه ی گیاه را در 
هنگام کاشتن به خوبی پهن کنید و از آسیب وارد کردن به آن دوری کنید.در هنگام 
کاشت و یا در هر زمانی برگ های خراب، سوراخ و یا صدمه دیده را جدا کنید زیرا 
انرژی که صرف بازیابی این برگ خواهد شد می تواند برای تولید برگ های تازه و 
سرحال به کار رود .
مواد مغذی : برخی از مواد برای رشد گیاهان نیار است.یکی از این مواد آهن 
است که در سبزه و نیز رشد رنگدانه های سبز گیاهان به کار می رود.دیگر مواد 
مورد نیاز گیاهان عبارتند از:منگنز،روی،منیزیم، مس، پتاسیم، سولفور، فسفر، 
کلسیم، و نیتروژن.البته این به این معنی نیست که شما باید تک تک این مواد را 
تامین کرده و در اختیار گیاه قرار دهید. بلکه بیشتر این مواد در آب شیر موجود 
است و برخی نیز از طریق ماهی ها و و باقی مانده ی غذا ها تامین می شود.تنها 
چیزی که در این مورد نیاز دارید داشتن مقداری کود مایع(یا بصورت قرص)برای 
آکواریوم است که از وجود مواد مورد نیاز برای گیاهانتان اطمینان حاصل کنید.از 
دیگر مواد مورد نیاز ماهی ها نیترات است که با تبدیل اوره ی حاصل از ادرار 
ماهی در اختیار گیاهان قرار می گیرد.

نور: از دیگر سوالاتی که ممکن است در ذهن اکثر افراد مطرح شوداین است
که آیا نور آکواریوم من به اندازه ی کافی است؟باید توجه داشته باشید که 
استانداردی که برای همه ی آکواریوم ها و تمام گیاهان صدق کند وجود ندارد بلکه 
میزان نور با توجه به موقعیت آکواریوم و گیاهان درون آن تعیین می . شود.ولی به یاد داشته باشید که نور زیاد همیشه رشد زیاد را به دنبال ندارد  یعنی شما نمی توانید با داشتن اندکی ماهی  نور آکواریوم را زیاد کرده و انتظار رشد گیاهان را داشته باشید(وبرعکس). بلکه باید همواره تعادلی میان نور و گازکربنیک آکواریوم برقرار باشد.  پس همیشه سعی کنید این تعادل را حفظ کنید.استانداردی که برای اکثر آکواریوم ها به طور نسبی صادق است 1.5-2وات(Watt) برای هر 4 لیتر(1gallon=3.7853) می باشد.البته در مورد رنگ نور سعی کنید رنگ های مختلف(طیف های مختلف) را امتحان کرده و بهترین را انتخاب کنید.و اصلا نگران گیاهان نباشید زیرا گیاه می تواند ظرف چند روز دوباره به حالت قبلی باز گردد. یکی از بهترین نورهایی که می تواند مورد استواده قرار گیرد ترکیبی از 2 لامپ فلورسنت و لامپ هالوژن است . 

 گیاهان آکواریوم در کل به سه دسته تقسیم میشن :

گیاهان رو آبی .

گیاهان میان آبی .

گیاهان زیر آبی .

-گیاهان رو آبی : که در سطح آب شناور هستن , قابل کاشتن نیستن و روی سطح آب رشد میکنن و نیاز به نور شدید دارن و از ذرات معلق در آب تغذیه میکنن . این گیاهان مناسب برای تولید مثل ماهیهای زنده زا هستن و بچه ماهی ها در لای برگها و ریشه های نازک و کوچک اونها مخفی میشن و محیط مناسبی برای زایمان ماهی های بالغ فراهم میکنن و از طرفی هم سطح آب رو تمیز و پاک نگه میدارن به علت قرار گرفتن در سطح و جذب مواد آلی سطح آب . این گیاهان در واقع به نوعی انگل و مزاحم هم به حساب میان چون در مدت کوتاهی تمام سطح آب رو میپوشونن و مانع از رسیدن نور و اکسیژن به عمق آب و گیاهان دیگه میشن نمونه این گیاهان انگل Azolla هست که در تصویر مشاده میکنید . بهتره هر چند وقت مقداری از این گیاهان رو دور بریزید و یا از ماهی های گیاهخواری مثل سیلور دالر و یا گورامی ها هم جزو ماهیهاتون داشته باشید تا این نوع گیاهان رو کنترل کنن . در ایران تنها یک نوع از این گیاهان فروخته میشه به اسم " کرفسی " یا Wisteria که گیاهی بسیار زیبا با رشدی فوق العاده ست . کافیه یک بوته کوچک از اونو روی آب آکواریوم بندازین تا در مدت خیلی کوتاهی تمام سطح آب رو بیپوشونه و زیبایی خاصی به آکواریوم بده . یکی از گیاهان دیگه که بیشتر مخصوص برکه ها ست گیاه نیلوفره که اون هم زیبایی خاصی داره و میشه در حوض هایی که ماهی طلایی نگهداری میکنن اونو پرورش داد .

گیاهانی که در لایه های میانی آب قرار دارن : گیاهانی هستن که ریشه اونها چندان عمیق نیست و بیشتر در لایه های میانی آب معلق هستن و تا سطح آب رشد میکنن . نیاز به مواد آلی مغذی برای تغذیه ندارن و این مواد رو توسط ریشه هاشون از خود آب دریافت میکنن و نیاز به بستر مناسب ندارن .

گیاه " الودئاچشم گربه ای

 lodea : 


 گیاه   گیاه


این گیاه در ایران هم فروخته میشه و بصورت ساقه ای تُرد با برگهای ریز و فر خورده و زیباست . خیلی سریع رشد میکنه و تکثیر میشه و کافیه وقتی دراز شد اونو قطع کنیم و دوباره بکاریم . این گیاه باعث شفاف شدن سریع آب آکواریوم میشه و ذرات معلق در آب رو به سرعت جذب میکنه . در شرایط مناسب از گیاه ریشه های درازی تا سطح آکواریوم رشد میکنه و اونو زیباتر میکنه و در فصل تابستان هم گل میده .

گیاهانی که ریشه اونها در خاک یا ماسه و بستر آکواریوم قرار داره : جزو زیبا ترین و با دوام ترین گیاهان آکواریوم هستن . متاسفانه در ایران گیاهان آکواریومی تنوع چندانی ندارن و به چند نوع خاص محدود شدن . در ایران فقط چند نوع با دوام از این گیاهان فروخته میشه . این گیاهان مثل گیاهان آپارتمانی دارای ریشه هستن و رشد خوبی دارن و زیبایی فوق العادی ای به محیط ماهی ها میبخشن . از مواد آلی موجود در بستر آکواریوم بعنوان کود و خاک تغذیه و استفاده میکنن و با جذب این مواد باعث زلال شدن آب و بهینه سازی محیط آکواریوم میشن . بعضی از معروفترین این گیاهان شامل گیاهان زیر میشن :

مشهورترین و بهترین و مناسب ترین این گیاهان آکواریومی هست که خیلی مناسبه برای آکواریوم . گیاه زیبا و با دوامی هست که رشد خوبی داره و خیلی عالی تکثیر میشه . این گیاه برتری ای که نسبت به گیاهان دیگه آکواریوم داره اینه که توسط ماهی های گیاهخوار و یا حلزونها خورده نمیشه . دلیلش هم اینه که برگها و ساقه این گیاه تلخه و ماهی ها رغبتی به خوردنش پیدا نمیکنن . در ضمن این گیاه در نور کم و متوسط و دمای بالای آب هم بخوبی رشد و نمو میکنه و زیبایی خاصی داره و گل های زرد رنگی در زمستان میده که خیلی خوش بو هستن . در صورتیکه باقی گیاهان آکواریومی برای بیشتر ماهی ها غذا به حساب میان و خورده میشن و از طرفی گرمای آب و نور کم اونها رو خراب میکنه . نکته ای که در پرورش گیاه کریپتون باید در نظر بگیرید اینه که این گیاه با بعضی از انواع گیاهان نمیتونه رشد کنه و گیاهانی که در کنار این گیاه کاشته میشن , بزودی خشک میشن . یکی از این گیاهان گیاه والیس Vallis یا همون گندمی نام داره که اگر با گیاه کرپتون کاشته بشه , سریع زرد و خراب میشه و از بین میره . دلیلش هنوز مشخص نیست و این دو گیاه با هم همزیستی ندارن . گیاه کریپتون تا سطح آب رشد میکنه و برگهای مواج و زیبایی داره و اگه در نور طبیعی قراربگیره حتا گل هم میده . در شرایط مناسب گاه به ارتفاع یک متر رشد میکنه . تکثیر اون از طریق پاجوش هایی هست که از خود گیاه خارج میشه و در مدت 6 ماه یک آکواریوم بزرگ رو بطور کامل میپوشونه و بسیار زیبا میکنه . جزو گیاهان گران قیمت به حساب میاد و یک بوته کوچک اون بین 3 تا 5 هزار تومان قیمت داره . خیلی خوبه که این گیاه رو در گلدانهای سفالی سوراخ دار و یا گلدانهای پلاستیکی مشبک مخصوصی که مثل سبد هستن بکارن تا موقع عوض کردن آب آکواریوم ریشه ش آسیب نبینه و در ضمن زیاد از حد در زیر ماسه پراکنده نشه .

گیاه " والیسگندمی یا سیوی " Vallisneria :

 گیاه  

جزو یکی از گیاهان زیبای آکواریومی هست که در شرایط مناسب مثل آبی با جریان ملایم و نور زیاد سریع رشد میکنه . برگهای اون باریک و نواری شکل هستن و گاه پیچ خورده هستن و تا سطح آب رشد میکنن . سریع تکثیر میشه و پاجوش هایی که از گیاه خارج میشه در مدت کوتاهی میتونه آکواریوم رو بپوشونه . این گیاه در آب سرد بهتر رشد میکنه و در فصل پاییز رنگ برگها کمی متمایل به قرمز میشه !! نوع دیگه ای هم از این گیاه هست که برگهاش پیچ خورده نیست و کاملن صاف و نواری شکل هست و رشد سریعتری داره و بصورت انبوه رشد میکنه . این گیاه گونه های زیادی داره و طول و پهنای برگها در انواع مختلف اون متفاوت هستن . اما شرایط رشد همه اونها یکسانه .

گیاه " لودویژیا " , Ludwigia :

گیاه  

در ایران به این گیاه سیوی گفته میشه و 2 نوع برگ پهن و برگ قرمز اون فروخته میشه . جزو گیاهان متداول آکواریوم هست . برگهای نازک و ترد و سبز روشنی داره و خیلی رشد سریعی پیدا میکنه . وقتی که به سطح آب رسید کافیه ساقه اونو از وسط قطع کنین و دوباره بکارین . در مدت کوتاهی ریشه میده و به گیاه جدیدی تبدیل میشه ! بهتره این گیاه در آکواریومی باشه که ماهی های گیاهخوار وجود ندارن چون به علت داشتن برگهای ترد , مورد علاقه ماهی هاست و برگهاش رو بزودی از دست میده و توسط بسیاری از ماهی ها خورده میشه !! نوع برگ قرمز این گیاه بصورت بوته کاشته میشه تا بواسطه برگ های قرمز رنگش دکور آکواریوم رو زیبا تر کنه .

گیاه " کابومباشویدی " , Cabomba :

گیاه گیاه  

این گیاه با برگهای بادبزنی و زیبای خودش جزو یکی از گیاهای ظریف و زیبای آکواریوم به حساب میاد . بهتره این گیاه بین گیاهان دیگه کاشته باشه چون گیاه ترد و ظریفی هست و بسادگی میشکنه و خراب میشه . رشد سریعی داره و در شرایط مناسب و نور زیاد برگهاش بزرگ میشه و جلوه خاصی پیدا میکنه . چون ریشه هاش عمیق نیست بهتره که در کوزه یا گلدان سفالی کاشته بشه .

گیاه


گیاه " اکینودوروس " , Echinodorus : 

گیاه بسیار زیبایی هست که در نور زیاد و بستری با املاح معدنی زیاد بصورت انبوه و بسیار سریع رشد میکنه . ساقه ها ترد و شکننده ست و در نور کم گیاه ضعیف میشه . به آبی با درجه اسیدی نیازداره و بهتر نمو میکنه . در شرایط مناسب از پای گیاه پاجوش هایی بیرون میاد و به این ترتیب زیاد میشه . ریشه های ایم گیاه خیلی پراکنده میشه و بهتره در گلدان کاشته بشه برای جلوگیری از صدمه دیدن .

گیاه " اسپاتی فیلوم " , SpathyPhillum :

گیاه


یکی از گیاهان نه چندان متداول آکواریوم هست که خیلی شبیه گونه آپارتمانی این گیاهه که در گلدان و خاک نگهداری میشه ! این گیاه برای آکواریوم چندان مناسب نیست ولی بعلت ارزون بودن و برزگ بودن آکواریومیست های کم تجربه اونو خریداری میکنن و بعد از مدتی آب رو آلوده میکنه و خراب میشه چون گیاهی مردابیه و نباید بطور کامل زیر آب باشه و نیاز به بستری غنی از مواد آلی و هوایی با رطوبت خیلی بالا داره . برگهای بزرگ و ضخیمی داره که حتا بیرون آب هم رشد میکنه . در شرایط مناسب گلهای درشت و سفید رنگ خیلی زیبایی میده که بوی خوبی دارن .


نکته !!! باید با توجه به نوع ماهیهایی که قصد نگهداریشان را داریم، نوع گیاه را انتخاب کنیم. انواعی از ماهیها عادت به بازی با ساقه و برگهای گیاه دارنددر این صورت باید از گیاهان درشت و قوی بهره برد. بعضی دیگر از ماهیان عادت به بازی با ماسه و حفر گودال در کف آکواریوم دارند، در اینجا باید توجه داشت که گذاردن چند قطعه سنگ درشت و همچنین پوشش ضخیم تری از ماسهبرروی ریشه گیاهان ضروری است
در کنار اختصاصات ذکر شده، باید دانست که هر گیاه در آب به خصوصی دارای رشد و نمو و فعالیت مناسب است و این جدا از تقسیم بندی حرارتی، از لحاظ خواص شیمیایی نیز تقسیم بندی هایی را می طلبد

گیاهان آکواریومی و آبزی

Image result for ‫گیاهان آکواریومی‬‎


گیاهان آکواریوم درست مثل درختان عمل میکنند و محیط آکواریوم را زیباتر و سالم تر میکنند . دی اکسید کربن و گازهای زیان آور را از آب میگیرند و اکسیژن پس میدهند . محلی برای مخفی شدن بعضی گونه های ماهی ایجاد میکنن و محرکی هستن برای تولید مثل بیشتر ماهی ها . مواد معلق در آب را جذب میکنند و باعث شفاف شدن آب میشوند . بعضی از باکتریهای مضر و معلق در آب را هم جذب میکنند و باعث سلامتی محیط آب میشوند و بطور کلی نقش بسیار مهمی در ایجاد تعادل و پایداری اکوسیستم یک آکواریوم زیبا و سالم ایفا میکنند.




گیاهان، اولین چرخه تولید مواد غذایی هستند. آنان با جذب نور و گازکربنیک از محیط، عمل فتوسنتز انجام می دهند. نتیجه این فرایند، تولید  اکسیژن است. این عمل در طی شب و در مدت زمان تاریکی، بالعکس می شود . 


این قاعده در مورد گیاهان آبزی نیز صادق است. گیاهان آبزی با جذب نوراگرچه آن نور مصنوعی باشد – و گرفتن گاز کربنیک از محیط آب، تولید اکسیژن می نمایند. این فرایند نقش بسیار حیاتی در تامین اکسیژن آب جهت تنفس ماهیها و در کل، آبزیان دارد  . به علاوه، وجود پوشش گیاهی به عنوان سایه بان، پناهگاه، مخفیگاه و زایشگاه طبیعی در مخازن آکواریوم پر اهمیت است .


باید توجه داشته باشید که گیاهان آکواریومی به چند مورد اساسی نیازمندند کف پوش مناسب:برای نگهداری گیاهان داشتن کف پوش مناسب از اساسی ترین نیاز هاست.سنگ ها باید حدود 2-3 میلیمتر باشند .کلسیم آنها باید بسیار اندک باشد.نباید زبر و نوک تیز باشند.زیرا در این صورت گیاه شما قادر به ریشه دواندن نیست و براحتی صدمه دیده و موجب مرگ گیاه می شود.یکی از بهترین پوشش ها که امروزه در اکثر مغازه های آکواریوم یافت می شود سنگریزه های ساحل است زیرا که فاقد مواد مضر بوده و نیز بسیار صیقل خورده و مناسب است. گیاهان در این نوع شن به راحتی می توانند ریشه دار شوند همچنین این بستر موجب می شود تا با رشد ریشه ها در کف استقامت و ماندگاری آنها در کف آکواریوم افزوده شود.استفاده 100% از شن نیز توصیه نمی شود.زیرا شن ها می توانند به تکه ای سخت و محکم تبدیل شوند که مانع رشد ریشه ها می شود.همچنین از خاک به دلیل داشتن برخی مواد مضر بپرهیزید.همچنین برای کاشت گیاهان می توانید از گلدانهای سفالی یا پلاستیکی استفاده کنید.البته منظور گلدان صرف نیست بلکه می توانید از ظرف ماست ،لیوان یکبار مصرف و دیگر ظروف استفاده کنید. در اینصورت یکی از مسایل مهم در کاشتن گیاهان آکواریومی که در آمدن آنها پس از کاشت است برطرف خواهد شد.برای این منظور سطلی را از آب پر کنید و در داخل این سطل اقدام به کاشتن گیاهان نمایید.سپس ظروف را به آکواریوم منتقل کنید.ریشه ی گیاه را در هنگام کاشتن به خوبی پهن کنید و از آسیب وارد کردن به آن دوری کنید.در هنگام کاشت و یا در هر زمانی برگ های خراب، سوراخ و یا صدمه دیده را جدا کنید زیرا انرژی که صرف بازیابی این برگ خواهد شد می تواند برای تولید برگ های تازه و سرحال به کار رود . . مواد مغذی : برخی از مواد برای رشد گیاهان نیار است.یکی از این مواد آهن است که در سبزه و نیز رشد رنگدانه های سبز گیاهان به کار می رود.دیگر مواد مورد نیاز گیاهان عبارتند از:منگنز،روی،منیزیم، مس، پتاسیم، سولفور، فسفر، کلسیم، و نیتروژن.البته این به این معنی نیست که شما باید تک تک این مواد را تامین کرده و در اختیار گیاه قرار دهید. بلکه بیشتر این مواد در آب شیر موجود است و برخی نیز از طریق ماهی ها و و باقی مانده ی غذا ها تامین می شود.تنها چیزی که در این مورد نیاز دارید داشتن مقداری کود مایع(یا بصورت قرص)برای آکواریوم است که از وجود مواد مورد نیاز برای گیاهانتان اطمینان حاصل کنید.از دیگر مواد مورد نیاز ماهی ها نیترات است که با تبدیل اوره ی حاصل از ادرار ماهی در اختیار گیاهان قرار می گیرد.

مطالب پیشنهادی:

گونه های گل سوسن( لیلیوم)

گل لیلیوم یا سوسن

گل سوسن( لیلیوم)

گیاه زینتی آگلونما

گیاهان زینتی آپارتمانی

کاکتوسها

10 راز موفقیت یک رابطه عاشقانه

Image result for ‫رابطه پایدار در زندگی‬‎



در روابط عاشقانه، مثل سایر روابط، چیزهای کوچک و جزئی هستند که اهمیت دارند. همانطور که به زبان آوردن یک کلمه نادرست یا یک نگاه ناجور می تواند یک زوج را هفته ها به قهر بکشاند، رفتارهای جزئی و کم اهمیت هم باعث موفقیت و دوام یک رابطه می شوند. یک هدیه کوچک، یک تحسین غیر منتظره و یک لحظه تماس جسمی می تواند یک رابطه را مستحکم تر کند.



 


به اعتقاد روانشناسان، این ابراز علاقه ها و محبت ها خیلی بیشتر از گوش دادن فعال و اعتماد در رابطه اهمیت دارند. تحقیقات مختلف 10 رمز موفقیت شاد، راضی و خوشبخت نگه داشتن زوج ها را معرفی کرده است.


1 – به همسرتان بگویید دوستش دارید


بااینکه درست است که عمل کردن بهتر از حرف زدن است اما گاهی  اوقات کلمات و حرف ها تاثیر به  مراتب بیشتر نسبت به اعمال دارند. هر از گاهی احساساتتان را به صورت کلامی نشان دهید. یک “دوستت دارم” ساده می تواند احساسی عالی در همسرتان ایجاد کند و باعث می شود او احساس دوست  داشته شدن و امنیت کند.


2 – کمی محبت نشان دهید


رفتارهایی که نشان  دهنده صمیمیت جسمی است — گذاشتن دستتان پشت همسرتان، انداختن دستتان روی شانه هایش وقتی جلوی تلویزیون نشسته اید، گذاشتن دستتان روی پایش وقتی کنار هم نشسته اید، گرفتن دست هایش موقع راه رفتن — احساسی گرم و صمیمی به همسرتان منتقل می کند و عشق و محبت شما را به او می رساند.


3 – همسرتان را تحسین کنید


همیشه چیزهایی که در همسرتان دوست دارید را به او بگویید — چیزهایی که تحسین می کنید، چیزهایی که در شما ایجاد غرور می کند، توانایی ها و نقاط قدرت او. ایجاد یک رابطه عاشقانه فقط مربوط به پیوند درونی نیست، برای به دست آوردن چنین رابطه ای باید بتوانید او را تشویق و تحسین کنید و برای رشد و پیشرفت در جریان زندگی حمایتش کنید. به همسرتان کمک کنید از توانایی های خود در بالاترین حد استفاده کند.


حتما بخوانید  راه های برای داشتن یک رابطه عاشقانه آرام

4 – خود را تقسیم کنید


چیزهایی که دوست دارید و دوست ندارید، آرزوها و ترس ها، دستاوردها و اشتباهات یا هر چیز دیگر مربوط به خودتان را فقط برای خود نگه ندارید. اگر چیزی برایتان مهم است، آن را با همسرتان تقسیم کنید. از این مهمتر، این تقسیم کردن خودتان باید بیشتر از هر کس دیگر با همسرتان باشد. با اینکه لازم است در هر رابطه ای کمی فضای شخصی برای هر دو طرف وجود داشته باشد، اما همسرتان باید همیشه نزدیک ترین فرد به شما باشد.


5 – هر زمان همسرتان نیاز داشت، حضور داشته باشید


وقتی همسرتان با یک مشکل مهم در زندگی خود روبه رو می شود، مثل از دست دادن کار خود یا مرگ یکی از عزیزانش، مشخص است که باید چه بکنید. اما در اتفاقات جزئی زندگی هم خیلی مهم است که همیشه برای او حضور داشته باشد – مثل یک مشاجره کوچک در محل کار، یک اشتباه کاری و … باید به حرف های او گوش دهید، با او درد و دل کنید و بتوانید آرامش را دوباره به همسرتان برگردانید.


6 – هدیه بدهید


از فرصت ها برای دادن هدایای مادی استفاده کنید. یک کتاب خوب، یک دسر خوشمزه، یک تکه طلا یا جواهر یا لباس، هر چیز کوچک یا بزرگی که به او نشان دهد به فکرش هستید. یک یادداشت عاشقانه برای او بگذارید یا یک پیامک عاشقانه بفرستید. این کارها به همسرتان نشان می دهد همیشه به یادش هستید و دوستش دارید.


حتما بخوانید  افزایش رابطه جنسی نامشروع ‌در ایران

7 – به نیازها و کمبودهای همسرتان با سخاوت جواب دهید


یکی از بزرگترین قاتلان روابط، انتظارات غیر منطقی است. شما با یک انسان ازدواج کرده اید نه یک ربات، انسانی که سرشار از اشتباه و نقص است. اینها خصوصیات او هستند نه اشکالات او. باید یاد بگیرید خصوصیات و ویژگی های همسرتان را بشناسید و تحسین کنید. باید او را همانطور که هست بپذیرید. از آنجا که ضعف های ما در مرکز عمیق ترین نا امنی های ماست، به هیچ عنوان سعی نکنید اشتباهات و اشکالات او را برجسته تر از آنچه که هست نشان دهید.


8 – “زمان تنهایی” را یکی از اولویت ها قرار دهید


هر چقدر هم هر دو شما زندگی های پرمشغله ای داشته باشید، حتماً حداقل یک یا شب در هفته را تنها با هم بگذرانید. تجربه های تازه با هم داشته باشید، از خاطراتتان برای هم بگویید و از بودن با هم لذت ببرید.


9 – هیچ چیز را دست کم نگیرید


هر روز بخاطر وجود همسرتان و هزاران خوشی که با خود به زندگی تان آورده است، قدردانی و شکرگزاری کنید. به خاطر داشته باشید که اگر در رابطه تان شاد و خوشبخت هستید، مطمئناً همسرتان روزی هزاران کار انجام می دهد که رابطه تان پابرجا بماند. هیچوقت این را دست کم نگیرید.


10 – به دنبال برابری باشید


حتماً از قانون طلایی رابطه پیروی کنید: با همسرتان همانطور رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. کارها و مسئولیت ها را بین خودتان تقسیم کنید و انتظار چیزهای غیرمنطقی نداشته باشید که خودتان حاضر به دادن آنها نیستید.


مطالب پیشنهادی:

باورهای نادرست یک رابطه موفق

ازدواج، آرامش در کنار دیگری 

موفقیت در زندگی زناشویی

با توقعات بیجا در روابط زناشویی چه کنیم؟! 

رابطه پایدار در زندگی

Image result for ‫رابطه پایدار در زندگی‬‎


یکی از نکاتی که باید در زندگی مد نظر قرار گیرد این است که زن و شوهر اطلاعات دقیقی از وضعیت جسمی و روحی یکدیگر داشته تا بتوانند به درک متقابلی از یکدیگر برسند.

قوانین روابط زناشویی شامل موارد زیر می باشد:

1-در یک رابطه، هر یک از دو طرف که کمتر عاشق باشد، بیشترین کنترل را بر رابطه دارد.

2-روابط موفق با یافتن یک فرد مناسب و شایسته آغاز نمیشوند، بلکه با مناسب و شایسته بودن خود فرد آغاز میشوند.

3-فردی که در آینده مجذوب وی میشویم، عمدتاً بر پایه ی چیزی است که ما در رابطه گذشته خود قادر به حل، کنار آمدن و یا دستیابی به آن نبوده ایم.

4-تنهایی و عزت نفس پایین دو عامل بسیار تاثیر گذار میباشند، که بسیاری را بر آن میدارد که در یک رابطه ناسالم وارد گردند. چراکه این افراد تصور میکنند یک رابطه ناسالم بهتراز فقدان رابطه و تنهایی است.

5-پول، قدرت، رابطه جنسی، مذهب، سیاست، مصرف سیگار و الکل، بستگان و خانواده از جمله مباحثی میباشند که مطرح کردنشان جنجال آفرین بوده و معمولاً به کشمکش و مشاجره می انجامند.

6-زنان عمدتاً مجذوب مردانی میشوند که قدری از لحاظ احساسی غیر قابل دسترس، تودار و خوددار میباشند، چراکه آنها غیر قابل پیش بینی بوده، زنان را به چالش کشانده، و با نیازمند جلوه دادن بی اندازه خود زنان را تحت فشار قرار نمیدهند. مردان خیلی مؤدب و دلپذیر اطلاعات را خیلی زود فاش میسازند، و اینگونه مینمایند که “اینکه تو چه کار میکنی و چگونه رفتار میکنی، برای من اهمیت ندارد، من کماکان در کنار تو هستم.”

7-افراد بطور ناخودآگاه وابسته فردی میشوند که نیازهای احساسی آنان را ارضا میکند.

8-افراد جذب کسانی میشوند که درجاتی از استقلال احساسی و فکری را از خود بروز میدهند. استقلال مالی و معیشتی نیز به همین منوال. در کل هر قدر وابستگی شما به دیگران در هر زمینه ای کمتر باشد نزد دیگران از احترام، مقبولیت و محبوبیت بیشتری برخوردار خواهید بود.

9-افراد خواهان چیزی میباشند که نمیتوانند داشته باشند. بنابراین خود را کاملاً در اختیار کسی قرار ندهید. در همان ابتدای آشنایی تمام اطلاعات شخصی، دانش، استعدادها و عشق خود را برای شریکتان آشکار نسازید. تمام وقت خود را به شریکتان اختصاص ندهید و یا خیلی زود به رابطه جنسی تن ندهید و آن را به بعد از ازدواج موکول کنید.

10-انسانها تصمیمات آگاهانه خود را بر اساس احساسات ناخودآگاه خود اتخاذ میکنند، سپس تصمیمات خود را با استدلالهای خوشایند توجیه میکنند.

11-شیفتگی و عاشقی یک نوع وابستگی است. بنابراین برای اینکه فردی را شیفته خود سازید، بکوشید نیازهای احساسی و معنوی وی را برآورده سازید، تا وی را وابسته خویش کنید.

12-به خاطر داشته باشید مردم از انسانهای فاقد اعتماد بنفس، وابسته، مردد، بدون برنامه، غیر ماجراجو و ترسو گریزانند.

13-رفتار دیگران براستی بازتاب نوع تفکر شما نسبت به آنان است.

14-ایجاد اعتماد در رابطه مستلزم آنست که شما به شریکتان اجازه برخورداری از آزادی را بدهید.

15-به یاد داشته باشید که کارهایی که انجامشان نمیدهید به همان اندازه ی کارهایی که انجامشان میدهید، حائز اهمیت و تاثیر گذار میباشند.

16-روابط یک نوع  فرایند هستند و نه یک محصول. زندگی یک کلاس درس بزرگ است، و روابط معلمان آن. ما زنده هستیم تا پیوسته بیاموزیم، عشق بورزیم، شاد باشیم و به دیگران خدمت کنیم. هر تجربه ای که پشت سر میگذاریم فرصتی است تا بیش از پیش پذیرش خود و دیگران را تمرین کنیم، حس شوخ طبعی خود را حفظ کرده و دامنه خرد و دانش خود را گسترش دهیم. هدف از ازدواج صرفاً رسیدن به نتیجه غایی و یا ثمره زندگی نیست، بلکه هدف از ازدواج بهبود فرآیند‌ِ نحوه رفتار ما با دیگران، یادگیری، رشد و رسیدن به کمال میباشد. بحث کیفیت است و نه کمیت. ازدواج ابزاری است برای رشد معنوی و اجتماعی انسان.

17-شما جزء اصلی هر رابطه ای میباشید. بنابراین هرگاه میخواهید یک رابطه سالم و محبت آمیز با دیگران داشته باشید، نخست باید با خودتان رابطه ای سالم و محبت آمیز برقرار کنید. و این امر میسر نمیشود مگر با کشف و شناخت “خود اصیل” و “خود حقیقی” تان.

18-روابط و ازدواج به ما کمک میکنند تا صفاتی نظیر صداقت، دلسوزی، بخشایش، خدمت کردن، از خود گذشتگی، فداکاری، مسئولیت پذیری، تعهد، همکاری، همدلی، اعتماد و عشق غیر مشروط  را در خود پرورش دهیم. ازدواج به ما کمک میکند تا مهارتهای رفع اختلاف، روابط اجتماعی و ارتباط موثر را بیاموزیم. روابط به ما کمک میکنند تا به بلوغ هیجانی و اجتماعی نایل آییم.

19-تعریف یک رابطه موفق فقدان تضادها، اختلاف سلیقه ها وعقاید متفاوت نیست، بلکه هنر تحمل پذیری، پذیرش، احترام گذاشتن و کنار آمدن با تفاوتها و تضادها است.

20-در رابطه خود را شکست ناپذیر بنمایید. اثری از نیازمند بودن، حالت تدافعی داشتن، ضعف، وابسته بودن از خود بروز ندهید. مردم افراد قوی، با صلابت و با استقامت را میستایند در حالی که از افراد ضعیف بیزارند. در صورت مواجهه با طرد و پاسخهای منفی هرگز حالت تدافعی به خود نگیرید و یا اصرار، پافشاری و یا خواهش نکنید.

مطالب پیشنهادی:

رابطه زناشویی با همسرم را چگونه محکم تر کنم؟

سال سوم شادترین سال ازدواج است

یک رابطه موفق و کامل چه ویژگیهای دارد؟ 

ترفندهایی برای حل دعواهای زن و شوهری!

ارتباط قبل از ازدواج با عشق برای شناخت بیشتر

تارت آلبالویی






t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/

تارت


یکی از شیرینی های مورد علاقه افراد تارت می باشد که در انواع گوناگون سرو می شود.تارت آلبالویی یکی از بهترین شیرینی های خانگی می باشد که در میان وعده ها و جشن ها همراه چای سرو می شود.

مواد مورد نیاز تارت آلبالویی :

کره : سه چهارم پیمانه

تخم مرغ : دو عدد

وانیل : یک چهارم قاشق چای خوری

آب آلبالو : یک قاشق سوپ خوری

آرد : دو و یک چهارم پیمانه

نمک : یک هشتم قاشق چای خوری

بیکینگ پودر : یک قاشق چای خوری

مارمالاد آلبالو : یک و یک دوم پیمانه

زرده تخم مرغ : یک عدد

دستور تهیه تارت آلبالویی :

فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا ۳۶۰ درجه فارنهایت قرار دهید تا گرم شود.کره را در کاسه ای بریزید و پودر قند را به آن اضافه نمایید.مواد را خوب هم بزنید.سپس تخم مرغ ها را یکی یکی به مواد خود اضافه نمایید.سپس وانیل را به مواد خود اضافه کنید و پس از آن آب آلبالو را بریزید.کمی هم بزنید تا مواد خوب مخلوط شود.

آرد و بیکینگ پودر و نیز نمک را الک نمایید و به آرامی به مواد اضافه نمایید.خمیر را کمی مخلوط کنید.در صورت نیاز کمی آرد اضافه نمایید.طرف خود را چرب کنید و دو سوم از خمیر را در ظرف گرد ۲۵ سانتی متری پهن نمایید.مارمالاد آلبالو را روی مواد پهن کنید و سپس باقی مانده خمیر را به صورت حصیری روی مارمالاد قرار دهید.برای راحتی می توانید از قیف و ماسوره استفاده نمایید.زرده تخم مرغ را روی لایه آخر به کمک قلمو بمالید.ظرف خود را به مدت زمان نیم ساعت در فر قرار دهید.اجازه دهید تا تارت آلبالویی کمی خنک شود سپس برش دهید و سرو نمایید.برای سرو می توانید از انواع نوشیدنی استفاده نمایید.

مطالب پیشنهادی:

تارت بیسکوییتی

تارت مدرن

تیرامیسو بدون تخم مرغ

کیک های خوشمزه

مدل جدید کیک تولد با تم میکی موس

کیک های تولد با طرح های خلاقانه

مدل کیک عروسی جدید 2015

مدل کیک عروسی 93

دونات خوشمزه ی شکری

تزیین کیک با خمیر فوندانت

تارت مدرن



یکی از انواع تارت ، تارت مدرن می باشد که جدید است و می توان آن را برای جشن ها استفاده نمود.تارت مدرن را می توانید برای عصرانه همراه نوشیدنی گرم مانند قهوه سرو نمایید.این تارت می تواند تنوعی در سرو دسرهای شما باشد.هم چنین ظاهر زیبایی که دارد می تواند اشتهای شما را بر انگیزد.

مواد مورد نیاز تارت مدرن :

تخم مرغ : پنج عدد

پودر شکر : ۱۷۵ گرم

آب لیمو ترش : یک قاشق غذا خوری

پوست لیمو رنده شده : یک قاشق غذا خوری

فندق بو داده و چرخ شده : ۲۵۰ گرم

آرد : ۱۰۰ گرم

خامه فرم گرفته شده : ۲۵۰ گرم

عرق بهار نارنج : سه قاشق غذا خوری

شکر : ۳۰ گرم

دستور تهیه تارت مدرن :

فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا ۳۶۰ درجه فارنهایت قرار دهید تا گرم شود.زرده های تخم مرغ را جدا نمایید و خوب هم بزنید تا پف کند.سپس شکر را به آنها اضافه نمایید و به هم زدن ادامه دهید.آب لیمو ترش و نیز پوست لیمو رنده شده را به مواد خود اضافه نمایید.تمامی مواد را خوب مخلوط نمایید و فندق های چرخ شده را به آنها بیفزایید.سپس کل مواد را به مدت زمان ۵ دقیقه ه مبزنید تا خوب مخلوط شوند.

سفیده های تخم مرغ را در ظرفی جداگانه خوب هم بزنید و شکر را آرام آرام اضافه نمایید تا خشک شود.سپس آنها را به مواد خود اضافه نمایید.آرد را الک نمایید و به مواد خود در سه مرحله اضافه نمایید.قالبی به قطر ۳۰ سانتی متر انتخاب نمایید و کف آن را چرب کنید. مواد را در قالب بریزید و به مدت زمان ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید.خامه فرم گرفته شده و نیز عرق بهار نارنج را مخلوط نمایید و برای تزیین روی تارت مدرن استفاده نمایید.برای تریین بیشتر می توانید از آناناس در بین تارت استفاده نمایید.

مطالب پیشنهادی:

کیک های خوشمزه

مدل جدید کیک تولد با تم میکی موس

کیک های تولد با طرح های خلاقانه

مدل کیک عروسی جدید 2015

مدل کیک عروسی 93

دونات خوشمزه ی شکری

تزیین کیک با خمیر فوندانت

تارت بیسکوییتی





t.me/valentinocake

سفارش انواع شیرینی ،کیک و دسردر اصفهان

https://www.instagram.com/valentino.cake/



تتارت


تارت بیسکوییتی بسیار راحت تهیه می شود.هم چنین مناسب سلیقه افراد مختلفی می باشد.این تارت را با چای و قهوه می توانید سرو نمایید.هم چنین تارت بیسکوییتی به دلیل ظاهر زیبایی که دارد می تواند دسری متنوع و اشتها برانگیز باشد.این تارت با مواد اولیه بسیار کمی آماده می گردد.

مواد مورد نیاز تارت بیسکوییتی :

آرد : ۳۰۰ گرم

کره : ۲۰۰ گرم

پودربادام : ۱۵۰ گرم

تخم‌مرغ : یک عدد

آب سرد : ۱۰۰ میلی‌ لیتر

پودرشکر : ۳ قاشق سوپ‌ خوری

وانیل : نصف قاشق چای ‌خوری

مواد مورد نیاز داخل تارت بیسکوییتی :

اکلرهای کوچک پر شده با خامه : حدود ۲۰ عدد

کرم پاتی‌سیر : ۲ لیوان

موز : ۳ عدد

گردو خرد شده : نصف لیوان

دستور تهیه تارت بیسکوییتی :

ابتدا آرد را الک نمایید.سپس در کاسه ای بریزید و با پودر بادام ، پودر شکر و نیز وانیل خوب مخلوط نمایید.کره نرم شده را با مواد خود مخلوط کنید.بهتر است از انگشتان خود کمک بگیرید.تخم مرغ را اجازه دهید تا به دمای اتاق برسد و همراه آب سرد در کاسه ای دیگر مخلوط نمایید.برای این کار از چنگال استفاده کنید.سپس آن را به مخلوط آرد خود اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود.خمیر را در نایلون به مدت زمان یم ساعت در یخچال نگهداری کنید.سپس در دمای اتاق قرار دهید تا نرم شودوخمیر را در قالب تارت قرار دهید.با کمک چنگال حفره هایی را ایجاد کنید تا از پف آن جلوگیری کنید.فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد و یا ۳۶۰ درجه فارنهایت قرار دهید تا کاملا گرم شود.سپس قالب را به مدت زمان ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید .

در ظرفی دو تا سه قاش از کرم پاتی سیر را روی بیسکوییت پخته شده پهن می کنیم .سپس موز حلقه شده را همراه گردو روی آن می چینیم.باقی مانده کرم را روی تارت ریخته و با اکلر ها روی آن را می پوشانیم.تزیین روی تارت  بیسکوییتی به سلیقه هرکس متفاوت است و می توانید فقط از کرم و موز استفاده نمایید.


مطالب پیشنهادی:

دستور تهیه شیرینی ماکارون فرانسوی

باقلوای کادایف

تارت سوسیس و کلم

کادایف، دسر ترکیه ای

کیک باقلوا مجلسی

شیرینی باقلوا

شیرینی مرنگ پشمکی

کاپ کیک فنجانی